Ухвала
від 30.10.2023 по справі 200/18312/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

У Х В А Л А

про залучення співвідповідача

30 жовтня 2023 року Справа №200/18312/21

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Кравченко Т.О.,

розглянув в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за позовом громадської організації «Екологічна та правова безпека громад» до Костянтинівської міської ради, Костянтинівського міського голови Азарова Олега Анатолійовича, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів Виконавчого комітету Костянтинівської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

До Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов громадської організації «Екологічна та правова безпека громад» (далі позивач, Громадська організація) до Костянтинівської міської ради (далі відповідач 1, Міська рада), Костянтинівського міського голови Азарова Олега Анатолійовича (далі відповідач 2, Міський голова), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - Виконавчого комітету Костянтинівської міської ради (далі третя особа, Виконком Міської ради), в якому позивач просив:

1. визнати незаконною бездіяльність Міської ради та Міського голови щодо не вчинення дій з приводу прийняття:

- Статуту територіальної громади міста Костянтинівка;

- Положення про місцеві ініціативи міста Костянтинівка;

2. обов`язати Міську раду та Міського голову вжити заходи щодо прийняття

- Статуту територіальної громади міста Костянтинівка;

- Положення про місцеві ініціативи міста Костянтинівка.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що бездіяльність Міської ради, яка полягає у неприйнятті Статуту територіальної громади міста Костянтинівка та Положення про місцеві ініціативи міста Костянтинівка прямо порушує пп. 19.1.5 п. 19.1 ст. 19, п. 20.1 ст. 20 Регламенту, ч. 1 ст. 8, ч. 2 ст. 9, ч. 1 ст. 19 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Ця бездіяльність відповідача перешкоджає здійсненню статутної діяльності Громадської організації, зокрема, в частині всебічного сприяння захисту конституційних прав та свобод громадян, підприємств, установ та інших організацій шляхом представництва їх інтересів та порушених прав в органах місцевого самоврядування Костянтинівської об`єднаної територіальної громади. Ця бездіяльність може призвести до негативних наслідків, пов`язаних з відновленням порушених прав членів Костянтинівської об`єднаної територіальної громади, які є членами (або виявляють намір ними стати членами) Громадської організації.

02 червня 2022 року суд постановив ухвалу про прийняття позовної заяви та відкриття провадження в адміністративній справі; вирішив розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами; встановив строк для подання заяв по суті справи.

На час розгляду справи триває широкомасштабна військова агресія російської федерації, яка слугувала підставою для введення в Україні з 24 лютого 2022 року 05 години 30 хвилин воєнного стану Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України про введення воєнного стану».

Указом Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 27 липня 2023 року № 3275-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», строк дії воєнного стану продовжений з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (далі Закон № 389) воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону № 389 правовою основою введення воєнного стану є Конституція України, цей Закон та указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України.

Ч. 1 ст. 4 Закону № 389 передбачено, що на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи військові адміністрації.

Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування (ч. 2 ст. 4 Закону № 389).

Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону № 389 військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституції та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.

Військову адміністрацію населеного пункту (населених пунктів) очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за пропозицією Генерального штабу Збройних Сил України або відповідної обласної державної адміністрації.

Начальником військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) може бути призначений відповідний сільський, селищний, міський голова.

Згідно з ч. 8 ст. 4 Закону № 389 військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування.

Указом Президента України від 10 квітня 2022 року № 225/2022 «Про утворення військової адміністрації» утворена Костянтинівська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області.

Цей Указ офіційно оприлюднений в «Урядовому кур`єрі» від 11 квітня 2022 року № 83 і набрав чинності 11 квітня 2022 року.

Предметом спору у справі, що розглядається, є бездіяльність Костянтинівської міської ради та Костянтинівського міського голови щодо не вчинення дій з приводу прийняття Статуту територіальної громади міста Костянтинівка та Положення про місцеві ініціативи міста Костянтинівка.

Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон № 280/97-ВР) місцеве самоврядування в Україні це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст (ч. 2 ст. 2 Закону № 280/97-ВР).

Відповідно до ст. 4 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону № 280/97-ВР система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

При цьому, згідно з ч. 3 ст. 10 Закону № 280/97-ВР представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Згідно з ч. 1 ст. 12 Закону № 280/97-ВР сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.

Ч. 1 ст. 9 Закону № 280/97-ВР встановлено, що члени територіальної громади мають право ініціювати розгляд у раді (в порядку місцевої ініціативи) будь-якого питання, віднесеного до відання місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 2 ст. 9 Закону № 280/97-ВР порядок внесення місцевої ініціативи на розгляд ради визначається представницьким органом місцевого самоврядування або статутом територіальної громади з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Ч. 1 ст. 19 Закону № 280/97-ВР передбачає, що з метою врахування історичних, національно-культурних, соціально-економічних та інших особливостей здійснення місцевого самоврядування представницький орган місцевого самоврядування на основі Конституції України та в межах цього Закону може прийняти статут територіальної громади села, селища, міста.

Відповідно до п. 48 ч. 1 ст. 26 Закону № 280/97-ВР, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання затвердження статуту територіальної громади.

Разом з цим ст. 21 Закону № 280/97-ВР передбачає, що обмеження прав територіальних громад на місцеве самоврядування згідно з Конституцією та законами України може бути застосоване лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.

11 квітня 2022 року повноваження Костянтинівської міської ради, Виконавчого комітету Костянтинівської міської ради та Костянтинівського міського голови припинені у зв`язку з набранням чинності Указом Президента України від 10 квітня 2022 року № 225/2022 «Про утворення військової адміністрації».

Повноваження військових адміністрацій визначені ст. 15 Закону № 389.

Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону № 389 військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України «Про оборону України», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», «Про критичну інфраструктуру», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Порівняльний аналіз повноважень військової адміністрації, визначених ст. 15 Закону № 389, з повноваженнями сільських, селищних, міських рад, які визначені ст. ст. 25-26 Закону № 280/97-ВР, зумовлює висновок, що для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян до відання військових адміністрацій передані необхідні для цього повноваження відповідних рад, низка з яких ст. 26 Закону № 280/97-ВР віднесена до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради.

Водночас ч. 2 ст. 15 Закону № 389 не наділяє військові адміністрації повноваженнями щодо затвердження Статуту територіальної громади та/або Положення про місцеві ініціативи.

12 травня 2022 року з метою врегулювання особливостей здійснення повноважень органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану, спрощення процедури прийняття кадрових рішень щодо посад в органах місцевого самоврядування в умовах воєнного стану Верховна Рада України прийняла Закон України № 2259-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та органів місцевого самоврядування у період дії воєнного стану» (далі Закон № 2259), який набрав чинності 20 травня 2022 року.

Ст. 10 Закону № 389 в редакції Закону № 2259 містить правові норми щодо неприпустимості припинення повноважень органів державної влади, інших державних органів в умовах воєнного стану.

Зокрема, ч. 2 ст. 10 Закону № 389 передбачено, що у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування:

1) начальник військової адміністрації:

крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови;

може затвердити тимчасову структуру виконавчих органів сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду);

2) апарат сільської, селищної, міської ради та її виконавчого комітету, інші виконавчі органи (з урахуванням абз. 3 п. 1 цієї частини), комунальні підприємства, установи та організації відповідної територіальної громади підпорядковуються начальнику відповідної військової адміністрації.

Згідно з абз. 1 ч. 4 ст. 10 Закону № 389 у разі прийняття Верховною Радою України рішення, передбаченого ч. ч. 2 або 3 цієї статті, начальник військової адміністрації, відповідна обласна та/або районна військова адміністрація здійснюють повноваження, передбачені відповідно ч. ч. 2 або 3 цієї статті, з дня надбання чинності зазначеним рішенням Верховної Ради України протягом строку, передбаченого цими частинами.

18 липня 2022 року відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону № 389 Верховна Рада України прийняла постанову № 2397-ІХ «Про здійснення начальниками Дружківської, Костянтинівської та Слов`янської міських військових адміністрацій Краматорського району Донецької області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (далі Постанова ВРУ № 2397), яка набрала чинності 20 липня 2022 року.

Згідно з п. 1 Постанови ВРУ № 2397 у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування:

1) начальники Дружківської, Костянтинівської та Слов`янської міських військових адміністрацій Краматорського району Донецької області:

крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом № 389, здійснюють повноваження відповідних міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних міських голів;

можуть затвердити тимчасову структуру виконавчих органів відповідної міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду);

2) апарати Дружківської, Костянтинівської та Слов`янської міських рад та їх виконавчі комітети, інші виконавчі органи (з урахуванням абз. 3 п. 1 ч. 2 ст. 10 Закону № 389), комунальні підприємства, установи та організації Дружківської, Костянтинівської та Слов`янської міських територіальних громад підпорядковуються відповідно начальнику Дружківської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, начальнику Костянтинівської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області та начальнику Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області.

Таким чином, з 20 липня 2022 року суб`єктом, який здійснює повноваження Костянтинівської міської ради, Виконавчого комітету Костянтинівської міської ради та Костянтинівського міського голови, є начальник Костянтинівської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області.

При цьому за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Костянтинівська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області (ідентифікаційний код 44887499) зареєстрована як юридична особа; державна реєстрація припинення Костянтинівської міської ради (ідентифікаційний код 34898855) як юридичної особи не проводилась, в стані припинення вона не перебуває.

Згідно з положеннями ч. ч. 3, 4 ст. 48 КАС, у випадку, якщо позовні вимоги скеровані не до тієї особи, яка повинна відповідати за цими позовними вимогами, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача. Якщо позивач не згоден на заміну відповідача іншою особою, суд може залучити цю особу як другого відповідача. У разі відмови у задоволенні позову до такого відповідача понесені позивачем витрати відносяться на рахунок держави.

З огляду на те, що належним відповідачем за позовними вимогами про визнання протиправною бездіяльності щодо невчинення дій з приводу прийняття Статуту територіальної громади міста Костянтинівка та Положення про місцеві ініціативи міста Костянтинівка є Костянтинівська міська рада, до виключної компетенції якої віднесені ці повноваження в силу положень ч. 1 ст. 26 Закону № 280/97-ВР, а на теперішній час повноваження Костянтинівської міської ради здійснює начальник Костянтинівської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, суд дійшов висновку про наявність підстав для залучення до участі у справі в якості співвідповідача Костянтинівської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області.

Враховуючи викладене та керуючись ст. ст. 48, 241, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ухвалив:

1. Залучити до участі у справі № 200/18312/21 в якості співвідповідача Костянтинівську міську військову адміністрацію Краматорського району Донецької області (ідентифікаційний код 44887499).

2. Встановити відповідачу Костянтинівській міській військовій адміністрації Краматорського району Донецької області п`ятнадцятиденний строк з дня отримання цієї ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

3. Зобов`язати відповідача Костянтинівську міську військову адміністрацію Краматорського району Донецької області в п`ятнадцятиденний строк з дня отримання цієї ухвали надати письмові пояснення з приводу того, чи здійснює на теперішній час Костянтинівська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області (начальник Костянтинівської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області) повноваження, які віднесені до виключної компетенції Костянтинівської міської ради і в силу положень ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» мають вирішуватися виключно на пленарних засіданнях міської ради, зокрема щодо затвердження Статуту територіальної громади міста Костянтинівка та Положення про місцеві ініціативи міста Костянтинівка, якщо так то на якій правовій підставі.

4. Роз`яснити відповідачу Костянтинівській міській військовій адміністрації Краматорського району Донецької області, що заяви по суті справи, інші заяви та клопотання, а також докази можуть бути надані суду засобами електронного зв`язку через підсистему ЄСІТС «Електронний суд» або на електронну адресу суду (е-mail: inbox@adm.dn.court.gov.ua).

5. Після залучення відповідача розгляд адміністративної справи починається спочатку.

6. Копію ухвали направити учасникам справи, а відповідачу - Костянтинівській міській військовій адміністрації Краматорського району Донецької області також копію позову з доданими до нього матеріалами.

7. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею і оскарженню не підлягає.

Суддя Т.О. Кравченко

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2023
Оприлюднено01.11.2023
Номер документу114516500
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —200/18312/21

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

Постанова від 07.03.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 19.01.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

Ухвала від 01.06.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

Ухвала від 01.06.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні