Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" лютого 2024 р. Справа153/1887/23
Провадження2/153/480/23-ц
Ямпільський районний суд Вінницької області
у складі головуючого судді Швеця Р.В.
за участю секретаря судового засідання Гуцол Т.Ю.
представника позивача ОСОБА_1 адвоката Снітка В.А.
представника відповідача Громадської організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» - Мельника М.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Ямпільського районного суду Вінницької області у місті Ямпіль Вінницької області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Громадської організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська», Ямпільської міської ради Вінницької області про визнання недійсним та скасування державної реєстрації,
В С Т А Н О В И В :
Представник позивача Снітко В.А., діючий в інтересах ОСОБА_1 , звернувся до суду із позовною заявою до Громадської організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська», Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області про визнання недійсним та скасування державної реєстрації, в якій просить: визнати недійсним (протиправним) та скасувати рішення 36 сесії 7 скликання Михайлівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області №299 від 21.10.2020; визнати недійсним (протиправним) та скасувати акт приймання-передачі об`єктів нерухомого майна, яке безоплатно передається з комунальної власності Михайлівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області у власність громадської організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» с.Михайлівка Ямпільського району Вінницької області, який затверджений рішенням 36 сесії 7 скликання від 21.10.2020 №299, відповідно до якого передано житловий будинок по АДРЕСА_1 ; скасувати державну реєстрацію права власності (номер запису про право власності/довірчої власності: 42269751) від 01.06.2021 рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 58493640 від 02.06.2021, про реєстрацію приватної власності за громадською організацією «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» (код ЄДРПОУ: 43867728) на житловий будинок АДРЕСА_2 ; вирішити питання судових витрат. Свої вимоги мотивує тим, що 29.09.2021 з інформації ЦНАП Ямпільської міської ради Вінницької області позивач ОСОБА_1 дізналася про те, що за Громадською організацією «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська», код ЄДРПОУ 43867728, зареєстровано право власності (приватна), за номером запису про право власності/довірчої власності: 42269751 на житловий будинок по АДРЕСА_1 , індексний номер: 58493640 від 02.06.2021. Підставою для державної реєстрації послужило рішення органу місцевого самоврядування №299 від 21.10.2020, прийняте Михайлівською сільською радою Ямпільського району Вінницької області, акт приймання-передачі нерухомого майна від 21.10.2020. Вказана реєстрація житлового будинку за громадською організацією порушує права позивача ОСОБА_1 на вказаний житловий будинок, як особи, яка на законних підставах вселилась у зазначений житловий будинок і проживає в ньому безперервно останні 35 років і мала право на приватизацію відповідно до чинного законодавства через орган місцевого самоврядування. Позивач ОСОБА_1 працювала медичною сестрою в колгоспі «Маяк» с.Михайлівка Ямпільського району Вінницької області. З липня 1978 року чоловік позивача ОСОБА_2 , працював головним агрономом колгоспу «Маяк» с.Михайлівка Ямпільського району Вінницької області. З жовтня цього ж року його було прийнято в члени колгоспу. З 1978 по 1988 рік позивач ОСОБА_1 з сім`єю проживали в наданому колгоспом «Маяк» будинку по АДРЕСА_3 , а в подальшому - з 1988 року, від колгоспу вони отримали житло та стали проживати в будинку по АДРЕСА_1 . Представник позивача вказав, що ОСОБА_3 , будучи сільським головою Михайлівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області, зареєстрував Громадську організацію «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» як засновник і став її керівником та незаконно і протиправно передав з комунальної власності Громадській організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» спірний житловий будинок з надвірними будівлями, розташований по АДРЕСА_1 , а саме: без проведення відповідних торгів, аукціону. Михайлівська сільська рада відчужила проти встановленої відповідної процедури спірний житловий будинок, безоплатно, всупереч чинного законодавства та ефективного використання майна, що є комунальною власністю територіальних громад. Михайлівська сільська рада не прийняла рішення про затвердження Положення про порядок відчуження майна, що є комунальною власністю відповідної територіальної громади відповідно до Конституції України, не було врегульовано та обрано спосіб відчуження майна. Михайлівська сільська рада не врахувала, що відчуження майна проводиться безпосередньо підприємствами, організаціями, установами, закладами після отримання на це відповідного дозволу. В свою чергу дозвіл на відчуження майна надається за певних умов в тому числі коли не обмежуються права інших осіб (в даному випадку позивач ОСОБА_1 та її чоловік зареєстровані та постійно проживають у вказаному будинку). Також необхідно було провести незалежну оцінку вказаного майна. Підставою для здійснення державної реєстрації права власності за громадською організацією було лише рішення Михайлівської сільської ради №299 від 21.10.2020 та акт приймання-передачі від 21.10.2020. Щодо державної реєстрації права власності на спірний житловий будинок за Громадською організацією «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» актом камеральної перевірки встановлено, що державний реєстратор Ковальова О.А. прийняла рішення від 02.06.2021 №58493640 за наявності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації прав, оскільки подані документи не давали змоги встановити набуття права власності на об`єкт нерухомого майна за Громадською організацією «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська». На теперішній час керівник Громадської організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» чинить позивачу перешкоди у користуванні житлом, запропонував укласти договір оренди.
11.01.2024 від відповідача Громадської організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська», надійшов відзив, вх.№195, в якому зазначено, що відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, вважає їх необґрунтованими та безпідставними. Відповідно до рішення Михайлівської сільської ради №160 від 21.12.2004 прийнято в комунальну власність Михайлівської сільської ради майно соціальної сфери два будинки спеціаліста АДРЕСА_1 та АДРЕСА_4 згідно з актом приймання-передачі від 19.07.2004 та накладною №1114 від 19.07.2004 без права приватизації. 06.08.2020 державний реєстратор Ямпільської районної державної адміністрації зареєструвала право комунальної власності за Михайлівською сільською радою на житловий будинок АДРЕСА_1 . Підставою для державної реєстрації були: довідка Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях №05-5/2087 від 28.07.2020; рішення Михайлівської сільської ради №160 від 21.12.2004; акт приймання-передачі нерухомого майна від 19.07.2004 та накладна №1114 від 19.07.2004, видані СТОВ «Маяк». Відповідно до рішення Михайлівської сільської ради №299 від 21.10.2020 передано безоплатно з комунальної власності Михайлівської сільської ради у власність ГО «ССМП «Михайлівська» житловий будинок АДРЕСА_1 . Затверджено акт приймання-передачі об`єктів нерухомого майна від 21.10.2020. 01.06.2021 державний реєстратор Ямпільської РДА зареєструвала право приватної власності за Громадською організацією «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» на цей будинок. Піставою для реєстрації стало: рішення Михайлівської сільської ради №299 від 21.10.2020 та акт приймання-передачі нерухомого майна від 21.10.2020, підписаний Михайлівською сільською радою та Громадською організацією «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська». Тобто, право власності за Громадською організацією «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» зареєстровано правомірно, у відповідності до вимог чинного законодавства. У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 просив відмовити.
В судовому засіданні представник позивача адвокат Снітко В.А., позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача Громадської організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» - Мельник М.І. заперечував щодо задоволення заявлених позовних вимог з підстав викладених у відзиві. Зазначив, що за умови скасування державної реєстрації, позивач не зможе приватизувати спірний житловий будинок, оскільки в неї немає відповідних документів.
Представник відповідача Ямпільської міської ради в судове засідання не з`явився. Суду надана письмова заява, вх.№515 від 26.01.2024, за підписом міського голови про розгляд справи без участі представника Ямпільської міської ради за наявними у справі доказами та поясненнями.
Судом встановлено такі фактичні обставини та зміст спірних правовідносин:
Із копії листа із пропозицією укласти договір оренди житлового будинку, копії Договору оренди житлового будинку №25 від 15.09.2021 та копії акта прийому-передачі нерухомого майна в оренду від 15.09.2021 встановлено, що керівник ГО «ССМП «Михайлівська» Мельник М.І. звернувся до ОСОБА_2 та ОСОБА_1 з листом, в якому повідомлено про надіслання їм Договору оренди житлового будинку №25 від 15.09.2021 та акта прийому-передачі нерухомого майна в оренду від 15.09.2021 для їх підписання (а.с.9, 10-11, 12).
Із копії витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань встановлено, що 13.10.2020 зареєстровано Громадську організацію «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська», ідентифікаційний код юридичної особи: 43867728, керівник ОСОБА_3 . Засновниками є ОСОБА_4 , ОСОБА_3 та ОСОБА_5 (а.с.13-15, 51-53).
Із копії інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №277272251 від 29.09.2021 та копії інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №304269286 від 05.07.2022 встановлено, що право власності на житловий будинок, загальною площею 166,2 кв.м., розташований по АДРЕСА_1 , зареєстровано за Громадською організацією «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» на підставі рішення Михайлівської сільської ради №299 від 21.10.2020, акта приймання-передачі нерухомого майна від 21.10.2020 (а.с.16-17, 18).
Із копії рішення Михайлівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області №299 від 21.10.2020 та копії списку нерухомого майна комунальної власності Михайлівської сільської ради встановлено, що вирішено передати безоплатно із комунальної власності Михайлівської сільської ради у власність громадській організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» нерухоме майно, а саме: житловий будинок по АДРЕСА_1 . Затверджено акт приймання-передачі із комунальної власності Михайлівської сільської ради у власність громадській організації «Спілка Співвласників майнових паїв» «Михайлівська» нерухомого майна (а.с.19, 20).
Із копії акта приймання-передачі об`єктів нерухомого майна встановлено, що комісія по передачі майна комунальної власності при Михайлівській сільській раді передала у власність Громадській організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» житловий будинок по АДРЕСА_1 (а.с.24).
Із копії акта за результатами проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора Ямпільської міської ради Вінницької області Ковальової О.А. від 14.02.2022 встановлено, що запропоновано тимчасово блокувати державному реєстратору Ямпільської міської ради Вінницької області ОСОБА_6 доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 2 місяці (а.с.24-28).
Із копії свідоцтва про укладення шлюбу, серія НОМЕР_1 , виданого 12.03.1973 встановлено, що ОСОБА_2 12.03.1973 зареєстрував шлюб з ОСОБА_7 , яка після реєстрації шлюбу змінила прізвище на ОСОБА_8 (а.с.29).
Із копії довідки від 17.01.2005, копії довідки №56 від 21.01.2002 та копії довідки №96 від 25.01.2006, виданих виконкомом Михайлівської сільської ради встановлено, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 користуються будинком та земельною ділянкою по АДРЕСА_1 (а.с.30, 31. 33).
Із копії довідки, виданої правлінням с/підприємства «Маяк» с.Михайлівка встановлено, що ОСОБА_1 проживає в будинку, який належить господарству з липня 1978 року по березень 1988 року по АДРЕСА_5 та з березня 1988 року по даний час по АДРЕСА_1 (а.с.32).
Із копії довідки, виданої виконкомом Михайлівської сільської ради встановлено, що ОСОБА_1 з 1978 року проживала з сім`єю в колгоспній хаті по вул.К. Маркса до 1988 року, з 1988 по даний час проживає з сім`єю в колгоспній хаті по АДРЕСА_1 . До складу її сім`ї входять: чоловік ОСОБА_2 , син ОСОБА_9 та дочка ОСОБА_10 (а.с.34).
Із копії рішення Ямпільського районного суду Вінницької області від 02.03.2022, справа №153/1630/21, копії постанови Вінницького апеляційного суду від 01.06.2022 та копії постанови Верховного суду встановлено, що в задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 до Ямпільської міської ради Вінницької області, Громадської організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_1 , про скасування права власності та визнання права власності відмовлено повністю. Апеляційну та касаційну скарги ОСОБА_2 залишено без задоволення, рішення Ямпільського районного суду Вінницької області від 02.03.2022 залишено без змін (а.с.60-66, 67-74, 76-79).
Із копії постанови апеляційного суду Вінницької області від 13.06.2018 встановлено, що рішення Ямпільського районного суду Вінницької області від 02.04.2018 скасовано. Позов Михайлівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області до ОСОБА_2 , ОСОБА_1 про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні власністю шляхом виселення з будинку задоволено. Усунути перешкоди Михайлівській сільській раді Ямпільського району Вінницької області у користуванні житловим будинком, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом виселення ОСОБА_2 та ОСОБА_1 з нього (а.с.80-82).
Із копії електронної реєстраційної справи №562364405256 на житловий будинок, розташований за адресою АДРЕСА_1 встановлено, що відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №53551602 від 11.08.2020 вирішено провести державну реєстрацію права власності, форма власності: комунальна, на садибний (індивідуальний) житловий будинок з реєстраційним номером 562364405256, що розташований по АДРЕСА_1 , за суб`єктом: Михайлівська сільська рада, податковий номер/серія, номер паспорта/ НОМЕР_2 . Державна реєстрація проведена на підставі довідки, серія та номер: 05-5/2087, виданої 28.07.2020 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях; рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 160, виданого 21.12.2004 Михайлівською сільською радою Ямпільського району Вінницької області; акту приймання-передачі нерухомого майна, б/н, виданого 19.07.2004 СТОВ «Маяк». Також, відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №58493640 від 02.06.2021 вирішено провести державну реєстрацію права власності, форма власності: приватна на житловий будинок з реєстраційним номером 562364405256, що розташований по АДРЕСА_1 , за суб`єктом: Громадська організація «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська», податковий номер/серія, номер паспорта/ НОМЕР_3 . Державна реєстрація проведена на підставі рішення органу місцевого самоврядування №299 від 21.10.2020, видавник: Михайлівська сільська рада Ямпільського району Вінницької області; акта приймання-передачі нерухомого майна, б/н від 21.10.2020, видавник: Михайлівська сільська рада, ГО «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» (а.с.99-121).
Сторонами не заявлено клопотань про витребування інших доказів, виклик свідків чи призначення судових експертиз, а тому суд вирішив справу на підставі наявних у ній доказів, відповідно до ст.ст.12, 13 ЦПК України.
Відповідно до ч.ч.1, 6 ст.81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши та оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 є обґрунтованими і такими, що підлягають до задоволення, виходячи із наступного:
Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до пункту 10 частини другої статті 16 ЦК України до способів захисту цивільних прав та інтересів належить, зокрема, визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування. Суд визнає незаконним і скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси (частина перша статті 21 ЦК України).
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 23 жовтня 2019 року у справі №488/402/16-ц (провадження № 14-564цс19) зазначено, що «відповідно до пункту 10 частини другої статті 16 ЦК України до способів захисту цивільних прав та інтересів належить, зокрема, визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування. Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси (ч.1 ст.21 ЦК України).
Підставами для визнання недійсним акта (рішення) є його невідповідність вимогам законодавства або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів України.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина 10 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Судом встановлено, що 13.10.2020 зареєстровано громадську організацію «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська», засновниками якої є ОСОБА_4 , ОСОБА_3 та ОСОБА_5 , керівником ОСОБА_3 . Відповідно до рішення №299 від 21.10.2020 Михайлівська сільська рада Ямпільського району Вінницької області передала безоплатно із комунальної власності Михайлівської сільської ради у власність громадській організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» житловий будинок, розташований по АДРЕСА_1 , а також вказаним рішення було затверджено акт приймання-передачі щодо передачі зазначеного нерухомого майна. В подальшому - 02.06.2021 державним реєстратором була проведена державна реєстрація права приватної власності на вказаний житловий будинок за відповідачем громадською організацією «Спілка Співвласників майнових паїв» «Михайлівська».
Як вбачається із досліджених письмових доказів, підставою виникнення у відповідача громадської організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» права приватної власності на житловий будинок, що розташований по АДРЕСА_1 було рішення Михайлівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області №299 від 21.10.2020 року та акт приймання-передачі нерухомого майна, який був затверджений зазначеним рішенням.
Дослідивши оскаржуване рішення Михайлівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області №299 від 21.10.2020 року та акт приймання-передачі нерухомого майна, який був затверджений зазначеним рішенням, суд вважає, що Михайлівська сільська рада Ямпільського районуВінницької області здійснивши безоплатну передачу спірного житлового будинку, діяла у спосіб, що не передбачений законами України та прийняла рішення, яке суперечить чинному законодавству, виходячи із наступного.
Статтею 327 ЦК України встановлено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ч.5 ст.16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Відповідно до пункту 30 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради належить прийняття рішень на пленарних засідань, зокрема, щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об`єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об`єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, про надання у концесію об`єктів права комунальної власності, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.
Згідно ч.ч.1,2,5,6,8 ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Доцільність, порядок та умови відчуження об`єктів права комунальної власності визначаються відповідною радою. Доходи від відчуження об`єктів права комунальної власності зараховуються до відповідних місцевих бюджетів і спрямовуються на фінансування заходів, передбачених бюджетами розвитку.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Таким чином до виключної компетенції Михайлівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області, як власника комунального майна - житлового будинку, що розташований по АДРЕСА_1 , належало прийняття рішень щодо його відчуження відповідно до закону.
Згідно п.22 ч.1 ст.1 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» приватизація державного або комунального майна (далі - приватизація) - платне відчуження майна, що перебуває у державній або комунальній власності, на користь фізичних та юридичних осіб, які відповідно до цього Закону можуть бути покупцями;
Відповідно до ч.6 ст.3 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» приватизація (відчуження) майна, що перебуває у комунальній власності, здійснюється органами місцевого самоврядування відповідно до вимог цього Закону.
Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин) визначено порядок приватизації державного і комунального майна, який передбачає:
формування та затвердження переліків об`єктів, що підлягають приватизації;
опублікування переліку об`єктів, що підлягають приватизації, в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації, на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України, на офіційних сайтах місцевих рад та в електронній торговій системі;
прийняття рішення про приватизацію;
прийняття місцевою радою рішення про приватизацію об`єкта комунальної власності;
опублікування інформації про прийняття рішення про приватизацію об`єкта та у випадках, передбачених цим Законом, інформації про вивчення попиту для визначення стартової ціни;
проведення інвентаризації та оцінки відповідно до законодавства;
проведення у випадках, передбачених законом, аудиту, екологічного аудиту об`єкта приватизації;
перетворення державного або комунального підприємства в господарське товариство у процесі приватизації у випадках, передбачених цим Законом;
затвердження плану розміщення акцій акціонерних товариств, створених у процесі приватизації, у випадках, передбачених цим Законом, та його виконання;
затвердження у випадках, передбачених цим Законом, умов продажу об`єктів приватизації, розроблених аукціонною комісією;
опублікування інформації про умови продажу, в тому числі стартову ціну об`єкта приватизації;
проведення аукціону, укладення договору купівлі-продажу;
укладення договору купівлі-продажу в разі приватизації об`єкта шляхом викупу;
опублікування інформації про результати приватизації;
прийняття рішення про завершення приватизації.
Згідно ч.ч.1,5,6 ст.7 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» з державної у комунальну власність передаються безоплатно, зокрема, житлові будинки та гуртожитки.
Передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Форма акта приймання-передачі затверджується Кабінетом Міністрів України.
Право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі, а у випадках, передбачених законом, - з дня державної реєстрації такого права.
Відповідно ст.1 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» приватизація державного житлового фонду (далі - приватизація) - це відчуження квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках, призначених для проживання сімей та одиноких осіб, кімнат у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів, та належних до них господарських споруд і приміщень (підвалів, сараїв і т. ін.) державного житлового фонду на користь громадян України.
Державний житловий фонд - це житловий фонд місцевих Рад народних депутатів та житловий фонд, який знаходиться у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, організацій, установ.
Відповідно ст.3 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» приватизація здійснюється шляхом безоплатної передачі громадянам квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках з розрахунку санітарної норми 21 квадратний метр загальної площі на наймача і кожного члена його сім`ї та додатково 10 квадратних метрів на сім`ю;
Отже, чинним законодавством України передбачений порядок відчуження комунального майна, який не передбачає такий спосіб відчуження як безоплатна передача нерухомого майна у приватну власність юридичних осіб. При цьому безоплатна передача житлового будинку можлива лише у випадку передачі його із держаної власності у комунальну або у випадку безоплатної передачі на користь громадян України, які є його наймачами.
Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що Михайлівська сільська рада Ямпільського району Вінницької області прийнявши оскаржуване рішення №299 від 21.10.2020, вийшла замежі наданихїй повноваженьта без будь-яких на це правових підстав безоплатно передала майно, яке є власністю територіальної громади в приватну власність відповідача громадської організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська».
На підставі вищевикладеного, оцінюючи належність, допустимість та достовірність кожного доказу окремо та їх взаємозв`язок у сукупності, суд дійшов висновку, що Михайлівська сільська рада Ямпільського району Вінницької області, правонаступником якої є Ямпільська міська міська Вінницької області не дотримала вимог, передбачених Конституцією України та Законами України, чим порушила права та законні інтереси ОСОБА_1 щодо отримання спірного житлового будинку у власність, в тому числі шляхом його приватизації, що є підставою для визнання недійсним (протиправним) та скасування рішення 36 сесії 7 скликання Михайлівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області №299 від 21.10.2020, а також визнання недійсним (протиправним) та скасування акта приймання-передачі об`єктів нерухомого майна, яке безоплатно передається з комунальної власності Михайлівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області у власність громадської організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» с.Михайлівка Ямпільського району Вінницької області, який затверджений рішенням 36 сесії 7 скликання від 21.10.2020 №299, відповідно до якого передано житловий будинок по АДРЕСА_1 .
Вирішуючи позовні вимоги в частині скасування державної реєстрації права власності (номер запису про право власності/довірчої власності: 42269751) від 01.06.2021 рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 58493640 від 02.06.2021, про реєстрацію приватної власності за громадською організацією «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» (код ЄДРПОУ: 43867728) на житловий будинок АДРЕСА_2 , суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулюються Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі Закон).
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (частина друга статті 3 Закону).
У частині третій статті 26 Закону, зокрема, встановлювалося, що у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.
З огляду на встановлені обставини, враховуючи те, що суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання недійсними та скасування рішення Михайлівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області №299 від 21.10.2020 та акта приймання-передачі нерухомого майна, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, вимога позивача про скасування державної реєстрації права власності (номер запису про право власності/довірчої власності: 42269751) від 01.06.2021 рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 58493640 від 02.06.2021, про реєстрацію приватної власності за громадською організацією «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» на житловий будинок АДРЕСА_2 підлягає до задоволення.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог позивача та задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд приходить до наступного висновку.
Відповідно до ч.1 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки позовні вимоги задоволено у повному обсязі, судові витрати, понесені позивачем і документально підтверджені квитанцією до платіжної інструкції №24 від 13.12.2023, за правилами ст.141 ЦПК України покладаються на відповідачів в рівних частинах, а тому суд має підстави для стягнення із відповідачів на користь позивача судових витрат по оплаті судового збору в сумі по 1620 (одній тисячі шістсот двадцять) гривень 40 (сорок) копійок з кожного.
Керуючись ст.ст.12, 13, 76-81, 258, 259, 263, 264, 265, 268 ЦПК України, суд
У Х В А Л И В :
Позов ОСОБА_1 до Громадської організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська», Ямпільської міської ради Вінницької області про визнання недійсним та скасування державної реєстрації задовольнити.
Визнати недійсним та скасувати рішення 36 сесії 7 скликання Михайлівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області №299 від 21.10.2020.
Визнати недійсним та скасувати акт приймання-передачі об`єктів нерухомого майна, яке безоплатно передається з комунальної власності Михайлівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області у власність громадської організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» с.Михайлівка Ямпільського району Вінницької області, який затверджений рішенням 36 сесії 7 скликання від 21.10.2020 №299, відповідно до якого передано житловий будинок по АДРЕСА_1 .
Скасувати державну реєстрацію права власності (номер запису про право власності/довірчої власності: 42269751) від 01.06.2021 рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 58493640 від 02.06.2021, про реєстрацію приватної власності за громадською організацією «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» (код ЄДРПОУ: 43867728) на житловий будинок АДРЕСА_2 .
Стягнути з Громадської організації «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська» та Ямпільської міської ради Вінницької області на користь ОСОБА_1 судовий збір в рівних частинах в сумі по 1620 (одній тисячі шістсот двадцять) гривень 40 (сорок) копійок з кожного.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Вінницького апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце проживання: АДРЕСА_6 , реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) НОМЕР_4 .
Відповідач: Громадська організація «Спілка співвласників майнових паїв «Михайлівська», місцезнаходження: вулиця Виноградна, 11 село Михайлівка Могилів-Подільського району Вінницької області, 24527, ЄДРПОУ 43867728.
Відповідач: Ямпільська міська рада Могилів-Подільського району Вінницької області, місцезнаходження: вулиця Свободи, 132 місто Ямпіль Вінницька область, 24500, ЄДРПОУ 03772660.
Повний текст рішення суду складено 07 березня 2024 року.
Суддя Р.В. Швець
Суд | Ямпільський районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 29.02.2024 |
Оприлюднено | 08.03.2024 |
Номер документу | 117494991 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: |
Цивільне
Ямпільський районний суд Вінницької області
Швець Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні