Справа № 420/155/23
У Х В А Л А
22 липня 2024 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скупінської О.В., розглянувши в порядку письмового провадження звіт Таїровської селищної ради про виконання рішення суду від 03.04.2023 по справі №420/155/23 за позовом ОСОБА_1 до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області Хасаєва Тимура Хасановича про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В :
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебувала справа №420/155/23 за позовом ОСОБА_1 до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, Таїровського селищного голови Одеського району Одеської області Хасаєва Тимура Хасановича про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням суду від 03.04.2023 позовну заяву ОСОБА_1 було задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, яка полягає у невчиненні дій у межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття за встановленим будівельними нормами, державними стандартами та нормами по вул. Пивоварній, що у смт Таїрове, Одеського району, Одеської області. Зобов`язано Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області вчинити дії у межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття за встановленим будівельними нормами, державними стандартами та нормами по вул. Пивоварній, що у смт Таїрове, Одеського району, Одеської області. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Стягнуто з Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 суму сплаченого судового збору у розмірі 536,50 грн.
10.07.2023 ухвалою суду задоволено заяву ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду №420/155/23. Встановлено Таїровській селищній раді Одеського району Одеської області строк подання звіту про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі №420/155/23. Зобов`язано Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області подати до Одеського окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі № 420/155/23 протягом тридцяти днів з моменту отримання копії ухвали.
На виконання вказаної ухвали суду від 10.07.2023 до суду 11.08.2023 (вх..№ЕП/27526/23) надійшов Звіт Таїровської селищної ради про виконання рішення суду. В поданому звіті відповідач наводить наступні дії, що були ним вчинені з метою виконання вимог рішення суду від 03.04.2023.
Так, Таїровською селищною радою 11.07.2023 прийнято рішення за № 616-VIII «Про внесення змін до рішення Таїровської селищної ради від 22 грудня 2022 року № 474-VIII «Про бюджет Таїровської селищної територіальної громади на 2023 рік», відповідно до додатку № 6 до вказаного рішення, передбачено у 2023 році виготовлення проектно-кошторисної документації по об`єкту «Нове будівництво дороги від вул. Пивоварна до вул. Старої Люстдорфської дороги вздовж залізничної колії та траси М-27 на масиві 20 смт. Таїрове Одеського району Одеської області». На підставі чого, 11.08.2023 Таїровською селищною радою в особі селищного голови ОСОБА_2 з одного боку, та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 укладено договір № 01-1108/23 щодо виготовлення проектно-кошторисної документації по об`єкту «Нове будівництво дороги від вул. Пивоварна до вул. Старої Люстдорфської дороги вздовж залізничної колії та траси М-27 на масиві 20 смт. Таїрове Одеського району Одеської області» (Код ДК 021:2015 71240000-2 - Архітектурні, інженерні та планувальні послуги).
Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель UA-2023-08-11-007872-а оприлюднено в електронній системі публічних закупівель «Prozorro». Отже, враховуючи складну процедуру щодо належного виконання зазначеного Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі № 420/155/23, селищною радою виконується рішення суду в межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття.
Додатком до Звіту відповідачем долучено:
- Договір №01-1108/23 від 11.08.2023;
- Завдання на проектування «Нове будівництво дороги від вул.. Пивоварна до вул.. Старої Люстдорфської дороги вздовж залізничної колії та траси М-27 на масиві 20 смт Таїрове Одеського району Одеської області»;
- Календарний план виконання робіт;
- Зведений кошторис на розробку проектно-кошторисної документації від 11.08.2023;
- Кошторис №1 на розробку проектно-кошторисної документації від 11.08.2023;
- Кошторис № 2 на геологічні роботи; Кошторис № 3 на інженерно-геодезичні роботи;
- Кошторис № 4 на проходження експертизи проектно-кошторисної документації;
- Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель UA-2023-08-11-007872-а.
28.08.2023 до суду надійшли (вх..№ЕП/33822/23) заперечення представника ОСОБА_1 адвоката Драгун А.С. на звіт про виконання судового рішення. В наданих заперечення представник позивача адвокат Драгун А.С. зазначає, що відповідно до інформації, яка міститься у додатку № 6 до вищезгаданого рішення на виконання вимог виконавчого лита від 13.06.2023 року у справі № 420/155/23 боржником у виконавчому провадженні № 72137977 було виділено грошові кошти у розмірі 100000,00 грн на виготовлення проектно-кошторисної документації по об`єкту «Нове будівництво - дороги від вул. Пивоварна до вул. Старої Люстдорфської дороги вздовж залізничної колії та траси М-27 на масиві 20 смт Таїрове Одеського району Одеської області. В той же час, виконання вимог рішення суду від 03.04.2023 у справі №420/155/23 є процедурою комплексною та складною, яка включає у себе декілька етапів, які необхідно вчинити відповідачу, як Боржнику, для належного виконання зазначеного рішення не порушуючи чинне законодавство, зокрема:
-Внести зміни до генерального плану населеного пункту;
-Замовити розроблення проектної документації;
-Включити до переліку видатків місцевого бюджету видатки на будівництво дорожнього покриття по вул. Пивоварній, що у смт Таїрове;
-Провести закупівлю послуг шляхом проведення тендерної процедури;
-Підписати договір на виконання робіт з переможцем відповідного тендеру;
-Оплатити послуги, підписати акти-приймання передачі;
-інші необхідні дії.
Проте, станом на сьогоднішній день відповідачем було виконано лише, так звані, підготовчі дії на шляху до виконання рішення суду у повному обсязі. У зв`язку з цим вважає за необхідне в рамках ст. 382 КАС України встановити відповідачу строк на подання Таїровською селищною радою звіту про виконання кожного окремого етапу будівництва дорожнього покриття по вул. Пивоварній.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши підстави для прийняття звіту в контексті суті прийнятого 03.04.2023 рішення, суд 07.09.2023 ухвалив визнати поданий 11.08.2023 представником відповідача ОСОБА_4 , звіт про виконання рішення суду таким, що не підтверджує виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року у адміністративній справі №420/155/23. Зобов`язати Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області подати до суду звіт про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 в адміністративній справі №420/155/23 протягом одного місяця з дати отримання копії цієї ухвали.
Суд в ухвалі від 07.09.2023 зазначив, що виходячи з наведених в поданому Звіті обставин вбачається, що відповідачем в цілому вчинено дві дії, що спрямовані на будівництво дорожнього покриття - прийнято рішення про внесення змін в бюджет селищної ради на 2023 рік та укладено договір про виготовлення проектно-кошторисної документації.
У світлі викладеного, суд наголошує, що наведені в поданому Звіті обставини: прийняття рішення про внесення змін в бюджет селищної ради на 2023 рік та укладання договору про виготовлення проектно-кошторисної документації, свідчать про наявність наміру вчинити дії, спрямовані на повне виконання рішення суду у даній справі, зокрема про створення умов, необхідних для такого виконання.
При цьому, як встановлено з поданого звіту, рішення суду станом на дату прийняття даної ухвали залишається не виконаним, що власне відповідачем не заперечується.
06.10.2023 до суду (вх.№ЕП/34183/23) від Таїровської селищної ради надійшов звіт про виконання судового рішення у якому відповідач зазначає, що на виконання вимог договору №01-1108/23 від 11.08.2023, селищною радою були направлені вихідні дані на «Виготовлення проектно-кошторисної документації по об`єкту «Нове будівництво - дороги від вул. Пивоварна до вул. Старої Люстдорфської дороги вздовж залізничної колії та траси М-27 на масиві 20 смт Таїрове Одеського району Одеської області», а саме містобудівні умови та обмеження для проектування (реєстраційний номер 04/02-02 від 15.09.2022).
Вказує, що після виконання виготовлення проектно-кошторисної документації та проведення експертизу проекту з отриманням позитивного звіту (експертної оцінки), Таїровська селищна рада відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» проведе процедуру публічної закупівлі для виконання робіт.
Звертає увагу суду, що з огляду на складну процедуру щодо належного виконання рішення суду, відповідачем на теперішній час в межах компетенції виконані всі необхідні дії.
09.10.2023 до суду (вх.№ЕП/40538/23) від представника ОСОБА_1 надійшли заперечення на звіт про виконання судового рішення у яких заявник зазначає, що звіт не підтверджує факту виконання чи навіть вчинення реальних дій направлених на виконання рішення суду, а Таїровська селищна рада створює ілюзію вчинення дій, направлених на виконання рішення суду з огляду на те, що навіть на виконання договору №01-1108/23 від 11.08.2023 не надано вихідні дані виконавцю, а дані, що були надані є недостовірними. Підкреслює, що виконавцем за договором у запиті було вказано на необхідність надати документи на земельну ділянку, яка була виділена селищною радою задля будівництва дорожнього покриття, проте такі документи останньому надані не були. Вихідні дані, а саме викопіювання з затвердженої містобудівної документації не дають можливості встановити, яка конкретно початкова та кінцева точка дороги, яка проектується, згідно з проектно-кошторисної документації, та чи дійсно згідно до вказаного проекту проектується будівництво дорожнього покриття саме по вул.Пивоварній.
16.10.2023 суд ухвалив визнати поданий 06.10.2023 представником відповідача ОСОБА_4 , звіт про виконання рішення суду таким, що не підтверджує виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року у адміністративній справі №420/155/23; встановити новий строк Таїровській селищній раді Одеського району Одеської області про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 в адміністративній справі №420/155/23, а саме протягом двох місяців з дати отримання копії цієї ухвали; попередити Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області про те, що в разі неподання звіту суд своєю ухвалою може накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб відповідно до ч. 2 ст. 382 КАС України.
15.12.2023 до суду (вх.№44965/23) надійшов Звіт Таїровської селищної ради про виконання рішення суду. В поданому звіті відповідач наводить наступні дії, що були ним вчинені з метою виконання вимог рішення суду від 03.04.2023.
У вказаному звіті від 15.12.2023 Таїровська селищна рада повідомляє таке.
Відповідач зазначає, що на виконання вимог договору №01-1108/23 від 11.08.2023 від ФОП ОСОБА_3 отримано технічний звіт на топографо-геодезичні вишукування з актом виконаних робіт по об`єкту; матеріали геологічних вишукувань робіт по об`єкту.
Додатково ФОП ОСОБА_3 отримав технічне завдання на проектування дороги.
Також, підготовлено та направлено листи: до АТ «Одесагаз» для отримання технічних умов, у зв`язку з перетином запроектованою дорогою існуючого газопроводу (отримано відповідь 07.11.2023 №194/09); до Служби автомобільних доріг в Одеській області для отримання технічних умов для розробки проекту приєднання нової дороги до траси М-27 (С161819) (отримано відповідь 29.11.2023 за №04-4969/12); до ТОВ «Пальміра Капітал» для отримання узгодження проходження дороги вздовж залізничної колії (отримано відповідь від 23.11.2023 №6/ПК та 7/ПК від 08.12.2023); отримано лист від 02.11.2023 за №671КП «ЖКП» Таїрове» щодо отримання технічних умов на перетин водопровідних мереж.
Крім того, відповідно до Розпорядження селищного голови від 09.11.2023 №213-Ср, з метою реалізації будівництва дорожнього покриття за встановленими будівельними нормами було створено комісію по вилученню (викупу) земельних ділянок, які знаходяться в приватній власності. За результатами роботи комісії заплановано винести питання на сесію Таїровської селищної ради проекту рішення щодо вилучення (викупу) земельних ділянок після чого почнеться фактична робота з метою виконання рішення суду та будівництва дороги.
20.12.2023 до суду від представника ОСОБА_1 надійшли заперечення на звіт Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області про виконання судового рішення від 14.12.2023 у яких зазначає, що у поданому звіті відповідачем фактично за два місяці не вчинено жодних дій направлених на реальне виконання рішення суду.
Позивач вказує, що з веб-сайту Prozorro вбачається, що Таїровською селищною радою за період з 20.09.2023 по 15.11.2023 було оголошено чисельні тендери на реконструкцію дорожнього покриття, з чого слідує, що договір №01-1108/23 від 11.08.2023 укладений з ФОП ОСОБА_3 без мети його виконання.
Вказує, що договір на виготовлення проектно-кошторисної документації укладено 11.08.2023, а лише 09.11.2023 створено комісію по вилученню (викупу) земельних ділянок, які знаходяться в приватній власності.
Крім того, у розпорядженні Таїровської селищної ради наявна інформація про можливість будівництва дорожнього покриття без прокладання такої дороги через земельні ділянки, що перебувають у приватній власності, що підтверджується й експертним дослідженням.
Більш того, відповідачем не виконано навіть п.13 Технічного завдання, а саме облаштування тимчасового проїзду відповідно до окремих рішень твердого покриття (щебінь, жорства та ін.).
22.12.2023 суд ухвалив визнати поданий 15.12.2023 Таїровською селищною радою Одеського району Одеської області, звіт про виконання рішення суду таким, що не підтверджує виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року у адміністративній справі №420/155/23; встановити новий строк Таїровській селищній раді Одеського району Одеської області про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 в адміністративній справі №420/155/23, а саме протягом двох місяців з дати отримання копії цієї ухвали; попередити Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області про те, що в разі неподання звіту суд своєю ухвалою може накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб відповідно до ч. 2 ст. 382 КАС України.
03.04.2024 до суду (вх.№13438/23) надійшов Звіт Таїровської селищної ради про виконання рішення суду. В поданому звіті відповідач наводить наступні дії, що були ним вчинені з метою виконання вимог рішення суду від 03.04.2023.
У вказаному звіті від 03.04.2024 Таїровська селищна рада повідомляє таке.
На виконання ухвали суду, Управлінням житлово-комунального господарства і інфраструктури Таїровської селищної ради підготовлений проект рішення Виконавчого комітету Таїровської селищної ради «Про схвалення проекту рішення Таїровської селищної ради «Про внесення змін до рішення Таїровської селищної ради від 23.12.2021 № 324-VIII «Про затвердження Комплексної Програми розвитку житлово-комунального господарства Таїровської територіальної громади Одеського району Одеської області на 2022-2024 роки», яким передбачені зміни до Комплексної Програми розвитку житлово-комунального господарства Таїровської територіальної громади Одеського району Одеської області на 2022-2024 роки, в частині передбачення коштів, необхідних для виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 по справі 420/155/23.
У додатку до вказаної Програми розвитку житлово-комунального господарства передбачений перелік напрямків діяльності, зокрема, які стосуються предмету розгляду даної справи, а саме:
Капітальний ремонт проїзду вздовж будинку з улаштуванням пішохідної доріжки по АДРЕСА_1 , Будівництво проїжджої частини від вул. Пивоварна до вул. Стара Люстдорфська дорога вздовж залізничної колії та траси М-27 на масиві 20 смт. Таїрове Одеського району Одеськокої області.
Разом з тим, Розпорядженням селищного голови №60-Ср від 14.03.2024 вирішено провести чергове засідання виконавчого комітету Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області восьмого скликання 25.03.2024 о 15.00 годині в приміщенні Таїровської селищної ради за адресою: Одеська область, Одеський район, смт. Таїрове, вул. 40-річчя Перемоги, 27 та рекомендувати для розгляду на черговому засіданні виконавчого комітету Таїровської селищної ради, зокрема, питання: «Про схвалення проекту рішення Таїровської селищної ради «Про внесення змін до рішення Таїровської селищної ради №321- VIII від 23 грудня 2021 року «Про затвердження Програми розвитку місцевого самоврядування Таїровської територіальної громади на 2022-2024 роки».
Також, Розпорядженням селищного голови №62-Ср від 20.03.2024 вирішено скликати чергову тридцять сьому сесію Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області восьмого скликання 02 квітня 2024 року о 15.00 год. в приміщенні Таїровської селищної ради за адресою: Одеська область, Одеський район, смт. Таїрове, вул. 40-річчя Перемоги, 27 та рекомендувати для розгляду на черговій тридцять сьомій сесії Таїровської селищної ради питання, зокрема, «Про внесення змін до рішення Таїровської селищної ради №321- VIII від 23 грудня 2021 року «Про затвердження Програми розвитку місцевого самоврядування Таїровської територіальної громади на 2022-2024 роки».
03.04.2024 до суду надійшло клопотання відповідача про долучення доказів (вхід.№ЕС/13883/24), а саме рішення Таїровської селищної ради № 804-VIII від 02.04.2024 «Про внесення змін до рішення Таїровської селищної ради № 324-VIII від 23.12.2021 «Про затвердження Комплексної Програми розвитку житлово-коунального господарства Таїровської територіальної громади Одеського району Одеської області на 2022-2024 роки».
05.04.2024 до суду надійшла заява представника позивача ОСОБА_1 Драгун А.С. (вхід.№ЕС/14190/24) щодо надання доступу до справи №420/155/23 через систему «Електронний суд».
12.04.2024 до суду від представника ОСОБА_1 надійшли заперечення на звіт Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області про виконання судового рішення, поданий 03.04.2024 у яких зазначає, що ухвалою Одеського окружного адміністративного суду було визнано поданий 15.12.2023 Таїровською селищною радою Одеського району Одеської області Звіт про виконання рішення суду таким, що не підтверджує виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у адміністративній справі №420/155/23. Встановлено новий строк Таїровській селищній раді Одеського району Одеської області про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 в адміністративній справі №420/155/23, а саме протягом трьох місяців з дати отримання копії цієї ухвали. При цьому, звіт від 03.04.2024 було подано з пропуском встановленого судом строку, оскільки як вбачається з відповіді Таїровської селищної ради від 02.04.2024 ухвала від 22.12.2023 у справі № 420/155/23 була отримана селищною радою у той же день (22.12.2023 року) о 20 год. 35 хв. Тобто, граничним строком для подання звіту для селищної ради було 25 березня 2024 року, при цьому, останній звіт селищною радою було подано 03.04.2024 року, про що свідчить відповідна відмітка.
23.01.2024 адвокат Драгун А.С. звернулася до Таїровської селищної ради та ФОП ОСОБА_3 з адвокатськими запитами щодо пролонгації укладеного 11.08.2023 Договору № 01-1108/23 та надання ФОП ОСОБА_3 необхідних вихідних даних для виконання своїх обов`язків відповідно до умов договору. У своїй відповіді № 3/1 від 23.01.2024 ФОП ОСОБА_3 зазначає, що Замовник (Таїровська селищна рада) надав Виконавцю вихідні дані лише частково, до того ж, зі слів ОСОБА_3 земельні питання й досі залишаються невирішеними. Тобто, незважаючи на те, що договір з проектувальником було укладено ще у серпні 2023 року станом на сьогоднішній день уповноваженими особами селищної ради й досі не було надано Виконавцю (ФОП ОСОБА_3 ) необхідної документації, яка буде використана для виконання обумовлених сторонами договору робіт.
Станом на сьогоднішній день Таїровська селищна рада, відповідно до вимог рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі № 420/155/23, зобов`язується вчинити дії у межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття за встановленим будівельними нормами, державними стандартами та нормами по вул. Пивоварній, що у смт Таїрове, Одеського району, Одеської області. Одним з етапів, які передують безпосередньому будівництву дорожнього покриття по вул. Пивоварній є виділення необхідних земельних ділянок. Проте, робота згаданої вище комісії стосується лише земельних ділянок, які перебувають у приватній власності.
Відповідно до п. 13 Технічного завдання від 20.10.2023 Управлінням житлово комунального господарства та інфраструктури ТСР було визначено у якості додаткових умов: облаштування тимчасового проїзду з твердого покриття (щебінь, жорства) шириною 3 метра на період проєктування та будівництва.
У своїй відповіді № Д-1 від 19.01.2024 ОСОБА_5 було зазначено, що «…Роботу щодо улаштування тимчасового проїзду, на даний час, не розпочато, так як не визначено місце, де можливо, відповідно до вимог чинного законодавства України, улаштувати тимчасовий проїзд без ушкодження існуючих мереж…», а у відповіді № Д-2 від 25.01.2024 повідомлено, що «…Управлінням житлово-комунального господарства тa інфраструктури Таїровської селищної ради не визначалися посадові особи, які є відповідальними за визначення місця улаштування тимчасового проїзду по АДРЕСА_1 та за визначення строків місця улаштування тимчасового проїзду по вказаній вище вулиці...». Отже, наразі об`єктивних причин, які б перешкоджали відповідальним особам Таїровської селищної ради у облаштуванні тимчасового проїзду по вул. Пивоварній відсутні.
До того ж, зазначають, що затвердження комплексної програми також не свідчить про вчинення дій, спрямованих на виконання рішення у справі за позовом ОСОБА_1 , оскільки з моменту винесення рішення у справі № 420/155/23 пройшло вже більше року, а з боку Таїровської селищної ради й досі не було вчинено жодних реальних дій, спрямованих на виконання судового рішення, яке набрало законної сили. Затвердження Комплексної програми не є активною дією та може продовжуватися досить значний період, що не гарантує того, що дорожнє покриття, врешті решт, буде збудовано.
На адвокатський запит від 15.02.2024 була отримана відповідь з якої вбачається, що депутат Таїровської селищної ради ОСОБА_6 керуючись власним розсудом та відповідною необхідністю, було прийнято рішення про необхідність передбачення грошових коштів на будівництво дороги. Враховуючи складність робіт, було запропоновано визначити вартість робіт у розмірі 200000000,00 грн, з яких за рахунок місцевого бюджету Таїровської селищної ради передбачити на 2024 рік 20000000,00 грн, інші за рахунок залучених коштів. Дана пропозиція постійної комісії була винесена на розгляд депутатів на черговому засіданні сесії, проте підтримана - депутатами не була. Будь-які організації для здійснення розрахунків депутатами не залучались, у зв`язку з чим надати копії запитуваних Вами документів не представляється можливим.
Враховуючи вищевикладене, факт того, що попередні три звіти селищної ради також визнавалися такими, що не підтверджують виконання рішення суду вважаємо, що наразі судом мають бути застосовані до посадових осіб селищної ради штрафні санкції.
15.04.2024 суд ухвалив визнати поданий 03.04.2024 Таїровською селищною радою Одеського району Одеської області Звіт про виконання рішення суду таким, що не підтверджує виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у адміністративній справі №420/155/23.
Встановити новий строк Таїровській селищній раді Одеського району Одеської області про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 в адміністративній справі №420/155/23, а саме протягом трьох місяців з дати отримання копії цієї ухвали.
Попередити Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області про те, що в разі неподання звіту суд своєю ухвалою може накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб відповідно до ч. 2 ст. 382 КАС України.
12.07.2024 до суду (вх.№28407/24) звіт Таїровської селищної ради про виконання рішення суду. В поданому звіті відповідач наводить наступні дії, що були ним вчинені з метою виконання вимог рішення суду від 03.04.2023.
У вказаному звіті від 12.07.2024 Таїровська селищна рада повідомляє, що ФОП ОСОБА_3 відповідно до договору на проектування виконав комплекс вишукувальних робіт, а саме топографічна зйомка території в М1:500, виконані геологічні вишукування. У зв`язку з ненаданням повних вихідних даних та невирішеними земельними питаннями було продовжено строк дії договору №01-1108/2 від 11.08.2023 до 31.12.2024.
24.06.2024 на засіданні комісії по вилученню (викупу) земельних ділянок, розташованих в районі АДРЕСА_1 було вирішено винести розгляд питання викупу земельних ділянок, розташованих в районі вул.Пивоварна селище Таїрове, Одеського району, Одеської області та інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені на засідання селищної ради та підготовлено проект рішення.
Розпорядженням селищного голови №114-Ср від 10.07.2024 вирішено скликати чергову сорок першу сесію Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області восьмого скликання 24.07.2024 та рекомендувати для розгляду питання «Про викуп (вилучення) земельних ділянок та об`єктів нерухомого майна для суспільних потреб».
До звіту додані: проект рішення Таїровської селищної ради «Про викуп (вилучення) земельних ділянок та об`єктів нерухомого майна для суспільних потреб»; протокол засідання комісії по вилученню (викупу) земельних ділянок, розташованих в районі вул.Пивоварна селище Таїрове, Одеського району, Одеської області від 24.06.2024; розпорядження селищного голови №114-Ср від 10.07.2024.
19.07.2024 до суду (вх.№ЕС/29829/24) від представника ОСОБА_1 надійшли заперечення на звіт у яких заявник просить суд накласти на ОСОБА_2 як голову Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області штраф за невиконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі № 420/155/23 у розмірі сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб та визнати поданий 11.07.2024 Таїровською селищною радою Одеського району Одеської області Звіт про виконання рішення суду таким, що не підтверджує виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року у адміністративній справі №420/155/23.
У запереченнях представник позивача вказує, що на адвокатський запит ФОП ОСОБА_3 зазначає, що замовник (Таїровська селищна рада) надав виконавцю вихідні дані лише частково, до того ж, зі слів ОСОБА_3 земельні питання й досі залишаються невирішеними. Також, ненадання Виконавцю усього необхідного масиву вихідних даних підтверджується й самим боржником Таїровською селищною радою у відповіді №178/02-07, де зазначено, що, серед іншого, ненадання повних вихідних даних стало підставою для продовження строку дії договору. Разом з тим ні додатковою угодою, ні самим договором не передбачено чіткого та прозорого календарного плану згідно якого мають бути виконані розробки проектної документації. Тобто, незважаючи на те, що договір з проектувальником було укладено ще у серпні 2023 року станом на сьогоднішній день уповноваженими особами селищної ради й досі не було надано Виконавцю (ФОП ОСОБА_3 ) необхідні вихідні дані для можливості завершення розробки проектно-кошторисної документації по об`єкту Нове будівництво дороги від вул. Пивоварна до вул. Старої Люстдорфської дороги вздовж залізничної колії та траси М-27 на масиві 20 смт Таїрове Одеського району Одеської області».
Підкреслює, що Земельна комісія по викупу земельних ділянок починаючи з листопада 2023 року, лише 24.06.2024 прийняла рішення винести на чергову сесію Таїровської селищної ради питання «Про викуп (вилучення) земельних ділянок та об`єктів нерухомого майна для суспільних потреб».
Додатково зазначає, що наразі об`єктивних причин, які б перешкоджали відповідальним особам Таїровської селищної ради у облаштуванні тимчасового проїзду по вул. Пивоварній відсутні.
Розглянувши звіт про виконання рішення суду та додаткові пояснення відповідача, суд зазначає таке.
Статтею 129-1 Конституції України передбачено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Згідно ч.2 ст.14 КАС України судові рішення, які набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами, та їх об`єднаннями на всій території України.
Відповідно до статті 370 КАС України, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність встановлену законом.
Порядок правового регулювання про накладення штрафу за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду визначений законодавчими положеннями статті 382 КАС України.
Так, згідно з ч.1 ст.382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (ч.2 ст.382 КАС України).
Отже, з вказаних законодавчих положень вбачається, що судом можуть бути вжиті заходи реагування судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах у формі встановлення нового строку для подачі звіту, накладення штрафу на особу, відповідальну за виконання рішення суду.
Поряд з тим, суд зауважує, що такі заходи судового контролю підлягають до застосування у разі неподання звіту суб`єктом владних повноважень про виконання рішення суду або якщо в поданому звіті причини не виконання чи неповного виконання судового рішення є неповажними.
Суд враховує, що головною метою судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах є реалізація завдання адміністративного судочинства, оскільки ефективний захист прав осіб завершується виконанням судового рішення.
При цьому, суд вважає за необхідне звернути увагу, що рішення суду по справі набрало законної сили 04.05.2023.
У подальшому, суд 10.07.2023 ухвалив встановити Таїровській селищній раді Одеського району Одеської області строк подання звіту про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі №420/155/23 та зобов`язати Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області подати до Одеського окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі № 420/155/23 протягом тридцяти днів з моменту отримання копії ухвали.
07.09.2023, 16.10.2023, 22.12.2023 та 15.04.2024 суд ухвалив визнати поданий 03.04.2024 Таїровською селищною радою Одеського району Одеської області Звіт про виконання рішення суду таким, що не підтверджує виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у адміністративній справі №420/155/23 та встановити новий строк Таїровській селищній раді Одеського району Одеської області про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 в адміністративній справі №420/155/23, а саме протягом трьох місяців з дати отримання копії цієї ухвали.
Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області було судом попереджено про те, що в разі неподання звіту суд своєю ухвалою може накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб відповідно до ч. 2 ст. 382 КАС України.
Суд враховує, що виконання рішення суду у даній справі становить складну процедуру, в той же час жодних етапів цієї процедури на даний момент не виконано.
Суд погоджується з доводами позивача та вбачається зі звіту, що дії, які вчинені Таїровською селищною радою, не привели до виконання рішення суду та вчинені напередодні скерування звіту до суду.
Також, суд вважає за необхідне зазначити, що механізм ефективного судового захисту обумовлює у необхідних випадках застосування процедури примусового виконання рішень суду. Конституційний Суд України у Рішенні від 30 січня 2003 року №3-рп/2003 у справі про розгляд судом окремих постанов слідчого та прокурора зауважив, що "правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах" (абзац десятий пункту 9 мотивувальної частини).
У Рішенні від 30 червня 2009 року №16-рп/2009 Конституційний Суд України зазначив, що метою судового контролю є своєчасне забезпечення захисту та охорони прав і свобод людини і громадянина, та наголосив, що виконання всіма суб`єктами правовідносин приписів, викладених у рішеннях суду, які набрали законної сили, утверджує авторитет держави як правової (абзац перший підпункту 3.2 пункту 3, абзац другий пункту 4 мотивувальної частини).
Європейський суд з прав людини у рішенні від 7 травня 2002 року у справі "Бурдов проти Росії" визначив, що у контексті статті 6 Конвенції виконання судового рішення, прийнятого будь-яким судом, має розглядатися як складова "судового розгляду".
З огляду на це, посилення судового контролю за виконанням судових рішень та наділення суду з цією метою правом накладати штрафні санкції є заходом для забезпечення конституційного права громадян на судовий захист.
Як зазначив Європейський суд з прав людини у рішенні від 6 вересня 1978 року у справі "Класс та інші проти Німеччини", "із принципу верховенства права випливає, зокрема, що втручання органів виконавчої влади у права людини має підлягати ефективному нагляду, який, як правило, повинна забезпечувати судова влада. Щонайменше це має бути судовий нагляд, який найкращим чином забезпечує гарантії незалежності, безсторонності та належної правової процедури".
Розглядаючи звіт суб`єкта владних повноважень про виконання рішення, суд повинен перевірити чи досягнуто мети задля якої постановлено судове рішення, тобто чи відбулося фактичне відновлення порушеного права.
Як встановлено судом, рішення суду від 03.04.2023 у справі №420/155/23, не виконується упродовж більш року, а права позивача не поновлено.
При цьому, Таїровською селищною радою не наведено жодної правової підстави, яка перешкоджає виконати рішення суду.
Таким, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі №420/155/23 відповідачем не виконано.
На підставі викладеного суд дійшов висновку, що звіт Таїровської селищної ради, поданий до суду 12.07.2024 не свідчить про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі №420/155/23, оскільки відновлення порушеного права позивача не відбулося.
Отже, звіт про виконання судового рішення не є звітом суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду в розумінні ст.382 КАС України, а тому не підлягає прийняттю.
За таких умов та керуючись приписами ч.2 ст.382 КАС України суд вважає за необхідне встановити відповідачу новий строк для подання звіту.
Відповідно до ч.ч.2, 3, 6, 7 ст.382 КАС України за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Половина суми штрафу стягується на користь позивача, інша половина до Державного бюджету України.
Ухвала суду про накладення штрафу, що набрала законної сили, направляється для виконання до державної виконавчої служби. З наступного дня після набрання ухвалою законної сили на суму заборгованості без додаткового рішення суду нараховується пеня у розмірі трьох відсотків річних з урахуванням індексу інфляції.
Сплата штрафу не звільняє від обов`язку виконати рішення суду і подати звіт про його виконання. Повторне невиконання цього обов`язку тягне за собою застосування наслідків, установлених частинами першою і другою цієї статті, але розмір нового штрафу при цьому збільшується на суму штрафу, який було або мало бути сплачено за попередньою ухвалою.
Суд зауважує, що за своєю природою штраф, передбачений ч.2 ст.382 КАС України є заходом процесуального примусу в розумінні ст.145 КАС України.
Частиною 5 статті 149 КАС України визначено, що ухвала про стягнення штрафу є виконавчим документом та має відповідати вимогам до виконавчого документа, встановленим законом. Стягувачем за таким виконавчим документом є Державна судова адміністрація України.
Вирішуючи питання щодо накладення на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штрафу відповідно до ч.2 ст.382 КАС України суд враховує, що відповідачем свідомо ігнорується виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі №420/155/23.
Викладене свідчить, що не застосування штрафу передбаченого ч.2 ст.382 КАС України призведе до подальшого невиконання відповідачем судового рішення та нівелюватиме мету інституту судового контролю.
Згідно рекомендаціям, зауваженням, та висловленим занепокоєнням Європейського суду з прав людини, які наголошувались у відповідних рішеннях ЄСПЛ, зокрема у пункті 54 Рішення Європейського суду з прав людини, справа «Юрій Миколайович Іванов проти України» (Заява N 40450/04), саме на державу покладено обов`язок дбати про те, щоб остаточні рішення, винесені проти її органів, установ чи підприємств, які перебувають у державній власності або контролюються державою, виконувалися відповідно до вимог Конвенції. Комітет міністрів розглянув заходи, запроваджені Урядом України для забезпечення виконання рішень Суду у справах, в яких порушується питання тривалого невиконання остаточних рішень національних судів.
Також суд враховує, що у розумінні статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, виконання остаточного судового рішення є складовою права на справедливий суд. Право на виконання рішень, винесених судом, є невід`ємною частиною права на суд. Так, у п.40 рішення Європейського суду з прав людини у справі Горнсбі проти Греції Судом наголошено на тому, що право на доступ до суду було б ілюзорним, якби правова система Договірної держави допускала, щоб остаточне судове рішення, яке має обов`язкову силу, не виконувалося на шкоду одній із сторін. Ефективний захист сторони у справі, а отже і відновлення справедливості, передбачає зобов`язання адміністративних органів виконувати рішення.
Зважаючи на викладене та беручи до уваги, що ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 15.04.2024 встановлювався селищній раді новий строк для подання звіту про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі №420/155/23, однак рішення суду відповідачем не виконано, причин, які б перешкоджали виконанню рішення судом не встановлено та їх існування відповідачем не доведено, а тому суд вбачає наявність підстав, передбачених ст.382 КАС України, для накладення штрафу на керівника Таїровської селищної ради за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі №420/155/23.
Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2024 рік установлено, що у 2024 році прожитковий мінімум для працездатних осіб з 01 січня 2024 року становить 3028,00 грн.
Таким чином, суд вважає за необхідне накласти штраф на керівника суб`єкта владних повноважень голову Таїровської селищної ради у розмірі двадцяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що становить 60560,00 грн, з яких 30280,00 грн стягнути на користь ОСОБА_1 , 30280,00 грн на користь Державного бюджету України.
Згідно з інформацією, яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань головою селищної ради є ОСОБА_2 .
Також, суд вважає за необхідне роз`яснити відповідачу, що у відповідності до ч.7 ст.382 КАС України, сплата штрафу не звільняє від обов`язку виконати рішення суду і подати звіт про його виконання. Повторне невиконання цього обов`язку тягне за собою застосування наслідків, установлених частинами першою і другою цієї статті, але розмір нового штрафу при цьому збільшується на суму штрафу, який було або мало бути сплачено за попередньою ухвалою.
Керуючись ст.ст. 241-245, 248, 256, 295, 382 КАС України, суд
У Х В А Л И В:
Відмовити у прийнятті звіту Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, поданого до Одеського окружного адміністративного суду 12.07.2024.
Встановити новий строк для подачі звіту про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 у справі №420/155/23та зобов`язати Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області подати до суду звіт про виконання рішення суду у справі №420/155/23 протягом трьох місяців з дня набрання законної сили ухвали про встановлення нового строку для подання звіту.
Клопотання представника ОСОБА_1 про накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень задовольнити частково.
Накласти на голову Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області ОСОБА_2 штраф у сумі 20 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб 60560,00 грн (шістдесят тисяч п`ятсот шістдесят гривень).
Половину суми штрафу у розмірі 30280,00 грн (тридцять тисяч двісті вісімдесят гривень) стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
Половину суми штрафу 30280,00 грн (тридцять тисяч двісті вісімдесят гривень) стягнути на користь Державного бюджету України та визначити у якості стягувача Державну судову адміністрацію України (код ЄДРПОУ 26255795; адреса: 01021, м. Київ, вул. Липська, 18/5).
З наступного дня після набрання даною ухвалою законної сили на суму заборгованості без додаткового рішення суду нараховується пеня у розмірі трьох відсотків річних з урахуванням індексу інфляції.
Роз`яснити голові Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області ОСОБА_2 , що сплата штрафу не звільняє від обов`язку виконати рішення суду і подати звіт про його виконання.
Ухвала є виконавчим документом та є обов`язковою до виконання.
Копію ухвали направити відповідачу, а також по примірнику ухвали позивачу та Державній судовій адміністрації України для звернення до виконання.
Стягувачами за ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 22 липня 2024 року у справі №420/155/23 є:
- ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) в частині суми штрафу у розмірі 30280,00 грн;
- Державна судова адміністрація України (01601, м. Київ, вул. Липська, 18/5, ЄДРПОУ 26255795) в частині суми штрафу у розмірі 30280,00 грн.
Боржником за ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 22 липня 2024 року у справі №420/155/23 є голова Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області Хасаєв Тимур Хасанович (адреса місця перебування: 65496, Одеська область, Одеський район, смт.Таїрово, вулиця 40-Річчя Перемоги, будинок 27, ЄДРПОУ 05582159)
Строк пред`явлення ухвали до виконання ОСОБА_1 становить три роки з дня набрання ухвалою законної сили.
Строк пред`явлення ухвали до виконання Державною судовою адміністрацією України становить три місяці з дня набрання ухвалою законної сили.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо розгляд справи здійснювався в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Олена СКУПІНСЬКА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2024 |
Оприлюднено | 24.07.2024 |
Номер документу | 120517081 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Інші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Скупінська О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні