Справа № 420/155/23
У Х В А Л А
15 квітня 2024 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скупінської О.В., розглянувши в порядку письмового провадження звіт Таїровської селищної ради про виконання рішення суду від 03.04.2023 по справі №420/155/23 за позовом ОСОБА_1 до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області Хасаєва Тимура Хасановича про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В :
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебувала справа №420/155/23 за позовом ОСОБА_1 до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області Хасаєва Тимура Хасановича про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням суду від 03.04.2023 позовну заяву ОСОБА_1 було задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, яка полягає у невчиненні дій у межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття за встановленим будівельними нормами, державними стандартами та нормами по вул. Пивоварній, що у смт Таїрове, Одеського району, Одеської області. Зобов`язано Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області вчинити дії у межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття за встановленим будівельними нормами, державними стандартами та нормами по вул. Пивоварній, що у смт Таїрове, Одеського району, Одеської області. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Стягнуто з Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 суму сплаченого судового збору у розмірі 536,50 грн.
10.07.2023 ухвалою суду задоволено заяву ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду №420/155/23. Встановлено Таїровській селищній раді Одеського району Одеської області строк подання звіту про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі №420/155/23. Зобов`язано Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області подати до Одеського окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі № 420/155/23 протягом тридцяти днів з моменту отримання копії ухвали.
На виконання вказаної ухвали суду від 10.07.2023 до суду 11.08.2023 (вх..№ЕП/27526/23) надійшов Звіт Таїровської селищної ради про виконання рішення суду. В поданому звіті відповідач наводить наступні дії, що були ним вчинені з метою виконання вимог рішення суду від 03.04.2023.
Так, Таїровською селищною радою 11.07.2023 прийнято рішення за № 616-VIII «Про внесення змін до рішення Таїровської селищної ради від 22 грудня 2022 року № 474-VIII «Про бюджет Таїровської селищної територіальної громади на 2023 рік», відповідно до додатку № 6 до вказаного рішення, передбачено у 2023 році виготовлення проектно-кошторисної документації по об`єкту «Нове будівництво дороги від вул. Пивоварна до вул. Старої Люстдорфської дороги вздовж залізничної колії та траси М-27 на масиві 20 смт. Таїрове Одеського району Одеської області». На підставі чого, 11.08.2023 Таїровською селищною радою в особі селищного голови ОСОБА_2 з одного боку, та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 укладено договір № 01-1108/23 щодо виготовлення проектно-кошторисної документації по об`єкту «Нове будівництво дороги від вул. Пивоварна до вул. Старої Люстдорфської дороги вздовж залізничної колії та траси М-27 на масиві 20 смт. Таїрове Одеського району Одеської області» (Код ДК 021:2015 71240000-2 - Архітектурні, інженерні та планувальні послуги).
Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель UA-2023-08-11-007872-а оприлюднено в електронній системі публічних закупівель «Prozorro». Отже, враховуючи складну процедуру щодо належного виконання зазначеного Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі № 420/155/23, селищною радою виконується рішення суду в межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття.
Додатком до Звіту відповідачем долучено:
- Договір №01-1108/23 від 11.08.2023;
- Завдання на проектування «Нове будівництво дороги від вул.. Пивоварна до вул.. Старої Люстдорфської дороги вздовж залізничної колії та траси М-27 на масиві 20 смт Таїрове Одеського району Одеської області»;
- Календарний план виконання робіт;
- Зведений кошторис на розробку проектно-кошторисної документації від 11.08.2023;
- Кошторис №1 на розробку проектно-кошторисної документації від 11.08.2023;
- Кошторис № 2 на геологічні роботи; Кошторис № 3 на інженерно-геодезичні роботи;
- Кошторис № 4 на проходження експертизи проектно-кошторисної документації;
- Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель UA-2023-08-11-007872-а.
28.08.2023 до суду надійшли (вх..№ЕП/33822/23) заперечення представника ОСОБА_1 адвоката Драгун А.С. на звіт про виконання судового рішення. В наданих заперечення представник позивача адвокат Драгун А.С. зазначає, що відповідно до інформації, яка міститься у додатку № 6 до вищезгаданого рішення на виконання вимог виконавчого лита від 13.06.2023 року у справі № 420/155/23 боржником у виконавчому провадженні № 72137977 було виділено грошові кошти у розмірі 100000,00 грн на виготовлення проектно-кошторисної документації по об`єкту «Нове будівництво - дороги від вул. Пивоварна до вул. Старої Люстдорфської дороги вздовж залізничної колії та траси М-27 на масиві 20 смт Таїрове Одеського району Одеської області. В той же час, виконання вимог рішення суду від 03.04.2023 у справі №420/155/23 є процедурою комплексною та складною, яка включає у себе декілька етапів, які необхідно вчинити відповідачу, як Боржнику, для належного виконання зазначеного рішення не порушуючи чинне законодавство, зокрема:
-Внести зміни до генерального плану населеного пункту;
-Замовити розроблення проектної документації;
-Включити до переліку видатків місцевого бюджету видатки на будівництво дорожнього покриття по вул. Пивоварній, що у смт Таїрове;
-Провести закупівлю послуг шляхом проведення тендерної процедури;
-Підписати договір на виконання робіт з переможцем відповідного тендеру;
-Оплатити послуги, підписати акти-приймання передачі;
-інші необхідні дії.
Проте, станом на сьогоднішній день відповідачем було виконано лише, так звані, підготовчі дії на шляху до виконання рішення суду у повному обсязі. У зв`язку з цим вважає за необхідне в рамках ст. 382 КАС України встановити відповідачу строк на подання Таїровською селищною радою звіту про виконання кожного окремого етапу будівництва дорожнього покриття по вул. Пивоварній.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши підстави для прийняття звіту в контексті суті прийнятого 03.04.2023 рішення, суд 07.09.2023 ухвалив визнати поданий 11.08.2023 представником відповідача ОСОБА_4 , звіт про виконання рішення суду таким, що не підтверджує виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року у адміністративній справі №420/155/23. Зобов`язати Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області подати до суду звіт про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 в адміністративній справі №420/155/23 протягом одного місяця з дати отримання копії цієї ухвали.
Суд в ухвалі від 07.09.2023 зазначив, що виходячи з наведених в поданому Звіті обставин вбачається, що відповідачем в цілому вчинено дві дії, що спрямовані на будівництво дорожнього покриття - прийнято рішення про внесення змін в бюджет селищної ради на 2023 рік та укладено договір про виготовлення проектно-кошторисної документації.
У світлі викладеного, суд наголошує, що наведені в поданому Звіті обставини: прийняття рішення про внесення змін в бюджет селищної ради на 2023 рік та укладання договору про виготовлення проектно-кошторисної документації, свідчать про наявність наміру вчинити дії, спрямовані на повне виконання рішення суду у даній справі, зокрема про створення умов, необхідних для такого виконання.
При цьому, як встановлено з поданого звіту, рішення суду станом на дату прийняття даної ухвали залишається не виконаним, що власне відповідачем не заперечується.
06.10.2023 до суду (вх.№ЕП/34183/23) від Таїровської селищної ради надійшов звіт про виконання судового рішення у якому відповідач зазначає, що на виконання вимог договору №01-1108/23 від 11.08.2023, селищною радою були направлені вихідні дані на «Виготовлення проектно-кошторисної документації по об`єкту «Нове будівництво - дороги від вул. Пивоварна до вул. Старої Люстдорфської дороги вздовж залізничної колії та траси М-27 на масиві 20 смт Таїрове Одеського району Одеської області», а саме містобудівні умови та обмеження для проектування (реєстраційний номер 04/02-02 від 15.09.2022).
Вказує, що після виконання виготовлення проектно-кошторисної документації та проведення експертизу проекту з отриманням позитивного звіту (експертної оцінки), Таїровська селищна рада відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» проведе процедуру публічної закупівлі для виконання робіт.
Звертає увагу суду, що з огляду на складну процедуру щодо належного виконання рішення суду, відповідачем на теперішній час в межах компетенції виконані всі необхідні дії.
09.10.2023 до суду (вх.№ЕП/40538/23) від представника ОСОБА_1 надійшли заперечення на звіт про виконання судового рішення у яких заявник зазначає, що звіт не підтверджує факту виконання чи навіть вчинення реальних дій направлених на виконання рішення суду, а Таїровська селищна рада створює ілюзію вчинення дій, направлених на виконання рішення суду з огляду на те, що навіть на виконання договору №01-1108/23 від 11.08.2023 не надано вихідні дані виконавцю, а дані, що були надані є недостовірними. Підкреслює, що виконавцем за договором у запиті було вказано на необхідність надати документи на земельну ділянку, яка була виділена селищною радою задля будівництва дорожнього покриття, проте такі документи останньому надані не були. Вихідні дані, а саме викопіювання з затвердженої містобудівної документації не дають можливості встановити, яка конкретно початкова та кінцева точка дороги, яка проектується, згідно з проектно-кошторисної документації, та чи дійсно згідно до вказаного проекту проектується будівництво дорожнього покриття саме по вул.Пивоварній.
16.10.2023 суд ухвалив визнати поданий 06.10.2023 представником відповідача ОСОБА_4 , звіт про виконання рішення суду таким, що не підтверджує виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року у адміністративній справі №420/155/23; встановити новий строк Таїровській селищній раді Одеського району Одеської області про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 в адміністративній справі №420/155/23, а саме протягом двох місяців з дати отримання копії цієї ухвали; попередити Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області про те, що в разі неподання звіту суд своєю ухвалою може накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб відповідно до ч. 2 ст. 382 КАС України.
15.12.2023 до суду (вх.№44965/23) надійшов Звіт Таїровської селищної ради про виконання рішення суду. В поданому звіті відповідач наводить наступні дії, що були ним вчинені з метою виконання вимог рішення суду від 03.04.2023.
У вказаному звіті від 15.12.2023 Таїровська селищна рада повідомляє таке.
Відповідач зазначає, що на виконання вимог договору №01-1108/23 від 11.08.2023 від ФОП ОСОБА_3 отримано технічний звіт на топографо-геодезичні вишукування з актом виконаних робіт по об`єкту; матеріали геологічних вишукувань робіт по об`єкту.
Додатково ФОП ОСОБА_3 отримав технічне завдання на проектування дороги.
Також, підготовлено та направлено листи: до АТ «Одесагаз» для отримання технічних умов, у зв`язку з перетином запроектованою дорогою існуючого газопроводу (отримано відповідь 07.11.2023 №194/09); до Служби автомобільних доріг в Одеській області для отримання технічних умов для розробки проекту приєднання нової дороги до траси М-27 (С161819) (отримано відповідь 29.11.2023 за №04-4969/12); до ТОВ «Пальміра Капітал» для отримання узгодження проходження дороги вздовж залізничної колії (отримано відповідь від 23.11.2023 №6/ПК та 7/ПК від 08.12.2023); отримано лист від 02.11.2023 за №671КП «ЖКП» Таїрове» щодо отримання технічних умов на перетин водопровідних мереж.
Крім того, відповідно до Розпорядження селищного голови від 09.11.2023 №213-Ср, з метою реалізації будівництва дорожнього покриття за встановленими будівельними нормами було створено комісію по вилученню (викупу) земельних ділянок, які знаходяться в приватній власності. За результатами роботи комісії заплановано винести питання на сесію Таїровської селищної ради проекту рішення щодо вилучення (викупу) земельних ділянок після чого почнеться фактична робота з метою виконання рішення суду та будівництва дороги.
20.12.2023 до суду від представника ОСОБА_1 надійшли заперечення на звіт Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області про виконання судового рішення від 14.12.2023 у яких зазначає, що у поданому звіті відповідачем фактично за два місяці не вчинено жодних дій направлених на реальне виконання рішення суду.
Позивач вказує, що з веб-сайту Prozorro вбачається, що Таїровською селищною радою за період з 20.09.2023 по 15.11.2023 було оголошено чисельні тендери на реконструкцію дорожнього покриття, з чого слідує, що договір №01-1108/23 від 11.08.2023 укладений з ФОП ОСОБА_3 без мети його виконання.
Вказує, що договір на виготовлення проектно-кошторисної документації укладено 11.08.2023, а лише 09.11.2023 створено комісію по вилученню (викупу) земельних ділянок, які знаходяться в приватній власності.
Крім того, у розпорядженні Таїровської селищної ради наявна інформація про можливість будівництва дорожнього покриття без прокладання такої дороги через земельні ділянки, що перебувають у приватній власності, що підтверджується й експертним дослідженням.
Більш того, відповідачем не виконано навіть п.13 Технічного завдання, а саме облаштування тимчасового проїзду відповідно до окремих рішень твердого покриття (щебінь, жорства та ін.).
22.12.2023 суд ухвалив визнати поданий 15.12.2023 Таїровською селищною радою Одеського району Одеської області, звіт про виконання рішення суду таким, що не підтверджує виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року у адміністративній справі №420/155/23; встановити новий строк Таїровській селищній раді Одеського району Одеської області про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 в адміністративній справі №420/155/23, а саме протягом двох місяців з дати отримання копії цієї ухвали; попередити Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області про те, що в разі неподання звіту суд своєю ухвалою може накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб відповідно до ч. 2 ст. 382 КАС України.
03.04.2024 до суду (вх.№13438/23) надійшов Звіт Таїровської селищної ради про виконання рішення суду. В поданому звіті відповідач наводить наступні дії, що були ним вчинені з метою виконання вимог рішення суду від 03.04.2023.
У вказаному звіті від 03.04.2024 Таїровська селищна рада повідомляє таке.
На виконання ухвали суду, Управлінням житлово-комунального господарства і інфраструктури Таїровської селищної ради підготовлений проект рішення Виконавчого комітету Таїровської селищної ради «Про схвалення проекту рішення Таїровської селищної ради «Про внесення змін до рішення Таїровської селищної ради від 23.12.2021 № 324-VIII «Про затвердження Комплексної Програми розвитку житлово-комунального господарства Таїровської територіальної громади Одеського району Одеської області на 2022-2024 роки», яким передбачені зміни до Комплексної Програми розвитку житлово-комунального господарства Таїровської територіальної громади Одеського району Одеської області на 2022-2024 роки, в частині передбачення коштів, необхідних для виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 по справі 420/155/23.
У додатку до вказаної Програми розвитку житлово-комунального господарства передбачений перелік напрямків діяльності, зокрема, які стосуються предмету розгляду даної справи, а саме:
Капітальний ремонт проїзду вздовж будинку з улаштуванням пішохідної доріжки по АДРЕСА_1 , Будівництво проїжджої частини від вул. Пивоварна до вул. Стара Люстдорфська дорога вздовж залізничної колії та траси М-27 на масиві 20 смт. Таїрове Одеського району Одеськокої області.
Разом з тим, Розпорядженням селищного голови №60-Ср від 14.03.2024 вирішено провести чергове засідання виконавчого комітету Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області восьмого скликання 25.03.2024 о 15.00 годині в приміщенні Таїровської селищної ради за адресою: Одеська область, Одеський район, смт. Таїрове, вул. 40-річчя Перемоги, 27 та рекомендувати для розгляду на черговому засіданні виконавчого комітету Таїровської селищної ради, зокрема, питання: «Про схвалення проекту рішення Таїровської селищної ради «Про внесення змін до рішення Таїровської селищної ради №321- VIII від 23 грудня 2021 року «Про затвердження Програми розвитку місцевого самоврядування Таїровської територіальної громади на 2022-2024 роки».
Також, Розпорядженням селищного голови №62-Ср від 20.03.2024 вирішено скликати чергову тридцять сьому сесію Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області восьмого скликання 02 квітня 2024 року о 15.00 год. в приміщенні Таїровської селищної ради за адресою: Одеська область, Одеський район, смт. Таїрове, вул. 40-річчя Перемоги, 27 та рекомендувати для розгляду на черговій тридцять сьомій сесії Таїровської селищної ради питання, зокрема, «Про внесення змін до рішення Таїровської селищної ради №321- VIII від 23 грудня 2021 року «Про затвердження Програми розвитку місцевого самоврядування Таїровської територіальної громади на 2022-2024 роки».
03.04.2024 до суду надійшло клопотання відповідача про долучення доказів (вхід.№ЕС/13883/24), а саме рішення Таїровської селищної ради № 804-VIII від 02.04.2024 «Про внесення змін до рішення Таїровської селищної ради № 324-VIII від 23.12.2021 «Про затвердження Комплексної Програми розвитку житлово-коунального господарства Таїровської територіальної громади Одеського району Одеської області на 2022-2024 роки».
05.04.2024 до суду надійшла заява представника позивача ОСОБА_1 Драгун А.С. (вхід.№ЕС/14190/24) щодо надання доступу до справи №420/155/23 через систему «Електронний суд».
12.04.2024 до суду від представника ОСОБА_1 надійшли заперечення на звіт Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області про виконання судового рішення, поданий 03.04.2024 у яких зазначає, що ухвалою Одеського окружного адміністративного суду було визнано поданий 15.12.2023 Таїровською селищною радою Одеського району Одеської області Звіт про виконання рішення суду таким, що не підтверджує виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у адміністративній справі №420/155/23. Встановлено новий строк Таїровській селищній раді Одеського району Одеської області про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 в адміністративній справі №420/155/23, а саме протягом трьох місяців з дати отримання копії цієї ухвали. При цьому, звіт від 03.04.2024 було подано з пропуском встановленого судом строку, оскільки як вбачається з відповіді Таїровської селищної ради від 02.04.2024 ухвала від 22.12.2023 у справі № 420/155/23 була отримана селищною радою у той же день (22.12.2023 року) о 20 год. 35 хв. Тобто, граничним строком для подання звіту для селищної ради було 25 березня 2024 року, при цьому, останній звіт селищною радою було подано 03.04.2024 року, про що свідчить відповідна відмітка.
23.01.2024 адвокат Драгун А.С. звернулася до Таїровської селищної ради та ФОП ОСОБА_3 з адвокатськими запитами щодо пролонгації укладеного 11.08.2023 Договору № 01-1108/23 та надання ФОП ОСОБА_3 необхідних вихідних даних для виконання своїх обов`язків відповідно до умов договору. У своїй відповіді № 3/1 від 23.01.2024 ФОП ОСОБА_3 зазначає, що Замовник (Таїровська селищна рада) надав Виконавцю вихідні дані лише частково, до того ж, зі слів ОСОБА_3 земельні питання й досі залишаються невирішеними. Тобто, незважаючи на те, що договір з проектувальником було укладено ще у серпні 2023 року станом на сьогоднішній день уповноваженими особами селищної ради й досі не було надано Виконавцю (ФОП ОСОБА_3 ) необхідної документації, яка буде використана для виконання обумовлених сторонами договору робіт.
Станом на сьогоднішній день Таїровська селищна рада, відповідно до вимог рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі № 420/155/23, зобов`язується вчинити дії у межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття за встановленим будівельними нормами, державними стандартами та нормами по вул. Пивоварній, що у смт Таїрове, Одеського району, Одеської області. Одним з етапів, які передують безпосередньому будівництву дорожнього покриття по вул. Пивоварній є виділення необхідних земельних ділянок. Проте, робота згаданої вище комісії стосується лише земельних ділянок, які перебувають у приватній власності.
Відповідно до п. 13 Технічного завдання від 20.10.2023 Управлінням житлово комунального господарства та інфраструктури ТСР було визначено у якості додаткових умов: облаштування тимчасового проїзду з твердого покриття (щебінь, жорства) шириною 3 метра на період проєктування та будівництва.
У своїй відповіді № Д-1 від 19.01.2024 ОСОБА_5 було зазначено, що «…Роботу щодо улаштування тимчасового проїзду, на даний час, не розпочато, так як не визначено місце, де можливо, відповідно до вимог чинного законодавства України, улаштувати тимчасовий проїзд без ушкодження існуючих мереж…», а у відповіді № Д-2 від 25.01.2024 повідомлено, що «…Управлінням житлово-комунального господарства тa інфраструктури Таїровської селищної ради не визначалися посадові особи, які є відповідальними за визначення місця улаштування тимчасового проїзду по АДРЕСА_1 та за визначення строків місця улаштування тимчасового проїзду по вказаній вище вулиці...». Отже, наразі об`єктивних причин, які б перешкоджали відповідальним особам Таїровської селищної ради у облаштуванні тимчасового проїзду по вул. Пивоварній відсутні.
До того ж, зазначають, що затвердження комплексної програми також не свідчить про вчинення дій, спрямованих на виконання рішення у справі за позовом ОСОБА_1 , оскільки з моменту винесення рішення у справі № 420/155/23 пройшло вже більше року, а з боку Таїровської селищної ради й досі не було вчинено жодних реальних дій, спрямованих на виконання судового рішення, яке набрало законної сили. Затвердження Комплексної програми не є активною дією та може продовжуватися досить значний період, що не гарантує того, що дорожнє покриття, врешті решт, буде збудовано.
На адвокатський запит від 15.02.2024 була отримана відповідь з якої вбачається, що депутат Таїровської селищної ради Сафроненков А.В. керуючись власним розсудом та відповідною необхідністю, було прийнято рішення про необхідність передбачення грошових коштів на будівництво дороги. Враховуючи складність робіт, було запропоновано визначити вартість робіт у розмірі 200000000,00 грн, з яких за рахунок місцевого бюджету Таїровської селищної ради передбачити на 2024 рік 20000000,00 грн, інші за рахунок залучених коштів. Дана пропозиція постійної комісії була винесена на розгляд депутатів на черговому засіданні сесії, проте підтримана - депутатами не була. Будь-які організації для здійснення розрахунків депутатами не залучались, у зв`язку з чим надати копії запитуваних Вами документів не представляється можливим.
Враховуючи вищевикладене, факт того, що попередні три звіти селищної ради також визнавалися такими, що не підтверджують виконання рішення суду вважаємо, що наразі судом мають бути застосовані до посадових осіб селищної ради штрафні санкції.
Розглянувши звіт про виконання рішення суду та додаткові пояснення відповідача, суд зазначає таке.
Так, обставини виконання рішення суду, яке не виконується тривалий час, що неодноразово ставало підставою для критики з боку ЄСПЛ на адресу України, свідчать про системно зневажливе ставлення до Конституції України з боку Таїровської селищної ради.
Між тим, відповідно до вимог ч. 3 ст. 129-1 Конституції України, судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
У відповідності до положень ч. 4 ст. 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» невиконання судових рішень має наслідком юридичну відповідальність, установлену законом.
Згідно рекомендаціям, зауваженням, та висловленим занепокоєнням Європейського суду з прав людини, які наголошувались у відповідних рішеннях ЄСПЛ, зокрема у пункті 54 Рішення Європейського суду з прав людини, справа «Юрій Миколайович Іванов проти України» (Заява N 40450/04), саме на державу покладено обов`язок дбати про те, щоб остаточні рішення, винесені проти її органів, установ чи підприємств, які перебувають у державній власності або контролюються державою, виконувалися відповідно до вимог Конвенції. Комітет міністрів розглянув заходи, запроваджені Урядом України для забезпечення виконання рішень Суду у справах, в яких порушується питання тривалого невиконання остаточних рішень національних судів.
Комітет міністрів ухвалив тимчасову резолюцію (СМ/Ке80ІІ(2008)1), у відповідних положеннях якої зазначено:
«Комітет міністрів висловлює особливу занепокоєність у зв`язку з тим, що, незважаючи на цілий ряд законодавчих та інших важливих ініціатив, до яких неодноразово приверталася увага Комітету міністрів, поки що досить мало зроблено для того, щоб подолати існуючу структурну проблему невиконання рішень національних судів; рекомендує органам влади: 1. забезпечити ефективну реалізацію на практиці положень про відповідальність посадових осіб за невиконання рішень; 2. призначити відшкодування за шкоду, спричинену затримками у виконанні рішень національних судів, безпосередньо на підставі положень Конвенції та практики Європейського суду, як це передбачено Законом України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини».
Крім того, Європейський Суд з прав людини неодноразово у своїх рішеннях зазначав, що предмет і мета Конвенції потребують такого тлумачення і застосування її положень, завдяки яким гарантовані нею права були б не теоретичними чи ілюзорними, а практичними та ефективними (пункт 53 рішення у справі «Ковач проти України», пункт 59 рішення у справі «Мельниченко проти України», пункт 50 рішення у справі «Чуйкіна проти України», тощо).
Європейський суд з прав людини у рішенні від 19.03.1997 у справі «Горнсбі проти Греції» підкреслив, що виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватись як невід`ємна частина судового розгляду.
Здійснення права на звернення до суду з позовом стосовно його прав та обов`язків цивільного характеру було б ілюзорним, якби внутрішня правова система допускала, щоб остаточне судове рішення, яке має обов`язкову силу, не виконувалося б на шкоду однієї зі сторін.
При цьому, порушення прав позивача триває з 2020 року (звернення позивача щодо будівництва дороги), тобто більше 3-х років та до цього часу його права не поновлені, не дивлячись на наявність рішення суду.
Суд враховує, що Розпорядженням селищного голови №60-Ср від 14.03.2024 вирішено провести чергове засідання виконавчого комітету Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області восьмого скликання 25.03.2024 о 15.00 годині в приміщенні Таїровської селищної ради за адресою: Одеська область, Одеський район, смт. Таїрове, вул. 40-річчя Перемоги, 27 та рекомендувати для розгляду на черговому засіданні виконавчого комітету Таїровської селищної ради, зокрема, питання: «Про схвалення проекту рішення Таїровської селищної ради «Про внесення змін до рішення Таїровської селищної ради №321- VIII від 23 грудня 2021 року «Про затвердження Програми розвитку місцевого самоврядування Таїровської територіальної громади на 2022-2024 роки» та наразі прийняте рішення Таїровською селищною радою № 804-VIII від 02.04.2024 «Про внесення змін до рішення Таїровської селищної ради № 324-VIII від 23.12.2021 «Про затвердження Комплексної Програми розвитку житлово-коунального господарства Таїровської територіальної громади Одеського району Одеської області на 2022-2024 роки».
Права позивача поновлені судом та забезпечення їх поновлення, забезпечення виконання рішення суду є реалізацією конституційних засад судочинства - обов`язковості судового рішення.
Як вже зверталась увага, тривалий час рішення суду не виконується, права позивача порушуються більше 3-х років.
Суд звертає увагу, що Таїровської селищною радою й не зазначаються заплановані етапи виконання рішення суду, не вказуються й строки виконання цих етапів.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 382 КАС України за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (ч. 2 ст. 382 КАС України).
Отже, як встановлено з поданого звіту, рішення суду станом на дату прийняття даної ухвали залишається не виконаним.
З урахуванням встановлених судом обставин щодо виконання відповідачем рішення суду від 03.04.2023, суд приходить до висновку, що рішення суду по справі №420/155/23 є невиконаним, більш того, така поведінка є тривалою, а тому, суд не приймає звіт відповідача про виконання рішення суду.
Суд приходить до висновку, що враховуючи положення частини сьомої статті 382 КАС України, в даному випадку, належить зобов`язати відповідача подати до суду у трьохмісячний строк з дати прийняття даної ухвали суду звіт про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року по справі №420/155/23.
Суд наголошує, що відповідно до частини сьомої статті 382 КАС України невиконання цього обов`язку тягне за собою застосування наслідків, установлених частинами першою і другою цієї статті.
Керуючись ст.ст. 241-245, 248, 256, 295, 382 КАС України, суд
У Х В А Л И В:
Визнати поданий 03.04.2024 Таїровською селищною радою Одеського району Одеської області Звіт про виконання рішення суду таким, що не підтверджує виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у адміністративній справі №420/155/23.
Встановити новий строк Таїровській селищній раді Одеського району Одеської області про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 в адміністративній справі №420/155/23, а саме протягом трьох місяців з дати отримання копії цієї ухвали.
Попередити Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області про те, що в разі неподання звіту суд своєю ухвалою може накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб відповідно до ч. 2 ст. 382 КАС України.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо розгляд справи здійснювався в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Олена СКУПІНСЬКА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2024 |
Оприлюднено | 18.04.2024 |
Номер документу | 118396579 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Інші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Скупінська О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні