УКРАЇНА
Житомирський апеляційнийсуд
Справа №289/187/23 Головуючий у 1-й інст. Кириленко О.О.
Категорія 79 Доповідач Талько О. Б.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2023 року Житомирський апеляційний суд у складі:
головуючої судді: Талько О.Б.,
суддів: Коломієць О.С., Шевчук А.М.,
за участю секретаря Бузган А.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі цивільну справу № 289/187/23 за позовом ОСОБА_1 до Відділу культури та туризму Радомишльської міської ради Житомирської області про скасування наказів, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Радомишльського районного суду Житомирської області від 7 червня 2023 року, ухвалене під головуванням судді Кириленка О.О.,-
ВСТАНОВИВ:
У січні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому зазначив, що 4 січня 2021 року його прийнято на посаду директора Комунального закладу «Радомишльський народний краєзнавчий музей» Радомишльської міської ради. 5 січня 2021 року з ним укладено контракт, строком до 4 січня 2026 року.
Наказом начальника відділу культури та туризму Радомишльської міської ради Житомирської області від 3 жовтня 2022 року йому оголошено догану за неналежне виконання трудових обов`язків.
Наказом начальника відділу культури та туризму міськради від 21 грудня 2022 року його звільнено з посади за систематичне порушення контракту та посадової інструкції згідно з п. 3 ч.1 ст.40 КЗпП України.
Позивач зазначає, що внаслідок зазначених наказів його двічі притягнуто до відповідальності за одні й ті ж порушення.
Окрім того, він не вчиняв жодних порушень контракту та належним чином виконував свої посадові обов`язки.
Звертає увагу також на невиправдано суворе покарання за дисциплінарний проступок.
У наказі про звільнення не зазначено конкретні пункти посадової інструкції, які, як вважає відповідач, були порушені ним.
Також вказує, що у нього не відібрано письмові пояснення. Акт перевірки роботи музею, який став підставою для накладення дисциплінарного стягнення, був вручений йому одночасно з наказом про звільнення, що позбавило його можливості ознайомитися з даним документом.
Стверджує, що при його звільненні не було отримано згоди профспілки. Окрім того, він є депутатом Радомишльської міської ради й відповідно до положень частини третьої статті 33 Закону України « Про статус депутатів місцевих рад» його зобов`язані були повідомити про звільнення за 15 днів до припинення трудових правовідносин. Однак, вказані вимоги законодавства не були дотримані відповідачем.
Вважає, що відповідачем також не дотримані строки притягнення до відповідальності, передбачені частиною першою статті 148 КЗпП України.
Враховуючи вищезазначене, просив визнати незаконним та скасувати наказ відділу культури і туризму Радомишльської міської ради №56-к від 21 грудня 2022 року про звільнення його з роботи на підставі пункту 3 частини першої статті 40 КЗпП України, поновити його на посаді директора Комунального закладу « Радомишльський народний краєзнавчий музей» Радомишльської міської ради та стягнути з відповідача середній заробіток за час вимушеного прогулу.
Також просив визнати незаконним та скасувати наказ відділу культури та туризму Радомишльської міської ради від 3 жовтня 2022 року №48-к про оголошення йому догани.
Рішенням Радомишльського районного суду Житомирської області від 7 червня 2023 року, з урахуванням ухвали цього ж суду від 30 червня 2023 року про виправлення описки, позовні вимоги задоволено частково.
Визнано незаконним та скасовано наказ №56-к від 21 грудня 2022 року про звільнення ОСОБА_1 з посади директора Комунального закладу «Радомишльський народний краєзнавчий музей» Радомишльської міської ради.
Поновлено ОСОБА_1 на роботі на посаді директора Комунального закладу « Радомишльський народний краєзнавчий музей».
Стягнуто з відділу культури та туризму Радомишльської міської ради на користь позивача середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 22 грудня 2022 року по 7 червня 2023 року у розмірі 43729 грн. 46 коп. ( сума визначена без утримання податків та інших обов`язкових платежів).
Стягнуто з відповідача на користь держави судовий збір у розмірі 2147 грн. 20 коп.
Повернуто позивачеві помилково сплачений ним судовий збір у сумі 1073 грн.60 коп.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Рішення суду в частині поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за один місяць допущено до негайного виконання.
В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання незаконним та скасування наказу відділу культури і туризму Радомишльської міської ради від 3 жовтня 2022 року №48-к про оголошення йому догани, а також в частині стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та ухвалити в цій частині нове судове рішення, яким задовольнити вказані вимоги у повному обсязі.
Зокрема, зазначає, що при обчисленні розміру середнього заробітку за час вимушеного прогулу суд помилково виходив з того, що кількість робочих днів за весь період вимушеного прогулу становить 119. Однак, тривалість цього періоду становить 168 робочих днів, відтак сума середнього заробітку складає 86204 грн.
Також вказує, що матеріали справи не містять належних та допустимих доказів вчинення ним дисциплінарних порушень. При цьому, суд не вказав конкретно, у чому саме полягають порушення, за які його притягнуто до дисциплінарної відповідальності.
Факти, викладені в акті перевірки від 29 вересня 2022 року, не підтверджені належними доказами й спростовуються тим, що: при затвердженні річних планів роботи музею до нього, як до керівника цього закладу, жодних зауважень не було; система заходів пожежної безпеки музею відповідає вимогам законодавства; посилання в акті не відсутність реєстрації окремих документів та відсутність журналу вхідної документації , - є некоректним, відсутні будь-які посилання на конкретні випадки та дати; робота музею систематично висвітлювалася у засобах масової інформації; облік та інвентаризація музейних експонатів, інших музейних предметів ведеться у відповідності до вимог законодавства; посилання на передачу ним в оренду нерухомого майна, яке є комунальною власністю, є безпідставним; він не допускав прогулів без поважних причин та у робочий час виконував лише свої посадові обов`язки.
В судовому засіданні представники відповідача не визнали доводи, викладені в апеляційній скарзі.
Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення осіб, які з`явились в судове засідання, колегія суддів приходить до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, виходячи з наступного.
В судовому засіданні встановлено, що наказом начальника відділу культури та туризму Радомишльської міської ради Житомирської області від 4 січня 2021 року ОСОБА_1 призначено на посаду директора Комунального закладу « Радомишльський краєзнавчий музей» на умовах контракту строком на п`ять років, з 5 січня 2021 року по 4 січня 2026 року.
5 січня 2021 року між відділом культури та туризму Радомишльської міської ради та ОСОБА_1 укладено контракт, згідно з яким на позивача покладено наступні обов`язки: організація виконання державних, регіональних, міських програм, договірних та інших обов`язків, що взяті КЗ « Радомишльський народний краєзнавчий музей»; впровадження нових, прогресивних технологій та передових ідей; матеріально-технічне забезпечення діяльності КЗ «Радомишльський народний краєзнавчий музей»; інформаційне забезпечення діяльності закладу; забезпечення продуктивної зайнятості працівників; забезпечення цільового використання державних, місцевих бюджетних коштів, наданих закладу згідно із затвердженими державними та місцевими програмами; виконання інших функцій з організації і забезпечення діяльності закладу відповідно до чинного законодавства України та Статуту закладу; виконання доручень начальника відділу культури та туризму Радомишльської міської ради з питань діяльності закладу у межах його компетенції та чинного законодавства.
Посадовою інструкцією директора КЗ « Радомишльський народний краєзнавчий музей» передбачено, що директор виконує такі основні завдання та обов`язки: визначає, формулює, планує, здійснює і координує всі види діяльності музею; організовує роботу і ефективну взаємодію виробничих одиниць, що направлені на вивчення, збереження та використання пам`яток матеріальної і духовної культури, залучення громадян до надбань національної і світової історико-культурної спадщини; відповідно до профілю музею організовує вивчення і пропаганду історичної , культурної і літературної спадщини, природничо-наукових знань, кращих культурних цінностей вітчизняного та світового мистецтва; забезпечує проведення масової науково-освітньої роботи, що сприяє підвищенню культури відвідувачів, формуванні естетичних поглядів; організовує у встановленому порядку наукові зв`язки, обмін виставками з вітчизняними і зарубіжними музеями; забезпечує комплектування фондів музею, їх вивчення і популяризацію; забезпечує цілісність і недоторканість музейних цінностей, що знаходяться в експлуатації музею і фондосховищі; забезпечує суворий облік фондів музею; на основі чинних нормативних документів здійснює керівництво роботою з обліку, зберігання, консервування і реставрації музейних цінностей; організовує роботу з виявлення музейних предметів, що потребують реставрації, а також проведення заходів, що забезпечують збереження фондів; розробляє заходи, що спрямовані на поліпшення, зберігання і обліку музейних фондів; розробляє правила та інструкції, що визначають порядок організації обліку, охорони і зберігання фондів, видачі музейних експонатів для експозицій; забезпечує ефективне використання і зберігання закріпленого за музеєм майна; діє від імені музею; представляє його інтереси в державних, кооперативних, комерційних підприємствах, громадських організаціях, судових органах; в межах своєї компетенції видає накази та інші акти, дає вказівки, обов`язкові для всіх працівників; укладає договори та контракти; визначає загальну чисельність працівників та штати, посадові обов`язки та посадові оклади ( тарифні ставки) працівників; вживає заходів щодо морального та матеріального стимулювання працівників, накладає дисциплінарні стягнення; вживає заходів щодо забезпечення музею кваліфікованими кадрами; контролює дотримання працівниками музею інструкцій, виробничої і трудової дисципліни, правил і норм охорони праці, протипожежного захисту; організовує облік і встановлену звітність.
Згідно з наказом начальника відділу культури та туризму №10-о від14 вересня 2022 року з 19 по 23 вересня 2022 року проведено перевірку діяльності КЗ « Радомишльський народний краєзнавчий музей».
За результатами вказаної перевірки 29 вересня 2022 року складено акт, у якому зазначено наступне: в установі відсутній штатний розпис; річні плани ідентичні і практично з незмінним переліком заходів, ряд з яких не виконувалися, план роботи на 2022 рік не підписаний керівником музею та не затверджений начальником відділу культури та туризму, місячний та персональний плани відсутні; у закладі взагалі відсутня документація, у тому числі: накази, інструктажі, журнали з охорони праці, цивільного захисту та пожежної безпеки; не дотримано норми діловодства, документообігу та офіційного листування, відсутній журнал вхідної документації, вхідна кореспонденція розміщена хаотично, без зазначення дат та присвоєння номерів, така документація з 2021 року ведеться неналежно, реєстрація здійснюється поверхнево з включенням не всіх надходжень, паперові примірники листів чи документів не всі є в наявності або не зареєстровані; не дотримано вимоги законодавства щодо заборони використання «георгіївської стрічки», зображення якої наявне в одній із зал музею як намальоване прикрашення стендів; не проведено роботи щодо заміни етикетажу в усіх розділах постійно діючої експозиції, не здійснена робота з оцифрування музейних експонатів, не проводиться належним чином робота з популяризації історико-культурної спадщини України та Радомишльщини, робота музею не висвітлюється в періодичних виданнях окрім мережі інтернет; директором підприємства одноособово надано в користування третім особам частину нежитлового приміщення, площею 138,7 кв.м., розташоване за адресою: в АДРЕСА_1 , яке було передане в оренду відділу культури та туризму для забезпечення галузевих потреб, зокрема музею; відсутні накази про визначення оплати часу простою в умовах воєнного стану, наказ про безпеку під час повітряної тривоги, про затвердження внутрішньої інструкції з організації обліку музейних предметів, про платні послуги закладу; облікові книги предметів фонду не відповідають вимогам Інструкції з організації обліку музейних предметів, первинні книги обліку та акти відсутні; не всі експонати музею зареєстровані, відсутня картотека музею; на більшості музейних предметів (експонатів) відсутнє маркування, відсутні акти звіряння; використано кошти спеціального фонду для виготовлення поліграфічної продукції, яка відсутня в наявності; протягом періоду з 1 січня 2022 року по 24 лютого 2022 року не проведено жодної екскурсії; за звітами про платні послуги є невідповідність у кількості наданих послуг.
Окрім того, в акті зазначено про систематичне відлучення директора закладу від роботи.
Перевіркою також встановлено, що додаткову оплачувану роботу керівник закладу виконував одночасно з виконанням посадових обов`язків за основним місцем роботи.
У письмових поясненнях щодо вказаних порушень ОСОБА_1 зазначив, що річні плани затверджують своєчасно та відповідно до вимог законодавства. При затвердженні цих планів відділом культури та туризму міськради жодних зауважень та рекомендацій не було. Всі заплановані заходи намагалися виконувати, зважаючи на обставини, пов`язані з поширенням вірусної інфекції. 13 січня 2021 року видано наказ про призначення особи, відповідальної за пожежну безпеку, та наказ про затвердження інструкції з пожежної безпеки. У закладі діє порядок дій під час евакуації відвідувачів, персоналу, матеріальних і культурних цінностей. Планується демонтувати фотостенди. Робота, заходи, новини музею постійно висвітлюється пресою, на радіо та телебаченні, виходять публікації на історичну тематику.
Позивач також вказав, що не підписував жодних договорів про передачу нерухомого комунального майна в оренду.
Відсутність наказів про визначення оплати часу простою в умовах воєнного стану та наказу про безпеку під час повітряної тривоги пояснив тим, що не був ознайомлений з відповідним наказом.
Вказав, що платні послуги надаються відповідно до рішення виконкому Радомишльської міської ради. Жодних відлучень від роботи без поважних причин не допускав, додатковою оплачуваною роботою займався у вільний від основної роботи час.
У Книзі надходжень основного фонду обліковуються всі експонати музею, кошти зі спеціального фонду для виготовлення рекламної поліграфічної продукції використані за призначенням. В музеї проводилися безкоштовні групові екскурсії для школярів.
Наказом начальника відділу культури та туризму Радомишльської міської ради Житомирської області №48 від 3 жовтня 2022 року позивачеві оголошено догану за неналежне виконання посадових обов`язків та зобов`язано усунути недоліки, зазначені в акті перевірки від 29 вересня 2022 року, до 3 листопада 2022 року.
Наявний в матеріалах справи акт перевірки від 17 листопада 2022 року свідчить про те, що недоліки, вказані у п. 7 ( окрім частини, що робота музею не висвітлюється в періодичних виданнях та мережі інтернет) та п. 10 ( книги обліку заведено з порушенням, відсутні картотеки, відсутнє маркування на всіх експонатах) акта перевірки від 29 вересня 2022 року не усунуто.
Наказом начальника відділу культури та туризму Радомишльської міської ради від 21 грудня 2022 року позивача звільнено з посади директора КЗ «Радомишльський народний краєзнавчий музей» з 21 грудня 2022 року на підставі пункту 3 частини першої статті 40 КЗпП України за систематичне невиконання контракту та посадової інструкції.
Згідно зі статтею 139 КЗпП України працівники зобов`язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження власника або уповноваженого ним органу, додержувати трудової і технологічної дисципліни, вимог нормативних актів про охорону праці, дбайливо ставитися до майна власника, з яким укладено трудовий договір.
Відповідно до положень статті 147 КЗпП України за порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано тільки один з таких заходів стягнення: догана; звільнення.
Статтею 149 КЗпП України передбачено, що до застосування дисциплінарного стягнення власник або уповноважений ним орган повинен зажадати від порушника трудової дисципліни письмові пояснення. За кожне порушення трудової дисципліни може бути застосовано лише одне дисциплінарне стягнення. При обранні виду стягнення власник або уповноважений ним орган повинен врахувати ступінь тяжкості вчиненого проступку і заподіяну ним шкоду, обставини, за яких вчинено проступок, і попередню роботу працівника. Стягнення оголошується в наказі ( розпорядженні) і повідомляється працівникові під розписку.
Матеріали справи свідчать, що підставою для видання наказу про оголошення позивачеві догани були факти неналежного виконання ним посадових обов`язків, передбачених посадовою інструкцією та контрактом.
Суд першої інстанції у повному обсязі з`ясував фактичні обставини справи, надав належну оцінку доказам та дійшов вірного висновку про те, що наказ начальника відділу культури та туризму Радомишльської міської ради Житомирської області №48 від 3 жовтня 2022 року про оголошення позивачеві догани відповідає вимогам КЗпП України.
У вказаному наказі зазначено, за які саме порушення трудової дисципліни, допущені ОСОБА_1 , накладено дисциплінарне стягнення. Також у спірному наказі зазначені положення законодавства, пункти контракту та посадової інструкції, які були порушені позивачем.
Вказані порушення були виявленні під час планової перевірки роботи краєзнавчого музею й зафіксовані у акті від 29 вересня 2022 року.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову у задоволенні позовних вимог про визнання незаконним і скасування наказу відділу культури та туризму Радомишльської міської ради №48-к від 3 жовтня 2022 року про оголошення ОСОБА_1 догани.
Вірним є також й висновок суду про те, що розмір середнього заробітку, який підлягає стягненню на користь позивача, становить 43729 грн. 46 коп.
При обчисленні цієї суми суд врахував заробіток позивача за останні два місяці, що передували звільненню ( у жовтні 2022 року 7844 грн. 80 коп., у листопаді 2022 року 7956 грн. 60 коп.) й обрахував середньоденний заробіток, який становить 367 грн. 47 коп.
Час вимушеного прогулу з 22 грудня 2022 року по 7 червня 2023 року становить 119 робочих днів. Отже, загальний розмір середнього заробітку обчислюється у сумі 43729 грн. 46 коп.
Оскільки нарахування середньої заробітної плати проводиться з врахуванням кількості робочих днів, посилання в апеляційній скарзі на необхідність нарахування заробітку за 168 днів, є безпідставним.
Враховуючи вищезазначене,відсутні підставидля скасуваннячи змінирішення судув частинівідмови узадоволенні позовнихвимог проскасування наказу відділу культури та туризму Радомишльської міської ради від 3 жовтня 2022 року №48-к про оголошення догани, а також стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
В іншій частині рішення не оскаржується, отже не є предметом апеляційного перегляду.
Керуючись ст. ст.259,268,367,368, 374,375,381-384 ЦПК України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Радомишльського районного суду Житомирської області від 7 червня 2023 року в частині вирішення позовних вимог про визнання незаконним та скасування наказу відділу культури та туризму Радомишльської міської ради від 3 жовтня 2022 року №48-к про оголошення догани, а також стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,- без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуюча Судді:
Суд | Житомирський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2023 |
Оприлюднено | 06.11.2023 |
Номер документу | 114640927 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них у зв’язку з іншими підставами звільнення за ініціативою роботодавця |
Цивільне
Житомирський апеляційний суд
Талько О. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні