РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 січня 2024 року справа № 580/10118/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гаращенка В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ВІШ-ІНВЕСТ» до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов товариства з обмеженою відповідальністю «ВІШ-ІНВЕСТ» до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради, в якому позивач просить:
- визнати протиправною бездіяльність Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради щодо не вчинення своєчасних і належних дій з продовження паспорту прив`язки №686 на тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності, площею 28 кв.м., за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, біля будинку 130/2, належних на праві власності товариству з обмеженою відповідальністю «ВІШ-ІНВЕСТ»;
- зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради продовжити строк дії паспорту прив`язки №686 на тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності, площею 28 кв.м., за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, біля будинку 130/2, належних на праві власності товариству з обмеженою відповідальністю «ВІШ-ІНВЕСТ», відповідно до пунктів 2.17 та 2.18 Порядку №244, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки.
Ухвалою від 20.11.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 10.02.2023 звернувся до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради через центр надання адміністративних послуг у м. Черкаси з пакетом документів, необхідних для продовження терміну дії паспорта прив`язки на тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності, площею 28 кв.м., за адресою м. Черкаси, вул. Смілянська, біля будинку 130/2, отримано відмову (лист за вих. №01-28/6203 від 21.06.2023), за продовженням строку його дії, втім у десятиденний строк, як це передбачено Порядком № 244 відповідачем не вчинено жодних дій стосовно вказаних вище заяви, крім того, акт управління інспектування Черкаської міської ради було складено лише 01.03.2023, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача щодо непродовження паспорту прив`язки.
Після усунення вказаних в акті управління інспектування Черкаської міської ради від 01.03.2023, позивач 18 серпня 2023 року за вх. №01-28/37728 повторно звернувся до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради через Центр надання адміністративних послуг у м. Черкаси з пакетом документів, передбачених Порядком №244 та згідно передбаченого переліку доданих документів згідно опису форми В-АП-08-8, необхідних для продовження терміну дії паспорта прив`язки, втім знову у десятиденний строк, як це передбачено Порядком № 244 відповідачем не було вчинено жодних дій стосовно вказаної вище заяви, а лише листом за вих. №01-28/37728 від 25.09.23 надано повторну відмову, що на думку позивача, підтверджує протиправну бездіяльність відповідача щодо непродовження паспорту прив`язки.
Паспорт прив`язки, належний позивачу, виданий правомірно, містить усі передбачені Порядком № 244 документи, а також зважаючи, що цим Порядком не встановлено імперативного припису щодо необхідності подачі замовником для продовження строку дії паспорту прив`язки інших документів, ніж заява замовника, позивач вважає, що у відповідача існує обов`язок продовжити строк дії паспорту прив`язки у відведений законом на оформлення паспорту прив`язки десятиденний строк.
Отже, відповідачем під час надання на заяву позивача листа відмови вих. №01-28/6203 від 21.06.23, із зазначенням умови (усунення невідповідностей ескізному проекту та часткове влаштування мощення ФЕМ) при виконанні якої відповідач продовжить дію паспорту прив`язки на тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності, площею 28 кв.м., за адресою АДРЕСА_1 , однак після усунення позивачем вказаних недоліків, не продовживши дію вказаного паспорту, а надавши повторну відмову за вих. №01-28/37728 від 25.09.23, порушено права позивача за відновленням яких і звертається до адміністративного суду.
Відповідач у відзиві на адміністративний позов просив у його задоволенні відмовити повністю, посилаючись на те, що в телефонному режимі представникам ТОВ «ВІШ-ІНВЕСТ» повідомлено про виявленні порушення та рекомендовано їх усунути, в зв`язку з чим позивачем надано гарантійний лист від 14.04.2023 (вх. №5645-01-14 від 14.04.2023), в якому зобов`язався усунути зазначені в акті від 01.03.2023 невідповідності розміщення свої тимчасової споруди.
Оскільки позивачем не усунуто виявлених порушень щодо приведення тимчасової споруди у відповідність до наданого паспорту прив`язки, листом від 21.06.2023 №01-28/6203 на адресу ТОВ «ВІШ-ІНВЕСТ» в письмовому вигляді повідомлено про необхідність привести тимчасову споруду до вимог паспорту прив`язки тимчасової споруди і лише після цього рекомендовано звернутися повторно з відповідною заявою про продовження терміну його дії.
18.08.2023 ТОВ «ВІШ-ІНВЕСТ» повторно звернувся з заявою вх. №01-28/37728 про продовження паспорту прив`язки тимчасової споруди, однак при перевірці встановлено, неусунення раніше виявленої невідповідності розміщення тимчасової споруди паспорту прив`язки, внаслідок чого листом від 25.09.2023 №01-28/37728 повідомлено про відсутність правових підстав для продовження паспорту прив`язки тимчасової споруди від 04.05.2017 №686 та повідомлено про здійснення її демонтажу, а земельну ділянку привести у належний санітарний стан.
За твердженням відповідача, підставою для встановлення тимчасової споруди є виключно паспорт прив`язки ТС, причому таке встановлення повинно відбуватися у повній відповідності до такого паспорту прив`язки ТС, а саме: має бути чітко дотримано як безпосередньо схему розміщення ТС, так і розміщення відповідно до схеми ескізів фасадів, оскільки відхилення від паспорту прив`язки тимчасової споруди не допускається. В акті управління інспектування Черкаської міської ради від 01.03.2023 зафіксовано, що позивач встановив тимчасову споруду по АДРЕСА_1 з відхиленням від паспорту прив`язки ТС №686 від 04.05.2017. Позивач не усунув усі невідповідності, що підтверджено актом від 24.11.2023, тому відповідач вважає правомірним непродовження терміну дії паспорту прив`язки тимчасової споруди.
Відповідач звернув увагу, що доводи позивача щодо обов`язку продовження строку дії паспорту прив`язки не заслуговують на увагу, оскільки відповідний порядок не містить обов`язку продовжувати дію паспорту прив`язки.
На думку відповідача, суд не може втручатись у дискреційні повноваження та підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.
На підставі наведеного відповідач вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
У додаткових поясненнях позивач не погодився з висновками відповідача, зазначивши, що відповідач відмовив у продовженні паспорту прив`язки на тимчасову споруду, посилаючись на наявні, на його думку, відхилення від паспорту прив`язки, оскільки частково відсутнє вимощення ФЕМ та на фасаді споруди наклеєні написи продуктів харчування, які продавались всередині. Позивач вказані недоліки усунув улаштувавши вимощення ФЕМ та прибрав наклейки з фасаду споруди, що підтверджено фотознімками, які приєднані позивачем до позовної заяви, однак це не влаштувало відповідача та він все-одно відмовив у продовженні паспорту прив`язки тимчасової споруди, надавши відповідь листом.
Позивач вважає, що визначення та продовження строку дії паспорту прив`язки повинно здійснюватися органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради з урахуванням строків реалізації положень Порядку № 244, тобто у десятиденний строк з дня подання відповідної заяви.
Позивач звернувся за продовженням строку дії паспорту прив`язки, однак у десятиденний строк, як це передбачено Порядком № 244 відповідачем не вчинено жодних дій стосовно заяв позивача від 10.02.2023 та 18.08.2023, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача щодо непродовження паспорту прив`язки, оскільки паспорт прив`язки виданий правомірно, містив передбачені Порядком № 244 документи.
За твердженням позивача, недотримання вимог паспорта прив`язки при встановленні тимчасової споруди, згідно п. 2.27 Порядку є підставою для анулювання дії паспорта прив`язки ТС, у той час як в межах спірних правовідносин мова йде про продовження строку паспорту прив`язки, що є різними поняттями.
Відповідність намірів замовника стосовно місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам перевіряється уповноваженим органом упродовж десяти робочих днів з дня отримання відповідного комплекту документів, тобто при оформлені паспорта прив`язки ТС, і на цьому етапі забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, непередбачених законом та Порядком №244. Серед підстав видачі та продовження паспорту прив`язки, які передбачені Порядком № 244 відсутнє посилання на необхідність надання доказу, який підтверджує розміщення тимчасової споруди у відповідності до паспорту прив`язки. Паспорт прив`язки є документом, який декларує місце встановлення ТС та зовнішній архітектурний вигляд ТС, тобто спочатку відповідач видає документ, а вже потім контролює розміщення тимчасової споруди у відповідності до паспорту прив`язки.
Позивач звернув увагу суду, що Порядком № 244 врегульовано саме видачу та продовження документу - паспорту прив`язки, а фактичне розміщення самої тимчасової споруди є наслідком вже виданого чи продовженого паспорту прив`язки, що є окремою процедурою.
На підставі наведеного позивач вважає, що його вимоги підлягають задоволенню.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд прийшов до такого висновку.
Судом встановлено, що управління планування та архітектури Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради видало позивачу паспорт прив`язки тимчасової споруди, а саме: паспорт прив`язки № НОМЕР_1 на тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності, площею 28 кв.м., за адресою АДРЕСА_1 , строком дії з 04.05.2017 до 04.05.2022.
10.02.2023 за вх. №01-28/6203 позивач подав до Департаменту «Центр надання адміністративних послуг» Черкаської міської ради заяву про продовження дії вказаного паспорта прив`язки тимчасової споруди, додавши до заяви примірник паспорту прив`язки.
Листом від 21.06.2023 №01-28/6203 Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради повідомив позивача про необхідність привести тимчасову споруду до вимог паспорту прив`язки тимчасової споруди і після цього рекомендовано звернутися повторно з відповідною заявою про продовження терміну його дії.
18.08.2023 позивач повторно звернувся з заявою вх. №01-28/37728 до Департаменту «Центр надання адміністративних послуг» Черкаської міської ради про продовження паспорту прив`язки тимчасової споруди.
Листом від 25.09.2023 №01-28/37728 Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради повідомив позивача про відсутність правових підстав для продовження паспорту прив`язки тимчасової споруди від 04.05.2017 №686 та повідомив про здійснення її негайного демонтажу і приведення земельної ділянки у належний санітарний стан.
Вважаючи, що відповідачем допущена бездіяльність щодо невидачі паспорту прив`язки тимчасової споруди позивачу, останній звернувся до суду з позовом.
Вирішуючи питання щодо строку звернення до суду, суд враховує, що із заявою про продовження дії паспорта прив`язки тимчасової споруди позивач звернувся 10.02.2023, а лист-відмова датована 21.06.2023, отже саме з цією датою пов`язується початок відліку строку звернення до суду.
Позовна заява подана до суду 27.10.2023, тобто в межах шестимісячного строку звернення до суду з дати коли позивач дізнався про порушення своїх прав.
Відповідно до ч. 2 ст. 122 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Відповідач помилково вважає, що позивач пропустив строк звернення до суду, вказуючи, що заява про продовження строку дії паспорту прив`язки подана 10.02.2023 і з цієї дати минуло більше 6 місяців, оскільки початок перебігу строку звернення до суду починається з дати коли позивач дізнався про порушення своїх прав.
Окрім наведеного, суд також приймає до уваги, що позивач повторно звертався до відповідача із заявою про продовження строку дії паспорту прив`язки від 18.08.2023, а листом №01-28/37728 від 25.09.2023 відповідач повторно з тих самих підстав відмовив у продовженні строку дії паспорту прив`язки.
За наведених фактичних обставин, суд дійшов висновку, що позивач строк звернення до суду за захистом порушених прав не пропустив.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Частинами першою, третьою статті 24 Закону № 280/97-ВР передбачено, що правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначається Конституцією України, цим та іншими законами, які не повинні суперечити положенням цього Закону.
Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Згідно частин першої та другої статті 11 Закону № 280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Відповідно до частини першої статті 30 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Повноваження сільських, селищних і міських рад та їх виконавчих органів у сфері благоустрою населених пунктів визначені також статтею 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 № 2807-IV (далі - Закон № 2807-ІV).
Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-VІ (далі - Закон № 3038-VІ) встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Статтею 28 Закону № 3038-VІ передбачено, що тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів».
Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Отже, тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності є елементом благоустрою, розміщення якої має відповідати правилам благоустрою на підставі дозвільного документу - паспорта прив`язки, який видає (продовжує строк дії) відповідний орган.
Згідно статті 14 Закону № 2807-IV об`єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності» на виконання частини четвертої статті 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, що додається (далі - Порядок № 244), який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22 листопада 2011 р. за № 1330/20068.
Згідно з п. 1.3 Порядку № 244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Пунктами 2.1 - 2.15, 2.20, 2.21, 2.30 та 2.31 Порядку № 244 передбачено, що підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС.
Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.
До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація).
Цей перелік документів є вичерпним.
Відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам визначає відповідний орган з питань містобудування та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації, протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.
Про відповідність намірів замовника щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам замовник повідомляється відповідним органом з питань містобудування та архітектури письмово протягом трьох робочих днів з дня такого визначення відповідності намірів або замовнику надається аргументована відмова щодо реалізації намірів розміщення ТС.
Для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України Про благоустрій населених пунктів України; технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.
Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.
Для підготовки паспорта прив`язки ТС містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки не надаються.
Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку. Паспорт прив`язки включає: схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж; реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація).
Цей перелік документів є вичерпним.
Паспорт прив`язки підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.
При оформлені паспорта прив`язки ТС забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, не передбачених законом та цим Порядком.
Паспорт прив`язки ТС не надається за умов: подання неповного пакета документів, визначених пунктом 2.6 цього Порядку; подання недостовірних відомостей, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку.
Ненадання паспорта прив`язки з інших підстав не допускається.
Паспорт прив`язки видається на безоплатній основі.
Згідно п. 2.23 Порядку № 244 після розміщення ТС замовник подає до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або відповідної районної державної адміністрації письмову заяву за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку, у якій зазначає, що він виконав вимоги паспорта прив`язки.
За приписами п. 2.27 Порядку № 244 дія паспорта прив`язки ТС анулюється за таких умов: недотримання вимог паспорта прив`язки при її встановленні; невстановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки; надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку. Під час підготовки паспорту прив`язки.
Відповідно до п. п. 2.17, 2.18, 2.19 Порядку № 244, строк дії паспорта прив`язки визначається органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради або районної державної адміністрації відповідно до генерального плану, плану зонування та детального плану територій та з урахуванням строків реалізації їх положень.
Продовження строку дії паспорта прив`язки здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.
У разі змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, розташуванні існуючих будівель і споруд, інженерних мереж або з ініціативи суб`єкта господарювання, паспорт прив`язки може переоформлюватись на строк дії цього паспорта прив`язки або на новий строк.
Зі змісту наведених норм Порядку № 244 слідує висновок, що визначення та продовження строку дії паспорту прив`язки повинно здійснюватися органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради або районної державної адміністрації з урахуванням строків реалізації положень Порядку № 244, тобто у десятиденний строк з дня подання відповідної заяви.
Суд вважає безпідставними твердження відповідача щодо відсутності встановленого Порядком № 244 строку розгляду заяви про продовження паспорту прив`язки, оскільки як видача так і продовження паспорту прив`язки за своєю суттю є однаковими процедурами, основною метою яких є перевірка паспорту прив`язки на відповідність містобудівній документації на місцевому рівні та правилам благоустрою населеного пункту.
Відповідність намірів замовника стосовно місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам перевіряється уповноваженим органом і на цьому етапі забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, не передбачених Законом та Порядком №244.
Зі змісту норм Порядку №244 вбачається, що видача паспорта прив`язки і перевірка розміщення тимчасової споруди є двома окремими процедурами. Якщо уповноважений орган видав чи продовжив дію паспорта прив`язки ТС, то в подальшому він має право провести перевірку на предмет відповідності розміщення тимчасової споруди паспорту прив`язки. Тобто, видача/продовження паспорту прив`язки передує перевірці фактичної відповідності споруди такому паспорту.
Отже, недотримання вимог паспорта прив`язки при встановленні тимчасової споруди, згідно п. 2.27 Порядку №244 є підставою для анулювання дії паспорта прив`язки ТС, у той час як в межах спірних правовідносин мова йде про продовження строку дії паспорту прив`язки, що є різними поняттями.
З огляду на викладене, суд не надає оцінку доводам сторін щодо наявності чи відсутності тих чи інших недоліків зовнішнього вигляду тимчасової споруди, оскільки це не впливає на видачу або продовження строку дії паспорта прив`язки ТС.
У разі якщо уповноважений державний орган не має зауважень до самого паспорту прив`язки, зокрема на предмет відповідності містобудівній документації на місцевому рівні та правилам благоустрою населеного пункту, то на відповідача покладено обов`язок продовжити строк дії такого паспорту, а перевірка розміщення тимчасової споруди у відповідності до паспорту прив`язки є наступною процедурою, за результатами якої відповідач наділений повноваженнями щодо ануляції паспорту прив`язки.
Щодо своєчасності звернення позивача за продовженням строку дії паспорту прив`язки ТС, суд виходить з такого.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який затверджено Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ.
В подальшому, Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб, Указом Президента № 133/2022 від 14.03.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб, Указом Президента № 259/2022 від 18.04.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб; Указом Президента № 341/2022 від 17.05.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб, Указом Президента № 573/2022 від 12.08.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб, Указом Президента №757/2022 від 07 листопада 2023 року строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Отже, на дату відмови відповідача щодо продовження строку дії паспорта прив`язки діяв воєнний стан, який на час розгляду справи в суді триває.
Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 № 2806-ІV визначає правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності і встановлює порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів.
Відповідно до абзацу 4,5 п.1 ст. 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності; об`єкт, на який видається документ дозвільного характеру (далі - об`єкт), - природні ресурси, земельна ділянка, ґрунтовий покрив земельних ділянок, споруда, будівля, приміщення, устаткування, обладнання та механізми, що вводяться в експлуатацію або проектуються, окрема операція, господарська діяльність певного виду, робота та послуга, а також документи, які використовуються суб`єктом господарювання у процесі проходження погоджувальної (дозвільної) процедури (проектна документація на будівництво об`єктів, землевпорядна документація, містобудівна документація, гірничий відвід).
Оскільки, відповідно до п. 2.30. Порядку № 244, розміщення тимчасової споруди самовільно забороняється, паспорт прив`язки тимчасової споруди є документом дозвільного характеру.
18.03.2022 відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні Кабінетом Міністрів прийнято постанову № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану», підпунктом 5 пункту 1 якої установлено, що строки дії діючих строкових ліцензій та документів дозвільного характеру автоматично продовжуються на період воєнного стану. При цьому, підпунктом 4 пункту 1 вказаної Постанови обумовлено, що на період воєнного стану зупиняється перебіг строків звернення за отриманням публічних послуг, визначених законодавством. З дня припинення чи скасування воєнного стану перебіг зазначених строків продовжується з урахуванням часу, що минув до їх зупинення
Частиною першою статті 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» обумовлено, що постанови Кабінету Міністрів України, крім постанов, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування.
Відповідно до пп. 5 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 18.03.2022 № 314, строки дії діючих строкових ліцензій та документів дозвільного характеру автоматично продовжуються на період воєнного стану.
Отже, вказана постанова Кабінету Міністрів України від 18.03.2022 № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану опубліковане у Офіційному віснику України від 05.04.2022 №26, 1399 та Урядовому кур`єрі, 19.03.2022 № 62.
Також, відповідно до пункту 4 Постанови КМУ від 18.03.2022 № 314 ця постанова набирає чинності з дня її опублікування та діє до дня припинення чи скасування воєнного стану.
З урахуванням зазначеного, оскільки Постанова № 314 набрала чинності 19.03.2022, а обставини, з якими пов`язується втрата нею чинності (припинення чи скасування воєнного стану) ще не настали, то станом на час відмови відповідача в продовженні паспорту прив`язки, ця постанова підлягала застосуванню у всіх врегульованих нею правовідносинах.
Таким чином, посилання відповідача на закінчення терміну дії паспорта прив`язки тимчасової споруди є безпідставними, враховуючи, що у період чинності паспорту прив`язки введено воєнний стан та ту обставину, що у відповідності до приписів пп.5 п. 1 постанови КМУ від 18.03.2022 № 314, строк дії строкових ліцензій та документів дозвільного характеру автоматично продовжуються на період воєнного стану.
Підсумовуючи наведене, суд дійшов висновку, що в десятиденний термін з дати звернення позивача із заявою від 10.02.2023 за продовженням строку дії паспорта прив`язки ТС відповідач не вчинив дій, які передбачені Порядком №244 та не продовжив строку дії паспорта прив`язки, що вказує на допущену з його боку протиправну бездіяльність.
Вирішуючи питання щодо ефективного способу захисту порушених прав позивача, суд зазначає, що згідно практики Європейського суду з прав людини (зокрема, постанови по справі Олссон проти Швеції від 24.03.1988 (скарга № 10465/83), запорукою вірного застосування - дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців. Обсяг цих повноважень суб`єкта владних повноважень повинен мати чіткі межі застосування, рішення органу має бути визнано протиправним, у разі, коли істотність порушення процедури потягнуло його неправильність, а за наявністю правової можливості (якщо ідеться про прийняття органом одного з двох рішень надати чи ні певну можливість здійснювати певні дій) суди повинні відновлювати порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень (у т. ч. колегіальний орган) прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.
Враховуючи, що судом визнано протиправною бездіяльність відповідача щодо непродовження строку дії паспорту прив`язки тимчасової споруди з підстав наявності недоліків зовнішнього вигляду тимчасової споруди, а інших підстав для відмови не вбачається, тому суд вважає, що для відновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради продовжити строк дії паспорту прив`язки №686 на тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності, площею 28 кв.м., за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, біля будинку 130/2, належну на праві власності товариству з обмеженою відповідальністю «ВІШ-ІНВЕСТ», відповідно до пунктів 2.17 та 2.18 Порядку №244, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, зважаючи, що відповідач не довів правомірність вчиненої ним бездіяльності, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради щодо непродовження строку дії паспорту прив`язки №686 на тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності, площею 28 кв.м., за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, біля будинку 130/2, належну товариству з обмеженою відповідальністю «ВІШ-ІНВЕСТ».
Зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради продовжити строк дії паспорту прив`язки №686 на тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності, площею 28 кв.м., за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, біля будинку 130/2, належну товариству з обмеженою відповідальністю «ВІШ-ІНВЕСТ», відповідно до пунктів 2.17 та 2.18 Порядку №244, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (вул. Б. Вишневецького, 36, м. Черкаси, Черкаська обл., 18000, код ЄДРПОУ 38715770) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ВІШ-ІНВЕСТ» (18008, м. Черкаси, вул. Вернигори, буд. 4, код ЄДРПОУ 38668663) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення суду.
Суддя Валентин ГАРАЩЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.01.2024 |
Оприлюднено | 26.01.2024 |
Номер документу | 116518022 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кобаль Михайло Іванович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Валентин ГАРАЩЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні