Номер провадження: 22-ц/813/1612/24
Справа № 947/7053/23
Головуючий у першій інстанції Васильків О.В.
Доповідач Дришлюк А. І.
Категорія: 51
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.02.2024 року м. Одеса
Одеський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого судді Дришлюка А.І., суддів Драгомерецького М.М., Сегеди С.М.,
при секретарі судового засідання Нечитайло А.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Одесі в режимі відеоконференції справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Київського районного суду м. Одеси від 11 травня 2023 року по цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Координаційного центру з надання правової допомоги, Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, про скасування наказу та стягнення заробітної плати, -
ВСТАНОВИВ:
28.02.2023 ОСОБА_1 звернулася до суду із позовною заявою до Координаційного центру з надання правової допомоги, Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги (далі Херсонський МЦ з надання БВПД) про скасування наказу та стягнення заробітної плати. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначала, що остання перебуває у трудових відносинах з Херсонським МЦ з надання БВПД, а саме займає посаду завідувача сектору «Олешківське бюро правової допомоги» відділу безоплатної правової допомоги. З початку повномасштабного вторгнення ОСОБА_1 була переведена на дистанційну форму роботи. 01 червня 2022 року наказом директора зазначеного центру оголошено простій його працівникам, наказано начальнику відділу фінансів, бухгалтерського обліку та звітності проводити відповідні розрахунки заробітної плати за весь період простою у розмірі мінімальної заробітної плати на момент безпосередньо проведення розрахунків. 28 листопада 2022 року наказом Координаційного центру з надання правової допомоги оголошено простій Херсонському місцевому центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, в результаті чого було фактично зупинена роботу центру, та пунктом 3 цього наказу визначено, що оплата часу простою буде здійснена після відновлення роботи Херсонського МЦ з надання БВПД (а.с. 1-5).
Рішенням Київського районного суду м. Одеси від 11 травня 2023 року позовні вимоги ОСОБА_1 до Координаційного центру з надання правової допомоги, Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги були залишені без задоволення (а.с. 63-69).
07.06.2023 канцелярією Одеського апеляційного суду була зареєстрована апеляційна скарга ОСОБА_1 на рішення Київського ра йонного суду м. Одеси від 11.05.2023. Апелянт просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким позовні вимоги про скасування наказу та стягнення заробітної плати задовольнити у повному обсязі. В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що оскаржуване рішення ухвалено з порушенням норм матеріального та процесуального права, судом не було повно та всебічно досліджено всі матеріали справи та не було враховано належним чином наведені позивачем доводи у позовній заяві. Також ОСОБА_1 вказує, що з матеріалів справи вбачається подання відповідачем, а саме Координаційним центром з надання правової допомоги, відзиву на позовну заяву, який не було надіслано для ознайомлення позивачем, окрім того, клопотання ОСОБА_1 про розгляд справи з повідомленням сторін не було задоволено. В результаті чого позивач була позбавлена можливості скористатися своїм процесуальним правом на подання відповіді на відзив. Окрім того, відповідачем у відзиві було вказано, що причиною оголошення простою Херсонського МЦ з надання БВПД є входження території, на якій він знаходиться та на яку поширюється його діяльність до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення бойових дій або які перебувають в окупації країни-агресора. Проте директор, в.о. директора та керівник відділу фінансів знаходяться на території підконтрольній Україні, для виконання своїх обов`язків мають всі технічні і організаційні можливості, тобто їх діяльності не перешкоджає входження території, на якій знаходиться Херсонський МЦ з надання БВПД до переліку громад, які розташовані в районі проведення бойових дій або які перебувають в окупації (а.с. 76-85).
10.07.2023 канцелярією Одеського апеляційного суду був зареєстрований відзив на апеляційну скаргу, поданий відповідачем Координаційним центром з надання правової допомоги. Відповідач зазначає, що видання наказу про оголошення простою викликане відсутністю організаційних та технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою, що призвело до зупинення роботи. Пункт 3 оспорюваного наказу від 28.11.2022 № 371-аг відповідає ч. 4 ст. 10 ЗУ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану». Тому відповідач просить відхилити апеляційну скаргу (а.с. 102-112).
З врахуванням недостатньої кількості суддів в Одеському апеляційному суді (з 2013 року кількість суддів в цивільній палаті зменшилася з 48 до 10, які фактично здійснюють судочинство), щодо яких здійснюється автоматизований розподіл справ (без урахування суддів, які хворіють, перебувають у відрядженні, знаходяться у відпустці та тимчасово відряджені до Одеського апеляційного суду), що створює надмірне навантаження та виключає можливість розгляду справи в строки, передбачені національним законодавством, судом апеляційної інстанції було здійснено розгляд справи з врахуванням поточного навантаження, яке обумовило затягування розгляду справи по незалежним від суду причинам.
В судовому засіданні представник апелянта - ОСОБА_2 просила задовольнити апеляційну скаргу, представник відповідача Координаційного центру з надання правової допомоги Соломаха Андрій Володимирович заперечував щодо задоволення апеляційної скарги.
Інші учасники провадження в судове засідання не з`явились. Про час, дату та місце судового засідання повідомлялися належним чином. Відповідно до ч. 2 ст. 372 ЦПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників провадження, які з`явилися, дослідивши матеріали цивільної справи, доводи апеляційної скарги, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з того, що причиною оголошення простою Херсонському місцевому центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги стало, зокрема, введення воєнного стану в Україні та входження території, на якій він знаходиться, зокрема, на яку поширюється його діяльність, до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), що у свою чергу становило загрозу життю та здоров`ю працівникам Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Позивач є працівником сектору «Олешківське бюро правової допомоги» відділу безоплатної правової допомоги Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, яке розташоване за адресою: Херсонська область, місто Олешки, вулиця Гвардійська, 4, що на теперішній час залишається територією тимчасово окупованою з 24.02.2022, що свідчить про відсутність організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи.
Наказ Координаційного центру з надання правової допомоги від 28.11.2022 №371-аг, яким було оголошено простій Херсонському місцевому центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги не з вини працівників з 01.12.2022, винесено з дотриманням норм діючого трудового законодавства.
Тому суд вирішив відмовити в задоволенні позовних вимог.
Відповідно до ч. 1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Фактичні обставини справи
Як вбачається з матеріалів справи відповідно до Наказу Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги № 01-13/21 від 01.06.2022 «Про оголошення простою» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та запровадженням воєнного стану згідно із Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, та відсутністю організаційних і технічних умов для діяльності Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у повному обсязі під час воєнного стану, керуючись статтею 113 Кодексу законів про працю України та Постановою Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 №221 оголошено простій не з вини працівників Центру працівникам Центру, зокрема ОСОБА_1 , завідувачу сектору «Олешківське бюро правової допомоги» відділу безоплатної правової допомоги Центру з 25.06.2022.
Пунктом 2 Наказу визначено начальнику відділу фінансів, бухгалтерського обліку та звітності головному бухгалтеру Центру Шавалді С.В. проводити відповідні розрахунки заробітної плати за весь період простою для працівників Центру у розмірі мінімальної заробітної плати станом на 01 число поточного місяця 2022 року, у межах коштів, затверджених кошторисом на оплату праці.
Згідно з п.п. 1-3 Наказу Координаційного центру з надання правової допомоги №371-аг від 28.11.2022 «Про оголошення простою Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги» відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (зі змінами), затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-ІХ, Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточені (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75 (зі змінами), керуючись статтями 34 та 113 Кодексу законів про працю України, з метою збереження життя і здоров`я працівників Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, визначено: 1.Оголосити простій Херсонському місцевому центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги не з вини працівників з 01 грудня 2022 року. 2.Дозволити працівникам Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги під час простою бути відсутніми на робочих місцях та не виконувати покладені на них посадові обов`язки. 3.Визначити оплату часу простою з розрахунку 2/3 посадового окладу з виплатою після відновлення діяльності Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги.
19.12.2022 колектив Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги надіслав директору Координаційного центру з надання правової допомоги скаргу з проханням скасувати наказ Координаційного центру з надання правової допомоги №371-аг від 28.11.2022 та виплатити працівникам Херсонського місцевого центру з надання БВПД нараховану але не виплачену заробітну плату за листопад місяць та компенсацію працівникам за втрату частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати.
Нормативно-правове регулювання та оцінка апеляційного суду
Відповідно дост.10Закону України«Про організаціютрудових відносинв умовахвоєнного стану»заробітна платавиплачується працівникуна умовах,визначених трудовимдоговором. Роботодавецьповинен вживативсіх можливихзаходів длязабезпечення реалізаціїправа працівниківна своєчаснеотримання заробітноїплати. Роботодавець звільняєтьсявід відповідальностіза порушеннязобов`язання щодостроків оплатипраці,якщо доведе,що цепорушення сталосявнаслідок веденнябойових дійабо діїінших обставиннепереборної сили. Звільнення роботодавця від відповідальності за несвоєчасну оплату праці не звільняє його від обов`язку виплати заробітної плати. У разі неможливості своєчасної виплати заробітної плати внаслідок ведення бойові дії, строк виплати заробітної плати може бути відтермінований до моменту відновлення діяльності підприємства.
Відповідно до ч. 1 ст. 34 КЗпП України простій - це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами.
За ст. 98 КЗпП України оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів.
Відповідно до ст. 13 ЗУ «Про оплату праці» оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі актів Кабінету Міністрів України в межах бюджетних асигнувань.
Відповідно до ст. 12 ЗУ «Про оплату праці» норми оплати праці, в тому числі на час простою, який мав місце не з вини працівника і гарантії для працівників, а такожгарантії такомпенсації працівникамв разіпереїзду нароботу доіншої місцевості,службових відряджень,роботи упольових умовахтощо встановлюютьсяКодексом законівпро працюУкраїни таіншими актамизаконодавства України. Норми і гарантії в оплаті праці, передбачені частиною першою цієї статті та Кодексом законів про працю України, є мінімальними державними гарантіями.
Відповідно до ч. 1 ст. 113 КЗпП України час простою не з вини працівника, в тому числі на період оголошення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, оплачується з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу).
Відповідно до ст. 1 Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (із змінами), затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.04.2022 №75 затверджено Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). Станом на 28.11.2022 до вказаного переліку у Херсонській області зокрема увійшли: Херсонський район, Білозерська територіальна громада, Великокомпанівська територіальна громада, Виноградівська територіальна громада, Дар`ївська територіальна громада, Музиківська територіальна громада, Олешківська територіальна громада, Станіславська територіальна громада, Херсонська територіальна громада, Чорнобаївська територіальна громада, Ювілейна територіальна громада.
Виходячи з тлумачення ч. 4 ст. 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» законодавець передбачив для роботодавця можливість виплатити заробітну плату після відновлення діяльності підприємства лише в тому разі, якщо своєчасна виплата неможлива внаслідок ведення бойових дій.
Апеляційний суд звертає увагу на те, що відповідно до Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.04.2022 № 75, в редакції станом на 01.06.2022, тобто на момент видання Наказу Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги № 01-13/21 від 01.06.2022 «Про оголошення простою», Олешківська міська територіальна громада Херсонського району знаходилась в окупації, так само як і 28.11.2022.
Тобто, відповідач видав наказ № 371-аг від 28.11.2022 «Про оголошення простою Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги» з тих же підстав та за існування тотожних умов, що й Наказ № 01-13/21 від 01.06.2022. Існування нових обставин чи інших обґрунтованих підстав для видання наказу з умовою виплати заробітної плати за час простою з розрахунку 2/3 посадового окладу після відновлення діяльності Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, відповідачем в наказі наведено не було, в процесі судового розгляду будь-яких пояснень щодо цього відповідач, також, не надавав.
Відповідно до ст. 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Отже, положення вказаної статті визначає, що під час дії воєнного або надзвичайного стану в разі необхідності можуть обмежуватися окремі права та свободи людини на певний час. Зазначення цих умов запобігає абсолютизації законодавчої норми в контексті встановлення відповідних обмежень в будь-якому випадку під час дії воєнного або надзвичайного стану.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 № 221 «Деякі питання оплати праці працівників державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, що фінансуються або дотуються з бюджету, в умовах воєнного стану» надано право керівникам державних органів, підприємств, установ та організацій, що фінансуються або дотуються з бюджету, до припинення чи скасування воєнного стану в Україні в межах фонду заробітної плати, передбаченого у кошторисі, самостійно визначати розмір оплати часу простою працівників, але не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові тарифного розряду (посадового окладу).
За таких обставин, оскільки відповідачем належним чином не були обґрунтовані підстави видання наказу № 371-аг від 28.11.2022, зокрема в частині виплати заробітної плати за час простою з розрахунку 2/3 посадового окладу після відновлення діяльності центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, а норми оплати праці на час простою, який мав місце не з вини працівника є мінімальними державними гарантіями, а крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 № 221 був чітко визначений мінімальний розмір оплати часу простою працівників - не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові тарифного розряду, апеляційний суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог позивача, а тому оскаржуване рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення.
Таким чином, враховуючи вище встановлені обставини справи, оскільки доводи апеляційної скарги знайшли своє часткове підтвердження, апеляційний суд на підставі ст. 376 ЦПК скасовує оскаржуване рішення суду першої інстанції та ухвалює нове рішення по суті спору.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 367, 368, 374, 376, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, Одеський апеляційний суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Київського районного суду м. Одеси від 11 травня 2023 року скасувати та ухвалити нове.
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Координаційного центру з надання правової допомоги, Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, про скасування наказу та стягнення заробітної плати задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати пункт третій наказу Координаційного центру з надання правової допомоги «Про оголошення простою Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги» від 28.11.2022 № 371-ас.
Зобов`язати Координаційний центр з надання правової допомоги здійснити фінансування Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги в повному обсязі для покриття витрат на оплату ОСОБА_1 заробітної плати на рівні мінімальної заробітної плати, визначеної Законом України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», Законом України «Про Державний бюджет на 2023 рік» за період з 01 грудня 2022 року по 28 лютого 2023 року включно з врахуванням податків, зборів та страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування в сумі по 8174 грн за кожен місяць, а всього 24522 грн.
Зобов`язати центр з надання правової допомоги здійснити фінансування Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги в повному обсязі для покриття витрат на оплату ОСОБА_1 компенсації за затримку заробітної плати за період з 01 грудня 2022 року по 28 лютого 2023 року.
Стягнути з Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги на користь ОСОБА_1 заробітну плату за період з 01 грудня 2022 року по 28 лютого 2023 року включно з врахуванням податків, зборів та страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування в сумі по 8174 грн за кожен місяць, а всього 24522 грн.
Стягнути з Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги на користь ОСОБА_1 компенсацію за затримку виплати заробітної плати за період з 01 грудня 2022 року по 28 лютого 2023 року.
Постанова Одеського апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішень
Судді Одеського апеляційного суду А.І. Дришлюк
М.М. Драгомерецький
С.М. Сегеда
Повний текст постанови складений 21 лютого 2024 року
Суддя Одеського апеляційного суду А.І. Дришлюк
Суд | Одеський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2024 |
Оприлюднено | 26.02.2024 |
Номер документу | 117177512 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про виплату заробітної плати |
Цивільне
Одеський апеляційний суд
Дришлюк А. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні