Рішення
від 05.04.2024 по справі 640/6730/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

05 квітня 2024 року № 640/6730/19

Суддя Харківського окружного адміністративного суд Зоркіна Ю.В, розглянувши за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп. НОМЕР_1 ) до Житлової комісії Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України в особі Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України (м.Харків, вул. Академіка Проскури,1, ЄДРПОУ 26203829), Центральної житлової комісії Державного космічного агентства України в особі Державного космічного агентства України (м. Київ, вул.Острозьких Князів,8, корп.30, ЄДРПОУ 00041482) про визнання незаконним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

установив:

Позивач звернувся до Київського районного суду міста Харкова з позовною заявою до Житлової комісії Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України (ЖК Харківського ПГЗ ДКУ) в особі Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України (Харківське РГЗДКАУ), Центральної житлової комісії Державного космічного агентства України (ЦЖК ДКА України) в особі Державного космічного агентства України в якій, з урахуванням уточнених позовних вимог, та просив суд

визнати незаконними та скасувати рішення житлової комісії Харківського представника генерального замовника Державного космічного агентства України в особі Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України оформлене протоколом № 91/10-18 від 24.10.2018 щодо відмови йому та членам його сім`ї в отриманні в 2018 році грошової компенсації замість отримання житлового приміщення

зобов`язати житлову комісію Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України, Харківське представництво генерального замовника Державного космічного агентства України, Центральну житлову комісію Державного космічного агентства України розглянути подані ним документи для отримання ним та членам його сім`ї грошової компенсації замість житлового приміщення.

Рішенням Київського районного суду м. Харкова від 18 листопада 2020 року відмовлено у задоволенні позову.

Постановою Харківського апеляційного суду від 01 березня 2021 року апеляційну скаргу позивача - задоволено частково, рішення Київського районного суду м. Харкова від 18 листопада 2020 року скасовано; провадження у справі закрито. Роз`яснено , що розгляд справи визначено до юрисдикції адміністративного суду та протягом десяти днів з дня отримання постанови має право звернутися до суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією.

Ухвалою Харківського апеляційного суду від 19.04.2021 заяву позивача про направлення справи до відповідного суду адміністративної юрисдикції задоволено, справа в порядку ч.4 ст.377 ЦПК України передана до Харківського окружного адміністративного суду.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач проходив військову службу на офіцерських посадах в Збройних Силах України, а саме з 1991 по 2002 роки у 257 військовому представництві Міністерства оборони України, яке знаходилось на НВО «Хартрон». У період проходження служби з 1991 по 1994 роки він та члени його сім`ї дружина ОСОБА_2 , син ОСОБА_3 були зареєстровані за місцем дислокації військової частини за адресою: АДРЕСА_2 . У 1994 році позивач отримав 2-х кімнатну квартиру із державного житлового фонду із розрахунку на трьох членів сім`ї.

28 серпня 1994 року у нього народилась дочка, ОСОБА_3 , у зв`язку з чим він та члени його сім`ї у 1995 році поставлені на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, на якому перебували до жовтня 2002 року.

У зв`язку з ліквідацією 257 військового представництва Міністерства оборони України в жовтні 2002 року відряджений до Національного космічного агентства України в Харківське представництво генерального замовника Національного космічного агентства України, яке розташоване на НВО «Хартрон» за адресою: м. Харків, вулиця Академіка Проскури, № 1.

У червні 2004 року він та члени його родини у кількості чотирьох осіб пройшли перереєстрацію на квартирному обліку в Харківському представництві генерального замовника Національного космічного агентства України.

Зазначив, що 27 грудня 2005 року він звільнений з військової служби із Харківського представництва генерального замовника Національного космічного агентства України за станом здоров`я. На час його звільнення вислуга років в Збройних силах складала 30 років 3 місяці.

Після звільнення він та члени його родини у кількості чотирьох осіб залишені на квартирному обліку в Харківському представництві генерального замовника Національного космічного агентства України як громадяни, що потребують поліпшення житлових умов у позачерговому порядку.

Вказав, що з 2005 року та протягом 13 років він щорічно надавав необхідні для перебування на обліку документи, та зауважень щодо повноти та змісту наданих документів не надходило.

Зазначив, що у лютому 2018 року до нього надійшов лист Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України № 115 з повідомленням щодо орієнтовної суми грошової компенсації за належне житлове приміщення та переліком довідок, які необхідно надати.

Вказав, що у квітні та серпні 2018 року він надав до Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України довідки та документи відповідно до заяви від 15 квітня 2018 року, а також додаткові пояснення щодо наданих ним документів та орієнтовної суми грошової компенсації.

Однак, в листопаді 2018 року йому відмовлено в отриманні грошової компенсації в 2018 році у зв`язку з тим, що станом на 24 жовтня 2018 року ним до житлової комісії не надано необхідних документів для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру, а саме: документів, що підтверджують невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, які видані органом приватизації за попереднім (и) місцем (ями) проживання після 1992 року (з 01 січня 1993 року по теперішній час) на всіх членів родини, які перебувають на квартирному обліку, та копії сторінок паспорту його дружини.

Вказав, що таке рішення житлової комісії Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України про ненадання грошової компенсації є протиправним, оскільки він щороку надавав документи для перереєстрації військовослужбовців та військовослужбовців, звільнених у запас. Жодних зауважень до них не було. Він та члени його родини значаться у списках осіб, що перебувають на квартирному обліку. Вимоги щодо надання копії паспорта громадянина України його дружини є безпідставними, оскільки вона не має громадянства України, що не обмежує її у праві бути членом сім`ї військовослужбовця.

Зазначив, що в квітні 2018 року він надав до житлової комісії Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України дві довідки від філій Акціонерного товариства «Ощадбанк» в м. Харкові про те, що у 2006 році ним та членами його родини сином та дочкою, використані житлові чеки на приватизацію в неповному обсязі, зокрема, ним та сином за адресою: АДРЕСА_2 , а дочкою - за адресою: АДРЕСА_1 .

Крім того, він, його дружина та син зареєстровані з 1991 року по жовтень 1994 року за адресою: АДРЕСА_2 , де знаходиться військова частина, тобто у цей час не могли використати житлові чеки для приватизації житла. Щодо періоду з 1994 року по 2018 рік ним надані витяги з державного реєстру нерухомого майна, які свідчать, що у нього та членів його сім`ї у власності є єдине житлове приміщення загальною площею 61,3 кв м за адресою: АДРЕСА_1 .

Надані ним документи свідчать, що він та члени його сім`ї використали житлові чеки не в повному обсязі тільки один раз у 2006 році, тому йому не можуть бути надані довідки про їх невикористання.

Представники відповідачів надали до суду відзиви на позовну заяву, в яких зазначили, що проти задоволення позову заперечують в повному обсязі у зв`язку з тим, що під час розгляду документів наданих позивачем виникли зауваження відносно виконання вимог стосовно надання копії паспортів військовослужбовця і повнолітніх членів сім`ї, та документу, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, а саме інструкція № 196 застосовується тільки при здійсненні житлових прав громадян України, перелік документів, які подаються до ЖК, необхідних для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру, стосується тільки громадян України. За таких умов надання паспорта громадянина іноземної держави, як це було зроблено позивачем, не може вважатися за виконання вимог стосовно переліку документів, встановленого п. 10 VI Інструкції № 196. Тому на цій підставі ЖК прийняла рішення про ненадання ОСОБА_1 компенсації в 2018 році. Крім того, для розрахунку компенсації необхідна довідка органу приватизації про використання житлових чеків при приватизації державного житлового фонду з 01.01.1993 року та відомості про площу раніше приватизованого приміщення. Позивач надав довідку Ощадбанку про часткове використання житлових чеків стосовно 3-х членів сім`ї з 4-х (крім дружини ОСОБА_2 ). Згідно довідки з місця проживання про склад сім`ї та прописку № 330 від 20.02.2018 та копій паспортів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 вони прописані за адресою: АДРЕСА_1 з 11.10.1994 року. ( ОСОБА_3 з 12.06.2001) Інформація про попереднє місце реєстрації позивача та його членів сім`ї відсутня.

Згідно довідки Ощадбанку № 16/13-10113 від 22.02.2018 ОСОБА_1 та ОСОБА_3 в 2006 року частково використали житловий чек при приватизації житла за адресою: АДРЕСА_2 .

Таким чином, позивачем не надані відомості про невикористання ОСОБА_1 та ОСОБА_2 житлових чеків за місцем проживання в період з 01.01.1993 року по 11.10.1994, ОСОБА_3 - в період з 01.01.1993 року по 12.06.2001 року, позивачем не надані відомості про площу приватизованого житла за адресою: АДРЕСА_2 , а також не надані відомості стосовно всіх членів сімї , які перебувають з ним на квартирному обліку , а саме дружини ОСОБА_2 .

Оскільки позивач звільнений з військової служби 27 грудня 2005 року він не є військослужбовцем, а тому на нього не розповсюджуються норми Угоди між державами між державами учасницями Співдружності Незалежних Держав про соціальні та правові гарантії військовослужбовців , осіб, звільнених з військової служби, та членів їхніх сімей, на яку посилається позивач у своїй відповіді на відзив на позовну заяву. Крім того, представник відповідача зазначає, що довідки про склад сім`ї, позивач не надавав в період з 1996 по 2004, а також в 2004,2006, 2008 та 2009 роки, а ті довідки які були ним надані не дозволяли визначитися з питанням грошової компенсації та її розміром, оскільки такі довідки містили інформацію про реєстрацію ОСОБА_3 з 12.06.2001 року. Відомості про попереднє місце реєстрації ОСОБА_3 відсутні.

Позивач надав до суду відповідь на відзив, відповідно до якого зазначив, що рішенням Конституційного суду України від 03.06.1999 року визначено поняття члена сім`ї військовослужбовця, а саме «до кола членів сім`ї військовослужбовця, працівника міліції, особового складу державної пожежної охорони належать його (її) дружина (чоловік), їх діти і батьки.» Таким чином, представник позивача зазначає, що закон України і нормативно-правові акти не визначають необхідності набуття громадянства України людині, щоб вважати її членом сім`ї військовослужбовця та не встановлюють обмежень для членів сім`ї військовослужбовця щодо права на житло або отримання грошової компенсації на належне їм для отримання житлове приміщення. Стосовно надання відомостей про використання житлових чеків представник позивача зазначив, що в квітні 2018 року позивач надав до ЖК Харківського ПГЗ-ДКАУ дві довідки від філії Ощадбанку в місті Харкові про те, що в 2006 році позивач та члени його сім`ї (син ОСОБА_3 та дочка ОСОБА_3 ) використали житлові чеки на приватизацію не в повному обсязі. Таким чином, органи, які обліковували чеки на приватизацію засвідчили, що позивач та члени його сім`ї використали їх одноразово, але не в повному обсязі та погашені за адресами, за якими були зареєстровані позивач та члени його сім`ї на момент отримання чеків на приватизацію, а саме позивач та його син, за адресою: АДРЕСА_2 , а дочка, за адресою: АДРЕСА_1 . Свідоцтво про право власності на житлове приміщення за адресою: АДРЕСА_1 його дочці надано ще 2007 році при черговій перереєстрації. Отже, відповідачеві достовірно відомо, що позивач, його дружина та син зареєстровані з 1991 року по жовтень 1994 року за адресою: АДРЕСА_2 , тобто за адресою військової частини НОМЕР_2 ВП МО України та тому вони не могли використати житлові чеки для приватизації жодного житлового приміщення за адресою: АДРЕСА_2 , оскільки це не адміністративно-господарські будівлі НВО «Хартрон». Стосовно реєстрації ОСОБА_3 в період з 11.10.1994 по 12.06.2001 позивач зазначає, що на час виникнення спірних правовідносин, прописку обліковували органи МВС, тому чому поставили дату прописки на момент одержання паспорту вперше, позивач не знає. Крім того, позивач щорічно, починаючи з 1995 року надавав довідки про склад сім`ї та реєстрацію, які оформлювались уповноваженою особою ЖЕК паспортисткою на підставі форми обліку «А». Крім того, на вимогу відповідача, позивачем вдруге надана довідка Ощадбанку, яка підтверджує, що відповідно до довідки міського БТІ та витягів з електронного державного реєстру у приватній власності позивача , його сина та його дочки з 1993 по 2018 рік знаходиться тільки квартира за адерсою: АДРЕСА_1 . Жодного іншого об`єкта нерухомості або земельної ділянки у позивача та членів його сім`ї не перебуває у приватній власності, тобто не були використанні житлові чеки для приватизації цих об`єктів. Також, зазначене підтверджується витягом з державного реєстру нерухомості, відповідно до якого у позивача та членів його сім`ї у власності перебуває єдине житлове приміщення за адресою: АДРЕСА_1 , тобто документи які надав позивач до ЖК Харківського ПГЗ-ДКАУ за період з 01.01.1993 по листопад 2018 свідчать, що позивач та члени його сім`ї використали житлові чеки не в повному обсязі тільки один раз в 2006 році. Органи, які обліковували житлові чеки, не можуть дати довідки про їх невикористання, якщо вони використанні частково.

Дослідивши долучені до матеріалів справи документи, суд встановив наступні обставини.

Позивач ОСОБА_1 , є особою з інвалідністю ІІ групи та має право на пільги встановлені законодавством України (безтермінове посвідчення серія НОМЕР_3 виданого 08.06.2006 року; довідка МСЕК Серія ХАР-07 № 009059 ) проходив військову службу на офіцерських посадах в Збройних Силах України, а саме з 1991 по 2002 в 257 ВП МО України, яке розташовувалось на НВО « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за адресою: АДРЕСА_2 .

В лютому 1994 року він отримав 2-х кімнатну квартиру із державного житлового фонду із розрахунку 3-х членів сім`ї , а саме його, ОСОБА_1 , його дружини, ОСОБА_2 , 1960 року народження, а також сина, ОСОБА_3 , 1984 року народження, квартира розташована за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується також ордером № 97 від 01.02.1994 року .

28.08.1994 у позивача народилась донька, ОСОБА_3 , в зв`язку з чим, у відповідності до ст. 21 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи « від 28.02.1991 № 796-XII він та члени його родини у складі чотирьох осіб 26 травня 1995 року поставлені в 257 ВП МО України на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

На цьому обліку він перебував до жовтня 2002 року. У зв`язку із ліквідацією 257 ВП МО України в жовтні 2002 року він був відряджений до Національного космічного агентства України в Харківське ПГЗ-НКАУ , яке розташовується на НВО «Хартрон» за адресою: м. Харків, вул. Ак. Проскури, буд. 1.

27 грудня 2005 року ОСОБА_1 був звільнений з військової служби із Харківського ПГЗ-НКАУ за станом здоров`я. На час звільнення його вислуга років в Збройних силах складала 30 років 3 місяці, що також не заперечується сторонами.

Листом від 07.02.2018 №115 Харківського представництва Генерального замовника державного космічного агентства України проінформовано позивача та членів його сім`ї про право на отримання, за їх бажанням, грошової компенсації за належне їм для отримання житлового приміщення. Орієнтовний розмір такої компенсації складає 401 787,75 грн.

Також в листі зазначено, що у разі згоди позивача та членів його сім`ї на компенсацію, для її отримання та визначення остаточного розміру їм необхідно подати до Житлової комісії Харківського ПГЗ-ДКАУ наступні документи:- довідку з місця проживання про реєстрацію та склад сім`ї;- копії паспортів військовослужбовця і повнолітніх членів сім`ї, які перебувають з ним на квартирному обліку;- копію свідоцтва про шлюб (за наявності);- копію свідоцтва про народження дитини (за наявності);- копію облікових карток фізичної особи платника податків(крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті) військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на квартирному обліку;- копію свідоцтва про право власності на житло (за його наявності) військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на квартирному обліку;- довідку про отримання (неотримання) житла військовослужбовцем з колишнього місця перебування його на квартирному обліку;- документ, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду;- витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про належне військовослужбовцю та членам його сім`ї, які перебувають з ним на квартирному обліку, нерухоме майно;- дозвіл органу опіки та піклування на отримання неповнолітнім членом сім`ї компенсації у випадках, визначених законодавством;- довідку з Бюро технічної інвентаризації м. Харкова про наявність (відсутність) нерухомого майна у власності ( на підставі рішення ЖК Харківського ПГЗ-ДКАУ від 01.02.2018, протокол № 74/02-18 та наказу начальника Харківського ПГЗ-ДКАУ від 05.02.2018 № 11).

Позивач письмово ознайомлений з повідомленням та надав згоду на отримання в 2018 році грошової компенсації за належне для отримання житло. Також позивач залишив за собою право оспорювати розмір грошової компенсації та кількість членів сім`ї, які вважаються перебуваючими на квартирному обліку.

На виконання вимог вказаної заяви позивачем надано до Харківського ПЗГ-ДКАУ наступні документи:- нотаріально завірену заяву (згоду) на отримання грошової компенсації ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 від 30.03.2018; - нотаріально завірену заяву (згоду) на отримання грошової компенсації ОСОБА_3 , ОСОБА_4 від 23.03.2018; - довідку з місця проживання про склад сім`ї та реєстрацію від 20.02.2018 № 330; - копію паспорту ОСОБА_1 НОМЕР_4 та індивідуальний податковий номер; - копію посвідки на постійне проживання ОСОБА_2 НОМЕР_5 та та індивідуальний податковий номер; - копію свідоцтва про шлюб ОСОБА_1 та ОСОБА_2 № НОМЕР_6 ; - копію свідоцтва про народження ОСОБА_2 та ОСОБА_1 ; - копію паспорту ОСОБА_3 серія НОМЕР_7 та індивідуальний податковий номер;- копію свідоцтва про народження ОСОБА_3 № НОМЕР_8 ; - копію свідоцтва про народження ОСОБА_3 № НОМЕР_9 ; - копію паспорту ОСОБА_3 серія НОМЕР_10 та індивідуальний податковий номер; - копія паспорту ОСОБА_4 серія НОМЕР_11 та індивідуальний податковий номер; - копію свідоцтва про народження ОСОБА_3 та ОСОБА_4 № НОМЕР_12 ; - копію свідоцтва про народження ОСОБА_5 № НОМЕР_13 та індивідуальний податковий номер, що підтверджується заявою від 18.04.2018 вх. № 886

На засіданні житлової комісії Харківського ПГЗ-ДКАУ 03.05.2018 розглянуто надану ОСОБА_1 заяву (вх. 886 від 18.04.2018) разом з додатками до неї та постановлено, вважати надані документи для отримання у 2018 році грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення недостатніми, а саме: не надано копії сторінок паспорту дружини ОСОБА_1 та документи, що підтверджують не використання житлових чеків за період з 01.01.1993 до 11.10.1994 ( ОСОБА_1 , ОСОБА_3 дочка, ОСОБА_2 дружина) та за період з 01.01.1993 до 12.06.2001 ( ОСОБА_3 син), що підтверджується витягом з протоколу № 84/05-18 від 03.05.2018 (т. 1 а.с. 33-34).

На підставі вказаного протоколу ОСОБА_1 Харківським представництвом ГЗ-ДКАУ 11.05.2018 № 302 надіслано лист про необхідність надати до Житлової комісії копію сторінок паспорту громадянина України його дружини ОСОБА_2 , та документи, що підтверджують не використання житлових чеків за період з 01.01.1993 до 11.10.1994 (його ОСОБА_1 , дочки - ОСОБА_3 та його дружини ОСОБА_2 ) та за період з 01.01.1993 по 12.06.2001 його сина ОСОБА_3 , для вирішення питання про надання у 2018 році грошової компенсації. (т. 1 а.с. 42).

Також, 20.08.2018 вих. № 517 ОСОБА_1 житловою комісією Харківського ПГЗ-ДКАУ надіслано лист з повідомленням, що орієнтовний розмір компенсації зазначений в листі від 07.02.2018 № 115 є недійсним та його розмір визначено в новому повідомленні (додатку), яке є невід`ємною частиною листа та її розмір складає 357087 гр. запропоновано, у термін до 31.08.2018 надати згоду чи відмову на компенсацію, та у разі згоди надати документи, які підтверджують не використання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, виданий органом приватизації за попередніми місцями проживання після 1992 року та надати документи, які вказані в листі Харківського ПГЗ-ДКАУ від 11.05.2018 вих. № 302, в термін до 30.09.2018. (т. 1 а.с. 45-46).

У відповідь на вказаний лист від 20.08.2018 вих. № 517 позивачем 04.09.2018 надано до Харківського ПГЗ-ДКАУ заяву, в якій з приводу невикористання чеків для приватизації житлового фонду зазначив, що ним вже надавались довідки Ощадбанку від 22.02.2017 № 16/13-10-103 (додаток 18), від 21.02.2018 № 118,22-11/232 щодо використання ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_3 в 2006 році житлових чеків для приватизації квартири за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується свідоцтвом про право власності на житло від 15.11.2006 № НОМЕР_14 . Дружина, ОСОБА_2 , не є громадянкою України, тому не отримувала житлові чеки та не брала участь у приватизації житлового фонду у відповідності до Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду». Також, з приводу надання паспорту громадянина України його дружини, позивач в своїй заяві зазначив, що його дружина є громадянкою Республіки Білорусь, і вона має посвідку на постійне проживання в Україні. Щодо орієнтовної суми грошової компенсації, позивач зазначив, що відповідно до постанови КМ України № 708 від 20.09.2017 вважає необхідним застосувати коефіцієнт 1,75. До заяви позивач повторно надав копії довідок Ощадбанк № 118.22-11/232 та № 16/13-10-103, копію паспорта громадянки Республіки Білорусь ОСОБА_2 та повідомлення. (т. 1 а.с. 31-32).

На засіданні житлової комісії Харківського ПГЗ-ДКАУ 24.10.2018 у зв`язку з тим, що станом на 24.10.2018 ОСОБА_1 до житлової комісії Харківського ПГЗ-ДКАУ не надано необхідних документів для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру, а саме: документів, що підтверджують невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, які видані органом приватизації за попереднім(и) місцем (ями) проживання після 1992 року (з 01.01.1993 по теперішній час) на всіх членів родини, які перебувають на квартирному обліку у Харківському ПГЗ-ДКАУ, а також копії сторінок паспорту його дружини ОСОБА_2 , 1960 року народження , житлова комісія Харківського ПГЗ-ДКАУ прийняла рішення про ненадання в 2018 році грошової компенсації ОСОБА_1 та членам його сім`ї за належне йому для отримання житлове приміщення, що підтверджується витягом з протоколу № 91/10-18 від 24.10.2018 (т. 1 а.с. 38-39).

Перевіряючи оскаржуване рішення відповідача на відповідність положенням ч.2 ст.2 КАС України, суд зазначає наступне.

У відповідності до ст. 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті.

Згідно пункту 1 Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України 2 вересня 2015 року № 728, у редакції на час звернення ОСОБА_1 з відповідною заявою, цей Порядок установлює механізм визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей, що перебувають разом з ними на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, який ведеться у військових частинах, органах, підрозділах, загонах, військових навчальних закладах, установах (далі - військові частини), а у разі їх розформування - у військових комісаріатах та квартирно-експлуатаційних установах (організаціях), за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення (далі - компенсація).

Пунктом 2 Порядку передбачено, що дія цього Порядку поширюється на : військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 і більше років, та членів їх сімей; осіб, звільнених з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я та у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів у разі неможливості використання на військовій службі, та членів їх сімей; сім`ї військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби; сім`ї померлих осіб, звільнених з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я та у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів.

Пунктом 3,4 Порядку визначено, що військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов, мають право отримати компенсацію один раз протягом усього часу проходження військовослужбовцями військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла. У разі використання військовослужбовцем та/або членами його сім`ї права на приватизацію раніше наданого жилого приміщення у неповному обсязі загальна площа жилого приміщення, яка підлягає компенсації, зменшується на площу, яка була безоплатно передана з державного житлового фонду у приватну власність військовослужбовця та/або членів його сім`ї.

Відповідно до пункту 6 Порядку підставою для відмови у наданні військовослужбовцю та членам його сім`ї компенсації є їх зняття з обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, або виключення із списків громадян, що мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.

Пунктами 11 та 12 Порядку передбачено, що для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру житловій комісії подаються такі документи: рапорт військовослужбовця (заява особи, звільненої з військової служби в запас або у відставку, або члена сім`ї, зазначеної в абзацах четвертому і п`ятому пункту 2 цього Порядку) та нотаріально посвідчена згода членів його сім`ї на отримання компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення; довідка про склад сім`ї та реєстрацію місця проживання (перебування); копії паспорта військовослужбовця і повнолітніх членів сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов; копія свідоцтва про шлюб (за наявності); копія свідоцтва про народження дитини (за наявності); копія облікової картки фізичної особи - платника податків (військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов);копія свідоцтва про право власності на житло за його наявності (військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов);довідка про отримання (неотримання) житла військовослужбовцем з колишнього місця перебування його на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов;документ, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про належне військовослужбовцю та членам його сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, нерухоме майно;дозвіл органу опіки і піклування на отримання неповнолітнім членом сім`ї компенсації у випадках, визначених законодавством.

Житлові комісії розглядають рапорти військовослужбовців (заяви, зазначені в пункті 11 цього Порядку) щодо надання компенсації та приймають рішення про її надання або відмову в наданні.Рішення житлової комісії затверджується відповідно командирами військових частин, військовими комісарами та начальниками житлово-експлуатаційних установ (організацій), після чого в порядку, визначеному Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, Адміністрацією Держприкордонслужби, СБУ, ДСНС, Службою зовнішньої розвідки, Національною гвардією, Управлінням державної охорони, ДКА, Адміністрацією Держспецзв`язку, списки осіб, щодо яких прийнято рішення про надання компенсації, подаються на затвердження відповідно Міністрові оборони, Міністрові внутрішніх справ, Міністрові інфраструктури, Голові Держприкордонслужби, Голові ДСНС, Голові СБУ, Голові Служби зовнішньої розвідки, начальнику Управління державної охорони, командувачу Національної гвардії, Голові ДКА, Голові Держспецзв`язку.

Пунктом 1 розділу І Інструкції про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України, відряджених до Державного космічного агентства України, та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженої Наказом Державного космічного агентства України від 24 жовтня 2016 року № 196, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15 листопада 2016 року за № 1482/29612, ця Інструкція визначає порядок забезпечення житловими приміщеннями військовослужбовців Збройних Сил України (далі - військовослужбовці), які відряджені до Державного космічного агентства України із залишенням на військовій службі та проходять військову службу в Національному центрі управління та випробувань космічних засобів, представництвах генерального замовника - Державного космічного агентства України та їх відокремлених підрозділах (філіях) (далі - установи ДКА), а також осіб, звільнених в запас або у відставку, яких не знято з квартирного обліку громадян, що потребують поліпшення житлових умов, в Державному космічному агентстві України та установах ДКА, та членів їх сімей, включаючи членів сімей військовослужбовців, що загинули, померли, пропали безвісти під час проходження військової служби, які перебували на квартирному обліку як такі, що потребують поліпшення житлових умов.

Відповідно до п.9,10 розділу І Інструкції з метою дотримання вимог законодавства під час ведення обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов, та членів їх сімей (далі - облік), розподілу житлової площі, призначеної для постійного проживання, участі в розподілі службових житлових приміщень та контролю за використанням житлових приміщень в Державному космічному агентстві України та установах ДКА створюються житлові комісії. Питання, пов`язані із забезпеченням житлом військовослужбовців та членів їх сімей, вирішуються за місцем перебування їх на квартирному обліку.

Пунктом 3 розділу І Інструкції передбачено, що забезпечення житловими приміщеннями військовослужбовців та членів їх сімей здійснюється шляхом: надання службових житлових приміщень; надання житлових приміщень для постійного проживання; надання житлової площі у гуртожитках; оренди житлових приміщень; виплати грошової компенсації за піднайом (найом) житлового приміщення; виплати грошової компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення.

Пунктом 6 розділу І Інструкції визначено, що військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання або за їх бажанням виплачується грошова компенсація за належне їм для отримання житлове приміщення.

Пунктом 7 розділу ІІІ Інструкції передбачено, що житлова комісія здійснює, зокрема, розгляд рапортів військовослужбовців про зарахування на квартирний облік, ухвалення рішень щодо розподілу коштів для надання грошової компенсації за належне для отримання військовослужбовцями житлове приміщення або про відмову в її наданні; ухвалення рішень про надання або відмову в наданні грошової компенсації за належне для отримання військовослужбовцями житлове приміщення.

Розділом VІ Інструкції визначено порядок виплати грошової компенсації військовослужбовцям та членам їх сімей за належне їм для отримання житлове приміщення.

Пунктом 1 цього розділу передбачено, що за бажанням військовослужбовця Державне космічне агентство України (установа ДКА) виплачує військовослужбовцю грошову компенсацію за належне йому для отримання житлове приміщення (далі - компенсація).

Компенсація в тому числі надається: особам, звільненим з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я та у зв`язку зі скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів у разі неможливості використання на військовій службі, та членам їх сімей;

Військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов, мають право отримати компенсацію один раз протягом усього часу проходження військовослужбовцями військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла (пункт 2). У разі використання військовослужбовцем та/або членами його сім`ї права на приватизацію раніше наданого житлового приміщення у неповному обсязі загальна площа житлового приміщення, яка підлягає компенсації, зменшується на площу, яка була безоплатно передана з державного житлового фонду у приватну власність військовослужбовця та/або членів його сім`ї (пункт 3). Підставою для відмови у наданні військовослужбовцю та членам його сім`ї компенсації є їх зняття з квартирного обліку або виключення зі списку громадян, що мають право на першочергове та позачергове отримання житлових приміщень (пункт 5).

Пунктом 10 Інструкції передбачено, що для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру до житлової комісії подаються такі документи: рапорт військовослужбовця (заява особи, звільненої з військової служби в Державному космічному агентстві України в запас або у відставку, або члена сім`ї, зазначеного в абзаці четвертому або п`ятому пункту 1 цього розділу) та нотаріально засвідчена згода членів його сім`ї на отримання компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення; довідка з місця проживання про реєстрацію і склад сім`ї;копії паспортів військовослужбовця і повнолітніх членів сім`ї, які перебувають з ним на квартирному обліку;копія свідоцтва про шлюб (за наявності);копія свідоцтва про народження дитини (за наявності);копії облікових карток фізичної особи - платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті) військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на квартирному обліку; копія свідоцтва про право власності на житло (за його наявності) військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на квартирному обліку; довідка про отримання (неотримання) житла військовослужбовцем з колишнього місця перебування його на квартирному обліку; документ, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про належне військовослужбовцю та членам його сім`ї, які перебувають з ним на квартирному обліку, нерухоме майно; дозвіл органу опіки і піклування на отримання неповнолітнім членом сім`ї компенсації у випадках, визначених законодавством.

Житлові комісії розглядають рапорти військовослужбовців (заяви), зазначені в пункті 10 цього розділу щодо надання компенсації та приймають рішення про її надання або відмову у її наданні, що погоджуються ЦЖК і затверджуються Головою Державного космічного агентства України. Про прийняте рішення ЖК повідомляє військовослужбовця та членів його сім`ї (пункт 11).

Відповідно до пункту 20 Положення «Про порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян», затвердженого Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 16 грудня 2009 року № 396 документом, що підтверджує невикористання громадянином житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, є довідка(и), видана(і) органом приватизації за попереднім(и) місцем(ями) проживання (після 1992 року) щодо невикористання права на приватизацію державного житлового фонду (крім території проведення антитерористичної операції та тимчасово окупованої території).

Також, враховуючи пункт 3 постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 1993 року № 305 «Про випуск в обіг приватизаційних житлових чеків», Статут Акціонерного товариства "Державний ощадний банк України», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 лютого 2003 року № 261, довідка про невикористання житлових чеків може бути надана установою Ощадного банку України.

Суд також звертає увагу на те, що Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна виконавчого комітету Харківської міської ради листом від 18 грудня 2020 року № 10794 повідомило позивачу, що після прийняття у комунальну власність територіальної громади м. Харкова будівлі по вулиці Академіка Проскури, №1 (19 сесія 2 скликання Харківської міської ради від 25 грудня 1996 року) із заявою щодо приватизації житлових приміщень за вказаною адресою він не звертався; квартира АДРЕСА_3 , №35-І приватизована ним на підставі розпорядження відділу приватизації житлового фонду № 12818 від 15 листопада 2006 року. З питання отримання інформації щодо використання житлових чеків рекомендовано звернутися до Ощадного банку України (а. с. 168-169 том 2).

Долученими до матеріалів справи документами підтверджено, що позивачем до заяв надавались відповідні довідки Ощадбанка від 17.12.20218 № 118.34-05/Б-846, (а.с.74, т.1), від 21.02.2018 № 118.22-11/232 , від 22.02.2018 № 16/13-10-113 (а.с.147-148, т.1)

Щодо посилання відповідачів на ненадання копії паспорту дружини позивача, суд зазначає наступне.

Судовим розглядом встановлено та не заперечується відповідачами по справі, що позивачем до заяв надавались посвідки на постійне проживання ОСОБА_2 НОМЕР_5 та індивідуальний податковий номер; з приводу надання паспорту громадянина України його дружини, позивач в своїй заяві зазначав, що дружина є громадянкою Республіки Білорусь, і вона має посвідку на постійне проживання в Україні та надавав копію паспорта громадянки Республіки Білорусь ОСОБА_2 та повідомлення. (т. 1 а.с. 31-32).

Суд зазначає, що гідно п. 10 розділу VI Інструкції №196 для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру до ЖК подаються документи, в тому числі копії паспортів військовослужбовця і повнолітніх членів сім`ї, які перебувають з ним на квартирному обліку.

Вказана норма не містить будь-яких посилань на те, що заявником має бути надано саме копію паспорта громадянина України члена родини.

Також, з листа Департаменту реєстрації Харківської міської ради Харківської області від 14 серпня 2019 року № 3447/0/50-19 вбачається, що відповідно до картки прописки (форма А) на ім`я ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_4 в графі 11 «діти 16-річного віку» зазначено «син ОСОБА_6 , 31.8.84»; в графі 13 «відмітка про реєстрацію» міститься штамп, в якому зазначено «11.10.1994»; в графі «куди вибув відмітка про виписку» відмітка відсутня. З вказаного листа також вбачається, що в «по квартирній картці (форма Б) за адресою: АДРЕСА_1 стосовно запитуваної особи містяться наступні відомості: « ОСОБА_3 » в графі «день, місяць та рік народження» проставлена відмітка « 31.8.84», в графі «дата реєстрації та на який строк» проставлена відмітка «пост. 12.06.2001», в графі «дата виписки» відомості відсутні (а. с. 139-140 том 1).

Суд звертає увагу на те, що у запереченні на відповідь на відзив відповідач посилається на те, що можливість надання довідки про невикористання приватизаційних чеків Ощадбанком України відповідачем не заперечувалась, проте для визначення суми компенсації необхідні відомості про використання житлових чеків при приватизації житлового фонду з 01.01.1993 та відомості про площу приватизованого приміщенню.

Проте, оскаржуване рішення житлової комісії Харківського представника генерального замовника Державного космічного агентства України в особі Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України оформлене протоколом № 91/10-18 від 24.10.2018 щодо відмови йому та членам його сім`ї в отриманні в 2018 році грошової компенсації замість отримання житлового приміщення не містить жодних посилань на те, що дружина позивача не є громадянкою України, не надання відомостей про невикористання ОСОБА_1 та ОСОБА_2 житлових чеків за місцем проживання в період з 01.01.1993 року по 11.10.1994, ОСОБА_3 - в період з 01.01.1993 року по 12.06.2001 року, відомостей про площу приватизованого житла за адресою: АДРЕСА_2 , відомостей стосовно всіх членів сім`ї , які перебувають з ним на квартирному обліку , як підстави відмови у наданні грошової компенсації.

Суд зазначає, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Отже, лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.

Про дотримання членами комісії означеної процедури свідчитиме належна мотивація прийнятого рішення: встановлення обставин, що мають значення для правильного вирішення висвітлених у заяві питань; посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення; оцінка доводів та аргументів особи, що до якої приймається рішення; норми права, що застосовані, і ті, що не застосовані, з викладенням мотивів їх незастосування.

І навпаки, не наведення мотивів прийнятих рішень «суб`єктивізує» акт державного органу і не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, з яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність рішення.

Отже, суд критично оцінює мотиви прийняття оскаржуваного рішення, викладені відповідачами у відзивах на адміністративний позов, оскільки вони не відображені в оскаржуваному рішенні , тоді як зазначає, що в силу правового висновку постанови Верховного Суду від 02.07.2019 р. по справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19) загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Аналогічний по суті висновок з приводу умотивованості волевиявлень адміністративних органів викладений і у п.75 постанови Верховного Суду від 17.12.2018р. по справі №509/4156/15-а (адміністративне провадження №К/9901/7504/18, де указано, що адміністративний суд під час перевірки правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, повинен надати правову оцінку тим обставинам, які стали підставою для його прийняття та наведені безпосередньо у цьому рішенні, а не тим, які в подальшому були виявлені/зазначені суб`єктом владних повноважень для доведення правомірності («виправдання») свого рішення.

Отже, у вказаному рішенні відсутні мотиви його прийняття та будь-які аргументи на користь прийняття чи відхилення доводів та доказів позивача та прийняття саме такого рішення за результатами розгляду заяви.

Відповідно до ст.ст.7,9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України. У відповідності до ч. 2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене вище, суд вважає адміністративний позов таким, що підлягає частковому задоволенню шляхом визнання протиправним та скасування рішення житлової комісії Харківського представника генерального замовника Державного космічного агентства України в особі Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України, оформлене протоколом № 91/10-18 від 24.10.2018 щодо відмови ОСОБА_1 та членам його сім`ї в отриманні в 2018 році грошової компенсації замість отримання житлового приміщення та зобов`язання житлової комісії Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України в особі Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України розглянути подані ОСОБА_1 документи для отримання ним та членам його сім`ї грошової компенсації замість житлового приміщення.

Керуючись ст.257-263, 293,295,297 КАС України, суд,

вирішив

Адміністративний позов задовольнити частково

Визнати протиправним та скасувати рішення житлової комісії Харківського представника генерального замовника Державного космічного агентства України в особі Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України оформлене протоколом № 91/10-18 від 24.10.2018 щодо відмови ОСОБА_1 та членам його сім`ї в отриманні в 2018 році грошової компенсації замість отримання житлового приміщення

Зобов`язати житлову комісію Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України в особі Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України розглянути подані ОСОБА_1 документи для отримання ним та членам його сім`ї грошової компенсації замість житлового приміщення.

В іншій частині вимог позов залишити без задоволення.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження

Суддя Зоркіна Ю.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.04.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118232578
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики

Судовий реєстр по справі —640/6730/19

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Рішення від 05.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 05.05.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 19.04.2021

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Постанова від 28.02.2021

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Постанова від 01.03.2021

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Ухвала від 01.02.2021

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Ухвала від 01.02.2021

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Рішення від 17.11.2020

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Шаренко С. Л.

Рішення від 18.11.2020

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Шаренко С. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні