Рішення
від 14.10.2010 по справі 2-2467
ПЕРВОМАЙСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Україна

Справа №2-2467/2010р.

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 жовтня 2010 року Суддя Перво майського міського суду Луга нської області Скочій Г.Д., роз глянувши у відкритому попере дньому судовому засіданні в м. Первомайську у письмовому провадженні справу за позов ом позивача ОСОБА_1 до від повідача Управління Пен сійного Фонду України в м. Пер вомайську про зобов' язання відповідача здійснити перер ахунок та виплату доплати у в игляді підвищення до пенсії та в подальшому виплачувати це підвищення відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни», -

ВСТАНОВИВ:

Позивачка звернулася до с уду, посилаючись на те, що вона належить до соціальної груп и «діти війни», оскільки стан ом на 02 вересня 1945 року їй було м енше 18 років.

В обґрунтування позовних в имог позивачка зазначила, що вона має статус «Діти війни» у зв' язку з чим, на підставі ст. 6 Закону України „Про соціа льний захист дітей війни” ви плачувана їй пенсія повинна підвищуватися на 30 відсотків мінімального розміру пенсії за віком.

З моменту набрання чинност і Законом України „Про соціа льний захист дітей війни” ді я ст. 6 цього Закону неодноразо во припинялась іншими закона ми України, в основному щоріч ними законами про Держбюджет України, що суперечить ч.2 ст. 3 цього Закону, якою передбаче но, що соціальні гарантії діт ям війни не можуть бути обмеж ені або скасовані іншими нор мативно-правовими актами.

Рішенням Конституційного Суду України № 6-пр/2007р. від 09.07.2007р. окремі положення Закону Укр аїни „Про державний бюджет У країни на 2007 рік”, зокрема п.12 ст .71 та ст.111 цього Закону, були виз нані такими, що не відповідаю ть Конституції України (є нек онституційними). Рішенням Ко нституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008р. окремі положен ня Закону України „Про держа вний бюджет України на 2008р. та в несення змін до деяких закон одавчих актів України”, зокр ема п.п. 36-100 і, отже і п. 41, розділу 2 „внесення змін до деяких зак онодавчих актів України” За кону України „Про державний бюджет на 2008р. та внесення змін до деяких законодавчих акті в України” визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційним и).

Відповідно до абзацу 5 ч. 1 ст. 58 Закону України „Про державн ий бюджет України на 2008р. та вне сення змін до деяких законод авчих актів України” прожитк овий мінімум для осіб, які втр атили працездатність, склада є: з 1 січня - 470грн.; з 1 квітня - 481грн.; з 1 жовтня - 498грн. Згідно ст. 54 Закону України «Про держ авний бюджет України на 2009 р.» п рожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність складає з 01.01.2009 р. - 498 грн.

Таким чином, починаючи з 09.07.2007 року позивачеві не прово диться доплата 30 відсотків ро зміру мінімальної пенсії за віком як особі, яка має статус діти війни.

Просить зобов' язати відп овідача перерахувати та випл атити недовиплачене підвищ ення до пенсії відповідно ст . 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», вихо дячи з 30 % мінімальної пенсії з а віком, за період з 09.07.2007 р. по 31.12. 2007 р. та з 22.05.2008 р. по липень 2010 р. у су мі 3825,86 грн. та в подальшому пост ійно робити підвищення до пе нсії, стягнути з відповідача витрати по сплаті держмита у розмірі 8,50 грн. та витрати на І ТЗ судового процесу у розмір і 37 грн.

В судове засідання позивач не з' явився, надав заяву про розгляд справи у його відсут ність.

Представник відповідача в судове засідання не з' явив ся, відповідач надав письмов і заперечення проти позову. П озов не визнає, посилаючись н а те, що в УПФУ м. Первомайська знаходиться на обліку ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 року народження. ОСОБА_ 1 із заявою звернулась у червні 2010 р. до УПФУ в м. Первома йську про підвищення їй пенс ії, згідно до ст. 6 ЗУ «Про соціа льний захист дітей війни». УП ФУ в м. Первомайську заявнику було дано роз' яснення з цьо го питання.

Відповідно до ст. 6 ЗУ «Про соціальний захист дітей вій ни» № 2195 - ІУ від 18.11.2004 року дітям війни пенсії або щомісячне д овічне грошове утримання чи державна соціальна допомога , що виплачується замість пен сії, підвищуються на 30% мініма льної пенсії за віком.

Визначення мінімальног о розміру пенсії за віком над ано лише ст. 28 ЗУ «Про загально обов' язкове державне пенсі йне страхування». Так, частин ою 1 цієї статті встановлено, щ о мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чолов іків 25, а у жінок - 20 років стра хового стажу встановлюється у розмірі прожиткового міні муму для осіб, які втратили пр ацездатність, визначеного за коном. При цьому ч.3 цієї ст. вст ановлено, що мінімальний роз мір пенсії за віком застосов ується виключно для визначен ня розмірів пенсій, призначе них за цим законом.

Згідно ч.2 ст. 5 ЗУ «Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування» виключ но цим Законом визначається мінімальний розмір пенсії за віком, а ч.1 цієї статті передб ачено, що дія інших нормативн о - правових актів може поши рюватись на ці відносини лиш е у випадках передбачених ци м законом, або в частині , що не суперечить цьому закону.

Відповідно до ч.2 ст. 95 Конс титуції України виключно Зак оном України «Про державний бюджет України» визначаєтьс я будь - які видатки Держави на загально суспільні потре би, розмір і цільове спрямува ння цих видатків.

Фінансове забезпечення де ржавних соціальних гарантій , передбачених ЗУ «Про соціал ьний захист дітей війни» зді йснюється за рахунок коштів Державного бюджету України ( ст. 7 цього Закону).

Враховуючи, що згідно ст . 7 ЗУ «Про соціальний захист д ітей війни» фінансове забезп ечення державних соціальних гарантій здійснюється за ра хунок коштів Державного бюдж ету України, який затверджує Верховна Рада України, а не з бюджету Пенсійного фонду Укр аїни, який затверджує КМУ, то д ії УПФУ в м. Первомайську не мо жуть бути визнані такими, що н е відповідають діючому закон одавству, оскільки відповіда ли вимогам вищезазначених пр авових актів, тому і не було пі дстав для обов' язку щомісяч но виплачувати доплату до пе нсії.

Ст. 111 ЗУ «Про Державний бюдже т України на 2007 рік» №489 - У від 19.12.2006 року встановлено, що в 2007 ро ці підвищення до пенсії або щ омісячного грошового утрима ння чи державної соціальної допомоги, яка виплачується з амість пенсії, відповідно до ст. 6 З № 2195- ІУ, виплачується осо бам, які є інвалідами (крім тих , на кого поширюється дія ЗУ «П ро статус ветеранів війни, га рантії їх соціального захист у»), у розмірі 50% від розміру над бавки, встановленої для учас ників війни. З 01 січня 2007 року за значена норма реалізована в автоматизованому режимі за м атеріалами пенсійних справ. Розмір надбавки інвалідам ді тям війни з 01.01.2007р. складав 19 грн. , з 01.04.2007р. - 20,30 грн., з 01.10.2007р. - 20,55 грн .

По тим підставам, що позивач не являється інвалідом, то в 2 007 році він не одержував зазна чену надбавку до пенсії на пі дставі Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » та Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2007 рік ».

Згідно зі ст. 41 ЗУ«Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к та про внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и» № 107 від 28.12.2007 року дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до п енсії або щомісячного довічн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищенн я у розмірі надбавки, встанов лених для учасників війни - 10 % від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працез датність.

Тому, згідно діючого зак онодавства з 01.01.2008 року позивач ка отримувала підвищення до пенсії у розмірі 47 грн.; з 01.04.2008 ро ку - 48,10 грн., з 01.07.2008 року - 48,20 грн. ; з 01.10.2008 року - 49,80 грн.

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року у сп раві № 10 - рп\2008 визнано таким, що не відповідають Конституц ії України, положенням п.41 роз ділу ІІ ЗУ «Про Державний бюд жет України 2008 рік та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України».

Разом з тим, рішення про від новлення дії вищезазначеног о законодавчого акту України у редакції, чинній до внесенн я змін до нього, Верховною Рад ою України не приймалося. Вна слідок цього, порядок обчисл ення підвищення до пенсії за лишився неврегульованим. Том у, відповідно до п.8 Постанови КМУ від 28.05.2008 року № 530 «Деякі пит ання соціального захисту окр емих категорій громадян» діт ям війни (крім тих, на яких пош ирюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального зах исту» та «Про жертви нацистс ьких переслідувань» ) до пенс ії або щомісячного довічного грошового утримання чи держ авної соціальної допомоги, щ о виплачується замість пенсі ї, підвищення проводиться у т аких розмірах: з 22.05.2008 року - 48,10 грн., з 01.07.2008 року - 48,20 грн.; з 01.10.2008 ро ку - 49,80 грн., з 01.01.2009 р. - 49,80 грн.

Згідно ст. 75 Конституції Укр аїни єдиним органом законода вчої влади в Україні є Верхов на Рада України. А це означає, що право приймати закони, вно сити зміни у разі, коли воно не здійснюється безпосередньо народом належить виключно В ерховній раді України і не мо же передаватися іншим органа м чи посадовим особам, у тому ч ислі Конституційному Суду Ук раїни. З наведеного випливає , що Верховна Рада України мож е змінити закон виключно зак оном, а не іншим чином.

Приймаючи рішення Конст итуційний Суд України не має компетенції відловлювати д ію положень, що діяли раніше. У хвалою Конституційного суду України від 19.05.2009 року № 27-у/2009 бул о встановлено, що непоширенн я мінімального розміру пенсі ї за віком, встановленого у аб заці першому частини першої ст. 28 Закону № 1058-ІV, на правовідн осини, що виникають на підста ві інших законів, крім цього З акону, дає підстави стверджу вати про наявність прогалин у законодавчому регулюванні виплат дітям війни, передбач еної у ст. 6 Закону № 2195-ІV. Ця прог алина полягає у відсутності механізму вирахування мін імальної пенсії за віком, на 30 % якої мають підвищуватися ді тям війни пенсії або щомісяч не довічне грошове утримання чи державна соціальна допом ога, що виплачується замість пенсії. Заповнення прогалин має здійснюватися законодав цем, а тому вирішення цього пи тання не належить до повнова жень Конституційного суду Ук раїни.

У зв' язку з тим, що Верхо вною Радою України не прийма лося рішення стосовно поновл ення дії норм закону України «Про соціальний захист діте й війни», що діяли до внесення змін Законом України «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік та про внесення змін до зак онодавчих актів України», за стосувати положення ст. 6 у ред акції Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» , що діяв до 01.01.2008 року правових підстав немає.

Згідно з положенням, упр авління ПФУ у своїй діяльнос ті керується Конституцією та законами України, актами КМУ .

На підставі ст. 6 Конститу ції України органи виконавчо ї влади здійснюють свої поло ження у встановлених Констит уцією межах і відповідно до з аконів України.

Статтею 19 Конституції Ук раїни передбачено, що правов ий порядок в Україні ґрунту ється на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути при мушений робити те, що не перед бачено законодавством.

До того ж, позивач вимагає в ідшкодування судових витрат , послуг юриста та державного мита. Але такі видатки бюджет ом Пенсійного фонду не перед бачено.

Відповідно до ст.. 73 Закону Ук раїни «Про загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування» кошти Пенсійного фон ду використовуються на:

1. виплату пенсій, передбаче них цим Законом;

2. надання соціальних послуг , передбачених цим Законом;

3. фінансування адміністрат ивних витрат, пов' язаних з в иконанням функцій, покладени х на органи Пенсійного фонду ;

4. оплату послуг з виплати та доставки пенсій;

5. формування резерву коштів Пенсійного фонду.

П. 2 ст. 73 Закону передбачено, щ о забороняється використанн я коштів Пенсійного фонду дл я оплати договорів страхува ння довічних пенсій і однора зових виплат та цілі, не перед бачені цим Законом.

До того ж, відповідно п. 34 с т. 4 Декрету КМУ «Про державне мито» Пенсійний фонд Україн и, його підприємства, установ и й організації від сплати де ржавного мита звільняються.

Просить суд відмовити в за доволенні позовних вимог поз ивачу в повному обсязі та роз глянути справу без участі пр едставника УПФУ в м. Первомай ську.

Дослідивши надані докази, письмові заперечення, суд пр ийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають частковом у задоволенню.

В суді встановлено:

ОСОБА_1 народилась І НФОРМАЦІЯ_1 р. в с. Петрічи Мс тіславського району Могильо вської області, є пенсіонерк ою, пенсію отримує в Первомай ському Управлінні Пенсі йного фонду України.

Позивач надав довідку №8270 ві д 07.11.2005 року, видану Управлінн ям праці та соціального зах исту населення м. Первомайсь ка, яка підтверджує наявніст ь у нього статусу «діти війни ».

Ст. 6 Закону України «Про со ціальний статус дітей війни» №2195\1У від 18.11.2004 року передбачено , що дітям війни пенсії або щом ісячне довічне грошове утрим ання чи державна соціальна д опомога, що виплачується зам ість пенсії, підвищується на 30% мінімальної пенсії за віко м.

Ст. 71 Закону України «Про дер жавний бюджет України на 2007 рі к» призупинена дія ст. 6 зазнач еного Закону.

Рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 рок у № 6-рп/2007 положення статті 71 Зак ону України «Про державний б юджет на 2007 рік», якими була зуп инена дія статті 6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни», визнані такими, що не відповідають Конст итуції.

Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змі н деяких законодавчій актів України» від 28.12.2007 р. внесено зм іни до Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» , зокрема статтею 6 вказаного З акону після внесення змін пе редбачалось, що дітям війни д о пенсії або щомісячного дов ічного грошового утримання, державної соціальної допомо ги, що виплачується замість п енсії, виплачується підвищен ня у розмірі надбавки, встано вленої для учасників війни.

Рішенням Конституційного Суду України №10-рп/2008 від 22.05.2008 рок у положення пункту 28 розділу I I «Внесення змін до деяких зак онодавчих актів України», За кону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» від 28.12.2007р. щодо внесення змін до За кону України «Про соціальний захист дітей війни» визнані такими, що не відповідають Ко нституції України.

Відповідно до ст. 71 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2009 рік» Кабінету Мі ністрів надано право у 2009 році встановлювати розміри соціа льних виплат, які відповідно до законодавства визначають ся залежно від розміру мінім альної заробітної плати, в аб солютних сумах у межах асигн увань, передбачених за відпо відними бюджетними програма ми.

Вказана норма передбачає в становлення в абсолютних сум ах розмірів лише тих виплат, в ихідними критерієм розрахун ку яких є розмір мінімальної заробітної плати. Відповідн о, її дія не поширюється на спі рні відносини, оскільки розм ір зазначених соціальних вип лат згідно із законом «Про со ціальний захист дітей війни» залежить від розміру мініма льної пенсії за віком.

Отже, нарахування та виплат а у 2009 році дітям війни підвище ння до пенсії або щомісячног о грошового довічного утрима ння чи державної соціальної допомоги, що виплачується за мість пенсії, повинні здійсн юватися відповідно до норм з акону «Про соціальний захист дітей війни».

Таким чином, вимоги пози вача щодо зобов'язання Упра вління Пенсійного фонду Ук раїни в м. Первомайську здійс нити перерахунок підвищення пенсії «дитині війни» за пер іод з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 р., з 22.05.2008 р. по 31.12.2 008 р. та з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 р. підлягают ь задоволенню.

Ст. 52 Закону України «Про Дер жавний бюджет на 2010 рік» від 27.04. 2010 р. передбачено, що розміри д ержавних соціальних гаранті й на 2010 р., що визначаються зале жно від прожиткового мінімум у, встановлюються відповідни ми Законами України, цим зако ном та нормативно - правови ми актами Кабінету Міністрі України.

Таким чином в 2010 р. діє ст. 6 ЗУ « Про соціальний захист дітей війни», яка передбачає, що діт ям війни пенсії або щомісячн е довічне грошове утримання чи державна соціальна допомо га, що виплачується замість п енсії, підвищується на 30% міні мальної пенсії за віком, та П останова КМУ від 28.05.2008 р. № 530 «Про деякі питання соціального з ахисту окремих категорій гро мадян», яка передбачає, зокре ма, виплату дітям війни підви щення до пенсії у таких розмі рах: з 22.05.2008 року - 48,10 грн., з 01.07.2008 ро ку - 48,20 грн.; з 01.10.2008 року - 49,80 грн; з 0 1.01.2009 р. - 49,80 грн. Виходячи з загал ьного правила про пріоритет Законів над підзаконними нор мативними актами суд вважає, що позовні вимоги підлягают ь задоволенню за період з 01.01.201 0 р. по 01.08. 2010 р. та в подальшому.

Оскільки позивач, як дитина війни, отримує від відповіда ча регулярно щомісячно зазна чену соціальну виплату, і спі р стосується тільки її розмі ру, суд вважає за можливе прий няти рішення про розрахунков ий розмір такої виплати, задо вольнивши позов частково, ко нкретні розрахунки підвищен ня повинен визначити відпові дач відповідно до своїх функ цій та компетенції. В рамках з аявлених позовних вимог суд вважає за можливе прийняти р ішення про покладення на від повідача обов' язку здійсни ти перерахунок та виплату пі двищення до пенсії позивачу в розмірі 30 % мінімальної пенс ії за віком як дитині війни з 0 9.07.2007 р. по 31.12.2007 р., з 22.05.2008 р. по 31.12.2008 р. та з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 р., з 01 січня 2010 р. по 01 .08.2010 р., з урахуванням раніше зді йснених виплат, та в подальшо му.

Оскільки позивач позовні в имоги не обмежив кінцевим те рміном, суд вважає за можливе покласти на відповідача обо в' язок після 01.01.2010 року виплач увати позивачу до пенсії в ро змірі 30 % мінімальної пенсії з а віком як дитині війни на пер іод дій ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» № 2195 - ІУ від 18.11.2004 року у р едакції, яка передбачає, що д ітям війни пенсії або щоміся чне довічне грошове утриманн я чи державна соціальна допо мога, що виплачується заміст ь пенсії, підвищуються на 30% мі німальної пенсії за віком.

Оскільки, на підставі ст. 4 Де крету Кабінету Міністрів Укр аїни «Про державне мито» від 21.01.1993 р. Пенсійний Фонд України його підприємства, установи та організації звільнені ві д сплати державного мита, не підлягають задоволенню позо вні вимоги в частині стягнен ня з відповідача на користь п озивача судових витрат.

Передбачений ст. 257 ЦК Украї ни загальний строк позовної давності тривалістю у 3-и роки позивачем не пропущений.

На підставі викладеного і керуючись ст. ст. 212-215 ЦПК Україн и, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА _1 задовольнити частково.

Зобов' язати Управлінн я Пенсійного Фонду України в м. Первомайську Луганської області здійснити перерахун ок та виплатити підвищення д о пенсії ОСОБА_1 в розм ірі 30 % мінімальної пенсії за в іком як дитині війни з 09 липня 2007 р. по 31 грудня 2007 року, з 22 травн я 2008 р по 01 серпня 2010 року, з ураху ванням раніше здійснених вип лат, та в подальшому на період дій ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» № 2195 - ІУ від 18.11.2004 року у реда кції, яка передбачає, що дітя м війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання ч и державна соціальна допомог а, що виплачується замість пе нсії, підвищуються на 30 відсот ків мінімальної пенсії за ві ком.

В задоволенні іншої части ни позовних вимог відмовити.

Рішення може бути ос каржене в апеляційному суді Луганської області через Пер вомайський міський суд Луган ської області протягом десят и днів з дня його проголошенн я.

Особи, які брали участь у сп раві, але не були присутні в су довому засіданні під час про голошення судового рішення, можуть подати апеляційну ска ргу протягом 10 днів з дня отри мання копії судового рішення .

Суддя Первомайського м іського суду Г.Д. Скочій

СудПервомайський міський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення14.10.2010
Оприлюднено19.10.2010
Номер документу11644733
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-2467

Ухвала від 10.09.2010

Цивільне

Гадяцький районний суд Полтавської області

Харлан Наталія Миколаївна

Рішення від 10.08.2010

Цивільне

Святошинський районний суд міста Києва

Бондаренко Олег Володимирович

Рішення від 19.10.2010

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Болотін Сергій Миколайович

Рішення від 13.09.2010

Цивільне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Плечищева Оксана Валентинівна

Рішення від 30.08.2010

Цивільне

Кобеляцький районний суд Полтавської області

Омельченко Ірина Іванівна

Рішення від 21.08.2010

Цивільне

Першотравневий районний суд Донецької області

Топузова Н. М.

Рішення від 14.10.2010

Цивільне

Первомайський міський суд Луганської області

Скочій Ганна Дмитрівна

Рішення від 07.09.2010

Цивільне

Енергодарський міський суд Запорізької області

Федоренко Олександр Іванович

Рішення від 01.09.2010

Цивільне

Куп'янський міськрайонний суд Харківської області

Клімова Світлана Вікторівна

Ухвала від 10.09.2010

Цивільне

Смілянський міськрайонний суд Черкаської області

Компанієць Олег Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні