Рішення
від 17.09.2010 по справі 2-4233/2010
ЛУБЕНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-4233/2010 р.

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 вересня 2010 року Лубенс ький міськрайонний суд

Полтав ської області

в складі головуючого судд і Іващенко Ю.А.,

при секретарі Мирна Т.Ф.,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в залі суд у в м. Лубни цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного Фонду України в м. Лубни про стягнення недоплаченої щ омісячної державної соціаль ної допомоги «Дітям війни»,

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до управління Пенсійно го Фонду України в м. Лубни про стягнення недоплачено ї щомісячної державної соціа льної допомоги «Дітям війни» , посилаючись те, що він належи ть до соціальної категорії « Дитина війни» і відповідно д о ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» з 1.01.2006 року йому повинна виплач уватися щомісячна допомога у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком. За період з 01 січня 200 6 року по 30 червня 2010 року допомо га виплачувалась йому не в по вному обсязі.

Позивач також вказав, що ріш еннями Конституційного Суду України №6-рп/2007 від 9 липня 2007 рок у та №10-рп/2008 р. були визнані таки ми, що не відповідають Консти туції України та є неконстит уційними окремі положення ЗУ «Про державний бюджет Украї ни на 2007рік», а рішенням Консти туційного Суду України від 22.0 5.2008 за №10-рп\2008 року положення п.п .41 розділу 2 Закону України ?ро Д ержавний бюджет на 2008 рік та пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України", яки ми була зупинена дія положен ь ЗУ «Про соціальний захист д ітей війни», на підставі яких йому повинна бути нарахован а соціальна допомога.

ОСОБА_1 прохав суд ви знати відмову відповідача що до виплати допомоги неправом ірною та зобов' язати відпов ідача перерахувати і виплати ти йому недонараховану щоміс ячну державну соціальну допо могу за період з 01.01.2006 року по 30.06.2 010 року.

В судове засідання позивач не з»явився, надавши суду зая ву, в якій просить справу розг лядати за його відсутності, п озовні вимоги підтримує, про хає їх задовольнити.

Представник відповідача управління Пенсійного Фо нду України в м. Лубни в с удове засідання не з' явився , про час та місце розгляду спр ави відповідач був повідомле ний належним чином. Направив суду письмову заяву, в якій пр осить справу розглядати у ві дсутність його представника , проти позову заперечує.

Суд вирішив можливим розгл янути справу у відсутності с торін на підставі наявних у с праві доказів.

Розглянувши подані докуме нти та матеріали, всебічно і п овно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтують ся позовні вимоги, об' єктив но оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгл яду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висн овку, що позов підлягає задов оленню частково з наступних підстав.

Судом встановлено, щ о позивач ОСОБА_1 є дитиною війни в розумінні ст . 1 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни».

Відповідно до ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни» позивач має пр аво на отримання державної с оціальної підтримки, а саме п ідвищення до пенсії на 30% міні мальної пенсії за віком (в ред акції Закону від 18.11.2004 р. № 2195-ІV, на брав чинності 01.01.2006 р.)

Пунктом 12 ст. 71 Закону Україн и «Про державний бюджет на 2007 р ік» дію ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» було зупинено, як і в 2006 р оці було зупинено цю ж норму З аконом України «Про Державни й бюджет на 2006 рік».

Статтею 64 Конституції Украї ни встановлено, що конституц ійні права і свободи людини і громадянина не можуть бути о бмежені, крім випадків, перед бачених Конституцією Україн и. При прийнятті нових законі в або внесенні змін до чинних законів не допускається зву ження змісту та обсягу існую чих прав і свобод.

Відповідно до ч. 2 ст. З Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», держ авні гарантії дітям війни, вс тановлені цим Законом, не мож уть бути обмежені або скасов ані іншими нормативно-правов ими актами.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп /2007 (справа про соціальні гаран тії громадян) визнано такими , що не відповідають Конститу ції України (є неконституцій ними) положення, зокрема, пунк ту 12 ст. 71 «Про Державний бюджет на 2007 рік». Відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції України закони , інші правові акти або їх окре мі положення, що визначені не конституційними, втрачають ч инність з дня ухвалення Конс титуційним Судом України ріш ення про їх неконституційніс ть, рішення Конституційного Суду України від 09.07.2007 року звор отної дії в часі не має, відтак на період до 09 липня 2007 року не п оширюється. Рішень щодо анал огічних норм Закону України «Про Державний бюджет на 2006 рі к» Конституційним Судом Укра їни не приймалось.

Тому задоволенню підлягаю ть вимоги позивача лише за пе ріод з 09 липня 2007 року по 31 грудн я 2007 року.

Що стосується вимог позива ча про зобов'язання відповід ача виплачувати їй щомісячну надбавку до пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віко м за 2008 - 2010 рр., то суд вважає такі вимоги частково обґрунтован ими, виходячи з наступного.

Відповідно до п.п.41 розділу 2 Закону України ?ро Державний бюджет на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України" текст статті 6 Закону України "Про соціальн ий захист дітей війни" виклад ено в наступній редакції. Діт ям війни (крім тих, на яких пош ирюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, г арантії їх соціального захис ту") до пенсії або щомісячного довічного грошового утриман ня чи державної соціальної д опомоги, що виплачується зам ість пенсії, виплачується пі двищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни. Ветеранам війни, які ма ють право на отримання підви щення до пенсії або щомісячн ого довічного грошового утри мання чи державної соціально ї допомоги, що виплачується з амість пенсії, відповідно до цього Закону та Закону Украї ни ?ро статус ветеранів війни , гарантії їх соціального зах исту" дане підвищення провад иться за їх вибором згідно з о дним із законів.

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 за №10-рп\2008 року, у справі за конституцій ними поданнями Верховного Су ду України щодо відповідност і Конституції України (конст итуційності) окремих положен ь ст.65 розділу 1, пунктів 61, 62, 63, 66 ро зділу 2, пункту З розділу 3 Зако ну України ?ро Державний бюдж ет України на 2008 рік та про внес ення змін до деяких законода вчих актів України" і 101 народн их депутатів України щодо ві дповідності Конституції Укр аїни (конституційності) поло жень ст. 67 розділу 1, п.п. 1-4, 6-22, 24-100 роз ділу 2 Закону України ?ро Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (справа щодо предмета та зміс ту закону про Державний бюдж ет України), визнано таким, що не відповідає Конституції Ук раїни (є неконституційним) по ложення п.п.41 розділу 2 Закону У країни ?ро Державний бюджет н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни".

Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'яз ку з правовідносинами, які ви никли внаслідок дії положень статей зазначеного закону, щ о визнані неконституційними . Рішення Конституційного Су ду України є обов'язковим до в иконання на території Україн и, остаточним і не може бути ос каржене.

Виходячи із системного ана лізу зазначених норм законод авства, рішення Конституційн ого Суду України від 22.05.2008 року та приписів ч.2 ст.152 Конституці ї України, суд дійшов висновк у, що з 22.05.2008 року відповідач пов инен був нараховувати та спл ачувати позивачу доплату до пенсії, передбачену ст.6 Закон у України ?ро соціальний захи ст дітей війни" в редакції, яка діяла до 01.01.2008 року, оскільки з м оменту ухвалення Конституці йним Судом України рішення щ одо неконституційності пп. 41 р озділу 2 Закону України ?ро Дер жавний бюджет на 2008 рік та про в несення змін до деяких закон одавчих актів України", ця нор ма втратила чинність та не пі длягала застосуванню. Отже, в ідповідач з 22.05.2008 року мав діяти у відповідності з приписами діючої норми ст.6 Закону Украї ни ?ро соціальний захист діте й війни", нараховувати та здій снювати позивачу доплату до пенсії у розмірі 30% мінімально ї пенсії за віком.

Між тим, до 22.05.2008 року, тобто до ухвалення зазначеного рішен ня Конституційним Судом Укра їни, відповідач, здійснюючи позивачу доплати, передбач ені ст.6 Закону України ?ро с оціальний захист дітей війни " в редакції від 01.01.2008 року, з урах уванням п.п.41 розділу 2 Закону У країни ?ро Державний бюджет н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни", діяв на підставі та у відповідності з діючою нормо ю зазначених законів, а тому позовні вимоги щодо стягненн я доплати до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віко м з 01.01.2008 року по 21.05.2008 року задовол енню не підлягають.

Щодо розрахункової величи ни мінімальної пенсії за вік ом, з якої необхідно рахувати підвищення до пенсії дітям в ійни в розмірі 30%, суд приходит ь до наступних висновків.

Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування» мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлює ться у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність.

При цьому, ч. 3 ст. 28 цього ж Зак ону передбачено, що мінімаль ний розмір пенсії за віком, вс тановлений частиною першою ц ієї статті, застосовується в иключно для визначення розмі рів пенсій, призначених згід но з цим Законом.

Однак, враховуючи той факт, що Закон України «Про загаль нообов'язкове державне пенсі йне страхування» є єдиним за конодавчим актом, який визна чає розмір мінімальної пенсі ї за віком, та зважаючи на пози цію Європейського Суду з пра в людини, відповідно до якої д ержава не може посилатися на відсутність певного нормати вного акту, який визначає мех анізм реалізації прав та сво бод громадян, закріплених у к онституційних та інших актах , а громадяни повинні мати змо гу покладатися на зобов'язан ня взяті державою, навіть якщ о такі зобов"язання містятьс я у законодавчому акті, який з агалом не має автоматичної п рямої дії (Yvonne van Duyn v. Ноme Оffiсе (Саsе 41/7 4 vаn Duyn v. Ноme Оffiсе), суд вважає за мо жливе застосувати саме части ну 1 ст. 28 Закону України «Про за гальнообов'язкове державне п енсійне страхування» для роз рахунку зазначеного підвище ння дітям війни. Крім того , в даному випадку мінімальни й розмір пенсії за віком вико ристовується не для визначен ня розміру будь-якої пенсії, а лише як розрахункова величи на для визначення розміру що місячної доплати до пенсії, п ередбаченої Законом України «Про соціальний захист діте й війни», оскільки цей Закон п ередбачає в якості критерію визначення розміру щомісячн ої доплати до пенсії саме із р озрахунку мінімальної пенсі ї за віком, що на думку суду не суперечить вимогам ч. 3 ст. 28 За кону України «Про загальнооб ов'язкове державне пенсійне страхування».

Пенсійний фонд України діє на підставі Положення «Про П енсійний фонд України», здій снює свої повноваження на пі дставі пункту 15 даного Положе ння через створені в установ леному порядку його територі альні управління. Відповідно до Закону України «Про загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування» рішення пр о призначення та перерахунок пенсії приймається районним и управліннями Пенсійного фо нду України за місцем прожив ання пенсіонерів. Територіал ьним управлінням Пенсійног о фонду України за місцем проживання позивача є управління Пенсійного фонд у України в м. Лубни . Врах овуючи вищевикладене, суд вв ажає, що управління Пенс ійного фонду України в м. Лубн и є належним відповідач ем по даній справі.

За таких обставин, суд прихо дить до висновку про необхід ність зобов'язати управ ління Пенсійного фонду Украї ни в м. Лубни з дійснити п ерерахунок пенсії позивачу з підвищенням її на 30% мінімал ьної пенсії за віком, виходяч и з розміру пенсії, встановле ного ч. 1 ст. 28 Закону України «П ро загальнообов'язкове держа вне пенсійне страхування», З аконів України “Про державни й бюджет України” на відпові дні роки та провести відпові дні виплати за період з 09 липн я 2007 року по 31 грудня 2007 року та по чинаючи з 22.05.2008 року по 30.06.2010 року в ідповідно до заявлених позов них вимог.

У відповідності до ст. 88 ЦПК У країни з відповідача на кори сть позивача ОСОБА_1 підлягають стягненню судо ві витрати відповідно до роз міру задоволених позовних ви мог.

На підставі викладеного, ке руючись ст. 64 Конституції Укра їни, ст.ст. 3, 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни», Законом України «Про в иконання рішень та застосува ння практики Європейського с уду з прав людини», ст. 28 Закон у України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування», ст.ст. 10, 11, 15, 60, 88, 212-215, 218 ЦП К України,

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1 до управління П енсійного Фонду України в м. Л убни про стягнення недо плаченої щомісячної державн ої соціальної допомоги «Дітя м війни» задовольнити частко во.

Визнати відмову управ ління Пенсійного Фонду Украї ни в м. Лубни щодо виплат и ОСОБА_1 щоміся чної соціальної допомоги “Ди тині війни” - протиправною.

Зобов'язати управлінн я Пенсійного Фонду України в м. Лубни здійснити пере рахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням ї ї на 30% мінімальної пенсії за в іком, виходячи з розміру пенс ії, встановленого ч. 1 ст. 28 Зако ну України «Про загальнообов 'язкове державне пенсійне ст рахування», Законів України “Про державний бюджет Україн и” на відповідні роки та пров ести відповідні виплати за п еріод з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року по 30.06.2010 року з урахува нням виплачених сум.

В задоволенні іншої частин и позовних вимог - відмовити.

Стягнути з управління Пенсійного Фонду України в м . Лубни на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 4 грн. 25 коп. та витрат и на інформаційно-технічне з абезпечення розгляду справи в розмірі 18 грн. 50 коп.

Рішення може бути оскаржен о до Харківського апеляційно го адміністративного суду пр отягом десяти днів з дня його проголошення. Особи, які брал и участь у справі, але не були присутні у судовому засіданн і під час проголошення судов ого рішення, можуть подати ап еляційну скаргу протягом дес яти днів з дня отримання копі ї цього рішення.

Суддя Лубенського

міськрайонного суду Ю.А. Іващенко

СудЛубенський міськрайонний суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення17.09.2010
Оприлюднено05.10.2010
Номер документу11425349
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-4233/2010

Рішення від 19.08.2010

Цивільне

Селидівський міський суд Донецької області

Черков В. Г.

Ухвала від 31.08.2010

Цивільне

Лубенський міськрайонний суд Полтавської області

Іващенко Ю. А.

Рішення від 12.05.2010

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Ткаченко Н. В.

Ухвала від 31.05.2010

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Васильєва Л. М.

Рішення від 26.10.2010

Цивільне

Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області

Матвієнко Марія Володимирівна

Рішення від 01.10.2010

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Леусенко Володимир Миколайович

Ухвала від 20.10.2010

Цивільне

Індустріальний районний суд м.Дніпропетровська

Слюсар Людмила Петрівна

Рішення від 12.10.2010

Цивільне

Залізничний районний суд м. Сімферополя

Якушева Тамара Вікторівна

Рішення від 17.09.2010

Цивільне

Лубенський міськрайонний суд Полтавської області

Іващенко Юрій Анатолійович

Рішення від 12.05.2010

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Ткаченко Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні