Постанова
від 06.02.2024 по справі 208/3582/19
ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Провадження № 22-ц/803/289/24 Справа № 208/3582/19 Суддя у 1-й інстанції - Юрченко І. М. Суддя у 2-й інстанції - Макаров М. О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 лютого 2024 року м. Дніпро

Колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ Дніпровського апеляційного суду в складі:

головуючого судді Макарова М.О.

суддів Барильської А.П., Демченко Е.Л.,

при секретарі Керімовій-БандюковійЛ.К.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро цивільну справу за апеляційноюскаргою представника ОСОБА_1 адвоката Замули Ростислава Олеговича на рішення Баглійського районного суду м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області від 30 листопада 2022 року по справі за позовом Кам`янської міської ради Дніпропетровської області до ОСОБА_2 , ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, -

В С Т А Н О В И Л А :

У червні 2019 року Кам`янська міська рада Дніпропетровської області звернулася до суду із позовом до ОСОБА_2 , ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 01 грудня 2015 року між Дніпродзержинською міською радою (на даний час Кам`янська міська рада) та ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , на підставі рішення Дніпродзержинської міської ради від 30 вересня 2015 року № 1391-66/VІ, був укладений договір оренди земельної ділянки № 14128, загальною площею 0,6078 га, кадастровий номер 1210400000:03:035:0277, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 (на даний час м. Кам`янське) для розміщення виробничої бази. Державна реєстрація права оренди земельної ділянки № 12620554 від 14 грудня 2015 року.

Договір укладено строком до 30 вересня 2025 року.

За актом прийому - передачі земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 (після перейменування м. Кам`янське) була передана Дніпродзержинською міською радою громадянам України: ОСОБА_2 , ОСОБА_1 ..

Відповідно до п. 9.2.3 Договору, "Орендодавець" має право вимагати від "Орендаря" збільшення розмірів орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства розмірів земельного податку та з інших мотивів, визначених умовами цього договору.

Відповідно до умов Договору прийнятою для річної орендної плати була ставка 3,0 (три) відсотки від нормативно-грошової оцінки для земель промисловості.

Кам`янська міська рада, враховуючи зміни до Податкового Кодексу України та з метою збільшення надходжень до бюджету міста, протягом 2017-2018 років прийняла низку нормативних актів, яким збільшила розмір орендної плати за використання земельних ділянок для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02) - у розмірі 4 відсотки.

Зокрема, пунктом 1 Рішення Кам`янської міської ради від 12 липня 2013 року № 842-38/ VІ «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське», затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 кв.м. в розмірі 199 грн. 64 коп. та введено в дію з 01 січня 2014 року.

29 вересня 2017 року Кам`янською міською радою було прийнято рішення №816-19/VІІ «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста», яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, яке набрало і чинності з 01 жовтня 2017 року.

Пунктом 5 вищезазначеного Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності 12% від нормативної грошової оцінки.

Аналогічну норму, щодо відсотка 4 містило і рішення Кам`янської міської ради №1105 - 25/VІІ від 22 червня 2018р. «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста».

Зазначені нормативні акти в установленому порядку були оприлюднені в друкованих засобах, а також на офіційному веб-сайті міської ради, які не скасовані, як незаконні, є чинними та обов`язковими для виконання.

Незважаючи на те, що рішенням міської ради від 12 липня 2013 року № 842-38/VІ (п.3 рішення) та Положенням про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, затвердженого рішенням Кам`янської міської ради від 29 вересня 2017 року № 816-19/ VІІ (п.4 Рішення) та п.9.6.14. Договору на Землекористувача покладався обов`язок отримати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, надати до Департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради для підготовки документів щодо перегляду річної орендної плати в чинних договорах оренди земельних ділянок, подати до Кам`янської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Дніпропетровській області відповідні податкові декларації, а також у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, після офіційного оприлюднення такого рішення Орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно правового акта отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати його Орендодавцю для внесення змін щодо розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди до договору та подати цю угоду до податкових органів, від виконання покладених обов`язків відповідачі ухилились.

Відділом у м. Кам`янське міськрайонного управління у Петриківському районі та у місті Кам`янське головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розташованої у АДРЕСА_1 (кадастровий номер 1210400000:03:035:0277), відповідно до якого станом на 31 серпня 2018 року нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки становить 2298159 грн. 46 коп.

Отже, прийнятий для розрахунку розмір орендної плати при ставці 4 % від нормативно грошової оцінки за оренду зазначеної земельної ділянки становить 91926 грн. 38 коп.

В зв`язку з чим, умови Договору в частині розміру орендної плати не відповідають вимогам чинного законодавства та підлягають зміні.

Таким чином внаслідок не проведення відповідачами діючого договору оренди земельної ділянки у відповідність до рішення міської ради, бюджет міста зазнає значних втрат.

Враховуючи викладене, позивач просив внести зміни до п.п. 2.2., 4.1 договору оренди земельної ділянки № 14128 від 01 грудня 2015 року, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , загальна площа 0,6078 га, кадастровий номер 1210400000:03:035:0277, для розміщення виробничої бази, укладеного між Кам`янською міською радою та ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , виклавши їх в наступній редакції: «п.2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 31 серпня 2018 становить 2298159 грн. 46 коп.», «п.4.1. Орендна плата вноситься «Орендарями» виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 91926, 38грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12 липня 2013 № 842-38/VІ «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ», від 29 вересня 2017 № 816-19/VІІ «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста», від 22 червня 2018 № 1105-25/ VІІ «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста».

Рішенням Баглійського районного суду м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області від 30 листопада 2022 року позовні вимоги задоволено в повному обсязі.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з їх обґрунтованості та доведеності.

В апеляційній скарзі представник ОСОБА_1 адвокат Замула Р.О. посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права просив рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що одночасне подвійне індексування орендної плати та нормативної грошової оцінки не може бути застосоване. Також апелянт вказує, що встановлення нового відсотку орендної плати, відповідно до нормативної грошової оцінки, є протиправним, оскільки підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки комунальної власності в частині зміни розміру орендної плати є тільки законодавча зміна граничних розмірів орендної плати. Крім того, апелянт вказує на те, що суду першої інстанції необхідно було дослідити питання щодо відповідності зазначених рішень міської ради приписам чинного законодавства України та внутрішнім нормативним документам позивача, так як такі рішення є підставою для внесення змін до договору. Порушення регламенту міської ради при прийнятті рішень є самостійною підставою для скасування такого рішення.

У відзиві на апеляційну скаргу Кам`янська міська рада просила оскаржуване рішення залишити без змін.

У відзиві на апеляційну скаргу представник ОСОБА_2 - ОСОБА_3 просив апеляційну скаргу задовольнити в повному обсязі.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги і заявлених вимог, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, з наступних підстав.

Так, матеріалами справи та судом першої інстанції встановлено, що між сторонами було укладено договір оренди земельної ділянки № 14128 від 01 грудня 2015 року, за змістом п. 1.1 якого орендодавець надає, а орендарі приймають у строкове, платне користування земельну ділянку несільсько-господарського призначення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210400000:03:035:0277 на підставі рішення Дніпродзержинської міської ради від 30 вересня 2015 року №1391-66/VІ, загальною площею 0,6078 га для розміщення виробничої бази.

Пунктами 2.1, 2.2 договору № 14128 від 01 грудня 2015 року визначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,6078 га для розміщення виробничої бази; нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 03 листопада 2015 року становить 1513122,23 грн., що підтверджується також витягом № 0-425-0.4-3486/2-15 від 04 листопада 2015 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень, витягом з рішення Дніпродзержинської міської ради від 30 вересня 2015 №1391-66/VІ.

Однією з істотних умов цього договору є обов`язок орендарів (відповідачів) сплачувати на користь орендодавця (позивача) плату за користування земельною ділянкою в сумі 45 393,67 грн./рік (п.4.1).

За умовами пункту 3.1 договору він укладається строком до 30 вересня 2025.

Відповідно до пункту 4.1 договору орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 45 393,67 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради №842-38/VI від 12 липня 2013 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", №1168-58/ VI від 26 грудня 2014 "Про внесень змін до рішення міської ради №842-38/VI від 12 липня 2013 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ".

За умовами пункту 4.2 договору обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахування її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

За змістом пунктів 4.4.5 - 4.4.6 договору розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі: прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Згідно з пунктами 9.2., 9.2.3. договору, орендодавець має право, зокрема, вимагати від орендаря збільшення розмірів орендної плати у випадках, визначених законодавством та цим договором.

Пунктом 9.6.14 Договору також передбачено, що на Землекористувача покладався обов`язок отримати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, надати до Департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради для підготовки документів щодо перегляду річної орендної плати в чинних договорах оренди земельних ділянок, подати до Кам`янської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Дніпропетровській області відповідні податкові декларації, а також у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, після офіційного оприлюднення такого рішення Орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно правового акта отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати його Орендодавцю для внесення змін щодо розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди до договору та подати цю угоду до податкових органів, від виконання покладених обов`язків відповідачі ухилились.

За умовами пункту 5.1 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,6078 га для розміщення виробничої бази.

01 грудня 2015 року сторони договору підписали акт прийому - передачі земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 0,6078 га.

Договір оренди земельної ділянки №14128 від 01 грудня 2015 зареєстрований Реєстраційною службою Дніпродзержинського міського управління юстиції Дніпропетровської області за № 12620554 від 14 грудня 2015 року.

Встановлено, що розмір орендної плати у вказаному вище договорі оренди земельної ділянки був визначений сторонами у відповідності до пункту 1 рішення Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області №842-38/VI від 12 липня 2013 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська", з подальшими змінами.

29 вересня 2017 року Кам`янською міською радою було прийнято рішення №816-19/VІІ «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста», яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, яке набрало і чинності з 01 жовтня 2017 року.

Пунктом 5 вищезазначеного Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки.

Аналогічну норму, щодо відсотка 4 містило і рішення Кам`янської міської ради №1105 - 25/VІІ від 22 червня 2018 року «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста».

Зазначені нормативні акти в установленому порядку були оприлюднені в друкованих засобах, а також на офіційному веб-сайті міської ради, які не скасовані, як незаконні, є чинними та обов`язковими для виконання.

Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 31 серпня 2018 року № 14, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 складає 2 298 159 грн. 46 коп..

Встановлено, що вищезазначені рішення Кам`янської міської ради від 29 вересня 2017 року № 816-19/VII «Про затвердження положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста» та №1105 - 25/VІІ від 22 червня 2018 року «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста» кілька разів оскаржувались, а саме справа №160/279/21 за позовом Акціонерного товариства "Дніпроазот", справа №160/1172/19 за позовом Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз», справа №804/985/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Нафта Кепітал Груп», в яких заявлялись вимоги про визнання протиправним та скасувати зазначених рішень. Разом з цим як судами апеляційної інстанції, так і Верховним судом були ухвалені рішення про відмову у задоволенні цих позовних вимог.

Відповідно до ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з п.п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Статтею 73 Закону України «Про місцеве самоврядування» встановлено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Статтею 288.5 Податкового кодексу України встановлено, що розмір річної орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення (інші категорії земель), які перебувають у державній або комунальній власності, встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки.

Згідно Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №14 від 31 серпня 2018 року, на час існування договірних відносин між Дніпродзержинською міською радою та відповідачами відбулась зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки, отриманої відповідачами в оренду, розмір якої, станом на 31 серпня 2018 року становить 2 298 159 грн. 46 коп., та, відповідним чином впливає на розмір орендної плати відповідачів.

Отже, прийнятий для розрахунку розмір орендної плати при ставці 4 % від нормативно грошової оцінки за оренду зазначеної земельної ділянки становить: 2 298 159,46 х 4% = 91 926 грн. 38 коп.

Обґрунтованим є висновок суду першої інстанції, що внаслідок не проведення відповідачами діючого договору оренди земельної ділянки у відповідність до рішення міської ради, бюджет міста зазнає значних втрат.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Статтею 14 Конституції України встановлено - земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Згідно Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» до земель комунальної власності відносяться всі землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель держави або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Згідно ст. 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Згідно ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (ч.ч. 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі").

Згідно п. 3 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 288 Податкового кодексу України і ст.ст. 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 Податкового кодексу України.

Велика Палата Верховного суду в постанові від 09 листопада 2021 по справі № 635/4233/19 зазначила, що рішення місцевого органу можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди безпосередньо в самому договорі передбачили таку підставу для зміни розміру орендної плати.

Касаційний господарський суд в постанові від 16 січня 2020 року у справі № 904/1912/19 зазначив наступне: "Зі змісту статей 26, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" убачається, що виключною компетенцією міської ради є вирішення на пленарних засіданнях земельних питань, зокрема, затвердження ставок земельного податку. Рішення міської ради, прийняті у межах наданих їй повноважень є обов`язковими для виконання усіма розташованими на відповідній території підприємствами, установами, організаціями, громадянами.

Конкретні розміри ставок земельного податку встановлюють органи місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельних ділянок...

... 5.10. Твердження скаржника про незазначення судом апеляційної інстанції конкретної правової норми, яка би дозволяла внести зміни до договору оренди, є безпідставними, оскільки, як вказано у пунктах 2.4, 5.9 цієї постанови, статтею 651 Цивільного кодексу України передбачена можливість зміни умов договору у випадках, встановлених договором або законом. У даному випадку, враховуючи умови договору, передбачені підпунктами 4.4.5 пункту 4.4, чинне рішення міської ради від 29 вересня 2017 № 816-19/VII, суд апеляційної інстанції визнав правомірними вимоги позивача про внесення відповідних змін до договору....".

Встановивши, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати і рішення про зміну нормативної грошової оцінки є обов`язковим, а також врахувавши передбачену сторонами у договорі можливість перегляду розміру орендної плати у разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства, у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про наявність правових підстав для внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

При цьому, суд першої інстанції вірно вважав безпідставними твердження відповідачів, що одночасне подвійне індексування орендної плати та нормативної грошової оцінки не може бути застосоване, з огляду на те, що це не має відношення до предмета спору про внесення змін до договору оренди.

Доводи апелянта в скарзі про те, що одночасне подвійне індексування орендної плати та нормативної грошової оцінки не може бути застосоване, а також те, що встановлення нового відсотку орендної плати, відповідно до нормативної грошової оцінки, є протиправним, оскільки підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки комунальної власності в частині зміни розміру орендної плати є тільки законодавча зміна граничних розмірів орендної плати, колегія суддів вважає безпідставними з огляду на те, що суд першої інстанції дав чіткі та обґрунтовані відповіді на вказані твердження, які відповідають вимогам чинного законодавства та з якими погоджується колегія суддів.

Твердження апелянта в скарзі про те, що суду першої інстанції необхідно було дослідити питання щодо відповідності зазначених рішень міської ради приписам чинного законодавства України та внутрішнім нормативним документам позивача, так як такі рішення є підставою для внесення змін до договору, колегія суддів також вважає безпідставними, так як законність зазначених рішень не є предметом даного спору. Більш того, суд першої інстанції зазначив, що рішення Кам`янської міської ради від 29 вересня 2017 року № 816-19/VII «Про затвердження положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста» та №1105 - 25/VІІ від 22 червня 2018 року «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста» кілька разів оскаржувались, а саме, справа №160/279/21 за позовом Акціонерного товариства "Дніпроазот", справа №160/1172/19 за позовом Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз», справа №804/985/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Нафта Кепітал Груп», в яких заявлялись вимоги про визнання протиправним та скасувати зазначених рішень. Разом з цим як судами апеляційної інстанції, так і Верховним судом були ухвалені рішення про відмову у задоволенні цих позовних вимог.

Інші твердження апелянта колегією суддів перевірені та визнані такими, що не впливають на законність оскаржуваного рішення.

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, відповідно до якої пункт перший статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматися як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (рішення Європейського суду з прав людини у справі «Проніна проти України» від 18 липня 2006 року).

Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що вирішуючи даний спір, суд першої інстанції повно, всебічно та об`єктивно з`ясувавши обставини справи, оцінивши надані сторонами докази, дійшов вірного висновку про задоволення позовних вимог.

Рішення як таке, що відповідає нормам матеріального та процесуального права повинне бути залишене без змін, а апеляційна скарга без задоволення.

В зв`язку із залишенням апеляційної скарги без задоволення, відповідно до ст. 141 ЦПК України, сплачений апелянтом судовий збір за подання апеляційної скарги поверненню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 259, 367, 374, 375 ЦПК України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргупредставника ОСОБА_1 адвокатаЗамули РостиславаОлеговича залишити без задоволення.

Рішення Баглійського районного суду м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області від 30 листопада 2022 року - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її проголошення і може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.

Головуючий суддя М.О. Макаров

Судді А.П. Барильська

Е.Л. Демченко

СудДніпровський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення06.02.2024
Оприлюднено09.02.2024
Номер документу116850239
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —208/3582/19

Ухвала від 11.04.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Ухвала від 01.04.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Ухвала від 15.03.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Постанова від 06.02.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Макаров М. О.

Ухвала від 22.12.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Макаров М. О.

Ухвала від 22.12.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Макаров М. О.

Ухвала від 18.12.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Макаров М. О.

Ухвала від 01.02.2022

Цивільне

Баглійський районний суд м.Дніпродзержинська

Юрченко І. М.

Ухвала від 05.11.2021

Цивільне

Баглійський районний суд м.Дніпродзержинська

Юрченко І. М.

Ухвала від 07.10.2021

Цивільне

Баглійський районний суд м.Дніпродзержинська

Юрченко І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні