ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 травня 2021 р.Справа № 520/9073/2020 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Макаренко Я.М.,
Суддів: Калиновського В.А. , Кононенко З.О. ,
за участю секретаря судового засідання Лисенко К.В.
представника позивача Забур`янова В.В.
представника відповідача Артюх Ю.В.
представника третьої особи Полухіна А.В.
представника третьої особи Росохата Д.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Комунального підприємства "Харківські теплові мережі" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.11.2020, головуючий суддя І інстанції: Тітов О.М., м. Харків, повний текст складено 27.11.20 по справі № 520/9073/2020
за позовом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України
до Комунального підприємства "Харківські теплові мережі" треті особи Державна екологічна інспекція у Харківській області, Державна екологічна інспекція України
про анулювання дозволів на викиди,
ВСТАНОВИВ:
Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України (надалі по тексту позивач) звернувся до суду з позовом до Комунального підприємства Харківські теплові мережі (надалі по тексту відповідач), треті особи-Державна екологічна інспекція України, Державна екологічна інспекція у Харківській області, в якому просив суд:
-анулювати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 11.09.2014 №6310138200-88, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП Харківські теплові мережі ;
- анулювати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 11.09.2014 №6310136900-92, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП Харківські теплові мережі ;
- анулювати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 30.12.2015 №6310138500-136, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП Харківські теплові мережі (філія ТЕЦ-3).
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 23.11.2020 року адміністративний позов Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України до Комунального підприємства "Харківські теплові мережі", треті особи - Державна екологічна інспекція України, Державна екологічна інспекція у Харківській області про анулювання дозволів на викиди задоволено.
Анульовано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 11.09.2014 №6310138200-88, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП Харківські теплові мережі .
Анульовано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 11.09.2014 №6310136900-92, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП Харківські теплові мережі .
Анульовано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 30.12.2015 №6310138500-136, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП Харківські теплові мережі (філія ТЕЦ-3).
Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.11.2020 року, в позові відмовити.
Позивач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому, посилаючись на законність та обгрунтованість оскаржуваного судового рішення, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Колегія суддів, заслухавши доповідь обставин справи, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що на виконання Плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2019 рік, затвердженого наказом Держекоінспекції від 30.11.2018 № 262, у період з 11.11.2019 по 22.11.2019 державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Харківської області проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства КП Харківські теплові мережі , юридична адреса: м. Харків, вул. Мефодіївська, 11 (Ідентифікаційний код: 31557119).
За результатами вказаного заходу, Інспекцією складено акт за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №839/11-02/05-06 (т.1, а.с.32-44).
Під час перевірки відповідача виявлено наступні порушення вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони атмосферного повітря, а саме: викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - Дозвіл на викиди) філії ТЕЦ-3 КП Харківські теплові мережі (фактичне місце розташування: м. Харків, вул. Енергетична, 3) здійснюються на підставі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від 30.12.2015 № 6310138500-136, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України (терміном дії - до 30.12.2022).
При проведенні ТОВ УкрНДІкомунпроект у 2014 році інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від джерел філії ТЕЦ-3 КП Харківські теплові мережі , виявлено в документах, що додаються до заяви про видачу документа дозвільного характеру, факт надання недостовірної інформації, а саме:
- актом від 24.10.2014 № 228 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ УкрНДІкомунпроект приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища +2 С;
- актом від 27.10.2014 № 229 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ УкрНДІкомунпроект приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища -6 С;
- актом від 29.10.2014 № 232 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ УкрНДІкомунпроект приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища О С;
- актом від 28.10.2014 № 231 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ УкрНДІкомунпроект приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища -2 С;
- актом від 30.10.2014 № 233 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ УкрНДІкомунпроект приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища О С;
- актом від 31.10.2014 № 234 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ УкрНДІкомунпроект приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища О С.
Температура навколишнього середовища при проведенні замірів, відповідно до інструкції вищезазначеного приладу, по умовам експлуатації, повинна знаходитись в межах від +5 С до +45 С, внаслідок чого вказані заміри є недостовірними.
Також, під час перевірки підприємства виявлено наступні порушення вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони атмосферного повітря, а саме: викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами Слобідської філії КП Харківські теплові мережі (фактичне місце розташування: м. Харків, вул. Костичева, 2/1) здійснюються на підставі Дозволу на викиди від 11.09.2014 № 6310136900-92, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України (терміном дії- до 11.09.2021).
При проведенні ТОВ УкрНДІкомунпроект у 2014 році інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від джерел Слобідської філії КП Харківські теплові мережі , виявлено в документах, що додаються до заяви про видачу документа дозвільного характеру, факт надання недостовірної інформації, а саме:
-актом від 01.04.2014 №74/1 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ УкрНДІкомунпроект приладом -газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища +3 С;
- актом від 04.04.2014 № 77 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ УкрНДІкомунпроект приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища +1 С.
Температура навколишнього середовища при проведенні замірів, відповідно до інструкції вищезазначеного приладу, по умовам експлуатації, повинна знаходитись в межах від +5 С до +45 С, внаслідок чого вказані заміри є недостовірними.
Інспекцією, під час перевірки зазначеного суб`єкта господарювання виявлено наступні порушення вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони атмосферного повітря, а саме: викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами Індустріальної філії КП Харківські теплові мережі (фактичне місце розташування: м. Харків, просп. Московський, 275) здійснюються на підставі Дозволу на викиди від 11.09.2014 № 6310138200-88, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України (терміном дії-до 11.09.2021).
При проведенні ТОВ УкрНДІкомунпроект у 2014 році інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від джерел Індустріальної філії КП Харківські теплові мережі , виявлено в документах, що додаються до заяви про видачу документа дозвільного характеру, факт надання недостовірної інформації, а саме:
- актом від 04.04.2014 № 77/2 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ УкрНДІкомунпроект приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища +3 С;
- актом від 10.04.2014 № 81/1 відбору проб викидів від стаціонарних джерел зафіксовано, що заміри проводились вимірювальною лабораторією ТОВ УкрНДІкомунпроект приладом-газоаналізатор ОКСИ-5М-5НД при температурі навколишнього середовища +3 С.
Температура навколишнього середовища при проведенні замірів, відповідно до інструкції вищезазначеного приладу, по умовам експлуатації, повинна знаходитись в межах від +5 С до +45 С, внаслідок чого вказані заміри є недостовірними.
Також, умовою 2 дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря №6310138500-136 від 30.12.2015 виданого філії ТЕЦ-3 КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА ХАРКІВСЬКІ ТЕПЛОВІ МЕРЕЖІ Міністерством екології та природних ресурсів України, передбачено здійснення виробничого контролю за дотриманням встановлених технологічних нормативів викидів забруднюючих речовин у газах, що відводяться від окремого типу обладнання на дж.дж.№№ 1-13 філії. Вказаний контроль передбачено проводити з 30.12.2015 оксиду вуглецю та з 01.01.2018 оксидів азоту 1 раз на рік. Під час перевірки було встановлено, що вказана вимога не виконується на дж.№ 4 (енергетичний паровий котел Манн), дж.№8 (енергетичний паровий котел БКЗ), дж. №13 (водогрійний котел ПТВМ-180), що є невиконанням вимог дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря №6310138500-136 від ЗО. 12.2015, що в свою чергу вказує на порушення статті 10 Закону № 1264-ХІІ.
Пунктом 4.1 розділу 4 дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря №6310136900-92 від 11.09.2014 виданого на об`єкт КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА ХАРКІВСЬКІ ТЕПЛОВІ МЕРЕЖІ за адресою: м. Харків, вул. Костичева, 2/1, передбачені Заходи щодо скорочення викидів забруднюючих речовин. Вказаними заходами передбачено:
- для досягнення технологічних нормативів допустимих викидів відповідно до законодавства необхідно використовувати пальники зі зниженим виходом оксидів азоту (у перерахунку на діоксид азоту) та з рециркуляцією димових газів;
- проведення режимної наладки котлів та екологотеплотехнічних випробувань. Термін виконання вказаних заходів 2018 рік.
На перевірку інформація про виконання вказаних заходів не надана, чим порушено статтю 11 Закону України Про основні засади здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
В ході проведення перевірки було здійснено виїзд за адресою: м. Харків, вул. А.Веделя, 4 (Московська філія). За вказаною адресою розташовано топкову, хімічну лабораторію, майстерні, зварювальний пост, гараж, ГРП, майданчик для зберігання солі, КНС.
На перевірку був представлений дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №6310137500-74. Дозвіл видано Міністерством екології та природних ресурсів України 11.09.2014 року. Термін дії дозволу - 11.09.2021 рік.
Також представлений звіт з інвентаризації викидів забруднюючих речовин, який розроблено ТОВ УкрНДІкомунпроект у 2014 році. Згідно звіту за вказаною адресою налічується 11 джерел викидів. Викиди в атмосферу забруднюючих речовин від ГРП, майданчика для зберігання солі, КНС до інвентаризації не включені. Викиди в атмосферу забруднюючих речовин від вказаних об`єктів здійснюється без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Тобто, з 22.11.2016 року (з урахуванням терміну позовної давності) КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО ХАРКІВСЬКІ ТЕПЛОВІ МЕРЕЖІ здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від ГРП, майданчика для зберігання солі та КНС за адресою: м. Харків, вул. А.Веделя, 4 (Московська філія) в наднормативному режимі (без відповідного дозволу).
Таким чином допущено порушення статей 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря .
На підставі вказаних обставин Держекоінспекцією до Позивача як до органу, що видавав дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами направлено припис про анулювання вказаних дозволів.
У вказаному приписі зокрема зазначено, що враховуючи надання недостовірної інформації для отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, Держекоінспекція приписує розглянути питання щодо анулювання в установленому законодавством порядку дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 11.09.2014 .N'9 6310138200-88, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП Харківські теплові мережі (Індустріальна філія), дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 11.09.2014 № 6310136900-92, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП Харківські теплові мережі (Слобідська філія) та дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 30.12.2015 № 6310138500-136, виданого Міністерством екології та природних ресурсів України КП Харківські теплові мережі (філія ТЕЦ-3),та про прийняте рішення повідомити Держекоінспекцію.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з обгрунтованості позовних вимог.
Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
З матеріалів справи слідує, що за результатами проведеної у період з 11.11.2019 по 22.11.2019 державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Харківської області планової перевірки дотримання КП Харківські теплові мережі вимог природоохоронного законодавства, оформленої актом №839/11-02/05-06, Державною екологічною інспекцією України внесено Міністерству енергетики та захисту довкілля України припис про анулювання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 11.09.2014 №6310138200-88, від 11.09.2014 №6310136900-92, від 30.12.2015 №6310138500-136, видані Міністерством екології та природних ресурсів України КП Харківські теплові мережі через встановлення, на думку Держекоінспекції, факту надання відповідачем недостовірної інформації для отримання вказаних дозволів.
Відповідно до пп.69 п. 5 Положення про Міністерство енергетики та захисту довкілля України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.01.2015 року №32 Мінекоенерго відповідно до покладених на нього завдань видає, анулює, здійснює переоформлення документів дозвільного характеру, зокрема, на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для об`єктів, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування (об`єкти першої групи).
Відповідно до п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 27.05.2020 року №425 Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади перейменовано Міністерство енергетики та захисту довкілля України на Міністерство енергетики України.
Пунктом 2 цієї постанови утворено Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України.
Згідно з п.п.2 п.3 вказаної постанови Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Відповідно до п.п.3 п.3 вказаної постанови Міністерство енергетики та Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів є правонаступниками прав, обов`язків та майна Міністерства енергетики та захисту довкілля у відповідних сферах.
З матеріалів справи слідує, що на підставі вище вказаного припису Держекоінспекції, скерованого Міністерству енергетики та захисту довкілля України, правонаступником якого є Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів, позивач звернувся до суду з позовом про анулювання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 11.09.2014 №6310138200-88, від 11.09.2014 №6310136900-92, від 30.12.2015 №6310138500-136, що видані Міністерством екології та природних ресурсів України КП Харківські теплові мережі .
Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності і встановлення порядку діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів визначає Закон України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .
Відповідно до п.1 ч.1 вказаного Закону дозвільна система у сфері господарської діяльності - сукупність урегульованих законодавством відносин, які виникають між дозвільними органами, адміністраторами та суб`єктами господарювання у зв`язку з видачею документів дозвільного характеру, переоформленням, анулюванням документів дозвільного характеру.
Дозвільні органи - суб`єкти надання адміністративних послуг, їх посадові особи, уповноважені відповідно до закону видавати документи дозвільного характеру.
Документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.
Законом України Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності затверджено Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, до яких, зокрема, відноситься дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Відповідно до ч.7 ст.4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності такої підстави, як встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації.
З аналізу наведених норм слідує, що дозвільний орган, який видав дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, може звернутися до адміністративного суду з позовом про його анулювання у разі надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації.
З матеріалів справи слідує, що 11.09.2014 року КП Харківські теплові мережі Міністерством екології та природних ресурсів України було видано дозвіл № 6310138200-88 на об`єкт розташований по пр-ту Московському, 275 м. Харків, терміном дії з 11.09.2014 року по 11.09.2021 року.
Також, 30.12.2015 року КП Харківські теплові мережі Міністерством екології та природних ресурсів України було видано дозвіл № 6310138500-136 на об`єкт розташований по вул. Енергетична,3 м. Харків, терміном дії з 30.12.2015 року по 30.12.2022 року.
Також, 11.09.2014 року КП Харківські теплові мережі Міністерством екології та природних ресурсів України було видано дозвіл №6310136900-92 на об`єкт розташований по вул. Костичева,2/1 м. Харків, терміном дії з 11.09.2014 року по 11.09.2021 року.
Вказані дозволи КП Харківські теплові мережі було видано на підставі заяв останнього та актів відбору проб викидів від стаціонарних джерел.
З припису Держекоінспекції слідує, що заміри проб викидів від стаціонарних джерел філії ТЕЦ-3 КП Харківські теплові мережі (фактичне місце розташування: м. Харків, вул. Енергетична, 3), Слобідської філії КП Харківські теплові мережі (фактичне місце розташування: м. Харків, вул. Костичева, 2/1), Індустріальної філії КП Харківські теплові мережі (фактичне місце розташування: м. Харків, просп. Московський, 275), які проведені у 2014 році та зазначені в актах відбору проб викидів від стаціонарних джерел, доданих до заяв для отримання дозволів, є недостовірними, оскільки температура навколишнього середовища під час проведення замірів викидів приладом-газоаналізатор ОКСІ -5М-5НД не відповідала температурі, зазначеній в інструкції експлуатації зазначеного приладу, яка по умовам експлуатації приладу повинна знаходитись в межах від +5 С до +45 С.
Зазначені у приписі Держекоінспекції обставини, на думку позивача, свідчать про надання відповідачем для отримання дозволів недостовірної інформації, що є підставою для анулювання дозволів.
Інших порушень в вищенаведеному приписі зазначено не було.
Зі змісту п. 4.1 акту відбору проб викидів від стаціонарних джерел слідує, що у ньому зазначалася температура навколишнього середовища. При цьому у п.3 графи 8 актів також міститься інформація щодо температури перед ротаметром, яка дорівнює від 11,5 до 33,8 градусів Цельсія.
Відповідач посилається, що температура навколо точок відбору проб наведена саме у п. 3 актів відповідала умовам експлуатації газоаналізатора.
Згідно листа ТОВ УкрНДІкомунпроект (особа, яка складала акти відбору проб) від 08.01.2020 р. №01/1 у відповідних актах відбору проб викидів від стаціонарних джерел зазначалась температура та атмосферний тиск навколишнього середовища за межами котельних або топкових, тобто на вулиці , а не в місці (точці) відбору проб.
Проведення відборів проб здійснювалось в газоходах після димососів (тобто після останньої поверхні нагріву котла), що розташовані в приміщеннях котельних або топкових КП Харківські теплові мережі , що відповідає пп.5.4.1-5.4.5 п.5.4 Керівного нормативного документа КНД 211.2.3.063-98.
Таким чином, вказаними листами підтверджено, що зазначена в актах температура не є температурою, вимоги до якої викладені в умовах експлуатації газоаналізатора ОКСІ 5М-5НД, температура повітря навколо точок відбору проб відповідала умовам експлуатації газоаналізатора ОКСІ 5М-5НД.
Листом №03/01 від 03.01.2020 р. виробник газоаналізатора ОКСІ 5М-5НД ТОВ Екотест повідомив, що якщо заміри здійснюються в приміщенні котельні чи ззовні, але в безпосередній близькості до димової труби, від якої випромінюється тепло в навколишнє середовище, а температура навколишнього середовища (атмосферного повітря) нижче +5° С, то можливе проведення вимірювання в короткостроковий термін (до 15 хвилин на одне вимірювання), так як за цей час температура всередині приладу не встигає зрівнятись з температурою навколишнього середовища (атмосферного повітря).
Отже, виробник газоаналізатора ОКСІ 5М- 5НД стверджує про можливість його експлуатації та забору проб за межами робочих температур за певних умов (проведення вимірювання в короткостроковий термін (до 15 хвилин на одне вимірювання).
При цьому, листом №46/1 від 06.08.2020 р. ТОВ УкрНДІкомунпроект повідомив, що загальний час вимірювання в одній точці відбору складає 10 хв., температура в місці відбору проб вимірювалась термометром цифровим електронним ТВТ-12Н і знаходилась в межах робочих температур газоаналізатора ОКСІ 5М- 5НД.
Отже, вказаними доказами спростовано висновки позивача, що заміри проб проведені без дотримання відповідного температурного режиму, що, на думку позивача, призвело до внесення недостовірних даних до актів відбору проб викидів стаціонарних джерел для отримання дозволів.
При цьому, колегія суддів зазначає, що заміри проб викидів від стаціонарних джерел відповідача проводились вимірювальною лабораторією ТОВ УкрНДІкомунпроект , результати таких замірів заносились до актів відбору проб викидів виконавцями вимірювальної лабораторії товариства, які здійснювали відбори проб, отже акти відбору проб викидів містять відомості, що занесені виконавцями вимірювальної лабораторії товариства, які здійснювали відбори проб, а не відповідачем, а тому твердження позивача, що відповідачем під час отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами була надана недостовірна інформація також є безпідставним.
Колегія суддів зазначає, що акти відбору проб викидів позивачу були надані разом з заявою про отримання дозволу у 2014 році, а тому такі акти перевірялися органом, що видав дозволи, що підтвердив представник позивача в судовому засіданні.
Доказів здійснення забору проб по спірних об`єктах в межах робочих температур газоаналізатора ОКСІ 5М-5НД та поза межами його робочих температур та встановлення результатів їх порівняння в спростування вищенаведених доказів позивачем суду не надано.
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Позивач стверджуючи, що внаслідок порушення умов експлуатації газоаналізатора ОКСІ 5М-5НД (недотримання температурного режиму) відповідачем були внесені недостовірні дані в акти відбору проб викидів стаціонарних джерел для отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, не надав суду достатніх доказів в підтвердження такого висновку.
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів зазначає, що висновок позивача про те, що заміри в актах відбору проб викидів через недотримання температурного режиму є недостовірними, а тому відповідачем під час отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами була надана недостовірна інформація, є безпідставним.
Отже, позивачем не доведено обставини, на яких ґрунтуються його вимоги про анулювання спірних дозволів.
Також, з матеріалів справи слідує, що підставою для звернення до суду з вказаним позовом є порушення, на думку позивача, відповідачем здійснення виробничого контролю за дотриманням встановлених технологічних нормативів викидів забруднюючих речовин у газах, що відводяться від окремого типу обладнання на дж.дж.№№ 1-13 філії ТЕЦ-3 відповідно до дозволу №6310138500-136 від 30.12.2015 р. за джерелами №4, №8, №13; не надання відповідачем на перевірку інформації про виконання заходів щодо скорочення викидів забруднюючих речовин, чим порушено статтю 11 Закону України Про основні засади здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ; здійснення відповідачем викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від ГРП, майданчика для зберігання солі та КНС за адресою: м. Харків, вул. А.Веделя, 4 (Московська філія) в наднормативному режимі (без відповідного дозволу).
Проте, колегія суддів зазначає, що припис, який став підставою для звернення позивача з даним позовом до суду, не містить вказаних порушень, а отже звернення до суду з вимогами про анулювання дозволів на підставі порушень не наведених у приписі, є безпідставним.
Підставою для анулювання дозволу позивачем зазначено подання відповідачем недостовірної інформації, а не допущення вищенаведених порушень.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку по помилковість висновків суду першої інстанції про задоволення позову.
Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 Кодексу адміністративного судочинства України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Відповідно до п. 4 ч. 1, ч. 2 ст. 317 КАС України, підстави для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню. Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.
Таким чином, з огляду на викладене вище, колегія суддів приходить до висновку, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 23.11.2020 року прийнято з помилковим застосуванням норм матеріального права та підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позову.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Комунального підприємства "Харківські теплові мережі" задовольнити.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.11.2020 по справі № 520/9073/2020 скасувати.
Прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України до Комунального підприємства "Харківські теплові мережі" треті особи Державна екологічна інспекція у Харківській області, Державна екологічна інспекція України про анулювання дозволів на викиди відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя (підпис)Я.М. Макаренко Судді (підпис) (підпис) В.А. Калиновський З.О. Кононенко Повний текст постанови складено 21.05.2021 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2021 |
Оприлюднено | 24.05.2021 |
Номер документу | 97066780 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Макаренко Я.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні