Рішення
від 01.09.2010 по справі 2-2467
КУП'ЯНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

код суду: 2023

Спра ва 2-2467/2010 рік

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01.09.2010 року Куп?янський мі ськрайонний суд Харківської області

у складі: головуючого - судді Клімової С.В.

при секретарі - Ба вика Л.М.,

розглянувши у відкрит ому судовому засіданні у зал і суду в місті Куп?янську циві льну справу за позовом ОСОБ А_1 до Управління Пенсійног о фонду України в Куп?янськом у районі Харківської області про поновлення пропущеного строку для звернення до суду , зобов?язання здійснити пере рахунок, нарахувати та випла тити недоплачену щомісячну д ержавну соціальну допомогу " Дітям війни" за 2008-2009 р.р., -

ВСТАНОВИВ:

Позивачка ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Управління Пенсійного фо нду України в Куп?янському ра йоні, в якому просить суд поно вити їй пропущений строк для звернення до суду, зобов?язат и відповідача нарахувати та виплатити їй, як дитині війни , недоплачене щомісячне підв ищення до пенсії за 2008-2009 роки у розмірі 2398 грн.80 коп..

В обґрунтування своїх по зовних вимог позивачка посил ається на те, що воан належить до соціальної категорії "Дит ина війни" та відповідно до ст . 6 Закону України "Про соціаль ний захист дітей війни" з 1 січ ня 2008 р. по 31 грудня 2009 р. має право на отримання соціальної доп омоги в розмірі 30% від мінімал ьного розміру пенсії за віко м.

Але відповідач всупереч Рішення Конституційного Суд у України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 р., яким були визнані неконституцій ними окремі положення Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2008 рік», в тому чи слі й щодо зупинення ст. 6 Зако ну України "Про соціальний за хист дітей війни", не здійснив нарахування та виплату відп овідного підвищення до пенсі ї.

У судове засідання позив ачка не з?явилася, надавши зая ву про розгляд справи без її у часті, позовні вимоги підтри мала у повному обсязі.

Представник відповідача у судове засідання також не з ?явився, надавши заперечення проти позову, в якому просить розглядати справу його без у часті, просить суд у задоволе нні позову повністю відмовит и.

Суд вважає можливим розг лянути справу у відсутність сторін на підставі наявних у справі доказів.

З матеріалів справи та ная вних в ній доказів встановле но наступне.

Судом встановлені такі фак ти і відповідні їм правовідн осини.

Позивачка має статус "Д итини війни", що підтверджуєт ься пенсійним посвідченням НОМЕР_1 (а. с. 8).

Враховуючи зазначений ст атус позивачки, вона, відпові дно до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей вій ни" має право на отримання дер жавної соціальної підтримки , а саме підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.

Виходячи із встановлених обставин справи та дослідже них доказів у їх сукупності, суд приходить до висновку пр о часткове задоволення позов них вимог, з наступних підста в.

Відповідно до ст. 6 Закону України "Про соціальний захи ст дітей війни" дітям війни пе нсії або щомісячне довічне г рошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищується на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком.

Згідно ст. 7 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", фінансове забезпечен ня державних соціальних гара нтій, передбачених цим Закон ом, здійснюється за рахунок к оштів Державного бюджету Укр аїни.

Вимоги позивача про зобов?я зання відповідача виплачува ти йому у 2008 році щомісячну над бавку до пенсії в розмірі 30 % мі німальної пенсії за віком, су д вважає частково обґрунтова ними, виходячи з наступного.

Відповідно до п.п. 41 розділ у 2 Закону України "Про Державн ий бюджет України на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України" те кст статті 6 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни" викладено в наступній ре дакції. "Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Зако ну України "Про статус ветера нів війни, гарантії їх соціал ьного захисту") до пенсії або щ омісячного довічного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, випл ачується підвищення у розмір і надбавки, встановленої для учасників війни. Ветеранам в ійни, які мають право на отрим ання підвищення до пенсії аб о щомісячного довічного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, від повідно до цього Закону та За кону України "Про статус вете ранів війни, гарантії їх соці ального захисту" дане підвищ ення провадиться за їх вибор ом згідно з одним із законів.

З 1 січня 2008 р. позивачці бул о нараховане та виплачене за значене підвищення відповід но до встановленого розміру, що підтверджується довідкою Управління Пенсійного фонду України в Куп?янському район і № 8963-02/18 від 05.07.2010 року.

Рішенням Конституційног о Суду України від 22 травня 2008 р . за № 10-рп/2008 у справі за констит уційними поданнями Верховно го Суду України щодо відпові дності Конституції України ( конституційності) окремих по ложень ст. 65 розділу 1, пунктів 6 1, 62, 63, 66 розділу 2, пункту 3 розділу 3 Закону України "Про Державни й бюджет України на 2008 рік та пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України" і 101 н ародних депутатів України що до відповідності Конституці ї України (конституційності) положень ст. 67 розділу 1, п.п. 1-4, 6-22, 24-100 розділу 2 Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни" (справа щодо предмета та змісту закону України про Державний бюджет України), ви знано таким, що не відповідає Конституції України (є некон ституційним) положення п.п. 41 р озділу 2 Закону України "Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни".

Рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції п ри розгляді ними позовів у зв ?язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначеного закон у, що визнані неконституційн ими. Рішення Конституційного Суду України є обов?язковим д о виконання на території Укр аїни, остаточним і не може бут и оскаржене.

Виходячи із системного а налізу зазначених норм закон одавства, рішення Конституці йного Суду від 22 травня 2008 р. та п риписів ч. 2 ст. 152 Конституції У країни, дохожу до висновку, що з 22 травня 2008 року відповідач п овинен був нараховувати та с плачувати позивачці доплату до пенсії, передбачену ст. 6 За кону України "Про соціальний захист дітей війни" в редакці ї, яка діяла до 1 січня 2008 року, ос кільки з моменту ухвалення К онституційним Судом України рішення щодо неконституційн ості п.п. 41 розділу 2 Закону Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України", ця норма втрати ла чинність та не підлягала з астосуванню. Отже, відповіда ч з 22 травня 2008 року мав діяти у в ідповідності з приписами дію чої норми ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", нараховувати та здійс нювати позивачу доплату до п енсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.

Між тим, до 22 травня 2008 року, тобто до ухвалення зазначено го рішення Конституційним Су дом України, відповідач, здій снюючи позивачці доплати, пе редбачені ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" в редакції від 1 січня 200 8 р., з урахуванням п.п. 41 розділу 2 Закону України "Про Державни й бюджет України на 2008 рік про в несення змін до деяких закон одавчих актів України", діяв н а підставі та у відповідност і з діючою нормою зазначених законів, а тому позовні вимог и щодо стягнення доплати до п енсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком з 1 січня 2008 рок у по 21 травня 2008 року задоволен ню не підлягають.

Згідно ст. 58 Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік" затверджено на 2008 р ік прожитковий мінімум для о сіб, які втратили працездатн ість, з 1 січня - 470 грн., з 1 квітня - 481 грн., з 1 липня - 482 грн., з 1 жовтня - 498 грн.

Відповідно до цього Зако ну у 2008 р. позивачу підлягали до плати до пенсії:

травень 481 х 30% = 144,3 грн.;

червень 481 х 30% = 144,3 грн.;

липень 482 х 30% = 144,6 грн.;

серпень 482 х 30% = 144,6 грн.;

вересень 482 х 30% = 144,6 грн.;

жовтень 498 х 30% = 149,4 грн.;

листопад 498 х 30% = 149,4 грн.;

грудень 498 х 30% = 149,4 грн.;

всього: 1170,60 грн.

Але із наданої довідки вб ачається, що позивачці з трав ня по 31 грудня 2008 р. було виплаче но тільки 390,20 грн., різниця між в иплаченими та не виплаченими сумами цієї доплати станови ть 780,40 грн.

Щодо вимог позивачці від носно виплати їй підвищення до пенсії у 2009 р., необхідно заз начити наступне.

Законом України «Про Держ авний бюджет на 2009 рік» статтю 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» у но вій редакції не викладено та її дію не зупинено.

Статтею 71 Закону України «П ро Державний бюджет України на 2009 рік», Кабінету Міністрів України надано право у 2009 р. вс тановлювати розміри соціаль них виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімал ьної заробітної плати, в абсо лютних сумах у межах асигнув ань, передбачених за відпові дними бюджетними програмами .

Названа норма передбачає в становлення в абсолютних сум ах розмірів лише тих виплат, в ихідним критерієм розрахунк у яких є розмір мінімальної з аробітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спір ні відносини, оскільки розмі р зазначених соціальних випл ат згідно із Законом України «Про соціальний захист діте й війни» залежить від розмір у мінімальної пенсії за віко м.

Отже, нарахування та виплат а у 2009 р. дітям війни підвищення до пенсії або щомісячного гр ошового довічного утримання чи державної соціальної доп омоги, що виплачується заміс ть пенсії, повинні здійснюва тися відповідно до норм Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни».

З початку 2009 р. позивачці Упр авління ПФУ в Куп?янському ра йоні Харківської області зді йснювало підвищення до пенсі ї у розмірі 10% мінімальної пен сії за віком, що підтверджуєт ься довідкою.

Згідно ст. 54 Закону України "П ро Державний бюджет України на 2009 рік", у 2009 році установлени й прожитковий мінімум на одн у особу та для тих, хто відноси ться до основних соціальних і демографічних груп населен ня, в розмірах, що діяли у груд ні 2008 року.

Стаття 58 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік" передбачала, що на одну особу, яка втратила працезда тність, прожитковий мінімум в розрахунку на місяць склад ає з 01 жовтня 2008 р. - 498 грн., а тому, о скільки частиною 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов?яз кове державне пенсійне страх ування" мінімальний розмір п енсії за віком встановлюєтьс я у такому ж розмірі, тобто 498 гр н., відповідач повинен був щом ісячно виплачувати позивачу підвищення до пенсії, почина ючи з 01 січня 2009 р. по 149,40 грн. (498 х 30% = 1 49,40 грн.). У зв?язку з чим, суд прих одить до висновку, що відпові дач за період з 01 січня 2009 р. по 31 г рудня 2009 р. повинен був виплати ти позивачу 1792,80 грн.

Як свідчить надана довідка , позивачці з 01 січня 2009 р. по 31 гру дня 2009 р. було сплачено тільки 5 97,60 грн., недоплата складає 1195,20 гр н.

Відповідно до статті 64 Конс титуції України, конституцій ні права і свободи людини і гр омадянина не можуть бути обм ежені, крім випадків, передба чених Конституцією України.

Правовідносини, що виникаю ть в процесі реалізації прав а на отримання підвищеня до п енсії, основані на принципі ю ридичної визначеності. Зазна чений принцип не дозволяє де ржаві посилатися на відсутні сть певного нормативного акт а, який визначає механізм реа лізації прав та свобод грома дян, закріплених у конституц ійних та інших актах. Як свідч ить позиція Суду ЄС у справі Yv onne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office), принцип ю ридичної визначеності означ ає, що зацікавлені особи пови нні мати змогу покладатися н а зобов?язання, взяті державо ю, навіть якщо такі зобов?язан ня містяться у законодавчому акті, який загалом не має авто матичної прямої дії. Така дія зазначеного принципу пов?яз ана з іншим принципом - відп овідальності держави, який п олягає у тому, що держава не мо же посилатися на власне пору шення зобов?язань для запобі гання відповідальності. При цьому, якщо держава чи орган п ублічної влади схвалили певн у концепцію, в даному випадку це надання дітям війни надба вок до пенсії, така держава чи орган вважатимуться такими, що діють протиправно, якщо во ни відступлять від такої пол ітики чи поведінки, зокрема, щ одо фізичних осіб без завчас ного повідомлення про зміни в такій політиці чи поведінц і, оскільки схвалення такої п олітики чи поведінки дало пі дстави для виникнення обґрун тованих сподівань у фізичних осіб стосовно додержання де ржавою чи органом публічної влади такої політики чи пове дінки.

Як зазначено у Рішенні Конс титуційного Суду України від 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005 (справа п ро рівень пенсії і щомісячно го довічного грошового утрим ання), зміст прав і свобод люди ни - це умови і засоби, які визн ачають матеріальні та духовн і можливості людини, необхід ні для задоволення потреб її існування і розвитку. Обсяг п рав людини - це кількісні пока зники відповідних можливост ей, які характеризують його м ножинність, величину, інтенс ивність і ступінь прояву та в иражені у певних одиницях ви міру.

Звуження змісту прав і своб од означає зменшення ознак, з містовних характеристик мож ливостей людини, які відобра жаються відповідними правам и та свободами, тобто якісних характеристик права. Звужен ня обсягу прав і свобод - це зм еншення кола суб?єктів, розмі ру території, часу, розміру аб о кількості благ чи будь-яких інших кількісно вимірюваних показників використання пра в і свобод, тобто їх кількісно ї характеристики.

Враховуючи те, що позивач є дитиною війни, він наділений державою певним правовим ст атусом, який включає в себе й п раво на додаткові елементи с оціального захисту, зокрема право на отримання підвищенн я до пенсії.

Наділивши дітей війни зазн аченою соціальною гарантією , держава таким чином взяла на себе публічне зобов?язання з абезпечити належний матеріа льний рівень осіб, які є дітьм и війни.

Тобто, між позивачем і держа вою встановлено певний право вий зв?язок у визначеній сфер і життєдіяльності, який хара ктеризується наявністю зобо в?язання держави забезпечити соціальний захист дітей вій ни.

Згідно ст. 22 Конституції Укр аїни, конституційні права і с вободи ґарантуються і не мож уть бути скасовані. При прийн ятті нових законів або внесе нні змін до чинних законів не допускається звуження зміст у та обсягу існуючих прав і св обод.

Що стосується вимог позива чки в частині стягнення з від повідача на її користь суми у розмірі 2398грн.80коп., недоплаче ної їй за період з 01.01.2008року по 31. 12.2009року, то ці вимоги не підляг ають задоволенню, оскільки у відповідності до ч.2 ст.1 ЦК Укр аїни до майнових відносин, за снованих на адміністративно му або іншому владному підпо рядкуванню однієї сторони др угій стороні, цивільне закон одавство не застосовується.

Щодо строку звернення до су ду із зазначеним позовом, то с уд вважає, що позивачем строк позовної давності не пропущ ений, оскільки у відповіднос ті до ч. 2 ст. 46 Закону України "Пр о загальнообов?язкове держав не пенсійне страхування" нар аховані суми пенсії, що не отр имані з вини органу, що призна чає і виплачує пенсію, виплач ується за минулий час без обм еження будь-яким строком.

Судові витрати по справі пі длягають розподілу у відпові дності до ч. 1 ст. 88 ЦПК України.

На підставі викладеного , керуючись ст. ст. 10, 11, 209, 212, 214, 215 ЦПК У країни, ст. ст. 64, 124, 152 Конституції України, ст. ст. 3, 6 Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", суд, -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 до Упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Куп?янському районі Хар ківської області про поновле ння пропущеного строку для з вернення до суду, зобов?язанн я здійснити перерахунок, нар ахувати та виплатити недопла чену щомісячну державну соці альну допомогу "Дітям війни" з а 2008-2009 р.р. - задовольнити част ково.

Зобов?язати Управління П енсійного фонду України в Ку п?янському районі Харківсько ї області здійснити перерах унок пенсії ОСОБА_1, ІНФ ОРМАЦІЯ_1, з підвищенням її н а 30 % мінімальної пенсії за вік ом з розміру, встановленого ч . 1 ст. 28 Закону України "Про зага льнообов?язкове пенсійне стр ахування", та провести відпов ідні виплати за періоди з 22 тр авня 2008 року по 31 грудня 2009 року, з урахуванням фактично провед енних виплат.

В іншій частині позовних в имог ОСОБА_1 відмовити.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 витрати зі сплати судов ого збору у розмірі 4 грн.25 коп. та на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справ и у розмірі 18 грн. 50 коп..

Рішення може бути оскаржен е в апеляційному порядку до а пеляційного суду Харківсько ї області через Куп?янський м іськрайонний суд шляхом пода чі в 10-денний строк, з дня прого лошення рішення, апеляційної скарги, а особи, які брали уча сть у справі, але не були прис утні у судовому засіданні пі д час проголошення судового рішення, можуть подати апеля ційну скаргу протягом 10 днів з дня отримання копії цього рі шення.

Головуючий С.В. Клімова

СудКуп'янський міськрайонний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення01.09.2010
Оприлюднено01.10.2010
Номер документу11393185
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-2467

Ухвала від 10.09.2010

Цивільне

Гадяцький районний суд Полтавської області

Харлан Наталія Миколаївна

Рішення від 10.08.2010

Цивільне

Святошинський районний суд міста Києва

Бондаренко Олег Володимирович

Рішення від 19.10.2010

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Болотін Сергій Миколайович

Рішення від 13.09.2010

Цивільне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Плечищева Оксана Валентинівна

Рішення від 30.08.2010

Цивільне

Кобеляцький районний суд Полтавської області

Омельченко Ірина Іванівна

Рішення від 21.08.2010

Цивільне

Першотравневий районний суд Донецької області

Топузова Н. М.

Рішення від 14.10.2010

Цивільне

Первомайський міський суд Луганської області

Скочій Ганна Дмитрівна

Рішення від 07.09.2010

Цивільне

Енергодарський міський суд Запорізької області

Федоренко Олександр Іванович

Рішення від 01.09.2010

Цивільне

Куп'янський міськрайонний суд Харківської області

Клімова Світлана Вікторівна

Ухвала від 10.09.2010

Цивільне

Смілянський міськрайонний суд Черкаської області

Компанієць Олег Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні