Ухвала
від 18.10.2023 по справі 755/6575/23
ДНІПРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа №:755/6575/23

Провадження №: 1-кс/755/3230/23

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"18" жовтня 2023 р. слідчий суддя Дніпровського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі судовогозасідання ОСОБА_2 ,за участюпрокурора ОСОБА_3 , розглянувши клопотання прокурора Дніпровської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 про арешт майна, в рамках кримінального провадження № 12022100040003537 від 04 листопада 2022 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 358 КК України,

в с т а н о в и в:

Прокурор Дніпровської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 звернулася до суду з клопотанням про накладення арешту шляхом заборони розпорядження, у тому числі заборони укладання договорів купівлі-продажу, міни, дарування, іпотеки, застави щодо об`єкту нерухомого майна нежитлової будівлі, загальною площею 62,3 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 976097680000), що на даний час зареєстровані за товариством з обмеженою відповідальністю «ПродТорг Київ» (код ЄДРПОУ 44927068).

Клопотання мотивовано тим, що Дніпровською окружною прокуратурою міста Києва здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні № 12022100040003537 від 04.11.2022 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 358 КК України, досудове розслідування у якому здійснюється слідчими слідчого відділу Дніпровського УП ГУ НП у місті Києві.

Встановлено, що до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва від Комунального підприємства «Київблагоустрій» надійшов лист № 222-3513 від 12.09.2022 року щодо законності розташування об`єктів нерухомого майна за адресами: вул. Попудренка ріг вул. Гната Хоткевича, ст. метро «Чернігівська», вул. Попудренка, 50-Г, вул. Гната Хоткевича, 2/46, вул. Попудренка, 46/2-А у Дніпровському районі міста Києва.

Відповідно до цього листа, Комунальним підприємством «Київблагоустрій» зазначено, що на вимоги приписів, виданих за адресами вул. Попудренка ріг вул. Гната Хоткевича, ст. метро «Чернігівська», вул. Попудренка, 50-Г, АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , були надані документи щодо видачі декларацій про готовність об`єктів, до експлуатації, а тому для проведення всебічної перевірки та надання уточнюючої інформації стосовно об`єктів, що знаходяться за вищевказаними адресами, комунальне підприємством звернулось до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва щодо спростування чи підтвердження вказаної інформації.

До листа № 222-5313 від 12.09.2022 року комунальне підприємство «Київблагоустрій» додало листи від 09.07.2021 року № 073-5568 та від 16.08.2021 року № 055-7642.

Так, відповідно до змісту листа від 09.07.2021 року № 073-5568, вбачається, що він адресований ОСОБА_4 ( АДРЕСА_4 ,) та зазначено, що у зв`язку з технічних причин, електронний Реєстр будівельної діяльності не працює, а тому надано запитувану інформацію: повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_5 » від 25.06.2021 року № КВ 024410621321, повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_6 » від 07.07.2021 року № КВ 027410621736, повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_7 » від 05.07.2021 року № КВ 027510621644, повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_1 » від 05.07.2021 року № КВ 027010621756, повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_8 » від 22.06.2021 року № КВ 025410621846, повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_3 » від 02.07.2021 року № КВ 027010621720, повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_9 » від 22.06.2021 року № КВ 023410621246, повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_10 » від 01.07.2021 року № КВ 026010621564, повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_11 » від 01.07.2021 року № КВ 026610621566, повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_11 » від 01.07.2021 року № КВ 025910621640 року, повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: м. Київ, Дніпровський район, вул. Милославська, 28» від 26.06.2021 року № КВ 022310621581.

Лист від 09.07.2021 року № 073-5568 підписаний виконувачем обов`язків Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва ОСОБА_5 . Зі змісту листа від 16.08.2021 року № 055-7642, вбачається, що останній адресований ОСОБА_4 ( АДРЕСА_4 ), в якому зазначено, що у зв`язку з технічних причин електронний реєстр будівельної діяльності не працює, а тому надано запитувану інформацію: декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_5 » від 09.08.2021 року № КВ 141201828465, декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_6 » від 11.08.2021 року № КВ 141206243540, декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_7 » від 10.08.2021 року № КВ 141202248464, декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_1 » від 09.08.2021 року № КВ 141201832167, декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_8 » від 09.08.2021 року № КВ 141202114861, декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_3 » від 09.08.2021 року № КВ 141202126158, декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_9 » від 09.08.2021 № КВ 141202218246, декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_10 » від 10.08.2021 року № КВ 141201934626, декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_11 » від 10.08.2021 року № КВ 141202046182, декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_11 » від 10.08.2021 року № КВ 141202254363, повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: м. Київ, Дніпровський район, вул. Милославська, 28» від 10.08.2021 року № КВ 141204643840.

Лист від 16.08.2021 року № 055-7642 підписаний виконувачем обов`язків директора Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва ОСОБА_6 .

Так, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.07.2020 року № 559 «Про реалізацію експериментального проекту щодо запровадження першої черги Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва» та постанови Кабінету Міністрів України від 23.06.2021 № 681 «Про деякі питання забезпечення функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва» в Україні запроваджено Єдину державну електронну систему у сфері будівництва, що регулюється вказаними постановами та Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Частиною 1 статті 22-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», передбачено, Єдина державна електронна система у сфері будівництва це Єдина інформаційно-телекомунікаційна система у складі містобудівного кадастру, що забезпечує створення, перегляд, відправлення, прийняття, збирання, внесення, накопичення, обробку, використання, розгляд, зберігання, захист, облік та надання інформації у сфері будівництва, а також електронну взаємодію між фізичними та юридичними особами, державними органами, органами місцевого самоврядування, центрами надання адміністративних послуг, з метою отримання визначених цим Законом послуг у сфері будівництва.

Згідно ч. 2 ст. 22-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», електронна система складається з: Реєстру будівельної діяльності; електронного кабінету користувача електронної системи; порталу електронної системи.

Частиною першою статті 22-2 цього Закону визначено, що Реєстр будівельної діяльності є компонентом електронної системи, який забезпечує створення, збирання, накопичення, обробку, захист, облік інформації зокрема: документи, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт; документи, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.

Створення документів та проведення дій, визначених цією частиною, з використанням Реєстру будівельної діяльності здійснюється особами, до повноважень яких віднесено прийняття рішень про видачу відповідних документів та вчинення відповідних дій.

Документи, визначені цією частиною, набирають чинності, а дії вважаються проведеними з моменту їх засвідчення кваліфікованим електронним підписом особи, яка їх створила, якщо інше не визначено цією статтею.

При цьому, ст. 22-2 вказаного Закону, передбачено, що документи/дії визначені цією частиною, створюються/проводяться шляхом внесення запису до Реєстру будівельної діяльності з присвоєнням реєстраційного номера в цьому реєстрі. Документи/дії, створені/здійснені без використання Реєстру будівельної діяльності, є недійсними (крім документів, які містять відомості, що становлять державну таємницю).

Питання отримання документів, які надають право виконувати підготовчі та будівельні роботи, врегульовані законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466 (далі Порядок № 466).

Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів регулюється ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 461, якою затверджено Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів (далі Порядок № 461).

Так, згідно п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 23.06.2021 року № 681 «Про деякі питання забезпечення функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва», реєстраційний номер у Реєстрі будівельної діяльності електронної системи унікальне літерно-цифрове позначення, що присвоюється автоматично електронному документів під час його реєстрації/внесення до Реєстру будівельної діяльності електронної системи та є незмінним.

Створення, збирання, накопичення, обробка, захист та облік електронних документів, внесення (реєстрація) відомостей (даних), згідно них, доповнень до Реєстру будівельної діяльності електронної системи здійснюється користувачами електронного кабінету відповідно до наданого доступу, визначеного цим Порядком.

Згідно п. 5 постанови Кабінету Міністрів України від 23.06.2021 року № 681 «Про деякі питання забезпечення функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва», Електронна система ведеться державною мовою та функціонує у цілодобовому режимі, крім випадків проведення планових та позапланових профілактичних та/або технічних робіт, пов`язаних з усуненням технічних та/або методологічних помилок чи технічного збою в роботі, тривалість проведення яких визначається технічним адміністратором. Інформація про проведення профілактичних та/або технічних робіт з підтримки електронної системи оприлюднюється на порталі електронної системи за три календарних дні до дати проведення таких робіт, крім випадків, коли через терміновість проведення таких робіт своєчасне попередження неможливе, про що надсилається відповідне сповіщення.

Проведення профілактичних та/або планових технічних робіт з підтримки електронної системи, крім усунення технічних та/або методологічних помилок, які блокують роботу електронної системи, з 8-ої до 20-ої години у робочі дні забороняється.

Отже, Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», Порядком № 466, Порядком № 461 та Порядком № 681 прописано та визначено алгоритм отримання документів, що дають право на виконання підготовчих/будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів та присвоєння документу реєстраційного номера у Реєстрі будівельної діяльності електронної системи.

Так, у Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва відсутні дані (відомості) щодо реєстрації документів з реєстраційними номерами, а саме; повідомлень про початок виконання будівельних робіт від 25.06.2021 № КВ 024410621321; від 07.07.2021 № КВ 027410621736; від 05.07.2021 № КВ 027510621644; від 05.07.2021 № КВ 027010621756; від 22.06.2021 № КВ 025410621846; від 02.07.2021 № КВ 027010621720; від 22.06.2021 № КВ 023410621246; від 01.07.2021 № КВ 026010621564; від 01.07.2021 № КВ 026610621566; від 01.07.2021 № КВ 025910621640; від 26.06.2021 № КВ 022310621581 та декларацій про готовність об`єктів до експлуатації від 09.08.2021 № КВ 141201828465; від 11.08.2021 №КВ 141206243540; від 10.08.2021 № КВ 141202248464; від 09.08.2021 № КВ 141201832167; від 09.08.2021 № КВ 141202114861; від 09.08.2021 № КВ 141202126158; від 09.08.2021 № КВ 141202218246; від 10.08.2021 № КВ 141201934626; від 10.08.2021 № КВ 141202046182; від 10.08.2021 № КВ 141202254363; від 10.08.2021 № КВ 141204643840.

При цьому, будучи допитаною, директор Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва ОСОБА_7 повідомила, що посадові особи (реєстратори) Департаменту, до повноважень яких належить прийняття рішень про реєстрацію/видачу відповідних документів на вчиненні відповідних дій з використанням Реєстру будівельної діяльності, не приймали будь-яких рішень щодо внесення відомостей (даних) до реєстру будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва щодо вищезазначених об`єктів. Розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 21.10.2015 року № 1049, Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва присвоєно індекс 073, який використовується з моменту включення Департаменту до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, про що 21.01.2016 року внесено запис № 10000000544126.

Вихідні листи від 09.07.2021 року та від 16.08.2021 року за реєстраційними номерами № 073-5568 та № 055-7642 Департамент не створював та останні не містяться в системі електронного документообігу.

Крім того, відповідно до змісту повідомлення про вчинення кримінального правопорушення, ОСОБА_8 , який зазначений у вказаних листах не звертався із зверненнями/запитами до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва.

Подальшим досудовим розслідуванням встановлено, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, 19.07.2016 року державним реєстратором Державного підприємства «СЕТАМ» ОСОБА_9 , прийнято рішення за індексним номером 30533671 (з відкриттям розділу) про реєстрацію за ОСОБА_10 , права власності на нежитлову будівлю загальною площею 62,3 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідно до матеріалів реєстраційної справи, підставою для прийняття рішення про реєстрацію за ОСОБА_10 права власності на нежитлову будівлю загальною площею 62,3 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_1 товариства з обмеженою відповідальністю «Проектант» № 13 від 31.05.2016, що видана ОСОБА_10 , технічний паспорт на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами, що розташований по АДРЕСА_1 (інвентаризаційна справа № 1360/01/21), що видана ТОВ «Армовірбуд».

При цьому, довідкою № 13 від 31.05.2016 року ТОВ «Проектант», засвідчено, що за результатами проведеної технічної інвентаризації нежитлової будівлі, за адресою: місто Київ, Дніпровський район, вул. Малишка, 2/2, літ. «А», встановлено, що нежитлова будівля побудована господарчим способом в 1991 році.

У подальшому, рішенням № 23/08/2023 Єдиного учасника Товариства з обмеженою відповідальністю «ПродТорг Київ» ідентифікаційний код юридичної особи 44927068 вирішено затвердити результат внесення додаткового вкладу до Статутного капіталу Товариства третьою особою ОСОБА_10 , здійсненого нерухомим майном нежитловою будівлею, загальною площею 62,3 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 976097680000.

Вказане рішення посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_11 за реєстраційним номером 1764-1765, а перехід права власності від ОСОБА_10 до ТОВ «ПродТорг Київ» відображено у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Статтею 328 Цивільного кодексу України передбачено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема, із правочинів.

Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.

Згідно роз`яснень, викладених у п. 5 постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справвід 07 лютого 2014 року №5«Про судову практику в справах про захист права власності та інших речових прав» вирішуючи питання про правомірність набуття права власності, суд має враховувати, що воно набувається на підставах, які не заборонені законом, зокрема на підставі правочинів.

При цьому діє презумпція правомірності набуття права власності на певне майно, яка означає, що право власності на конкретне майно вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (стаття 328 ЦК).

Згідно з ч. ч. 1, 4 ст. 182 Цивільного кодексу України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.

За ч. ч. 2, 3 ст. 331 Цивільного кодексу України право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна).

Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації.

Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.

До завершення будівництва (створення майна) особа вважається власником матеріалів, обладнання тощо, які були використані в процесі цього будівництва (створення майна).

Відповідно до ч. 4 ст. 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Крім того, відповідно до ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі Закон), державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень офіційне визнання та підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

За нормамип.1ч.1ст.3Закону,загальними засадамидержавної реєстраціїправ є,серед іншого,гарантування державоюоб`єктивності,достовірності таповноти відомостейпро зареєстрованіправа нанерухоме майнота їхобтяження,а такожїх внесення до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

Частиною 3 ст. 3 Закону, передбачено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:

1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;

2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.

Положеннями ст. 18 Закону визначено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

При цьому,п.4ч.1ст.18Закону,передбачено,що однимз етапівпроведення державноїреєстрації правє перевіркадокументів та/або відомостей із Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень.

За ч. 1 ст. 22 Закону документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

За ч. 1 ст. 22 Закону документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Підстави для державної реєстрації прав передбачені у ст. 27 Закону.

Пунктом 1 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (далі - Порядок № 1127), передбачено, що він визначає підстави і процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав.

Відповідно до п. 40 Порядку № 1127 Державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбаченихЗаконом України«Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком.

Пунктом 81 Порядку № 1127 передбачено що для державної реєстрації права власності на окремо розташоване індивідуально визначене нерухоме майно (дача, гараж, тощо), будівництво яких здійснюється у результаті діяльності дачного, гаражного чи іншого кооперативу, крім документів, передбачених пунктом 41 і 42 цього Порядку, також подається довідка відповідного кооперативу пайового внеску в повному обсязі.

Пунктом 42 порядку № 1127 передбачено, що для державної реєстрації права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року подаються: технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна, документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.

Документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, не вимагається у разі, коли, державна реєстрація права власності проводиться на індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок, збудований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов`язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки, за яким державним реєстратором отримуються відомості Державного земельного кадастру з метою встановлення місця розташування земельної ділянки, на якій споруджено відповідний об`єкт, для подальшого відображення таких відомостей як адреси об`єкта нерухомого майна.

У разі коли індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинку, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення господарського обліку, замість документів, передбачених цим пунктом, можуть бути подані документи, передбачені ст. 21 Закону.

Частиною п`ятою статті 26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон) та пункту 42 Порядку № 1127 передбачено, що адреса (крім реквізиту, визначеного пунктом 10 частини четвертої цієї статті) присвоюється, змінюється, коригується, анулюється: виконавчим органом сільської, селищної, міської ради у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради; місцевою державною адміністрацією у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку не поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради, а також у разі неприйняття органом з присвоєння адреси рішення про присвоєння, зміну, коригування, анулювання адрес можуть делегуватися виконавчих органам районних в місті рад.

Пунктом 12 Порядку № 1127, пунктами 1, 2 частини третьої статті 10 Закону передбачено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Пунктом 1 частини першої статті 23 Закону визначено підстави для зупинення розгляду заяв, до яких, зокрема, віднесено подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством.

При перевірці відомостей Державного реєстру прав встановлено, що на момент прийняття рішення про державну реєстрацію прав та реєстрації права власності на нежитлове приміщення за ОСОБА_10 не подано, а державним реєстратором приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_12 не витребувано документів, що підтверджують присвоєння об`єкту нерухомого майна адрес.

При цьому, довідка № 13 від 31.05.2016 року, видана ТОВ «Проектант», у розумінні вимог Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та пункту 42 Порядку № 1127 не є документом про присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна.

Крім того, відповідно до інформації Департаменту містобудування та архітектури № 055-6541 від 29.08.2023 року в Реєстрі адрес, який розроблено відповідно до Положення про реєстр адрес у місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 22.05.2013 № 337/9394 «Про деякі питання ведення реєстрів адрес, вулиць та інших поіменованих об`єктів у місті Києві» відсутні відомості про документи щодо присвоєння об`єкту нерухомого майна нежитловій будівлі адреси АДРЕСА_1 .

Інформація про відсутність даних про присвоєння поштової адреси вказаному об`єкту нерухомого майна також надана Дніпровською районною в місті Києві державною адміністрацією у листі № 103/6177/35/6 від 25.08.2023 року.

За положеннями ч. 1 ст. 376 Цивільного кодексу України, самочинне будівництво визначається через сукупність ознак, що слугують умовами або підставами, за наявності яких об`єкт нерухомості вважається самочинним, а саме: якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети; об`єкт нерухомості збудовано без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, об`єкт нерухомості збудований з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Наявність хоча б однієї з трьох, зазначених у ч. 1 ст. 376 Цивільного кодексу України ознак свідчить про те, що об`єкт нерухомості є самочинним.

Верховний Суд у постанові від 10.05.2018 у справі №910/15993/16 дотримується позиції, що право на самочинно збудоване майно є неіснуючим, не породжує прав щодо розпорядження таким майном.

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно здійснюється в порядку визначеному Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон).

Відповідно до ч. 1 ст. 2 вказаного Закону, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

При цьому, державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності із фактом його державної реєстрації.

При дослідженні судом обставин існування в особи права власності, першочерговим є встановлення підстави, на якій особа набула це право, оскільки сама по собі державна реєстрація прав не є підставою виникнення права власності, такої підстави закон не передбачає.

Вказаної правової позиції дотримується Верховний Суд у своїх постановах, зокрема від 24.01.2020 у справі № 910/10987/18, від 07.10.2020 у справі № 920/728/18.

Таким чином, реєстрація права власності на самочинне будівництво за особою, яка його здійснила, у силу наведених вище положень законодавства та приписів ч. 2 ст. 376 Цивільного кодексу України не змінює правового режиму такого будівництва як самочинного.

Аналогічні висновки викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 07.04.2020 у справі № 916/2719/13.

При цьому, укладення правочинів щодо самочинно збудованого нерухомого майна, а також здійснення відносно нього державної реєстрації прав, не змінюють правовий статус нерухомості як самочинно збудованого.

Факт проведення будівельних робіт без документів, які надають право виконувати будівельні роботи підтверджено листом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва № 073-2451 від 31.08.2023 року, відповідно до якого Департамент не видавав та не реєстрував документів, що надають право на виконання підготовчих, будівельних робіт та засвідчують готовність об`єктів будівництва.

Отже, ОСОБА_10 не набував права власності на самочинно збудований об`єкт нерухомого майна, що розміщений за адресою: м. Київ, вул. Малишка Андрія, 2/2, що у Дніпровському районі міста Києва, а отже і не мав права на внесення його до статутного капіталу ТОВ «ПродТорг Київ».

Згідно п.3ч.3ст.10Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» державнийреєстратор підчас проведеннядержавної реєстраціїправ,що виниклив установленомузаконодавством порядкудо 1січня 2013року,обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації.

Так, у матеріалах реєстраційних справ відсутня інформація Комунального підприємства Київської міської ради «Київське міське бюро технічної інвентаризації, яке до 01.01.2013 здійснювало державну реєстрацію права власності на об`єкти нерухомого майна на території міста Києва.

Більш того, КП «Київське міське бюро технічної інвентаризації», листом № 062/14-11473 (И-2023) від 30.08.2023 року повідомило, що за адресою: АДРЕСА_1 об`єкти нерухомого майна на праві власності не реєструвалися.

Крім того, слід зазначити, що довідка на підставі якої, в тому числі, проведена первина державна реєстрація за ОСОБА_10 не є правовстановлюючим документом чи будь-яким іншим документом, який надає підстави для проведення реєстраційних дій щодо об`єкта нерухомості, а технічний паспорт є лише документом, яким оформлюється технічна інвентаризація об`єкта, свідчить про фактичний стан нерухомості (площу, поверховість тощо) та не може слугувати підставою для здійснення державної реєстрації.

Крім того, в реєстраційній справі відсутні будь-які відомості про особу/осіб, які здійснила будівництво нежитлової будівлі за вказаною вище адресою, хоча пунктом 3 ч. 1 ст. 2 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в редакції на час проведення реєстрації) передбачено, що у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав заявником є власник, інший правонабувач, сторона правочину у яких виникло речове право, або уповноважені ним особи.

Згідно довідки № 13 від 31.05.2016 року, що видана ТОВ «Проектант», нежитлова будівля побудована ОСОБА_10 господарчим способом у 1991 році.

Водночас, жодних відомостей про те, що з 1991 року ОСОБА_10 є власником, правонабувачем вказаних об`єктів нерухомості або стороною щодо вказаного майна реєстраційні справи не містить.

Таким чином, реєстрація за ОСОБА_10 права власності на об`єкт нерухомого майна, розташований за адресою: АДРЕСА_1 здійснена шляхом надання документів, які не відповідають вимогам Порядку № 1127 та Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Постановою прокурора від 14.09.2023 року, об`єкт нерухомого майна нежитлову будівлю, загальною площею 62,3 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 976097680000), що на даний час зареєстровані за товариством з обмеженою відповідальністю «ПродТорг Київ» (код ЄДРПОУ 44927068), визнано речовим доказом у вказаному кримінальному провадженні.

Враховуючи викладене, з метою збереження речового доказу є необхідність у накладенні арешту на об`єкт нерухомого майна - нежитлову будівлю, загальною площею 62,3 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 976097680000), що на даний час зареєстровані за товариством з обмеженою відповідальністю «ПродТорг Київ» (код ЄДРПОУ 44927068).

У судовому засіданні прокурор клопотання підтримала у повному обсязі, просила його задовольнити.

Слідчий суддя,вивчивши клопотання,вислухавши думкупрокурора,дослідивши матеріалидодані до клопотання, суд приходить до наступного.

За вказаним фактом розпочато кримінальне провадження № 12022100040003537 від 04 листопада 2022 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 358 КК України, про що внесено відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань.

Відповідно до ч. 1 ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна.

Згідно ч. 2 ст. 170 КПК України, арешт майна допускається з метою забезпечення: 1) збереження речових доказів; 2) спеціальної конфіскації; 3) конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; 4) відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.

Відповідно до ч. 6 ст. 170 КПК України у випадку, передбаченому п. 4 ч. 2 цієї статті, арешт накладається на майно підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, фізичної чи юридичної особи, яка в силу закону несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діями (бездіяльністю) підозрюваного, обвинуваченого, засудженого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, а також юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, за наявності обґрунтованого розміру цивільного позову у кримінальному провадженні, а так само обґрунтованого розміру неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, щодо якої здійснюється провадження.

Згідно ч. 8 ст. 170 КПК України вартість майна, яке належить арештувати з метою забезпечення цивільного позову або стягнення отриманої неправомірної вигоди, повинна бути співмірною розміру шкоди, завданої кримінальним правопорушенням або зазначеної у цивільному позові, розміру неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою.

Згідно ч. 11 ст. 170 КПК України заборона або обмеження користування, розпорядження майном можуть бути застосовані лише у разі, коли існують обставини, які підтверджують, що їх незастосування призведе до приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі майна.

Взявши до уваги вищевикладене, кваліфікацію кримінального правопорушення за фактами вчинення якого розслідується кримінальне провадження та в межах якого подано дане клопотання, слідчий суддя приходить до висновку, що клопотання підлягає задоволенню.

Керуючись ст. 170-173, 310, КПК України, слідчий суддя

п о с т а н о в и в:

Клопотання прокурора Дніпровської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 про арешт майна у кримінальному провадженні № 12022100040003537 від 04 листопада 2022 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 358 КК України задовольнити.

Накласти арешт на об`єкт нерухомого майна нежитлову будівлю, загальною площею 62,3 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 976097680000), що на даний час зареєстровані за товариством з обмеженою відповідальністю «ПродТорг Київ» (код ЄДРПОУ 44927068), шляхом заборони розпорядження, у тому числі, заборони укладання договорів купівлі-продажу, міни, дарування, іпотеки, застави.

Зобов`язати слідчого/прокурора у кримінальному провадженні передати ухвалу особі, на майно якої, накладено арешт.

Підозрюваний, його захисник, інший власник або володілець майна, які не були присутні при розгляді питання про арешт майна, мають право заявити клопотання про скасування арешту майна повністю або частково.

Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.

Слідчий суддя :

СудДніпровський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення18.10.2023
Оприлюднено30.04.2024
Номер документу114262041
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна

Судовий реєстр по справі —755/6575/23

Ухвала від 06.06.2024

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Старовойтова С. М.

Ухвала від 29.05.2024

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Галига І. О.

Ухвала від 13.05.2024

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Бірса О. В.

Ухвала від 29.01.2024

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Мельниченко Л. А.

Ухвала від 29.11.2023

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Козачук О. М.

Ухвала від 30.10.2023

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Федосєєв С. В.

Ухвала від 20.10.2023

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Мельниченко Л. А.

Ухвала від 20.10.2023

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Мельниченко Л. А.

Ухвала від 20.10.2023

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Мельниченко Л. А.

Ухвала від 18.10.2023

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Козачук О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні