Справа № 302/234/20
П О С Т А Н О В А
Іменем України
27 лютого 2024 року м. Ужгород
Закарпатський апеляційний суд в складі:
Головуючого судді Фазикош Г. В.
суддів Куштана Б. П., Бисаги Т. Ю.
з участю секретаря Савинець В. Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу адвоката Рішка Сергія Івановича, що діє від імені позивача ОСОБА_1 , на рішення Міжгірського районного суду від 04 липня 2022 року та додаткове рішення цього ж суду від 18 липня 2022 року, ухвалені суддею Кривка В. П., по справі за позовом ОСОБА_1 до Пилипецької сільської ради, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , треті особи ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , про визнання незаконними та скасування рішень сільської ради, скасування державної реєстрації земельних ділянок, записів у поземельній книзі на земельну ділянку, записів про право власності в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, змін у координатах поворотних точок меж земельної ділянки та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В :
В березні 2020 року ОСОБА_1 пред`явив позов до Річківської сільської ради, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання незаконними та скасування рішень сільської ради, скасування державної реєстрації земельних ділянок, записів у поземельній книзі на земельну ділянку, записів про право власності в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, змін у координатах поворотних точок меж земельної ділянки та зобов`язання вчинити дії.
Свої вимоги мотивував тим, що позивач є мешканцем АДРЕСА_1 . В 2011 році виконком Річківської сільської ради надав йому дозвіл на облаштування колодязя неподалік свого дворогосподарства в межах с. Річка в урочищі «Лази-Погарь», від якого позивач провів трубопровід і по сьогоднішній день з цього колодязя він забезпечує своє дворогосподарство питною водою.
Рішенням Річківської сільської ради від 15.10.2017 року № 06 було затверджено проект землеустрою та передано у власність ОСОБА_4 земельну ділянку, кадастровий номер 2122486400:01:005:0020, в урочищі «Лази» в с. Річка для будівництва та обслуговування житлового будинку і господарських споруд. Згодом позивач виявив, що його колодязь розташований на цій земельній ділянці. У зв`язку з цим, в 2018 році позивач звернувся в сільську раду із скаргою. За результатами розгляду цього земельного спору, ОСОБА_4 змінив конфігурацію земельної ділянки і колодязь опинився на землях комунальної власності Річківської сільської ради. Після цього інциденту, з метою запобігання виникнення аналогічних земельних спорів, позивач неодноразово звертався до сільського голови щодо передачі йому земельної ділянки у власність, на якій розташований колодязь.
07 серпня 2019 року позивач звернувся до Річківської сільської ради із письмовою заявою надати йому дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в місці розташування колодязя орієнтовною площею 0,22 га для ведення особистого селянського господарства. Однак, рішенням № 60 від 05.09.2019 позивачу відмовлено в задоволення цієї заяви з мотивів, що земельна ділянка розташована на території під`їзної дороги для забезпечення туристичного маршруту. З цього приводу в сільську раду також звернулась дружина позивача із запитом на публічну інформацію, в якому просила надати їй схему розташування під`їзної дороги для забезпечення туристичного маршруту, однак відповідь не отримала.
Через деякий час, у тому числі після звернення до Уповноваженого Верховної Ради України із скаргою, позивач дізнався, що сільська рада винесла рішення № 34 від 05.09.2019 «Про затвердження схеми розташування під`їзних доріг в урочищі «Лази-Погарь». Позивач вважає це рішення неправомірним, оскільки сільська рада відобразила в схемі розташування доріг в Публічній кадастровій карті земельні ділянки, які були зареєстровані після прийняття цього рішення, з порушенням вимог в сфері містобудування та архітектури, положень земельного законодавства щодо відведення земельних ділянок під дорогу загального користування в межах населеного пункту, з достроковим унесенням змін до генерального плану забудови села Річка, затвердженого в 2015 році, без розроблення детального плану розташування земельних ділянок для туристичних маршрутів (доріг).
Позивач вважає, що дійсною причиною усіх цих рішень із дорогою, а також відмови у наданні йому дозволу у розробці проекту землеустрою стало бажання посадових осіб та деяких депутатів Річківської сільської ради передати у власність земельну ділянку на користь родичів депутата ОСОБА_7 , а саме ОСОБА_3 і ОСОБА_2 , що зрештою і було реалізовано (рішення № 05, №14 від 03.10.2019). Цими рішеннями зазначені особи отримали дозвіл на розробку проекту землеустрою для передачі у власність земельні ділянки по 0,12 га кожному в урочищі «Лази-Погарь» для ведення індивідуального садівництва. У подальшому сільська рада винесла рішення № 90, № 92 від 23.12.2019 і затвердила проекти землеустрою та передала земельні ділянки кадастрові номери 2122486400:01:005:0048, 2122486400:01:005:0049 зазначеним особам у власність. Позивач вважає, що цим відповідачам надано земельні ділянки, на які він претендував і подавав заяву в сільську раду. Крім того, передача земельних ділянок відбулася з порушенням земельного законодавства, а саме заявники не подали графічні матеріали місця розташування цих ділянок, сільська рада не дотримала процедури надання земельних ділянок.
15.01.2020 позивач, згідно укладеного договору з ФОП ОСОБА_8 , самостійно виготовив проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 0,22 га в урочищі «Лази-Погарь» і звернувся у сільську раду із заявою погодити межі цієї ділянки, однак отримав відмову. Виготовленням проекту також виявлено накладання меж земельної ділянки, на яку претендує позивач, на земельні ділянки ОСОБА_3 і ОСОБА_2 (кадастрові номери зазначені вище).
Посилаючись на те, що такими діями відповідачів порушені його права, позивач просив:
1) визнати незаконним та скасувати рішення 16 сесії VІІ скликання Річківської сільської ради Міжгірського району від 05.09.2019 року № 34 "Про затвердження схеми розташування під`їздних доріг в ур. "Лази-Погарь";
2) визнати незаконним та скасувати рішення 16 сесії VІІ скликання Річківської сільської ради Міжгірського району від 05.09.2019 року № 60 "Про розгляд заяви щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою", яким ОСОБА_1 було відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення йому у власність земельної ділянки в с. Річка ур. "Лази-Погарь" орієнтовною площею 0,22 га для ведення особистого селянського господарства;
3) визнати незаконним та скасувати рішення 17 сесії VІІ скликання Річківської сільської ради Міжгірського району від 03.10.2019 року № 05 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою", яким ОСОБА_3 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в с. Річка урочищі "Лази-Погарь" орієнтовної площею 0,12 га для індивідуального садівництва;
4) визнати незаконним та скасувати рішення 17 сесії VІІ скликання Річківської сільської ради Міжгірського району від 03.10.2019 року № 14 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою", яким ОСОБА_2 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в с. Річка урочищі "Лази-Погарь" орієнтовної площею 0,12 га для індивідуального садівництва;
5) визнати незаконним та скасувати рішення Річківської сільської ради Міжгірського району від 23.12.2019 року № 90 про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність ОСОБА_3 земельну ділянку з кадастровим номером 2122486400:01:005:0048, розташовану в с .Річка в урочищі "Лази-Погарь" площею 0,12 га призначену для індивідуального садівництва;
6) визнати незаконним та скасувати рішення Річківської сільської ради Міжгірського району від 23.12.2019 року № 92 про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність ОСОБА_2 земельну ділянку з кадастровим номером 2122486400:01:005:0049, розташовану в с. Річка в урочищі "Лази-Погарь" площею 0,12 га призначену для індивідуального садівництва;
7) скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2122486400:01:005:0048 площею 0,12 га призначену для індивідуального садівництва, розташовану за адресою: Закарпатська область, Міжгірський район, с. Річка, урочище "Лази-Погарь" та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області скасувати всі записи у Поземельній книзі на земельну ділянку з кадастровим номером 2122486400:01:005:0048;
8) скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2122486400:01:005:0049 площею 0,12 га призначену для індивідуального садівництва, розташовану за адресою: Закарпатська область, Міжгірський район, с. Річка, урочище "Лази-Погарь" та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області скасувати всі записи у Поземельній книзі на земельну ділянку з кадастровим номером 2122486400:01:005:0049;
9) визнати недійсним та скасувати запис про право власності за № 35293705 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права власності ОСОБА_3 на земельну ділянку з з кадастровим номером 2122486400:01:005:0048 площею 0,12 га призначену для індивідуального садівництва, розташовану за адресою: Закарпатська область, Міжгірський район, с. Річка, урочище "Лази-Погарь" реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2020903421224;
10) визнати недійсним та скасувати запис про право власності за № 35293939 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 2122486400:01:005:0049 площею 0,12 га призначену для індивідуального садівництва, розташовану за адресою: Закарпатська область, Міжгірський район, с. Річка, урочище "Лази-Погарь", реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2020914821224.
11) зобов`язати Річківську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 07.08.2019 щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення йому у власність земельної ділянки в с. Річка ур. "Лази-Погарь" орієнтовною площею 0,22 га для ведення особистого селянського господарства та надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою.
30 листопада 2020 року під час підготовчого провадження у справі позивач подав заяву про уточнення підстав позову та збільшення позовних вимог, а саме про залучення у справу співвідповідача ОСОБА_4 з такими додатковими позовними вимогами:
1) визнати незаконним і скасувати рішення 20 сесії VII скликання Річківської сільської ради від 31.07.2020 № 43 «Про відновлення межі земельної ділянки», яким ОСОБА_4 було надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо коригування (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,25 га в урочищі «Лази-Погарь» в селі Річка для будівництва і обслуговування житлового будинку і господарських будівель і споруд;
2) скасувати зміни в координатах поворотних точок меж земельної ділянки кадастровий номер 2122486400:01:005:0020, внесені до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації із землеустрою щодо відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) коригування (виправлення) відомостей ДЗК, виготовленої ТОВ «Експерт» згідно рішення Річківської сільської ради Міжгірського району від 31.07.2020 року № 43 і заяви ОСОБА_4 від 31.08.2020 року, та зобов`язати державного кадастрового реєстратора відновити попередні дані координат поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2122486400:01:005:0020 і привести межі цієї земельної ділянки в Державному земельному кадастрі у попередній стан.
Позивач обґрунтував збільшені вимоги тим, що сільська рада винесла рішення неправомірно, без повноважень на це, на користь ОСОБА_4 , який збудував на своїй земельні ділянці альтанку самочинно, з частковим розміщенням цієї споруди за межами наданої земельної ділянки на землях комунальної власності (Т.2, а.с.111-118)
Ухвалою Міжгірського районного суду від 30 листопада 2020 року Річківську сільську раду замінено на належного відповідача Пилипецьку сільську раду (Т.2, а.с.223).
Ухвалою Міжгірського районного суду від 30 листопада 2020 року до участі в справі залучено ОСОБА_4 в якості співвідповідача (Т.2, а.с.224).
Ухвалою Міжгірського районного суду від 08 лютого 2021 року до участі в справі залучено ОСОБА_5 та ОСОБА_6 в якості третіх осіб без самостійних вимог (Т.3, а.с.69).
Рішенням Міжгірського районного суду від 04 липня 2022 року в задоволенні позовних вимог відмовлено в повному обсязі. Заходи забезпечення, вжиті ухвалою Міжгірського районного суду від 16.03.2020 року, шляхом накладення арешту на земельні ділянки, які належать на праві власності ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , - скасовано (Т.4, а.с.116-126).
Додатковим рішенням Міжгірського районного суду від 18 липня 2022 року стягнуто з ОСОБА_1 витрати на правничу допомогу:
- на користь ОСОБА_3 в сумі 23 813, 50 грн.;
- на користь ОСОБА_2 в сумі 23 813, 50 грн.
В решті вимог про стягнення витрат на правничу допомогу відмовлено (Т.4, а.с.146-150).
На основне та додаткове рішення адвокат Рішко С. І. (діє від імені позивача ОСОБА_1 ) подав апеляційну скаргу. Вказує на незаконність та необґрунтованість ухвалених у справі судових рішень, без належного зясування усіх обставин справи та перевірки їх доказами. Просить основне та додаткове рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову в повному обсязі. Крім того, в апеляційній скарзі апелянт просить визнати протиправними та скасувати ухвалу Міжгірського районного суду від 21 квітня 2020 року про відмову у задоволенні заяви про відвід судді Кривка В. П., ухвалу Міжгірського районного суду від 10 березня 2020 року та ухвалу Міжгірського районного суду від 20 жовтня 2020 року про необхідність сплати додаткових сум судового збору (Т.4, а.с.155-181).
У судовому засіданні в апеляційній інстанції адвокат Рішко С. І. (представник позивача ОСОБА_1 ) апеляційну скаргу підтримав та просив задовольнити.
Адвокат Суязова Г. В. (представник відповідача ОСОБА_4 ) проти апеляційної скарги заперечила та просила її відхилити.
Решта учасників справи у судове засідання, призначене на 27 лютого 2024 року, не з`явилися, хоча були повідомлені про час та місце розгляду справи належним чином.
Від адвоката Белла В. М. надійшла заява про розгляд справи без його участі та участі його довірителів, відповідачів ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .
Представник Пилипецької сільської ради Макаренко М. Д. у поданій заяві повідомив апеляційний суд, що перебуватиме 27.02.2024 року у відрядженні, раніше висловлену позицію сільської ради підтримує в повному обсязі.
Заслухавши пояснення присутніх учасників процесу, дослідивши зібрані у справі матеріали, колегія суддів прийшла до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково виходячи з таких підстав.
1.Мотиви скасування рішення суду першої інстанції.
Відмовляючи в позові суд першої інстанції виходив з того, що заявлені позовні вимоги є недоведені, а право позивача на землю сільською радою не порушено.
Однак, такі висновки місцевого суду є помилковими, зроблені без належного з`ясування усіх обставин справи, що, у відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 376 ЦПК України, є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового судового рішення по суті позовних вимог.
2.Встановлені обставини справи.
З матеріалів справи слідує, що позивач ОСОБА_1 і третя особа без самостійних вимог ОСОБА_6 є подружжям і мешкають в АДРЕСА_2 . Третя особа без самостійних вимог ОСОБА_5 (батько ОСОБА_6 ) також є мешканцем АДРЕСА_3 .
Згідно рішення Річківської сільської ради № 28 від 11.04.1997 ОСОБА_5 дозволено нове будівництво індивідуального житлового будинку АДРЕСА_4 на земельній ділянці площею 1000 кв.м. (не посвідчене виправлення на 1180 кв.м в наданій суду копії) за рахунок резервного фонду земель сільської ради в урочищі «Лази». На підставі цього рішення ОСОБА_5 відведено земельну ділянку в натурі з установленням меж, надано дозвіл на будівництво житлового будинку, видано будівельний паспорт. В проекті забудови в експлікації визначено перелік будівель на території земельної ділянки, в тому числі й колодязь.
Згідно рішення Річківської сільської ради від 25.07.2002 ОСОБА_5 передано у власність земельну ділянку всього площею 0,47 га в селі Річка в урочищах «За острогом», « ОСОБА_9 », " ОСОБА_10 " для ведення особистого селянського господарства та обслуговування житлового будинку (площа 0,1179 га ур. «Лази»). На підставі зазначеного рішення ОСОБА_5 видано 18.06.2003 державний акт на право приватної власності на землю серія ІІ-ЗК №009990.
Згідно рішення Річківської сільської ради № 4 від 20.01.2008 за згодою ОСОБА_5 вилучено земельну ділянку площею 0,1179 га в урочищі «Лази» в с. Річка до земель запасу сільської ради і надано цю земельну ділянку безоплатно у власність ОСОБА_6 (доньці) для будівництва і обслуговування індивідуального житлового будинку. 05.03.2008 актом перенесено межі земельної ділянки в натурі архітектором КПП «Архітектура». 21.03.2008 начальником інспекції Держархбудконтролю видано ОСОБА_6 дозвіл на виконання будівельних робіт на підставі проекту забудови, складеного КПП «Архітектура». Зазначений проект за змістом співпадає із проектом забудови в будівельному паспорті, виданому ОСОБА_5 .
Судом також встановлено, що згідно рішення Річківської сільської ради № 09 від 03.07.2016 надано дозвіл ОСОБА_4 , мешканцю АДРЕСА_5 , на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в с. Річка, урочище «Лази-Погарь» орієнтовною площею 0,25 га за рахунок земель житлової і громадської забудови. Згідно рішення цієї ж ради № 06 від 15.10.2017 затверджено проект землеустрою зазначеної земельної ділянки з кадастровим номером 2122486400:01:005:0020 і передано цю ділянку у власність ОСОБА_4 14.11.2017 зареєстровано право власності на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухому майно, номер запису про право власності 23447038, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1412106821224.
Згідно рішення Річківської сільської ради № 43 від 31.07.2020 надано дозвіл ОСОБА_4 на розроблення технічної документації із землеустрою щодо коригування (відновлення) меж ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,25 га в урочищі «Лази-Погарь» в с. Річка для будівництва та обслуговування житлового будинку і господарських споруд.
З матеріалів справи також слідує, що 07.08.2019 ОСОБА_1 звернувся в Річківську сільську раду із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в с. Річка, ур. «Лази-Погарь» площею 0,22 га для ведення особистого селянського господарства. 05.09.2019 ОСОБА_1 повторно подав у сільську раду аналогічну заяву.
Згідно рішення Річківської сільської ради № 34 від 05.09.2019 на підставі звернення громадян і пропозицій депутатів щодо визначення на місцевості туристичних маршрутів затверджено схему розташування під`їзних доріг в урочищі «Лази-Погарь.
Згідно рішення Річківської сільської ради № 60 від 05.09.2019 відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо передачі земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 0,22 га в урочищі «Лази-Погарь» у зв`язку із розташуванням на даній території під`їзної дороги для забезпечення туристичного маршруту.
Згідно рішень Річківської сільської ради від 05.09.2019 №№ 61, 62 відмовлено ОСОБА_3 і ОСОБА_2 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо передачі земельної ділянки у власність для індивідуального садівництва площею 0,12 га в урочищі «Лази-Погарь» у зв`язку з недостатньою кількістю голосів депутатів для вирішення цього питання.
Згідно рішеннями Річківської сільської ради №№ 05, 14 від 03.10.2019 повторно розглянуто заяви ОСОБА_3 , ОСОБА_2 і надано дозвіл громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в с. Річка в урочищі «Лази-Погарь» орієнтовною площею по 0,12 га кожному для індивідуального садівництва за рахунок земель запасу.
Згідно з рішеннями Річківської сільської ради №№ 90, 92 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки і передано безоплатно у власність громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , мешканцям села Річка, земельні ділянки площами по 0,12 га кожна в АДРЕСА_6 » для ведення індивідуального садівництва кадастрові номери 2122486400:01:005:0048, 212486400:01:005:0049.
15.01.2020 ОСОБА_1 уклав договір з ФОП ОСОБА_11 для розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 0,22 га для особистого селянського господарства в с. Річка в урочищі «Лази-Погарь», про що письмово повідомив сільську раду з покликанням на те, що його клопотання не розглянуто в місячний строк про надання дозволу на розроблення проекту, а на земельній ділянці, яку він бажає отримати у власність, знаходиться його колодязь.
За змістом виготовленого позивачем ОСОБА_1 проекту землеустрою земельна ділянка, на яку він претендує, накладається повністю на земельну ділянку ОСОБА_3 і частково накладається на земельну ділянку ОСОБА_2 , а також частина навісу альтанки, спорудженої на земельній ділянці ОСОБА_4 , звисає над межею земельною ділянки, на яку претендує ОСОБА_1 (Т.1 а.с.31).
3.Нормативно-правове обґрунтування.
Право власності на землю гарантується Конституцією України. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільської ради належить розпорядження землями комунальної власності.
Згідно з статтею 81 ч.1 п. «б» ЗК України громадяни України набувають право власності на земельні ділянки, зокрема в порядку безоплатної передачі із земель комунальної власності.
Підстави набуття права на землю із земель комунальної власності передбачені статтею 116 ЗК України. Ця норма земельного закону передбачає, що громадяни набувають право власності із земель комунальної власності за рішенням органу місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених ЗК України або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність провадиться у разі, зокрема: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок із земель комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами передбачений статтею 118 ЗК України.
Згідно з частинами 6-11 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність особи, якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або з дня повідомлення особою, зацікавленою в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку, передбаченому цією частиною, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування (ч. 3 ст. 152 ЗК України).
У разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним (ч. 1 ст. 155 ЗК України).
4.Позиція апеляційного суду.
У справі № 688/2908/16 Верховний Суд вказав, що звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод.
Судам при вирішенні аналогічних справ слід враховувати, що подати позов до суду про захист свого законного інтересу може бути будь-яка особа, яка звернулася до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки, залежно від істотних ознак конкретної правової ситуації (зокрема, від добросовісності поведінки усіх зацікавлених осіб, обізнаності їх про інтереси інших осіб щодо цієї земельної ділянки тощо).
Проаналізувавши норми ст. 134, 135 ЗК України Верховний Суд зазначив, що земля є унікальним обмеженим ресурсом. Земля є базисним ресурсом, на якому будується добробут суспільства. Отже, розподіл землі є особливо чутливим до принципів справедливості, розумності і добросовісності (п. 6 ч. 1 ст. 3 ЦК України).
Неконкурентне надання землі у користування чи у власність за наявності двох або більше бажаючих не відповідає зазначеним принципам. Зокрема, не можна вважати справедливим і розумним надання землі особі, яка раніше за інших дізналася про існування вільної земельної ділянки і звернулася з відповідною заявою. Крім того, такий підхід стимулює використання інсайдерської інформації, що є одним із проявів корупції, а тому є неприпустимим. Тим більше не можна вважати справедливим і розумним надання землі особі, яка пізніше за інших звернулася з відповідною заявою, але якій тим не менше надано перевагу. Такій підхід може створювати підґрунтя для розвитку корупції.
З встановлених у справі обставин слідує, що згідно рішення Річківської сільської ради № 28 від 11.04.1997 ОСОБА_5 (батьку ОСОБА_6 ) дозволено нове будівництво індивідуального житлового будинку АДРЕСА_4 на земельній ділянці площею 1000 кв.м. за рахунок резервного фонду земель сільської ради в урочищі «Лази». На підставі цього рішення ОСОБА_5 відведено земельну ділянку в натурі з установленням меж, надано дозвіл на будівництво житлового будинку, видано будівельний паспорт. В проекті забудови в експлікації визначено перелік будівель на території земельної ділянки, в тому числі й колодязь.
Апеляційним судом також встановлено, що 07.08.2019 року, тобто до моменту передачі спірної земельної ділянки іншим особам, позивач ОСОБА_1 звернувся в Річківську сільську раду із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в с. Річка, ур. «Лази-Погарь» площею 0,22 га для ведення особистого селянського господарства.
Крім того, 05.09.2019 року, тобто також до моменту передачі спірної земельної ділянки іншим особам, позивач ОСОБА_1 повторно подав у сільську раду аналогічну заяву.
Не дивлячись на це, позивачу двічі було відмовлено у погодженні його заяви, а натомість згідно рішень Річківської сільської ради № 05 та № 14 від 03.10.2019 надано такий дозвіл відповідачам ОСОБА_3 та ОСОБА_2 .
Такий розподіл землі не відповідає принципам законності, розумності та справедливості. Адже перевагу надано відповідачам ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , які пізніше за позивача ОСОБА_1 звернулися до сільської ради з відповідною заявою.
Крім того, вирішуючи дану справу місцевий суд не звернув увагу на те, що позивач у позовній заяві вказав про наявність на спірній земельній ділянці колодязя, з якого його дворогосподарство отримує питну воду. Тому надання вказаної земельної ділянки іншій особі призведе до порушення його прав, що відповідає дійсності.
У судовому засіданні в суді першої інстанції представник Пилипецької сільської ради, яка є правонаступником Річківської сільської ради, позовні вимоги визнав (Т.3, а.с.89).
У відзиві на позов, підписаному головою Пилипецької сільської ради та старостою Річківської сільської ради, вказано, що в урочищі Лази в межах села Річки між земельними ділянками з кадастровим номером 2122486401:01:005:0010 та 2122486400:01:005:0020 дійсно облаштований позивачем ОСОБА_1 колодязь для забору питної води, з колодязя проведено водогін до дворогосподарства № 330 в с. Річка, де він проживає із сім`єю (Т.3, а.с.24-26).
07.08.2019 року і 05.09.2019 року ОСОБА_1 дійсно звертався до Річківської сільської ради із заявами про надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в ур. Лази-Погарь с. Річка в місці розташування колодязя орієнтовною площею 0,22 га для ведення особистого селянського господарства, до яких долучалися графічні матеріали із зображенням бажаного місця розташування земельної ділянки.
Рішенням Річківської сільської ради від 05.09.2019 року № 60 «Про розгляд заяви щодо надання дозволу на розробку проект землеустрою» у задоволенні заяви ОСОБА_1 від 07.08.2019 року було відмовлено по причині проходження в місці знаходження колодязя під`їзної дороги для забезпечення туристичного маршруту.
Інформація щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 05.09.2019 року відсутня.
Згідно рішення Річківської сільської ради від 05.09.2019 року № 34 «Про затвердження схеми розташування під`їзних доріг в урочищі Лази-Погарь» затверджено схему розташування під`їзних доріг в урочищі Лази-Погарь, до якого в якості додатку 1 додано схему складену на основі викопіювання з публічної кадастрової карти.
За результатам роботи комісії було встановлено, що між земельною ділянкою з кадастровим номером 2122486400:01:005:0020 і земельною ділянкою з кадастровим номером 2122486401:01:005:0010, в місті розташування колодязя позивача ОСОБА_1 , а також вище між земельною ділянкою з кадастровим номером 2122486400:01:005:0048 і земельною ділянкою з кадастровим номером 2122486400:01:005:0049 не проходить жодна дорога загального користування.
Також комісією було зауважено, що через значну крутизну схилу в цьому місті неможливе облаштування дороги загального користування (під`їзної дороги) для проїзду транспортних засобів.
Згідно генерального плану с. Річка, затвердженому рішенням Річківської сільської ради № 08 від 20.01.2015 року дорога загального користування в цьому місці відсутня. Внесення змін у генеральний план с. Річка у зв`язку з прийняттям Річківською сільською радою рішення № 34 від 05.09.2019 року не проводилося, детальний план території с. Річка щодо відведення під`їзних доріг в урочиі Лази-Погарь не розроблявся і не затверджувався. Проекти по відведенню в натурі (на місцевості) такої дороги також не розроблялися.
У відзиві Пилипецької сільської ради також зазначено, що при зверненні відповідачів ОСОБА_3 та ОСОБА_12 із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо спірної земельної ділянки в урочищі Лази-Погарь у с. Річка, до заяви не було долучено графічних матеріалів із зазначенням бажаного місця розташування земельної ділянки (Т.3, а.с.24-26).
Отже, з вказаного слідує, що у місці розташування колодязя позивача ОСОБА_1 не проходить жодна дорога загального користування, у тому числі для забезпечення туристичного маршруту.
У відповідності до ч. 3 ст. 152 ЗК України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
За цих обставин, враховуючи допущені Річківською сільською радою порушення норм земельного законодавства при передачі спірної земельної ділянки у власність відповідачам ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , надані їм переваги при розподілу землі, порушення прав позивача ОСОБА_1 , прийняті сільською радою рішення щодо спірної земельної ділянки слід визнати незаконними та скасувати їх.
Одночасно з скасуванням рішення суду першої інстанції по суті спору підлягає також скасування й додаткове судове рішення, ухвалене з приводу розподілу витрат на правову допомогу.
Що стосується позовних вимог, заявлених до відповідача ОСОБА_4 , то рішення суду у цій частині є законним та обґрунтованим, підстав для його зміни чи скасування не має. Судом першої інстанції вірно встановлено, що рішенням 20 сесії VII скликання Річківської сільської ради від 31.07.2020 № 43 «Про відновлення межі земельної ділянки» права позивача не порушуються. Облаштований позивачем колодязь для забору питної води, а також водогін до його дворогосподарства № 330 в с. Річка, не знаходиться та не проходить через землі відповідача ОСОБА_4 . Вказані обставини також підтвердила у судовому засіданні в апеляційній інстанції адвокат Суязова Г. В., представник відповідача ОСОБА_4 .
Враховуючи вищевикладене, керуючись п. 2 ч. 1 ст. 374, п. 1 ч. 1 ст. 376, ст.ст. 381-384 ЦПК України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу адвоката Рішка Сергія Івановича, що діє від імені позивача ОСОБА_1 , задовольнити частково.
Рішення Міжгірського районного суду від 04 липня 2022 року та додаткове рішення цього ж суду від 18 липня 2022 року скасувати.
Позов задовольнити частково:
1) визнати незаконним та скасувати рішення 16 сесії VІІ скликання Річківської сільської ради Міжгірського району від 05.09.2019 року № 34 "Про затвердження схеми розташування під`їздних доріг в ур. "Лази-Погарь";
2) визнати незаконним та скасувати рішення 16 сесії VІІ скликання Річківської сільської ради Міжгірського району від 05.09.2019 року № 60 "Про розгляд заяви щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою", яким ОСОБА_1 було відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення йому у власність земельної ділянки в с. Річка ур. "Лази-Погарь" для ведення особистого селянського господарства;
3) визнати незаконним та скасувати рішення 17 сесії VІІ скликання Річківської сільської ради Міжгірського району від 03.10.2019 року № 05 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою", яким ОСОБА_3 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в с. Річка урочищі "Лази-Погарь" для індивідуального садівництва;
4) визнати незаконним та скасувати рішення 17 сесії VІІ скликання Річківської сільської ради Міжгірського району від 03.10.2019 року № 14 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою", яким ОСОБА_2 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в с. Річка урочищі "Лази-Погарь" для індивідуального садівництва;
5) визнати незаконним та скасувати рішення Річківської сільської ради Міжгірського району від 23.12.2019 року № 90 про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність ОСОБА_3 земельну ділянку з кадастровим номером 2122486400:01:005:0048, розташовану в с .Річка в урочищі "Лази-Погарь" призначену для індивідуального садівництва;
6) визнати незаконним та скасувати рішення Річківської сільської ради Міжгірського району від 23.12.2019 року № 92 про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність ОСОБА_2 земельну ділянку з кадастровим номером 2122486400:01:005:0049, розташовану в с. Річка в урочищі "Лази-Погарь" призначену для індивідуального садівництва;
7) скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2122486400:01:005:0048 площею 0,12 га призначену для індивідуального садівництва, розташовану за адресою:
АДРЕСА_6 ) скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2122486400:01:005:0049 площею 0,12 га призначену для індивідуального садівництва, розташовану за адресою:
АДРЕСА_6 ) визнати недійсним та скасувати запис про право власності за № 35293705 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права власності ОСОБА_3 на земельну ділянку з з кадастровим номером 2122486400:01:005:0048 призначену для індивідуального садівництва, розташовану за адресою:
АДРЕСА_6 ) визнати недійсним та скасувати запис про право власності за № 35293939 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 2122486400:01:005:0049 для індивідуального садівництва, розташовану за адресою:
АДРЕСА_6 ) зобов`язати Річківську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 07.08.2019 щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення йому у власність земельної ділянки в с. Річка ур. "Лази-Погарь" для ведення особистого селянського господарства.
В решті рішення залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 08 березня 2024 року.
Головуючий:
Судді:
Суд | Закарпатський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2024 |
Оприлюднено | 26.03.2024 |
Номер документу | 117860792 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Закарпатський апеляційний суд
Фазикош Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні