Ухвала
від 13.12.2023 по справі 300/3456/22
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

"13" грудня 2023 р. Справа № 300/3456/22

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Біньковської Н.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження матеріали позовної заяви за позовом ОСОБА_1 до Івано-Франківської обласної організації політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка, політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка про визнання протиправними і скасування рішень від 30.01.2022 та №1 від 10.08.2022,-

В С Т А Н О В И В:

В провадженні Івано-Франківського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом ОСОБА_1 до Івано-Франківської обласної організації політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка, політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка про визнання протиправним та скасування рішення зборів Івано-Франківської обласної організації політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) ОСОБА_2 від 30.01.2022, викладене у протоколі зборів від 30.01.2022, про внесення пропозиції керівному органу політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка про відкликання депутата Болехівської міської ради Калуського району Івано-Франківської області ОСОБА_1 за народною ініціативою та визнання протиправним і скасування рішення №1 ХХVI з`їзду політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка від 10.08.2022 Про відкликання депутата Болехівської міської ради Калуського району Івано-Франківської області Піха М.В..

Статтею 5 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також - КАС України) передбачено, що кожна особа має право в порядку, визначеному цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина 1 статті 2 КАС України).

Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 4 КАС України публічно-правовий спір - це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Отже, до справ адміністративної юрисдикції віднесені публічно-правові спори, ознакою яких є не лише спеціальний суб`єктний склад, але і підстава виникнення (з приводу виконання чи невиконання суб`єктом владних повноважень публічно-владних управлінських функцій, причому такі функції суб`єкт повинен виконувати саме у тих правовідносинах, в яких виник спір).

В постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 по справі №757/15346/18-ц дається тлумачення терміну публічно-владні управлінські функції. Зокрема, термін «публічно» означає, що такі функції суб`єкта спрямовані на задоволення публічного інтересу, тоді як зміст поняття «владні» полягає в наявності у суб`єкта повноважень застосовувати надану йому владу, за допомогою якої впливати на розвиток правовідносин. «Управлінські функції» - це основні напрямки діяльності органу влади, його посадової чи службової особи або іншого уповноваженого суб`єкта, спрямовані на управління діяльністю підлеглого суб`єкта.

Юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори та визначена ч.1 ст.19 КАС України. В той же час, юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи: 1) що віднесені до юрисдикції Конституційного Суду України; 2) що мають вирішуватися в порядку кримінального судочинства; 3) про накладення адміністративних стягнень, крім випадків, визначених цим Кодексом; 4) щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених пунктами 9, 10 частини першої цієї статті (п.9 ч.1 ст.19 - спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб; п.10 ч.1 ст.19 - спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб).

Відповідно до частини 1 статті 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» (надалі також Закон №93-IV) право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Згідно з частиною 2 статті 39 Закону №93-IV протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

Відповідно до частин 7, 8 статті 41 Закону №93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції. Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.

Отже, при прийнятті рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради збори місцевої організації політичної партії не здійснюють будь-які публічно-владні управлінські функції в розумінні положень КАС України, а тому в цьому випадку не можуть вважатись суб`єктом владних повноважень.

В зв`язку з цим, суд не може розглядати оскаржуване рішення зборів Івано-Франківської обласної організації політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) ОСОБА_2 від 30.01.2022, викладене у протоколі зборів від 30.01.2022, про внесення пропозиції керівному органу політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка про відкликання депутата Болехівської міської ради Калуського району Івано-Франківської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, в якості індивідуального акта суб`єкта владних повноважень в розумінні п.19 ч.1 ст.4 КАС України.

Вказане рішення саме по собі не спричиняє відкликання позивача з посади депутата, оскільки воно в подальшому розглядається вищим керівним органом політичної партії, за наслідками чого вирішується питання про відкликання депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Вирішення питань, які є предметом цього спору в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення зборів Івано-Франківської обласної організації політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) ОСОБА_2 від 30.01.2022, викладене у протоколі зборів від 30.01.2022, про внесення пропозиції керівному органу політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка про відкликання депутата Болехівської міської ради Калуського району Івано-Франківської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, належить до внутрішньо-організаційної діяльності політичної партії та є виключною компетенцією відповідного статутного органу, законність рішень якого не може бути перевірена в судовому порядку.

Суд зазначає, що поняття «спір, який не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства» слід тлумачити в ширшому контексті, тобто як поняття, що стосується тих спорів, які не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, і тих спорів, які взагалі не підлягають судовому розгляду.

Вказаний висновок узгоджується з правовими висновками, викладеними в постановах Верховного Суду від 27.06.2023 в справі № 380/16146/22, від 28.09.2023 в справі № 420/1276/22, від 12.10.2023 в справі №500/3175/22.

Згідно із абзацами 8, 9 статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» загальний склад ради - кількісний склад депутатів ради, визначений радою відповідно до закону. Склад ради - кількість депутатів, обраних до відповідної ради, повноваження яких визнано і не припинено в установленому законом порядку.

Судом встановлено, що XXVI з`їздом політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка прийнято рішення №1 від 10.08.2023 про відкликання депутата Болехівської міської ради Калуського району Івано-Франківської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Відтак, в оскаржуваному рішенні політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка йдеться про відкликання позивача як депутата Болехівської міської ради Калуського району Івано-Франківської області.

Як зазначено судом вище, відповідно до пункту 10 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб.

З врахуванням того, що рішення політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка №1 від 10.08.2022, є одним з елементів у процедурі відкликання депутата, такий спір за своєю правовою природою є публічно-правовим, а тому його слід розглядати за правилами адміністративного судочинства.

При цьому, в силу приписів ч.5 ст.242 КАС України при вирішенні спірних правовідносин суд враховує правові висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 02.11.2023 у справі №460/37812/22.

Отже, оскаржуване рішення політичної партії політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка №1 від 10.08.2022 може бути самостійним предметом судового розгляду, а заявлені позовні вимоги в цій частині можуть бути предметом розгляду адміністративного суду.

Враховуючи, що цей спір в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення зборів Івано-Франківської обласної організації політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) ОСОБА_2 від 30.01.2022, викладене у протоколі зборів від 30.01.2022, про внесення пропозиції керівному органу політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка про відкликання депутата Болехівської міської ради Калуського району Івано-Франківської області ОСОБА_1 за народною ініціативою не відноситься до публічно-правових, у суду наявні правові підстави для закриття провадження в цій справі на підставі п.1 ч.1 ст.238 КАС України в цій частині.

Частиною 2 статті 238 КАС України передбачено, що про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету.

Згідно ч.1 ст.143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Суд зазначає, що ОСОБА_1 відповідно до квитанції №0.0.2656772145.1 від 29.08.2022 сплачено судовий збір в розмірі 1984,80 гривень.

За приписами пункту 5 частини 1 статті 7 Закону України "Про судовий збір", сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.

Відтак, у зв`язку із закриттям провадження у цій адміністративній справі в частині позовних вимог, сума сплаченого судового збору у розмірі 992,40 грн. підлягає поверненню позивачу.

На підставі наведеного, керуючись статтями238,248,256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В:

Провадження у справі №300/3456/22 за позовом ОСОБА_1 до Івано-Франківської обласної організації політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка, політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення зборів Івано-Франківської обласної організації політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) ОСОБА_2 від 30.01.2022, викладене у протоколі зборів від 30.01.2022, про внесення пропозиції керівному органу політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка про відкликання депутата Болехівської міської ради Калуського району Івано-Франківської області ОСОБА_1 за народною ініціативою закрити.

Повернути ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір в розмірі 992,40 грн. (дев`ятсот дев`яносто дві гривні 40 копійок), сплачений згідно квитанції №0.0.2656772145.1 від 29.08.2022.

Повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Ухвала набирає законної сили в порядку та строки, встановлені статтею 256 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя/підпис/ Біньковська Н.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2023
Оприлюднено15.12.2023
Номер документу115623466
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад

Судовий реєстр по справі —300/3456/22

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Постанова від 28.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 29.12.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 13.12.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 31.08.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні