Справа № 2-2467/2010р.
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 серпня 2010 року Кобеляць кий районний суд Полтавської області у складі:
головуючого - судді Омельченко І.І.
при секрета рі Климченко А.О.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в залі суд у в м. Кобеляки цивільну спра ву за позовом ОСОБА_1 д о Управління Пенсійного Фонд у України в Кобеляцькому рай оні про стягнення щомісячної державної соціальної допомо ги дитині війни, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Коб еляцького районного суду з ц ивільним позовом до Уп равління Пенсійного фонду Ук раїни у Кобеляцькому районі Полтавської області, в яком у позивач просить суд визнати незаконною відмову управління Пенсійного фонду України в Кобеляцькому райо ні щодо виплати соціальної д опомоги у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком , зобов' язати відповідача з дійснити перерахунок пенсії з підвищенням її на 30% мінімал ьної пенсії за віком та забез печити її виплату за період з 01 січня 2006 року по 31 грудня 2009 рок у.
В обґрунтування своїх позо вних вимог позивач посилався на те, що він належить до соці альної категорії «Дитина вій ни» та відповідно до ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» з 01 січня 2006 року по 31 грудня 2009 року має пра во на отримання соціальної д опомоги в розмірі 30% від мінім ального розміру пенсії за ві ком.
Відповідач всупереч Рішен ня Конституційного Суду Укра їни № 6-рп/2007 від 09 липня 2007 року, як им були визнані неконституц ійними окремі положення Зако ну України «Про державний бю джет України на 2007 рік» в тому ч ислі й щодо зупинення ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», не здійс нив нарахування та виплату в ідповідного підвищення до пе нсії.
Відповідач надав заперече ння на позов, в яких просить су д в задоволенні позову відмо вити. В обґрунтування своїх д оводів зазначив, що рішення К онституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 стосу валось лише Закону України « Про Державний бюджет України на 2007 рік», рішень щодо неконст итуційності Закону України « Про Державний бюджет України на 2006 рік» Конституційним Суд ом України не приймалось. Так им чином, на думку відповідач а рішення Конституційного Су ду України від 09 липня 2007 року з воротної дії в часі не має, а т ому на період до 09 липня 2007 року не поширюється.
Крім того, відповідач вваж ає свої дії щодо невиплати по зивачу доплати до пенсії, пер едбаченої ст. 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни» правомірними через невизначеність на законода вчому рівні органу на який п окладено обов' язок здійсне ння таких виплат особам, які мають статус дитини війни, за рахунок яких коштів повинні здійснюватися ці виплати та який розмір мінімальної пен сії за віком необхідно засто совувати при обчисленні таки х доплат. При цьому, відповіда ч зазначив про необґрунтован ість доводів позову щодо зас тосування до спірних правові дносин ст. 28 Закону України „П ро загальнообов' язкове дер жавне пенсійне страхування” , оскільки розмір мінімально ї пенсії за віком, встановлен ий абзацом 1 частини 1 цієї ста тті застосовується виключно для визначення розмірів пен сії, призначених за цим Закон ом. Кошти на виплату надбавки дітям війни передбачені Зак оном України «Про Державний бюджет», то і відповідно відп овідачем у справі повинно бу ти Держказначейство.
В судове засідання позива ч та представник відповідача не з' явились, про час та місц е слухання справи були повід омлені своєчасно та належним чином, надали до суду заяви пр о розгляд справи без їх участ і.
Суд вирішив можливим розгл янути справу, на підставі ная вних доказів.
Суд, перевіривши та досліди вши матеріали справи, вважає що позов підлягає задоволен ню частково.
Судом встановлено, що позив ач має статус «Дитини війни» , що підтверджується пенсійн им посвідченням НОМЕР_1 ві д 13.04.1994 р.
Враховуючи зазначений ст атус позивача, він відповідн о до ст.6 Закону України „Про с оціальний захист дітей війни ” має право на отримання держ авної соціальної підтримки, а саме підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.
Із заперечень УПФУ в Кобел яцькому районі Полтавської о бласті, встановлено, що відпо відач не здійснює позивачу з азначених виплат, посилаючис ь на відсутність у нього кошт ів та на невизначеність розр ахункової величини (мінімаль ної пенсії за віком) для розра хунку підвищень до пенсії ка тегорії громадян, які мають с татус дітей війни.
Відповідно до ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», дітям війни пе нсії або щомісячне довічне г рошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком.
Згідно ст. 7 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», фінансове забезпечен ня державних соціальних гара нтій, передбачених цим Закон ом, здійснюється за рахунок к оштів Державного бюджету Укр аїни.
Законом України „Про Держа вний бюджет на 2006 рік” від 20.12.2005 р оку дію ст. 6 зазначеного Закон у на 2006 рік зупинено.
Законом України „Про внесе ння змін до Закону України „П ро Державний бюджет на 2006 рік” від 19.01.2006 року, який набрав чинн ості 15.03.2006 року, до статті 110 Зако ну України „Про Державний бю джет на 2006 рік” було внесено зм іни, якими встановлено, що піл ьги дітям війни, передбачені ст. 6 Закону України „Про соці альний захист дітей війни” у 2006 році запроваджуються поет апно, за результатами викона ння бюджету у першому півріч чі, у порядку, визначеному Каб інетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верх овної Ради України з питань б юджету.
Проте, у 2006 році пільги, встан овлені ст. 6 Закону України „Пр о соціальний захист дітей ві йни” запроваджені не були.
Закони України „Про Держав ний бюджет на 2006 рік” від 20.12.2005 ро ку та „Про внесення змін до За кону України „Про Державний бюджет на 2006 рік” від 19.01.2006 року н еконституційними не визнані та діяли протягом 2006 року.
Таким чином, відповідно до в ищезазначених Законів, у від повідача не було підстав нар аховувати та сплачувати пози вачеві доплату до пенсії, пер едбачену ст.6 Закону України „ Про соціальний захист дітей війни”, оскільки до 15.03.2006 року д ію зазначеної норми було зуп инено, а потім передбачені не ю виплати не запроваджені.
Стосовно позовних вимог що до здійснення позивачу допла ти до пенсії за 2007 рік, суд вваж ає їх частково підлягаючими задоволенню, з таких підстав .
Відповідно до п. 12 ст. 71 Закон у України «Про Державний бюд жет на 2007 рік», дію статті 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», з урахува нням ст. 111 цього Закону, було зу пинено.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 за № 6-рп/2007 року, у справі за поданням 46 на родних депутатів України щод о відповідності Конституції України (конституційності) п оложень статей 29, 36 ч. 2 ст. 56, ч. 2 ст. 62, ч. 1 ст. 66, пп. 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46, ст. 71, ст.ст. 98, 101, 103, 111 Закону України « Про Державний бюджет України на 2007 рік» (справа про соціальн і гарантії громадян), визнано таким, що не відповідає Конст итуції України (є неконститу ційним) положення п. 12 ст. 71 Зак ону України «Про Державний б юджет на 2007 рік», яким зупинено дію ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни », з урахуванням ст. 111 цього Зак ону.
Виходячи з приписів ч. 2 ст. 152 К онституції України та дати у хвалення рішення Конституці йним Судом України УПФУ в Коб еляцькому районі Полтавсько ї області повинен був нарахо вувати та сплачувати позивач у доплату до пенсії, передбач ену ст. 6 Закону України „Про с оціальний захист дітей війни ” з 09.07.2007 року, оскільки з момент у ухвалення Конституційним С удом України рішення щодо не конституційності пункту 12 ст атті 71 Закону України „Про Дер жавний бюджет України”, ця но рма втратила чинність та не п ідлягала застосуванню. Отже, відповідач з 09.07.2007 року мав дія ти у відповідності з приписа ми діючої норми ст. 6 Закону Ук раїни „Про соціальний захист дітей війни”, нараховувати т а здійснювати позивачу відпо відні доплати.
Що стосується вимог позива ча про зобов'язання відповід ача виплачувати йому в 2008 році щомісячну надбавку до пенсі ї в розмірі 30 % мінімальної пен сії за віком, то суд вважає так і вимоги частково обґрунтова ними, виходячи з наступного.
Відповідно до п.п. 41 розділу 2 Закону України „Про Державн ий бюджет на 2008 рік та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України” текст ста тті 6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни" вик ладено в наступній редакції. Дітям війни (крім тих, на як их поширюється дія Закону У країни "Про статус ветерані в війни, гарантії їх соціал ьного захисту") до пенсії аб о щомісячного довічного гро шового утримання чи держав ної соціальної допомоги, щ о виплачується замість пенс ії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановл еної для учасників війни. Вет еранам війни, які мають право на отримання підвищення до п енсії або щомісячного довічн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, відповідно до цього Зак ону та Закону України „Про ст атус ветеранів війни, гарант ії їх соціального захисту” д ане підвищення провадиться з а їх вибором згідно з одним із законів.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 за № 10-рп/2008 року, у справі за конституцій ними поданнями Верховного Су ду України щодо відповідност і Конституції України (конст итуційності) окремих положен ь ст. 65 розділу 1, пунктів 61, 62, 63, 66 ро зділу 2, пункту 3 розділу 3 Закон у України „Про Державний бюд жет України на 2008 рік та про вне сення змін до деяких законод авчих актів України” і 101 наро дних депутатів України щодо відповідності Конституції У країни (конституційності) по ложень ст. 67 розділу 1, п.п. 1-4, 6-22, 24-100 р озділу 2 Закону України „Про Д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни” (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України), визнано так им, що не відповідає Конститу ції України (є неконституцій ним) положення п.п. 41 розділу 2 З акону України „Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України”.
Виходячи із системного ан алізу зазначених норм законо давства, рішення Конституцій ного Суді України від 22.05.2008 року та приписів ч. 2 ст. 152 Конституц ії України, суд дійшов виснов ку, що з 22.05.2008 року УПФУ в Кобеляц ькому районі Полтавської обл асті повинен був нараховуват и та сплачувати позивачу доп лату до пенсії, передбачену с т. 6 Закону України „Про соціал ьний захист дітей війни” в ре дакції, яка діяла до 01.01.2008 року, о скільки з моменту ухвалення Конституційним Судом Україн и рішення щодо неконституцій ності пп. 41 розділу 2 Закону Укр аїни „Про Державний бюджет н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни”, ця норма втратила чи нність та не підлягала засто суванню. Отже, відповідач з 22.05. 2008 року мав діяти у відповідно сті з приписами діючої норми ст.6 Закону України „Про соціа льний захист дітей війни”, на раховувати та здійснювати по зивачу доплату до пенсії у ро змірі 30% мінімальної пенсії за віком.
Між тим, до 22.05.2008 року, тобто д о ухвалення зазначеного ріше ння Конституційним Судом Укр аїни, відповідач, здійснюючи позивачу доплати, передбаче ні ст.6 Закону України „Про соц іальний захист дітей війни” в редакції від 01.01.2008 року, з урах уванням п.п.41 розділу 2 Закону України „Про Державний бюдже т на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих акті в України”, діяв на підставі т а у відповідності з діючою но рмою зазначених законів, а то му позовні вимоги щодо стягн ення доплати до пенсії у розм ірі 30% мінімальної пенсії за в іком з 01.01.2008 року по 21.05.2008 року задо воленню не підлягають.
Таким чином, доводи відпові дача, в частині неврегульова ності на законодавчому рівні порядку здійснення доплат о собам, які мають статус дітей війни не може бути підставою для їх не здійснення або від мови в задоволенні позову.
Щодо доводів стосовн о відсутності підстав для за стосування до спірних правов ідносин ст. 28 Закону України „ Про загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування ”, суд зазначає наступне.
Стороною по справі не заперечується, що позивач, ві дповідно до ст. 6 Закону Україн и „Про соціальний захист діт ей війни” має право на отрима ння доплати до пенсії у розмі рі 30% мінімальної пенсії за ві ком.
За чинним законодавст вом розмір мінімальної пенсі ї за віком визначається лише за правилами, передбаченими ст. 28 Закону України „Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування”, іншого нормативно-правового акта, я кий би визначав цей розмір аб о встановлював інший розмір, немає.
З огляду на викладене, суд вважає необґрунтованими доводи відповідача щодо зас тосування положення ч. 3 ст. 28 за значеного Закону, з якої випл иває, що мінімальний розмір п енсії за віком, встановлений абзацом 1 частини 1 цієї статт і, застосовується виключно д ля визначення розмірів пенсі ї, призначених згідно з цим За коном, оскільки наявність та кої норми та відсутність інш ого мінімального розміру пен сії за віком не є підставою дл я відмови в реалізації позив ачем конституційної гаранті ї, встановленої ст. 46 Конститу ції України та права на отрим ання доплати до пенсії, перед баченої ст. 6 Закону України „П ро соціальний захист дітей в ійни”.
Також , суд відхиляє доводи відповідача щодо визначення питання відносно органу, на я кий покладено обов' язок зді йснення виплат підвищення до пенсії особам, які мають стат ус дитини війни, а саме, що від повідачем по справі відповід но до ст. 7 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» повинно бути Державне ка значейство.
Пенсійний фонд України діє у відповідності до Положенн я Про Пенсійний фонд України , затвердженого Указом Прези дента України від 01.03.2002 року за №121/2001 і здійснює свої повноваж ення на підставі п. 15 зазначен ого положення через створені в установленому порядку йог о територіальні управління. Відповідно до Закону України „ Про загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я” рішення про призначення т а перерахунок пенсій приймаю ться районними управліннями Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонер ів.
Таким чином, обов' язок по н арахуванню та виплаті доплат и до пенсії позивача, передба ченої ст. 6 Закону України „ Пр о соціальний захист дітей ві йни ” покладено на УПФУ в Кобе ляцькому районі Полтавської області, за місцем проживанн я позивача.
Крім того, суд вважає безпі дставним посилання відповід ача на відсутність коштів що до забезпечення виплат зазна ченої доплати до пенсії.
Законом України «Про соціа льний захист дітей війни» ре алізовано Конституційне пр аво на соціальний захист гро мадян, які мають статус «дити ни війни», серед яких їм надан о право на отримання 30% доплат и до пенсії.
Згідно абз.1 п.1 Положення про Пенсійний фонд України, затв ердженого Указом Президента України від 01.03.2002 року за № 121/2001 Пе нсійний фонд України є центр альним органом виконавчої вл ади.
Відповідно до зазначеного Положення на Пенсійний фонд України покладено обов' язо к щодо:
щодо призначення пенс ії;
підготовки документів для її виплати;
забезпечення своєчасно го і в повному обсязі фінансу вання та виплату пенсій.
Пунктом 1.1 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і ра йонах у містах, затвердженог о постановою правління Пенсі йного фонду України від 30.04.2002 ро ку за № 8-2 управління Пенсійно го фонду України у районах, мі стах і районах у містах є орга нами Пенсійного фонду Україн и, підвідомчими відповідно г оловним управлінням цього фо нду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві т а Севастополі, що разом з цими управліннями утворюють сис тему органів Пенсійного фонд у України та мають завданням - забезпечення призначення та виплати пенсії.
Отже, обов' язок по нар ахуванню та виплати доплати до пенсії, яка передбачена За коном України «Про соціальни й захист дітей війни», поклад ено саме на органи Пенсійног о фонду України.
Враховуючи, що держава взяла на себе обов' язок щод о виплати позивачу 30% доплати до пенсії та поклала виконан ня цього обов' язку на центр альний орган виконавчої влад и - Пенсійний фонд України, я кий діє через свої місцеві ор гани, що входять в систему йог о органів, але вони не вчинили жодної дії для нарахування ц их коштів та їх виплати, суд вв ажає, що вони не виконали свої х повноважень без поважних п ричини.
Отже, відсутність коштів у відповідача, який не вчинив жодної дії щодо їх отримання для забезпечення виконання своїх зобов' язань або невик онання іншим органом виконав чої влади свого обов' язку щ одо виділення коштів на здій снення позивачу виплат, гара нтованих йому Конституцією У країни, не є підставою для від мови в задоволенні позову та визнання правомірними дій а бо бездіяльності відповідач а.
Тому суд вважає визнати про типравною бездіяльність УПФ У в Кобеляцькому районі Полт авської області, по не викона нню з 09.07.2007 року приписів статті 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни», яка призвела до порушення прав п озивача на своєчасне нараху вання на отримання доплати д о пенсії.
Що стосується вимог позива ча про зобов'язання відповід ача виплачувати йому в 2009 році щомісячну надбавку до пенсі ї в розмірі 30 % мінімальної пен сії за віком, то суд вважає так і вимоги обґрунтованими, вих одячи з наступного.
Статтею 71 Закону України «П ро державний бюджет України на 2009 рік» Кабінету Міністрів надано право у 2009 році встанов лювати розміри соціальних ви плат, які відповідно до закон одавства визначаються залеж но від розміру мінімальної з аробітної плати, в абсолютни х сумах у межах асигнувань, пе редбачених за відповідними б юджетними програмами. Назван а норма передбачає встановле ння в абсолютних сумах розмі рів лише тих виплат, вихідним критерієм розрахунку яких є розмір мінімальної заробітн ої плати. Відповідно її дія не поширюється на спірні відно сини, оскільки розмір зазнач ених соціальних виплат згідн о із законом «Про соціальний захист дітей війни» залежит ь від розміру мінімальної пе нсії за віком. Отже, нарахуван ня та виплата підвищення до п енсі або щомісячного грошов ого довічного утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, повинні здійснюватися відповідно до норм закону « П ро соціальний захист дітей в ійни».
Відповідно до ст. 88 ЦПК Украї ни, стороні, на користь якої ух валено рішення, суд присуджу є із другої сторони понесені нею і документально підтвер джені судові витрати, а тому і з відповідача на користь поз ивача слід стягнути 08,50 грн. спл аченого державного мита та 37,0 0 грн. витрат з ІТЗ розгляду сп рави.
На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 10, 11, 15, 60, 88, 197, 212-215, 218 ЦПК України, ст. 64, 124, 152 Конституції У країни, ст.ст. 3, 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни», суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги ОСО БА_1 - задовольнити частк ово.
Визнати протиправною без діяльність УПФУ в Кобеляцько му районі Полтавської област і .
Зобов' язати Управл іння Пенсійного фонду Україн и в Кобеляцькому районі Полт авської області здійснити пе рерахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її на 30% мініма льної пенсії за віком з розмі ру, встановленого ч. 1 ст. 28 Зако ну України „Про загальнообов ' язкове державне пенсійне страхування” та провести ві дповідні виплати за 2007 рік з 09 л ипня 2007 року по 31 грудня 2007 року; за 2008 рік з 22 травня 2008 року по 31 г рудня 2008 року та за 2009 рік з 01 січн я 2009 року по 31 грудня 2009 року з ура хуванням проведених виплат з гідно довідки управління Пен сійного фонду України в Кобе ляцькому районі Полтавської області.
Стягнути з Управління Пе нсійного фонду України в Коб еляцькому районі Полтавсько ї області на користь ОСОБА _1 08,50 грн. сплаченого судово го збору та 37,00 грн. витрат з ІТЗ розгляду справи.
В іншій частині позов них вимог ОСОБА_1 - ві дмовити.
Рішення може бути оскарже не в апеляційному порядку пр отягом 10 днів з дня його прого лошення.
Суддя:
Суд | Кобеляцький районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2010 |
Оприлюднено | 20.10.2010 |
Номер документу | 11680868 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області
Болотін Сергій Миколайович
Цивільне
Оріхівський районний суд Запорізької області
Плечищева Оксана Валентинівна
Цивільне
Кобеляцький районний суд Полтавської області
Омельченко Ірина Іванівна
Цивільне
Енергодарський міський суд Запорізької області
Федоренко Олександр Іванович
Цивільне
Куп'янський міськрайонний суд Харківської області
Клімова Світлана Вікторівна
Цивільне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Компанієць Олег Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні