Рішення
від 17.11.2020 по справі 640/6730/19
КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ХАРКОВА

Справа № 640/6730/19

н/п 2/953/371/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 листопада 2020 року Київський районний суд міста Харкова в складі:

головуючого судді Шаренко С.Л.,

при секретарі Мельник В.В.,

за участю :

позивача ОСОБА_1 ,

представника позивача ОСОБА_2 ,

представника відповідача ОСОБА_3 ,

представника відповідача ОСОБА_4 ,

представника відповідача ОСОБА_5 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Київського районного суду міста Харкова цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Житлової комісії Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України в особі Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України, Центральної житлової комісії Державного космічного агентства України в особі Державного космічного агенства України про визнання незаконним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

01 квітня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Київського районного суду міста Харкова з позовною заявою до Житлової комісії Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України (ЖК Харківського ПГЗ ДКУ) в особі Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України (Харківське РГЗ ДКАУ), Центральної житлової комісії Державного космічного агентства України (ЦЖК ДКА України) в особі Державного космічного агентства України в якій, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив суд визнати незаконними та скасувати рішення житлової комісії Харківського представника генерального замовника Державного космічного агентства України в особі Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України оформлене протоколом № 91/10-18 від 24.10.2018 щодо відмови ОСОБА_1 та членам його сім`ї в отриманні в 2018 році грошової компенсації замість отримання житлового приміщення, а також просив зобов`язати житлову комісію Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України, Харківське представництво генерального замовника Державного космічного агентства України, Центральну житлову комісію Державного космічного агентства України розглянути подані ним документи для отримання ОСОБА_1 та членам його сім`ї грошової компенсації замість житлового приміщення.

В обґрунтування позовної заяви зазначає, що він проходив військову службу на офіцерських посадах в Збройних Силах України , а саме з 1991 по 2002 роки в 257 ВП МО України, яке знаходилось на НВО «Хартрон» за адресю: АДРЕСА_1 . В період проходження служби з 1991 по 1994 роки він та члени його сім`ї дружина ОСОБА_6 , син ОСОБА_7 були зареєстровані за місцем дислокації військової частини 257 ВП МО України на НВО «Хартрон» за адресою: АДРЕСА_1 . В лютому 1994 році він отримав 2-х кімнатну квартиру із державного житлового фонду із розрахунку 3-х членів сім`ї. ІНФОРМАЦІЯ_1 у нього народилась дочка, ОСОБА_8 , у зв`язку з чим, він та члени його сім`ї, яка складалася з чотирьох осіб, 26.05.1995 року були поставленні в 257 ВП МО України на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, на якому вони перебували до 2002 року. У зв`язку з ліквідацією 257 ВП МО України в жовтні 2002 він був відряджений до Національного космічного агентства України в Харківське ПГЗ-НКАУ, яке розташоване на НВО «Хартрон» за адресою: м. Харків, вул. Академіка Проскури, буд. 1. В червні 2004 року він та члени його родини у кількості чотирьох осіб пройшли перереєстрацію на квартирному обліку в Харківському РГЗ-НКАУ. 27 грудня 2005 року він був звільнений з військової служби із Харківського ПГЗ-НКАУ за станом здоров`я. На час його звільнення вислуга років в Збройних силах складала 30 років 3 місяці. Після звільнення, він та члени його родини у кількості чотирьох осіб, були залишенні на квартирному обліку в Харківському ПГЗ-НКАУ, як громадяни потребуючі поліпшення житлових умов в позачерговому порядку. На протязі 13 років, з 2005 він щорічно надавав необхідні для перебування на обліку документи в Харківське ПГЗ-ДКАУ. Зауважень щодо повноти та змісту наданих документів з боку Харківського ПГЗ-ДКАУ до нього не надходило. В лютому 2018 до нього надійшов лист «Повідомлення» Харківського ПГЗ ДКАУ від 07.02.2018 №115 з повідомленням щодо орієнтовної суми грошової компенсації за належне житлове приміщення та переліку довідок, які необхідно надати. В квітні 2018 та серпні 2018 він надав до Харківського ПГЗ-ДКАУ довідку та документи відповідно до заяви від 15.04.2018, а також додаткові пояснення щодо наданих ним документів та орієнтовної суми грошової компенсації. Однак, в листопаді 2018, йому повідомлено про рішення житлової комісії Харківського ПГЗ-ДКАУ щодо грошової компенсації, а саме 14.11.2018 він отримав копію протоколу № 91/10-18 від 24.10.2018, яким йому та членам його родини відмовлено в отриманні грошової компенсації в 2018 році у зв`язку з тим, що: «станом на 24.10.2018 ОСОБА_1 до житлової комісії Харківського ПХЗ-ДКАУ не надано необхідних документів для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розмірі. а саме: - документів, що підтверджують невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, які видані органом приватизації за попереднім (и) місцем (ями) проживання після 1992 року (з 01.01.1993 по теперішній час) на всіх членів родини, які перебувають на квартирному обліку у Харківському ПГЗ-ДКАУ, - копії сторінок паспорту його дружини ОСОБА_6 , 1960року народження, тому житлова комісія Харківського ПГЗ ДКАУ прийняла рішення про ненадання в 2018 році грошової компенсації ОСОБА_1 та членам його сім`ї за належне йому для отримання житлове приміщення».

Позивач вважає рішення житлової комісії Харківського ПГЗ-ДКАУ про ненадання в 2018 році грошової компенсації протиправним, тому звернувся до суду з дійсним позовом.

Представник відповідача Житлової комісії Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України надав до суду відзив на позовну заяву, в якій зазначив, що проти задоволення позову заперечують в повному обсязі у зв`язку з тим, що під час розгляду документів наданих позивачем виникли зауваження відносно виконання вимог стосовно надання копії паспортів військовослужбовця і повнолітніх членів сім`ї, та документу, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, а саме інструкція № 196 застосовується тільки при здійсненні житлових прав громадян України, перелік документів, які подаються до ЖК, необхідних для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру, стосується тільки громадян України. За таких умов надання паспорта громадянина іноземної держави, як це було зроблено позивачем, не може вважатися за виконання вимог стосовно переліку документів, встановленого п. 10 VI Інструкції № 196. Тому на цій підставі ЖК прийняла рішення про ненадання ОСОБА_1 компенсації в 2018 році. Крім того, для розрахунку компенсації необхідна довідка органу приватизації про використання житлових чеків при приватизації державного житлового фонду з 01.01.1993 року та відомості про площу раніше приватизованого приміщення. Позивач надав довідку Ощадбанку про часткове використання житлових чеків стосовно 3-х членів сім`ї з 4-х (крім дружини ОСОБА_6 ). Згідно довідки з місця проживання про склад сім`ї та прописку № 330 від 20.02.2018 та копій паспортів ОСОБА_1 , ОСОБА_6 вони були прописані за адресою: АДРЕСА_2 з 11.10.1994 року. ( ОСОБА_7 з 12.06.2001) Інформація про попереднє місце реєстрації позивача та його членів сім`ї відсутня. Згідно довідки Ощадбанку № 16/13-10113 від 22.02.2018 ОСОБА_1 та ОСОБА_8 в 2006 року частково використали житловий чек при приватизації житла за адресою: АДРЕСА_1 . Таким чином, позивачем не надані відомості про невикористання ОСОБА_1 та ОСОБА_6 житлових чеків за місцем проживання в період з 01.01.1993 року по 11.10.1994, ОСОБА_7 - в період з 01.01.1993 року по 12.06.2001 року, позивачем не надані відомості про площу приватизованого житла за адресою: АДРЕСА_1 , а також не надані відомості стосовно всіх членів сімї , які перебувають з ним на квартирному обліку , а саме дружини ОСОБА_6 .

Представник позивача ОСОБА_1 адвокат Борбунюк О.О. надав до суду відповідь на відзив, відповідно до якого зазначав, що рішенням Конституційного суду України від 03.06.1999 року № v055р710-99 визначено поняття члена сім`ї військовослужбовця, а саме «до кола членів сім`ї військовослужбовця, працівника міліції, особового складу державної пожежної охорони належать його (її) дружина (чоловік), їх діти і батьки.» Таким чином, представник позивача зазначає, що закон України і нормативно-правові акти не визначають необхідності набуття громадянства України людині, щоб вважати її членом сім`ї військовослужбовця та не встановлюють обмежень для членів сім`ї військовослужбовця щодо права на житло або отримання грошової компенсації на належне їм для отримання житлове приміщення. Стосовно надання відомостей про використання житлових чеків представник позивача зазначив, що в квітні 2018 року позивач надав до ЖК Харківського ПГЗ-ДКАУ дві довідки від філії Ощадбанку в місті Харкові про те, що в 2006 році позивач та члени його сім`ї (син ОСОБА_8 та дочка ОСОБА_8 ) використали житлові чеки на приватизацію не в повному обсязі. Таким чином, органи, які обліковували чеки на приватизацію засвідчили, що позивач та члени його сім`ї використали їх одноразово, але не в повному обсязі та погашені за адресами, за якими були зареєстровані позивач та члени його сім`ї на момент отримання чеків на приватизацію, а саме позивач та його син, за адресою: АДРЕСА_1 , а дочка, за адресою: АДРЕСА_2 . Свідоцтво про право власності на житлове приміщення за адресою: АДРЕСА_2 його дочці надано ще 2007 році при черговій перереєстрації.

Таким чином, представник позивача зазначає, що відповідачеві було достовірно відомо, що позивач, його дружина та син зареєстровані з 1991 року по жовтень 1994 року за адресою: АДРЕСА_1 , тобто за адресою військової частини НОМЕР_1 ВП МО України та тому вони не могли використати житлові чеки для приватизації жодного житлового приміщення за адресою: АДРЕСА_1 , оскільки це не адміністративно-господарські будівлі НВО «Хартрон». Стосовно реєстрації ОСОБА_8 в період з 11.10.1994 по 12.06.2001 представник позивача зазначає, що на час виникнення спірних правовідносин, прописку обліковували органи МВС, тому чому поставили дату прописки на момент одержання паспорту вперше, позивач не знає. Крім того, представник позивача зазначає, що позивач щорічно, починаючи з 1995 року надавав довідки про склад сім`ї та реєстрацію, які оформлювались уповноваженою особою ЖЕК паспортисткою на підставі форми обліку «А». Крім того, на вимогу відповідача, позивачем вдруге надана довідка Ощадбанку, яка підтверджує, що відповідно до довідки міського БТІ та витягів з електронного державного реєстру у приватній власності позивача , його сина та його дочки з 1993 по 2018 рік знаходиться тільки квартира за адерсою: АДРЕСА_2 . Жодного іншого об`єкта нерухомості або земельної ділянки у позивача та членів його сім`ї не перебуває у приватній власності, тобто не були використанні житлові чеки для приватизації цих об`єктів. Також, зазначене підтверджується витягом з державного реєстру нерухомості, відповідно до якого у позивача та членів його сім`ї у власності перебуває єдине житлове приміщення за адресою: АДРЕСА_2 , тобто документи які надав позивач до ЖК Харківського ПГЗ-ДКАУ за період з 01.01.1993 по листопад 2018 свідчать, що позивач та члени його сім`ї використали житлові чеки не в повному обсязі тільки один раз в 2006 році. Органи, які обліковували житлові чеки, не можуть дати довідки про їх невикористання, якщо вони були використанні частково.

Представник відповідача ЖК ХП ГЗ ДКАУ надав до суду письмові заперечення проти відповіді на відзив, в яких зазначив, що оскільки позивач звільнений з військової служби 27 грудня 2005 року, то він не є військослужбовцем, а тому на нього не розповсюджуються норми Угоди між державами між державами учасницями Співдружності Незалежних Держав про соціальні та правові гарантії військовослужбовців , осіб, звільнених з військової служби, та членів їхніх сімей, на яку посилається позивач у своїй відповіді на відзив на позовну заяву. Крім того, представник відповідача зазначає, що довідки про склад сім`ї, позивач не надавав в період з 1996 по 2004, а також в 2004,2006, 2008 та 2009 роки, а ті довідки які були ним надані не дозволяли визначитися з питанням грошової компенсації та її розміром, оскільки такі довідки містили інформацію про реєстрацію ОСОБА_7 з 12.06.2001 року. Відомості про попереднє місце реєстрації ОСОБА_8 відсутні.

Суд, вислухав позивача, представника позивача, які підтримали позовну заяву в повному обсязі, представників відповідачів, які заперечували проти його задоволення, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, представлені в матеріалах справи, встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Статтею 15 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Отже, стаття 15 ЦК України визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язане з позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, викликана поведінкою іншої особи.

За правилами статей 12, 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Судом встановлено та не заперечується сторонами, що позивач ОСОБА_1 , є особою з інвалідністю ІІ групи та має право на пільги встановлені законодавством України (безтермінове посвідчення серія НОМЕР_2 виданого 08.06.2006 року; довідка МСЕК Серія ХАР-07 № 009059 ) проходив військову службу на офіцерських посадах в Збройних Силах України, а саме з 1991 по 2002 в 257 ВП МО України, яке розташовувалось на НВО «Хартрон» за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 13-14).

В лютому 1994 року він отримав 2-х кімнатну квартиру із державного житлового фонду із розрахунку 3-х членів сім`ї , а саме його, ОСОБА_1 , його дружини, ОСОБА_6 , 1960 року народження, а також сина, ОСОБА_7 , 1984 року народження, квартира розташована за адресою: АДРЕСА_2 , що підтверджується також ордером № 97 від 01.02.1994 року (а.с. 25).

ІНФОРМАЦІЯ_2 у позивача народилась донька, ОСОБА_8 , в зв`язку з чим, у відповідності до ст. 21 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи « від 28.02.1991 № 796-XII він та члени його родини у складі чотирьох осіб 26 травня 1995 року поставлені в 257 ВП МО України на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

На цьому обліку він перебував до жовтня 2002 року. У зв`язку із ліквідацією 257 ВП МО України в жовтні 2002 року він був відряджений до Національного космічного агентства України в Харківське ПГЗ-НКАУ , яке розташовується на НВО «Хартрон» за адресою: м. Харків, вул. Ак. Проскури, буд. 1.

27 грудня 2005 року ОСОБА_1 був звільнений з військової служби із Харківського ПГЗ-НКАУ за станом здоров`я. На час звільнення його вислуга років в Збройних силах складала 30 років 3 місяці, що також не заперечується сторонами.

Листом від 07.02.2018 №115 Харківського представництва Генерального замовника державного космічного агентства України проінформовано позивача та членів його сім`ї про право на отримання, за їх бажанням, грошової компенсації за належне їм для отримання житлового приміщення. Орієнтовний розмір такої компенсації складає 401787,75 грн. (т. 1 а.с. 40).

Також в листі зазначено, що у разі згоди позивача та членів його сім`ї на компенсацію, для її отримання та визначення остаточного розміру їм необхідно подати до Житлової комісії Харківського ПГЗ-ДКАУ наступні документи:

- довідку з місця проживання про реєстрацію та склад сім`ї;

- копії паспортів військовослужбовця і повнолітніх членів сім`ї, які перебувають з ним на квартирному обліку;

- копію свідоцтва про шлюб (за наявності);

- копію свідоцтва про народження дитини (за наявності);

- копію облікових карток фізичної особи платника податків(крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті) військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на квартирному обліку;

- копію свідоцтва про право власності на житло (за його наявності) військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на квартирному обліку;

- довідку про отримання (неотримання) житла військовослужбовцем з колишнього місця перебування його на квартирному обліку;

- документ, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду;

- витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про належне військовослужбовцю та членам його сім`ї, які перебувають з ним на квартирному обліку, нерухоме майно;

- дозвіл органу опіки та піклування на отримання неповнолітнім членом сім`ї компенсації у випадках, визначених законодавством;

- довідку з Бюро технічної інвентаризації м. Харкова про наявність (відсутність) нерухомого майна у власності ( на підставі рішення ЖК Харківського ПГЗ-ДКАУ від 01.02.2018, протокол « 74/02-18 та наказу начальника Харківського ПГЗ-ДКАУ від 05.02.2018 № 11).

Позивач ОСОБА_1 письмово ознайомлений з повідомленням та надав згоду на отримання в 2018 році грошової компенсації за належне для отримання житло. Також позивач залишив за собою право оспорювати розмір грошової компенсації та кількість членів сім`ї, які вважаються перебуваючими на квартирному обліку. (т. 1 а.с. 41).

На виконання вимог вказаної заяви позивачем надано до Харківського ПЗГ-ДКАУ наступні документи:

- нотаріально завірену заяву (згоду) на отримання грошової компенсації ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , ОСОБА_8 від 30.03.2018;

- нотаріально завірену заяву (згоду) на отримання грошової компенсації ОСОБА_8 , ОСОБА_9 від 23.03.2018;

- довідку з місця проживання про склад сім`ї та реєстрацію від 20.02.2018 № 330;

- копію паспорту ОСОБА_1 НОМЕР_3 та індивідуальний податковий номер;

- копію посвідки на постійне проживання ОСОБА_6 НОМЕР_4 та та індивідуальний податковий номер;

- копію свідоцтва про шлюб ОСОБА_1 та ОСОБА_6 № НОМЕР_5 ;

- копію свідоцтва про народження ОСОБА_6 та ОСОБА_1 ;

- копію паспорту ОСОБА_8 серія НОМЕР_6 та індивідуальний податковий номер;

- копію свідоцтва про народження ОСОБА_8 № НОМЕР_7 ;

- копію свідоцтва про народження ОСОБА_8 № НОМЕР_8 ;

- копію паспорту ОСОБА_8 серія НОМЕР_9 та індивідуальний податковий номер;

- копія паспорту ОСОБА_9 серія НОМЕР_10 та індивідуальний податковий номер;

- копію свідоцтва про народження ОСОБА_8 та ОСОБА_9 № НОМЕР_11 ;

Копію свідоцтва про народження ОСОБА_10 № НОМЕР_12 та індивідуальний податковий номер, що підтверджується заявою від 18.04.2018 вх. № 886 (т. 1 а.с. 29)

На засіданні житлової комісії Харківського ПГЗ-ДКАУ 03.05.2018 розглянуто надану ОСОБА_1 заяву (вх. 886 від 18.04.2018) разом з додатками до неї та постановлено, вважати надані документи для отримання у 2018 році грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення недостатніми, а саме: не надано копії сторінок паспорту дружини ОСОБА_1 та документи, що підтверджують не використання житлових чеків за період з 01.01.1993 до 11.10.1994 ( ОСОБА_1 , ОСОБА_8 дочка, ОСОБА_6 дружина) та за період з 01.01.1993 до 12.06.2001 ( ОСОБА_8 син), що підтверджується витягом з протоколу № 84/05-18 від 03.05.2018 (т. 1 а.с. 33-34).

На підставі вказаного протоколу ОСОБА_1 . Харківським представництвом ГЗ-ДКАУ 11.05.2018 № 302 надіслано лист про необхідність надати до Житлової комісії копію сторінок паспорту громадянина України його дружини ОСОБА_6 , та документи, що підтверджують не використання житлових чеків за період з 01.01.1993 до 11.10.1994 (його ОСОБА_1 , дочки - ОСОБА_8 та його дружини ОСОБА_6 )та за період з 01.01.1993 по 12.06.2001 його сина ОСОБА_8 , для вирішення питання про надання у 2018 році грошової компенсації. (т. 1 а.с. 42).

Також, 20.08.2018 вих. № 517 ОСОБА_1 житловою комісією Харківського ПГЗ-ДКАУ надіслано лист з повідомленням, що орієнтовний розмір компенсації зазначений в листі від 07.02.2018 № 115 є недійсним та його розмір визначено в новому повідомленні (додатку), яке є невід`ємною частиною листа та її розмір складає 357087 гр. запропоновано, у термін до 31.08.2018 надати згоду чи відмову на компенсацію, та у разі згоди надати документи, які підтверджують не використання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, виданий органом приватизації за попередніми місцями проживання після 1992 року та надати документи, які вказані в листі Харківського ПГЗ-ДКАУ від 11.05.2018 вих. № 302, в термін до 30.09.2018. (т. 1 а.с. 45-46).

У відповідь на вказаний лист від 20.08.2018 вих. № 517 позивачем 04.09.2018 надано до Харківського ПГЗ-ДКАУ заяву, в якій з приводу невикористання чеків для приватизації житлового фонду зазначив, що ним вже надавались довідки Ощадбанку від 22.02.2017 № 16/13-10-103 (додаток 18), від 21.02.2018 № 118,22-11/232 щодо використання ОСОБА_1 , ОСОБА_8 , ОСОБА_8 в 2006 році житлових чеків для приватизації квартири за адресою: АДРЕСА_2 , що підтверджується свідоцтвом про право власності на житло від 15.11.2006 № 2А-06-259933. Його дружина, ОСОБА_6 , не є громадянкою України, тому не отримувала житлові чеки та не брала участь у приватизації житлового фонду у відповідності до Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду». Також, з приводу надання паспорту громадянина України його дружини, позивач в своїй заяві зазначив, що його дружина є громадянкою Республіки Білорусь, і вона має посвідку на постійне проживання в Україні. Щодо орієнтовної суми грошової компенсації, позивач зазначив, що відповідно до постанови КМ України № 708 від 20.09.2017 вважає необхідним застосувати коефіцієнт 1,75. До заяви позивач повторно надав копії довідок Ощадбанк № 118.22-11/232 та № 16/13-10-103, копію паспорта громадянки Республіки Білорусь ОСОБА_6 та повідомлення. (т. 1 а.с. 31-32).

На засіданні житлової комісії Харківського ПГЗ-ДКАУ 24.10.2018 у зв`язку з тим, що станом на 24.10.2018 ОСОБА_1 до житлової комісії Харківського ПГЗ-ДКАУ не надано необхідних документів для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру, а саме: документів, що підтверджують невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, які видані органом приватизації за попереднім(и) місцем (ями) проживання після 1992 року (з 01.01.1993 по теперішній час) на всіх членів родини, які перебувають на квартирному обліку у Харківському ПГЗ-ДКАУ, а також копії сторінок паспорту його дружини ОСОБА_6 , 1960 року народження , житлова комісія Харківського ПГЗ-ДКАУ прийняла рішення про ненадання в 2018 році грошової компенсації ОСОБА_1 та членам його сім`ї за належне йому для отримання житлове приміщення, що підтверджується витягом з протоколу № 91/10-18 від 24.10.2018 (т. 1 а.с. 38-39).

За положеннями статті 47 Конституції України кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду.

Згідно зі статтями 34, 37 ЖКУ потребуючими поліпшення умов визнаються громадяни, забезпечені житловою площею нижчою за рівень, визначений чинним законодавством, а облік таких осіб здійснюється за їх місцем роботи або за їх місцем проживання.

Статтею 43 ЖКУ встановлено, що громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, жилі приміщення надаються в порядку черговості.

Відповідно до частини першої статті 12 Закону України «Про соціальний захист військовослужбовців та членів їх сімей» держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у порядку і відповідно до вимог, встановлених ЖК Української РСР та іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла, з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті.

Отже, зазначеним законом держава взяла на себе обов`язок забезпечення військовослужбовців жилими приміщеннями, і зокрема, військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених ЖКУ, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

На виконання пункту 1 статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» Кабінет Міністрів України постановою від 03 серпня 2006 року № 1081 затвердив Порядок забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями.

Цей Порядок визначає механізм забезпечення житловими приміщеннями військовослужбовців осіб офіцерського, старшинського і сержантського, рядового складу (крім військовослужбовців строкової служби) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення та Держспецтрансслужби, Держспецзв`язку, посади в яких комплектуються військовослужбовцями, у тому числі звільнених в запас або у відставку, що залишилися перебувати на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у військових частинах, закладах, установах та організаціях після звільнення та членів їх сімей (пункт 1 Порядку).

Відповідно до п. 22 Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, облік військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов, ведеться у військових частинах та квартирно-експлуатаційних органах.

Відповідно до п. 23 цього Положення для зарахування на облік військовослужбовець подає рапорт на ім`я безпосереднього командира (начальника). До рапорту додаються: довідка з місця проживання про реєстрацію і склад сім`ї; витяг з особової справи військовослужбовця про склад сім`ї; довідка про те, чи перебувають члени сім`ї на квартирному обліку за місцем роботи (у виконавчих органах місцевих рад); документи, що підтверджують право на першочергове та позачергове одержання житла, інші пільги.

Відповідно до п. 24 Положення Військовослужбовці зараховуються на облік згідно з рішенням житлової комісії військової частини, яке затверджується командиром військової частини.

У рішенні зазначаються дата зарахування на облік, склад

сім`ї, підстави для зарахування на облік, вид черговості (загальна

черга, в першу чергу, поза чергою), а також підстави включення до

списків осіб, що користуються правом першочергового або

позачергового одержання житлових приміщень, а в разі відмови в

зарахуванні на облік - підстави відмови з посиланням на відповідні

норми законодавства.

Відповідно до виписки з протоколу №3 засідання житлової комісії Харківського РГЗ-НКАУ від 10.06.2004 вбачається, що підполковника ОСОБА_1 з сім`єю у складі: син ОСОБА_8 , дочка ОСОБА_11 , а також дружина ОСОБА_6 поставлено на квартирний облік Харківського ПГЗ-ГКАУ із збереженням попереднього часу перебування на квартирному обліку, з 26.05.1995 в чергу першочерговиків (25 років вислуги в Збройних Силах України).

Також з матеріалів справи вбачається, що дружина позивача ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є громадянкою Білорусії, в`їхала на територію України в 1993 році, має посвідку на постійне місце проживання та має з 11.10.1994 року зареєстроване місце проживання за адресою: АДРЕСА_2 (посвідка на постійне місце проживання серія НОМЕР_13 ).

Тобто з наведеного вбачається, що на момент постановлення ОСОБА_6 на квартирний облік, як члена сім`ї позивача, а саме дружини, вона була громадянкою Республіки Білорусії та це не слугувало підставою для відмови у взятті її на квартирний облік.

Крім того, відповідно до рішення Конституційного Суду України від 03.06.1999 Справа N 1-8/99 N 5-рп/99 у справі за конституційними поданнями Служби безпеки України, Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості України, Міністерства фінансів України щодо офіційного тлумачення положень пункту 6 статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", частин четвертої і п`ятої статті 22 Закону України "Про міліцію" та частини шостої статті 22 Закону України "Про пожежну безпеку» встановлено, що до кола членів сім`ї військовослужбовця належать його (її) дружина (чоловік), їх діти і батьки, без застереження на їх анкетні дані, в тому числі на громадянство особи.

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами позивач ОСОБА_1 та ОСОБА_6 перебувають у зареєстрованому шлюбі, таким чином, незалежно від громадянства ОСОБА_6 вона є членом сім`ї позивача ОСОБА_1 , перебуває на території України на законних підставах, а тому на неї розповсюджуються права та обов`язки, як і для громадян України.

Таким чином, суд приходить до висновку, що висновок про відмову позивачу та членам його сім`ї в наданні грошової компенсації, у зв`язку з ненаданням копії сторінок паспорту громадянина України, його дружини ОСОБА_6 є незаконним, оскільки ОСОБА_12 є членом сім`ї ОСОБА_1 .

Однак, відповідно до п. 3, 4 порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2015 р. № 728, в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин, військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов, мають право отримати компенсацію один раз протягом усього часу проходження військовослужбовцями військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.

У разі використання військовослужбовцем та/або членами його сім`ї права на приватизацію раніше наданого жилого приміщення у неповному обсязі загальна площа жилого приміщення, яка підлягає компенсації, зменшується на площу, яка була безоплатно передана з державного житлового фонду у приватну власність військовослужбовця та/або членів його сім`ї.

Відповідно до п. 11 цього порядку, для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру житловій комісії подаються такі документи:

- рапорт військовослужбовця (заява особи, звільненої з військової служби в запас або у відставку, або члена сім`ї, зазначеної в абзацахчетвертомуіп`ятомупункту 2 цього Порядку) та нотаріально посвідчена згода членів його сім`ї на отримання компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення;

- довідка про склад сім`ї та реєстрацію місця проживання (перебування);

- копії паспорта військовослужбовця і повнолітніх членів сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов;

- копія свідоцтва про шлюб (за наявності);

- копія свідоцтва про народження дитини (за наявності);

- копія облікової картки фізичної особи - платника податків (військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов);

- копія свідоцтва про право власності на житло за його наявності (військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов);

- довідка про отримання (неотримання) житла військовослужбовцем з колишнього місця перебування його на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов;

- документ, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду;

- витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про належне військовослужбовцю та членам його сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, нерухоме майно;

- дозвіл органу опіки і піклування на отримання неповнолітнім членом сім`ї компенсації у випадках, визначених законодавством.

Відповідно до п. 20 Положення «Про порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян», затвердженого Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 16.12.2009 № 396 документом, що підтверджує невикористання громадянином житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, є довідка(и), видана(і) органом приватизації за попереднім(и) місцем(ями) проживання (після 1992 року), щодо невикористання права на приватизацію державного житлового фонду (крім території проведення антитерористичної операції та тимчасово окупованої території).

Також, враховуючи п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.1993 № 305 «Про випуск в обіг приватизаційних житлових чеків» Статут акціонерного товариства "Державний ощадний банк України», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.02.2003 № 261 довідка про не використання житлових чеків може бути надана установою Ощадного банку України.

Позивач ОСОБА_1 надав до Харківського ПЗГ-ДКАУ довідку Публічного акціонерного товариства «Ощадбанк» від 21.02.2018 № 118.22-11/232 , яка видана в тому, що ОСОБА_8 (1994 р.н.) є в списках громадян України, що мають право на приватизацію житла за адресою: АДРЕСА_2 . Житловий чек використано частково 21.12.2006 № Ж16615 в сумі 3,58 гр, залишок складає 0,62 гр. З вказаної довідки також вбачається, що позивач ОСОБА_1 , 1958 р.н., його дружина - ОСОБА_6 , 1960 р.н., його син ОСОБА_8 , 1984 р.н., відсутні в списках громадян України, що мають право на приватизацію житла за адресою: АДРЕСА_2 . (а.с. 129).

Крім того, відповідно до довідки від 22.02.2018 № 16/13-10-113 Публічне акціонерне товариство філія Харківське обласне управління «Ощадбанк» вбачається, що ОСОБА_1 (1958 р.н.), ОСОБА_7 , 1984 р.н., є в списках громадян України, що мають право на приватизацію житла за адресою: АДРЕСА_1 . Житловий чек використано частково у 06.12.2006 на суму 3,58 гр., залишок 0,62 гр. (а.с. 130).

Відповідно до довідки з місця проживання про склад сім`ї та прописку від 20.02.2018 № 330 вбачається, що станом на момент виникнення спірних правовідносин, в квартирі АДРЕСА_2 постійно проживають та зареєстровані: власник - ОСОБА_1 (з 11.10.1994 року), дочка - ОСОБА_8 ( з 11.10.1994 року), дружина - ОСОБА_6 (з 11.10.1994 року), син - ОСОБА_7 (з 12.06.2001 року), невістка ОСОБА_9 (з 13.01.2010), онука - ОСОБА_13 (з 29.04.2011 року), онук ОСОБА_10 (з 17.04.2015 року.) (а.с. 26).

Таким чином, позивач будучи постійно зареєстрованим за адресою: АДРЕСА_2 не надав довідки про невикористання житлових чеків за місцем своєї реєстрації, при цьому, він є власником вказаної квартири та мав право на приватизацію житла за адресою: АДРЕСА_1 .

Крім того, відповідно до довідки з місця проживання про склад сім`ї та прописку від 20.02.2018 № 330 вбачається, що син позивача ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , зареєстроний за адресою АДРЕСА_2 з 12.06.2001 року, відомості про попереднє місце його реєстрації та відповідно довідки про використання житлових чеків за місцем попереднього мешкання ОСОБА_8 , в матеріалах справи відсутні.

Посилання позивача та його представника на те, що дата реєстрації сина позивача помилково зазначена з 12.06.2001, оскільки на той час прописку обліковували органи МВС та їм не відомо, чому дата його реєстрації зазначена саме з 12.06.2001, не спростовується матеріалами справи, оскільки відповідно до листа Департаменту реєстрації Харківської міської ради Харківської області від 14.08.2019 № 3447/0/50-19 вбачається, що відповідно до карточки прописки (форма А) на ім`я ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_3 в графі 11 «діти 16-річного віку» зазначено «син ОСОБА_7 , 31.8.84» в графі 13 «відмітка про реєстрацію» міститься штамп, в якому зазначено «11.10.1994», в графі «куди вибув відмітка про виписку» відмітка відсутня. Однак з вказаного листа також вбачається, що в «по квартирній карточці (форма Б) за адресою: АДРЕСА_2 стосовно запитуваної особи містяться наступні відомості: « ОСОБА_7 » в графі «день, місяць та рік народження» просталена відмітка «31.8.84», в графі «дата реєстрації та на який строк» проставлена відмітка «пост. 12.06.2001», в графі «дата виписки» відомості відсутні. (т. 1 а.с. 139-140).

Таким чином, матеріалами справи не підтверджено, що син позивача - ОСОБА_7 , постійно з 1994 року був зареєстрований за вказаною адресою, та відомості про попереднє місце реєстрації в матеріалах справи відсутні.

Таким чином, позивачем не надано в повному обсязі документів, що підтверджують використання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, які видані органом приватизації за попередніми місцями проживання після 1992 року на всіх членів родини, які перебувають на квартирному обліку у Харківському РГЗ-ДКАУ , а тому, обґрунтування позивачем незаконності рішення Житлової комісії Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України в особі Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України, у зв`язку з ненаданням позивачу відповідної грошової компенсації є безпідставним, оскільки позивачем не спростовано того, що ним не дотримана встановлена вищезазначеним Порядком № 728 процедура.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, судові витрати слід компенсувати за рахунок держави відповідно до ст. 141 ЦПК.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.12,13,81, 258-259, 263-265 ЦПК України, суд

вирішив:

Відмовити в задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Житлової комісії Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України в особі Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України, Центральної житлової комісії Державного космічного агентства України в особі Державного космічного агентства України про визнання незаконним та скасувати рішення Житлової комісії Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України в особі Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України, оформлене протоколом № 91/10-18 від 24.10.2018 щодо відмови ОСОБА_1 та членам його сім`ї в отриманні в 2018 році грошової компенсації замість отримання житлового приміщення, а також зобов`язанні Житлової комісії Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України в особі Харківського представництва генерального замовника Державного космічного агентства України та Центральної житлової комісії Державного космічного агентства в особі Державного космічного агентства України розглянути подані ОСОБА_1 документи для отримання ним та членами його сім`ї грошової компенсації замість житлового приміщення.

Рішення суду може бути оскаржено до Харківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

З інформацією щодо тексту судового рішення учасники справи можуть ознайомитися за веб-адресою Єдиного державного реєстру судових рішень: http://www.reyestr.court.gov.ua.

Повний текст рішення виготовлений 24.11.2020.

Суддя: С.Л. Шаренко

Дата ухвалення рішення17.11.2020
Оприлюднено08.09.2022
Номер документу93571201
СудочинствоЦивільне
Сутьвизнання незаконним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —640/6730/19

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Рішення від 05.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 05.05.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 19.04.2021

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Постанова від 28.02.2021

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Постанова від 01.03.2021

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Ухвала від 01.02.2021

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Ухвала від 01.02.2021

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Рішення від 17.11.2020

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Шаренко С. Л.

Рішення від 18.11.2020

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Шаренко С. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні