Рішення
від 07.02.2024 по справі 519/1510/23
ЮЖНИЙ МІСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №519/1510/23

2/519/111/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К РА Ї Н И

07.02.2024 року м. Южне

Южний міський суд Одеської області у складі:

головуючого судді - Барановської З.І., секретаря - Гнатюк Л.М.,

за участю: представників відповідача - Хижняк А.В., Зєвіної А.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління освіти Южненської міської ради Одеського району Одеської області, Комунального закладу позашкільної освіти «Палац творчості дітей та юнацтва «Мрія» про стягнення нарахованої, але не виплаченої заробітної плати та середнього заробітку за час затримку розрахунку,

У С Т А Н О В И В:

Позивач звернулась до суду з зазначеним позовом, мотивуючи свої вимоги тим, що 12.06.2023 було видано наказ №13-к за підписом директора Комунального закладу позашкільної освіти «Палац творчості дітей та юнацтва «Мрія» (у подальшому ПТДЮ «Мрія») Зєвіної А.І. про звільнення керівника гуртка вокального напрямку "Respekt" ОСОБА_1 за власним бажанням на підставі ст.38 КЗпП України, в якому зазначено: «виплатити ОСОБА_1 грошову компенсацію за 25 календарних днів невикористаної основної щорічної відпустки за робочий рік з 01.09.21 по 04.10.22 р». Зза ініціативою роботодавця (без зазначення підстав) було видано наказ №36-к від 03.10.2022 за підписом в/о директора ПТДЮ «Мрія» Предчук І.М. про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 , в пункті третьому якого вказано: «Централізованій бухгалтерії управління освіти ЮМР здійснювати фіксування сум заробітної плати, яку ОСОБА_1 не отримала за час призупинення трудового договору, а також суми ЄСВ, який мав би сплатити роботодавець». Цим ПТДЮ «Мрія» підтвердив факт, що протягом усього терміну призупинення дії трудового договору, позивачу нараховувалась, але не виплачувалась заробітна плата. У разі звільнення працівника, роботодавець зобов`язаний спочатку виплатити заборгованість по заробітній платі (з усіма складовими, які входять до її структури), що утворилась до дня звільнення, після чого здійснити розрахунок, в тому числі, виплатити грошову компенсацію за невикористану відпустку як один із видів належних до розрахунку виплат. Але виплат зазначених сум позивач не отримала. З довідки, вих. № 153/16-01-12 від 14.02.2023, та з розрахункового листка за 2023, наданих управлінням освіти Южненської міської ради, вбачається, що виплати належної ОСОБА_1 заробітної плати централізованою бухгалтерією ЮМР було припинено з березня 2022 року, тобто за сім місяців до видачі вищевказаного наказу про призупинення дії трудового договору. Таким чином, відповідачами допущено порушення трудового законодавства (безпідставна невиплата заробітної плати більше як за один місяць) відповідальність за яке передбачена ст.175 КК України та порушення строків виплати всіх сум, що належать працівникові при звільненні, відповідальність за яке передбачена ст.117 КЗпП України. Закон прямо покладає на підприємство, установу, організацію обов`язок провести зі звільненим працівником повний розрахунок, виплатити всі суми, що йому належать. 01.08.2023 позивачем було пред`явлено письмову вимогу про розрахунок за всіма видами виплат, яку було надіслано на офіційну електронну адресу УО Южненської міської ради. Спір з боку роботодавця про право працівника на отримання всіх видів розрахункових виплат зазначеними правовими нормами не передбачено - допускається лише спір про розмір сум, нарахованих до виплати (ч.2 ст.116 КЗпП). Наявність спору підтверджується діями сторін: з боку працівника - це або подання заяви до комісії по трудових спорах (за умови її наявності), або безпосереднє звернення до місцевого загального суду у випадках передбачених, зокрема п.1 ч.1 ст.232 КЗпП (за період роботи позивача в ПТДЮ «Мрія» комісія по трудових спорах не обиралась); з боку роботодавця (єдина, передбачена КЗпП можливість) - це звернення до суду у відповідності до пункту 4 частини 1 цієї ж етапі цього Кодексу у разі відшкодування працівниками матеріальної шкоди, заподіяної підприємству, установі, організації, що даних правовідносин не стосується. Таким чином, безспірне право працівника на отримання заробітної плати встановлено ст.21 ЗУ «Про оплату праці», ст.115 КЗпП і закріплено ст.43 Конституції України, а статтею 116 КЗпП надана додаткова можливість для працівника оспорити нараховані роботодавцем суми в порядку, встановленому гл.XV КЗпП. Наказом від 01.09.2017 № 31 позивач була прийнята на роботу в підрозділ УО ЮМР, ПТДЮ «Мрія», на посаду акомпаніатора (1 ставка). «31» серпня 2020 року наказом № 14-к позивач переведений на посаду керівника гуртка вокального напрямку "Respekt" з збереженням 1/2 ставки посади акомпаніатора. Під час знаходження у трудових відносинах з ПТДЮ "Мрія", утворилась заборгованість по нарахованій, але не виплаченій позивачу заробітній платі та компенсації за порушення строків виплати. Заборгованість виникла внаслідок незаконних дій відповідачів. Всупереч вимогам ч.11 ст.602 КЗпП, після введення воєнного стану в Україні, директором ПТДЮ «Мрія», Зєвіною А.І. , не було видано наказ про переведення позивача як педагогічного працівника на дистанційну форму роботи. Відсутність такого наказу доводить, що директор ПТДЮ «Мрія» не виконала свій посадовий обов`язок, визначений ст.60-2 ЗУ № 1213-ІХ від 04.02.2021 - видання розпорядження (наказу) про виконання Позивачкою дистанційної роботи та забезпечення її необхідним для такої праці обладнанням (ч.7 ст.60-2 ЗУ №1213-ІХ) або грошовою компенсацією за використання нею власних технічних засобів (ч.7-8 ст.60-2 ЗУ №1213-ІХ), але вимагала від працівника (позивача) виконання його посадових обов`язків. Проте, незважаючи на зазначене, позивач продовжувала дистанційно займатися зі своїми учнями власними засобами, про що має відповідні електронні докази і може надати їх на вимогу суду у разі необхідності. Приватним повідомленням у месенджері Viber від 03.06.2022 Зєвіна А.І. вимагала написання (заднім числом) заяв на відпустки без збереження заробітної плати, притому на загальний термін, що перевищує встановлені законом 90 днів. 26.03.2022 адміністрацією ПТДЮ «Мрія» було складено акт про те, що позивач не вийшов на роботу з 23.03.2023 з невідомих причин і що зв`язок з нею в адміністрації закладу відсутній. Вказані вище докази приватної переписки позивача з директором ПТДЮ «Мрія» Зєвіною А.І. свідчать про зворотнє. 09.06.2022 Зєвіна А.І. отримала під письмову розписку від ОСОБА_3 три заяви позивача: одна - про щорічну оплачувану відпустку від 01.03.2022 і дві: від 23.03.2022 та від 20.05.2022 - про переведення на дистанційну форму роботи. Перша заява з зазначеного переліку була прийнята, а дві останні не були прийняті на підставі несвоєчасного подання. Тобто, несвоєчасне подання заяв про відпустки без збереження заробітної плати і заяви на щорічну оплачувану відпустку директором ПТДЮ «Мрія» допускається, а заяву про переведення на дистанційну форму роботи ні. Нормами ч.11 ст. 60-2 КЗпП передбачено обов`язок керівника видати наказ про переведення на дистанційну форму без обов`язкового укладення трудового договору про дистанційну роботу в письмовій формі. Отже, за змістом цієї правової норми, закон не встановлює чіткого терміну подання відповідної письмової заяви працівником у разі виникнення загрози воєнної агресії. Всупереч нормам, встановленим ст.20 ЗУ «Про звернення громадян», адміністрацією ПТДЮ «Мрія» не була надана відповідь на звернення позивача від 08.08.2022 з проханням виплатити невиплачену заробітну плату. Всупереч забороні, встановленій положеннями ст.1 Конвенції «Про скасування примусової праці» №105 та ст.4 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (оплата праці входить до сфери її застосування), після того, як заробітна плата не виплачувалась протягом шести місяців, роботодавець продовжував вимагати від позивача виконання посадових обов`язків, доказом чого є електронний лист від 04.10.2022, надісланий з офіційної електронної адреси ПТДЮ «Мрія» ptdu.mechta@ukr.net на електронну адресу позивача Elenika920@ukr.net, в якому відсутнє повідомлення, що заборгованість по заробітній платі буде виплачена, чим, з огляду на зазначення в тексті листа, що «всі дії погоджені з відділом освіти ЮМР», підтверджується факт застосування рабської (примусової) праці відповідачами. У Постанові ВП ВС від 21 червня 2023 року у справі № 916/3027/21 (провадження № 1208гс23), Велика Палата Верховного суду виснувала, що якщо електронне листування між особами включаючи месенджери мобільного телефону (як і будь-яке інше листування), дає змогу встановити осіб листування, то воно є електронним доказом, який розглядається та оцінюється судом у сукупності з іншими наявними в матеріалах справи доказами. Наказ «Про призупинення дії трудового договору», вказаний вище, не відповідає вимогам, встановленим частиною 2 ст.13 Закону № 2352-ІХ, зокрема, щодо зазначення в наказі інформації про причини призупинення, у тому числі про неможливість обох сторін виконувати свої обов`язки, кількість, категорії і прізвища, ім`я, по-батькові відповідних працівників. За змістом цієї статті призупинення дії трудового договору за ініціативою роботодавця застосовується за умови зменшення обсягів трудової діяльності всього закладу у зв`язку з активними бойовими діями. Такий наказ повинен мати форму загального документа, що містить перелік працівників. Індивідуальна форма наказу про призупинення дії трудового договору чинним законодавством допускається лише з ініціативи самого працівника. Відповідної заяви від позивача на офіційну електронну адресу ПТДЮ «Мрія» не надходило. Таким чином, призупинення дії трудового договору з боку керівництва ПТДЮ «Мрія» з окремим працівником, в той час, як решта працівників отримувала заробітну плату в повному обсязі, є дискримінацією з елементами мобінгу (п.1-2 ст.41 КЗпП) та прихованим покаранням, враховуючи що наказ про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 був виданий після того, як остання відмовилась писати заяви на відпустки без збереження заробітної плати і надіслала на офіційну електронну адресу ПТДЮ «Мрія» вищевказане «Звернення». У межах досудового врегулювання спору позивачем була подана скарга до Держпраці України. 03.08.2023 на електронну адресу позивача надійшла офіційна відповідь від Південного межрегіонального управління Державної служби з питань праці за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю ПТДЮ «Мрія», під час якого була досліджена кадрова та бухгалтерська документація, ведення якої передбачено законодавством про працю. За результатами зазначеного позапланового заходу складений акт та сформовано проект припису про скасування наказу ПТДЮ «Мрія» від 03.10.2022 № 36-к «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 ». У відповідності до ч.3 ст.13 ЗУ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» зазначений припис направлено на погодження до Одеської обласної військової адміністрації- вихідний лист Міжрегіонального управління № ПД/3.1/4720-23 від 27.07.2023. На підставі розрахункових листків Централізованої бухгалтерії ЮМР, в яких відображено структуру заробітної плати у повному обсязі. посадовий місячний оклад за посадою керівника гуртка вокального напрямку складає 6 746,30 грн; посадовий місячний оклад за посадою акомпаніатора складає 3 134,45 грн; надбавка 15%-30% (вид 190) складає 1 349,26 грн; надбавка 15%-30% (вид 193) складає 626,89 грн; вислуга (30 років) складає 2 964,23 грн. Всього 14 803,13 грн на місяць, що відповідає даним, вказаним у довідці, вих. № 153/16-01-02, щодо нарахованої і виплаченої заробітної плати за січень і лютий 2022 року. Таким чином, нарахована, але не виплачена заробітна плата за період 03-2022 - 06.2023 року (15 місяців) складає 222 046,95 грн. Розрахунок компенсації за порушення строків виплати заробітної плати за період 03-2022-06-2023 здійснений онлайн на сайті https://zoonline.com.ua, що діючим законодавством не забороняється, у відповідності до Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» від 19.10.2000 №2050-ІІІ та «Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати», затвердженого постановою КМУ від 21.02.2001 № 159 по формулі, визначеній пунктом 4 цього Порядку, і складає 14252,18 грн. Середній заробіток за час затримки розрахунку обчислено відповідно до п.2 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 лютого 1995 року № 100. У спірному періоді число робочих днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком - з 13.06.2023 (наступний після звільнення день) по 05.09.2023 (день подачі позову), становить 85 календарних днів, що складає: в червні 2023 року (30 днів) - 493,44 грн на день = 8 881,92 грн за 18 днів; в липні 2023 року (31 день) - 14 803,13 грн; в серпні 2023 року (31 день) - 14 803,13 грн; в вересні (30 днів) - 493,44 грн на день = 2 467,20 грн за 5 днів. Середній заробіток за спірний період - 40 955,38 грн. Вихідна сума становить 277 254,51 грн.

Позивач просить суд стягнути з управління освіти Южненської міської ради, управляючої організації комунального закладу позашкільної освіти «Южненський міський палац творчості дітей та юнацтва «Мрія», на користь ОСОБА_1 заборгованість по заробітній платі в сумі 277 254,51 грн, з них: 222 046,95 грн стягнення нарахованої, але не виплаченої заробітної плати; 14252,18 грн стягнення компенсації за порушення строків виплати заробітної плати; 40 955,38 грн стягнення середнього заробітку за затримку розрахунку.

30.10.2023 до суду надійшов відзив від представника ПТДЮ «Мрія», згідно якого 31.08.2017 ОСОБА_1 була прийнята на роботу в Палац творчості дітей та юнацтва «Мрія» (наказ ПТДЮ «Мрія» №31 від 31.08.2017). Відповідно до Наказу ПТДЮ «Мрія» №2-в від 01.03.2022 керівнику гуртка ОСОБА_1. надано щорічну профспілкову відпустку з 01.03.2022 по 21.03.2022 (за період з 01.09.2021 по 31.08.2022 - 21 к.д.). Відповідно до Наказу ПТДЮ «Мрія» №12-к від 30.05.2022, з 01.06.2022 ОСОБА_1 у зв`язку з введенням воєнного стану і невідомим місцем знаходження зменшено тижневе навантаження акомпаніатора на 12 годин, затверджено загальне тижневе навантаження керівника гуртка - 18 годин. Відповідно до наказу ПТДЮ «Мрія» №24-в від 31.08.2022, керівнику гуртка ОСОБА_4 надано відпустку без збереження заробітної плати з 01.09.2022 по 01.10.2022. Відповідно до наказу ПТДЮ «Мрія» №36-к від 03.10.2022, дію трудового договору з ОСОБА_1 призупинено до відновлення можливості виконувати роботу, але не пізніше дня припинення або скасування воєнного стану. 12.06.2023 ОСОБА_1 була звільнена з посади керівника гуртка ПТДЮ «Мрія» за власним бажанням відповідно до ст.38 КЗпП України (наказ ПТДЮ «Мрія» №13-к від 12.06.2023). З огляду на це, звертаємо увагу суду, що позовна заява ОСОБА_1 про стягнення нарахованої, але не виплаченої заробітної плати та стягнення середнього заробітку за час затримки розрахунку є такою, що не підлягає до задоволення, адже позивач не довела факт того, що заробітна плата, яка має бути стягнена, є нарахованою. В силу того, зазначимо, що тягар доведення підстав, на які посилається позивач у позовній заяві, покладений на неї саму. По-перше, заробітна плата ОСОБА_1 не була нарахована, а тому не може бути виплачена та стягнена. У зв`язку з введенням воєнного стану та з метою убезпечення всіх учасників освітнього процесу, 25 лютого 2023 року МОН направлено листа керівникам департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій і керівникам закладів професійної, фахової передвищої та вищої освіти з рекомендацією щодо припинення освітнього процесу в усіх закладах освіти та оголошення канікул на два тижні. 25 лютого 2023 року на підставі листа МОН України від 25.02.2022 №1/3276-22 ПТДЮ «Мрія» було видано Наказ №14-о від 25.02.2022 «Про організацію освітнього процесу». Після отримання рекомендацій щодо організації навчального процесу від Управління освіти Южненської міської ради адміністрацією ПТДЮ «Мрія» було систематизовано інформацію щодо місця перебування працівників у робочій бесіді у застосунку Viber. 04.03.2023 керівник гуртка ОСОБА_1 у робочій бесіді написала повідомлення наступного змісту: «Я з мамою і вагітною невісткою в Кракові (Польща)». Крім того, 04.03.2023 усім працівникам було надано можливість вибрати форму роботи. Зі змісту надісланого повідомлення керівником гуртка ОСОБА_1 вбачається, що остання виявила бажання оформити відпустку із збереженням заробітної плати за рахунок літніх канікул. На підставі особистої заяви ОСОБА_1 , було видано Наказ ПТДЮ «Мрія» №2-в від 01.03.2022, відповідно до якого керівнику гуртка ОСОБА_1 надано щорічну профспілкову відпустку з 01.03.2022 по 21.03.2022 (за період з 01.09.2021 по 31.08.2022 - 21 к.д.). Після того, відповідно до Наказу ПТДЮ «Мрія» №16-о від 19.03.2022 «Про організацію освітнього процесу» працівникам необхідно забезпечити: з 14 березня 2022 року організацію освітньої діяльності у закладах позашкільної освіти Южненської міської територіальної громади здійснювати за дистанційною формою навчання з максимальним використанням технічних можливостей підпорядкованих закладів, їх учнів та педагогів, забезпечивши дотримання вимог Інтернет-безпеки та (за потреби) за заявою одного з батьків організувати навчання за індивідуальною формою здобуття освіти: екстернатною, сімейною (домашньою). Внести необхідні зміни до робочих навчальних планів та програм, розробити та затвердити розклад занять. Під час організації освітнього процесу забезпечити використання технологій дистанційного навчання, асинхронного онлайн-навчання, електронних ресурсів, можливостей освітньої платформи «Всеукраїнська школа-онлайн», регіональних платформ, ресурсів закладів освіти області. З метою виконання вищевказаного наказу 21.03.2022 методистом закладу позашкільної освіти Предчук І. було надіслано робоче повідомлення у робочу бесіду в застосунку Viber наступного змісту: «Прошу надати коди доступу до платформ для дистанційного навчання на електронну адресу». ПРОТЕ, позивачем такий код не надавався, чим було проігноровано вказівку адміністрації та порушено Наказ №16-о від 19.03.2022 «Про організацію освітнього процесу». Таким чином, вбачається, що після завершення щорічної профспілкової відпустки, 22 березня 2022 року керівник гуртка ОСОБА_1 мала приступити до виконання своїх функціональних обов`язків, враховуючи положення Наказу №16-о від 19.03.2022 «Про організацію освітнього процесу». Проте, позивачем не виконувалися функціональні обов`язки, не здійснювалося навчання за дистанційною формою з використанням технічних можливостей, а також не внесено необхідних відомостей до робочих навчальних планів та програм, не розроблено і не затверджено розкладу занять. Усе вищенаведене свідчить про систематичне ухилення позивача від виконання посадових, функціональних обов`язків, несвоєчасне надання інформації щодо виконання таких обов`язків адміністрації закладу. Разом з тим 23.03.2023 керівник гуртка ОСОБА_1 покинула робочу бесіду у застосунку Viber. Ознайомлення та повідомлення інформації щодо навчального процесу в індивідуальному форматі не здійснювалося. Зі сторони позивача не виявлено жодної зацікавленості та бажання дізнатись інформацію про організацію освітньої діяльності у закладі позашкільної освіти. Запровадження дистанційної форми навчання в ПТДЮ «Мрія» супроводжувалось чинною нормативною базою. Відмітимо, що звіти про виконану роботу позивачем не надавались. 26.03.2022 групою працівників ПТДЮ «Мрія» в особі директора А.Зєвіної, методиста І.Предчук, в.о. директора центру професійного розвитку О.Ланецької було складено акт про перевірку робочого часу чим виявлено відсутність на роботі керівника гуртка ОСОБА_1 . Так, встановлено, що керівник гуртка ОСОБА_1 не приступила до роботи після щорічної відпустки з 23.03.2022. На робочу електронну пошту не надані розклад та код доступу до занять, не підтверджене місце свого знаходження (якщо знаходиться за межами Южненської ОТГ). Для проведення занять дистанційно не продемонструвала свої технічні можливості та наявність Інтернету. На прохання приступити до дистанційних занять не надала жодної інформації. На період перевірки було зафіксовано факт, що ОСОБА_1 не вийшла на зв`язок, з робочої групи «Мрія» у застосунку Viber видалилась, заяв з поясненням щодо відсутності на роботі без поважних причин не має. 13.04.2022 вдруге групою працівників ПТДЮ «Мрія» в особі директора А.Зєвіної, методиста І.Предчук, в.о. директора центру професійного розвитку О.Ланецької було складено акт про перевірку робочого часу чим виявлено відсутність на роботі керівника гуртка ОСОБА_1 26.05.2022 втретє групою працівників КЗПО «Палац творчості дітей та юнацтва «Мрія» в особі директора А.Зєвіної, методиста І.Предчук, в.о. директора центру професійного розвитку О.Ланецької було складено акт про перевірку робочого часу чим виявлено відсутність на роботі керівника гуртка ОСОБА_1 . Після того, 27.05.2022 директором ПТДЮ «Мрія» було надіслано службовий лист на ім`я заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради-начальника управління освіти Олени Баранецької. Відповідно до службового листа, станом на 27.05.2022 керівник гуртка ОСОБА_1 дистанційні заняття за розкладом не проводить (це було зафіксовано актами перевірки робочого часу 25 березня, 13 квітня, 26 травня). Керівник гуртка ОСОБА_1. інформацію про надання кодів доступу до занять проігнорувала, не надавши ні одного коду доступу. Журнали обліку гурткової роботи ОСОБА_1 також не надавались. У зв`язку з цим, відповідно до Наказу ПТДЮ «Мрія» №12-к від 30.05.2022, з 01.06.2022 ОСОБА_1 у зв`язку з введенням воєнного стану і невідомим місцем знаходження зменшено тижневе навантаження акомпаніатора на 12 годин, затверджено загальне тижневе навантаження керівника гуртка - 18 годин. 15 червня 2022 року ПТДЮ «Мрія» було видано Наказ №24-о від 15.06.2022 «Про підготовку закладу до нового 2022-2023 навчального року». Зі змісту наказу вбачається, що працівників (в тому числі керівника гуртка ОСОБА_1 ) зобов`язали: завершити комплектування у закладі до 23.08.2022; провести поширення інформації в батьківських групах щодо особливостей освітньої діяльності закладу у новому навчальному році до 25.08.2022; надати документацію до відділу освіти, яка підтверджує готовність закладу до роботи в новому навчальному році (акти, розклад, комплектування, освітня програма, програми: освітню програму до 01.07.2022, комплектування гуртків до 24.08.2022, штатний розклад та тарифікацію до 03.09.2022, списки комплектування до 15.09.2022. Жодного з вищенаведених документів, необхідних для організації освітнього процесу у новому навчальному році, позивач не надала. Втім, на підставі особистої заяви ОСОБА_1 , ПТДЮ «Мрія» було видано Наказ №24-в від 31.08.2022 «Про відпустку без збереження заробітної плати ОСОБА_1 », відповідно до якого, керівнику гуртка ОСОБА_1 надано відпустку без збереження заробітної плати з 01.09.2022 по 01.10.2022. Проте, після завершення терміну відпустки, позивач не приступила до виконання функціональних обов`язків, не надала відомостей про своє місце перебування, про готовність до проведення дистанційних занять та не виконала ряду вимог щодо організації освітнього процесу, встановлених Наказами. 03.10.2022 групою осіб працівників ПТДЮ «Мрія» в особі директора А.Зєвіної, методиста І.Предчук , керівника гурткаметодиста В.Петровського , керівника гуртка С.Слободенюк , керівника гуртка Г.Блакитної-Тодорчук, акомпанітора ОСОБА_2 було складено акт про перевірку робочого часу, чим виявлено відсутність на роботі ОСОБА_1 . Зі змісту вищевказаного акту вбачається наступне: «02.10.2022 керівник гуртка ОСОБА_1. повинна була приступити до роботи після відпустки без збереження заробітної плати, ми чекали будь-якої інформації чи посилання до занять до 03.10.2022 до 18:00 години, не отримавши ніякої інформації стосовно подальшої роботи керівника гуртка ОСОБА_1 , зробили висновок, що вона не готова приступити до роботи». Також, зазначимо, що на виконання Наказу №24-о від 15.06.2022 «Про підготовку закладу до нового 2022-2023 навчального року» позивач повинна була надіслати на електронну пошту закладу позашкільної освіти пакет документів, необхідний для організації дистанційного навчання, а саме: програми (якщо потрібно, то адаптовані), розклад з посиланням до занять, комплектування (3 групи по 15 дітей в кожній), заяви батьків (зразок додається) з номерами телефонів для зв`язку. Крім того, необхідно було зв`язатися з фахівцем ЦРПП Ланецькою О.М. з метою надання їй інформації щодо платформи, на якій працівник планує працювати та підтвердити, продемонструвати технічні можливості та умови. З вимогою надати вищевказаний пакет документів та необхідністю зв`язку із фахівцем ЦРПП, ОСОБА_1 була ознайомлена, про що свідчать скриншоти із листування, додані позивачем до позовної заяви. Разом з тим, в ході перевірки робочого часу встановлено, що програма за якою працював гурток в минулому році не є дійсною, нову керівник гуртка не надала. Посилання та розклад не надано. Займатись за розкладом минулого року неможливо, тому що у зв`язку із збройною агресією рф проти України та введенням воєнного стану багато дітей виїхали закордон і займаються в інших школах. До того ж групою з`ясовано, що ОСОБА_1 заняття в середній і молодшій групі не проходили з лютого, тому що керівник після виїзду відмінила усі заняття до скасування воєнного стану, з частиною дітей немає зв`язку, інша частина дітей ніколи не були вихованцями цього гуртка. Заяви від батьків про те, що вони мають бажання, щоб їх діти займалися у вокальному гуртку - відсутні. З фахівцем ЦРПП керівник гуртка не зв`язався. Таким чином, ПТДЮ «Мрія» було видано Наказ №36-к від 03.10.2022 «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 ». Так, відповідно до Наказу, дію трудового договору із ОСОБА_1 призупинено з 04 жовтня 2022 року до відновлення можливості виконувати роботу, але не пізніше дня припинення або скасування воєнного стану. Протягом 2022-2023 навчального року позивач не давала про себе знати, не повідомляла адміністрацію про місце свого перебування, функціональні та посадові обов`язки не виконувала. На підставі особистої заяви ОСОБА_1 ПТДЮ «Мрія» було видано Наказ №13-к від 12.06.2023 «Про звільнення ОСОБА_1 ». Зазначимо, що у зв`язку з виконанням припису Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці «Про скасування наказу (розпорядження) роботодавця або усунення порушень законодавства про працю щодо призупинення дії трудового договору» ПТДЮ «Мрія» було видано Наказ №18-к від 17.08.2023 «Про скасування наказу №36-к від 03.10.2022 «Про призупинення дії трудового договору із ОСОБА_1 ». Трудові відносини позивача з відповідачем-2 регулювалися № 2136-IX Законом України від 15 березня 2022 року «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», який визначає особливості трудових відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами, у період дії воєнного стану. Акцентуємо увагу на тому, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану, з 24 лютого 2022 року тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, з подальшим його продовженням, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені Конституцією України, а саме: статтею 43 «Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується". Однак, в силу обставин, які склалися, роботодавцем, відповідачем, було забезпечено усі умови для комфортної праці, організовано дистанційний формат роботи, чим було забезпечено реалізацію права на працю кожного, закріпленого у Конституції України. Проте, у зв`язку із систематичним ігноруванням позивачем наказів закладу позашкільної освіти, порушенням правил трудового розпорядку, невиконанням функціональних обов`язків, позивач облікувалася у табелі виходу на роботу як така, що не з`явилася з нез`ясованих причин. Отже, вважаємо, що відповідачем жодним чином не порушено чинного законодавства у сфері праці, заробітна плата позивачу не нараховувалася, а тому не може бути стягнута. По-друге, у табелях виходу на роботу працівників ПТДЮ «Мрія» з березня 2022 по травень 2023 ОСОБА_1 проставлялась відмітка НЗ відповідно до чинного законодавства. Відтак, заробітна плата не нараховувалась на підставі табелів виходу на роботу. Табель обліку робочого часу є підставою для нарахування заробітної плати працівникам. Зважаючи на наявну у відповідача інформацію про перебування ОСОБА_1 поза межами України (станом на 04.03.2022 позивач відправила повідомлення у робочу бесіду, що вона перебуває у Кракові, Польща, проте документально це не спростовувалося) та неможливості нею виконання трудових обов`язків відповідно Наказів ПТДЮ «Мрія», у табелі обліку робочого часу позивач з березня 2022 року по травень 2023 року зазначено НЗ (неявки з нез`ясованих причин). Заборгованість по заробітній платі станом на 14.02.2023 відсутня. Зважаючи на наявну у відповідача інформацію про перебування ОСОБА_1 поза межами України (станом на 04.03.2022 позивач відправила повідомлення у робочу бесіду, що вона перебуває у Кракові, Польща, проте документально це не спростовувалося) та неможливості нею виконання трудових обов`язків відповідно Наказів ПТДЮ «Мрія», у табелі обліку робочого часу позивач з березня 2022 року по травень 2023 року зазначено НЗ (неявки з нез`ясованих причин). Підтвердженням цього є табелі виходу на роботу працівників КЗПО «Палац творчості дітей та юнацтва «Мрія» з березня 2022 року по травень 2023 року. Крім того, факт не нарахування позивачу заробітної плати засвідчує Довідка №152/16-01-12 від 14.02.2023, відповідно до якої затримок по видачі заробітної плати не було. Разом з тим, зазначимо, що відповідних доказів для спростування позовної заяви позивачем не надано, а тому дану обставину, на яку вона посилається, слід визнати недоведеною. Таким чином, позивач самовільно, без погодження з роботодавцем (відповідачем-2) з березня 2022 року припинила відвідувати своє робоче місце, а її доводи що нібито вона продовжувала займатись з вихованцями гуртка дистанційно власними засобами є надуманими і не підтверджуються жодним доказом. Перебуваючи на так званій відділеній роботі, позивач жодної трудової функції не виконувала, підтверджень цьому стороною позивача не надано, незважаючи на відповідні посилання в позовній заяві. Натомість, відповідачем з березня 2022 року запроваджено дистанційну форму роботу, оскільки саме роботодавцю належать повноваження щодо прийняття таких рішень. Натомість, позивач, будучи найманим працівником, самостійно за власною ініціативою не вправі визначати форми своєї подальшої трудової діяльності у відповідача без згоди останнього. А оскільки позивач будь-якої роботи не виконувала, то не може йтися і про виплату їй заробітної плати, яка є винагородою, яку роботодавець виплачує працівникові за виконану роботу, а відповідно, і заборгованість відповідача перед позивачем з виплати заробітної плати, а тому відсутній сам предмет позову. Відтак, позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління освіти Южненської міської ради та Комунального закладу позашкільної освіти «Палац творчості дітей та юнацтва «Мрія» про стягнення нарахованої, але невиплаченої заробітної плати є безпідставними та недоведеними наявними доказами, а тому мають бути залишені без задоволення, як і решта заявлених вимог, що є похідними від пов`язаної із заробітною платою. Тільки у разі невиконання обов`язку щодо належних звільненому працівникові сум у строки, зазначені у ст.116 КЗпП України наступає передбачена статтею 117 КЗпП України відповідальність. В даній ситуації усі вищевказані обставини не можуть застосовуватися, оскільки розмір простроченої заборгованості роботодавця відсутній, період затримки виплати заборгованості відсутній. Разом з тим, звертаємо увагу, що Наказом №13-к від 12.06.2023 «Про звільнення ОСОБА_1 » чітко передбачено, що централізована бухгалтерія Управління освіти Южненської міської ради повинна виплатити ОСОБА_1 грошову компенсацію за 25 календарних днів невикористаної основної щорічної відпустки за робочий рік з 01.01.2021 по 04.10.2022. Таку грошовому компенсацію позивачу було виплачено. Разом з тим, з приводу заявленої позивачем вимоги про стягнення середнього заробітку за час затримки розрахунку звертаємо увагу на те, що така вимога не може бути задоволена, адже є похідною від вимоги про стягнення нарахованої, але не виплаченої заробітної плати. Оскільки заробітна плата не нараховувалась, виплаті та стягненню не підлягає, то стягнення середнього заробітку на час затримки розрахунку не видається за доцільне. На підставі викладеного в задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Управління освіти Южненської міської ради та Комунального закладу позашкільної освіти «Палац творчості дітей та юнацтва «Мрія» про стягнення нарахованої, але не виплаченої заробітної плати та середнього заробітку за час затримки розрахунку необхідно відмовити в повному обсязі.

02.11.2023 до суду надійшла відповідь на відзив, згідно якої позивач просить залишити без задоволення прохальну частину відзиву та задовольнити позовні вимоги до відповідачів у повному обсязі.

Ухвалою судді Южного міського суду Одеської області від 02.10.2023 відкрито провадження у даній справі, справа призначена у порядку спрощеного провадження з повідомлення (викликом) сторін.

Позивач в судове засідання не з`явилась, надала клопотання про розгляд справи за її відсутності, позовні вимоги підтримує в повному обсязі, проти винесення заочного рішення не заперечує.

Представники відповідача ПДТЮ «Мрія» в судовому засіданні позовні вимоги не визнали в повному обсязі.

Представник відповідача Управління освіти Южненської міської ради Одеського району Одеської області в судове засідання не з`явився, надав заяву про розгляд справи за його відсутності, просить відмовити у задоволенні позовних вимог, підтримує правому позицію ПДТЮ «Мрія».

Вислухавши учасників справи, дослідивши матеріали справи суд дійшов наступного висновку.

В судовому засіданні встановлено, що позивач була прийнята на роботу в ПДТЮ «Мрія» з 01.09.2017 на посаду акомпаніатора (1 ставка), що підтверджується наказом №31 від 31.08.2017 та копією трудової книжки (а.с.9зв, 14, 74, 160).

31.08.2020 наказом №14-к позивач переведена на посаду керівника гуртка, що підтверджується копією трудової книжки (а.с.10, 161).

Згідно наказу №13-к від 31.08.2020, з 01.09.2020 акомпаніатору ОСОБА_1 зменшено тижневе навантаження на 12 годин (0,5 ставки), затверджено загальне тижневе навантаження - 12 годин (а.с.77).

Згідно наказу №14-к від 31.08.2020, з 01.09.2020 ОСОБА_1 збільшено тижневе навантаження керівника гуртку на 18 годин (1 ставка), затверджено загальне тижневе навантаження - 18 годин (а.с.15).

Згідно з Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про ведення воєнного стану в Україні», в Україні введено воєнний стан з 05 години 30 хвилин 2022 року строком на 30 діб. В подальшому низкою Указів Президента воєнний стан було продовжено, включно до сьогоднішнього дня.

У зв`язку з введенням воєнного стану та на підставі листа МОН України №1/3276-22 від 25.02.2022 винесений наказ №14-о від 25.02.2022 «Про організацію освітнього процесу» (а.с.129-130).

Також 25.02.2022 винесений наказ №13-о «Про організацію освітнього процесу» працівникам ПТДЮ «Мрія» з 28.02.2022 організувати дистанційну форму навчання (а.с.137).

Після отримання рекомендацій щодо організації навчального процесу від Управління освіти Южненської міської ради адміністрацією ПДТЮ «Мрія» було систематизовано інформацію щодо місця перебування працівників у робочій бесіді у месенджері Вайбер.

Відповідно до Наказу №2-в від 01.03.2022, керівнику гуртка, акомпаніатору ОСОБА_1 надано щорічну профспілкову відпустку з 01.03.2022 по 21.03.2022 (за період з 01.09.2021 по 31.08.2022 - 21 к.д.) на підставі її заяви (а.с.75-76, 195-196).

04.03.2023 керівник гуртка ОСОБА_1 у робочій бесіді месенджері Вайбер написала повідомлення наступного змісту: «Я з мамою і вагітною невісткою в Кракові (Польща)» (а.с.102).

Крім того, 04.03.2023 усім працівникам було надано можливість вибрати форму роботи. Зі змісту надісланого повідомлення керівником гуртка ОСОБА_1 вбачається, що остання виявила бажання оформити відпустку із збереженням заробітної плати за рахунок літніх канікул (а.с.103-104).

16.03.2022 винесений наказ №15-0 «Про режим роботи та організацію освітнього процесу по ПТДЮ «Мрія» в умовах правового режиму воєнного стану» визначено працівників які здійснюють процес у дистанційному навчанні, серед яких ОСОБА_1 не має (а.с.131-132).

19.03.2022 винесений Наказ №16-о «Про організацію освітнього процесу в ПТДЮ «Мрія», відповідно до якого з 14 березня 2022 року забезпечити організацію освітньої діяльності у закладах позашкільної освіти Южненської міської територіальної громади здійснювати за дистанційною формою навчання з максимальним використанням технічних можливостей підпорядкованих закладів, їх учнів та педагогів, забезпечивши дотримання вимог Інтернет-безпеки та (за потреби) за заявою одного з батьків організувати навчання за індивідуальною формою здобуття освіти: екстернатною, сімейною (домашньою). Внести необхідні зміни до робочих навчальних планів та програм, розробити та затвердити розклад занять. Під час організації освітнього процесу забезпечити використання технологій дистанційного навчання, асинхронного онлайн-навчання, електронних ресурсів, можливостей освітньої платформи «Всеукраїнська школа-онлайн», регіональних платформ, ресурсів закладів освіти області (а.с.88-89, 133-134).

21.03.2022 методистом закладу позашкільної освіти Предчук І. було надіслано робоче повідомлення у робочу бесіду у месенджері Вайбер наступного змісту: «Прошу надати коди доступу до платформ для дистанційного навчання на електронну адресу» (а.с.201-202).

23.03.2022 з робочого чату у месенджері Вайбер ОСОБА_1 видались (а.с.101, 203).

Після щорічної відпустки позивач ОСОБА_1 до робити не приступила, про що був складений Акт відсутності на роботі роботодавцем від 26.03.2022.

В Акті вказано, що ОСОБА_1 до робити з 23.02.2022 не приступила, на робочу пошту не надані розклад та код доступу до занять, не підтвердила місце свого знаходження. Для проведення занять дистанційно не продемонструвала свої технічні можливості та наявність інтернету. На прохання приступити до дистанційних занять не надала жодної інформації. На період перевірки було зафіксовано, що ОСОБА_1 на зв`язок не виходила, з робочої групи «Мрія» в Вайбері видалилась, заяв з поясненнями стосовно відсутності на роботі, без поважних причин немає, Згідно висновку комісії ОСОБА_1 протягом 3 днів без поважних причин відсутня на роботі, не давши жодного пояснення. Гурткові заняття не проводяться. Години акомпаніатора не відпрацьовуються (а.с.80, 190).

Аналогічного змісту були складені Акти про відсутність на роботі позивача від 13.04.2022, 26.05.2022 (а.с.81-82, 191-192).

27.05.2022 директор ПТДЮ «Мрія» Зевіна А. звернулась з листом до начальника управління освіти Баранецької О. та повідомила, що станом на 27.05.2022 керівник гуртка ОСОБА_1 дистанційні заняття за розладом не проводить. Працівники ПТДЮ «Мрія» були ознайомленні о проведенні гурткових занять на період воєнного стану за дистанційною формою навчання та розміщувати заняття в інтернет ресурсах. Завчасно надавати коди заняття надсилаючи їх на пошту ПТДЮ «Мрія» та центру розвитку. Керівник гуртка ОСОБА_1. інформацію про надання кодів проігнорувала, не надавши ні одного коду заняття і не висвітлювала на веб-сайтах та не надала журнали обліку гурткової робити. На період перевірки не надала ні однієї заяви. Їй було запропоновано піти у відпустку за власний рахунок. У табелі обліку робочого часу проставляємо н/з. Керівник гуртка ОСОБА_1 находиться за межами Южненської ОТГ, за кордоном. На зв`язок не виходить, видалилась з месенжер групи закладу. (а.с.87,199).

15.06.2022 винесений наказ №24-0 «Про підготовку закладу до нового 2022-2023 навчального року» відповідного до якого керівникам гуртків, в тому числі ОСОБА_1 забезпечити якісну підготовку робочих місць, ознайомитись с підпорядкованим до закладу укриття, відпрацювати евакуаційні шляхи у відповідність до норм законодавства, створити запаси матеріалів, води та необхідних для готовності кабінети, перебачити виконання заходів запобігання поширенню надзвичайних ситуацій державного рівня, пов`язаної з поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, освітній процес почати з 01.09.2023, організувати відповідно до режиму роботи, затвердженого рішенням педради, завершити комплектування у закладі до 23.08.2022, до 25.08.2022 провести поширення інформації в батьківських групах щодо особливостей освітньої діяльності закладу у новому навчальному році (а.с.90-91, 135-136).

Відповідно до наказу №24-в від 31.08.2022, керівнику гуртка ОСОБА_4 надано відпустку без збереження заробітної плати з 01.09.2022 по 01.10.2022 на підставі її заяви (а.с.78-79, 197-198).

07.09.2022 на електронну пошту позивачу від ПТДЮ «Мрія» надійшло звернення відповідно до якого позивача було проінформовано про надання їй відпустки без збереження заробітної плати з 01.09.2022 по 01.10.2022, а також зазначено що позивачу потрібно визначитись як вона бажає працювати з 02.10.2022 онлайн чи офлайн та надати відповідні документи (а.с.127, 185, 211).

03.10.2022 складений Акт відсутності на роботі позивача, відповідно до якого ОСОБА_1 02.10.2022 повинна була приступити до робити після відпустки без збереження заробітної плати, у зв`язку з тим, що до 18.00 год 03.10.2022 від ОСОБА_1 не надійшло будь-якої інформації чи посилання до занять, а саме: 1. програми (якщо потрібно, то адоптована), 2. Розклад, з посиланнями до занять, 3. Комплектування (3 групи по 15 дітей в кожній групі), 4. Заяви батьків (зразок додається) з номерами телефонів для зв`язку, та вона не зв`язалася з фахівцем ЦРПП Ланецькою О.М. по електронній пошті для того, щоб надати їй інформацію на якій платформі планує працювати та підтвердити і продемонструвати технічні можливості та умови, комісію разом з педагогічними працівниками «Мрія» вирішено з 04.10.2022 призупинити дію трудового договору до відновлення можливості виконувати роботу, але не пізніше дня припинення або скасування воєнного стану. З 03.10.2022 вважати відсутність на роботі ОСОБА_1 з нез`ясованих причин (а.с.83-84, 186-187, 193-194).

Відповідно до наказу №36-к від 03.10.2022 дію трудового договору з ОСОБА_1 призупинено до відновлення можливості виконувати роботу, але не пізніше дня припинення або скасування воєнного стану (а.с.23,92).

Додатком до наказу №36-к від 03.10.2022 є Акт про відсутність на роботі позивача від 03.10.2022 відповідно до якого прийнято спільне рішення що ОСОБА_1 не має можливості приступити до роботи, щоб працювати на посаді керівника гуртка (а.с.85-86, 188-189).

Наказом №18-к від 17.08.2023 у зв`язку з виконанням припису Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці щодо усунення порушень трудового законодавства про працю скасований наказ №36-к від 03.10.2022 про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 (а.с.92, 138).

Відповідно до табелів виходу на роботу працівників ПТДЮ «Мрія» ОСОБА_1 у період з лютого 2022 по день звільнення була відсутня на роботі, у березні 2022 року перебувала у щорічній відпустці з 01.03.-21.03.2022, у вересні 2022 року перебувала у відпустці без збереження заробітної плати з 01.09.-01.10.2022, з квітня 2022 року по день звільнення проставлена відмітка НЗ (а.с.93-100, 141-152, 162-184, 213-221).

Згідно з наказом №13-к від 12.06.2023 ОСОБА_1 звільнена 12.06.2023 з посади керівника гуртка КТДЮ «Мрія» за власним бажанням відповідно до ст.38 КЗпП України, виплатити ОСОБА_1 грошову компенсацію за 25 календарних днів невикористаної основної щорічної відпустки за робочий рік з 01.09.21 по 04.10.22 (а.с.16).

01.08.2023 позивач через електрону пошту звернулась з вимогою до Управління освіти про виплату заробітної плати за період з 04.10.2022 по день звільнення (а.с.17-18).

Наказом №44-о від 14.09.2023 у зв`язку з виконанням припису Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці щодо усунення порушень трудового законодавства про працю скасування наказу роботодавця або усунення порушень законодавства про працю щодо призупинення дії трудового договору, скасування наказу №36-к від 03.10.2022 «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 » визначено методисту Предчук І.М. надати до ЦБ ЮМР коригувальний табель на ОСОБА_1 (а.с.212).

Крім того на адресу суду надійшла колективна заява, відповідно якої Колектив ПТДЮ «Мрія» повідомляє, що з 24.02.2022 були створені всі необхідні умови для роботи в закладі, Ніхто з працівників не був обмежений у виконанні службових обов`язків. З боку керівництва закладу не було утисків або інших правопорушень. З іншого боку, вони свідчать що 25.03.2022 ОСОБА_1 видалила себе з вайбер-групи закладу, засвідчивши, в приватних повідомленнях, що виїхала за кордон і не проводить заняття. Під час телефонних розмов з кожним, що нижче підписані, ОСОБА_1 чинила тиск на кожного працівника ПТДЮ «Мрія» підтримати її в неправомірних діях (а.с.41).

Згідно з вимогами частини 1 статті 57-1 ЗУ «Про освіту» із змінами, внесеними ЗУ «Про внесення деяких змін до деяких законів України щодо державних гарантій в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану» від 15.03.2022 №2126-ІХ, що набув чинності 20.03.2022, про те, що працівникам закладів освіти, у тому числі тим, які в умовах воєнного стану в Україні були вимушені змінити місце проживання (перебування), залишити робоче місце, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час особливого періоду гарантується, зокрема організація освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників, збереження місця роботи, середнього заробітку та інших виплат, передбачених законом, що за змістом співпадає:

Відповідно до ч.1 ст.60-2 КЗпП України, дистанційна робота - це форма організації праці, за якої робота виконується працівником поза робочими приміщеннями чи територією роботодавця, в будь-якому місці за вибором працівника та з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.

Частини 7, 8, 11 ст.60-2 КЗпП України передбачають порядок і строки забезпечення працівників, які виконують роботу дистанційно, необхідними для виконання ними своїх обов`язків обладнанням, програмно-технічними засобами, засобами захисту інформації та іншими засобами, порядок і строки подання такими працівниками звітів про виконану роботу, розмір, порядок і строки виплати працівникам компенсації за використання належних їм або орендованих ними обладнання, програмно-технічних засобів, засобів захисту інформації та інших засобів, порядок відшкодування інших пов`язаних з виконанням дистанційної роботи витрат визначаються трудовим договором про дистанційну роботу.

У разі відсутності у трудовому договорі положення про забезпечення працівників необхідними для виконання ними своїх обов`язків обладнанням, програмно-технічними засобами, засобами захисту інформації та іншими засобами таке забезпечення покладається на роботодавця, який організовує встановлення та технічне обслуговування відповідних засобів, а також оплачує витрати, пов`язані з цим.

На час загрози поширення епідемії, пандемії, необхідності самоізоляції працівника у випадках, встановлених законодавством, та/або у разі виникнення загрози збройної агресії, надзвичайної ситуації техногенного, природного чи іншого характеру дистанційна робота може запроваджуватися наказом (розпорядженням) роботодавця без обов`язкового укладення трудового договору про дистанційну роботу в письмовій формі. З таким наказом (розпорядженням) працівник ознайомлюється протягом двох днів з дня його прийняття, але до запровадження дистанційної роботи. У такому разі норми частини третьої статті 32 цього Кодексу не застосовуються.

Національне агентство України з питань державної служби (НАДС) на сторінці у Fасеbоок надало роз`яснення щодо можливості і правильності оформлення та надсилання кадрових документів (заяв про надання відпусток, переведення, звільнення тощо) в електронному вигляді або різними засобами телекомунікаційного зв`язку. Такі заяви можуть бути надані в письмовій формі будь-якими засобами телекомунікаційного зв`язку (електронна пошта, WhatsApp, Telegram тощо) без накладання згаданих підписів.

Як вбачається з переписки у робочій бесіді у месенджері Вайбер та листуванні через електронну пошту позивач була обізнана, що для здійснення нею функціональних обов`язків за дистанційною формою їй було необхідно повідомити керівництво про технічну можливість їх проведення, тобто надати коди доступу до платформ для дистанційного навчання, надати відомості до робочих навчальних планів та програм, розробити та затвердити розклад занять.

З 24.02.2022 позивач двічі перебувала у відпустках та після їх завершення не приступила до виконання своїх функціональних обов`язків.

Позивачем не виконувалися функціональні обов`язки, не здійснювалося навчання за дистанційною формою з використанням технічних можливостей, а також не внесені необхідні відомості до робочих навчальних планів та програм, не розроблено і не затверджено розклад занять. Ознайомлення та повідомлення інформації щодо навчального процесу в індивідуальному форматі не здійснювалося. Усе вищенаведене свідчить про систематичне ухилення позивача від виконання посадових, функціональних обов`язків. Крім того 23.03.2023 ОСОБА_1 покинула робочий чат у месенджері Вайбер, тим самим продемонструвала своє не бажання спілкуватись зі своїм керівництвом з приводу виконання своїх функціональних обов`язків дистанційно.

Відповідно до ч.3 ст.29 КЗпП ознайомлення працівників з наказами (розпорядженнями), повідомленнями, іншими документами роботодавця щодо їхніх прав та обов`язків допускається з використанням визначених у трудовому договорі засобів електронного зв`язку. У такому разі підтвердженням ознайомлення вважається факт обміну відповідними електронними документами між роботодавцем та працівником.

Відповідно до ст.7 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», у період дії воєнного стану порядок організації діловодства з питань трудових відносин, оформлення і ведення трудових книжок та архівного зберігання відповідних документів у районах активних бойових дій визначається роботодавцем самостійно, за умови забезпечення ведення достовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці.

Крім того, розділ ХІХ «Прикінцеві положення» КЗпП України доповнено п.2 такого змісту: «2. Під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану", діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану".

Згідно із ч.2-3 ст.1 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» на період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина відповідно до статей 43, 44 Конституції України. У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю у частині відносин, врегульованих цим Законом.

Отже, положення Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», які регулюють деякі аспекти трудових відносин, мають пріоритетне застосування на період дії воєнного стану.

За таких обставин, суд вважає належним ознайомленням позивача з наказом №13-о «Про організацію освітнього процесу» працівникам ПТДЮ «Мрія» щодо організації дистанційної форми навчання з 28.02.2022; наказом №16-о «Про організацію освітнього процесу в ПТДЮ «Мрія», щодо забезпечення організації з 14.03.2022 освітньої діяльності у закладах позашкільної освіти Южненської міської територіальної громади здійснювати за дистанційною формою навчання з максимальним використанням технічних можливостей підпорядкованих закладів, їх учнів та педагогів.

При цьому, суд вважає суттєвою обставиною, те що позивач перебувала за кордоном, а тому доведення до неї інформації шляхом направлення повідомлень у месенджері Вайбер, а потім шляхом направлення електронною поштою є єдиним можливим способом ознайомлення з інформацією.

Таким чином позивачем не доведено та відсутні докази, що нею здійснювались виконання обов`язків керівника гуртка дистанційно.

Статтею 60-2 КЗпІІ України визначено, що дистанційна робота - це форма організації праці, за якої робота виконується працівником поза робочими приміщеннями чи територією власника або уповноваженого ним органу, в будь-якому місці за вибором працівника та з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Зміст наведеної норми свідчить про те, що переведення працівників підприємства в режим дистанційної роботи не нівелює обов`язку працівника підприємства належним чином виконувати передбачений обсяг функцій і фактично є питанням організації внутрішніх робочих процесів.

Такий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 30.09.2021 по справі №320/3307/21.

Право на працю, закріплене у статті 43 Конституції України, включає можливість заробляти собі на життя працею, яку особа вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.

Відповідно до ч.1 ст.94 КЗпП України, приписи якої кореспондуються із ч.1 ст.1 Закону України «Про оплату праці», заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Згідно із ст.21 Закону України «Про оплату праці» працівник має право на оплату своєї праці відповідно до актів законодавства і колективного договору на підставі укладеного трудового договору.

У Рішенні від 15 жовтня 2013 року № 9-рп/2013 у справі № 1-18/2013 щодо тлумачення положень ч.2 ст.233 КЗпП України, ст.1, 12 Закону України «Про оплату праці» Конституційний Суд України зазначив, що під заробітною платою, що належить працівникові, або за визначенням, використаним у частині другій стані 233 КЗпП України, належною працівнику заробітною платою потрібно розуміти усі виплати, на отримання яких працівник має право згідно з умовами трудового договору і відповідно до державних гарантій, встановлених законодавством для осіб, які перебувають у трудових правовідносинах з роботодавцем, незалежно від того, чи було здійснене нарахування таких виплат.

Праву працівника на належну заробітну плату кореспондує обов`язок роботодавця нарахувати йому виплати, гарантовані державою, і виплатити їх. Водночас право працівника не залежить від нарахування йому відповідних грошових виплат. Тому незалежно від того, чи було здійснене роботодавцем нарахування таких виплат, працівник у разі порушення законодавства про оплату праці має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати.

Звертаючись до суду, позивач вказала про наявність у відповідача перед нею заборгованості із заробітної плати.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про оплату праці» заробітна плата - це винагорода, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу, тобто заробітна плата виплачується саме за виконану роботу.

Відповідно до ч.1 ст.24 Закону України «Про оплату праці», заробітна плата виплачується працівникам регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективним договором або нормативним актом роботодавця, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (а в разі відсутності таких органів - представниками, обраними і уповноваженими трудовим колективом), але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.

Згідно із ч.2 ст.30 Закону України «Про оплату праці», роботодавець зобов`язаний забезпечити достовірний облік виконуваної працівником роботи і бухгалтерський облік витрат на оплату праці у встановленому порядку.

Ведення табельного обліку робочого часу на підприємствах, в установах і організаціях регламентується наказом Держкомстату України від 05.12.2008 №489 «Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці». У табелі обліку використання робочого часу (типова форма №п-5) робляться відмітки про фактично відпрацьований час, відпрацьовані за місяць години, у тому числі надурочні, вечірні, нічні години роботи та ін., а також інші відхилення від нормальних умов роботи. У разі відсутності працівника на робочому місці у табелі обліку використаного робочого часу проставляється позначка «НЗ» - неявка з нез`ясованих причин.

Отже, враховуючи вимоги Кодексу законів про працю України, Закону України «Про оплату праці», заробітна плата виплачується працівникам за умови виконання ними своїх функціональних обов`язків на підставі укладеного трудового договору з дотриманням установленої правилами внутрішнього трудового розпорядку тривалості щоденної (щотижневої) роботи за умови провадження підприємством господарської діяльності. Нарахування та виплата заробітної плати працівникам проводиться на підставі документів з первинного обліку праці та заробітної плати: штатного розкладу, розцінок та норм праці, наказів та розпоряджень (на виплату премій, доплат, надбавок тощо), табелю обліку використання робочого часу, розрахунково-платіжних відомостей. Отже, згідно з наведеними вище положенням трудового законодавства, роботодавець зобов`язаний забезпечити достовірний облік виконуваної працівником роботи шляхом ведення табеля обліку робочого часу. Табель обліку робочого часу є підставою для нарахування заробітної плати працівникам. Роботодавець зобов`язаний забезпечити достовірний облік виконуваної працівником роботи шляхом ведення табеля обліку робочого часу. Даний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 16.01.2020 справа №2040/7558/18.

Верховний Суд у постанові від 09.09.2020 у справі №493/2031/17 дійшов також висновку, що належним підтвердженням кількості фактично відпрацьованих годин, є табель обліку використання робочого часу.

При цьому, відповідно до табелів виходу на роботу працівників ПТДЮ «Мрія» ОСОБА_1. у період з лютого 2022 по день звільнення була відсутня на роботі проставлена відмітка НЗ, у березні 2022 року перебувала у щорічній відпустці з 01.03.-21.03.2022, у вересні 2022 року перебувала у відпустці без збереження заробітної плати з 01.09.-01.10.2022. ОСОБА_1 не було нараховано заробітну плату за вказаний період, з урахуванням періоду її перебування у відпустках.

Доводи позивача про здійснення нею функціональних обов`язків в дистанційному режимі не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду.

Також, суд критично відноситься до посилання позивача, що роботодавцем не було організовано дистанційний режим роботи, про те, як щодо інших працівників ПТДЮ «Мрія» був виданий наказ про їх роботу дистанційно (наказ №15-0 «Про режим роботи та організацію освітнього процесу по ПТДЮ «Мрія» в умовах правового режиму воєнного стану» від 16.03.2022).

Крім того, наказом №44-о від 14.09.2023 визначено методисту Предчук І.М. надати до ЦБ ЮМР коригувальний табель на ОСОБА_1 .

Відповідно до коригувальних табелів ОСОБА_1 була відсутня на роботі з жовтня 2022 року по день звільнення та проставлена відмітка НЗ (неявка з нез`ясованих причин).

Позивач у визначеному законом порядку цей наказ не оскаржила, що свідчить про те, що вона з ним погодилася, тому відсутні докази що позивач у цей період була відсутня на роботі з вини відповідача.

Щодо стягнення середнього заробітку за час затримки розрахунку.

Частиною 1 ст.47 КЗпП передбачено, що роботодавець у день звільнення зобов`язаний видати працівникові, крім наказу (розпорядження) про звільнення, письмове повідомлення про нараховані та виплачені йому суми при звільненні та провести з ним розрахунок у строки, визначені ст.116 КЗпП.

Частиною 1 ст.116 цього Кодексу визначено, що при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред`явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Цією ж частиною цього Кодексу визначено, з чого складається розрахункова сума: основна та додаткова заробітна плата, заохочувальні та компенсаційні виплати, інші виплати, на які працівник має право згідно з умовами трудового договору і відповідно до законодавства; а також вказано, що про суми нараховані та виплачені працівникові при звільненні, із зазначенням окремо кожного виду виплати, роботодавець повинен письмово повідомити працівника у день звільнення.

Статтею 117 КЗпП України передбачено, що у разі невиплати з вини власника або уповноваженого ним органу належних звільненому працівникові сум у строки, зазначені в статті 116 цього Кодексу, при відсутності спору про їх розмір підприємство, установа, організація повинні виплатити працівникові його середній заробіток за весь час затримки по день фактичного розрахунку. При наявності спору про розміри належних звільненому працівникові сум власник або уповноважений ним орган повинен сплатити зазначене в цій статті відшкодування в тому разі, коли спір вирішено на користь працівника. Якщо спір вирішено на користь працівника частково, то розмір відшкодування за час затримки визначає орган, який виносить рішення по суті спору.

Таким чином, закон покладає на підприємство, установу, організацію обов`язок провести зі звільненим працівником повний розрахунок, виплатити всі суми, що йому належать. У разі невиконання такого обов`язку наступає передбачена статтею 117 КЗпП України відповідальність. Стаття 117 КЗпП визначає обов`язок роботодавця виплатити працівнику середній заробіток за час затримки розрахунку в разі, якщо невиплата належних звільненому працівникові сум відбулась із вини самого роботодавця.

Проаналізувавши надані докази сторонами та їх доводи в межах заявлених позовних вимог, суд не вбачає порушень трудового законодавства з боку відповідачів, оскільки позивач не виконувала роботу як керівник гуртка та акомпаніатор у період з 23.03.2022 по 31.08.2022 та з 03.10.2022 по день звільнення ні дистанційно, ні очно, тому їй і не сплачувалася заробітна плата.

Таким чином, обставини зазначені позивачем у позовній заяві не знайшли свого підтвердження в ході слухання справи.

Відповідно до ч.1 ст.13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Як передбачено ст.76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Ст.77 ЦПК України встановлено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.

А ст.81 ЦПК України встановлює обов`язок кожної сторони довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Таким чином, позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню в повному обсязі.

Керуючись ст.3, 12, 81, 141, 265, 268 ЦПК України, ст.116, 117 КЗпП України, суд

У Х В А Л И В:

У задоволені позову ОСОБА_1 до Управління освіти Южненської міської ради Одеського району Одеської області, КЗПО «Палац творчості дітей та юнацтва «Мрія» про стягнення нарахованої, але не виплаченої заробітної плати та середнього заробітку за час затримку розрахунку - відмовити.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного суду шляхом подачі протягом 30 днів апеляційної скарги з дня проголошення судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач ОСОБА_1 , місце проживання за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Відповідач Управління освіти Южненської міської ради Одеського району Одеської області, місцезнаходження за адресою: 65481, Одеська область, м. Южне, вул. Приморська, 5, код ЄДРПОУ 44018279.

Відповідач КЗПО «Палац творчості дітей та юнацтва «Мрія», місцезнаходження за адресою: 65481, Одеська область, м. Южне, просп. Гр.десанту, 16, код ЄДРПОУ 33625503.

Дата складання повного судового рішення 14.02.2024.

Суддя Южного міського суду

Одеської області З.І. Барановська

Дата ухвалення рішення07.02.2024
Оприлюднено22.02.2024
Номер документу117070263
СудочинствоЦивільне
Сутьстягнення нарахованої, але не виплаченої заробітної плати та середнього заробітку за час затримку розрахунку

Судовий реєстр по справі —519/1510/23

Ухвала від 01.04.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Коновалова В. А.

Ухвала від 08.03.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Коновалова В. А.

Рішення від 07.02.2024

Цивільне

Южний міський суд Одеської області

Барановська З. І.

Рішення від 07.02.2024

Цивільне

Южний міський суд Одеської області

Барановська З. І.

Ухвала від 02.10.2023

Цивільне

Южний міський суд Одеської області

Барановська З. І.

Ухвала від 12.09.2023

Цивільне

Южний міський суд Одеської області

Лемець С. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні