КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Апеляційного провадження: Доповідач - Кулікова С.В.
№ 33/824/5534/2023
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ Справа № 758/6757/23
20 грудня 2023 року суддя Київського апеляційного суду Кулікова С.В., розглянувши апеляційну скаргу представника Енергетичної митниці Гереги Катерини Михайлівни на постанову Подільського районного суду м. Києва від 10 листопада 2023 року за матеріалами, які надійшли з Енергетичної митниці про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ознаками порушення митних правил, передбаченого ст. 472 МК України,-
в с т а н о в и в:
Постановою Подільського районного суду м. Києва від 10 листопада 2023 року закрито провадження в справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 472 МК України у зв`язку з відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення.
Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції, 22 листопада 2023 року представник Енергетичної митниці Герега Катерина Михайлівна подала апеляційну скаргу, в якій просила постанову суду скасувати, прийняти нову постанову, якою ОСОБА_1 визнати винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України, та накласти на неї адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 100 відсотків вартості товарів-безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією товарів.
Обгрунтовуючи скаргу, представник Енергетичної митниці Герега Катерина Михайлівна вказує, що Митним кодексом України чітко визначено про обов`язок декларанта заявляти точні та достовірні відомості про товари, а також про їх права, які є похідними від виконання обов`язків останніми, а також передують поданням митної декларації у зв`язку з подальшим виконанням їх обов`язків та відповідно,у разі їх невиконання, встановлена відповідальність, передбачена саме по даному факту ст.472 МК України.
Вказує, що на теперішній час, висновок СЛЕД Держмитслужби, класифікаційне рішення, а також будь-які інші дії посадових осіб митниці керівником ТОВ «Ферітейд» ОСОБА_1 не оскаржувалась та не спростовані стороною захисту.
В судовому засіданні представник представника Енергетичної митниці Герега Катерина Михайлівна підтримала доводи апеляційної скарги та просив її задовольнити.
Представник особи яка притягується до адміністративної відповідальності заперечувала проти задоволення апеляційної скарги та просила постанову суд першої інстанції залишити без задоволення.
Заслухавши доповідь судді, пояснення представника митного органу на підтримку доводів, які викладені в обґрунтування вимог апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд доходить висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судом встановлено, що 26.12.2022 року через пункт пропуску "Ягодин - Дорогуск", відділ митного оформлення № 3 - 6 митного поста "Ягодин" Волинської митниці з Латвії (країна відправлення) до України на адресу ТОВ "Ферітрейд" (79026, Львівська обл., м. Львів, вул. Стрийська, буд. 48, обліковий номер UA10043500008, код ЄДРПОУ 43500008) був ввезений товар: бензин неетильований марки «Premium» загальною вагою 22,769 т та обсягом 30,608 тис. л у літрах, приведених до температури 15 град. C., фактурною вартістю 22 769,00 Євро, митною вартістю 884211,35 грн. (по курсу НБУ 38,834).
26.12.2022 року до відділу митного оформлення «Коростень» митного поста «Центральний» Енергетичної митниці за митною декларацією типу «IM 40 ДЕ» № 22UA903040012135U9 митним брокером ФОП ОСОБА_2 згідно з договором про надання послуг митного брокера, укладеного між ТОВ "Ферітрейд" та ФОП ОСОБА_2 від 21.09.2022 року № 30-22, вказаний товар заявлено до митного оформлення у вільний обіг на території України.
Разом з електронною митною декларацією до митного оформлення подані наступні документи: рамковий договір купівлі-продажу від 23.11.2022 року № ANXT_FRT_2022, додаткова угода від 23.12.2022 року № ADN1221-09 до рамкового договору купівлі-продажу, інвойс від 23.12.2022 року № ВР 705/2022, автотранспортна накладна від 23.12.2022 року № LV-NEXT-231222/01, сертифікат якості від 03.12.2022 року № 161427_4829005, договір про надання послуг митного брокера від 21.09.2022 № 30-22.
Згідно із заявленою в митній декларації інформацією та відповідно до зазначених документів продавцем товару виступає компанія AdNext OU (Ahtri tn 8, Tallin, Estonia), покупцем товару є ТОВ "Ферітрейд".
У 31 графі митної декларації товар заявлений як «1.Легкі дистиляти, бензин неетильований марки «Premium» з октановим числом 95,3. Масова доля сірки 4,0 мг/кг (0,00040 мас. %). Щільність при 15град.С - 743,4 кг/мЗ. Масова доля свинцю менше 2,5 мг/л, біоетанол або етил-трет-бутиловий ефір або їх суміші відсутні. Кількість - 30,608 тис. літрів у літрах, приведених до температури 15 град.С». Заявлений код товару згідно з УКТ ЗЕД - 2710124512.
Під час здійснення митного контролю та оформлення товарів, автоматизованою системою управління ризиками сформовано митну формальність «905-3» - «Взяття проб (зразків) товарів для проведення досліджень (аналізу, експертизи) з метою встановлення характеристик, визначальних для класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД» (наказ Міністерства фінансів України від 31.07.2015 року № 684 «Про затвердження Порядку здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю»).
На виконання вказаної форми митного контролю посадовою особою відділу митного оформлення «Ковель» митного поста «Західний» відібрано проби товару (акт відбору проб товару від 27.12.2022 №28) та листом від 27.12.2022 року №7.6-28-01/859-66 направлено до Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби (далі - СЛЕД Держмитслужби).
Відповідно до вимог частини 2 статті 260 Митного кодексу України 27.12.2022 року товар було випущено за тимчасовою митною декларацією типу «IM 40 ТН» № 22иА903040012179Ш з наданням права на користування та/або розпорядження товарами, щодо яких здійснюється митне оформлення, відповідно до заявленої мети та під зобов`язання про подання додаткової декларації у строк не більше 45 днів з дати оформлення тимчасової митної декларації, яка повинна містити точні відомості про товари.
23.01.2023 року до Енергетичної митниці надійшов Висновок від 23.01.2023 року № 142000-3101-0069 (лист СЛЕД Держмитслужби від 23.01.2023 року № 7.17-4/7.17-31- 01/7.6/380) про результати проведених досліджень товару, який був заявлений до митного оформлення у вільний обіг на території України за митною декларацією від 26.12.2022 року № 221ІА903040012135119.
Згідно із вказаним висновком, результати дослідження проби товару не узгоджуються з інформацією, зазначеною у гр. 31 митної декларації від 26.12.2022 року № 22иА903040012135Ш, у частині «детонаційна стійкість (октанове число) за дослідницьким методом» (заявлено 95,3, фактично 92,4)).
Визначена величина «детонаційна стійкість» (октанове число) за дослідницьким методом наданої на дослідження проби товару не узгоджується з вимогами і нормами відповідного показника "Детонаційна стійкість: октанове число за дослідним методом: для бензинів марки А-95", наведеного у додатку № 2 в "Технічному регламенті щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднового та котельних палив", затвердженому постановою КМУ від 01.08.2013 № 927 (зі змінами).
23.01.2023 року за результатами опрацювання Висновку СЛЕД Держмитслужби від 23.01.2023 року № 142000-3101-0069 посадовою особою відділу митного оформлення «Коростень» митного поста «Центральний» направлено запит до відділу класифікації товарів та митно-тарифного регулювання Енергетичної митниці № 3-КТ з метою перевірки правильності класифікації товарів.
За результатами опрацювання надісланого запиту відділом класифікації товарів та митно-тарифного регулювання винесено Рішення про визначення коду товару від 24.01.2023 року № КТ-ІІА903000-0014-2023, відповідно до якого, заявлений код товару згідно з УКТЗЕД 2710124512 змінено на 2710124194.
Відповідно до частини 7 статті 69 Митного кодексу України рішення щодо класифікації товару від 24.01.2023 року № КТ-ЦА903000-0014-2023 є обов`язковим для митних цілей, а саме інформація про товар митної декларації від 26.12.2022 року № 221ІА903040012135119 (визначений код товару 2710124194 з відповідним описом товару «нафтопродукти, одержані з бітумінозних порід з вмістом 70% мас.% або більше - нафтопродуктів. Легкі дистиляти. Бензин моторний. Суміш неароматичних вуглеводнів та ароматичних вуглеводнів (вміст становить 31,65 об.% (37,14 мас.%)). Детонаційна стійкість (октанове число) за дослідним методом - 92,4. Вміст сірки - 7,7 мг/кг (0,00074 мас.%). Густина за температури Т = 15 градусів за Цельсієм становить 745,0 кг/куб. м. Бензол - 0,34 об.% (0,40 мас.%). Етанол (біоетанол), метанол, етил- трет-бутиловий ефір, сполуки з вмістом свинцю (тетраетилсвинцю) - відсутні. Температура відгону 50% - 100 градуса за Цельсієм, 90% - 167 градусів за Цельсієм, температура кінця кипіння - 203 градусів за Цельсієм») повинні бути заявлені в митній декларації.
Порядком заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 року № 651 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 14 серпня 2012 року за № 1372/21684) визначено, що в графі № 31 митної декларації під номером 1 зазначається найменування та звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар (фізичні характеристики товару в обсязі, достатньому для однозначного віднесення його до коду згідно з УКТ ЗЕД, у кількості знаків, визначеній правилами заповнення графи 33 митної декларації для відповідного митного режиму та особливостей переміщення).
Згідно з пунктами 8 та 9 Постанови Кабінету міністрів України від 01.08.2013 року №927 «Про затвердження Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив» кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива, що містить нормативні значення та фактичні результати випробувань, які підтверджують відповідність марки палива.
З метою встановлення всіх обставин оперативним відділом Управління боротьби з контрабандою та порушення митних правил Енергетичної митниці за допомогою АСМО «Інспектор» рекомендованими листами (від 24.01.2023 № 7.6-20- 1/20-13/38) викликано митного брокера ФОП « ОСОБА_3 » та (від 24.01.2023 № 7.6-20-1/20-13/36) директора ТОВ "Ферітрейд" ОСОБА_1 для надання відповідних пояснень.
30.01.2023 року засобами електронного зв`язку надані пояснення від митного брокера ФОП « ОСОБА_4 ». Згідно з наданими поясненнями, декларування товарів за митною декларацією від 26.12.2022 року № 22UA903040012135U9 здійснено на підставі документів, отриманих від ТОВ "Ферітрейд", згідно з договором про надання послуг митного брокера, укладеного між ТОВ "Ферітрейд" та ФОП « ОСОБА_2 » від 21.09.2022 року № 30- 22 (далі - Договір).
Пунктом 2.3 Договору передбачено, що до обов`язків замовника (в особі директора ТОВ "Ферітрейд" ОСОБА_1 ) входить надання виконавцю (ФОП « ОСОБА_4 ») всіх необхідних документів та необхідної інформації про характер вантажу до завантаження у відправника, для запобігання можливих простоїв транспортних засобів, що здійснюють перевезення вантажу.
Відповідно до пункту 6.1.2 Договору, замовник (в особі директора ТОВ "Ферітрейд" ОСОБА_1 ) несе юридичну відповідальність за достовірність даних, зазначених ним в документах, що надаються виконавцю для митного оформлення товарів.
Згідно з пунктом 6.3 виконавець (ФОП « ОСОБА_4 ») не несе відповідальності за невідповідність товарів (їх найменувань, маркування, кількісних та якісних характеристик), зазначених у товаросупровідних документах, товарам, що фактично переміщуються через митний кордон України.
31.01.2023 року директор ТОВ "Ферітрейд" ОСОБА_1 для надання пояснень не прибула, проте були надані пояснення від комерційного директора ТОВ "Ферітрейд" ОСОБА_5 .
Згідно з наданими поясненнями, продавцем товару надано ТОВ "Ферітрейд" сертифікат якості від 03.12.2022 року № 161427_4829005. У вказаному поясненні на питання: «Чому не скористалися правом проведення фізичного огляду та відбору проб товару, з метою перевірки їх відповідності опису (відомостям), зазначеним у товаросупровідних документах?», була надана відповідь, що підстав не виникало.
Згідно з отриманими поясненнями митного брокера ФОП « ОСОБА_2 » та комерційного директора ТОВ "Ферітрейд" ОСОБА_5 декларування товарів за митною декларацією від 26.12.2022 року № 22UA903040012135U9 здійснювалося у тому числі на підставі сертифіката якості від 03.12.2022 року № 161427 4829005, який був наданий ТОВ "Ферітрейд" митному брокеру ФОП « ОСОБА_4 ».
Згідно з обліковими даними Державної митної служби України, керівником ТОВ "Ферітрейд" є громадянка України ОСОБА_1 .
Таким чином, за результатами з`ясування всіх обставин, виходячи з наданих пояснень та змісту договору про надання послуг митного брокера, укладеного між ТОВ "Ферітрейд" та ФОП « ОСОБА_2 » від 21.09.2022 року № 30-22, встановлено, що директор ТОВ "Ферітрейд" ОСОБА_1 , вчинила дії, направлені на незаявлення за встановленою формою точних та достовірних відомостей про товари, які підлягають обов`язковому декларуванню у разі переміщення через митний кордон України, а саме звичайний торгівельний опис в графі 31 митної декларації, який давав би змогу однозначно ідентифікувати та класифікувати товар в частині показника «детонаційна стійкість: октанове число за дослідним методом» та коду товару згідно УКТЗЕД, за що статтею 472 Митного кодексу України передбачена адміністративна відповідальність.
Відповідно до висновку СЛЕД Держмитслужби від 23.03.2023 №142000-3301- 0150 загальна вартість товарів, що є безпосереднім предметом правопорушення у справі про порушення митних правил від 10.02.2023 року № 0021/90300/23 , - 1 073 422,56 гривень.
Обґрунтовуючи підстави закриття справи, суд першої інстанції приходить до висновку щодо відсутності в діях ОСОБА_1 складу порушення митних правил зазначаючи, що ОСОБА_1 задекларувала товар у спосіб та порядку, встановлений «Порядком заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документу», а отже, здійснила декларування у відповідності до вимог чинного законодавства України.
Із вказаними твердженнями суду першої інстанції апеляційний суд не може погодитись.
Так, статтею 472 МК України передбачено відповідальність за недекларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, тобто незаявлення за встановленою формою точних та достовірних відомостей (наявність, найменування або назва звичайний торгівельний опис, який давав би змогу однозначно ідентифікувати та класифікувати товар) про товари, транспортні засоби комерційного призначення, які підлягають обов`язковому декларуванню, у разі переміщення через митний кордон України.
Вказаною нормою Закону передбачений формальний склад адміністративного правопорушення, а не матеріальний у виді настання якихось негативних наслідків чи завдання шкоди державі.
Об`єктом даного правопорушення є установлений МК України порядок декларування товарів, транспортних засобів, переміщуваних через митний кордон України
Об`єктивна сторона правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України, полягає у незаявленні за встановленою формою точних та достовірних відомостей (наявність, найменування, кількість тощо...звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар) про товари, що підлягають обов`язковому декларуванню у випадку переміщення їх через митний кордон України.
Процедура декларування описана у ст. 257 МК України.
Так, відповідно до ч. 1. ст. 257 МК України декларування здійснюється шляхом заявления за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Відповідно до ч. 8 ст. 257 МК України, митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, зокрема, відповідно до п. 5 ч. 8 вказаної статті: звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар, також код товару згідно з УКТЗЕД.
Частиною 6 ст. 257 МК України, передбачено умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до частини шостої статті 257 Митного кодексу України, наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651 затверджено «Порядок заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа» (далі - Порядок).
У пункті 1 розділу І Порядку зазначено, що цей Порядок визначає правила заповнення граф митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа, додаткових аркушів до нього (далі - додаткові аркуші), порядок унесення відомостей до доповнення, а також порядок оформлення, розподілу та використання аркушів МД.
Розділ 2 Порядку має наступну назву - II. «Заповнення граф митних декларацій», а пункт 1 цього розділу - «Поміщення товарів у митні режими імпорту, реімпорту, переробки на митній території України, тимчасового ввезення, знищення або руйнування, відмови на користь держави та поміщення іноземних товарів у митні режими митного складу, вільної митної зони, безмитної торгівлі».
У пункті 1 - Графа 31 "Вантажні місця та опис товарів - Маркування та кількість - Номери контейнерів - Кількість та розпізнавальні особливості" зазначено, що під номером 1 зазначаються найменування та звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар (фізичні характеристики товару в обсязі, достатньому для однозначного віднесення його до коду згідно з УКТ ЗЕД, у кількості знаків, визначеній правилами заповнення графи 33 МД для відповідного митного режиму та особливостей переміщення): наприклад, комплектність або завершеність (зібраний/незібраний), кількісний та якісний склад (матеріал, речовина, суміш, сполука тощо), основні властивості товару (призначення, розмір, розфасування, пакування тощо). Графа 33 «Код товару» передбачає внесення коду згідно УКТЗЕД. Графа 44 "Додаткова інформація / Подані документи / Сертифікати і дозволи": У графі зазначаються відомості про необхідні для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення документи: рахунок або інший документ, що визначає вартість товару; визначені пунктами 7-9 частини восьмої статті 257 Митного кодексу України; визначені пунктами 1-11 частини третьої статті 335 Митного кодексу України.
Отже, умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення встановлені МК України, а Порядок визначає лише правила заповнення граф митних декларацій.
Згідно з пунктом 28 статті 4 МК України, митні правила - встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем, або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом та іншими законами України.
Положеннями ч. 1 ст. 266 МК України декларант зобов`язаний здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом.
Пунктом 8 частини 1 статті 4 МК України визначено що декларант - особа, яка самостійно здійснює декларування або від імені якої здійснюється декларування.
Частиною 1 статті 265 МК України визначено, що декларантами мають право виступати при переміщенні товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України або при зміні митного режиму щодо товарів на підставі зовнішньоекономічного договору, укладеного резидентом, - резидент, яким або від імені якого укладено цей договір при переміщенні.
Відповідно до договору про надання послуг митного брокера, укладеного між ТОВ "Ферітрейд" в особі його директора ОСОБА_1 та ФОП « ОСОБА_2 » від 21.09.2022 року № 30-22 (далі - Договір):
Пункту 2.3 Договору передбачено, що до обов`язків замовника (в особі директора ТОВ "Ферітрейд" ОСОБА_1 ) входить надання виконавцю (ФОП « ОСОБА_4 ») всіх необхідних документів та необхідної інформації про характер вантажу до завантаження у відправника, для запобігання можливих простоїв транспортних засобів, що здійснюють перевезення вантажу;
пункту 6.1.2 Договору, замовник (в особі директора ТОВ "Ферітрейд" ОСОБА_1 ) несе юридичну відповідальність за достовірність даних, зазначених ним в документах, що надаються виконавцю для митного оформлення товарів;
пункту 6.3 виконавець (ФОП « ОСОБА_4 ») не несе відповідальності за невідповідність товарів (їх найменувань, маркування, кількісних та якісних характеристик), зазначених у товаросупровідних документах, товарам, що фактично переміщуються через митний кордон України.
Відповідно до ч. 8 ст. 264 МК України з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.
Посилання у постанові суду першої інстанції на те, що ОСОБА_1 діяла відповідно до товаросупровідних документів, а також на те, що чинним митним законодавством не встановлено обов`язок декларанта здійснювати перевірку достовірності відомостей, зазначених у товаросупровідних документах, спростовуються матеріалами справи № 0021/90300/23 (протоколом про порушення митних правил, висновком СЛЕД Держмитслужби та іншими доказами, наявними в матеріалах справи), а також вимогами МК України (257,-264, 266 МКУ).
Митне оформлення базується на додержанні учасника ЗЕД вимог законодавства про обов`язкове декларування, тобто у подання відомостей митним органам про всі товари, що переміщується через митний кордон України. Декларування виражається в поданні митної декларації, документів та інформації, необхідних для митного оформлення і митного контролю.
Згідно з пунктом 28 статті 4 МК України, митні правила - встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем, або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом та іншими законами України.
Вимогами підпунктів б) та г) пункту 5 частини 8 статті 257 МК України передбачено, що митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей та заявленої мети переміщення вносяться відомості, крім інших, про код товару згідно з УКТЗЕД та звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар.
Обов`язок здійснити декларування товару відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом, унормований ст. 266 МК України.
Митним кодексом України чітко визначено про обов`язок декларанта заявити точні та достовірні відомості про товари, а також про їх права, які є похідними від виконання обов`язків останніми, а також передують поданням митної декларації у зв`язку з подальшим виконанням їх обов`язків та відповідно, у разі їх невиконання, встановлена відповідальність, передбачена саме по даному факту ст. 472 МК України.
Правом проведення фізичного огляду та відбору проб товару, з метою перевірки їх відповідності опису (відомостям), зазначеним у товаросупровідних документах, до подачі митної декларації від 26.12.2022 № 22иА9030400121351і9 згідно з частиною 2 статті 266 Митного кодексу України директор ТОВ "Ферітрейд" ОСОБА_1 не скористалася, тим самим підтверджуючи наявність точних відомостей про характеристики товару (наявність, найменування або назва, кількість тощо), необхідних для заповнення митної декларації у звичайному порядку.
Вчинення дій, визначених ч. 2 ст. 266 МК України, є правом, яке кореспондується обов`язку здійснити декларування товарів у відповідності до установленого порядку. Відтак невчинення таких дій є свідомим волевиявленням з усвідомлення можливих наслідків.
Так, у гр. 31 ЕМД від 26.12.2022 року № 22ЦГА903040012135119 було заявлено марку бензину 95 Преміум, детонаційна стійкість (октанове число) - 95,3, однак після отримання лабораторного дослідження виявлено, що заявлений показник детонаційної стійкості (октанове число) є 92,4, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 року №927 «Про затвердження Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», відповідає бензину марки 92.
Загальновідомим є факт необхідності використання для автомобілів тільки того типу палива, який рекомендує саме виробник. Використання ж пального з меншим октановим числом, ніж вказується в характеристиках до транспортного засобу, призведе до появи ефекту детонації.
Особливо чітко він проявляється, коли вимикається запалювання, а двигун при цьому продовжує працювати. Застосування палива з підвищеним октановим числом не загрожує небезпечними наслідками. Бензин типу (марки) палива - 92 використовується для заправки «вітчизняних автомобілів і застарілих іномарок», випущених до 2015 року. Якщо октанове число низьке (тобто виробник рекомендує лише використовувати бензин марки 95, а виявляється, що замість 95, фактично залили в бак 92), в двигуні відбуваються мікровибухи. Це і призводить до зростання споживання пального, і скорочує термін служби мотору.
Згідно з пунктами 8 та 9 Постанови Кабінету міністрів України від 01.08.2013 року №927 «Про затвердження Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив» кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива, що містить нормативні значення та фактичні результати випробувань, які підтверджують відповідність марки палива.
Крім того, зазначеною постановою визначено, що імпортер - це будь-яка фізична чи юридична особа, яка є резидентом України і вводить в обіг на ринку України продукцію походженням з іншої держави та несе відповідальність за її відповідність вимогам Технічного регламенту, а обіг палива на ринку це є переміщення транспортування) палива від виробника (імпортера, постачальника) до споживача або будь-які дії, пов`язані з транспортуванням, зберіганням, продажем.
Інструкцією з контролювання якості нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженою наказом МІНІСТЕРСТВОМ ПАЛИВА ТА ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ, ДЕРЖАВНИМ КОМІТЕТЕТОМ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ТЕХНІЧНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ТА СПОЖИВЧОЇ ПОЛІТИКИ 04.06.2007 за N 271/121, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 4 липня 2007 р. за N 762/14029 (далі - Інструкція) встановлено єдиний порядок організації та проведення робіт, пов`язаних з контролюванням якості товарної нафти та нафтопродуктів під час їх приймання, зберігання, транспортування та відпуску. Дія Інструкції з контролювання якості нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України поширюється на всі групи, класи, типи і види нафти та типи, марки і види нафтопродуктів.
Так, пунктом 6.4.7 визначено, що у разі виявлення випробувальною лабораторією відхилення якості нафтопродукту, що відпускається, від вимог нормативного документа хоча б за одним показником про це повідомляється керівництву підприємства-вантажовідправника. Реалізація нестандартних нафтопродуктів негайно призупиняється, і вживаються заходи з усунення причин псування нафтопродукту.
Випробувальна лабораторія - лабораторія, яка проводить технічні операції, що полягають у визначенні однієї чи декількох характеристик нафти і нафтопродуктів згідно з установленою процедурою.
Нестандартний нафтопродукт - нафтопродукт, що за одним чи декількома показниками якості не відповідає вимогам нормативного документа.
Таким чином, директор ТОВ "Ферітрейд" ОСОБА_6 після проведення дослідження у СЛЕД, прийняттям митницею класифікаційного рішення, не вжила заходів, передбачених вказаною Інструкцією.
З урахуванням викладеного, суд першої інстанції дійшов до хибного висновку, оскільки ОСОБА_1 не діяла в межах МК України та Порядку, за що Митним кодексом України передбачена адміністративна відповідальність (ст.472).
Станом на теперішній час, висновок СЛЕД Держмитслужби, класифікаційне рішення, а також будь-які інші дії посадових осіб митниці керівником ТОВ "Ферітрейд" ОСОБА_1 не оскаржувались та не спростовані стороною захистом.
Таким чином, за результатами з`ясування всіх обставин, виходячи з наданих пояснень та змісту договору про надання послуг митного брокера, укладеного між ТОВ "Ферітрейд" та ФОП « ОСОБА_2 » від 21.09.2022 року № 30-22, встановлено, що директор ТОВ "Ферітрейд" ОСОБА_1 , вчинила дії, направлені на незаявлення за встановленою формою точних та достовірних відомостей про товари, які підлягають обов`язковому декларуванню у разі переміщення через митний кордон України, а саме звичайний торгівельний опис в графі 31 митної декларації, який давав би змогу однозначно ідентифікувати та класифікувати товар в частині показника «детонаційна стійкість: октанове число за дослідним методом» та коду товару згідно УКТЗЕД, чим вчинила порушення митних правил, передбаченого ст. 472 МК України.
Посипання суду на відсутність рішення про коригування митної вартості свідчить про те, що суд не дослідив матеріали справи про ПМП, суть конкретного правопорушення (порушення митних правил), передбаченого ст. 472 МК України, а також вимоги, встановлені ст. 257, 266 МК України. Посилання суду на те, що обставини не призвели до неправомірного звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру додатково свідчить про формальний підхід суду щодо розгляду категорії справ, передбачених ст. 472 МК України.
Директору ТОВ «Ферітрейд» ОСОБА_1 не ставиться в провину ст. 485 МК України (неправомірне звільнення від .сплати митних платежів або зменшення їх розміру), а лише дії стосовно вчинення дій, направлених на незаявлення за встановленою формою точних та достовірних відомостей про товар при його декларуванні.
Статтею 472 МК України передбачено відповідальність за недекларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, тобто незаявлення за встановленою формою точних та достовірних відомостей (наявність, найменування або назва звичайний торгівельний опис, який давав би змогу однозначно ідентифікувати та класифікувати товар) про товари, транспортні засоби комерційного призначення, які підлягають обов`язковому декларуванню, у разі переміщення через митний кордон України.
Тобто, вказаною нормою Закону передбачений формальний склад адміністративного правопорушення, а не матеріальний у виді настання якихось негативних наслідків чи завдання шкоди державі.
Щодо посилання суду першої інстанції на положення ст. 268 МК України, ст. 460 МК України апеляційний суд зазначає наступне.
У відповідності до ст. 268 МК України, допущення у митній декларації помилок,які не призвели до незабезпечення заходів нетарифного регулювання, не тягнуть за собою застосування санкцій, передбачених цим Кодексом.
Варто зазначити, що виправлення помилок відбувається шляхом внесення змін до митної декларації, що передбачено ст. 269 МК України.
Відповідно до ч. 1 ст. 269 МК України, за письмовим зверненням декларанта або уповноваженої ним особи та з дозволу митного органу відомості, зазначені в митній декларації, можуть бути змінені або митна декларація може бути відкликана.
Відповідно до ч. 7 ст. 269 МК України, порядок внесення змін до митних декларацій, їх відкликання та визнання недійсними визначається Кабінетом Міністрів України.
У відповідності до положення про митні декларації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 № 450 (із змінами і доповненнями), не дозволяється внесення змін або відкликання митної декларації серед іншого, у разі виявлення порушень митних правил щодо задекларованих у цій митній декларації товарів.
В даному випадку ст. 268 МК України не застосовується до вчиненого директором ТОВ «Ферітрейд» ОСОБА_1 правопорушення, оскільки: жодних заяв про внесення змін до митної декларації від імпортера товару - ТОВ «Ферітрейд» не надходило; Енергетичною митницею винесено Рішення про визначення коду товару від 24.01.2023 № KT-UA903000-0014-2023, відповідно до якого, заявлений код товару згідно з УКТЗЕД 2710124512 змінено на 2710124194; у гр. 31 ЕМД від 26.12.2022 № 22UA903040012135U9 було заявлено марку бензину 95 Преміум, детонаційна стійкість (октанове число) - 95,3, однак після отримання лабораторного дослідження виявлено, що заявлений показник детонаційної стійкості (октанове число) є 92,4, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 року №927 «Про затвердження Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», відповідає бензину марки 92 (нижчої якості); з урахуванням рішення про визначення коду товару від 24.01.2023 № KT-UA903000-0014-2023, висновку СЛЕД Держмитслужби від 23.01.2023 № 142000-3101-0069, була подана та оформлена саме додаткова митна декларація № 23UA903040011310U7 від 12.06.2023 (а не заява про внесення змін).
Подана додаткова декларація ДТ № 23UA903040011310U7 до тимчасової, містить, зокрема:
в графі 31 митних декларацій зазначено опис товару згідно висновку СЛЕД та класифікаційного рішення Енергетичної митниці;
в графі 33 митної декларацій зазначений код товару згідно класифікаційного рішення митниці;
в графі 44 «подані документи» зазначене та прикріплене класифікаційне рішення Енергетичної митниці.
Відповідно до п. 20 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 03 червня 2005 року № 8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» у разі, коли неможливо виконати постанову суду про конфіскацію товарів, що є безпосередніми предметами порушення митних правил (у тому числі транспортного засобу), або предметів зі спеціально виготовленими сховищами (тайниками), використаних для приховування товарів від митного контролю, або транспортного засобу, що використовувався для переміщення предметів порушення митних правил через митний кордон України, з правопорушників стягується вартість зазначених товарів, предметів і транспортних засобів шляхом зміни способу і порядку виконання рішення відповідно до ст. 33 Закону від 21 квітня 1999 року №606-XIV (606-14) «Про виконавче провадження».
З матеріалів справи та пояснень учасників справи вбачається, що безпосередні предмети правопорушення не вилучались, оскільки до складання протоколу були випущені у вільний обіг.
Відповідно до ч. 2 ст. 541 МК України у разі неможливості конфіскації товарів, транспортних засобів, зазначених у п. 3 ст. 461 цього Кодексу, з осіб, які вчинили порушення митних правил, держаним виконавцем за рішенням суду в установленому законом порядку може стягуватися вартість цих товарів, транспортних засобів.
Згідно з п. 14 постанови Пленуму Верховного Суду України № 8 від 03 червня 2005 року «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил», якщо особу визнано винною у вчиненні правопорушення, але зазначені товари чи транспортні засоби відсутні, суд вправі вирішити у постанові питання про стягнення їхньої вартості.
Отже, суд доходить висновку, що ОСОБА_1 підлягає притягненню до відповідальності за порушення митних правил, передбачених ст. 472 МК України, з застосуванням санкцій, визначених даною нормою закону, а саме: штрафу в розмірі вартості товару та, внаслідок неможливості виконання конфіскації товару, стягненню загальної вартості товару, який переміщувався через митний кордон України, - 884 211,35 грн.
Відповідно до Закону України "Про судовий збір" до стягнення із ОСОБА_7 підлягає судовий збір в сумі 536 грн. 80 коп.
Враховуючи викладені обставини, а також те, що при апеляційному перегляді встановлено, що постанова місцевого суду не відповідає фактичним обставинам справи, то апеляційний суд доходить висновку, що постанова Подільського районного суду м. Києва від 10 листопада 2023 року підлягає скасуванню, а апеляційна скарга - задоволенню.
Керуючись положеннями статті 294 КУпАП та ст.458, 483 Митного кодексу України, Київський апеляційний суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу представника Енергетичної митниці Державної митної служби України Гереги Катерини Михайлівни задовольнити.
Постанову Подільського районного суду міста Києва від 10 листопада 2023 року скасувати.
Визнати ОСОБА_1 винною у порушенні митних правил, передбачених ст. 472 МК України, та накласти на неї адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 100 відсотків вартості товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил, у сумі 884 211,35 грн., із стягненням вартості товару у розмірі 884 211,35 грн.
Стягнути з ОСОБА_1 на користьдержависудовийзбір у сумі 536 грн. 80 коп.
Згідно з ч. 1 ст. 307 КУпАП штраф має бути сплачений порушником не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу, а в разіоскарження такої постанови - не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.
Відповідно до ст. 308 КУпАП у разінесплатиправопорушником штрафу у строк, установлений ч. 1 ст. 307 цього Кодексу, постанова про накладення штрафу надсилається для примусовоговиконання до відділудержавноївиконавчоїслужби і у порядкупримусовоговиконання постанови з правопорушникастягуєтьсяподвійнийрозмір штрафу, зазначеного у постанові про стягнення штрафу.
Постанова апеляційного суду набираєзаконноїсилинегайнопісляїївинесення, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя
Київського апеляційного суду С.В. Кулікова
Суд | Київський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2023 |
Оприлюднено | 28.12.2023 |
Номер документу | 115907777 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Адмінправопорушення
Київський апеляційний суд
Кулікова Світлана Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні