РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
17 січня 2024 р. Справа № 120/13145/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мультян М.Б., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Освод" до Виконавчого комітету Вінницької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Приватне підприємство "Капітан" про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Приватного підприємства "Освод" до Виконавчого комітету Вінницької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення.
Позовні вимоги мотивовані протиправністю, на думку позивача, рішення Виконавчого комітету Вінницької міської ради №1269 від 25 травня 2023 року «Про затвердження акту Комісії з питань звільнення території Вінницької міської територіальної громади від незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та малих архітектурних форм по вул. Івана Богуна, біля буд. №92 на території Вінницької міської територіальної громади».
Одночасно із позовною заявою позивачем було подано заяву про забезпечення даного позову.
Ухвалою суду від 28.08.2023 в задоволенні заяви Приватного підприємства "Освод" про забезпечення позову, - відмовлено.
Ухвалою суду від 31.08.2023 відкрито провадження у справі за вказаним позовом та вирішено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
25.09.2023 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позов заперечує та просить відмовити у його задоволення. Свої доводи мотивує тим, що 07.04.2023, Департаментом архітектури та містобудування Вінницької міської ради проведено перевірку дотримання вимог законодавства в сфері містобудування та благоустрою на території міста Вінниця щодо розташування малих архітектурних форм (шести дерев`яних альтанок) за адресою: вул. І. Богуна, біля буд. № 92 в м. Вінниці (біля приватних ділянок з кадастровими номерами: 0510100000:02:012:0131, 0510100000:02:012:0135, 0510100000:02:012:0138, 0510100000:02:012:0139).
За результатами перевірки встановлено, що за вищевказаною адресою розташовуються малі архітектурні форми, зокрема шість дерев`яних альтанок. Площа даних дерев`яних альтанок становить: 39м2, 12м2 та чотири альтанки по 5м2, що підтверджується кадастровим планом, виготовленим міським комунальним підприємством «Вінницький муніципальний містобудування і архітектури» та фотофіксацією.
Як зазначає відповідач, вищевказані альтанки облаштовано на землях комунальної власності, за відсутності відповідного рішення Вінницької міської ради (власника об`єкта благоустрою). Враховуючи вищевикладене, департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради до приватного підприємства «Освод» та гр. ОСОБА_1 направлено відповідні вимоги щодо звільнення земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади, загальною площею 0,0071 га із земель водного фонду (прибережна захисна смуга річки Південний Буг), шляхом демонтажу шести МАФ (дерев`яних альтанок), з приведенням території в придатний для подальшого використання за призначенням стан та письмовим повідомленням про виконання даної вимоги до 20.03.2023. Станом на дату перевірки, повідомлення про виконання не надходило.
За наслідками проведеної перевірки, складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудування та благоустрою на території міста Вінниця.
Після чого, на підставі проведеної перевірки 07.04.2023 департаментом архітектури та містобудування Вінницької міської ради видано припис за №05/00/010/20041 про усунення порушень при розміщенні тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності і малих архітектурних форм на території міста Вінниці. У приписі визначено, що за адресою: вул. І. Богуна, біля буд. № 92 в м. Вінниці розташовуються шість дерев`яних альтанок, без оформлених встановленому законодавством порядку відповідних правовстановлюючих документів на право землекористування.
В подальшому, 12.05.2023 на засіданні комісії з питань звільнення території Вінницької міської територіальної громади від незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та малих архітектурних форм, комісією доручено департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради - підготувати і подати на розгляд виконавчого комітету Вінницької міської ради проєкт рішення про затвердження акту № 9 про усунення порушень при розміщенні тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності і малих архітектурних форм на території Вінницької міської територіальної громади.
25.05.2023, виконавчим комітетом Вінницької міської ради прийнято рішення №1269 «Про затвердження акту Комісії з питань звільнення території Вінницької міської територіальної громади від незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та малих архітектурних форм по вул. Івана Богуна, біля буд. №92 на території Вінницької міської територіальної громади», яким затверджено вищевказаний акт комісії №9.
Відповідач зазначає, що використання Приватним підприємством «Освод» комунальних земельних ділянок загальною площею 0,0071 га розташованих в межах прибережної захисної смуги річки Південний Буг за адресою: м. Вінниця, вул. Івана Богуна, біля буд. №92, шляхом розміщення шести малих архітектурних форм (альтанок), за відсутності рішення Вінницької міської ради про передачу таких ділянок у власність або надання в користування (оренду, сервітут) і за відсутності вчиненого правочину щодо таких земельних ділянок та без оформленого у встановленому законодавством порядку відповідного речового права на них, без сплати плати за землю, не відповідає вимогам ст.ст. 13, 14, 142 Конституції України, ст.ст. 96, 125, 126, 206 Земельного кодексу України та ст.ст. 4, 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Правил благоустрою території Вінницької міської територіальної громади, затверджених рішенням міської ради від 22.05.2020 №2254 (зі змінами)
Таким чином, прийнявши рішення від 25.05.2023 №1269 «Про затвердження акту Комісії з питань звільнення території Вінницької міської територіальної громади від незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та малих архітектурних форм по вул. Івана Богуна, біля буд. №92 на території Вінницької міської територіальної громади», відповідач вважає, що діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією та законами України.
Ухвалою суду від 28.09.2023 залучено до участі у справі Приватне підприємство "Капітан" (вул. Ю.Клена, 28а, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 20090554), як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача.
04.10.2023 від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій підтримано позицію, викладену в позовній заяві та зазначено, що відзив відповідача є законодавчо необґрунтованим та такими, що не спростовує доводи, викладені у позовній заяві як підстави для задоволення позову. Зокрема зазначив, що відповідачем не наведено та не надано належних доказів та будь-яких доказів, що підтверджують проведення на території благоустрою підприємницької діяльності, саме користування земельною ділянкою, зайняття такої земельної ділянки самовільно та використання її з метою отримання прибутку, доходу або не за цільовим призначенням, та правового обґрунтування незаконності розташування дерев`яних альтанок, в тому числі і не у відповідності до Плану благоустрою, або спростування існування, законності підписання та дії на момент розгляду справи в суді договору №21/08/03 від 20.08.2021 на комплексне опорядження, утримання і зовнішній благоустрій на території, прилеглій до об`єкту або землекористування замовника. Про дані обставини, законність розміщення дерев`яних альтанок, невикористання та не проведення підприємницької діяльності з наданням відповідних копій документів повідомлялися представники Виконавчого комітету Вінницької міської ради разом з зауваженнями до акту № 18 обстеження земельної ділянки Вінницької територіальної громади від 07.03.2023 року, які ігнорувалися під час перевірки.
13.10.2023 ПП "Капітан" подано пояснення на позовну заяву в яких просить відмовити у задоволені позову. Зокрема, вказує, що позивач містобудівних умов та обмежень, що надаються департаментом архітектури, містобудування та кадастру щодо можливості розміщення альтанок не отримував, акт прийняття в експлуатацію вказаних споруд - альтанок відсутній, тому посилання позивача на те, що він нібито виконав всі вимоги законодавства і законно розмістив вказані альтанки є необґрунтованим.
Суд дослідив наведені в заявах по суті спору аргументи сторін та долучені до матеріалів справи докази і встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини.
20.08.2021 року Приватне підприємство "Освод" (Виконавець) та Департамент комунального господарства та благоустрою Вінницької міської ради (Департамент) уклали договір №21/08/03 про комплексне опорядження, утримання і зовнішній благоустрій на території, прилеглій до об`єкта або землекористування замовника, без передачі земельної ділянки у власність, що знаходиться за адресою: м. Вінниця, вул. І.Богуна, 92.
За умовами даного договору, Департамент доручає, а Виконавець приймає до виконання доручені роботи по утриманню прилеглої території: укладення договору на вивіз сміття з спеціалізованим підприємством, щоденне прибирання території благоустрою від сміття та снігу у разі потреби покіс трави (п. 1.2.1).
Пунктом 1.3.1 Департамент доручає, а Виконавець приймає до виконання доручені роботи по влаштуванню благоустрою прилеглої території відповідно плану (проекту) благоустрою території, затвердженому у встановленому порядку.
У 2021 році за замовленням ПП "Освод", як одного із умов договору від 20.08.2021 №21/08/03, Товариством з обмеженою відповідальністю "ВІН-ГІД ІНЖИНІРИНГ" розроблено План благоустрою території на реконструкцію будівлі та облаштування благоустрою території, берегу річки Південний Буг, біля буд. 92 по вул. І.Богуна в м. Вінниця, з метою: відображення благоустрою території навколо об`єкту на графічних матеріалах з урахуванням технічних умов.
07.04.2023 Департаментом архітектури та містобудування Вінницької міської ради проведено перевірку дотримання вимог законодавства в сфері містобудування та благоустрою на території міста Вінниця щодо розташування малих архітектурних форм (шести дерев`яних альтанок) за адресою: вул. І. Богуна, біля буд. №92 в м. Вінниці (біля приватних ділянок з кадастровими номерами: 0510100000:02:012:0131, 0510100000:02:012:0135, 0510100000:02:012:0138, 0510100000:02:012:0139).
За результатами перевірки встановлено, що за вищевказаною адресою розташовуються малі архітектурні форми, зокрема шість дерев`яних альтанок. Площа даних дерев`яних альтанок становить: 39 м2, 12 м2 та чотири альтанки по 5 м2, що підтверджується кадастровим планом, виготовленим міським комунальним підприємством «Вінницький муніципальний центр містобудування і архітектури» та фотофіксацією.
Відповідно до архівних даних департаменту архітектури та містобудування, за вищевказаною адресою, департаментом розглянуто План благоустрою території на реконструкцію будівлі та облаштування благоустрою території, берегу річки Південний Буг, біля буд. № 92 по вул. І. Богуна в м. Вінниця, який розроблено в 2021 році Товариством з обмеженою відповідальністю «Він - Гід Інжирінг» на замовлення приватного підприємства «Освод» - одну із складових відповідного пакету документів, необхідного для надання адміністративної послуги «Передача земельної ділянки у сервітутне користування», затвердженого рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради №91 від 21.01.2016 (в редакції, яка діяла протягом 2021, 2022 років) і рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради №120 від 19.01.2023.
При цьому встановлено, що розташування 2 дерев`яних альтанок, не відповідає розташуванню, вказаному на схемі генплану M1:500 даного плану благоустрою, відповідно до експлікації будівель і споруд.
За інформацією, наданою департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради (Акт обстеження земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади №18 від 07.03.2023) та згідно вищевказаного кадастрового плану встановлено, що приватне підприємство «Освод» та гр. ОСОБА_1 використовують за вказаною вище адресою комунальні земельні ділянки, загальною площею 0,0071 га, які розташовані в межах прибережної захисної смуги річки Південний Буг, для розміщення вищевказаних шести альтанок.
Також встановлено наявність укладеного між департаментом комунального господарства та благоустрою Вінницької міської ради та приватним підприємством «Освод» договору №21/08/03 від 20.08.2021 на комплексне опорядження, утримання і зовнішній благоустрій на території, прилеглій до об`єкту або землекористування замовника.
Однак, приватне підприємство «Освод» та гр. ОСОБА_1 до Вінницької міської ради, або ж виконавчого комітету щодо оформлення права сервітутного користування на зазначену вище комунальну земельну ділянку, із наданням необхідного пакету документів - не звертались.
Таким чином, вищевказані альтанки облаштовано на землях комунальної власності, за відсутності відповідного рішення Вінницької міської ради (власника об`єкта благоустрою).
Отже, за наслідками проведеної перевірки встановлено, що використання приватним підприємством «Освод» та гр. ОСОБА_1 комунальних земельних ділянок, загальною площею 0,0071 га, розташованих в межах прибережної захисної смуги річки Південний Буг за адресою: м. Вінниця, вул. І. Богуна, біля буд. № 92, шляхом розміщення шести дерев`яних альтанок, за відсутності рішення Вінницької міської ради про передачу земельної ділянки у власність або надання у користування (оренду, сервітут) і без оформлених у встановленому законодавством порядку відповідних правовстановлюючих документів на право землекористування - не відповідає вимогам та положенням ст.ст. 13, 14, 142 Конституції України, ст.ст. 96, 125, 126, 206 Земельного кодексу України та ст.ст. 4, 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Правил благоустрою території Вінницької міської територіальної громади, затверджених рішенням Вінницької міської ради №2254 від 22.05.2020 (зі змінами).
У зв`язку із цим, складено акт дотримання вимог законодавства у сфері містобудування та благоустрою на території міста Вінниця від 07.04.2023.
Після чого, на підставі проведеної перевірки 07.04.2023, Департаментом архітектури та містобудування Вінницької міської ради видано припис за №05/00/010/20041 про усунення порушень при розміщенні тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності і малих архітектурних форм на території міста Вінниці.
У приписі визначено, що за адресою: вул. І. Богуна, біля буд. №92 в м. Вінниці розташовуються шість дерев`яних альтанок, без оформлених у встановленому законодавством порядку відповідних правовстановлюючих документів на право землекористування. Такі дії, є порушенням вимог та положень ст.ст. 13, 14, 142 Конституції України, ст.ст. 96, 125, 126, 206 Земельного кодексу України та ст.ст. 4, 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Правил благоустрою території Вінницької міської територіальної громади, затверджених рішенням Вінницької міської ради №2254 від 22.05.2020 (зі змінами).
В подальшому, 12.05.2023 на засіданні комісії з питань звільнення території Вінницької міської територіальної громади від незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та малих архітектурних форм, комісією доручено Департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради підготувати і подати на розгляд виконавчого комітету Вінницької міської ради проєкт рішення про затвердження акту №9 про усунення порушень при розміщенні тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності і малих архітектурних форм на території Вінницької міської територіальної громади.
25.05.2023 виконавчим комітетом Вінницької міської ради прийнято рішення №1269 «Про затвердження акту Комісії з питань звільнення території Вінницької міської територіальної громади від незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та малих архітектурних форм по вул. Івана Богуна, біля буд. №92 на території Вінницької міської територіальної громади», яким затверджено вищевказаний акт комісії №9.
Також вказаним рішенням:
- рекомендовано ПП "Освод" виконати демонтаж трьох дерев`яних альтанок, а саме: площею 12 м2 та 5 м2, що не зазначені на схемі генплану М1:500 плану благоустрою, відповідно до експлікації будівель і споруд, та альтанку площею 39м2, в термін до 12.06.2023;
- у разі невиконання п. 2, Департаменту міського господарства Вінницької міської ради сприяти відключенню від електропостачання вказаних трьох дерев`яних альтанок. Термін - не пізніше 1 місяця від дати прийнятого рішення виконавчого комітету міської ради про затвердження даного акту;
- у разі невиконання п.2, призначено уповноваженою особою на виконання демонтажу комунальне підприємство «Вінницька спеціалізована монтажно-експлуатаційна дільниця з організації дорожнього руху», термін проведення демонтажу - не пізніше 2 місяців від дати прийнятого рішення виконавчого комітету міської ради про затвердження даного акту (з подальшим відшкодуванням витрат землекористувачем, пов`язаних з проведенням демонтажу, транспортуванням і зберіганням на спеціально відведеному майданчику, відповідно до рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 06.04.2017 №800 (зі змінами);
- доручено Департаменту комунального господарства та благоустрою Вінницької міської ради припинити договір на комплексне опорядження, утримання і зовнішній благоустрій на території, прилеглій до об`єкту або землекористування замовника від 27.05.2008, укладений з ПП «Капітан» та договір №21/08/03 від 20.08.2021 на комплексне опорядження, утримання і зовнішній благоустрій на території, прилеглій до об`єкту або землекористування замовника, укладений з ПП «Освод», у зв`язку із накладанням територій, на які вони були укладені;
- контроль за виконанням цього рішення покладено на заступників міського голови С.Матусяка, М.Форманюка.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради, позивач звернувся в суд із відповідним позовом.
Перевіряючи правомірність оскаржуваних дій та рішень відповідача, з урахуванням підстав, за якими позивач пов`язує їх протиправність та скасування, суд виходить з наступного.
Приписами частини 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою, другою статті 83 Земельного кодексу України передбачено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
За приписами частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження: 7) організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» від 06 вересня 2005 року № 2807-IV (далі - Закон № 2807-IV) благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля. В той же час, заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Згідно з частиною першою статті 2 цього Закону благоустрій населених пунктів передбачає:
1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів;
2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення;
3) створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.
Згідно статті 5 Закону № 2807-IV управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.
За правилами пунктів 1, 5, 14 частини 2 статті 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить: 1) забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 5) здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо; 14) видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.
Суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів, у розумінні частини 1 статті 12 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.
Відповідно до статті 13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», до об`єктів благоустрою населених пунктів належать:
території загального користування: парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики; пам`ятки культурної та історичної спадщини; майдани, площі, бульвари, проспекти; вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки; пляжі; кладовища; інші території загального користування;
прибудинкові території;
території будівель та споруд інженерного захисту територій;
території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.
До об`єктів благоустрою можуть належати також інші території в межах населеного пункту.
Режим використання об`єктів благоустрою визначено статтею 14 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», яка передбачає, що такі об`єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.
Згідно зі статтею 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», елементами (частинами) об`єктів благоустрою є:
1) покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм;
2) зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях;
3) будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів;
4) засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами;
5) технічні засоби регулювання дорожнього руху;
6) будівлі та споруди системи інженерного захисту території;
7) комплекси та об`єкти монументального мистецтва, декоративні фонтани і басейни, штучні паркові водоспади;
8) обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків;
9) малі архітектурні форми;
10) інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами.
Мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою.
До малих архітектурних форм належать: альтанки, павільйони, навіси; паркові арки (аркади) і колони (колонади); вуличні вази, вазони і амфори; декоративна та ігрова скульптура; вуличні меблі (лавки, лави, столи); сходи, балюстради; паркові містки; огорожі, ворота, ґрати; інформаційні стенди, дошки, вивіски; інші елементи благоустрою, визначені законодавством.
Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, норм і правил..
Приписами частини 1 статті 26-1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», визначено, що порушення об`єктів благоустрою, пов`язане з виконанням суб`єктами господарювання земляних та ремонтних робіт, здійснюється на підставі дозволу на порушення об`єктів благоустрою виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі - дозвіл), крім випадків, встановлених абзацами другим - п`ятим частини першої цієї статті.
Відповідно до статті 34 Закону № 2807-IV правила благоустрою території населеного пункту - це нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування. Типові правила розробляються тa затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної Політики у сфері житлово-комунального господарства.
Правила включають, зокрема, порядок розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності; порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів (п.п. 1, 7, 8 ч. 2 ст. 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»).
Частиною 3 статті 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» передбачено, що правила не можуть передбачати обов`язок фізичних і юридичних осіб щодо отримання будь-яких дозволів, погоджень або інших документів дозвільного характеру, а також повноважень органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, підприємств, установ, організацій, утворених такими органами, видавати зазначені документи.
Разом з тим, правові та організаційні основи містобудівної діяльності регулюються Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" №3038-VI від 17 лютого 2011 року (Закон №3038).
Згідно частиною 1 статті 41 Закону №3038 Державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Відповідно до частини 3 статті 41 Закону №3038 посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право: 1) безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню; 2) складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; 3) у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; б) зупинення підготовчих та будівельних робіт; 4) проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомки, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації; 5) проводити перевірку відповідності будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, що використовуються під час будівництва об`єктів, вимогам стандартів, норм і правил згідно із законодавством; 6) залучати до проведення перевірок представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, експертних та громадських організацій (за погодженням з їх керівниками), фахівців галузевих науково-дослідних та науково-технічних організацій; 7) одержувати в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
Забороняється витребовувати у суб`єктів містобудування інформацію та документи податкової, фінансової звітності, щодо оплати праці, руху коштів та інші, не пов`язані із здійсненням державного архітектурно-будівельного контролю; 8) вимагати у випадках, визначених законодавством, вибіркового розкриття окремих конструктивних елементів будинків і споруд, проведення зйомки і замірів, додаткових лабораторних та інших випробувань будівельних матеріалів, виробів і конструкцій; 9) забороняти за вмотивованим письмовим рішенням експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих в експлуатацію; 10) здійснювати фіксування процесу проведення перевірки з використанням фото-, аудіо- та відеотехніки; 11) здійснювати контроль за дотриманням порядку обстеження та паспортизації об`єктів, а також за реалізацією заходів щодо забезпечення надійності та безпеки під час їх експлуатації.
Так, рішенням Вінницької міської ради від 22.05.2020 № 2254 затверджено Правила благоустрою території Вінницької міської територіальної громади (із змінами).
Згідно п. 1.1, 1.2 та 1.3 Правила благоустрою території Вінницької міської об`єднаної територіальної громади (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території Вінницької міської об`єднаної територіальної громади (далі - ВМОТГ). Правила є обов`язковими для виконання на території ВМОТГ всіма органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими особами, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та підпорядкування, їх посадовими та службовими особами, органами самоорганізації населення, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають на території ВМОТГ. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території ВМОТГ. Рішення міської ради та її виконавчого комітету щодо благоустрою території ВМОТГ є обов`язковими для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають, або перебувають.
В розумінні Правил, мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою (пункт 1.14.43).
Згідно пп. 12 п. 2.12.1 Правил, на об`єктах благоустрою забороняється займати самовільно земельні ділянки, використовувати не за цільовим призначенням, за відсутності документа, що засвідчує право власності або використання.
Отже, пп. 12 п. 2.12.1 Правил передбачає заборону для фізичних/юридичних осіб займати самовільно земельні ділянки без дозвільних документів, що прямо суперечить положенням частини 3 статті 34 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів», оскільки Правила не можуть передбачати обов`язок фізичних і юридичних осіб щодо отримання будь-яких дозволів, погоджень або інших документів дозвільного характеру, а також повноважень органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, підприємств, установ, організацій, утворених такими органами, видавати зазначені документи.
Відтак, суд на підставі положень частини третьої статті 7 КАС України до спірних правовідносин застосовує положення статті 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», зокрема, частини третьої вказаної статті, та робить висновок, що до спірних правовідносин не повинні застосовуватися положення пп. 12 п. 2.12.1 Правил.
Крім того, з урахуванням правового висновку, викладеного у постановах Верховного Суду від 07.08.2023 у справі № 440/7204/21, від 07.11.2023 у справі № 440/6760/21 та від 15.11.2023 № 440/7203/21, суд дійшов висновку про те, що доводи відповідача про необхідність отримання земельного сервітуту мають формальний характер, оскільки цей орган місцевого самоврядування як розпорядник земельних ділянок комунальної власності був наділений правом встановити особистий строковий сервітут на раніше сформовану земельну ділянку для надання права на розміщення тимчасової споруди (малої архітектурної форми) з оформленням відповідного договору у встановленому порядку за умови додержання правил їх розміщення (продовження розміщення), дотримання яких перевіряються суб`єктами владних повноважень, які задіяні у цьому механізмі.
Разом із тим, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2018 у справі №905/1552/16 наведено висновок про те, що Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності не містять юридичних приписів щодо обов`язкового попереднього або наступного набуття суб`єктами господарювання будь-яких прав на земельні ділянки, на яких вони мають бажання встановити ТС для здійснення підприємницької діяльності.
Аналогічний висновок наведено у постанові Верховного Суду №560/868/21 від 25.05.2022.
Крім того, згідно матеріалів справи, 20.08.2021 року Приватне підприємство "Освод" (Виконавець) та Департамент комунального господарства та благоустрою Вінницької міської ради (Департамент) уклали договір №21/08/03 про комплексне опорядження, утримання і зовнішній благоустрій на території, прилеглій до об`єкта або землекористування замовника, без передачі земельної ділянки у власність, що знаходиться за адресою: м. Вінниця, вул. І.Богуна, 92.
За умовами даного договору, Департамент доручає, а Виконавець приймає до виконання доручені роботи по утриманню прилеглої території: укладення договору на вивіз сміття з спеціалізованим підприємством, щоденне прибирання території благоустрою від сміття та снігу у разі потреби покіс трави (п. 1.2.1).
Пунктом 1.3.1 Департамент доручає, а Виконавець приймає до виконання доручені роботи по влаштуванню благоустрою прилеглої території відповідно плану (проекту) благоустрою території, затвердженому у встановленому порядку.
У 2021 році за замовленням ПП "Освод", Товариством з обмеженою відповідальністю "ВІН-ГІД ІНЖИНІРИНГ" розроблено план благоустрою території на реконструкцію будівлі та облаштування благоустрою території, берегу річки Південний Буг, біля буд. 92 по вул. І.Богуна в м. Вінниця,
Вказаний План благоустрою був розроблений з метою: відображення благоустрою території навколо об`єкту на графічних матеріалах з урахуванням технічних умов, а не для надання адміністративної послуги "Передача земельної ділянки у сервітутне користування", як зазначено у затвердженому акті обстеження №18 та у відзиві на позовну заяву.
План благоустрою був розглянутий та погоджений Департаментом архітектури та містобудування та Департаментом міського господарства Вінницької міської ради, відповідно, доведений Департаментом до виконання позивачу.
Як свідчать матеріали справи, будь-яких зауважень від Департаменту щодо Плану благоустрою до ПП "Освод" не надходило, також не надходило і протягом 1,5 року виконання Договору №21/08/03. До підписання договору №21/08/03 від 20.08.2021 від Департаменту до позивача не надходило вимоги щодо необхідності звернення до Вінницької міської ради або до виконавчого комітету щодо оформлення права сервітутного користування на зазначену вище комунальну ділянку, з наданням необхідного пакету документів.
Договір №21/08/03 від 20.08.2021 з позивачем був підписаний без оформлення такого сервітутного користування, так як предмет Договору не передбачає користування земельною ділянкою.
Як вже було зазначено вище, відповідно умов даного договору, Департамент доручає, а Виконавець приймає до виконання доручені роботи по утриманню прилеглої території: укладення договору на вивіз сміття з спеціалізованим підприємством, щоденне прибирання території благоустрою від сміття та снігу у разі потреби покіс трави, Департамент доручає, а Виконавець приймає до виконання доручені роботи по влаштуванню благоустрою прилеглої території відповідно плану (проекту) благоустрою території, затвердженому у встановленому порядку.
Також суд встановив, що у відповідності до розглянутого та погодженого Плану благоустрою ПП "Освод" дозволено та доручено розміщення дерев`яних альтанок в кількості 8 (восьми) штук, які за експлікацією будівель та споруд графічно позначені за №1. Також на розглянутому та погодженому Плані благоустрою графічно зазначено ще дві альтанки, на яких нанесено надпис «альт.».
Таким чином, всі малі архітектурні форми (альтанки) ПП "Освод" встановлені у відповідності розробленого, розглянутого та погодженого Плану благоустрою та на виконання пункту 1.3.1 Договору за дорученням Департаменту комунального господарства та благоустрою Вінницької міської ради.
Суд також враховує, що згідно п. 2.1 Договору №21/08/03 від 20.08.2021 ПП "Освод" доручено роботи по влаштуванню благоустрою прилеглої території площею 7655 кв.м, до цієї території також входить і земельна ділянка площею 4200 кв.м, яка згідно договору від 27.05.2008 була передана для благоустрою приватному підприємству "Капітан".
Таким чином, висновок Виконавчого комітету Вінницької міської ради щодо порушення ПП "Освод" вимог та положень ст.ст. 13, 14, 142 Конституції України, ст.ст. 96, 125, 126, 206 Земельного кодексу України та ст.ст. 4, 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Правил благоустрою території Вінницької міської територіальної громади, затверджених рішенням Вінницької міської ради №2254 від 22.05.2020 (зі змінами) не знаходять свого підтвердження під час розгляду справи.
Також слід вказати, що матеріали справи не містять доказів того, що позивач здійснює чи здійснював комерційну чи підприємницьку діяльність на даному об`єкті благоустрою.
Тому посилання Департаменту земельних ресурсів Вінницької міської ради у затвердженому оскаржуваним рішенням акті №18 про обстеження земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади, про те, що у відкритих джерелах інформації (мережі інтернет) містяться оголошення про надання комерційних послуг з відпочинку в бесідках на 8-10, 20 і до 30-35 осіб біля річки Південний Буг за адресою: м. Вінниця, вул. Івана Богуна, 92 (місце відпочинку під назвою «Бджолина хата»), не знаходять свого підтвердження під час розгляду справи.
Відтак, суд доходить висновку про те, що приймаючи рішення №1269 від 25 травня 2023 року, Виконавчий комітет Вінницької міської ради діяв поза межами наданих законом повноважень.
Враховуючи встановлені судом обставини в їх сукупності, вищенаведені приписи чинного законодавства, суд доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог ПП "Освод" про визнання протиправним та скасування рішення Виконавчого комітету Вінницької міської ради №1269 від 25 травня 2023 року «Про затвердження акту Комісії з питань звільнення території Вінницької міської територіальної громади від незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та малих архітектурних форм по вул. Івана Богуна, біля буд. №92 на території Вінницької міської територіальної громади».
Відповідно до статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Також, ухвалюючи дане судове рішення суд також враховує статтю 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, практикою Європейського суду з прав людини (рішення «Серявін та інші проти України») та Висновком №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів (пункт 41) щодо якості судових рішень.
Згідно рішення Європейського суду з прав людини по справі «Серявін та інші проти України» (пункт 58) суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Пунктом 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
При цьому, у рішенні ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, Суд зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.
Враховуючи вищезазначені положення, дослідивши фактичні обставини та питання права, що лежать в основі спору по даній справі, суд прийшов до висновку про відсутність необхідності надання відповіді на інші зазначені аргументи сторін, оскільки судом були досліджені усі основні питання, які є важливими для прийняття даного судового рішення.
Згідно з положеннями частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема: обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); розсудливо; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
Відповідно до частин 1, 2 статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, що в даному випадку ним виконано, а позивачем доводи відповідача не спростовано.
Позивачем під час розгляду справи доведено порушення відповідачем положень чинного законодавства під час прийняття спірних рішень, що є необхідними передумовою для їх скасування.
Відтак, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову повністю.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з норм статті 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Вінницької міської ради №1269 від 25 травня 2023 року «Про затвердження акту Комісії з питань звільнення території Вінницької міської територіальної громади від незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та малих архітектурних форм по вул. Івана Богуна, біля буд. №92 на території Вінницької міської територіальної громади».
Стягнути на користь Приватного підприємства "Освод" понесені судові витрати у вигляді сплати судового збору у розмірі 2684 гривень (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Вінницької міської ради.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.
Відповідно до статті 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Приватне підприємство "Освод" (вул. І.Богуна, 92, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 13320976)
Відповідач: Виконавчий комітет Вінницької міської ради (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 03084813)
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Приватне підприємство "Капітан" (вул. Ю.Клена, 28а, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 20090554)
Суддя Мультян Марина Бондівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2024 |
Оприлюднено | 19.01.2024 |
Номер документу | 116359644 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Мультян Марина Бондівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні