ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
У Х В А Л А
19.03.2024 м. Дніпро Справа № 904/4203/20
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючого судді-доповідача Паруснікова Ю.Б., Іванова О.Г., Чередка А.Є., розглянувши в приміщенні Центрального апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Промспецтех" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 06.09.2023 у справі (суддя Ярошенко В.І.), повний текст рішення складено 15.09.2023
за позовом: Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Миколаїв
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Промспецтех", м. Нікополь, Дніпропетровська область
про стягнення штрафу та пені у сумі 377832,00 грн, -
за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Промспецтех", м. Нікополь, Дніпропетровська область
до відповідачів:
1 - Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Миколаїв
2 - Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Одеса
про визнання недійсним рішення № 48-ріш від 27.12.2019, -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 06.09.2023 в задоволенні первісного позову Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Промспецтех" про стягнення штрафу та пені у сумі 341937,96 грн відмовлено.
Витрати по сплаті судового збору за подання первісного позову покладено на позивача за первісним позовом Миколаївське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України.
В задоволенні зустрічного позову ТОВ "Промспецтех" до Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України та до Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним рішення № 48-ріш від 27.12.2019 відмовлено.
Витрати по сплаті судового збору за подання зустрічного позову покладено на позивача за зустрічним позовом ТОВ "Промспецтех".
Не погодившись з рішенням господарського суду ТОВ "Промспецтех" оскаржує його в апеляційному порядку до Центрального апеляційного господарського суду і просить:
- оскаржуване рішення в частині відмови у задоволенні зустрічного позову ТОВ "Промспецтех" скасувати;
- прийняти нове судове рішення в цій частині, яким позовні вимоги ТОВ "Промспецтех" до Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України та Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним рішення № 48-ріш від 27.12.2019 задовольнити у повному обсязі;
- судові витрати покласти на Миколаївське обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України та Південне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України.
Дана справа неодноразово переглядалася Верховним Судом.
Направляючи справу № 904/4203/20 на новий розгляд Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у постанові від 30.11.2021 вказав, що поза увагою судів попередніх інстанцій залишилося питання стосовно повноважень особи (осіб) відповідача (відповідачів) у цій справі, з огляду на наявність розпорядження від 28.11.2019 № 23-рп "Про реорганізацію територіальних відділень Антимонопольного комітету України".
Відповідно до розпорядження Антимонопольного комітету України від 28.11.2019 № 23-рп "Про реорганізацію територіальних відділень Антимонопольного комітету України" (в редакції розпорядження АМК від 07.05.2020 № 5-рп) постановлено: 01.06.2020 припинити Миколаївське відділення АМК шляхом приєднання до Одеського відділення АМК; визначити Одеське відділення АМК правонаступником всіх майнових прав та обов`язків Миколаївського відділення АМК; Голові АМК України утворити комісію з припинення Миколаївського відділення АМК та затвердити її склад, включаючи голову комісії; голова комісії з припинення Миколаївського відділення АМК уповноважується представляти інтереси Миколаївського відділення АМК у судах, органах державної влади та у відносинах з третіми особами.
Припинення юридичної особи - це процедура, результатом якої є припинення юридичної особи, тобто внесення запису про припинення юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, після чого така юридична особа перестає існувати.
Процедура припинення регулюється багатьма нормативно-правовими актами, зокрема Цивільним та Господарським кодексами України, Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" та іншими законодавчими актами спеціального характеру.
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань міститься інформація, що Миколаївське відділення АМК перебуває в стані припинення, запису про його припинення до реєстру не внесено, відсутній запис щодо припинення його як юридичної особи, а також відомості щодо його правонаступників. Змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва Південного відділення АМК, до реєстру не внесено, натомість міститься інформація щодо двох окремих самостійних юридичних осіб - Миколаївського відділення АМК (код ЄДРПОУ 22440366) та Південного відділення АМК (код ЄДРПОУ 20992104).
З викладеного вбачається, що процес приєднання наразі ще не завершено.
У пункті 8.31. вказаної постанови, Верховний Суд виходив з того, що публічне правонаступництво державного органу є окремим, особливим видом правонаступництва. Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі [аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постановах від 13.03.2019 у справі №524/4478/17 та від 20.02.2019 у справі №826/16659/15].
Отже, правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) іншому або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції [аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постанові від 12.06.2018 у справі № 2а-23895/09/1270].
У такому разі також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Особливістю публічного правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.
Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.
Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом [на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанцій (крім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами)] сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони (в адміністративній справі) до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити в судовий процес як сторони чи третьої особи.
При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суд повинен залучити до участі у справі їхніх правонаступників.
У разі ж відсутності правонаступників суд повинен залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить ухвалення рішення про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другого відповідача суд залучає іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.
Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із даним суб`єктом [вказана правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 08.12.2021 у справі № 9901/348/19].
У даному випадку слід враховувати саме обсяг переданих повноважень (функціональне правонаступництво) від Миколаївського відділення АМК до Південного відділення АМК, а не наявність/відсутність у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань інформації стосовно припинення/не припинення Миколаївського відділення АМК.
Товариство послідовно вказувало на те, що у результаті реорганізації Миколаївського відділення АМК до Південного відділення АМК були передані обов`язки як територіального органу АМК і саме Південне відділення АМК здійснює повноваження, які раніше входили до компетенції Миколаївського відділення АМК.
Втім судами попередніх інстанцій не були з`ясовані наведені доводи та не виконано вказівки Суду, наведені у постанові від 30.11.2021 у справі № 904/4203/20, стосовно обсягу переданих повноважень.
На новому розгляді справи № 904/4203/20 місцевим господарським судом виконано вказівку Верховного Суду, наведену в постанові від 30.11.2021 по справі № 904/4203/20, з`ясовано обсяг переданих повноважень (перехід прав у спірних матеріальних правовідносинах) від Миколаївського обласного територіального відділення АМКУ до Південного міжобласного територіального відділення АМКУ, проте судом не здійснено заміну позивача за первісним та відповідача-1 за зустрічним позовами у справі - Миколаївське обласне територіальне відділення АМКУ на його процесуального правонаступника Південне міжобласне територіальне відділення АМКУ.
Відповідно до ст. 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.
На підставі вищевикладеного, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що Південне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України є правонаступником прав та обов`язків Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, а тому на підставі ст. 52 ГПК України його слід залучити до участі у справі як правонаступника Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України.
Керуючись ст.ст. 52, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд, -
УХВАЛИВ:
Замінити відповідача-1 за зустрічним позовом - Миколаївське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України на його правонаступника, відповідача-2 за зустрічним позовом - Південне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України.
Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддяЮ.Б. Парусніков
Судді:О.Г. Іванов
А.Є. Чередко
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2024 |
Оприлюднено | 21.03.2024 |
Номер документу | 117752280 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо застосування антимонопольного та конкурентного законодавства про захист економічної конкуренції |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Парусніков Юрій Борисович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Парусніков Юрій Борисович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні