СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
з питань заміни боржника у виконавчому документі
21 грудня 2023 року Справа № 818/1716/18
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевченко І.Г., розглянувши в приміщенні суду в м.Суми заяву представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Шосткинське підприємство "Харківенергоремонт" про заміну сторони у виконавчому листі про стягнення судового збору у адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Шосткинське підприємство "Харківенергоремонт" до Головного управління ДФС у Сумській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення в частині,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Шосткинське підприємство «Харківенергоремонт» звернулося до суду з позовною заявою до Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відповідача №0000631401 від 08.02.2018 в частині заниження податку на додану вартість в періоді, що перевірявся, на суму 5 135 407грн. та штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) - 2 567 703грн.
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 13.11.2018 позовні вимоги було задоволено частково (т.2 а.с.110-124), зокрема, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області №0000631401 від 08.02.2018 в частині збільшення суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) в загальному розмірі 7669569,50грн., в тому числі 5113046грн. - основного платежу та 2556523,50грн. - штрафних (фінансових) санкцій.
Крім того, вказаним рішенням Сумського окружного адміністративного суду було стягнуто з Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Шосткинське підприємство "Харківенергоремонт" в рахунок повернення сплачений при подачі позову до суду судовий збір в розмірі 115043,54грн.
В задоволенні інших позовних вимог було відмовлено.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 08.04.2019 апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області задоволено, а рішення Сумського окружного адміністративного суду від 13.11.2018 у справі №818/1716/18 скасовано в частині задоволення позовних вимог та прийнято в цій частині нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовлено (т.2 а.с.170-181).
Постановою Верховного Суду від 27.10.2020 касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Шосткинське підприємство "Харківенергоремонт" було задоволено частково, постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 08.04.2019 у справі №818/1716/18 скасовано в частині відмови в задоволенні позову про скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області від 08.02.2018 №0000631401 в частині збільшення суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість в розмірі 7284285,00 грн., в тому числі 4856190,00 грн. - основного платежу, 2428095,00 грн. штрафних (фінансових) санкцій та залишено в цій частині в силі рішення Сумського окружного адміністративного суду від 13.11.2018 (т.3 а.с.171-185). В іншій частині постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 08.04.2019 у справі №818/1716/18 залишено в силі.
Додатковою постановою Верховного Суду від 06.09.2022 у справі №818/1716/18 постановлено стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Шосткинське підприємство "Харківенергоремонт" судовий збір у сумі 218 528, 765грн. (т.3 а.с.213-216).
У подальшому Сумським окружним адміністративним судом 20.03.2023 видано виконавчий лист про стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Шосткинське підприємство "Харківенергоремонт" судовий збір у сумі 218 528, 765грн.
07.12.2023 представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Шосткинське підприємство "Харківенергоремонт" подав до Сумського окружного адміністративного суду заяву про заміну сторони у виконавчому листі про стягнення судового збору - з Головного управління ДФС у Сумській області на Головне управління ДПС у Сумській області (т.4 а.с.13-22).
Заява вмотивована тим, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 04.12.2023 в зв`язку з реорганізацією Головне управління Державної фіскальної служби у Сумській області (код ЄДРПОУ 39456414, адреса: Сумська обл., м. Суми, вул. Іллінська, буд. 13) перебуває у стані припинення.
При цьому, наказом Державної податкової служби України від 30.09.2020 № 529 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» утворено відокремлені підрозділи Державної податкової служби територіальні органи за переліком згідно з додатком, зокрема Головне управління ДПС у Сумській області та відомості про утворення якого внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Вказана заява призначена до розгляду на 21.12.2023 (т.4 а.с.23).
Представники сторін та Головного управління ДПС у Сумській області в судове засідання не з`явилися, про місце, час та дату розгляду заяви повідомлені належним чином (т.4 а.с.24-28). Представник позивача подав заяву про проведення засідання без участі представника заявника (т.4 а.с.29).
Відповідно до ч. 2 ст. 379 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає питання про заміну сторони виконавчого провадження в десятиденний строк у судовому засіданні з повідомленням державного виконавця або заінтересованої особи, які звернулися з поданням (заявою), та учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Відтак суд вважав за можливе здійснювати розгляд заяви за відсутності представників сторін та Головного управління ДПС у Сумській області.
Відповідно до вимог ч.13 ст.10 та ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання у справі не здійснюється.
Перевіривши матеріали справи та заяву представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Шосткинське підприємство "Харківенергоремонт", суд зазначає наступне.
Відповідно до ст.14 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судове рішення, яким закінчується розгляд справи в адміністративному суді, ухвалюється іменем України. Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про виконавче провадження" від 2 червня 2016 року №1404-VIII (далі - Закон №1404-VIII) виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
За приписами ч. 1, 2, 5 ст. 15 Закону №1404-VIII сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник.
Стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ.
Боржником є визначена виконавчим документом фізична або юридична особа, держава, на яких покладається обов`язок щодо виконання рішення.
У разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Аналогічна норма закріплена у частині першій статті 379 КАС України, згідно якої у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження (ч.4 ст.379 КАС України).
Отже, виконавче провадження є однією зі стадій судового провадження, яка завершує його. Ця стадія розпочинається з набранням судовим рішення законної сили або за інших умов, установлених законом. Сторони судового провадження на стадії виконавчого провадження набувають відповідної процесуальної якості, користуються правами та несуть певні обов`язки, зумовлені статусом сторони. За законом на стадії виконавчого провадження можлива заміна сторони виконавчого провадження. Така заміна є прийнятною, зокрема, у правовідносинах, що допускають правонаступництво. При цьому законодавством встановлено головну умову, за якої тягар боржника може бути перекладено на іншу особу, - вибуття сторони виконавчого провадження.
Таким чином, згідно норм Закону №1404-VIII та КАС України можливість здійснення заміни сторони виконавчого провадження допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення.
Виходячи із приписів КАС України та Закону №1404-VIII, обов`язковою умовою для заміни сторони виконавчого провадження є вибуття однієї із сторін виконавчого провадження та правонаступництво сторони, що вибула, іншим суб`єктом з переходом прав та обов`язків.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, який компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Отже, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
Аналіз норм КАС України та Закону №1404-VIII дає підстави для висновку про те, що положення КАС України не пов`язують процесуальне правонаступництво з обов`язковою наявністю факту припинення юридичної особи. Ключовим за правилам КАС України є доведення обставин вибуттям сторони - суб`єкта владних повноважень з відносин, щодо яких виник спір.
Такі правила КАС України встановлені виходячи із специфіки публічно-правових відносин, а саме: з тією обставиною, що повноваження відповідних державних органів не є статичними і можуть передаватись від одного органу до іншого у випадку зміни законодавства. При цьому такий перехід може не збігатися у часі з юридичним припиненням суб`єкта владних повноважень унаслідок реорганізації чи ліквідації.
Так, судом встановлено, що постановою Кабінету Міністрів України № 537 від 19.06.2019 Про утворення територіальних органів Державної податкової служби утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби України за переліком згідно з додатком 1, а також реорганізовано територіальні органи Державної фіскальної служби України шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби України за переліком згідно з додатком 2. Пунктом 4 цієї постанови визначено, що територіальні органи Державної податкової служби є правонаступниками майна, прав та обов`язків територіальних органів Державної фіскальної служби, що реорганізуються згідно з пунктом 2 цієї постанови, у відповідних сферах діяльності. Згідно з додатками 1 та 2 вищевказаної постанови Кабінету Міністрів України утворено Головне управління ДПС у Сумській області, до якого приєдналось Головне управління ДФС у Сумській області.
Постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 №1200 Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України, з урахуванням змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від № 846 від 25.09.2019, визначено, що Державна податкова служба України є правонаступником майна, прав та обов`язків реорганізованої Державної фіскальної служби України у відповідних сферах діяльності. Основні завдання та повноваження Державної податкової служби України визначені в Положенні про Державну податкову службу, затвердженому Кабінетом Міністрів України №227 від 06.03.2019 (із змінами). Відповідно до п.7 вказаного Положення Державна податкова служба здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи.
Головне управління Державної податкової служби у Сумській області було зареєстровано 31.07.2019 як юридична особа публічного права і включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань згідно Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань за кодом 43144399.
Разом з тим, у подальшому наказом Державної податкової служби України №529 від 30.09.2020 було утворено відокремлені підрозділи ДПС територіальні органи за переліком, в тому числі Головне управління ДПС у Сумській області, та згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Головне управління ДПС у Сумській області як відокремлений підрозділ ДПС України зареєстровано 30.09.2020, має ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 43995469.
Наказом Державної податкової служби України від 12.11.2020 №643 Про затвердження положень про територіальні органи ДПС затверджено Положення про Головне управління ДПС у Сумській області (далі - Положення), згідно абз.3 ч.1 якого ГУ ДПС у Сумській області як відокремлений підрозділ ДПС України є правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДПС у Сумській області (ЄДРПОУ 43144399).
На підставі наказу Державної податкової служби України від 24.12.2020 №755 "Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій" з 01.01.2021 розпочато здійснення територіальними органами ДПС, утвореними як її відокремлені підрозділи згідно з наказом ДПС від 30.09.2020 N 529 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби", повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються відповідно до пункту 1 постанови КМУ від 30.09.2020 р. N 893.
Відтак, з урахуванням вказаного, відбулося процесуальне правонаступництво, за яким здійснено передання компетенції від ГУ ДФС у Сумській області як юридичної особи публічного права (код ЄДРПОУ 39456414) до ГУ ДПС у Сумській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43995469).
Враховуючи викладене, з метою забезпечення позивачу можливості виконання рішення суду, суд вважає за необхідне заяву представника позивача задовольнити та замінити боржника у виконавчому листі про стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Шосткинське підприємство "Харківенергоремонт" судовий збір у сумі 218 528, 765грн., виданому 20.03.2023 Сумським окружним адміністративним судом у адміністративній справі №818/1716/18, а саме, Головне управління Державної фіскальної служби у Сумській області (код ЄДРПОУ 39456414) на правонаступника, яким є Головне управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43995469).
Керуючись ст. ст. 248, 256, 295, 379 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
Заяву представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Шосткинське підприємство "Харківенергоремонт" про заміну сторони у виконавчому листі про стягнення судового збору у адміністративній справі №818/1716/18 - задовольнити.
Замінити боржника у виконавчому листі про стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Шосткинське підприємство "Харківенергоремонт" судовий збір у сумі 218 528, 765грн., виданому 20.03.2023 Сумським окружним адміністративним судом у адміністративній справі №818/1716/18, а саме, Головне управління Державної фіскальної служби у Сумській області (код ЄДРПОУ 39456414) на правонаступника, яким є Головне управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43995469).
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена протягом п`ятнадцяти днів до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги.
Суддя І.Г. Шевченко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2023 |
Оприлюднено | 25.12.2023 |
Номер документу | 115830674 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
І.Г. Шевченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні