Рішення
від 30.11.2022 по справі 208/3582/19
БАГЛІЙСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКА

№ 208/3582/19

№ 2/207/17/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 листопада 2022 року м. Кам`янське

Баглійський районний суд м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області у складі:

головуючого судді Юрченко І.М.,

при секретарі Сівачук А.А.,

за участю

представника позивача Тарасюк О.Л.

представника відповідачів ОСОБА_2

ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в м. Кам`янське цивільну справу за позовом Кам`янської міської ради Дніпропетровської області до ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовною заявою до ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

У своєму позові просить суд внести зміни до п. 2.2. договору оренди земельної ділянки № 14128 від 01.12.2015 (державна реєстрація права оренди земельної ділянки від 14.12.2015р. №12620554), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , загальна площа 0,6078 га, кадастровий номер 1210400000:03:035:0277, для розміщення виробничої бази, укладеного між Кам`янською міською радою (ЄДРПОУ 24604168) та громадянами України: ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_2 ), виклавши його в наступній редакції: «п.2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 31.08.2018 становить 2298159 грн. 46 коп.».

Внести зміни до п. 4.1. договору оренди земельної ділянки № 14128 від 01.12.2015, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , загальна площа 0,6078 га, кадастровий номер 1210400000:03:035:0277, для розміщення виробничої бази укладеного між Кам`янською міською радою (ЄДРПОУ 24604168) та громадянами України: ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_2 ), виклавши його в наступній редакції: «п.4.1. Орендна плата вноситься «Орендарями» виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 91926, 38грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VІ «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ», від 29.09.2017 № 816-19/VІІ «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста», від 22.06.2018 № 1105-25/ VІІ «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста».

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, 01.12.2015 року між Дніпродзержинською міською радою (на даний час Кам`янська міська рада) та громадянами ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , на підставі рішення Дніпродзержинської міської ради від 30.09.2015 № 1391-66/VІ, був укладений договір оренди земельної ділянки № 14128, загальною площею 0,6078 га, кадастровий номер 1210400000:03:035:0277, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 (на даний час м. Кам`янське) для розміщення виробничої бази. Державна реєстрація права оренди земельної ділянки № 12620554 від 14.12.2015 року.

Договір укладено строком до 30.09.2025 року.

За актом прийому - передачі земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 (після перейменування м. Кам`янське) була передана Дніпродзержинською міською радою громадянам України: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .

Відповідно до п. 9.2.3 Договору, "Орендодавець" має право вимагати від "Орендаря" збільшення розмірів орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства розмірів земельного податку та з інших мотивів, визначених умовами цього договору.

За приписами п. 12.1. Договору, сторонами передбачено, що зміна умов Договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди, щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Відповідно до умов Договору прийнятою для річної орендної плати була ставка 3,0 (три) відсотки від нормативно-грошової оцінки для земель промисловості.

Кам`янська міська рада, враховуючи зміни до Податкового Кодексу України та з метою збільшення надходжень до бюджету міста, протягом 2017-2018 років прийняла низку нормативних актів, яким збільшила розмір орендної плати за використання земельних ділянок для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02) - у розмірі 4 відсотки.

Зокрема, пунктом 1 Рішення Кам`янської міської ради від 12.07.2013 року № 842-38/ VІ «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське», затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 кв.м. в розмірі 199 грн. 64 коп. та введено в дію з 01.01.2014р.

29.09.2017 року Кам`янською міською радою було прийнято рішення №816-19/VІІ «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста», яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, яке набрало і чинності з 01 жовтня 2017 року.

Пунктом 5 вищезазначеного Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12% від нормативної грошової оцінки.

Аналогічну норму, щодо відсотка 4 містило і рішення Кам`янської міської ради №1105 - 25/VІІ від 22.06.2018р. «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста».

Зазначені нормативні акти в установленому порядку були оприлюднені в друкованих засобах, а також на офіційному веб-сайті міської ради, які не скасовані, як незаконні, є чинними та обов`язковими для виконання.

Незважаючи на те, що рішенням міської ради від 12.07.2013р. № 842-38/VІ (п.3 рішення) та Положенням про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, затвердженого рішенням Кам`янської міської ради від 29.09.2017р. № 816-19/ VІІ (п.4 Рішення) та п.9.6.14. Договору на Землекористувача покладався обов`язок отримати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, надати до Департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради для підготовки документів щодо перегляду річної орендної плати в чинних договорах оренди земельних ділянок, подати до Кам`янської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Дніпропетровській області відповідні податкові декларації, а також у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, після офіційного оприлюднення такого рішення Орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно - правового акта отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати його Орендодавцю для внесення змін щодо розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди до договору та подати цю угоду до податкових органів, від виконання покладених обов`язків відповідачі ухилились.

Відділом у м. Кам`янське міськрайонного управління у Петриківському районі та у місті Кам`янське головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розташованої у АДРЕСА_1 (кадастровий номер 1210400000:03:035:0277), відповідно до якого станом на 31.08.2018р. нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки становить 2298159 грн. 46 коп.

Отже, прийнятий для розрахунку розмір орендної плати при ставці 4 % від нормативно грошової оцінки за оренду зазначеної земельної ділянки становить 91926 грн. 38 коп.

В зв`язку з чим, умови Договору укладеного між Позивачем та Відповідачами, в частині розміру орендної плати не відповідають вимогам чинного законодавства та підлягають зміні.

Таким чином внаслідок не проведення відповідачем діючого договору оренди земельної ділянки у відповідність до рішення міської ради, бюджет міста зазнає значних втрат.

У судовому засіданні представник позивача Тарасюк О.Л. позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі з підстав, викладених в позові.

Від відповідача ОСОБА_4 надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що заперечує проти викладених в позовній заяві обставин, а позовні вимоги вважає безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.

Згідно п. п. 4.4., 4.4.2 Договору, розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку (збільшення або зменшення) та у зв`язку із затвердженням нової нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до п. 5 Положень, розмір орендної плати за земельні ділянки, встановлюється у відсотку від нормативної грошової оцінки.

Як вже було зазначено, пунктом 5.2 Положень передбачено, що ставка орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені у п.п. 5.1, 5.3 складає 4% від нормативної грошової оцінки.

Згідно п. 288.5.1. ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, у розмірі не більше 3% їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку.

Встановлений Положеннями Кам`янської міської ради розмір ставки орендної плати за землю 4% не відповідає граничній межі у 3%, визначеної чинним законодавством.

Оскільки п. 5.2 Положень, затверджених Рішенням Кам`янської міської ради № 816-19/VІІ суперечить нормам Податкового кодексу України, посилання Кам`янською міською радою на вказане Рішення, як на підставу задоволення позовних вимог є безпідставним та таким, що не може бути прийнятим судом як доказ. А вимоги Позивача про внесення змін, зокрема, до п. 4.1 Договору, щодо розрахованої суми орендної плати 91 926,38 грн/рік за Договором, із застосуванням ставки 4% - є незаконними.

Враховуючи необхідність перегляду розміру орендної плати, у зв`язку зі зміною нормативної грошової оцінки, саме Орендодавець має обґрунтовані підстави звернення до Орендарів для перегляду розміру орендної плати за користування земельною ділянкою на умовах, визначених укладеним Договором.

Зміна нормативної грошової оцінки хоч і вважається істотною зміною умов стягнення орендної плати, але не змушує Орендарів невідкладно сплачувати орендну плату, виходячи з нових обставин. Зміна такої величини лише дає Орендодавцю підстави ініціювати внесення змін до договору оренди. До того часу, доки цього не буде зроблено, орендна плата має сплачуватися, виходячи з розмірів, вказаних у договорі оренди. Адже, згідно з положеннями Податкового кодексу України саме договір оренди є регулятором розміру орендної плати.

Однак, на думку відповдача підстави зміни нормативної грошової оцінки у 2017 році Позивачем не доведено, в додатках до позовної заяви відповідне рішення органів місцевої влади, або інші обґрунтовані докази також відсутні.

Окрім зазначеного, Позивачем не подано докладний розрахунок зазначеного в заяві розміру нормативної грошової оцінки орендованої землі. Тому, не вбачається й можливим встановити правомірність нарахованої нормативної грошової оцінки земельної ділянки у сумі 2 298 159 грн. за Договором, станом на 31.08.2018.

Оскільки умовами Договору не передбачено права позивача на внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині збільшення розміру орендної плати в односторонньому порядку, згідно п. 1 статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно ч. 1 ст. 30 ЗУ «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

Внесення відповідних змін оформлюється шляхом укладання додаткової угоди до договору оренди землі.

Закон вимагає, щоб, зокрема, зміна договору здійснювалася в такій самій формі, що й договір, який змінюється.

Згідно п. 9.2.3 Договору, Орендодавець має право від Орендаря вимагати збільшення розмірів орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства розмірів земельного податку та з інших мотивів, визначених цим договором.

Вищезазначеним пунктом Договору сторонами фактично визначено порядок звернення Орендодавця до Орендарів з підстав перегляду та зміни розміру орендної плати земельної ділянки.

Відповідно до ст. 16 Цивільного процесуального Кодексу України, сторони вживають заходів для досудового врегулювання спору за домовленістю між собою або у випадках, коли такі заходи є обов`язковими, згідно із законом.

За приписами п. 12.1 Договору, сторонами передбачено, що зміна умов Договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди, щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

До цього часу він так і не був повідомлений будь-яким чином про наміри Орендодавця внести зміни до Договору.

Враховуючи, що Позивач не вжив заходів для досягнення згоди щодо вирішення питання підвищення орендної плати, та не звернувся до нього у встановленому порядку з відповідною пропозицією, порушив положення п. 12.1 Договору.

На підставі викладеного, вважає, що Орендодавець навмисно проігнорував можливість досудового погодження з ним змін до договору оренди земельної ділянки, шляхом підписання додаткової угоди.

З метою досягнення компромісу та продовження дії укладеного Договору, він згоден підписати додаткову угоду про зімну орендної плати земельної ділянки, та надалі продовжувати сумлінно виконувати умови укладеного Договору щодо сплати орендної плати у встановленому порядку та розмірі, визначеному положеннями укладеного Договору, в разі волевиявлення Орендодавця, та за умов надання останнім відповідних документів, що підтверджують обґрунтованість збільшення її розміру.

Але, на сьогоднішній день, вважає, що звернення Кам`янської міської ради Дніпропетровської області до суду з позовом - це спроба Орендодавця покласти відповідальність за не донараховану орендну плату саме на Орендаря, з метою уникнення відповідальності у майбутньому.

Просить відмовити в задоволенні позову повністю.

Представник позивача надала відповідь на відзив на позовну заяву, у якій просила задовольнити позовні вимоги у повному обсязі та зазначила, щодо твердження відповідача стосовно факту, що нормативно-грошова оцінка може складати не більше 3%, то це не відповідає нормам законодавства. Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України, встановлені мінімальні та максимальні граничні розміри плати за землекористування для різних категорій земельних ділянок. Орендна плата визначається у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і повинна відповідати ст. 288 ПК України: не може бути меншою від 3% і не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки. Така правова позиція також підтверджується постановою Верховного суду України «Щодо можливості перегляду розміру орендної плати у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки» від 02.03.2016 р. № 3-476гс15. Окрім викладеного, Верховний суд зазначив у вищенаведеній постанові, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки - є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Як вже вказувалось позивачем у позовній заяві, згідно п. 9.6.14 Договору № 14128: «Орендар зобов`язаний у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати «Орендар» протягом місяця з моменту прийняття такого рішення «Орендодавцем» або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта зобов`язаний звернутись до «Орендодавця» із заявою про внесення змін до пункту 4.1 договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, та подати цю додаткову угоду до податкових органів».

29.09.2017 року Кам`янською міською радою було прийнято рішення №816-19/VІІ «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста», яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, яке набрало чинності з 01 жовтня 2017 року.

Пунктом 5 вищезазначеного Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1.. 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12% від нормативної грошової оцінки.

Аналогічну норму, щодо відсотка 4 містило і рішення Кам`янської міської ради № 1105 - 25/VІІ від 22.06.2018р. «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста».

Зазначені нормативні акти в установленому порядку були оприлюднені в друкованих засобах, а також на офіційному веб-сайті міської ради, які не скасовані, як незаконні, є чинними та обов`язковими для виконання.

Щодо ствердження відповідача, що позивач не надав докладніш розрахунок зазначеного в заяві розміру нормативно-грошової оцінки орендованої землі, зазначила наступне.

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».

Як вбачається з витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, він був складений та виданий міській раді для подальшої реалізації центральним органом виконавчої влади, а саме відділом у м.Кам`янське Міськрайонного управління у Петриківському районі Головного управління Держгеокадастру України у Дніпропетровській області.

З приводу ненаправлення пропозиції відповідачу, позивач також звертає увагу на наступне.

За приписами п.2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

Відповідно до висновків Верховною суду України, що викладені у постанові від 20.11.2012р. у справі № 28/5005/640/2012. надсилання пропозиції відповідачу про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання вимог щодо обов`язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 р.№ 15- рп/2002 у справі № 1-2/2002 за конституційним зверненням ТОВ «Торговий Дім «Кампус Коттон клаб» щодо офіційного тлумачення положення ч.2 ст. 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів) кожна особа має право вільно обирати не заборонені законом засіб захисту прав і свобод, у тому числі судовий захист. Обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов`язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує. Встановлення законом обов`язкового досудового врегулювання спору обмежує можливість реалізації права на судовий захист.

Таким чином, з урахуванням судової практики надсилання позивачем відповідачу пропозиції стосовно внесення змін до договору є його правом, а не обов`язком позивача та останній не позбавлений права звернутися до суду з відповідним позовом.

Відповідно до викладеного, орендар був зобов`язаний самостійно звернутись до "Орендодавця" з приводу внесення змін до договору оренди. Надсилання досудової пропозиції є правом позивача, а не його обов`язком.

На підставі вищевикладеного просить задовольнити позов Кам`янської міської ради в повному обсязі та внести зміни до пунктів 2.2 та 4.1 договору оренди земельної ділянки №14128 від 14.12.2015.

У судовому засіданні представник відповідачів ОСОБА_2 позовні вимоги не визнав пояснив, що Кам`янською міською радою Дніпропетровської області при зміні ставки орендної плати за земельну ділянку з 3% на 4%, не встановлено обґрунтувань застосування саме ставки 4%.

Згідно п. 288.5.1. ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, у розмірі не більше 3% їх нормативної грошової оцінки.

Враховуючи, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , проведена, й відповідно до положень Податкового кодексу застосуванню підлягає значення не більше 3% від нормативної грошової оцінки, не зрозуміло якими критеріями керувалась міськрада при визначені ставки саме 4%?

Обґрунтувань, чи будь-яких посилань на норми законодавства, якими керувалась міськрада при застосуванні зазначених показників у позовній заяві відсутні.

На підставі вище вказаного, вбачається, що вимоги Кам`янської міської ради Дніпропетровської області, викладені в позовній заяві не підтверджуються належними доказами, а тому є безпідставними.

Також додав, що з матеріалів справи та зі слів представника позивача, виходить, що внесення змін до Договору здійснюється у зв`язку з індексуванням нормативної грошової оцінки землі. Умови договору не містять застережень щодо того, що обчислення орендної плати здійснюється без урахування індексів інфляції. Так, відповідно до п. 4.4. Договору,відповідачі щорічно самостійно індексують розмір орендної плати. З викладеного вбачається, що в рамках спірного договору індексується як нормативно грошова оцінка так і орендна плата.

Таким чином, оскільки приписами чинного законодавства України передбачено умову щодо індексування саме орендної плати, а умовами Договору не передбачено обов`язку індексувати нормативно грошову оцінку землі, то позивач позбавлений права ініціювати укладення додаткової угоди, до складу якої увійшов розмір орендної плати, розрахований із використанням збільшеного коефіцієнту нормативної грошової оцінки землі. Крім того, одночасне подвійне індексування орендної плати та нормативної грошової оцінки не може бути застосоване.

Позовну заяву Кам`янської міської ради просить залишити без задоволення.

У судовому засіданні представник відповідачів ОСОБА_3 позовні вимоги не визнав, звернув увагу на протиправність прийняття Рішеня №816-19/VІІ від 29.09.2017 та Рішення №1105-25/VІІ від 22.06.2018, посилався на те, що при прийнятті Рішення №816-19/VІІ від 29.09.2017 його проект не був оприлюднений. На офіційному веб-сайті позивача міститься проект рішення №816-19/VІІ «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста», який опубліковано 17.08.2017. Відповідно до п. 5.2 вказаного проекту ставка орендної плати складає 6%. В самому ж прийнятому 29.09.2017 Рішенні №816-19/VІІ п. 5.2. містить зовсім іншу ставку орендної плати, що говорить про протиправність винесення такого рішення, оскільки його зміст не кореспондується із жодним з опублікованих проектів на офіційному веб-сайті позивача.

Також, з рішення №816-19/VІІ вбачається, що було змінено тільки ставку орендної плати за землю, визначену у п. 5.2. Положення. Очевидно, що розмір ставок орендної плати впливає на розмір витрат суб`єктів господарювання, необхідних для сплати цих платежів, що, в свою чергу, впливає на показники фінансово-господарського стану суб`єктів господарювання, а отже й на їх конкурентоздатність.

Таким чином, незрозуміло, керуючись чим відповідач вирішив підняти ставку орендної плати за землю виключно лише для земель, що не визначені п. 5.1. та п. 5.3. Положення.

Протиправність прийнятого рішення №1105-25/VІІ від 22.06.2018 полягає в аналогічних діях (бездіяльності) з боку Позивача.

У задоволенні позовних вимог просить відмовити у повному обсязі.

Представник позивача надав пояснення щодо індексації, у яких зазначено, що надаючи оцінку доводам Відповідача, наведених ним в його поясненнях про те, що приписами чинного законодавства України передбачено умову щодо індексування саме орендної плати, а умовами договору не передбачено автоматичної щорічної індексації нормативної грошової оцінки землі, у зв`язку із чим позивач позбавлений права вносити зміни до пункту договору, де передбачена нормативна грошова оцінка землі Кам`янська міська рада зазначає наступне.

Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України.

Процедура проведення нормативної грошової оцінки земель визначається Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 (далі - Порядок № 489). В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель (пункт 1 розділу ІІ Порядку № 489).

Індексація нормативної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється відповідно до статті 289 ПК України (пункт 3 розділу ІІ Порядку № 489).

Грошова оцінка загальної площі земельної ділянки визначається шляхом множення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра зазначеної ділянки на її загальну площу.

Отже, результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї, а надання витягу з технічної документації є послугою компетентного органу (Держгеокадастру та його територіальних органів), який веде відповідний облік згідно з Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок № 1051), про що зазначено в пункті 2 розділу Порядку № 489.

Поряд з цим, в рішеннях Кам`янської міської ради (від 29.09.2017 № 816-19/VII; від 22.06.2018р. № 1105-25/VII) ставка (розмір) орендної плати встановлена у відсотках (%) від нормативної грошової оцінки.

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок (пункт 289.1 статті 289 ПК України).

Згідно із пунктом 271.1 статті 271 ПК України базою оподаткування є: 271.1.1. нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

При цьому, у відповідності до пункту 288.5 статті 288 ПК України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, ПК України визначає, що як ставка податку за земельні ділянки, так і орендна плата за земельні ділянки встановлюється у відсотковому розмірі від їх нормативної грошової оцінки.

Отже, встановлення в рішеннях міської ради ставки (розміру) орендної плати земельних ділянок у відсотках (%) від нормативної грошової оцінки відповідає вищевказаним нормам.

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату. Отже, основою для визначення розміру орендної плати є нормативна грошова оцінка земель.

Хоча природа як індексації нормативної грошової оцінки, так і індексації орендної плати базується на індексі споживчих цін, обрахованих Державною службою статистики України, проте механізм їх застосування є різними як за правовим змістом так і за суб`єктами застосування. Зокрема, індексація нормативної грошової оцінки здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, із застосуванням певної методики (стаття 289 ПК України).

Відділом у м. Кам`янське міськрайонного управління у Петриківському районі та у місті Кам`янське головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розташованої у АДРЕСА_1 (кадастровий номер 1210400000:03:035:0277), відповідно до якого станом на 31.08.2018р. нормативна грошова оцінка з урахуванням коефіцієнтів індексації 1,897 відповідної земельної ділянки становить 2 298 159,46 грн.

Договором №14128 передбачені випадки, коли розмір орендної плати переглядається, зокрема, такою підставою є прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства (підпункт 4.4.5 пункту 4.4).

Таким чином, сторони договору № 14128 визначили безпосередньо в самому договорі підстави для внесення змін до договору. За таких обставин, наявність відповідного договірного обґрунтування внесення відповідних змін у судовому порядку є тим фактичним складом, який може слугувати підставою для внесення змін до договору оренди землі.

Враховуючи, що у цій справі орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішень міської ради, які є чинними і обов`язковими до виконання, рішенням органу місцевого самоврядування, якими змінено ставки орендної плати і сторони договору визначили безпосередньо в самому договорі підстави перегляду розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору, встановленим статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України, а отже висновок про обґрунтованість позовних вимог щодо внесення змін до договору №14128 стосовно розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки є законним і правомірним.

У даному випадку, враховуючи умови договору, передбачені підпунктами 4.4.5 пункту 4.4, чинні рішення міської ради від 29.09.2017 № 816-19/VII, від 22.06.2018р. № 1105-25/VII та те що нормативна грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати є правомірними вимоги позивача про внесення відповідних змін до договору, зокрема в пункти 2.2.; 4.1. Договору.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи на підставі доказів, поданих учасниками справи. В судовому засіданні досліджені всі докази, подані учасниками справи. Клопотання про витребування і дослідження інших доказів до суду не надходило. Суд постановляє рішення на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні. Згідно з ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Суд, дослідивши матеріали справи, дійшов висновку, що позовні вимоги доведені та підлягають задоволенню, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що між сторонами було укладено договір оренди земельної ділянки № 14128 від 01.12.2015 року (Т.1 а.с. 9-10), за змістом п. 1.1 якого орендодавець надає, а орендарі приймають у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210400000:03:035:0277 на підставі рішення Дніпродзержинської міської ради від 30.09.2015 №1391-66/VІ, загальною площею 0,6078 га для розміщення виробничої бази.

Пунктами 2.1, 2.2 договору № 14128 від 01.12.2015 року визначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,6078 га для розміщення виробничої бази; нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 03.11.2015 року становить 1513122,23 грн., що підтверджується також витягом № 0-425-0.4-3486/2-15 від 04.11.2015 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень, витягом з рішення Дніпродзержинської міської ради від 30.09.2015 №1391-66/VІ (Т.1 а.с. 14-17).

Однією з істотних умов цього договору є обов`язок орендарів (відповідачів) сплачувати на користь орендодавця (позивача) плату за користування земельною ділянкою в сумі 45393,67 грн./рік (п.4.1).

За умовами пункту 3.1 договору він укладається строком до 30.09.2025.

Відповідно до пункту 4.1 договору орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 45393,67 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради №842-38/VI від 12.07.2013 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", №1168-58/ VI від 26.12.2014 "Про внесень змін до рішення міської ради №842-38/VI від 12.07.2013 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ".

За умовами пункту 4.2 договору обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахування її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

За змістом пунктів 4.4.5 - 4.4.6 договору розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі: прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Згідно з пунктами 9.2., 9.2.3. договору, орендодавець має право, зокрема, вимагати від орендаря збільшення розмірів орендної плати у випадках, визначених законодавством та цим договором.

Пунктом 9.6.14 Договору також передбачено, що на Землекористувача покладався обов`язок отримати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, надати до Департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради для підготовки документів щодо перегляду річної орендної плати в чинних договорах оренди земельних ділянок, подати до Кам`янської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Дніпропетровській області відповідні податкові декларації, а також у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, після офіційного оприлюднення такого рішення Орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно - правового акта отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати його Орендодавцю для внесення змін щодо розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди до договору та подати цю угоду до податкових органів, від виконання покладених обов`язків відповідачі ухилились.

За умовами пункту 5.1 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,6078 га для розміщення виробничої бази.

01.12.2015 сторони договору підписали акт прийому - передачі земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 0,6078 га (Т.1 ар.с.11-13).

Договір оренди земельної ділянки №14128 від 01.12.2015 зареєстрований Реєстраційною службою Дніпродзержинського міського управління юстиції Дніпропетровської області за № 12620554 від 14.12.2015 (Т.1 ар.с.16).

Як установлено судом, розмір орендної плати у вказаному вище договорі оренди земельної ділянки був визначений сторонами у відповідності до пункту 1 рішення Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області №842-38/VI від 12.07.2013 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська", з подальшими змінами.

29.09.2017 року Кам`янською міською радою було прийнято рішення №816-19/VІІ «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста», яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, яке набрало і чинності з 01 жовтня 2017 року (Т.1 ар.с. 22-24).

Пунктом 5 вищезазначеного Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки.

Аналогічну норму, щодо відсотка 4 містило і рішення Кам`янської міської ради №1105 - 25/VІІ від 22.06.2018р. «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста» (Т.1 ар.с. 24-27).

Зазначені нормативні акти в установленому порядку були оприлюднені в друкованих засобах, а також на офіційному веб-сайті міської ради, які не скасовані, як незаконні, є чинними та обов`язковими для виконання.

Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 31.08.2018 року № 14 (Т.1 а.с. 43), нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 складає 2298159 грн. 46 коп..

Судом також встановлено, що вищезазначені рішення Кам`янської міської ради від 29.09.2017 року № 816-19/VII «Про затвердження положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста» та №1105 - 25/VІІ від 22.06.2018р. «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста» кілька разів оскаржувались, а саме справа №160/279/21 за позовом Акціонерного товариства "Дніпроазот", справа №160/1172/19 за позовом Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз», справа №804/985/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Нафта Кепітал Груп», в яких заявлялись вимоги про визнання протиправним та скасувати зазначених рішень. Разом з цим як судами апеляційної інстанції, так і Верховним судом були ухвалені рішення про відмову у задоволенні цих позовних вимог.

За загальними правилами доказування, визначеними статтями 12, 81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Статтею 89 ЦПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Вирішуючи позовні вимоги суд виходив з наступного.

Відповідно до ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з п.п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Статтею 73 Закону України «Про місцеве самоврядування» встановлено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Статтею 288.5 Податкового кодексу України встановлено, що розмір річної орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення (інші категорії земель), які перебувають у державній або комунальній власності, встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки.

Крім того, як вбачається з матеріалів справи, згідно Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №14 від 31.08.2018р., на час існування договірних відносин між Дніпродзержинською міською радою та відповідачами відбулась зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки, отриманої відповідачами в оренду, розмір якої, станом на 31.08.2018 р. становить 2298159 грн. 46 коп., та, відповідним чином впливає на розмір орендної плати відповідачів (ар.с.43).

Отже, прийнятий для розрахунку розмір орендної плати при ставці 4 % від нормативно грошової оцінки за оренду зазначеної земельної ділянки становить : 2298159,46 х 4% = 91926 грн. 38 коп.

Таким чином внаслідок не проведення відповідачами діючого договору оренди земельної ділянки у відповідність до рішення міської ради, бюджет міста зазнає значних втрат.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Статтею 14 Конституції України встановлено - земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Згідно Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» до земель комунальної власності відносяться всі землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель держави або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Згідно ст. 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Згідно ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 30 ЗУ «Про оренду землі» N 161-XIV, від 06.10.1998р., зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").

За змістом пункту 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, з урахуванням положень статті 632 ЦК України, статті 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Відповідна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України № 3-34гс13 (справа №5009/3430/12) від 03.12.2013, № 3-481гс15 (справа №922/3871/14) від 07.10.2015, № 3-476гс15 (справа №922/583/14) від 02.03.2016, № 6-325цс16 від 18.05.2016, постановах Верховного Суду від 13.06.2019 у справі №910/11764/17, №908/4582/15 від 20.11.2018.

За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України.

Разом з тим, відповідно до частини 2 статті 632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Виходячи зі змісту статей 632, 651 Цивільного кодексу України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" слід дійти висновку про те, що за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.

Зважаючи на те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати і рішення про зміну нормативної грошової оцінки є обов`язковим, а також враховуючи передбачену сторонами у договорі можливість перегляду розміру орендної плати у разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог у даному спорі та внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Аналогічні праві позиції висловлені Верховним судом у справах № 904/8787/17 від 23 жовтня 2019 року, № 904/3262/19 від 03 червня 2020 року.

Велика Палата Верховного суду в постанові від 09.11.2021 по справі № 635/4233/19 зазначила, що рішення місцевого органу можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди безпосередньо в самому договорі передбачили таку підставу для зміни розміру орендної плати.

Договором оренди земельної ділянки № 14128 укладеним 01 грудня 2015 року (п. 4.4.) між Дніпродзержинською міською радою та відповідачами ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , передбачено можливість збільшення розміру орендної плати, яка є регульованою ціною, так як сторони погодили в п. 4.4.5 Договору, що розмір орендної плати переглядається у разі прийняття «Орендодавцем» рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства.

Велика Палата в своїй постанові серед переліку постанов зазначила постанову Касаційного господарського суду від 16 січня 2020 року у справі № 904/1912/19 та вказала, що не вбачає підстав для відступу від висновків в тому числі даної постанови.

Касаційний господарський суд в постанові від 16 січня 2020 року у справі № 904/1912/19 зазначив наступне: "Зі змісту статей 26, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" убачається, що виключною компетенцією міської ради є вирішення на пленарних засіданнях земельних питань, зокрема, затвердження ставок земельного податку. Рішення міської ради, прийняті у межах наданих їй повноважень є обов`язковими для виконання усіма розташованими на відповідній території підприємствами, установами, організаціями, громадянами.

Конкретні розміри ставок земельного податку встановлюють органи місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельних ділянок...

... 5.10. Твердження скаржника про незазначення судом апеляційної інстанції конкретної правової норми, яка би дозволяла внести зміни до договору оренди, є безпідставними, оскільки, як вказано у пунктах 2.4, 5.9 цієї постанови, статтею 651 Цивільного кодексу України передбачена можливість зміни умов договору у випадках, встановлених договором або законом. У даному випадку, враховуючи умови договору, передбачені підпунктами 4.4.5 пункту 4.4, чинне рішення міської ради від 29.09.2017 № 816-19/VII, суд апеляційної інстанції визнав правомірними вимоги позивача про внесення відповідних змін до договору....".

Договором № 14128 укладеним 01 грудня 2015 передбачені випадки, коли розмір орендної плати переглядається, зокрема, такою підставою є прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства (підпункт 4.4.5 пункту 4.4).

Таким чином, сторони договору № 14128 визначили безпосередньо в самому договорі підстави для внесення змін до договору. За таких обставин, наявність відповідного договірного обґрунтування внесення відповідних змін у судовому порядку є тим фактичним складом, який може слугувати підставою для внесення змін до договору оренди землі.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 16.04.2018 у справі № 910/7905/17.

Враховуючи, що у цій справі орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішень міської ради, які є чинними і обов`язковими до виконання, рішенням органу місцевого самоврядування змінено ставки орендної плати і сторони договору визначили безпосередньо в самому договорі підстави перегляду розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору, встановленим статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України.

Надаючи оцінку доводам представників відповідачів щодо індексації розміру плати за землю (наведеним із посиланням на правові висновки Верховного Суду висловлені у постанові від 16.03.2020 у справі № 922/1658/19) про те, що приписами чинного законодавства України передбачено умову щодо індексування саме орендної плати, а умовами договору не передбачено обов`язку індексувати нормативну грошову оцінку землі, то позивач позбавлений права ініціювати укладення додаткової угоди, до складу якої увійшов розмір орендної плати, розрахованої із використання збільшеного коефіцієнту нормативної грошової оцінки землі. Крім того, одночасне подвійне індексування орендної плати та нормативної грошової оцінки не може бути застосоване, суд зазначає наступне.

В рішеннях Кам`янської міської ради №816-19/VII від 29.09.2017 та №1105-25/VII від 22.06.2018 ставка (розмір) орендної плати встановлена у відсотках (%) від нормативної грошової оцінки.

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок (п.289.1 ст.289 ПКУ).

Згідно із пунктом 271.1 статті 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є:

271.1.1. нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом;

271.1.2. площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

При цьому, у відповідності до пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, Податковий кодекс України визначає, що як ставка податку за земельні ділянки, так і орендна плата за земельні ділянки встановлюється у відсотковому розмірі від їх нормативної грошової оцінки.

Отже, встановлення у вищезазначених рішеннях ставки (розміру) орендної плати земельних ділянок у відсотках (%) від нормативної грошової оцінки відповідає вищевказаним нормам.

До такого висновку також дійшов Дніпровський окружний адміністративний суд у рішенні від 21.07.2022 року у справі №160/2303/20 за позовом ОСОБА_4 до Кам`янської міської ради, відповідно до якого ОСОБА_4 просив про визнання протиправним та скасування рішення Кам`янської міської ради № 816-19/VII, прийнятого 29.09.2017 на 19 сесії VII скликання; визнання протиправним та скасування рішення Кам`янської міської ради № 1105-25/VII, прийнятого 22.06.2018 на 25 сесії VII скликання.

До того ж вищезазначеним рішенням Дніпровського окружного адміністративного суду від 21.07.2022 року у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_4 до Кам`янської міської ради про визнання протиправними та скасування рішень було відмовлено у повному обсязі.

Окрім цього у правовому висновку Верховного Суду висловлені у постанові від 16.03.2020 у справі № 922/1658/19, на який посилаються представники відповідачів мова йде щодо неможливості автоматичної щорічної індексації нормативної грошової оцінки землі, Разом з цим в пункті 53 вказаної постанови зазначено, що зміна нормативної грошової оцінки внаслідок індексації є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договорів оренди землі його учасниками. Зазначене не тягне автоматичної зміни умов договорів щодо розміру орендної плати. У даному ж випадку позовні вимоги позивача так і сформульовані щодо внесення змін до певних пунктів укладеного 01.12.2015 року договору оренди земельної ділянки №14128, яким передбачено можливість збільшення розміру орендної плати, яка є регульованою ціною, так як сторони погодили в п. 4.4.5 Договору, що розмір орендної плати переглядається у разі прийняття «Орендодавцем» рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства. Так, за змістом пунктів 4.4.5 - 4.4.6 договору розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі: прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; затвердження нової нормативної грошової оцінки землі. Згідно з пунктами 9.2., 9.2.3. договору, орендодавець має право, зокрема, вимагати від орендаря збільшення розмірів орендної плати у випадках, визначених законодавством та цим договором. А пунктом 9.6.14 Договору також передбачено, що у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, після офіційного оприлюднення такого рішення Орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно - правового акта «Орендар» повинен отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати його Орендодавцю для внесення змін щодо розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки та подати цю угоду до податкових органів.

Також суд звертає увагу на те, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року, за певною формулою (пункт 289.2 статті 289 ПК України).

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України.

Статтею 12 Закону України "Про оцінку земель" регламентовано, що нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом Міністрів України. Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (стаття 13 цього Закону); нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5 - 7 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до статті 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Частиною другою статті 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з положеннями частини третьої статті 23 цього Закону витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Процедура проведення нормативної грошової оцінки земель визначається Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 (далі - Порядок № 489). В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель (пункт 1 розділу ІІ Порядку № 489).

Індексація нормативної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється відповідно до статті 289 ПК України (пункт 3 розділу ІІ Порядку № 489).

Грошова оцінка загальної площі земельної ділянки визначається шляхом множення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра зазначеної ділянки на її загальну площу.

Отже, результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї, а надання витягу з технічної документації є послугою компетентного органу (Держгеокадастру та його територіальних органів), який веде відповідний облік згідно з Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок № 1051), про що зазначено в пункті 2 розділу Порядку № 489.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату. Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.

Видача витягу є адміністративною послугою, яка надається відповідним управлінням Держгеокадастру на виконання приписів Закону України "Про адміністративні послуги" та постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 № 835 "Деякі питання надання Державною службою геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг".

Поряд з цим, в рішеннях Кам`янської міської ради (від 29.09.2017 № 816-19/VII; від 22.06.2018р. № 1105-25/VII) ставка (розмір) орендної плати встановлена у відсотках (%) від нормативної грошової оцінки.

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок (пункт 289.1 статті 289 ПК України).

Згідно із пунктом 271.1 статті 271 ПК України базою оподаткування є: 271.1.1. нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

При цьому, у відповідності до пункту 288.5 статті 288 ПК України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, ПК України визначає, що як ставка податку за земельні ділянки, так і орендна плата за земельні ділянки встановлюється у відсотковому розмірі від їх нормативної грошової оцінки.

Отже, встановлення в рішеннях міської ради ставки (розміру) орендної плати земельних ділянок у відсотках (%) від нормативної грошової оцінки відповідає вищевказаним нормам.

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату. Отже, основою для визначення розміру орендної плати є нормативна грошова оцінка земель.

Хоча природа як індексації нормативної грошової оцінки, так і індексації орендної плати базується на індексі споживчих цін, обрахованих Державною службою статистики України, проте механізм їх застосування є різними як за правовим змістом так і за суб`єктами застосування. Зокрема, індексація нормативної грошової оцінки здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, із застосуванням певної методики (стаття 289 ПК України).

Відділом у м. Кам`янське міськрайонного управління у Петриківському районі та у місті Кам`янське головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розташованої у АДРЕСА_1 (кадастровий номер 1210400000:03:035:0277 ), відповідно до якого станом на 31.08.2018р. нормативна грошова оцінка з урахуванням коефіцієнтів індексації 1,897 відповідної земельної ділянки становить 2 298 159,46 грн.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Як установлено в судових засіданнях, рішенням Кам`янської міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янська" було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста із застосуванням базової вартості 1 кв.м в розмірі 199, 64 грн та введено в дію з 01.01.2014.

Зі змісту статей 26, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" убачається, що виключною компетенцією міської ради є вирішення на пленарних засіданнях земельних питань, зокрема, затвердження ставок земельного податку. Рішення міської ради, прийняті у межах наданих їй повноважень є обов`язковими для виконання усіма розташованими на відповідній території підприємствами, установами, організаціями, громадянами.

Конкретні розміри ставок земельного податку встановлюють органи місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельних ділянок (пункт 284.12 статті 284 Податкового кодексу України).

Судом встановлено, що рішенням Кам`янської міської ради від 29.09.2017 № 816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста. Пунктом 5 вищезазначеного Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12% від нормативної грошової оцінки.

Пунктом 8 вказаного Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста визначено порядок індексації нормативної грошової оцінки земель. Передбачена індексація нормативної грошової оцінки земель, коефіцієнт індексації якої застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

22.06.2018р. Кам`янською міською радою прийнято рішення № 1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста», яке також містило аналогічну норму, щодо ставки орендної плати за земельні ділянки 4 % від нормативної грошової оцінки.

Пунктом 2.2 Договору № 14128 визначено, що станом на 03.11.2015р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 1 513 122,23грн.

Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 31.08.2018р. з урахуванням коефіцієнтів індексації 1,897 нормативна грошова оцінка складає 2 298 159,46 грн.

Договором №14128 передбачені випадки, коли розмір орендної плати переглядається, зокрема, такою підставою є прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства (підпункт 4.4.5 пункту 4.4).

Таким чином, сторони договору № 14128 визначили безпосередньо в самому договорі підстави для внесення змін до договору. За таких обставин, наявність відповідного договірного обґрунтування внесення відповідних змін у судовому порядку є тим фактичним складом, який може слугувати підставою для внесення змін до договору оренди землі.

Враховуючи, що у цій справі орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішень міської ради, які є чинними і обов`язковими до виконання, рішенням органу місцевого самоврядування, якими змінено ставки орендної плати і сторони договору визначили безпосередньо в самому договорі підстави перегляду розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору, встановленим статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України, а отже висновок про обґрунтованість позовних вимог щодо внесення змін до договору №14128 стосовно розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки є законним і правомірним.

У даному випадку, враховуючи умови договору, передбачені підпунктами 4.4.5 пункту 4.4, чинні рішення міської ради від 29.09.2017 № 816-19/VII, від 22.06.2018р. № 1105-25/VII та те що нормативна грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати є правомірними вимоги позивача про внесення відповідних змін до договору, зокрема в пункти 2.2.; 4.1. Договору.

Ґрунтуючись на засадах верховенства права, повно та всебічно з`ясувавши обставини, на які посилалися сторони як на підставу своїх вимог і заперечень та які були досліджені у судовому засіданні, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та внесення зміни у Договір оренди земельної ділянки № 14128 від 01.12.2015 року укладеного між Дніпродзержинською міською радою (Кам`янською міською радою) та відповідачами ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .

Відповідно до п. 58 Рішення ЄСПЛ по справі "Серявін та інші проти України" (Заява N 4909/04) від 10 лютого 2010 року визначено, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п. 29).

Крім того, на підставі положень статті 141 ЦПК України з відповідачів на користь позивача підлягають стягненню судові витрати.

Керуючись ст. ст. 12, 13, 81, 258, 259, 263-265, 268, 315, 316, 319, 352, 354 ЦПК України, суд,

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Кам`янської міської ради Дніпропетровської області до ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, задовольнити.

Внести зміни до п. 2.2. договору оренди земельної ділянки № 14128 від 01.12.2015 (державна реєстрація права оренди земельної ділянки від 14.12.2015р. №12620554), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , загальна площа 0,6078 га, кадастровий номер 1210400000:03:035:0277, для розміщення виробничої бази, укладеного між Кам`янською міською радою (ЄДРПОУ 24604168) та громадянами України: ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_2 ), виклавши його в наступній редакції: «п.2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 31.08.2018 становить 2298159 грн. 46 коп.».

Внести зміни до п. 4.1. договору оренди земельної ділянки № 14128 від 01.12.2015, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , загальна площа 0,6078 га, кадастровий номер 1210400000:03:035:0277, для розміщення виробничої бази укладеного між Кам`янською міською радою (ЄДРПОУ 24604168) та громадянами України: ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_2 ), виклавши його в наступній редакції: «п.4.1. Орендна плата вноситься «Орендарями» виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 91926, 38грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VІ «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ», від 29.09.2017 № 816-19/VІІ «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста», від 22.06.2018 № 1105-25/ VІІ «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста».

Стягнути з ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір на користь Кам`янської міської ради Дніпропетровської області в сумі 960 гривень 50 копійок.

Стягнути з ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_2 ), судовий збір на користь Кам`янської міської ради Дніпропетровської області в сумі 960 гривень 50 копійок.

Рішення може бути оскаржено до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Повний текст судового рішення складено 09 грудня 2022 року.

Суддя І.М. Юрченко

СудБаглійський районний суд м.Дніпродзержинська
Дата ухвалення рішення30.11.2022
Оприлюднено14.12.2023
Номер документу115566022
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —208/3582/19

Ухвала від 11.04.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Ухвала від 01.04.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Ухвала від 15.03.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Постанова від 06.02.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Макаров М. О.

Ухвала від 22.12.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Макаров М. О.

Ухвала від 22.12.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Макаров М. О.

Ухвала від 18.12.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Макаров М. О.

Ухвала від 01.02.2022

Цивільне

Баглійський районний суд м.Дніпродзержинська

Юрченко І. М.

Ухвала від 05.11.2021

Цивільне

Баглійський районний суд м.Дніпродзержинська

Юрченко І. М.

Ухвала від 07.10.2021

Цивільне

Баглійський районний суд м.Дніпродзержинська

Юрченко І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні