Постанова
від 14.09.2023 по справі 495/3435/23
БІЛГОРОД-ДНІСТРОВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 495/3435/23

№ провадження 1-кс/495/1975/2023

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 вересня 2023 року м. Білгород - Дністровський

Слідчий суддя Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 ,

за участю прокурора ОСОБА_3 , підозрюваної ОСОБА_4 , захисника підозрюваної - адвоката ОСОБА_5 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Білгород-Дністровському клопотання слідчого СВ Білгород-Дністровського РВП ГУ НП в Одеській області ОСОБА_6 , поданого в рамках кримінального провадження № 42023160000000083 від 23 лютого 2023 року про застосування запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту стосовно:

ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки міста Маріуполь Донецької області, громадянки України, проживаючої за адресою: АДРЕСА_1

підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України,-

В С Т А Н О В И В:

13.09.2023 слідчий СВ Білгород-Дністровського РВП ГУНП в Одеській області ОСОБА_6 звернувся до слідчого судді Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області з клопотанням в рамках кримінального провадження, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023160000000083 від 23.02.2023 за правовою кваліфікацією кримінального правопорушення, передбаченого ст. 367 ч. 1 КК України.

1. - Виклад обставин, зазначених в клопотанні.

Рішенням Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 23.03.2016 за № 106-VII, створено Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, ідентифікаційний код юридичної особи: 40424663, яким затверджено структуру та численність, штатні розписи та Положення про правління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту.

Наказом начальника Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 31.08.2016 за № 7 утворено тендерний комітет Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Маразліївської сільської ради для організації та проведення процедур закупівлі, яким затверджено склад тендерного комітету, голову тендерного комітету та Положення про тендерний комітет.

Відповідно до Положення про тендерний комітет Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Маразліївської сільської ради, метою створення комітету є організація та проведення процедур закупівель на засадах колегіальності та неупередженості. Комітет у своїй діяльності керується Законом України «Про публічні закупівлі», іншими нормативно-правовими актами з питань публічних закупівель та цим Положенням. Керівництво роботою комітету здійснює голова, який призначається замовником та може мати право на підписання договорів про закупівлю у разі надання таких повноважень замовником, оформлених відповідно до законодавства. Комітет відповідає за організацію та проведення процедур закупівель, де у процесі роботи він забезпечує реалізацію таких функцій: планування закупівель, складання та затвердження річного плану закупівель; здійснення вибору процедури закупівлі та її проведення; забезпечення рівних умов для усіх учасників, об`єктивний та чесний вибір переможця; забезпечення складання, затвердження та зберігання відповідних документів з питань публічних закупівель, визначених Законом; забезпечення оприлюднення інформації та звіту щодо публічних закупівель відповідно до Закону; надання роз`яснення особам, що виявили намір взяти участь у процедурі закупівель, щодо змісту тендерної документації у разі отримання відповідних запитів; здійснення інших дій, передбачених законом. Члени комітету зобов`язані: брати участь у всіх засіданнях особисто; організовувати та проводити процедури закупівель; забезпечувати рівні умови для усіх учасників, об`єктивний та чесний вибір переможця; дотримуватись норм законодавства у сфері публічний закупівель та цього Положення; здійснювати інші дії, передбачені Законом.

Наказом начальника Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 13.10.2021 за № 8-к, ОСОБА_4 (Наказом № 1-к від 18.01.2023 прізвище змінено в облікових та інших офіційних документах із Мирної на Пестову у зв`язку з реєстрацією шлюбу), прийнято на посаду виконувача обов`язків головного бухгалтера Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Маразліївської сільської ради з 18.10.2021 з посадовим окладом згідно з штатним розписом до оголошення результатів конкурсу.

За результатами проведення конкурсу на заміщення вакантної посади головного бухгалтера Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Маразліївської сільської ради, наказом начальника Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту від 23.11.2021, ОСОБА_4 переведено на посаду головного бухгалтера з 25.11.2021, як таку, що пройшла за конкурсом, та присвоєно 15 ранг посадової особи органів місцевого самоврядування в межах 7 категорії.

Керуючись ст. 11 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон) від 25.12.2015 та наказу Міністерства економіки України від 31.09.2016 за № 7 «Про затвердження Примірного положення про уповноважену особу» (далі Положення), наказом начальника комітет Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Маразліївської сільської ради від 01.12.2021 за № 85, головного бухгалтера ОСОБА_4 , призначено уповноваженою особою для організації та проведення закупівель відповідно до Закону з урахуванням Особливостей та для оприлюднення необхідної інформації про закупівлі в електронній системі закупівель, яким затверджено Положення про уповноважену особу виконавчого комітету Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради.

Відповідно до п. 1.3. Положення про уповноважену особу, особа, під час організації та проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі повинна забезпечити об`єктивність і неупередженість процесу організації та проведення процедур закупівель/спрощених закупівель в інтересах замовника.

Згідно з п. 1.5. Уповноважена особа для здійснення своїх функцій, визначених Законом, підтверджує свій рівень володіння необхідними (базовими) знаннями у сфері публічних закупівель на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель шляхом проходження безкоштовного тестування.

Пунктом 1.6. Положення передбачено, що уповноважена особа у своїй діяльності керується Законом, принципами здійснення публічних закупівель, визначених Законом, іншими нормативно-правовим актами та цим Положенням.

Так, відповідно до п. 3.4. Положення - рішення уповноваженої особи оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення, який підписується уповноваженою особою.

Згідно з пунктом 3.8. Положення передбачено, що залежно від обсягів та предмета закупівлі уповноваженій особі доцільно орієнтуватися, зокрема, у таких питаннях: в основах сучасного маркетингу, кон`юнктурі ринків товарів, робіт і послуг та факторах, що впливають на її формування, а також джерелах інформації про ринкову кон`юнктуру; у чинних стандартах та технічних умовах товарів, робіт і послуг, які закуповуються замовником; у видах, істотних умовах та особливостях укладення договорів про закупівлю товарів, робіт і послуг тощо.

Відповідно до пункту 3.1 Положення до основних завдань (функцій) уповноваженої особи належить: планування закупівель та формування річного плану закупівель в електронній системі закупівель; проведення попередніх ринкових консультацій з метою аналізу ринку; здійснення вибору процедури закупівлі; проведення процедур закупівель/спрощених закупівель; забезпечення укладання рамкових угод; забезпечення рівних умов для всіх учасників, об`єктивний та чесний вибір переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; забезпечення складання, затвердження та зберігання відповідних документів з питань публічних закупівель, визначених Законом; забезпечення оприлюднення в електронній системі закупівель інформації, необхідної для виконання вимог Закону; забезпечення надсилання в електронному вигляді до органу оскарження інформації, документів та матеріалів щодо проведення процедур закупівель у разі отримання запиту від органу оскарження; взаємодія з органами, що здійснюють контроль у сфері публічних закупівель під час виконання своїх функцій відповідно до законодавства; здійснення інших дій, передбачених Законом, трудовим договором (контрактом) або розпорядчим рішенням замовника.

Пунктом 4.2. Положення передбачено, що уповноважена особа зобов`язана: дотримуватись законодавства у сфері публічних закупівель та цього Положення; організовувати та проводити процедури закупівель/спрощені закупівлі; забезпечувати рівні умови для всіх учасників процедур закупівель/спрощених закупівель, об`єктивний вибір переможця; у встановленому Законом порядку визначати переможців процедур закупівель/спрощених закупівель.

Крім того, відповідно до п. 4.3. уповноважена особа несе персональну відповідальність: за прийняті нею рішення і вчинені дії (бездіяльність) відповідно до законів України; за повноту та достовірність інформації, що оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель; за порушення вимог, установлених Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання.

За результатами проходження тестування уповноважених осіб, 01.01.2022 уповноважена особа ОСОБА_4 успішно підтвердила свій рівень володіння необхідними (базовими) знаннями у сфері публічних закупівель на веб-порталі та отримала сертифікат, який дозволяє працювати в електронній системі закупівель.

Таким чином, ОСОБА_4 , як уповноважена особа з публічних закупівель Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради, в період із 01.01.2022 обіймала постійно посаду, пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, у зв`язку з чим, відповідно до частини 3 статті 18, примітки 1 до статті 364 Кримінального кодексу України являється службовою особою.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указом Президента України від 24.02.2023 за № 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який в чергове продовжено, з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.

Рішенням Маразліївської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 09.12.2022 за № 867-VIII до спеціального фонду бюджету розвитку для Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради виділено кошти в сумі 400000 гривень на закупівлю дизельних генераторів 10 кВт.

Згідно з пункту 9 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 за № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі Особливості) публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 185 «Деякі питання здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану», здійснюються замовниками без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених Законом та цими Особливостями.

Під час здійснення публічних закупівель, передбачених п. 9 вищевказаних Особливостей, без використання електронної системи закупівель замовники повинні відповідно до Закону дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, зокрема максимальної економії, ефективності, запобігання корупційним діям і зловживанням, та за результатами їх здійснення за умови, що вартість закупівлі становить або перевищує 50 тис. гривень, оприлюднювати в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Так, відповідно до річного плану закупівель (зі змінами) Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради, частини 7 статті 3 Закону та Особливостей, уповноваженою особою - ОСОБА_4 14 грудня 2022 року в електронні системіпублічних закупівель «Prozorro» оголошено план закупівлі: UA-P-2022-12-14-003616-c про закупівлю без використання електронної системи генераторів для пунктів незламності (ДК 021:2015:31120000-3 Генератори) за очікуваною вартістю предмета закупівлі в сумі 360000 гривень, а потім цього ж дня, в електронні системіпублічних закупівель «Prozorro» оголошено закупівлю без використання електронної системи: UA-2022-12-14-008634-a, а саме двох генераторів для пунктів незламності з місцем доставки: 67760, Україна, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Маразліївка, вул. Миру 152, строк доставки: 31 грудня 2022 року. Розмір бюджетного призначення за кошторисом або очікувана вартість предмета закупівлі:360000гривень.

Разом з цим, ОСОБА_4 , будучи уповноваженою особою Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради, шляхом неналежного виконання своїх службових обов`язків, діючи всупереч Закону України «Про публічні закупівлі» та Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18 лютого 2020 року № 275 (далі Примірна методика визначення очікуваної вартості предмета закупівлі), належним чином не перевіряючи достовірність даних стосовно середньої ринкової вартості дизель-генераторів марки «EnerSol SKD-10EB» з метою дотримання принципів максимальної економії, ефективності та пропорційності використання бюджетних коштів, хоча повинна була перевіряти достовірність цих даних та мала реальну можливість це зробити, забезпечила проведення закупівлі без використання електронної системи закупівель товару за завищеними цінами.

Внаслідок чого, 14 грудня 2022 року уповноважена особа Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради ОСОБА_4 , перебуваючи у приміщенні Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради, що розташоване по вул. Миру, 152 в с. Маразліївка, Білгород-Дністровського району Одеської області, у період робочого часу, склала та підписала протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою за № 26-31, яким вирішила здійснити закупівлю без використання електронної системи генераторів для пунктів незламності (ДК 021:2015:31120000-3 Генератори) за очікуваною вартістю предмета закупівлі в сумі 360000 гривень.

При цьому, уповноважена особа Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради ОСОБА_4 , яка являється посадовою особою органів місцевого самоврядування, яка наділена організаційно - розпорядчими та адміністративно - господарськими функціями та якій присвоєно 15 ранг посадової особи органів місцевого самоврядування в межах 7 категорії, не забезпечила визначення очікуваної вартості предмета закупівлі у відповідності до Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі та допустила порушення такого принципу здійснення публічних закупівель як максимальна економія, ефективність та пропорційність.

Результатом того, що уповноважена особа Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради ОСОБА_4 , яка являється посадовою особою місцевого самоврядування, яка наділена організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарським повноваженнями, якій присвоєно 15 ранг посадової особи органів місцевого самоврядування в межах 7 категорії, діяла всупереч вимогам Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, Закону та Положення про уповноважену особу з публічних закупівель, неналежно виконувала свої службові обов`язки через несумлінне ставлення до них, стало укладення 14 грудня 2022 року між начальником Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради ОСОБА_7 та фізичною особою-підприємцем (далі ФОП) ОСОБА_8 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 , договору за № 26-31 щодо постачання двох генераторів дизельних марки «EnerSol SKD-10EB» на загальну суму 360000 гривень, без податку на додану вартість (далі - ПДВ), які відповідно до видаткової накладної № 1 від 14.12.2022 передані до Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради.

Водночас, ринкова вартість аналогічного генератора із аналогічними технічними характеристиками на території України, станом на 14 грудня 2022 року становила 105499 гривень 62 копійки за одиницю товару, що є порушення вимог частини 1 статті 203 Цивільного кодексу України, укладено зазначений договір на закупівлю товару, вартість якого не відповідала ринковій вартості вказаного товару та завищена на загальну суму 149000 гривень76 копійок.

В подальшому, на виконання умов договору за № 26-31 від 14 грудня 2022 року, на підставі платіжного доручення від 14 грудня 2022 року із розрахункового рахунку Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради: НОМЕР_2 проведено перерахування бюджетних коштів на розрахунковий рахунок ФОП ОСОБА_8 : НОМЕР_3 в сумі 360000 гривень, без ПДВ в якості оплати за поставлення двох генераторів дизельних марки «EnerSol SKD-10EB».

При цьому, з урахуванням ринкової вартості двох дизель-генераторів марки «EnerSol SKD-10EB», придбаного в рамках договору за № 26-31 від 14 грудня 2022 року, внаслідок того, що уповноважена особа ОСОБА_4 неналежно виконала покладені на неї обов`язки, визначені Примірною методикою визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, Законом та Положенням про уповноважену особу з публічних закупівель, Управлінням освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради зайво перераховано грошові кошти на рахунок ФОП ОСОБА_8 в сумі 149000 гривень 76 копійок за зазначений товар.

Таким чином, за вищевикладених фактичних обставин, уповноважена особа Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради ОСОБА_4 , яка являється посадовою особою місцевого самоврядування, яка наділена організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарським повноваженнями, якій присвоєно 15 ранг посадової особи органів місцевого самоврядування в межах 7 категорії, 14 грудня 2022 року, діючи недбало, тобто не усвідомлюючи суспільно-небезпечний характер свого діяння та не передбачаючи його суспільно-небезпечні наслідки, хоча повинна була і могла їх передбачити, неналежно виконала свої службові обов`язки щодо організації та проведення процедур закупівель, забезпечення об`єктивного вибору переможця, визначення у встановленому Законом порядку переможця процедури закупівлі, а саме, належним чином не перевіривши достовірність даних стосовно середньої ринкової вартості дизель-генератора марки «EnerSol SKD-10EB» з метою дотримання принципів максимальної економії, ефективності та пропорційності використання коштів, хоча повинна була перевіряти достовірність цих даних та мала реальну можливість це зробити, забезпечила проведення закупівлі Управлінням освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради без використання електронної системи закупівель товару, а самедизель-генераторів марки «EnerSol SKD-10EB» у кількості 2 штук, за завищеними цінами, шляхом визначення переможця та укладення 14 грудня 2022 року між Управлінням освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради, в особі начальника ОСОБА_7 (Замовник), та фізичною особою - підприємцем ОСОБА_8 договору поставки № 26-31 щодо закупівлі дизель-генераторів марки «EnerSol SKD-10EB» у кількості 2 шт. за ціною, що на 149000 гривень 76 копійок перевищує ринкову вартість.

Внаслідок службової недбалості, вчиненої уповноваженою особою Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради ОСОБА_4 , Маразліївській сільській раді Білгород-Дністровського району Одеської області, ідентифікаційний код юридичної особи: 04377859, завдано істотну шкоди на загальну суму 149000 гривень 76 копійок.

Встановивши наявність достатніх доказів, 12.09.2023 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , повідомлено про те, що вона підозрюється у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 367 Кримінального кодексу України,

Обґрунтування повідомленій підозрі ОСОБА_4 у вчиненні інкримінованого їй кримінального правопорушення підтверджується зібраними під час проведення досудового розслідування доказами.

ОСОБА_4 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, який відповідно до ст. 12 КК України являється нетяжким злочином, за вчинення якого передбачене основне покарання у вигляді накладення штрафу від двох тисяч до чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Метою застосування запобіжного заходу є забезпечення виконання підозрюваною ОСОБА_4 покладених на неї процесуальних обов`язків, а також запобігання передбаченим п.п. 2, 3, 4 та 5 ч. 1 ст. 177 КПК України ризикам.

Приймаючи до уваги, що ОСОБА_4 , обґрунтовано підозрюється у скоєні нетяжкого злочину у сфері закупівель за бюджетні кошти, де встановлений розмір матеріальної шкоди на загальну суму 149 тис. гривень, за вчинення даного злочину законом передбачено покарання у вигляді накладення штрафу від двох тисяч до чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправних робіт на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, а також те, що жоден з більш м`яких заходів не зможе запобігти вище вказаним ризикам слідчий просив застосувати відносно підозрюваної запобіжний захід у виді домашнього арешту.

2. - Позиції сторін.

Прокурор в судовому засіданні клопотання про застосування запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту підтримав, просив задовольнити.

Підозрювана ОСОБА_4 та її захисник адвокат ОСОБА_9 в судовому засіданні просили застосувати більш м`який запобіжний захід. Зазначили, що ОСОБА_4 проживає за адресою: АДРЕСА_1 разом з чоловіком ОСОБА_10 та племінником ОСОБА_11 , за яким здійснює фактичний догляд оскільки мати неповнолітнього є військовослужбовцем ЗСУ, батько помер.

3. - Мотивація суду.

Вивчивши матеріли клопотання, заслухавши думку учасників процесу, приходжу до наступного.

Відповідно до положень ст.176 КПК України передбачені такі види запобіжних заходів: 1) особисте зобов`язання; 2) особиста порука; 3) застава; 4) домашній арешт; 5) тримання під вартою.

Слідчий суддя, суд відмовляє у застосуванні запобіжного заходу, якщо слідчий, прокурор не доведе, що встановлені під час розгляду клопотання про застосування запобіжних заходів обставини, є достатніми для переконання, що жоден із більш м`яких запобіжних заходів, передбачених частиною першою цієї статті, не може запобігти доведеним під час розгляду ризику або ризикам.

Згідно зі ст.194 КПК України під час розгляду клопотання про застосування запобіжного заходу слідчий суддя, суд зобов`язаний встановити, чи доводять надані сторонами кримінального провадження докази обставини, які свідчать про:

1) наявність обґрунтованої підозри у вчиненні підозрюваним, обвинуваченим кримінального правопорушення;

2) наявність достатніх підстав вважати, що існує хоча б один із ризиків, передбачених ст.177 КПК України, і на які вказує слідчий, прокурор;

3) недостатність застосування більш м`яких запобіжних заходів для запобігання ризику або ризикам, зазначеним у клопотанні.

Слідчий суддя, суд зобов`язаний постановити ухвалу про відмову в застосуванні запобіжного заходу, якщо під час розгляду клопотання прокурор не доведе наявність всіх обставин, передбачених ч.1 ст. 194 КПК України.

Відповідно до ч.5 ст.194 КПК України, якщо під час розгляду клопотання про обрання запобіжного заходу, не пов`язаного з триманням під вартою, прокурор доведе наявність всіх обставин, передбаченихчастиною першоюцієї статті, слідчий суддя, суд застосовує відповідний запобіжний захід, зобов`язує підозрюваного, обвинуваченого прибувати за кожною вимогою до суду або до іншого визначеного органу державної влади, а також виконувати один або кілька обов`язків, необхідність покладення яких була доведена прокурором.

3.1 - Наявність обґрунтованої підозри.

12.09.2023 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженку міста Маріуполь Донецької області, громадянку України, проживаючу за адресою: АДРЕСА_1 повідомлено про те, що вона підозрюється у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 367 Кримінального кодексу України, а саме у службовій недбалості, тобто у неналежному виконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що завдало істотної шкоди державним інтересам.

Підозра у вчинення кримінального правопорушення ОСОБА_4 повністю підтверджується зібраними на даний час в кримінальному провадженні доказами, а саме:заявою ГО «Трансперенсі Інтернешнл Україна» про вчинення кримінального правопорушення; рішенням Маразліївської сільської ради № 867 від 09.12.2022 щодо виділення бюджетних коштів; протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою № 26-31 від 14.12.2022; договором № 26-31 від 14.12.2022 щодо закупівлі генераторів; видатковою накладною № 1 від 14.12.2022 щодо поставки генераторів; звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель від 14.12.2023; платіжною інструкцією № 1004 від 14.12.2022 щодо перерахування бюджетних коштів; висновком експерта № 3252/23 за результатами проведення судово-товарознавчої експертизи від 07.08.2023; висновком експерта № 270/23 за результатами проведення оціночно-економічної експертизи; особовою справою працівника ОСОБА_4 ; положенням про уповноважену особу; протоколом допиту свідка ОСОБА_7 ; іншими матеріалами кримінального провадження у їх сукупності.

Підставою застосування запобіжного заходу є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення (ч.2 ст.177 КПК України). Оскільки в процесуальному законодавстві немає чіткого визначення обґрунтованої підозри, слідчий суддя звертається до практики Європейського суду з прав людини, яка є джерелом права в Україні (ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», ч.2ст. 8 КПК України). Обґрунтована підозра - це стандарт доказування, який передбачає існування фактів чи інформації, які б переконали об`єктивного спостерігача, що відповідна особа могла вчинити кримінальне правопорушення (стандарт, визначений у Рішенні у справіFox, Campbell and Hartley проти Сполученого Королівствавід 30 серпня 1990 року, заяви № 12244/86, 12245/86, 12383/86, параграф 32). Обґрунтованість залежить від усіх обставин, проте факти, що в сукупності дають підстави для підозри не мають бути такого ж рівня як ті, що необхідні для обвинувачення, або навіть винесення вироку (Рішення Великої Палати у справіMerabishvili проти Грузіївід 28 листопада 2017 року, заява № 72508/13, параграф 184). Тому, цей стандарт доказування є досить низьким - необхідно встановити чи наявні (або відсутні) факти чи інформація, що в сукупності може переконати слідчого суддю в тому, що особа могла вчинити кримінальне правопорушення.

Отже, слідчий суддя вважає, що стороною обвинувачення було доведено ознаки можливого складу злочину. Надані достатні підстави для наявності обґрунтованої підозри стосовно вчинення ОСОБА_4 дій, що кваліфікуються за ч. 1 ст. 367 КК України.

3.2 - Наявність достатніх підстав вважати, що існує хоча б один із ризиків, передбаченихст.177КПК України і на які вказує слідчий чи прокурор.

Слідчий суддя зобов`язаний встановити, чи доводять надані сторонами кримінального провадження докази обставини, які свідчать про наявність достатніх підстав вважати, що існуєхоча б один з ризиків, передбаченихстаттею 177 цього Кодексу, і на які вказує слідчий (п. 2 ч. 1ст. 194 КПК України).

Так слідчим було зазначено, що відносно підозрюваної ОСОБА_4 існують зазначені в п.п. 2,3,4,5 ч.1 ст.177 КПК України ризики, а саме:

знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення. Підозрювана ОСОБА_4 перебуває на посаді головного бухгалтера Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту виконавчих органів Маразліївської сільської ради, має доступ до фінансово-бухгалтерських документів Управління освіти та тендерної документації, щодо яких на теперішній час з об`єктивних обставин не вирішено питання щодо їх належного вилучення та накладення арешту, не встановлені всі обставини кримінального провадження.

Не погоджуючись з зазначеним ризиком слідчий суддя зазначає, що ухвалою слідчого судді Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області від 14.09.2023 по праві 495/3435/23, провадження 1-кс/495/1976/2023 ОСОБА_4 , підозрювану у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України в рамках кримінального провадження №42023160000000083 від 10 березня 2023 відсторонено від займаної посади головного бухгалтера Маразліївської сільської ради, строком на2місяці,тобто до14листопада 2023 року включно, що спростовує наявність зазначеного ризику під час досудового розслідування.

незаконно впливати на свідків, депутатів та посадових осіб Маразліївської сільської ради, оскільки підозрюваній ОСОБА_4 відомі їх анкетні дані та місця проживання, та яких на теперішній час допитано лише на стадії досудового розслідування у цьому кримінальному провадженні, однак під впливом підозрюваної, внаслідок психологічного тиску шляхом погроз або вмовляння, можуть змінити показання, або ухилятись від з`явлення для давання показань.

перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином. Так як, на теперішній час, досудове розслідування не завершено, тому підозрювана ОСОБА_4 , матиме можливість ухилення від слідства з метою перешкоджання встановленню органом досудового розслідування всіх об`єктивних обставин кримінального правопорушення тощо.

При встановленні наявності цього ризику слідчий суддя враховує встановлену КПК України процедуру отримання показань від осіб у кримінальному провадженні, а саме спочатку на стадії досудового розслідування показання отримуються шляхом допиту слідчим чи прокурором, а після направлення обвинувального акту до суду на стадії судового розгляду - усно шляхом допиту особи в судовому засіданні (частини 1, 2 статті 23, стаття 224 КПК України).

Суд може обґрунтовувати свої висновки лише на показаннях, які він безпосередньо сприймав під час судового засідання або отриманих у порядку, передбаченому статтею 225 КПК, тобто допитаних на стадії досудового розслідування слідчим суддею. Суд не вправі обґрунтовувати судові рішення показаннями, наданими слідчому, прокурору, або посилатися на них (частина 4 статті 95 КПК).

Тобто, ризик впливу на свідків існує не лише на початковому етапі кримінального провадження при зібранні доказів, а й на стадії судового розгляду до моменту безпосереднього отримання судом показань від свідків та дослідження їх судом.

вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, обвинувачується.

Спростовуючи вказані ризики, стороною захисту зазначено, що згідно листа сільського голови Маразліївської сілської ради Топор В. ОСОБА_4 працює на посаді головного бухгалтера Маразліївської сільської ради з 13.10.2021 року, пройшла за конкурсом згідно протоколу засідання робочої комісії Маразліївської сільської ради №11 від 19.11.2021 року та стала уповноваженою особою в здійсненні закупівель управління освіти з 01.12.2021 року згідно наказу начальника управління освіти №85. За час роботи показала високий професійний рівень з питань бюджетного процесу його планування, виконання, звітності та контролю з господарсько-фінансової дисципліни, виконує значний обсяг робіт, щодо забезпечення відображення на рахунках бухгалтерського обліку господарських операцій та надання оперативної інформації, планує та розробляє поточні плани асигнувань на утримання апарату управління освіти та її установ (в підпорядкуванні знаходяться Широківський опорний навчальних заклад, філії Долинівського, Маразліївського та Великомарянівського НВК, Олекеіївського НВК-ліцею, Монашівського НВК, ліцею «Пріоритет», будинків культури та бібліотек по всім населеним пунктам) складає бюджетні запити (з включенням тендерного планування), штатний розпис та кошторис витрат на утримання всіх закладів та багато іншого, який надає змогу функціонувати безперервному освітньому процесу, який займає 68% всього бюджету громади. До розробки облікової політики Управління освіти відноситься вдумливо та відповідально враховуючи специфіку роботи закладів включає перевірку системи внутрішнього контролю за правильністю оформлення господарських операцій, дотримання порядку документообігу, чимало уваги приділяє модернізації роботи з включенням нових програмних забезпечень для більш якісної та швидкої роботи та методів захисту від несанкціонованого доступу.

Окрім того, в судовому засіданні адвокатом надано довідку Маразліївської сілської ради за № 302 від 13.09.2023 згідно якої ОСОБА_4 проживає за адресою: АДРЕСА_1 разом та до складу її сім`ї входять: чоловік ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , племінник ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (свідоцтво про народження серії НОМЕР_4 ).

Батьками малолітнього ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є ОСОБА_12 , котра є військовослужбовцем Збройних Сил України, батько ОСОБА_13 , що перебував на військовій службі в ІНФОРМАЦІЯ_4 помер (свідоцтво про смерть серії НОМЕР_5 від 12.07.2022). У зв`язку з тим, що мати малолітньої дитини є військовослужбовцем військової частини з дислокацією в АДРЕСА_1 та не може самостійно виховувати дитину через виконання завдання з оборони цілісності та суверенітету Держави нею подано заяву, завірену приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Одеської області, з якої вбачається, що ОСОБА_12 надала добровільну згоду на тимчасовий виїзд за кордон у зв`язку з воєнними діями на території України свого малолітнього сина ОСОБА_11 у супроводженні ОСОБА_4 , якій надано право здійснювати фактичний догляд за дитиною.

У судовому засіданні захисником ОСОБА_9 зазначено, що фактично племінник ОСОБА_4 . ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , проживає разом з тіткою, яка з періодичністю один раз у неділю супроводжує його до м.Одеса для зустрічей з матір`ю. З урахуванням зазначеного, захисник просив у разі застосування більш м`якого запобіжного заходу не встановлювати обов`язок щодо заборони не відлучатись за межі Білгород-Дністровського району Одеської області.

Відповідно доч.1ст.178КПК Українипри вирішенніпитання прообрання запобіжного заходу, крім наявності ризиків, зазначених уст.177КПК України, слідчий суддя, суд на підставі наданих сторонами кримінального провадження матеріалів зобов`язаний оцінити в сукупності всі обставини.

З урахуванням викладеного, слідчий суддя приходить до висновку, що слідчим у клопотанні не доведені усі зазначені ним ризики, у зв`язку із чим, оцінивши в сукупності всі докази, надані сторонами кримінального провадження та обставини, передбачені,ст. 178 КПК України, з урахуванням даних про особу підозрюваної, слідчий суддя приходить до висновку про не обґрунтованість зазначених ризиків.

3.3 - Недостатність застосування більш м`яких запобіжних заходів для запобігання ризику або ризикам, зазначеним у клопотанні.

Слідчим у клопотанні зазначено, що обрання більш м`якої міри запобіжного заходу до підозрюваного у вигляді особистого зобов`язання та особистої поруки не є доцільним, оскільки може призвести до вчинення підозрюваним інших більш тяжких кримінальних правопорушень, однак жодних конкретних доказів стороною обвинувачення не наведено.

Крім того, слідчий суддя зазначає, що згідно ч.2 ст. 181 КПК України домашній арешт може бути застосовано до особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину, за вчинення якого законом передбачено покарання у виді позбавлення волі.

Проте, санкцією ч.1 ст. 367 КК України встановлено покарання за вчинення службової недбалості у вигляді штрафу від двох тисяч до чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправних робіт на строк до двох років, або обмеження волі на строк до трьох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Не погоджуючись з викладеним у клопотанні, слідчий суддя зазначає, що з урахуванням неможливості застосування запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту, зважаючи на існування ризику впливу на свідків в рамках кримінального провадження, слідчий суддя дійшов висновку про відмову у задоволенні клопотання слідчого та застосування більш м`якого запобіжного заходу підозрюваній, ніж той, який зазначений у клопотанні, а саме у вигляді особистого зобов`язання.

Керуючись ст. ст. 176-178, 181, 193, 194, 196, 376 КПК України, -

У Х В А Л И В:

У задоволенні клопотання слідчого СВ Білгород-Дністровського РВП ГУ НП в Одеській області ОСОБА_6 , поданого в рамках кримінального провадження № 42023160000000083 від23лютого 2023 року про застосування запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту стосовно ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 відмовити.

Застосувати відносно ОСОБА_4 запобіжний захід у вигляді особистого зобов`язання.

Покласти на підозрювану ОСОБА_4 обов`язки, передбачені ч.5ст. 194 КПК України, в межах строку досудового розслідування, тобто до 12.11.2023 року включно, а саме:

- прибувати до слідчого, який здійснює досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42023160000000083 від 23 лютого 2023 року, прокурора, який здійснює процесуальне керівництво в рамках кримінального провадження або суду за першим викликом;

- утримуватися від спілкування зі свідками в рамках кримінального провадження № 42023160000000083 від 23 лютого 2023 року;

- здати на зберігання слідчому СВ Білгород-Дністровського РВП ГУНП в Одеській області, який здійснює досудове розслідування свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну;

- повідомляти слідчого, прокурора про зміну свого місця проживання та/або місця роботи.

Роз`яснити підозрюваній ОСОБА_4 , що в разі не виконання покладених на неї обов`язків, до неї може бути застосовано більш жорсткий запобіжний захід і накладено грошове стягнення в сумі від 0,25 до 2 розмірів мінімальної заробітної плати.

Контроль за виконанням ухвали покласти на слідчого СВ Білгород-Дністровського РВП ГУ НП в Одеській ОСОБА_6 .

Ухвала підлягає негайному виконанню після її оголошення.

Ухвала може бути оскаржена до Одеського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її винесення.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудБілгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення14.09.2023
Оприлюднено05.10.2023
Номер документу113907536
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів домашній арешт

Судовий реєстр по справі —495/3435/23

Постанова від 24.08.2023

Кримінальне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Заверюха В. О.

Постанова від 14.09.2023

Кримінальне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Заверюха В. О.

Постанова від 14.09.2023

Кримінальне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Заверюха В. О.

Постанова від 14.09.2023

Кримінальне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Заверюха В. О.

Постанова від 14.09.2023

Кримінальне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Заверюха В. О.

Постанова від 14.09.2023

Кримінальне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Заверюха В. О.

Постанова від 11.09.2023

Кримінальне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Заверюха В. О.

Постанова від 11.09.2023

Кримінальне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Заверюха В. О.

Ухвала від 05.09.2023

Кримінальне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Шевчук Ю. В.

Ухвала від 10.08.2023

Кримінальне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Мишко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні