Рішення
від 20.05.2024 по справі 911/3793/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" травня 2024 р. м. Київ

Справа № 911/3793/23

Господарський суд Київської області у складі:

судді Ейвазової А.Р.,

за участі секретаря судового засідання Стаднік Є.О., розглянувши в судовому засіданні справу за позовом Обухівської міської ради Київської області до Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги», Української міської ради Київської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Обухівської районної ради Київської області про визнання права власності та витребування майна з незаконного володіння, за участі представників від:

позивача Пушенко Н.В. (витяг з реєстру),

відповідача 1 Тимченко Ю.О. (керівник), Форманчук О.В. (наказ, посадова інструкція);

відповідача 2 не з`явилися;

третьої особи - не з`явилися

ВСТАНОВИВ:

Обухівська міська рада Київської області (далі Обухівська міська рада, позивач) звернулась до Господарського суду Київської області з позовом до Комунального некомерційного підприємства Української міської ради Центр первинної медико-санітарної допомоги (далі КНП УМР ЦПМСД, відповідач 1), Української міської ради Київської області (Українська міська рада, відповідач 2) та просить:

- визнати за Обухівською територіальною громадою в особі Обухівської міської ради право власності на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, загальною площею 288,7 кв.м; №1-вигрібна яма; № 2 трубчатий колодязь, розташовані у с.Красне Перше по вул. Юності, буд 39-А Обухівського району Київської області (далі також спірне майно);

- витребувати на користь Обухівської територіальної громади в особі Обухівської міської ради з незаконного володіння КНП УМР ЦПМСД громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, загальною площею 288,7 кв. м; № 1-вигрібна яма; № 2 трубчатий колодязь, що розташовані у с. Красне Перше по вул. Юності, буд 39-А Обухівського району Київської області;

- зобов`язати КНП УМР ЦПМСД передати Обухівській територіальній громаді в особі Обухівської міської ради громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, загальною площею 288.7 кв. м: № 1-вигрібна яма; № 2 трубчатий колодязь, що розташовані у с. Красне Перше по вул. Юності, буд. 39-А Обухівського району Київської області.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на те, що спірне майно є спільною власністю Обухівської міської територіальної громади, на території якої знаходиться таке майно, що задовольняє потреби Обухівської міської територіальної громади і має важливе соціальне значення для забезпечення інтересів жителів сільської місцевості відповідної територіальної громади, однак, з порушенням чинного законодавства передано відповідачу 1 на підставі рішення Обухівської районної ради Київської області від 27.07.2023 №904-42-VIII (т.1 а.с.1-9).

Ухвалою Господарського суду Київської області від 17.01.2024: відкрито провадження у справі за відповідним позовом; вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Обухівську районну раду Київської області; призначено проведення підготовчого засіданні на 07.02.2024 о 14:30; встановлено строки відповідачам для подання відзивів, третій особі пояснення по суті спорі (т.1 а.с.54-56).

Відповідна ухвала доставлена до електронних кабінетів позивача та третьої особи 17.01.2024 о 14:55 (т.1 а.с.58,60); відповідачам копія ухвали направлена поштою (т.1 а.с.57, зворот). При цьому, поштове відправлення №0600080002472, яким відповідачу 1 КНП УМР «ЦПМСД», направлено вказану ухвалу за адресою, яка відповідає адресі, вказаній у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як станом на 22.12.2023, так і станом на 30.01.2024 (т.1 а.с 38,68), повернуто до суду з довідкою від 26.01.2024 відділення поштового зв`язку, у якій причиною повернення вказано: «адресат відсутній за вказаною адресою» (т.1 а.с.63-67). Копія вказаної ухвали вручена відповідачу 2 Українській міській раді 13.02.2024, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення №0600082152595 (т.1 а.с.84).

В силу п.1 ч.1 ст.232 ГПК України ухвала є видом судового рішення.

Відповідно до п.п.2, 3,5 ч.6 ст.242 ГПК України днем вручення судового рішення є: день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про вручення судового рішення; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки, зокрема, про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Отже, ухвала від 17.01.2024 вважається врученою: позивачу та третій особі 17.01.2024; відповідачу 1 26.01.2024; відповідачу 2 13.02.2024.

Ухвалою від 07.02.2024, яка занесена до протоколу підготовчого засідання (т.1 а.с.78), підготовче засідання відкладено на підставі п.3 ч.2 ст.183 ГПК України, враховуючи, що не всі питання, які підлягали вирішенню у підготовчому засіданні, могли бути вирішені, зважаючи на те, що на момент його проведення суд не отримав відзивів та пояснень третьої особи, а строки для їх подання ще не закінчились, а також відсутність даних про вручення ухвали відповідачу 2.

20.02.2024, з пропущенням встановленого судом строку, відповідачем 1 КНП УМР «ЦПМСД» через підсистему «Електронний суд» (т.1 а.с.85-88), а у подальшому поштою (т.1 а.с.147-151), подано відзив на позов, у якому відповідач 1 просить у задоволенні позову відмовити повністю.

Відхиляючи заявлені вимоги, відповідач 1 вказує на те, що:

-рішення щодо передачі спірного майна прийнято третьою особою та не оскаржено у встановленому порядку;

-спірне майно побудовано на підставі договору підряду, укладеного між Комунальним некомерційним підприємством Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» (далі КНП ОРР «ОРЦПМСД») та підрядною організацією на виділені як субвенція кошти з державного бюджету місцевому бюджету, на земельній ділянці, що надана Красненською сільською радою під забудову КНП ОРР «ОРЦПМСД» (т.1 а.с.85-88).

23.02.2024 позивачем, до встановлення строку для подання відповідної заяви по суті, через системи «Електронний суд» подано відповідь на відзив (т.1 а.с.206-209), у якій позивач вказує, що:

- при передачі спірного майна третьою особою не враховано, що відповідне майно мало бути передано до спільної власності тим територіальним громадам, на території яких це майно знаходиться та задовольняє потреби таких громад;

- Українською міською радою не приймалось рішення про надання згоди на прийняття об`єкта до комунальної власності відповідної територіальної громади та про прийняття об`єкта до комунальної власності, створення комісії з прийняття, а об`єкт фактично перейшов у власність при передачі юридичної особи;

- будівництво спірного майна здійснювалось за бюджетні кошти і такий об`єкт повинен був бути зареєстрований як спільна власність територіальних громад Обухівського району і уповноважена особа Обухівська районна рада мала передати його некомерційному підприємству в оперативне управління;

- спірний об`єкт не включений до статутного капіталу відповідача 1 КНП УМР «ЦПМСД» як правонаступника, а державна реєстрація об`єкта незмінена.

28.02.2024 до суду надійшла заява третьої особи про розгляд справи за відсутності представника (т.1 а.с.219).

28.02.2024 судом прийнято ухвали, занесені до протоколу підготовчого засідання (т.1 а.с.221-224), якими: продовжено строк для подання відзиву на прийнято його; прийнято відповідь на відзив та встановлено відповідачу 1 строк для подання заперечення; оголошено перерву в підготовчому засіданні до 14:30 18.03.2024 (т.1 а.с.221-224).

Строк для подання відзив на позов продовжено судом з власної ініціативи відповідно до ч.2 ст.119 ГПК України, враховуючи обставини пропущення такого строку, вказані у відзиві відповідачем 1, а також враховуючи на те, що відповідачем 1 фактично не отримано ухвалу про відкриття провадження у справі, встановлення судом мінімального строку для подання відзиву, який в силу ч.8 ст.165 ГПК України, не може бути меншим п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, подання позивачем відповіді на такий відзив та з метою повного та об`єктивного вирішення спору.

Відповідь на відзив прийнята судом, оскільки реалізація права на подання такої заяви по суті до встановлення судом у підготовчому засіданні відповідного строку не порушує прав учасників.

Строк для подання заперечення встановлено судом на підставі п.12 ч.2 ст.182, ч.4 ст.167 ГПК України.

Перерва у підготовчому засіданні оголошена судом на підставі ч.5 ст.183 ГПК України, враховуючи встановлення строку для подання заперечення, копія якого сторонами має бути отримана завчасно до початку розгляду справи по суті, що вбачається із змісту ч.4 ст.167 ГРК України.

01.03.2024 з дотриманням встановленого судом строку відповідачем 1 подано заперечення (т.1 а.с.229-230), у якому відповідач 1 зазначає, що:

- він та відповідач 2 Українська міська рада не є належними відповідачами, оскільки рішення про передачу майна комунального некомерційного підприємства прийнято третьою особою;

- чинне законодавство не встановлює заборону комунальним некомерційним підприємствам мати на праві комунальної власності об`єкти нерухомого майна.

Відзиву на позов у встановлений судом строк від відповідача 2 суд не отримав, з клопотанням про продовження відповідного строку відповідач до прийняття рішення у даній справі не звертався.

Третя особа правом на подання пояснень щодо позову та відзиву не скористалась у строк, визначений судом; з клопотанням про продовження встановленого судом строку для подання пояснень третя особа до суду не зверталась до прийняття рішення у справі.

Ухвалою від 18.03.2024, яка занесена до протоколу підготовчого засідання (т.1 а.с.236-237), судом закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 10.04.2024 о 15:00.

Судом закрито підготовче провадження на підставі ч.3 ст.185 ГПК України, оскільки виконані завдання підготовчого провадження, визначені ч.1 ст.177 ГПК України.

04.04.2024 від позивача надійшли додаткові пояснення, у яких позивач просив врахувати, що у схожій справі - №911/3794/23, у якій беруть участь ті ж сторони, задоволено вимоги позивача (т.1 а.с.247-248).

10.04.2024 в судове засідання з`явились представники позивача та відповідачів 1,2; представник третьої особи в судове засідання не з`явився і про причини неявки представника третя особа суд не повідомила; про дату, час і місце судового засідання третя особа повідомлена шляхом направлення ухвали від 18.03.2024, яка доставлена до електронного кабінету третьої особи 18.03.2024 о 17:01, про що свідчить довідка про доставку електронного листа (т.1 а.с.241), та вважається врученою, відповідно до ч.6 ст.242 ГПК України, наступного робочого дня.

Позивач заявлені вимоги підтримав у повному обсязі; відповідачі 1,2 щодо задоволення позову заперечували та просили у його задоволенні відмовити.

Ухвалами, які занесені до протоколів судового засідання від 10.04.2024 (т.2 а.с.2-7), 24.04.2024 (т.1 а.с.11-13), в судовому засіданні оголошено перерву відповідно - до 16:30 24.04.2024 та до 14:30 20.05.2024 на підставі ч.2 ст.216 ГПК України.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.

08.10.2018 між Красненською сільською радою та КНП ОРР «ОРЦПМСД» укладено договір про надання права забудови земельної ділянки (суперфицій) (т.1 а.с.89-92, 152-155; далі договір суперфіцію), за умовами якого КНП ОРР «ЦПМСД» надано у строкове безоплатне користування земельну ділянку, що є комунальною власністю, площею 0,0966га з кадастровим номером 3223185101:01:009:0075 для будівництва об`єкта містобудування амбулаторії первинної медичної допомоги по вул. Юності в с. Красне Перше Обухівського району Київської області (п.1.1 договору суперфицію).

Відповідно до п.2.2, п.8.1 договору суперфицію: земельна ділянка передається у користування для будівництва та експлуатації і не вилучається з комунальної власності Красненської сільської ради; право власності на об`єкт нерухомого майна, що побудований на відповідній земельній ділянці, належить суперфіціарією - КНП ОРР «ОРЦМСД»

Договір суперфіцію укладено строк на 49 років (п.9.1 зазначеного договору).

Відповідний договір укладено на підставі рішення Красненської сільської ради від 08.10.2018 №156.20.VII «Про надання дозволу на укладення договору (суперфіцію)» (т.1 а.с.93, зворот; а.с.156, зворот).

Відомості про право комунальної власності на вказану земельну ділянку, що є об`єктом користування за договором суперфіцію, внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 19.09.2018, що вбачається з відповідного витягу (т.1 а.с.96, зворот; т.1 а.с.159, зворот); така земельна ділянка внесена до Державного земельного кадастру, про що свідчить витяг (т.1 а.с.94-96, 157-159).

Вищевказана земельна ділянка передана Крсненською сільською радою суперфіціарію КНП ОРР «ОРЦПМСД» за актом приймання-передачі 08.10.2018 (т.1 а.с.93-96, 156), а право її забудови зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.10.2018 (т.1 а.с.97, 160).

19.10.2018 рішенням Обухівської районної ради №857,33.VII «Про внесення змін до рішення Обухівської районної ради від 22.12.2017 №626.26.VII «Про районний бюджет Обухівського району на 2018 рік» (т.1 а.с.119-133, 181-185) внесено зміни, зокрема, що передбачають субвенції з місцевого бюджету на реалізацію заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров`я у сільській місцевості за рахунок залишку коштів відповідної субвенції з державного бюджету, що утворився на кінець 2017 року в сумі 18084,5тис.грн ( п.12). Так, додатком №6 «Перелік об`єктів, видатки на які у 2018 році будуть проводитися за рахунок коштів бюджету розвитку» до рішення Обухівської районної ради «Про районний бюджет Обухівського району на 2018 рік» від 22.12.2017 №6263.26.VII внесено зміни, що передбачають Обухівській районній державній адміністрації 19927,2тис.грн видатків за програмою «Виконання інвестиційних проектів в рамках реалізації заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров`я у сільській місцевості», у т.ч. за об`єктом: «будівництво комунальних закладів охорони здоров`я (амбулаторії первинної медичної допомоги по вулиці Юності в с. Красне Перше Обухівського району Київської області).

07.11.2018 між ТОВ «АРХ24» та КНП ОРР «ОРЦПМСД» укладено договір №07/11/1 на виготовлення проектно-кошторисної документації (т.1 а.с.98-102, 161-165), що передбачає оплатне виготовлення проектно-кошторисної документації на будівництво об`єкту «Амбулаторія первинної медичної допомоги по вул. Юності в с. Красне Перше Обухівського району».

04.02.2019 між ТОВ «Монтажно-будівельна компанія «Будмонтаж» (генпідрядник) та КНП ОРР «ОРЦПМСД» (замовник) укладено договір підряду №2019/02/05 (далі договір підряду) з додатками, яким передбачено оплатне будівництво об`єкта амбулаторії первинної медичної допомоги по вул. Юності в с. Перше Красне Обухівського району Київської області (т.1 а.с.103-117, 166-172).

Договірна ціна робіт складає 6 800 000грн; фінансування будівництва об`єкту здійснюється на підставі наказів Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №187 від 26.07.2018, №354 від 18.12.2018 відповідно на суми 5 218636грн, 973364грн та з місцевого бюджету у розмірі не менше 10% - 688 000грн (п.2.1 договору підряду).

12.02.2019 заявою за №151898 повідомлено Департамент архітектурно-будівельної інспекції України у Київській області про початок будівельних робіт об`єкта амбулаторії первинної медичної допомоги (нове будівництво) за адресою: Київська область Обухівський район, с. Красне Перше (т.1 а.с.134, 186).

Також, 19.03.2020 між КНП ОРР «ОРЦПМСД» (замовник) та ТОВ Монтажно-будівельна компанія Будмонтаж (генпідрядник) укладено договір підряду №2020/03/02 (далі договір підряду №2020/03/02; т.1 а.с.174-180), що передбачає оплатне виконання робіт по об`єкту: «Будівництво амбулаторії первинної медичної допомоги по вул. Юності в с. Красне Перше Обухівського району Київської області» корегування.

Договірна ціна робіт за договором підряду №2020/03/02 становить 810 372,53грн та фінансування робіт здійснюється наступним чином: на підставі наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №354 від 18.12.2018 на суму 729 335,28грн та з місцевого бюджету у розмірі не менше 10% - 81 037,25грн (п.2.1 договору підряду №2020/03/02).

08.06.2020 на замовлення КНП ОРР «ОРЦПМСД» виготовлено технічний паспорт на збудований об`єкт громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами (Київська область, Обухівський район, с. Красне Перше, вул. Юності 39А (а.с.135-138, 188-191).

18.06.2020 Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції України у Київській області зареєстровано декларацію про готовність відповідного об`єкта до експлуатації (т.1 а.с.139, 193-192).

25.06.2020 рішенням Красненської сільської ради №322 «Про присвоєння поштової адреси амбулаторії первинної медичної допомоги» присвоєну поштову адресу амбулаторії первинної медичної допомоги: Київська область, Обухівський район, с. Красне Перше, вул. Юності, 39А (т.1 а.с.140, 194).

14.07.2020 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, як вбачається з відповідного витягу за №217106190 від 21.07.2020 (т.1 а.с.141,195), зареєстровано право комунальної власності на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами загальною площею 288,7кв.м (А амбулаторія первинної медичної допомоги; №1 вигрібна яма; №2 трубчатий колодязь), розташований на земельній ділянці за №3223185101:01:009:0075 за адресою: Київська область, Обухівський район, с. Красне Перше, вул. Юності, 39А; власником відповідного майна вказано КНП ОРР «ОРЦПМСД».

28.12.2020 Обухівською районною радою Київської області прийнято рішення №35.3.VIII «Про передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Обухівського району до комунальної власності Української міської ради юридичних осіб публічного права»(т.1 а.с.22-23), відповідно до якого:

- надано згоду на передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Обухівського району до комунальної власності Української міської ради об`єктів спільної власності, які знаходяться на території Української об`єднаної територіальної громади, зазначене у додатку до такого рішення;

-передано до спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Обухівського району до комунальної власності Української міської ради обладнання, речі та інші матеріали, які забезпечують роботу закладів, зазначених у додатку;

-вирішено вийти із складу засновників комунальних закладів Обухівської районної ради, що передаються із спільної власності територіальних громад Української міської ради.

Зокрема, відповідно до додатку до такого рішення (т.1 а.с.24-25) до спільної власності територіальних громад Української міської ради передається КНП ОРР «ОРЦПМСД» (Київська область, Обухівський район, м. Українка, вул. Київська,1).

До матеріалів справи позивачем надано копію звернення Виконавчого комітету Обухівської міської ради від 14.01.2021 за вих.№95 до третьої особи щодо прийняття рішення про передачу нерухомого майна, у т.ч. спірного майна у власність Обухівської міської територіальної громади в особі Обухівської міської ради з посиланням на те, що засновником КНП ОРР ОРЦПМСД є Обухівська районна рада і відповідне майно перебуває у власності територіальних громад сіл, селищ, міст Обухівського району Київської області (т.1 а.с.11). Доказів направлення відповідного звернення третій особі під час розгляду даної справи позивачем не надано, тому суд вважає відповідну обставину недоведеною.

Рішенням Обухівської міської ради від 28.01.2021 №96-4-VIII «Про ухвалення звернення до Обухівської районної ради Київської області про невідкладну передачу майна закладів охорони здоров`я, надання соціальних послуг, культури та іншого, яке знаходиться (розташоване) у населених пунктах, що увійшли у сформовану Обухівську міську територіальну громаду і має значення для сталого економічного розвитку» постановлено звернутись з відповідного питання до третьої особи (т.1 а.с.17); звернення є додатком до відповідного рішення. Доказів фактичної реалізації відповідного рішення направлення/вручення третій особі відповідного затвердженого зверненням позивачем не надано.

Рішенням Обухівської міської ради від 27.07.2023 №904-42-VIII «Про ухвалення звернення до Обухівської районної ради Київської області про невідкладну передачу майна та речей (обладнання) закладів охорони здоров`я сіл Григорівка та Красного Першого, що увійшли у сформовану Обухівську міську територіальну громаду і мають значення для якості надання жителям первинної медико-санітарної допомоги» вирішено звернутись з питань передачі майна та речей (обладнання) закладів охорони здоров`я сіл Григорівка та Красного Першого до Української міської ради (т.1 а.с.13-16); звернення є додатком до відповідного рішення.

Листом від 17.08.2023 за вих.№3136 Виконавчий комітет Обухівської міської ради Київської області звернувся до Української міської ради щодо розгляду та виконання рішення Обухівської міської ради Київської області від 27.07.2023 №904-42-VIII (т.1 а.с.26), на яке Виконавчий комітет Української міської ради листом від 20.112023 за №4578/3-23 (т.1 а.с.27) надав копію листа відповідача 1 - УНП УМР «ЦПМСД» від 13.11.2023 №322, у якому такий відповідач повідомив про передачу амбулаторій, у т.ч. в с. Красне Перше до його статутного капіталу та належність такого майна відповідачу 2 Українській міській раді (т.1 в.с.28, зворот).

Відповідно до інформаційної довідки від 04.10.2023 №349012816 (т.1 а.с.20-21) право власності на спірне майно зареєстровано за КНП ОРР «ОРЦПМСД» на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 21.07.2020 №53221575 державного реєстратора Обухівської районної державної адміністрації Київської області Тимченка А.С. Право на спірне майно зареєстровано на підставі наступних документів: рішення Красненської сільської ради №322 від 25.06.2020, декларації про готовність об`єкта до експлуатації КС 141201701325 від 18.06.2020 Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України у Київській області, технічного паспорту 90-19 від 08.06.2020, складеного фізичною особою-підприємцєм Макодзеба Іваном Борисовичем.

Листом від 13.10.2023 за вих.№297 КНП УМР «ЦПМСД» повідомило позивача, що балансова вартість спірного майна складає 7 177 733,52грн (т.1 а.с.18).

Листом від 26.10.2023 за вих. 100/02,03-266 третя особа повідомила позивача про передачу КП УМР «ЦПМСД» із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Обухівського району Київської області до комунальної власності Української міської територіальної громади спірного майна та неможливість надання інформації щодо балансової вартості спірного майна (т.1 а.с.17). У вказаному листі є посилання на те, що таку відповідь надано на лист позивача від 11.10.2023 за вих. №3454 щодо надання інформації про балансову вартість, зокрема, громадського будинку з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, 288,7кв.м, №1- вигрібна яма; №2 трубчатий колодязь (розташовані у м. Красне Перше Обухівського району Київської області по вул. Юності, 39А).

Предметом спору у даній справі є належність позивачу права власності на спірне майно, підставність перебування такого майна у володінні відповідача 1 та наявність у нього обов`язку передати таке майно позивачу.

Заявлені вимоги є такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав, враховуючи наступне.

Як визначено ч.1 ст.316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном, що установлено ч.1 ст.317 ЦК України.

За змістом ч.ч.1, 2 ст.319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власна власний розсуд та має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.

В силу ч.1 ст.328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

Одним із способів захисту права власника є витребування свого майна від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа таким майном, що вбачається із змісту ч.1 ст.387 ЦК України.

Згідно ч.1 ст.392 ЦК України власник майна може пред`явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.

Отже, позов про визнання права власності та щодо витребування власного майна від іншої особи має право пред`явити власник такого майна, разом з тим, у даній справі позивачем не доведено набуття у встановленому порядку права власності на спірне майно, на захист якого ним подано позов про визнання такого права та його витребування.

Так, у даній справі встановлено, що відповідне майно є новоствореним, фінансування створення якого здійснено за рахунок субвенцій з державного бюджету та коштів місцевого бюджету за договором підряду, укладеним некомерційним комунальним підприємством - НКП ОРР «ОРЦМСД».

Згідно ч.ч.2,3 ст.169 ЦК України територіальні громади можуть створювати юридичні особи: публічного права (комунальні підприємства, спільні комунальні підприємства, навчальні заклади тощо) у випадках та в порядку, встановлених Конституцією України та законом; приватного права (підприємницькі товариства тощо), брати участь в їх діяльності на загальних підставах, якщо інше не встановлено законом.

Як визначено ч.ч.1,3 ст.63 ГК України: залежно від форм власності, передбачених законом, в Україні можуть діяти, зокрема, комунальне підприємство, що діє на основі комунальної власності територіальної громади; залежно від способу утворення (заснування) та формування статутного капіталу в Україні діють підприємства унітарні та корпоративні. При цьому, ч.4 відповідної статті установлено, що унітарне підприємство створюється одним засновником, який виділяє необхідне для того майно, формує відповідно до закону статутний капітал, не поділений на частки (паї), затверджує статут, розподіляє доходи, безпосередньо або через керівника, який призначається (обирається) засновником (наглядовою радою такого підприємства у разі її утворення), керує підприємством і формує його трудовий колектив на засадах трудового найму, вирішує питання реорганізації та ліквідації підприємства; унітарними є підприємства державні, комунальні, підприємства, засновані на власності об`єднання громадян, релігійної організації або на приватній власності засновника.

Згідно ч.ч.1,2 ст.78 ГК України: комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління; орган, до сфери управління якого входить комунальне унітарне підприємство, є представником власника - відповідної територіальної громади і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Майно комунального унітарного підприємства, як визначено ч.3 ст.78 ГК України перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство), а його статутний капітал, що передбачено ч.4 згаданої статті утворюється органом, до сфери управління якого воно належить, а його розмір визначається відповідною місцевою радою.

Отже, враховуючи спосіб створення КНП ОРР «ОРЦПМСД», форму його власності, спосіб формування статутного капіталу, така особа є комунальним унітарним підприємством, а саме комунальним некомерційним підприємством, і все майно такого підприємства, у т.ч. спірне перебувало у спільній комунальній власності відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст Обухівського району. При цьому, інформація про те, що власником такого майна є саме комунальне унітарне підприємство КНП ОРР «ОРЦПМСД» у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не змінює статусу такого майна та форми його власності.

Так, як визначено п.10 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна в силу відповідної норми здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу.

Як визначено п.71 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснює Кабінет Міністрів України.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №715-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Київської області» визначено, що до складу Обухівської міської територіальної громади з адміністративним центром у м. Обухові входить, зокрема, територіальна громада (населений пункт), Красненська Перша.

Підпунктом 10 п.1 постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 №087-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» у Київській області утворено Обухівський район (з адміністративним центром у місті Обухів) у складі територій Богуславської міської, Васильківської міської, Кагарлицької міської, Козинської селищної, Миронівської міської, Обухівської міської, Ржищівської міської, Української міської, Феодосіївської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України з одночасною ліквідацією згідно з пп.10 п.3 такої постанови у Київській області: Баришівського, Білоцерківського, Богуславського, Бориспільського, Бородянського, Броварського, Васильківського, Вишгородського, Володарського, Згурівського, Іванківського, Кагарлицького, Києво-Святошинського, Макарівського, Миронівського, Обухівського, Переяслав-Хмельницького, Поліського, Рокитнянського, Сквирського, Ставищенського, Таращанського, Тетіївського, Фастівського, Яготинського районів.

17.11.2020 прийнято Закон України №1009-IX«Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» (далі Закон України №1009-ІХ), який набрав чинності, в силу п.1 його Прикінцевих та перехідних положень, з дня, наступного за днем його опублікування, тобто 06.12.2020. Зазначеним Законом внесено зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідно до змін, внесених Законом України №1009-ІХ до п.10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України (далі БК України).

В силу п.39 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК України, до якого внесено зміни Законом №1081-ІХ від 15.12.2020, районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом із 1 січня 2021 року видатки на функціонування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад.

Пунктом 1 ст.89 БК України передбачено, щодо видатків, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад, належать видатки на охорону здоров`я.

У даній справі встановлено, що уповноважена на те особа - Обухівська районна рада до 01.07.2021 28.12.2020 прийняла рішення щодо передачі із спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Обухівського району до комунальної власності Української міської ради, зокрема, об`єкту спільної власності, який знаходився на території Української об`єднаної територіальної громади, - підприємства комунальної власності - КНП ОРР «ОРЦПМСД» (Київська область, Обухівський район, м. Українка, вул. Київська, 1; ідентифікаційний код 37910005) із виходом із складу засновників такого підприємства.

За відповідним підприємством, що є комунальним некомерційним підприємством, закріплювалось майно, що належить йому на праві оперативного управління, у тому числі набуте відповідною об`єднаною територіальною громадою після створення такого підприємства.

При цьому, позивач помилково вважає, що Обухівська районна рада не мала права передавати у складі майна підприємства спірне нерухоме майно, оскільки виходячи із положень наведених норм матеріального права, підлягали передачі саме об`єкти комунальної власності установи та заклади (з активами та пасивами), а не окреме нерухоме майно, за місцем його розташування. Поряд з цим, сам заклад КНП ОРР «ОРЦПМСД» був зареєстрований на території Української міської територіальної громади у м. Українка.

Так, поняття «заклад охорони здоров`я» розкривається через норми Закону України від 19.11.1992 №2880-ХІІ «Основи законодавства України про охорону здоров`я» з відповідними змінами та доповненнями, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі Закон № 2880-ХІІ).

Так, в силу ст.3 Закону №2880-ХІІ, закладом охорони здоров`я є юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації.

Відповідно до ч.2 ст.16 Закону №2880-ХІІ порядок створення, припинення закладів охорони здоров`я, особливості діяльності визначаються законом.

Як установлено ч.3 ст.16 Закону №2880-ХІІ, мережа державних і комунальних закладів охорони здоров`я формується з урахуванням планів розвитку госпітальних округів, потреб населення у медичному обслуговуванні, необхідності забезпечення належної якості такого обслуговування, своєчасності, доступності для громадян, ефективного використання матеріальних, трудових і фінансових ресурсів.

В силу ч.4 такої статті, з метою забезпечення територіальної доступності якісної медичної та реабілітаційної допомоги населенню визначається госпітальний округ, який поділяється на госпітальні кластери, в межах яких організовано комплексний доступ населення до медичного обслуговування в стаціонарних умовах. Межі госпітальних округів та госпітальних кластерів, порядок їх визначення та функціонування, а також порядок визначення кластерних, надкластерних та інших видів закладів охорони здоров`я, що входять до спроможної мережі закладів охорони здоров`я госпітального округу, визначаються Кабінетом Міністрів України на основі потреб населення у комплексному медичному обслуговуванні в стаціонарних умовах.

Органи місцевого самоврядування, що установлено ст.16 Закону №2880-ХІІ, здійснюють планування розвитку мережі закладів охорони здоров`я комунальної форми власності, приймають рішення про створення, припинення, реорганізацію чи перепрофілювання закладів охорони здоров`я з урахуванням затвердженого у встановленому порядку плану розвитку госпітального округу.

Заклад охорони здоров`я провадить свою діяльність на підставі статуту (положення), що затверджується власником закладу (уповноваженим ним органом), що передбачено ст.16 Закону №2880-ХІІ.

Таким чином, закладом охорони здоров`я, у даному випадку є саме підприємство - КНП ОРР «ОРЦПМСД», що зареєстровано у м. Українка, а не окреме нерухоме майно - приміщення окремої амбулаторіїі, що є комунальною власністю знаходиться в оперативному управлінні такого підприємства.

Судом не встановлено у даній справі, що до моменту передачі відповідного об`єкту комунальної власності вказаного комунального некомерційного підприємства Українській міській раді та виходу із складу засновників такого підприємства третьої особи позивач звертався до Обухівської районної ради уповноваженої у даному випадку особи з питань вилучення окремого нерухомого майна (спірного майна) у КНП ОРР «ОРЦПМСД» або відповідної амбулаторії з усім її обладнанням та передачі його у власність Обухівської міської територіальної громади як такого, що обслуговує виключно населення такої громади чи окремого населеного пункту, що увійшов до такої громади.

Під час розгляду даної справи також не встановлено, що відповідна амбулаторія в с.Красне Перше обслуговує виключно мешканців відповідної територіальної громади.

Враховуючи зазначене, підстав для задоволення заявлених вимог не має, оскільки судом не встановлено фактів переходу права власності на спірне майно до позивача, безпідставного його перебування у володінні відповідача 1 КНП УМР «ЦПМСД» та наявності у відповідача 1 обов`язку його передати позивачу.

Відповідно до ст.129 ГПК України витрати по оплаті судового збору, понесені позивачем, суд покладає на позивача, враховуючи відмову у задоволенні заявлених вимог.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 129, 232-233, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити повністю у задоволенні позову Обухівської міської ради Київської області (ідентифікаційний код 35161650; 08700, Київська область, м. Обухів, вул. Київська, 10) до Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» (ідентифікаційний код 37910005; Київська область, Обухівський район, м. Українка, вул. Київська, 1), Української міської ради Київської області (ідентифікаційний код 35161509, 08720, Київська область, Обухівський район, м.Українка, пл. Шевченка, 1), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Обухівської районної ради Київської області (ідентифікаційний код 04632705; 08700, Київська область, м. Обухів, вул. Малишка, 10) про:

- визнання права власності за Обухівською територіальною громадою в особі Обухівської міської ради на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, загальною площею 288,7 кв.м; №1-вигрібна яма; № 2 трубчатий колодязь, розташованими у с.Красне Перше по вул. Юності, буд 39-А Обухівського району Київської області;

- витребування на користь Обухівської територіальної громади в особі Обухівської міської ради з незаконного володіння Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» відповідного майна та зобов`язання Комунальне некомерційне підприємство Української міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» передати відповідне майно Обухівській територіальній громаді в особі Обухівської міської ради.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга подається протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення у порядку, встановленому ст.257 ГПК України.

Повний текст рішення складено 30.05.2024.

Суддя А.Р. Ейвазова

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення20.05.2024
Оприлюднено31.05.2024
Номер документу119387780
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо визнання права власності

Судовий реєстр по справі —911/3793/23

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Постанова від 07.08.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Євсіков О.О.

Ухвала від 19.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Євсіков О.О.

Рішення від 20.05.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 24.04.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 10.04.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 28.02.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 07.02.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Ухвала від 02.02.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні