Ухвала
від 24.04.2024 по справі 910/15075/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

м. Київ

24.04.2024Справа № 910/15075/23

Господарський суд міста Києва у складі судді Ягічевої Н.І. при секретарі судового засідання Петькун Д.О., розглянувши в судовому засіданні клопотання Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" про відстрочку виконання рішення у справі

за позовом Приватного акціонерного товариства "Укргідроенерго" (м. Вишгород, Київська обл., Вишгородський р-н, 07300, код ЄДРПОУ 20588716

до Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго"

(вул. Симона Петлюри 25, Київ, 01032, код ЄДРПОУ 00100227)

про стягнення 87 698 127,88 грн (з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог)

Представники сторін: згідно протоколу судового засідання

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство "Укргідроенерго" (далі - позивач) звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (далі - відповідач) про стягнення 681 330 472, 88 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов договору про надання допоміжних послуг з регулювання частоти та активної потужності №0422-07012 від 03.03.2020 в частині оплати наданих послуг у період з лютого 2022 по липень 2023 року, у зв`язку з чим утворилась заборгованість у розмірі 599 560 975, 69 грн, а також обов`язок сплатити на користь позивача 60 172 015, 10 грн інфляційних втрат та 21 597 481, 59 грн 3% річних.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 27.03.2024 позовні вимоги задоволено частково. Стягнуто з Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" на користь Приватного акціонерного товариства "Укргідроенерго" 65 027 284 грн 64 коп. інфляційних втрат, 22 670 843 грн 24 коп 3% річних та 565 073 грн 14 коп. судового збору. Провадження в частині позовних вимог про стягнення 322 139 584 грн. 41 коп. заборгованості, закрито.

12.04.2024 в системі "Електронний суд" відповідачем сформовано клопотання про відстрочення виконання рішення у справі №910/15075/23.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.04.2024 розгляд вказаної заяви призначено на 24.04.2024.

28.06.2023 до Господарського суду міста Києва від позивача надійшли заперечення на подану відповідачем заяву.

У судове засідання 24.04.2024 з`явились представники позивача та відповідача, представник відповідача заяву підтримав у повному обсязі, представник позивача заперечив проти поданої заяви.

Розглянувши заяву про відстрочку виконання рішення, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для її розгляду, суд дійшов висновку про задоволення заяви Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" про відстрочку виконання рішення Господарського суду міста Києва від 27.03.2025 у справі №910/15075/23 з огляду на наступне.

Частиною 1 статті 331 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.

Відповідно до ч.ч. 3, 4 ст. 331 Господарського процесуального кодексу України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: ступінь вини відповідача у виникненні спору; стосовно фізичної особи - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, її матеріальний стан; стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Тобто, підставою для відстрочки виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк.

При цьому, вирішуючи питання про відстрочку виконання рішення суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи, зокрема, наявну загрозу банкрутства, відсутність коштів на банківських рахунках і майна, на яке можливо було б звернути стягнення, стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Отже, законодавець у будь-якому випадку пов`язує відстрочення виконання судового рішення у судовому порядку з об`єктивними, непереборними, винятковими обставинами, що ускладнюють вчасне виконання судового рішення.

Відстрочення - це відкладення чи перенесення виконання рішення на новий строк, який визначається господарським судом. Відстрочення виконання рішення спрямоване на забезпечення повного виконання рішення суду та є допоміжним процесуальним актом реагування суду на перешкоди, які унеможливлюють або ускладнюють виконання його рішення.

В обґрунтування поданої заяви відповідач за первісним позовом вказує, що через неповну, несвоєчасну оплату на користь Відповідача послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, загальна заборгованість учасників ринку перед Відповідачем за ці послуги становить понад 5,6 млрд. грн., що перешкоджає Відповідачу оперативно оплачувати допоміжні послуги за відповідними договорами. Про наведені обставини НЕК «Укренерго» постійно інформує НКРЕКП, Міністерство енергетики України, Кабінет Міністрів України; вживає заходів для стягнення заборгованості за послані з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління в судовому порядку.

Заявник також казує, що кошти на сплату 3% річних, інфляційних втрат взагалі не передбачені структурою тарифу на послуги Відповідача, це перешкоджає виконанню рішення суду. На відміну від суб`єктів господарювання, які добровільно беруть на себе господарські зобов`язання і діють на власний ризик для отримання прибутку, діяльність Відповідача не можна розглядати як підприємництво (тобто діяльність, що здійснюється самостійно, ініціативно, на власний ризик згідно зі ст. 42-44 ГК України). Відповідач не має можливості вільного вибору видів діяльності, свободи комерційного розрахунку тощо.

Натомість на Відповідача (як єдиного в Україні оператора системи передачі) Законом (зокрема, статтею 33), актами НКРЕКП і Статутом покладені функції щодо забезпечення функціонування об`єднаної енергетичної системи України. З цією метою Відповідач повинен, зокрема, отримувати допоміжні послуги за Договором.

Водночас Відповідач як оператор системи передачі зобов`язаний виконувати вимоги Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 09.11.2017 № 1388 (далі - Ліцензійні умови).

Так, відповідно до пп. 15, 43 п. 2.3, абз. 12 п. 1.4 Ліцензійних умов при провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат (Відповідач) повинен: дотримуватися визначених напрямків та обсягів використання коштів за статтями витрат відповідно до встановленої НКРЕКП структури тарифу на послуги з передачі електричної енергії та на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління; використовувати кошти, отримані за рахунок діяльності з передачі електричної енергії, за цільовим призначенням; цільове призначення (використання) коштів - використання коштів, отриманих від здійснення діяльності з передачі електричної енергії, диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, у напрямках та обсягах, визначених структурою тарифу на передачу електричної енергії та тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління.

Таким чином, НЕК «Укренерго» не може спрямувати на виконання рішення справі № 910/15075/23 кошти, для яких Регулятор у структурі тарифу визначив інше цільове призначення.

Більше того, передбачені структурою тарифу кошти одночасно не перебувають у розпорядженні НЕК «Укренерго», а мають бути отримані від користувачів його послуг з диспетчеризації протягом року (і можуть бути витрачені лише за визначеними напрямками).

Крім того, у зв`язку зі збройною агресією Російської Федерації проти України, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 введено воєнний стан. Господарська діяльність учасників ринку електричної енергії суттєво ускладнена або взагалі неможлива, наслідком чого є несвоєчасна оплата електричної енергії наданих Відповідачем послуг тощо.

25.02.2022 НКРЕКП прийнято постанову № 332 «Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії на період дії в Україні воєнного стану», згідно з пп. 16 п. 1 якої НКРЕКП надала настанови на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення зупинити нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», між учасниками ринку електричної енергії.

Наведені обставини погіршують рівень розрахунків користувачів послуг НЕК «Укренерго» за отримані ними послуги і приводять до об`єктивного зниження рівня платіжної дисципліни.

Водночас внесення НКРЕКП змін до структури тарифу на послуги Відповідача (зокрема, для розрахунку з Позивачем і виконання судового рішення) потребує значного часу.

Так, порядок перегляду тарифу передбачає тривалу процедуру згідно з постановою НКРЕКП від 22.04.2019 № 586 «Про затвердження Порядку встановлення (формування) тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління». Питання щодо встановлення тарифу розглядаються на засіданні НКРЕКП, яке проводиться у формі відкритого слухання (далі - засідання), з урахуванням вимог Порядку проведення відкритого обговорення проектів рішень НКРЕКП, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 червня 2017 року № 866. Також, тариф на 2025 рік має бути затверджено до кінця 2024 року.

При цьому враховується прогнозований необхідний дохід (прогнозовані витрати) НЕК «Укренерго» на прогнозний рік - період тривалістю календарний рік, на який здійснюється розрахунок тарифу.

Відтак, акумулювання коштів для виконання судового рішення потребує часу і можливе протягом року після прийняття рішення у справі № 910/15075/23.

Наведені обставини на сьогодні перешкоджають виконанню судового рішення і свідчать про наявність підстав для відстрочення його виконання.

Невідкладне стягнення з НЕК «Укренерго» великих витрат, джерела покриття яких не передбачені, дестабілізує його діяльність, поставить під загрозу нормальну роботу енергетичної інфраструктури України.

НЕК «Укренерго» - акціонерне товариство зі 100% акцій у власності держави, що належить до сфери управління Міністерства енергетики України.

НЕК «Укренерго» є єдиним підприємством в Україні, що виконує функції оператора системи передачі (ОСП) - юридичної особи, відповідальної за експлуатацію, диспетчеризацію, забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обґрунтованого попиту на передачу електричної енергії (п. 55 ч. 1 ст. 1, ст. 33, абз. 2 п. 8 розділу XVII Закону України «Про ринок електричної енергії», п. 2.2 Статуту НЕК «Укренерго»).

Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України «Про критичну інфраструктуру» до життєво важливих функцій та/або послуг, порушення яких призводить до негативних наслідків для національної безпеки України, належить, зокрема, енергозабезпечення.

НЕК «Укренерго» забезпечує: баланс виробництва і споживання електроенергії і потужності в енергосистемі в режимі реального часу; експлуатацію та розвиток магістральних і міждержавних електромереж; паралельну роботу енергосистеми України з енергосистемами сусідніх країни; технічну можливість експорту/імпорту електроенергії до 4-х країн Євросоюзу та сусідніх країн.

Організаційна структура НЕК «Укренерго» побудована за регіональним принципом та включає 4 територіальні управління обслуговування мережі: Північне, Південне, Східне та Західне. До їх складу входять 15 регіональних центрів обслуговування мереж (РЦОМ). Функції диспетчерського контролю в компанії виконують б регіональних диспетчерських центрів. Крім цього, складі компанії функціонують спеціалізовані відокремлені підрозділи «Будівництво і ремонт» та «Укренергосервіс».

Персонал НЕК «Укренерго» чисельністю понад 7 тисяч працівників обслуговує унікальне високотехнологічне обладнання 103 підстанцій 220-750 кВ та понад 19 тис. км магістральних та міждержавних ліній електропередачі, якими щороку передається сотні мільярдів кіловат-годин електроенергії від генерації у розподільчі мережі.

Укренерго будує нові підстанції та лінії електропередачі, реконструює діючі для підвищення ефективності та надійності мережі електропередачі, забезпечення видачі додаткових потужностей АЕС, можливості інтеграції ВДЕ в енергосистему та забезпечення технічної відповідності роботи мережі стандартам та вимогам ЕNTSO-E.

При цьому на сьогодні численні пошкодження об`єктів об`єднаної енергетичної системи України внаслідок бойових дій та терористичних актів держави - агресора вимагають додаткових витрат НЕК «Укренерго» для аварійні ремонтних робіт і відновлення енергопостачання, що є критично важливий для національної безпеки і ж иттєзабезпечення населення.

З осені 2022 року відбуваються масовані ракетні удари по енергетичній інфраструктурі України, що призвело до вкрай тяжких наслідків. Об`єкти НЕК «Укренерго» зазнають масштабних пошкоджень та підлягають відновленню, що потребує значних фінансових витрат.

Першочерговим завданням НЕК «Укренерго» є забезпечення безперебійного електрозабезпечення в Україні, а відтак відновлення енергетичної інфраструктури є пріоритетом серед інших зобов`язань.

Таким чином, дії агресора мають критичний негативний вплив на діяльність Відповідача та функціонування системи передачі електричної енергї.

У поданих до суду запереченнях позивач зазначив, що заявником не подано до суду жодного доказу винятковості обставин, на які він посилається як на підставу відстрочення виконання судового рішення, оскільки вони не свідчать про неможливість сплати, а саме: не представлено доказів (документів) щодо неможливості зарахування коштів на його рахунки, не надано план подолання наслідків важкої фінансової ситуації тощо із поясненнями та належним його підтвердженням, із визначенням джерел надходження грошових коштів.

02.03.2022 на офіційній веб-сторінці Ради суддів України оприлюднено рекомендації щодо роботи судів в умовах воєнного стану, згідно з пунктом 6 яких судам рекомендовано виважено підходити до питань, пов`язаних з поверненням різного роду процесуальних документів, залишення їх без руху, встановлення різного роду строків, по можливості продовжувати їх щонайменше до закінчення воєнного стану.

За висновками, викладеними Європейським судом з прав людини у своїх рішеннях, і, зокрема, у рішенні від 20.07.2004 у справі "Шмалько проти України", межі виправданої затримки виконання рішення суду залежать, зокрема, від складності виконавчого провадження, суми та характеру, що визначено судом.

При вирішенні питання строку відстрочки суд вважає, що відстрочення виконання рішення суду до 27.03.2025 не порушить інтереси сторін, забезпечить їх баланс, буде співмірним можливості поновлення порушеного права стягувача з можливістю відповідача забезпечити таке поновлення. Відстрочення матиме наслідком дотримання балансу інтересів сторін і унеможливить надмірне обтяження фінансової спроможності відповідача.

В сукупності наведені обставини вказують на неможливість невідкладного виконання судового рішення та винятковість випадку, що є підставою для відстрочення виконання рішення.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про задоволення заяви відповідача та відстрочення виконання рішення суду в цій справі до 27.03.2025.

Керуючись ст.ст. 234, 331Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Заяву Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" про відстрочку виконання рішення у справі, задовольнити.

2. Відстрочити виконання рішення Господарського суду міста Києва від 27.03.2024 у справі №910/15075/23 на 1 (один) рік з дня ухвалення вказаного рішення - до 27.03.2025.

Ухвала набирає законної сили відповідно до ст.235 ГПК України та може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду у строк, встановлений ст.256 ГПК.

Повний текст складено 02.05.2024.

Суддя Наталія ЯГІЧЕВА

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення24.04.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118785875
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —910/15075/23

Ухвала від 24.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кібенко О. Р.

Ухвала від 02.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ягічева Н.І.

Ухвала від 29.08.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кібенко О. Р.

Постанова від 16.07.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Барсук М.А.

Постанова від 16.07.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Барсук М.А.

Ухвала від 01.07.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Барсук М.А.

Ухвала від 01.07.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Барсук М.А.

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Барсук М.А.

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Барсук М.А.

Ухвала від 24.04.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ягічева Н.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні