Постанова
від 09.04.2024 по справі 120/13145/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/13145/23

Головуючий у 1-й інстанції: Мультян М.Б.

Суддя-доповідач: Полотнянко Ю.П.

09 квітня 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Полотнянка Ю.П.

суддів: Смілянця Е. С. Драчук Т. О.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги Приватного підприємства "Капітан", Виконавчого комітету Вінницької міської ради на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Освод" до Виконавчого комітету Вінницької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Приватне підприємство "Капітан" про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В :

Приватне підприємство "Освод" звернулось до суду з позовом до Виконавчого комітету Вінницької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Приватне підприємство "Капітан" про визнання протиправним та скасування рішення.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 17.01.2024 позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Виконавчого комітету Вінницької міської ради №1269 від 25 травня 2023 року «Про затвердження акту Комісії з питань звільнення території Вінницької міської територіальної громади від незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та малих архітектурних форм по вул. Івана Богуна, біля буд.№92 на території Вінницької міської територіальної громади».

Не погодившись з прийнятим судовим рішенням, третьою особою ПП «Капітан» та відповідачем у справі до суду подано апеляційні скарги в якій з підстав порушення судом норм матеріального та процесуального права просили скасувати зазначене судове рішення та прийняти нове - про відмову в задоволенні позову.

На обгрунтування заявленого апелянти зазначили, що рішення Виконавчого комітету Вінницької міської ради №1269 від 25 травня 2023 року прийнято на виконання повноважень щодо здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою, тому прийнято в межах повноважень та у спосіб визначений законом, тому висновки суду першої інстанції про його незаконність є необгрунтованими та такими, що суперечать матеріалам справи.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Як встановлено судом першої інстанції, 20.08.2021 року Приватне підприємство "Освод" (Виконавець) та Департамент комунального господарства та благоустрою Вінницької міської ради (Департамент) уклали договір №21/08/03 про комплексне опорядження, утримання і зовнішній благоустрій на території, прилеглій до об`єкта або землекористування замовника, без передачі земельної ділянки у власність, що знаходиться за адресою: м. Вінниця, вул. І.Богуна, 92.

За умовами даного договору, Департамент доручає, а Виконавець приймає до виконання доручені роботи по утриманню прилеглої території: укладення договору на вивіз сміття з спеціалізованим підприємством, щоденне прибирання території благоустрою від сміття та снігу у разі потреби покіс трави (п. 1.2.1).

Пунктом 1.3.1 Департамент доручає, а Виконавець приймає до виконання доручені роботи по влаштуванню благоустрою прилеглої території відповідно плану (проекту) благоустрою території, затвердженому у встановленому порядку.

У 2021 році за замовленням ПП "Освод", як одного із умов договору від 20.08.2021 №21/08/03, Товариством з обмеженою відповідальністю "ВІН-ГІД ІНЖИНІРИНГ" розроблено План благоустрою території на реконструкцію будівлі та облаштування благоустрою території, берегу річки Південний Буг, біля буд. 92 по вул. І.Богуна в м. Вінниця, з метою: відображення благоустрою території навколо об`єкту на графічних матеріалах з урахуванням технічних умов.

07.04.2023 Департаментом архітектури та містобудування Вінницької міської ради проведено перевірку дотримання вимог законодавства в сфері містобудування та благоустрою на території міста Вінниця щодо розташування малих архітектурних форм (шести дерев`яних альтанок) за адресою: вул. І. Богуна, біля буд. №92 в м. Вінниці (біля приватних ділянок з кадастровими номерами: 0510100000:02:012:0131, 0510100000:02:012:0135, 0510100000:02:012:0138, 0510100000:02:012:0139).

За результатами перевірки встановлено, що за вищевказаною адресою розташовуються малі архітектурні форми, зокрема шість дерев`яних альтанок. Площа даних дерев`яних альтанок становить: 39 м2, 12 м2 та чотири альтанки по 5 м2, що підтверджується кадастровим планом, виготовленим міським комунальним підприємством «Вінницький муніципальний центр містобудування і архітектури» та фотофіксацією.

Відповідно до архівних даних департаменту архітектури та містобудування, за вищевказаною адресою, департаментом розглянуто План благоустрою території на реконструкцію будівлі та облаштування благоустрою території, берегу річки Південний Буг, біля буд. № 92 по вул. І. Богуна в м.Вінниця, який розроблено в 2021 році Товариством з обмеженою відповідальністю «Він - Гід Інжирінг» на замовлення приватного підприємства «Освод» - одну із складових відповідного пакету документів, необхідного для надання адміністративної послуги «Передача земельної ділянки у сервітутне користування», затвердженого рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради №91 від 21.01.2016 (в редакції, яка діяла протягом 2021, 2022 років) і рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради №120 від 19.01.2023.

При цьому встановлено, що розташування 2 дерев`яних альтанок, не відповідає розташуванню, вказаному на схемі генплану M1:500 даного плану благоустрою, відповідно до експлікації будівель і споруд.

За інформацією, наданою департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради (Акт обстеження земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади №18 від 07.03.2023) та згідно вищевказаного кадастрового плану встановлено, що приватне підприємство «Освод» та гр. ОСОБА_1 використовують за вказаною вище адресою комунальні земельні ділянки, загальною площею 0,0071 га, які розташовані в межах прибережної захисної смуги річки Південний Буг, для розміщення вищевказаних шести альтанок.

Також встановлено наявність укладеного між департаментом комунального господарства та благоустрою Вінницької міської ради та приватним підприємством «Освод» договору №21/08/03 від 20.08.2021 на комплексне опорядження, утримання і зовнішній благоустрій на території, прилеглій до об`єкту або землекористування замовника.

Однак, приватне підприємство «Освод» та гр. ОСОБА_1 до Вінницької міської ради, або ж виконавчого комітету щодо оформлення права сервітутного користування на зазначену вище комунальну земельну ділянку, із наданням необхідного пакету документів - не звертались.

Таким чином, вищевказані альтанки облаштовано на землях комунальної власності, за відсутності відповідного рішення Вінницької міської ради (власника об`єкта благоустрою).

Отже, за наслідками проведеної перевірки встановлено, що використання приватним підприємством «Освод» та гр. ОСОБА_1 комунальних земельних ділянок, загальною площею 0,0071 га, розташованих в межах прибережної захисної смуги річки Південний Буг за адресою: м.Вінниця, вул. І. Богуна, біля буд. № 92, шляхом розміщення шести дерев`яних альтанок, за відсутності рішення Вінницької міської ради про передачу земельної ділянки у власність або надання у користування (оренду, сервітут) і без оформлених у встановленому законодавством порядку відповідних правовстановлюючих документів на право землекористування - не відповідає вимогам та положенням ст.ст. 13, 14, 142 Конституції України, ст.ст. 96, 125, 126, 206 Земельного кодексу України та ст.ст. 4, 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Правил благоустрою території Вінницької міської територіальної громади, затверджених рішенням Вінницької міської ради №2254 від 22.05.2020 (зі змінами).

У зв`язку із цим, складено акт дотримання вимог законодавства у сфері містобудування та благоустрою на території міста Вінниця від 07.04.2023.

Після чого, на підставі проведеної перевірки 07.04.2023, Департаментом архітектури та містобудування Вінницької міської ради видано припис за №05/00/010/20041 про усунення порушень при розміщенні тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності і малих архітектурних форм на території міста Вінниці.

У приписі визначено, що за адресою: вул. І. Богуна, біля буд.№92 в м. Вінниці розташовуються шість дерев`яних альтанок, без оформлених у встановленому законодавством порядку відповідних правовстановлюючих документів на право землекористування. Такі дії, є порушенням вимог та положень ст.ст. 13, 14, 142 Конституції України, ст.ст. 96, 125, 126, 206 Земельного кодексу України та ст.ст. 4, 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Правил благоустрою території Вінницької міської територіальної громади, затверджених рішенням Вінницької міської ради №2254 від 22.05.2020 (зі змінами).

В подальшому, 12.05.2023 на засіданні комісії з питань звільнення території Вінницької міської територіальної громади від незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та малих архітектурних форм, комісією доручено Департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради підготувати і подати на розгляд виконавчого комітету Вінницької міської ради проєкт рішення про затвердження акту №9 про усунення порушень при розміщенні тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності і малих архітектурних форм на території Вінницької міської територіальної громади.

25.05.2023 виконавчим комітетом Вінницької міської ради прийнято рішення №1269 «Про затвердження акту Комісії з питань звільнення території Вінницької міської територіальної громади від незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та малих архітектурних форм по вул. Івана Богуна, біля буд.№92 на території Вінницької міської територіальної громади», яким затверджено вищевказаний акт комісії №9.

Також вказаним рішенням:

- рекомендовано ПП "Освод" виконати демонтаж трьох дерев`яних альтанок, а саме: площею 12 м2 та 5 м2, що не зазначені на схемі генплану М1:500 плану благоустрою, відповідно до експлікації будівель і споруд, та альтанку площею 39м2, в термін до 12.06.2023;

- у разі невиконання п. 2, Департаменту міського господарства Вінницької міської ради сприяти відключенню від електропостачання вказаних трьох дерев`яних альтанок. Термін - не пізніше 1 місяця від дати прийнятого рішення виконавчого комітету міської ради про затвердження даного акту;

- у разі невиконання п.2, призначено уповноваженою особою на виконання демонтажу комунальне підприємство «Вінницька спеціалізована монтажно-експлуатаційна дільниця з організації дорожнього руху», термін проведення демонтажу - не пізніше 2 місяців від дати прийнятого рішення виконавчого комітету міської ради про затвердження даного акту (з подальшим відшкодуванням витрат землекористувачем, пов`язаних з проведенням демонтажу, транспортуванням і зберіганням на спеціально відведеному майданчику, відповідно до рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 06.04.2017 №800 (зі змінами);

- доручено Департаменту комунального господарства та благоустрою Вінницької міської ради припинити договір на комплексне опорядження, утримання і зовнішній благоустрій на території, прилеглій до об`єкту або землекористування замовника від 27.05.2008, укладений з ПП «Капітан» та договір №21/08/03 від 20.08.2021 на комплексне опорядження, утримання і зовнішній благоустрій на території, прилеглій до об`єкту або землекористування замовника, укладений з ПП «Освод», у зв`язку із накладанням територій, на які вони були укладені;

- контроль за виконанням цього рішення покладено на заступників міського голови С.Матусяка, ОСОБА_2 .

Не погоджуючись із зазначеним рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради, позивач звернувся в суд із відповідним позовом.

Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог ПП "Освод" про визнання протиправним та скасування рішення Виконавчого комітету Вінницької міської ради №1269 від 25 травня 2023 року «Про затвердження акту Комісії з питань звільнення території Вінницької міської територіальної громади від незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та малих архітектурних форм по вул. Івана Богуна, біля буд. №92 на території Вінницької міської територіальної громади».

Суд зазначив, що висновок Виконавчого комітету Вінницької міської ради щодо порушення ПП "Освод" вимог та положень ст.ст. 13, 14, 142 Конституції України, ст.ст. 96, 125, 126, 206 Земельного кодексу України та ст.ст. 4, 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Правил благоустрою території Вінницької міської територіальної громади, затверджених рішенням Вінницької міської ради №2254 від 22.05.2020 (зі змінами) не знайшов свого підтвердження під час розгляду справи.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.

Приписами частини 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою, другою статті 83 Земельного кодексу України передбачено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

За приписами частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження: 7) організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» від 06 вересня 2005 року № 2807-IV (далі - Закон № 2807-IV) благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля. В той же час, заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Згідно з частиною першою статті 2 цього Закону благоустрій населених пунктів передбачає:

1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів;

2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення;

3) створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.

Згідно статті 5 Закону № 2807-IV управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.

Так згідно ст. 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить:

1) затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів;

2) затвердження правил благоустрою територій населених пунктів;

3) створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб);

4) визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою;

5) затвердження місцевих планів управління відходами.

До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить:

1) забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів;

2) організація забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях;

3) організація місць відпочинку для населення;

4) розроблення та реалізація місцевих планів управління відходами та створення системи управління побутовими відходами;

5) здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування-транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо;

6) визначення місць стоянок транспортних засобів та майданчиків для паркування на об`єктах благоустрою;

7) визначення графіків роботи зовнішнього освітлення території;

8) визначення на об`єктах благоустрою місць розміщення громадських вбиралень;

9) залучення на договірних засадах коштів і матеріально-технічних ресурсів юридичних та фізичних осіб для здійснення заходів з благоустрою населених пунктів;

10) визначення обсягів пайової участі власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення в утриманні об`єктів благоустрою;

11) визначення в установленому порядку розміру відшкодувань юридичними та фізичними особами за забруднення довкілля та інші екологічні збитки, спричинені порушенням законодавства у сфері благоустрою та охорони навколишнього природного середовища;

12) інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів;-

13) участь у -проведенні щорічного всеукраїнського конкурсу "Населений пункт найкращого благоустрою і підтримки громадського порядку";

14) видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.

Суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів, у розумінні частини 1 статті 12 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.

Відповідно до статті 13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», до об`єктів благоустрою населених пунктів належать:

території загального користування: парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики; пам`ятки культурної та історичної спадщини; майдани, площі, бульвари, проспекти; вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки; пляжі; кладовища; інші території загального користування;

прибудинкові території;

території будівель та споруд інженерного захисту територій;

території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

До об`єктів благоустрою можуть належати також інші території в межах населеного пункту.

Згідно зі статтею 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», елементами (частинами) об`єктів благоустрою є:

1) покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм;

2) зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях;

3) будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів;

4) засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами;

5) технічні засоби регулювання дорожнього руху;

6) будівлі та споруди системи інженерного захисту території;

7) комплекси та об`єкти монументального мистецтва, декоративні фонтани і басейни, штучні паркові водоспади;

8) обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків;

9) малі архітектурні форми;

10) інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами.

Мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою.

До малих архітектурних форм належать: альтанки, павільйони, навіси; паркові арки (аркади) і колони (колонади); вуличні вази, вазони і амфори; декоративна та ігрова скульптура; вуличні меблі (лавки, лави, столи); сходи, балюстради; паркові містки; огорожі, ворота, ґрати; інформаційні стенди, дошки, вивіски; інші елементи благоустрою, визначені законодавством.

Приписами частини 1 статті 26-1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», визначено, що порушення об`єктів благоустрою, пов`язане з виконанням суб`єктами господарювання земляних та ремонтних робіт, здійснюється на підставі дозволу на порушення об`єктів благоустрою виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі - дозвіл), крім випадків, встановлених абзацами другим - п`ятим частини першої цієї статті.

Відповідно до статті 34 Закону № 2807-IV правила благоустрою території населеного пункту - це нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування. Типові правила розробляються тa затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної Політики у сфері житлово-комунального господарства.

Правила включають, зокрема, порядок розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності; порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів (п.п. 1, 7, 8 ч. 2 ст. 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»).

Так, рішенням Вінницької міської ради від 22.05.2020 №2254 затверджено Правила благоустрою території Вінницької міської територіальної громади (із змінами).

Згідно п. 1.1, 1.2 та 1.3 Правила благоустрою території Вінницької міської об`єднаної територіальної громади (далі Правила) нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території Вінницької міської об`єднаної територіальної громади (далі ВМОТГ). Правила є обов`язковими для виконання на території ВМОТГ всіма органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими особами, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та підпорядкування, їх посадовими та службовими особами, органами самоорганізації населення, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають на території ВМОТГ. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території ВМОТГ. Рішення міської ради та її виконавчого комітету щодо благоустрою території ВМОТГ є обов`язковими для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають, або перебувають.

В розумінні Правил, мала архітектурна форма це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою (пункт 1.14.43).

Згідно пп. 12 п. 2.12.1 Правил, на об`єктах благоустрою забороняється займати самовільно земельні ділянки, використовувати не за цільовим призначенням, за відсутності документа, що засвідчує право власності або використання.

Встановлено, що за адресою: вул. І. Богуна, біля буд. №92 в м. Вінниці (біля приватних ділянок з кадастровими номерами: 0510100000:02:012:0131, 0510100000:02:012:0135, 0510100000:02:012:0138, 0510100000:02:012:0139) розташовуються малі архітектурні форми, зокрема шість дерев`яних альтанок. Площа даних дерев`яних альтанок становить: 39 м2, 12 м2 та чотири альтанки по 5 м2, що підтверджується кадастровим планом, виготовленим міським комунальним підприємством «Вінницький муніципальний центр містобудування і архітектури» та фотофіксацією.

Згідно доводів відповідача, вищевказані альтанки облаштовано на землях комунальної власності, за відсутності відповідного рішення Вінницької міської ради (власника об`єкта благоустрою).

Так, підставою для прийняття рішення виконавчим комітетом Вінницької міської ради від 25.05.2023 №1269, став акт комісії з питань звільнення територій Вінницької міської ради.

Згідно акту №9 від 12.05.2023р. встановлено, що договір благоустрою укладений між виконавчим органом Вінницької міської ради та ПП «Освод» на площу 7655 га входять земельні ділянки кадастровий номер 0510100000:02:012:0131, кадастровий номер 0510100000:02:012:0139 власником яких є ПП «Капітан» та ділянка кадастровий номер 0510100000:02:012:0135 співвласниками якої є позивач та ІІП «Капітан».

Судом першої інстанції при прийнятті рішення було враховано те, що 20.08.2021 року Приватне підприємство "Освод" (Виконавець) та Департамент комунального господарства та благоустрою Вінницької міської ради (Департамент) уклали договір №21/08/03 про комплексне опорядження, утримання і зовнішній благоустрій на території, прилеглій до об`єкта або землекористування замовника, без передачі земельної ділянки у власність, що знаходиться за адресою: м. Вінниця, вул. І.Богуна, 92.

За умовами даного договору, Департамент доручає, а Виконавець приймає до виконання доручені роботи по утриманню прилеглої території: укладення договору на вивіз сміття з спеціалізованим підприємством, щоденне прибирання території благоустрою від сміття та снігу у разі потреби покіс трави (п. 1.2.1).

Пунктом 1.3.1 Департамент доручає, а Виконавець приймає до виконання доручені роботи по влаштуванню благоустрою прилеглої території відповідно плану (проекту) благоустрою території, затвердженому у встановленому порядку.

Водночас, суд апеляційної інстанції зазначає, що п.п. 5.3. договору №21/08/03 від 20.08.2021 визначено, що у питаннях не обумовлених даним договором сторони керуються законодавством, рішеннями сесій міської ради, рішеннями виконкому міської ради та розпорядженнями голови щодо комплексного опорядження, утримання і зовнішній благоустрій прилеглої території.

Так рішенням 58 сесія 6 скликання Вінницької міської ради 26.12.2014 №1970 «Про затвердження Порядку здійснення суб`єктами господарювання благоустрою територій міста Вінниці» передбачено, що Проект індивідуального благоустрою території - проектна документація, що містить детальний план зони благоустрою в межах землекористування суб`єкту господарювання, розроблений з врахуванням проектних рішень схеми комплексного благоустрою території та характеристик об`єкту. Проекти індивідуального благоустрою територій розробляються ліцензованими проектними організаціями/та, або сертифікованими спеціалістами на замовлення суб`єкту господарювання у відповідності до завдання на розробку проекту індивідуального благоустрою, наданого департаментом архітектури, містобудування та кадастру. Розроблені проекти індивідуального благоустрою територій підлягають погодженню департаментом архітектури, містобудування та кадастру. Планувальні та архітектурні вимоги до благоустрою території у разі реконструкції чи будівництва об`єктів архітектури визначаються містобудівними умовами та обмеженнями, що надаються департаментом архітектури, містобудування та кадастру, який контролює їх виконання на етапі моніторингу дотримання законодавства у сфері регулювання містобудівної діяльності під час прийняття до експлуатації. Департамент міського господарства контролює виконання робіт з благоустрою на існуючих об`єктах та подає відповідну інформацію до департаменту архітектури, містобудування та кадастру для підготовки висновку щодо виконання/невиконання благоустрою в повному обсязі суб`єктом господарювання.

Згідно ст. 1 Закону України «Про архітектурну діяльність» об`єкти архітектурної діяльності (об`єкти архітектури) - будинки і споруди житлово-цивільного, комунального, промислового та іншого призначення, їх комплекси, об`єкти благоустрою, садово-паркової та ландшафтної архітектури, монументального і монументально-декоративного мистецтва, території (частини територій) адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів;

Згідно ДБН Б.2.2-5:2011 «Благоустрій територій» Після проектування, погодження та виконання робіт з комплексного благоустрою приймання в експлуатацію об`єктів благоустрою здійснюється відповідно до [15]. До елементів благоустрою треба відносити: - покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок; - зелені насадження загального та обмеженого користування і спеціального призначення; - будівлі та споруди системи вивезення побутових відходів; - засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами; - технічні засоби регулювання дорожнього руху; - споруди системи інженерного захисту території; - комплекси та об`єкти монументального мистецтва; - обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків, розміщених на територіях загального користування та інших об`єктах благоустрою; - малі архітектурні форми; - інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами.

Позивачем не спростовано доводів відповідача та третьої особи про те, що містобудівних умов та обмежень, що надаються департаментом архітектури, містобудування та кадастру щодо можливості розміщення малих архітектурних форм - альтанок останній не отримував, акт прийняття в експлуатацію вказаних споруд - альтанок також до суду не надав, розмістив вказані альтанки не на погоджених проектом благоустрою місцях, що було підтверджено актом перевірки, тому посилання суду першої інстанції на те, що позивач нібито виконав всі вимоги законодавства і законно розмістив вказані альтанки є необгрунтованим, таким що суперечать матеріалам справи та доказам які містяться в справі.

Щодо посилання позивача на План благоустрою території, розробленого у 2021 році ТОВ "ВІН-ГІД Інжиніринг" на замовлення ПП "Освод", то колегією суддів встановлено, що відповідно до архівних даних департаменту архітектури та містобудування, за вищевказаною адресою, департаментом розглянуто вказаний План благоустрою території на реконструкцію будівлі та облаштування благоустрою території, берегу річки Південний Буг, біля буд. № 92 по вул. І. Богуна в м.Вінниця - одну із складових відповідного пакету документів, необхідного для надання адміністративної послуги «Передача земельної ділянки у сервітутне користування», затвердженого рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради №91 від 21.01.2016 (в редакції, яка діяла протягом 2021, 2022 років) і рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради №120 від 19.01.2023.

При цьому встановлено, що розташування 2 дерев`яних альтанок, не відповідає розташуванню, вказаному на схемі генплану M1:500 даного плану благоустрою, відповідно до експлікації будівель і споруд.

П.п. 5.1. договору №21/08/03 від 20.08.2021р. визначено, що за порушення умов цього договору виконавець несе відповідальність що визначена ст. 152 КУпАП.

Так, в матеріалах справи наявна постанова адміністративної комісії №350 від 12.05.2023 про накладання адміністративного стягнення на директора ПП «Освод» за порушення правил благоустрою «розміщення двох альтанок, що не несені в схему благоустрою» та квитанція про сплату штрафу. Вказана постанова директора ПП «Освод» не оскаржувалась і є чинною.

Отже, вказані обставини та докази свідчать про допущені порушення у сфері благостурою вчинені ПП «Освод», яким не надав суд першої інстанції жодної правової оцінки.

З огляду на повноваження органів місцевого самоврядування визначені законом, а саме, здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою посадовими особами органу місцевого самоврядування було складено ряд актів №18 від 07.03.2023 згідно якого було встановлено ряд порушень та акт №9 від 12.05.2023, затверджений оскаржуваним позивачем рішенням виконкому від 25.05.2023 №1269, який фактично дублює попередній акт.

Окрім того, судова колегія зауважує, що ухвалюючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції, окрім викладеного вище, залишив поза увагою і ту обставину, що із вказаних актів вбачається, що договір благоустрою із ПП «Освод» укладено на ділянку площею 7655 кв.м. (схематично зображено на додатку № 1 до договору) до складу, якої входять земельні ділянки кадастрові номери №0510100000:02:012:0131 №0510100000:02:012:0139 власником яких являється ПП «Капітан» та земельна ділянка кадастровий номер №0510100000:02:012:0135, яка перебуває у спільній сумісній власності ПП «Капітан» та ПП «Освод», що вбачається також із збірного кадастрового плану та інформаційної довідки від 13.12.2021. Також між ПП «Капітан» та департаментом благоустрою Вінницької міської ради 27.05.2008 був укладений договір благоустрою прилеглої території площею 4200 кв.м. Договір чинний і не припинений. Отже, земельна ділянка договір щодо благоустрою якої укладений договір з ПП «Освод» суміщається (накладається) на земельну ділянку площею 4200 кв.м. щодо благоустрою якої укладено договір з ПП «Капітан».

Також проектом благоустрою та технічними умовами наданими департаментом комунального господарства та благоустрою Вінницької міської ради на розробку вказаного проекту зазначається реконструкція будівлі по вул. І.Богуна, 92, однак будь-яких погоджень від ПП «Капітан» як власника земельних ділянок щодо укладання договору благоустрою не запитувалось і ПП «Капітан» їх не надавав, так само вказане стосується і реконструкції будівлі по вул. І.Богуна. 92, власником 3/5 якої являється ПП «Капітан».

Вказані обставини також було вірно враховані виконавчим комітетом Вінницької міської ради при прийнятті оскаржуваного рішення, на що також не було звернуто увагу судом першої інстанції.

Крім того слід зазначити, що договором від 20.08.2021 №21/08/03 на комплексне опорядження, утримання і зовнішній благоустрій на території прилеглої до об`єкту землекористування визначено (п.4.1. даний договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 20.08.2022р.

В разі відсутності за місяць до закінчення дії договору заяви від будь-якої із сторон про перегляд умов договору термін договору автоматично продовжується на наступний рік).

Так слід зазначити, що листом департаменту комунального господарства і благоустрою Вінницької міської ради від 16.06.2023 було повідомлено ПП «Освод» про припинення правовідносин за вказаним договором. Отже, строк дії договору сплив 20.08.2023р.

З адміністративним позовом ПП «Освод» звернувся до суду 25.08.2023, отже вже після того як сплив строк дії договору і договір про комплексне опорядження втратив чинність.

Таким чином, вищевикладеним підтверджуються доводи апелянтів щодо використання приватним підприємством «Освод» та гр. ОСОБА_1 комунальних земельних ділянок, загальною площею 0,0071 га, розташованих в межах прибережної захисної смуги річки Південний Буг за адресою: м. Вінниця, вул. І. Богуна, біля буд. № 92, шляхом розміщення шести дерев`яних альтанок, за відсутності рішення Вінницької міської ради про передачу земельної ділянки у власність або надання у користування (оренду, сервітут) і без оформлених у встановленому законодавством порядку відповідних правовстановлюючих документів на право землекористування, що не відповідає вимогам та положенням ст.ст. 13, 14, 142 Конституції України, ст.ст. 96, 125, 126, 206 Земельного кодексу України та ст.ст. 4, 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Правил благоустрою території Вінницької міської територіальної громади, затверджених рішенням Вінницької міської ради №2254 від 22.05.2020 (зі змінами).

Доводи позивача щодо відсутності доказів того, що він здійснює чи здійснював комерційну чи підприємницьку діяльність на даному об`єкті благоустрою, не спростовують встановлені вище порушення та використання земельних ділянок не за цільовим призначенням. При цьому, у відкритих мережах інформації (мережі Інтернет) містяться оголошення про надання комерційних послуг з відпочинку в бесідках на 8-10, 20, а також до 30-35 осіб біля річки Південний Буг за адресою: м.Вінниця, вул.Івана Богуна, 92 (місце відпочинку під назвою "Бджолина хата").

Отже, рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради №1269 від 25 травня 2023 року «Про затвердження акту Комісії з питань звільнення території Вінницької міської територіальної громади від незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та малих архітектурних форм по вул. Івана Богуна, біля буд. №92 на території Вінницької міської територіальної громади» прийнято на виконання повноважень щодо здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою, тому прийнято в межах повноважень та у спосіб визначений законом, тому висновки суду першої інстанції про його незаконність є необгрунтованими та такими, що суперечать матеріалам справи.

Крім того, згідно із статті 55 Конституції України, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 5 Кодексу адміністративного судочинства України, визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Аналіз наведених норм свідчить, що адміністративне судочинство спрямоване на захист порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин; задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин. При зверненні до суду позивачеві необхідно обирати такий спосіб захисту, який би міг відновити його становище та захистити порушене, на його думку право. Застосування конкретного способу захисту права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулась особа, так і від характеру його порушення.

Відсутність порушеного права або неправильний спосіб захисту встановлюються при розгляді справи по суті і є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у свої рішеннях від 01.02.2018 у адміністративній справі № 800/502/17 та від 08.02.2018 адміністративній справі № 800/191/17.

Адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушення прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто для задоволення позову адміністративний суд повинен установити, що в зв`язку з прийняттям рішення чи вчиненні дій (допущення бездіяльності) суб`єктом владних повноважень порушуються права, свободи чи охоронювані законом інтереси позивача.

Задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси у сфері публічно-правових відносин.

Таким чином, у розумінні КАС України захист прав, свобод та інтересів осіб завжди має похідний характер від встановлення судом самого факту їх порушення, адже відсутність порушеного права, свободи чи інтересу виключає необхідність їх захисту або відновлення.

Саме по собі порушення вимог закону діями (бездіяльністю) або рішеннями суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх незаконними є доведеність позивачем порушення цими діями або рішенням безпосередньо його прав та охоронюваних законом інтересів.

З огляду на зазначене, під час вирішення спору суд повинен пересвідчитись у належності особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення) а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

В зв`язку з тим, що право позивача на благоустрій згідно договору від 20.08.2021 №21/08/03 на комплексне опорядження, утримання і зовнішній благоустрій на території прилеглої до об`єкту землекористування припинилось 20.08.2023 підстави для задоволення позову відсутні, в зв`язку з відсутністю порушеного права у позивача на що також не звернув увагу суд першої інстанції.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, матеріалів справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню, оскільки оскаржуване рішення Виконавчого комітету Вінницької міської ради є законним та обґрунтованим та не підлягає скасуванню.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору не в повному обсязі встановив фактичні обставини справи та не надав їм належної правової оцінки, порушив норми матеріального та процесуального права, а доводи апеляційних скарг спростовують висновки суду першої інстанції та дають правові підстави для скасування оскаржуваного судового рішення.

У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення зокрема є, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що необхідно скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційні скарги Приватного підприємства "Капітан", Виконавчого комітету Вінницької міської ради задовольнити повністю.

Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року скасувати.

Ухвалити нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства "Освод" відмовити.

Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст. 325 КАС України та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий Полотнянко Ю.П. Судді Смілянець Е. С. Драчук Т. О.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.04.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118242818
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —120/13145/23

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Постанова від 09.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Рішення від 17.01.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 28.09.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні