Номер справи 237/2271/22
Номер провадження 1-кс/237/43/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23.05.24 року м.Курахове
Слідчий суддяМар`їнського районногосуду Донецькоїобласті ОСОБА_1 ,за участюсекретаря ОСОБА_2 ,прокурора ОСОБА_3 ,розглянувши увідкритому судовомузасіданні клопотанняпро визначення порядку зберіганняречових доказів,шляхом виконанняухвали проарешт майна в кримінальному провадженні №12022050000000668 від 02.08.2022 за ознаками ч. 4 ст. 111-1 КК України, -
В С Т А Н О В И В:
До слідчого судді Мар`їнського районного суду Донецької області надійшло вказане клопотання, в якому зазначено наступне.
Досудовим розслідуванням встановлено, що слідчим управлінням ГУНП в Донецькій області за процесуального керівництва Донецької обласної прокуратури, здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12022050000000668, розпочатому 02.08.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 КК України.
Процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у вказаному кримінальному провадженні здійснюється прокурорами Донецької обласної прокуратури.
Згідно постанови від 15.09.2022 про групу слідчих керівника підрозділу органу досудового розслідування начальника відділу розслідування злочинів у сфері господарської та службової діяльності СУ ГУНП в Донецькій області ОСОБА_4 , проведення досудового розслідування у кримінальному провадженні здійснюється групою слідчих СУ ГУНП в Донецькій області у складі: ОСОБА_5 (старший групи); ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 ; ОСОБА_12 , а місцем проведення досудового розслідування у кримінальному провадженні визначено м. Курахове Донецької обл., оскільки наказом начальника Головного управління Національної поліції в Донецькій області № 921 від 26.06.2023, одним з місць дислокації органу досудового розслідування, а саме слідчих СУ ГУНП в Донецькій області визначено вул. Мечникова, 16 м. Курахове Донецької обл.
Відповідно до статей 1-3, 6 Конституції України України є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава; Суверенітет України поширюється на всю її територію; Україна є унітарною державою; Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканою; Людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю; права і свободи та їх гарантії визначають зміст і спрямованість держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність; Державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову; Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Згідно зі статтями 17, 19, 65, 68 Конституції України, захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу; На території України забороняється створення і функціонування будь-яких збройних формувань, не передбачених законом; На території України, не допускається розташування іноземних військових баз; Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України; Кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей; Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.
24.02.2022 російською федерацією здійснено повномасштабне вторгнення на територію України, у зв`язку із чим розпочато ведення агресивної війни проти України та захоплення її територій.
Указом президента від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом президента від 06.11.2023 «Про продовження воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 08.11.2023 № 3429-ІХ, в Україні продовжено строк дії воєнного стану з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.
У подальшому, відповідно до Указу Президента України №734/2023 строк дії воєнного стану в Україні продовжено до 14 лютого 2024 року.
Законом України № 2108-IX від 03.03.2022, чинний Кримінальний кодекс України було доповнено статтею 111-1 «Колабораційна діяльність». Відповідно до частини 4 статті 111-1 Кримінального кодексу України, кримінальна відповідальність за колабораційну діяльність передбачена за Передачу матеріальних ресурсів незаконним збройним чи воєнізованим формуванням, створеним на тимчасово окупованій території, та/або збройним чи воєнізованим формуванням держави-агресора, та/або провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.
Досудовим розслідуванням встановлено, що станом до 24.02.2022 і по теперішній час, тобто до початку збройної агресії рф проти України, громадянин російської федерації ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований на території України за адресою: АДРЕСА_1 , є бенефіціарним власником наступних підприємств:
- ТОВ «ТД «ФОРЕСТ» (ЄРДПОУ 35192390), юридична адреса: Україна, 84100, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Слов`янськ, вул. Мартиненка, буд. 75 А;
- ТОВ «ТД «СЛАВКЕРАМ» (ЄРДПОУ 34720792), юридична адреса: Україна, 91009, Луганська обл., місто Луганськ, вул. Ізвесткова, буд. 82;
- ТОВ «СЛАВЛІТ» (ЄРДПОУ 31858453), юридична адреса: Україна, 84100, Донецька обл., місто Слов`янськ, вул. Краматорська, буд. 54;
- ТОВ «ФОРЕСТ» (ЄРДПОУ 32466473), юридична адреса: Україна, 84100, Донецька обл., місто Слов`янськ, вул. Мартиненка, будинок 75А,
діяльність яких прямо чи опосередковано пов`язана із провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, що полягає у протиправній передачі активів (виведенні коштів на рахунки СГД держави агресора, тощо), та за рахунок яких може мати місце фінансування агресивної війни проти України, розпочатої 24.02.2022 російською федерацією.
Так, відповідно до висновку аналітичного дослідження, руху коштів по розрахунковим рахункам ТОВ «ТД «ФОРЕСТ» (ЄРДПОУ 35192390), ТОВ «ТД «СЛАВКЕРАМ» (ЄРДПОУ 34720792), ТОВ «СЛАВЛІТ» (ЄРДПОУ 31858453), ТОВ «ФОРЕСТ» (ЄРДПОУ 32466473), в яких громадянин російської федерації ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , тобто країни агресора, є бенефініціарним власником, та інших матеріалів досудового розслідування встановлено:
- Основний вид діяльності ТОВ «СЛАВЛІТ» (ЄРДПОУ 31858453): «виробництво цегли, черепиці та інших будівельних виробів із випаленої глини», дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за 2020 рік становить 13 471 173 грн. (за 2021 рік податкова декларація з податку на прибуток підприємств - відсутня). Вказане товариство в основному реалізує: цеглу і плитку кислоторивку, цеглу фасовану, вогнетривкі вироби насадки кислототривкі, керамічні кільця, порошок кислостійкий. Протягом 2020-2022 років Товариство здійснює імпортно-ексопртні операції з російською федерацією, яка є країною агресором (в розрізі періодів: 2021 рік січень на суму 621 634 грн., березень на суму 183 750 грн., жовтень на суму 319 483 грн., листопад на суму 355 095 грн., грудень на суму 780 370 грн., загалом за 2021 рік на суму 2 260 332 грн.; 2022 рік: січень на суму 363 100 грн. лютий на суму 1 819 600 грн., загалом за 2022 рік на суму 2 182 700 грн.);
- Основний вид діяльності ТОВ «ФОРЕСТ» (ЄРДПОУ 32466473): «виробництво прянощів і приправ», дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за 2021 становить 22 185 256 грн. Вказане товариство в основному реалізує: ковбасні вироби, харчові барвники, суміші та добавки, тощо. Протягом 2021-2022 років Товариство здійснює імпортно-ексопртні операції з російською федерацією, яка є країною агресором та недружньою країною республіка білорусь (в розрізі періодів: 2021 рік (російська федерація) січень на 1 302 561 грн., лютий на суму 1 169 154 грн.. березень на суму 1 921 157 грн., квітень на суму 2 319 798 грн., травень на суму 1 270 904 грн., червень на суму 1 093 068 грн., липень на суму 185 831 грн., серпень на суму 2 785 057 грн., вересень на суму 1 694 500 грн., загалом за 2021 рік на суму 13 742 030 грн. (з контрагентами російської федерації); 2021 рік (республіка білорусь) липень на суму 1 255 740 грн., серпень на суму 1 689 780 грн., вересень на суму 1 774 024 грн., жовтень на суму 1 248 686 грн., листопад на суму 2 451 309 грн., грудень на суму 1 847 812 грн., загалом за 2021 на суму 10 267 351 грн. (з контрагентами республіки білорусь); 2022 рік (республіка білорусь) січень на суму 1 570 601 грн., лютий на суму 1453 553 грн., загалом за 2022 на суму 3 004 154 грн. (з контрагентами республіки білорусь).
Таким чином, у слідства є достатньо підстав вважати про відношення безпосередньо ОСОБА_13 та підконтрольних йому підприємств (Товариств) до російського капіталу, у зв`язку із чим є законні підстави вважати, що кошти від реалізації перелічених товарів (робіт, послуг, тощо) спрямовуються на користь резидентів російської федерації, та використовуються як вже зазначено для підтримки збройної агресії рф проти України.
Враховуючи викладене, в діях службових осіб перелічених Товариств та громадянина російської федерації ОСОБА_13 вбачаються ознаки складу злочину, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 КК України.
На теперішній час розслідуванням встановлено наступні активи, належні громадянину російської федерації ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у тому числі як бенефіціарному власнику перелічених комерційних підприємств (Товариств):
- транспортний засіб RENAULT MASTER, д.н.з. НОМЕР_1 , 2016 року виробництва, VIN: НОМЕР_2 , власником якого є ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований на території України за адресою: АДРЕСА_1 ;
- нежитлова будівля (ангар), загальною площею 445,2 кв.м., розташована за адресою: АДРЕСА_2 (реєстраційний номер майна: 441514), власником якої є ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований на території України за адресою: АДРЕСА_1 ;
- нежитлова будівля цеху вогнетривкого шамотного припасу (об`єкт житлової нерухомості), загальною площею 4046.2 кв.м., розташована за адресою: АДРЕСА_3 (реєстраційний номер майна: 289197814141), власником якої є ТОВ «СЛАВЛІТ» (ЄДРПОУ: 31858453);
- земельна ділянка загальною площею 2.6442 га, кадастровий номер 1414100000:01:003:0130, розташована за адресою: АДРЕСА_3 (реєстраційний номер майна: 269846314141) власником якої є ТОВ «СЛАВЛІТ» (ЄДРПОУ: 31858453);
- комплекс нежитлових будівель (об`єкт житлової нерухомості), розташованих за адресою: АДРЕСА_4 , (реєстраційний номер майна: 250407214141), власником якої є ТОВ «ТД «ФОРЕСТ»» (ЄДРПОУ: 35192390,);
Ухвалою слідчого судді Мар`їнського районного суду Донецької області від 25.12.2023 накладено арешт на вищезазначені активи, які в ході досудового розслідування визнані речовими доказами постановою слідчого відділу СУ ГУНП в Донецькій області від 15.09.2022.
30.04.2024 року Дніпровським апеляційним судом Ухвалу слідчого судді Мар`їнського районного суду Донецької області від 25 грудня 2023 року якою накладено арешт на майно громадянина російської федерації ОСОБА_13 в кримінальному провадженні № 12022050000000668 від 02.08.2022 за ч. 4 ст. 111-1 КК України залишити без змін, а апеляційну скаргу захисника ОСОБА_14 без задоволення.
Прокурор просить слідчого суддю визначити порядок зберігання речових доказів, шляхом визначення порядку виконання ухвали слідчого судді про арешт майна.
Дослідивши надані матеріали, слідчий суддя вважає, що клопотання підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 98 КПК України, речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
Ураховуючи викладене є обґрунтована необхідність у визначенні порядку зберігання речових доказів, шляхом визначення порядку виконання ухвали слідчого судді про арешт майна.
Так, згідно з абзацом сьомим частини шостої статті 100 КПК України речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості - для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом.
В частині сьомій статті 100 КПК України говориться, що у випадках, передбачених пунктами 2, 4 та абзацом сьомим частини шостої цієї статті, слідчий за погодженням із прокурором або прокурор звертається з відповідним клопотанням до слідчого судді місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого здійснюється досудове розслідування, або до суду під час судового провадження, яке розглядається згідно із статтями 171-173 цього Кодексу. Прокурор у випадку, передбаченому абзацом сьомим частини шостої цієї статті, не пізніше наступного робочого дня з моменту постановлення ухвали слідчого судді, суду надсилає копію цієї ухвали Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, із зверненням щодо прийняття активів, а також вживає невідкладних заходів щодо передачі цих активів Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі Національне агентство) є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, та/або з управління активами, на які накладено арешт або які конфісковано у кримінальному провадженні (частина перша статті 2 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі Закон).
Заснування Національного агентства є результатом:
- імплементації у правову систему України положень Директиви ЄС від 03.04.2014 № 2014/42/EU про арешт та конфіскацію предметів злочинної діяльності і доходів від неї та Рішення Ради ЄС № 2007/845/JHA від 06.12.2007 про співробітництво в сфері повернення активів;
- виконання Україною Плану дій з лібералізації візового режиму з ЄС (який наразі вважається виконаним);
- дотримання вимог Конвенції про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, Конвенції Організації Об`єднаних Націй проти корупції, Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією, Конвенції Ради Європи про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, та про фінансування тероризму;
- впровадження 38 рекомендації Міжнародної групи з протидії відмиванню брудних грошей та Кращих практик щодо адміністрування арештованих активів, затверджених 27.04.2018 в межах підгрупи з кримінально-правових питань «Великої вісімки» (G8);
- виконання приписів Закону України «Про засади державної антикорупційної політики (Антикорупційна стратегія)» на 2014 2017 роки та Державної програми щодо реалізації засад державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційної стратегії) на 2015 2017 роки.
Так, зокрема, «Великою вісімкою» (G8) в межах підгрупи з кримінально - правових питань 27 квітня 2005 року схвалено Кращі практики щодо адміністрування арештованих активів (G8 Best Practices for the Administration of Seized Assets). Як зазначається у відповідних рекомендаціях, вони спрямовані, зокрема, на допомогу державам у збереженні вартості арештованих активів. При цьому, однією з ключових рекомендацій є те, що в судовому провадженні, відповідно до національного законодавства, має бути дозволено продаж активів до винесення остаточного рішення суду по справі та застосування заходів конфіскації або стягнення активів в дохід держави стосовно тих активів, які швидко псуються або швидко знижуються у вартості, наприклад, судна, літаки, автомобілі, тварини, ферми з вирощуванням сільськогосподарських культур тощо. Держава має забезпечити розгляд питання про надання дозволу на продаж до винесення остаточного рішення суду по справі активів, які є надто обтяжливими для управління. В свою чергу, отримані від реалізації доходи повинні бути збережені відповідно до національного законодавства до винесення остаточного рішення суду та застосування заходів конфіскації або стягнення активів в дохід держави.
Основною метою заснування та діяльності Національного агентства є сприяння процесуальній діяльності слідчого, детектива, прокурора, слідчого судді, суду, спрямованій, зокрема, на забезпечення збереження речових доказів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, а також збільшення їх вартості, особливо тих, які підлягають конфіскації, спеціальній конфіскації (стягненню в дохід держави в кримінальному провадженні).
Повноваження Національного агентства з управління арештованим (до конфіскації) майном визначені статтями 1, 9, 10, 19-24 Закону та статтею 100 Кримінального процесуального кодексу України (далі КПК України).
Так, в управління Національному агентству можуть передаватись лише активи, які відповідають наступним умовам:
? вони визнані речовим доказом;
? на них накладено арешт у кримінальному провадженні;
? арешт має передбачати заборону розпорядження (обов`язково), або користування майном (бажано);
? їх сукупна вартість становить понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
? це не завдає шкоди кримінальному провадженню.
Управління активами за Законом є відповідальною діяльністю, що має на меті зберегти економічну вартість активу протягом кримінального провадження, а також примножити її (за можливості).
Закон та КПК України не містять обмежень щодо типів, видів активів, які можуть передаватись в управління Національному агентству, так само як і обмежень щодо видів злочинів, у кримінальних провадженнях з розслідування яких були арештовані відповідні активи.
Приймаючи активи в управління, Національне агентство самостійно не управляє ними (інакше як у спосіб їх реалізації шляхом передання відповідному реалізатору), натомість, обирає професійного управителя конкретним типом активу і передає йому актив в управління, контролює діяльність з управління, або ж передає актив на реалізацію, якщо він підлягає реалізації згідно з Законом та прийнятим на його виконання підзаконним актом.
У статті 19 Закону визначено дві альтернативні підстави передання активів в управління Національному агентству:
- ухвала слідчого судді, суду про передання активів в управління Національному агентству;
- згода власника активів на їх передання в управління Національному агентству.
За змістом статей 19-24 Закону Національне агентство самостійно не здійснює управління активами (інакше як у спосіб їх реалізації). У разі передання Національним агентством активу в управління професійному управителеві за договором, послуги з такого управління можуть бути оплачені виключно з доходів від управління (частини друга та третя статті 21 Закону).
Таким чином, за загальним правилом, управління за Законом у спосіб передання активу в управління за договором управителеві є можливим, якщо таке управління здатне приносити дохід.
За таких обставин, Закон не передбачає можливості управління майном, як Національним агентством самостійно, так і обраним ним управителем за договором, у спосіб суто його зберігання (оскільки зберігання призводить лише до витрат без одержання доходів). При цьому, Національне агентство може організувати деякі заходи зі зберігання арештованого майна, але лише для цілей подальшого передання такого майна в управління професійному управителеві і лише на строк, необхідний для організації такого передання в управління, а також, таке тимчасове (короткотермінове) зберігання не може передбачати витрачання коштів Державного бюджету України.
Згідно з Законом головна мета діяльності Національного агентства за напрямком управління майном забезпечувати (генерувати) надходження до Державного бюджету України, а не видатки з нього.
Саме тому, Національне агентство не має повноважень та прав витрачати кошти Державного бюджету України і самостійно організовувати охорону, відповідальне зберігання, обслуговування, підтримання у належному стані, оперативно управляти та вчиняти інші дії стосовно активів окрім їх передачі для реалізації або в управління за договором. Натомість, відповідні заходи можуть організовуватися управителем відібраним у порядку, встановленому Законом, і оплачуватися виключно з доходів від управління, які отримуються управителем в процесі комерційного використання активу.
Згідно з приписами частини першої статті 9 Закону Національне агентство здійснює заходи з проведення оцінки активів (пункти 3, 4). У зв`язку з чим, обов`язково отримавши в управління майно Національне агентство першочергово проводить його оцінку (встановлює ринкову вартість).
Частиною першою статті 21 Закону встановлено, що управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління.
Відповідно до абзацу сьомого частини шостої статті 100 КПК України речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом.
Частиною четвертою статті 21 Закону передбачено, що майно, в тому числі у вигляді предметів чи великих партій товарів, зберігання якого через громіздкість або з інших причин неможливе без зайвих труднощів, або витрати із забезпечення спеціальних умов зберігання якого чи управління яким співмірні з його вартістю, або яке швидко втрачає свою вартість, а також майно у вигляді товарів або продукції, що піддаються швидкому псуванню, підлягає реалізації за цінами щонайменше не нижче ринкових. Примірний перелік такого майна затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 13.09.2017 № 685 (далі Примірний перелік).
У частині п`ятій статті 21 Закону визначено, що активи, визначені частиною четвертою цієї статті, передаються для реалізації без згоди власника на підставі ухвали слідчого судді або суду, копія якої надсилається Національному агентству негайно після її винесення з відповідним зверненням прокурора. Передача для реалізації активів може також здійснюватися за згодою їх власника, копія якої надається Національному агентству з відповідним зверненням прокурора. Реалізація здійснюється визначеними на конкурсних засадах юридичними особами.
Порядок відбору таких юридичних осіб та порядок реалізації активів визначено постановами Кабінету Міністрів України «Про відбір на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють реалізацію арештованих активів» від 09.08.2017 № 558 та «Про затвердження Порядку реалізації арештованих активів на електронних торгах» від 27.09.2017 № 719.
Відповідно до частини першої статті 21 Закону управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління (за договором).
Активи прийняті Національним агентством в управління, підлягають оцінці, яка здійснюється визначеними за результатами конкурсу суб`єктами оціночної діяльності, та передачі в управління визначеним за результатами конкурсу юридичним особам або фізичним особам підприємцям у порядку, встановленому законодавством про публічні закупівлі.
Управління активами згаданими особами здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до глави 70 Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, визначених Законом.
Управління активами, зазначеними у частині першій статті 21 Закону, здійснюється на умовах ефективності, а також збереження та збільшення їх вартості.
Управитель має право на плату (винагороду), а також на відшкодування необхідних витрат, зроблених ним у зв`язку з управлінням активами, що відраховуються безпосередньо з доходів від використання прийнятих в управління активів.
Управитель не має права відчужувати активи, прийняті ним в управління.
За приписами статті 24 Закону надходження від здійснюваного Національним агентством управління активами, а також кошти, одержані на підставі міжнародних угод щодо розподілу та повернення активів в Україну, перераховуються до Державного бюджету України.
Таким чином, Закон, зокрема, у статті 21, встановлює дискреційні повноваження Національного агентства, які полягають у компетенції Національного агентства самостійно установлювати належність або неналежність активів до видів майна, визначених у Примірному переліку (затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 13.09.2017 № 685), та в залежності від цього визначати, з урахуванням принципу верховенства права, який шлях управління активами є найбільш ефективний, тобто найбільше дозволяє забезпечувати збереження вартості активів, а також її збільшувати (за можливості).
Дискреція це елемент управлінської діяльності. Вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб`єкта. Він не може ухилятися від реалізації своєї компетенції, але й не має права виходити за її межі.
Згідно з положеннями Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Абзацом другим частини першої статті 19 Закону передбачено дві альтернативні підстави управління Національним агентством арештованими активами:
? ухвала слідчого судді або суду;
? згода власника. У зв`язку з чим, Національне агентство не має власної дискреції вирішувати, чим йому управляти, а чим ні.
Абзацом першим частини першої статті 19 Закону встановлено, що Національне агентство здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову лише щодо позову, пред`явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами.
Управління активами діяльність із володіння, користування та/або розпорядження активами, тобто забезпечення збереження активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, та їх економічної вартості або реалізація таких активів чи передача їх в управління відповідно до цього Закону, а також реалізація активів, конфіскованих у кримінальному провадженні (пункт 4 частини першої статті 1 Закону).
Тобто, винесення відповідної ухвали, чи передання Національному агентству активу в управління за згодою власника, свідчить про появу в Національного агентства окремого майнового права управління арештованим активом. Це спеціальне строкове речове право на майно, подібне до інших майнових прав на чуже майно, визначених цивільним законодавством.
Національне агентство при виконанні відповідного судового рішення має керуватися нормами Закону з урахуванням того, що ним має бути забезпечено виконання цього судового рішення таким шляхом (реалізація або управління за договором), яким найбільше досягається мету управління указану в Законі.
При виконанні такого судового рішення з метою досягнення зазначеної в Законі мети управління, Національне агентство має право, зокрема, яке передбачено статтею 21 Закону, самостійно на власний розсуд обирати шлях управління активом (реалізація або передача в управління [за договором]), тобто діяти у межах своєї дискреції.
Під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення та вчиняючи дії, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин справи.
Однак, при здійсненні таких повноважень у будь-якому випадку Національне агентство має ураховувати при прийнятті рішення або вчиненні дії, у межах наявних дискреційних повноважень, зокрема, передбачених статтею 21 Закону, що має бути досягнута визначена Законом мета управління такими активами, з якою власне таке управління до них було застосовано.
Адже, першочерговим, є мета, а похідними до неї самі шляхи її досягнення.
Слідчій суддя вважає, що є достатні підстави для задоволення клопотання.
Керуючись ст.ст.2, 36, 98, 100, 131, 132, 170-174КПК України, слідчий суддя,-
П О С Т А Н О В И В :
Задовольнити клопотанняпро визначення порядку зберіганняречових доказів,шляхом виконанняухвали проарешт майна в кримінальному провадженні №12022050000000668 від 02.08.2022 за ознаками ч. 4 ст. 111-1 КК України.
Визначити порядок зберігання речових доказів шляхом передачі Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів активів громадянина російської федерації ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , та активи підконтрольних йому комерційних підприємств, як бенефіціарному власнику ТОВ «ТД «ФОРЕСТ» (ЄРДПОУ 35192390), ТОВ «ТД «СЛАВКЕРАМ» (ЄРДПОУ 34720792),ТОВ «СЛАВЛІТ» (ЄРДПОУ 31858453), ТОВ «ФОРЕСТ» (ЄРДПОУ 32466473), для здійснення заходів з управління ними у порядку та на умовах, визначених статтею 100 КПК України, статей 19, 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», активів, на які у кримінальному провадженні накладено арешт, та які визнані речовими доказами, а саме:
- транспортний засіб RENAULT MASTER, д.н.з. НОМЕР_1 , 2016 року виробництва, VIN: НОМЕР_2 , з позбавленням власника (належного користувача, уповноважених осіб за довіреністю, тощо) розпоряджатись ним у будь-який спосіб (перереєстрацію на ім`я інших власників, здійснення правочинів купівлі-продажу, дарування, міни, тощо), власником якого є громадянин російської федерації ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ;
- нежитлову будівлю (ангар), загальною площею 445,2 кв.м., розташовану за адресою: АДРЕСА_2 (реєстраційний номер майна: 441514), шляхом заборони до завершення досудового розслідування та судового розгляду відчужувати, розпоряджатись та користуватись майном у будь який спосіб (перереєстрацію на ім`я інших власників, здійснення правочинів купівлі-продажу, дарування, міни, тощо), власником якого є громадянин російської федерації ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ;
- нежитлову будівлю цеху вогнетривкого шамотного припасу (об`єкт житлової нерухомості), загальною площею 4046.2 кв.м., розташовану за адресою: АДРЕСА_3 (реєстраційний номер майна: 289197814141), власником якої є ТОВ «СЛАВЛІТ» (ЄДРПОУ: 31858453), шляхом заборони до завершення досудового розслідування та судового розгляду відчужувати, розпоряджатись та користуватись майном у будь який спосіб (перереєстрацію на ім`я інших власників, здійснення правочинів купівлі-продажу, дарування, міни, тощо);
- земельну ділянку загальною площею 2.6442 га, кадастровий номер 1414100000:01:003:0130, розташовану за адресою: АДРЕСА_3 (реєстраційний номер майна: 269846314141) власником якої є ТОВ «СЛАВЛІТ» (ЄДРПОУ: 31858453) шляхом заборони до завершення досудового розслідування та судового розгляду відчужувати, розпоряджатись та користуватись майном у будь який спосіб (перереєстрацію на ім`я інших власників, здійснення правочинів купівлі-продажу, дарування, міни, тощо);
- комплекс нежитлових будівель (об`єкт житлової нерухомості), розташованих за адресою: АДРЕСА_4 , (реєстраційний номер майна: 250407214141), власником яких є ТОВ «ТД «ФОРЕСТ»» (ЄДРПОУ: 35192390) шляхом заборони до завершення досудового розслідування та судового розгляду відчужувати, розпоряджатись та користуватись майном у будь який спосіб (перереєстрацію на ім`я інших власників, здійснення правочинів купівлі-продажу, дарування, міни, тощо);
Копії ухвали вручити прокурору та іншим заінтересованим особам.
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Мар`їнський районний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2024 |
Оприлюднено | 30.05.2024 |
Номер документу | 119322810 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Інші процесуальні питання |
Кримінальне
Мар`їнський районний суд Донецької області
Ліпчанський С. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні