ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 березня 2024 року
м. Київ
справа №520/9073/2020
адміністративне провадження № К/9901/29175/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу № 520/9073/2020
за позовом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України до Комунального підприємства "Харківські теплові мережі", треті особи - Державна екологічна інспекція України, Державна екологічна інспекція у Харківській області про анулювання дозволів на викиди, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2021 року (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Макаренко Я.М., суддів: Калиновського В.А., Кононенко З.О.)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У липні 2020 року Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України (далі - позивач) звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Комунального підприємства «Харківські теплові мережі» (далі - КП «Харківські теплові мережі», відповідач), треті особи-Державна екологічна інспекція України, Державна екологічна інспекція у Харківській області, в якому просило:
- анулювати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 11 вересня 2014 року №6310138200-88, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП «Харківські теплові мережі»;
- анулювати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 11 вересня 2014 року №6310136900-92, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП «Харківські теплові мережі»;
- анулювати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 30 грудня 2015 року №6310138500-136, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП «Харківські теплові мережі» (філія ТЕЦ-3).
2. Позовні вимоги обґрунтовані наданням відповідачем недостовірних даних необхідних для отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами в зв`язку із не правильним здійсненням відбору проб.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
3. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2020 року адміністративний позов задоволено.
Анульовано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 11 вересня 2014 року № 6310138200-88, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП «Харківські теплові мережі».
Анульовано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 11 вересня 2014 року № 6310136900-92, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП «Харківські теплові мережі».
Анульовано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 30 грудня 2015 року № 6310138500-136, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП «Харківські теплові мережі» (філія ТЕЦ-3).
4. Рішення суду першої інстанції мотивоване помилковістю доводів відповідача щодо відповідності температури повітря навколо точок відбору проб умовам експлуатації газоаналізатора ОКСІ 5М-5НД.
Також суд зазначив, що у період перевірки КП «Харківські теплові мережі» був діючим наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 09 серпня 2017 року № 303, що в свою чергу спростовує позицію відповідача щодо відсутності затвердженої уніфікованої форми акта перевірки.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
5. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2021 року апеляційну скаргу КП «Харківські теплові мережі» задоволено.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2020 року по справі № 520/9073/2020 скасовано.
Прийнято нове рішення, яким в задоволенні позову Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України до КП «Харківські теплові мережі», треті особи Державна екологічна інспекція у Харківській області, Державна екологічна інспекція України про анулювання дозволів на викиди відмовлено.
6. Суд апеляційної інстанції спирався на те, що ТОВ «УкрНДІкомунпроект», яке складало акти відбору проб викидів від стаціонарних джерел, зазначило температуру та атмосферний тиск навколишнього середовища за межами котельних або топкових, тобто на «вулиці», а не в місці (точці) відбору проб.
Температура навколо точок відбору проб наведена у пункті 3 зазначених актів, а не в пункті 4.1 і така температура відповідала умовам експлуатації газоаналізатора.
Крім того, за інформацією, наданою ТОВ «УкрНДІкомунпроект» та ТОВ «ЕКОТЕСТ» щодо умов експлуатації газоаналізатора серії ОКСИ його можна експлуатувати за межами робочих температур.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. 09 вересня 2021 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.
У касаційній скарзі позивач просить скасувати постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2021 року.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що в документах, які подавались відповідачем з заявами про видачу документів дозвільного характеру виявлено факт надання недостовірної інформації, оскільки відбір проб викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел здійснювався вимірювальною лабораторією ТОВ «УкрНДІкомунпроект» приладом-газоаналізатором ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища, що не відповідає умовам експлуатації цього приладу, а тому заміри є недостовірними.
На думку Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України суд апеляційної інстанції однобічно дослідив обставини справи та не надав оцінку доводам позивача щодо порушення процедуру відбору проб у 2014 році.
Як підставу касаційного оскарження судових рішень, скаржник зазначив неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права. Відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме щодо застосування частини сьомої статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» з урахуванням застосування статті 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».
8. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09 серпня 2021 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючої судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.
9. Ухвалою Верховного Суду від 24 вересня 2021 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.
25 жовтня 2021 року до Верховного Суду від КП «Харківські теплові мережі» надійшов відзив, з проханням відмовити в задоволенні касаційної скарги та залишити без змін постанову суду апеляційної інстанції.
01 листопада 2021 року від Державної екологічної інспекції у Харківській області до Верховного Суду надійшли письмові пояснення на підтримку вимог касаційної скарги.
10. Верховний Суд ухвалою від 05 березня 2024 року призначив касаційну скаргу до розгляду у попередньому судовому засіданні на 06 березня 2024 року.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. Судами попередніх інстанцій встановлено, що на виконання Плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2019 рік, державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Харківської області проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства КП «Харківські теплові мережі» та складено акт за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №839/11-02/05-06.
Під час перевірки виявлено порушення вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони атмосферного повітря, а саме: викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - Дозвіл на викиди) філії ТЕЦ-3 КП «Харківські теплові мережі» (фактичне місце розташування: м. Харків, вул. Енергетична, 3) здійснюються на підставі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від 30 грудня 2015 року № 6310138500-136, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України (терміном дії - до 30 грудня 2022 року).
При проведенні ТОВ «УкрНДІкомунпроект» у 2014 році інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від джерел філії ТЕЦ-3 КП «Харківські теплові мережі», виявлено в документах, що додаються до заяви про видачу документа дозвільного характеру, факт надання недостовірної інформації, а саме:
- актом від 24 жовтня 2014 року № 228 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ «УкрНДІкомунпроект» приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища +2 С;
- актом від 27 жовтня 2014 року № 229 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ «УкрНДІкомунпроект» приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища -6 С;
- актом від 29 жовтня 2014 року № 232 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ «УкрНДІкомунпроект» приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища О С;
- актом від 28 жовтня 2014 року № 231 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ «УкрНДІкомунпроект» приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища -2 С;
- актом від 30 жовтня 2014 року № 233 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ «УкрНДІкомунпроект» приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища О С;
- актом від 31 жовтня 2014 року № 234 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ «УкрНДІкомунпроект» приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища О С.
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами Слобідської філії КП «Харківські теплові мережі» (фактичне місце розташування: м. Харків, вул. Костичева, 2/1) здійснюються на підставі Дозволу на викиди від 11 вересня 2014 року № 6310136900-92, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України (терміном дії- до 11 вересня 2021 року).
При проведенні ТОВ «УкрНДІкомунпроект» у 2014 році інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від джерел Слобідської філії КП «Харківські теплові мережі», виявлено в документах, що додаються до заяви про видачу документа дозвільного характеру, факт надання недостовірної інформації, а саме:
-актом від 01 квітня 2014 року №74/1 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ «УкрНДІкомунпроект» приладом -газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища +3 С;
- актом від 04 квітня 2014 року № 77 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ «УкрНДІкомунпроект» приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища +1 С.
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами Індустріальної філії КП «Харківські теплові мережі» (фактичне місце розташування: м. Харків, просп. Московський, 275) здійснюються на підставі Дозволу на викиди від 11 вересня 2014 року № 6310138200-88, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України (терміном дії-до 11 вересня 2021 року).
При проведенні ТОВ «УкрНДІкомунпроект» у 2014 році інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від джерел Індустріальної філії КП «Харківські теплові мережі», виявлено в документах, що додаються до заяви про видачу документа дозвільного характеру, факт надання недостовірної інформації, а саме:
- актом від 04 квітня 2014 року № 77/2 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ «УкрНДІкомунпроект» приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища +3 С;
- актом від 10 квітня 2014 року № 81/1 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ «УкрНДІкомунпроект» приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища +3 С.
Температура навколишнього середовища при проведенні замірів, відповідно до інструкції вищезазначеного приладу, по умовам експлуатації, повинна знаходитись в межах від +5 С до +45 С, внаслідок чого вказані заміри є недостовірними.
Також, умовою 2 дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря №6310138500-136 від 30 грудня 2015 року виданого філії ТЕЦ-3 КП «Харківські теплові мережі» Міністерством екології та природних ресурсів України, передбачено здійснення виробничого контролю за дотриманням встановлених технологічних нормативів викидів забруднюючих речовин у газах, що відводяться від окремого типу обладнання на дж.дж.№№ 1-13 філії. Вказаний контроль передбачено проводити з 30 грудня 2015 року оксиду вуглецю та з 01 січня 2018 року оксидів азоту 1 раз на рік. Під час перевірки було встановлено, що вказана вимога не виконується на дж.№ 4 (енергетичний паровий котел Манн), дж.№8 (енергетичний паровий котел БКЗ), дж. №13 (водогрійний котел ПТВМ-180), що є невиконанням вимог дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря №6310138500-136 від ЗО грудня 2015 року, що в свою чергу вказує на порушення статті 10 Закону № 1264-ХІІ.
Пунктом 4.1 розділу 4 дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря №6310136900-92 від 11 вересня 2014 року виданого на об`єкт КП «Харківські теплові мережі» за адресою: м. Харків, вул. Костичева, 2/1, передбачені Заходи щодо скорочення викидів забруднюючих речовин. Вказаними заходами передбачено:
- для досягнення технологічних нормативів допустимих викидів відповідно до законодавства необхідно використовувати пальники зі зниженим виходом оксидів азоту (у перерахунку на діоксид азоту) та з рециркуляцією димових газів;
- проведення режимної наладки котлів та екологотеплотехнічних випробувань. Термін виконання вказаних заходів 2018 рік.
На перевірку інформація про виконання вказаних заходів не надана, чим порушено статтю 11 Закону України «Про основні засади здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
В ході проведення перевірки було здійснено виїзд за адресою: м. Харків, вул. А.Веделя, 4 (Московська філія). За вказаною адресою розташовано топкову, хімічну лабораторію, майстерні, зварювальний пост, гараж, ГРП, майданчик для зберігання солі, КНС.
На перевірку був представлений дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №6310137500-74. Дозвіл видано Міністерством екології та природних ресурсів України 11 вересня 2014 року. Термін дії дозволу - 11 вересня 2021 рік.
Також представлений звіт з інвентаризації викидів забруднюючих речовин, який розроблено ТОВ «УкрНДІкомунпроект» у 2014 році. Згідно звіту за вказаною адресою налічується 11 джерел викидів. Викиди в атмосферу забруднюючих речовин від ГРП, майданчика для зберігання солі, КНС до інвентаризації не включені. Викиди в атмосферу забруднюючих речовин від вказаних об`єктів здійснюється без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Тобто, з 22.11.2016 року (з урахуванням терміну позовної давності) КП «Харківські теплові мережі» здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від ГРП, майданчика для зберігання солі та КНС за адресою: м. Харків, вул. А.Веделя, 4 (Московська філія) в наднормативному режимі (без відповідного дозволу).
Таким чином допущено порушення статей 10, 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».
На підставі вказаних обставин Держекоінспекцією до Позивача як до органу, що видавав дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами направлено припис про анулювання вказаних дозволів.
У вказаному приписі зокрема зазначено, що враховуючи надання недостовірної інформації для отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, Держекоінспекція приписує розглянути питання щодо анулювання в установленому законодавством порядку дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 11 вересня 2014 року N'9 6310138200-88, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП «Харківські теплові мережі» (Індустріальна філія), дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 11 вересня 2014 року № 6310136900-92, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП «Харківські теплові мережі» (Слобідська філія) та дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 30 грудня 2015 року № 6310138500-136, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП «Харківські теплові мережі» (філія ТЕЦ-3),та про прийняте рішення повідомити Держекоінспекцію.
Вважаючи обґрунтованими доводи Держекоінспекції щодо наявності підстав для анулювання виданих КП «Харківські теплові мережі» дозволів, позивач звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
12. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено та не заперечувалось під час судового розгляду, що філії КП «Харківські теплові мережі» здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, а саме: ТЕЦ-3 на підставі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від 30 грудня 2015 року № 6310138500-136, Слобідська на підставі Дозволу на викиди від 11 вересня 2014 року № 6310136900-92 та Індустріальна на підставі Дозволу на викиди від 11 вересня 2014 року № 6310138200-88.
З доводів позовної заяви та касаційної скарги слідує, що при отриманні вказаних дозволів КП «Харківські теплові мережі» надало недостовірну інформацію, а саме - в актах відбору проб викидів від стаціонарних джерел зазначила показники, які були відібрані без дотримання вимог до температури навколишнього середовища при проведенні замірів.
З огляду на викладене позивач вважає, що в нього виникло право передбачене статтею 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» на анулювання зазначених вище дозволів.
Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.
Відповідно до преамбули Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 6 вересня 2005 року № 2806-IV (далі - Закон №2806-IV) цей Закон визначає правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності і встановлює порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів.
Дозвільні органи це - суб`єкти надання адміністративних послуг, їх посадові особи, уповноважені відповідно до закону видавати документи дозвільного характеру;
Документ дозвільного характеру це - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності (частина перша статті 1 Закону №2806-IV).
Згідно із частиною першою статті 4 Закону № 2806-IV, виключно законами, які регулюють відносини, пов`язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються: необхідність одержання документів дозвільного характеру та їх види; дозвільний орган, уповноважений видавати документ дозвільного характеру; платність або безоплатність видачі (переоформлення, анулювання) документа дозвільного характеру; строк видачі документа дозвільного характеру або відмови у його видачі; вичерпний перелік підстав для відмови у видачі, переоформлення, анулювання документа дозвільного характеру; строк дії документа дозвільного характеру або необмеженість строку дії такого документа; перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності; перелік та вимоги до документів, які суб`єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.
Частина п`ята статті 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» 16 жовтня 1992 року № 2707-XII (далі - Закон № 2707-XII ) визначає, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Відповідно до норм статті 10 Закону № 2707-XII встановлює підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік; заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря; забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок; забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин; використовувати метрологічно атестовані методики виконання вимірювань і повірені засоби вимірювальної техніки для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах стаціонарних і пересувних джерел; здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря; своєчасно і в повному обсязі сплачувати екологічний податок.
Виконання заходів щодо охорони атмосферного повітря не повинно призводити до забруднення грунтів, вод та інших природних об`єктів.
Згідно частини сьомої статті 4-1 закону 2707-XII дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;
13. Задовольняючи позовні вимоги про анулювання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суд першої інстанції виходив з того, що вимірювальною лабораторією ТОВ «УкрНДІкомунпроект» при відборі проб порушено умови експлуатації газоаналізатора ОКСІ 5М-5НД, а саме не дотримано показників температури навколишнього повітря у відкритому та закритому приміщенні.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції про задоволення позовних вимог суд апеляційної інстанції зробив висновок про необґрунтованість доводів позивача щодо недостовірності замірів проб викидів від стаціонарних джерел.
Скаржник же зазначає, що суд апеляційної інстанції не дослідив питання порушення процедури відбору проб у 2014 році.
З викладеного слідує, що ключовим питанням при розгляді цієї справи є, чи було дотримано ТОВ «УкрНДІкомунпроект» умови експлуатації газоаналізатора ОКСІ 5М-5НД при відборі проб викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами філій відповідача.
14. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно пунктів 2.1 - 2.2 настанови щодо експлуатування газоаналізатора ОКСІ 5М - 5НД виданої ТОВ «ЕКОТЕСТ» (виробник), умовою експлуатації газоаналізатора, зокрема є температура навколишнього повітря у відкритому та закритому приміщенні повинна складати від 5 °С до 45 °С.
Параметри газової суміші, що аналізується, на вході в газоаналізатор (після проходження газової суміші через газозабірну систему): температура (не плутати з температурою вихідних газів) також повинна складати від 5° С до 45° С.
В матеріалах справи міститься лист ТОВ «Екотест» №03/01 від 03 січня 2020 року адресований директору ТОВ «УкрНДІкомунпроект», в якому виробник газоаналізатора ОКСІ 5М-5НД повідомив, що у газоаналізаторах ОКСИ 5М-5НД використовується корекція показань приладу в залежності від параметрів аналізованої газової суміші на вході в газоаналізатор, тобто використовується температура навколишнього середовища саме в місці здійснення забору (навколо приладу). Не плутати з температурою зовнішнього навколишнього середовища, як параметра атмосфери.
У пункті 1.1 Керівництва по експлуатації газоаналізатора мається на увазі температура середи безпосередньо навколо приладу (в точці здійснення заміру), не плутати з температурою навколишнього середовища саме, як атмосферного повітря.
Якщо заміри здійснюються в приміщенні котельні чи ззовні, але в безпосередній близькості до димової труби, від якої випромінюється тепло в навколишнє середовище, а температура навколишнього середовища (атмосферного повітря) нижче +5° С, то можливе проведення вимірювання в короткостроковий термін (до 15 хвилин на одне вимірювання), так як за цей час температура всередині приладу не встигає зрівнятись з температурою навколишнього середовища (атмосферного повітря).
Оскільки показники температури зовнішнього навколишнього середовища на вулиці, а не безпосередньо навколо приладу, не впливають на його показники, то при додержанні умов коли температура повітря безпосередньо навколо місця використання приладу, тобто в точці відбору проб, буде в межах, передбачених рекомендаціями Керівництва по експлуатації, а саме від 5 °С до 45 °С, використання газоаналізатора ОКСІ 5М-5НД допускається, що виключає ймовірність викривлення даних показників цього приладу.
15. Відповідно до змісту пункту 4.1 актів відбору проб викидів стаціонарних джерел слідує, що у ньому зазначалася температура навколишнього середовища.
Згідно листа ТОВ «УкрНДІкомунпроект» від 08 січня 2020 року №01/1 адресованого КП «Харківські теплові мережі» у відповідних актах відбору проб викидів від стаціонарних джерел зазначалась температура та атмосферний тиск навколишнього середовища за межами котельних або топкових, тобто на «вулиці», а не в місці (точці) відбору проб.
Проведення відборів проб здійснювалось в газоходах після димососів (тобто після останньої поверхні нагріву котла), що розташовані в приміщеннях котельних або топкових КП «Харківські теплові мережі», що відповідає пп.5.4.1-5.4.5 п.5.4 Керівного нормативного документа КНД 211.2.3.063-98.
В листі від 06 серпня 2020 року №46/1 ТОВ «УкрНДІкомунпроект» повідомило відповідача, що загальний час вимірювання в одній точці відбору складає 10 хв., температура в місці відбору проб вимірювалась термометром цифровим електронним ТВТ-12Н і знаходилась в межах робочих температур газоаналізатора ОКСІ 5М- 5НД.
В той же час, відповідач зауважує, що температура навколо точок відбору проб наведена у пункті 3 актів, а не у пункті 4.1, як про це зазначає позивач.
Зі змісту графи 8 пункту 3 зазначених актів температура перед ротаметром, дорівнює від 11,5 °С до 33,8 °С.
З огляду на викладене та враховуючи, що у пункті 4.1 актів зазначено саме показник температури навколишнього середовища (атмосферного повітря), а не температури навколишнього середовища в місці здійснення забору (навколо приладу) колегія суддів КАС ВС погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про відсутність підстав вважати, що температура навколо точок відбору проб не відповідала умовам експлуатації газоаналізатора.
Крім того, колегія суддів КАС ВС зауважує, що заміри проб викидів та внесення показників до актів здійснювалось спеціалістами лабораторії ТОВ «УкрНДІкомунпроект», а не відповідачем.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що акти відбору проб викидів подавались позивачу разом з заявою про отримання дозволу у 2014 році, та перевірялися органом, що видав дозволи.
Належність обґрунтувань позивача стосовно безпідставності висновків суду апеляційної інстанції щодо дотримання температурного режиму під час відбору проб не підтвердилась.
Враховуючи викладене, колегія суддів КАС ВС вважає необґрунтованими доводи позивача, що відповідачем під час отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами була надана недостовірна інформація.
16. Згідно статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на не підтвердження доводів позивача щодо надання відповідачем недостовірної інформації під час отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, колегія суддів КАС ВС дійшла висновку, що рішення суду апеляційної інстанції є законним і не підлягає скасуванню.
Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду
п о с т а н о в и в :
Касаційну скаргу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України залишити без задоволення.
Постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2021 року у справі № 520/9073/2020 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Стрелець Т.Г.
Судді Стеценко С.Г.
Тацій Л.В.
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2024 |
Оприлюднено | 07.03.2024 |
Номер документу | 117483013 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стрелець Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні