Постанова
від 04.06.2024 по справі 903/255/23
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33601 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 червня 2024 року Справа № 903/255/23

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Бучинська Г.Б., суддя Василишин А.Р. , суддя Філіпова Т.Л.

при секретарі судового засідання Першко А.А.

за участю представників сторін:

від позивача - не з`явився

від відповідача - Гаврищук А.О.

від третьої особи 1 - Ярчук О.В., Кравчук Р.С.

від третьої особи 2 - не з`явився

прокурор - Манжаюк Д.Л.

розглянувши апеляційну скаргу ТОВ "Карпус" на рішення Господарського суду Волинської області від 21 лютого 2024 року у справі №903/255/23 (повний текст складено 01 березня 2024 року, суддя Якушева І.О.)

за позовом керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної державної (військової) адміністрації,

третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Регіонального офісу водних ресурсів у Волинській області (третя особа 1)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпус",

третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Державного агентства меліорації та рибного господарства України в особі Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Волинській області (третя особа 2)

про звільнення та повернення земельної ділянки водного фонду, а також розташованого на ній водосховища загальнодержавного значення

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Волинської області від 27 червня 2023 року у справі №903/255/23 частково задоволено позов керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної державної (військової) адміністрації про звільнення та повернення земельної ділянки водного фонду, а також розташованого на ній водосховища загальнодержавного значення.

Ухвалено усунути перешкоди державі у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду, зобов`язавши Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпус" повернути державі в особі Волинської обласної державної (військової) адміністрації земельну ділянку водного фонду на території Колодяжненської об`єднаної територіальної громади Ковельського району Волинської області, площею 51га та розташований на ній водний об`єкт - Кричевичівське водосховище, шляхом складання акту приймання-передачі.

Присуджено до стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпус" на користь Волинської обласної прокуратури 2684 грн. витрат по сплаті судового збору.

Відмовлено у позові в частині усунення перешкод державі у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду, зобов`язавши Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпус" звільнити зайняту ним земельну ділянку водного фонду державної форми власності на території Колодяжненської об`єднаної територіальної громади Ковельського району площею 51га та розташованого на ній водного об`єкту - Кричевичівське водосховище, шляхом демонтажу встановлених на земельній ділянці по периметру водосховища у межах прибережної захисної смуги 45 дерев`яних пірсів, 4 будинків для відпочинку (3 дерев`яних та 1 з металопрофілю), 4 альтанок (бесідок), 9 дерев`яних вбиралень, 3 дерев`яних кабінок для переодягання, 5 металевих стовпців для освітлення території.

Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 30 серпня 2023 року у справі №903/255/23 рішення Господарського суду Волинської області від 27 червня 2023 року залишено без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 08 листопада 2023 року у справі №903/255/23 скасовано постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 30 серпня 2023 року та рішення Господарського суду Волинської області від 27 червня 2023 року у справі №903/255/23 в частині відмови у задоволенні позовних вимог про усунення перешкод державі у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду, зобов`язавши Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпус" звільнити зайняту ним земельну ділянку водного фонду державної форми власності на території Колодяжненської об`єднаної територіальної громади Ковельського району площею 51 га та розташованого на ній водного об`єкту - Кричевичівське водосховище, шляхом демонтажу встановлених на земельній ділянці по периметру водосховища у межах прибережної захисної смуги 45 дерев`яних пірсів, 4 будинків для відпочинку (3 дерев`яних та 1 з металопрофілю), 4 альтанок (бесідок), 9 дерев`яних вбиралень, 3 дерев`яних кабінок для переодягання, 5 металевих стовпців для освітлення території. Справу №903/255/23 в цій частині направлено на новий розгляд до місцевого господарського суду.

Рішенням Господарського суду Волинської області від 21 лютого 2024 року у справі №903/255/23 задоволено позов керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної державної (військової) адміністрації, третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Регіонального офісу водних ресурсів у Волинській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпус", третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Державного агентства меліорації та рибного господарства України в особі Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Волинській області про звільнення та повернення земельної ділянки водного фонду, а також розташованого на ній водосховища загальнодержавного значення.

Вирішено усунути перешкоди державі у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду та зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпус" (43020, Волинська обл., м.Луцьк, вул. Зв`язківців, буд. 6, код ЄДРПОУ 39505183) звільнити зайняту ним земельну ділянку водного фонду державної форми власності на території Колодяжненської об`єднаної територіальної громади Ковельського району площею 51 га та розташованого на ній водного об`єкту - Кричевичівське водосховище шляхом демонтажу встановлених на земельній ділянці по периметру водосховища у межах прибережної захисної смуги 45 дерев`яних пірсів, 4 будинків для відпочинку (3 дерев`яних та 1 з металопрофілю), 4 альтанок (бесідок), 9 дерев`яних вбиралень, 3 дерев`яних кабінок для переодягання, 5 металевих стовпців для освітлення території.

Присуджено до стягнення з Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпус" (43020, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Зв`язківців, буд. 6, код ЄДРПОУ 39505183) на користь Волинської обласної прокуратури (43000, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Винниченка, буд. 15, код ЄДРПОУ 02909915) 2684 грн. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору.

Вказане рішення мотивоване тим, що лише ТОВ "Карпус" використовує Кричевичівське водосховище, послуги з рибальства надаються саме відповідачем, інших користувачів при проведенні рейдів встановлено не було. Тому, на переконання місцевого суду, доводи відповідача про те, що ТОВ "Карпус" здійснює лише вселення водних біоресурсів, не відповідають дійсності і спростовуються доказами, які містяться у матеріалах справи. Крім цього, актами перевірок, актами обстеження, оглядами місця події, які проводилися Головним управлінням Держегеокадастру у Волинській області, Державною екологічною інспекцією у Волинській області, Регіональним офісом водних ресурсів у Волинській області, СВ Ковельського РУП ГУНП у Волинській області впродовж 2016 - 2023 років встановлено, що саме ТОВ "Карпус" використовує Кричевичівське водосховище за відсутності правовстановлюючих документів та неправомірно встановило навколо водосховища тимчасові споруди. Доводи відповідача про те, що він є неналежним відповідачем, спростовуються доказами, які містяться у справі. Місцевий господарський суд прийшов до висновку, що з урахуванням того, що з 2015 року лише ТОВ "Карпус" здійснює діяльність на Кричевичівському водосховищі, то саме воно відповідальне за встановлення та будівництво пірсів, альтанок та інших об`єктів на водосховищі.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, ТОВ "Карпус" звернулося до Північно-західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Волинської області від 21 лютого 2024 року у справі №903/255/23 та ухвалити нове, яким у позові відмовити.

Обгрунтовуючи свої вимоги апелянт зазначає, що суд залишив поза увагою ту обставину, що ще 24 березня 2015 року між Ковельською районною радою Волинської області, Кричевичівською радою Ковельського району та Громадською організацією "Федерація риболовного спорту Волинської області" було підписано Меморандум про співпрацю (наявний в матеріалах справи). В рамках даного меморандуму сторони погодилися спільними зусиллями співпрацювати в напрямку популяризації такого виду спорту, як спортивна риболовля, використовуючи Кричевичівське водосховище. Окрім цього, Федерацією риболовного спорту Волинської області було встановлено ряд тимчасових споруд, що вбачається з долучених до матеріалів справи позивачем доказів. Починаючи з 2015 року Федерація на постійній основі організовує та проводить змагання на території Кричевичівського водосховища.

Скаржник зауважує, що судом залишено поза увагою та не надано жодної правової оцінки листу Громадської організації "Риболовний клуб "Кричевичі" вих, №3 від 08 червня 2023 року (наявний в матеріалах справи), з якого вбачається, що саме ресурсами риболовів-спортсменів ( ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та інших), прихильників ідеї створення зразкової спортивної водойми в Україні, протягом 2016-2018 років було встановлено помости на Кричевичівському водосховищі, альтанки для відпочинку та проведено освітлення, відеонагляд території.

Крім того, ТОВ "Карпус" стверджує, що на спростування того, що відповідач є нібито власником спірних тимчасових споруд, отримує кошти за надання послуг з оренди секторів чи будиночків, чи риболовного спорядження - суду надавалась виписка про рух коштів по рахунку відповідача за 2019-2023 роки, яка також залишена поза увагою суду.

На переконання апелянта, судом не досліджено та не враховано інформацію надану ГО "Федерація риболовного спорту України" в листі вих. №71 від 30 травня 2023 року (наявний в матеріалах справи), з якого вбачається, що на Кричевичівському водосховищі Федерацією риболовного спорту України було організовано та проведено ряд спортивних заходів.

ТОВ "Карпус" зазначає, що Господарським судом Волинської області помилково було взято до уваги лист Волинського обласного управління водного господарства №763/06/02-12 від 06 червня 2015 року та зроблено висновок, що нібито станом на 22 травня 2015 року Волинською обласною громадською організацією "Федерація риболовного спорту у Волинській області" звільнено дамбу Кричевичівського водосховища від тимчасових споруд, тобто нібито станом на дату погодження режиму СТРГ відповідачу (09 вересня 2015 року) на території водойми жодних об`єктів не знаходилося. Однак зазначений лист не містить належних доказів, що Федерацією риболовного спорту було дійсно демонтовано шлагбаум, вбиральні за дамбою (10 шт.), намет (1 шт.), вагончики (2 шт.), оскільки жодних актів огляду водосховища після нібито демонтажу вказаних споруд не складалося. Тому даний лист не є доказом того, що станом на 22 травня 2015 року територію водосховища було звільнено від тимчасових споруд, а також, що саме ТОВ "Карпус" в подальшому одноосібно використовувалося Кричевичівське водосховище та розміщувалися спірні об`єкти.

Заявник стверджує, що в процесі огляду сайту, жодної згадки про ТОВ "Карпус" на ньому виявлено не було. А навпаки було встановлено, що на веб-сайті https://krychevychi.com.ua відсутня інформація про те, що ТОВ "Карпус" надає послуги з оренди сектору чи альтанок. Також, слід зазначити, що зазначений веб-ресурс не належить ТОВ "Карпус", а містить інформацію про риболовний клуб "Кричевичі", календар подій, які організовуються та проводяться клубом, практичні рекомендації з ефективної спортивної ловлі коропа на Кричевичівському водосховищі. Щодо обставини розміщення номеру телефону Івасишина Р.І. на вказаному веб-ресурсі, на яку посилається позивач, апелянт зазначає, що даний номер, згідно даних ЄДРПОУ, також вказаний як контактний номер телефону ГО "Риболовний клуб "Кричевичі", а також ФОП Івасишина Р.І.

Щодо висновків суду про розроблення та затвердження ТОВ "Карпус" додатків до Режиму рибогосподарської експлуатації "Регламентація спортивного та любительського рибальства на Кричевичівському водосховищі", то судом помилково зроблено висновок, що наявність вказаних регламентацій є доказом того, що саме ТОВ "Карпус" організовує за платними дозволами любительське та спортивне рибальство на Кричевичівському водосховищі. Вимога про необхідність наявності регламентацій любительського та спортивного рибальства діє в силу положень законодавства, яким регулюється діяльність СТРГ.

Крім того, скаржник зауважує, що під час проведення оглядів земельної ділянки, в жодному із наданих документів не встановлено приналежність спірних тимчасових споруд ТОВ "Карпус" чи будь-якому іншому суб`єкту.

Листом №903/255/23/2150/24 від 29 березня 2024 року матеріали справи було витребувано з Господарського суду Волинської області.

09 квітня 2024 року до Північно-західного апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи №903/255/23.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 12 квітня 2024 року у справі №903/255/23 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ТОВ "Карпус" на рішення Господарського суду Волинської області від 21 лютого 2024 року у справі №903/255/23 та призначено розгляд апеляційної скарги на 22 травня 2024 року об 10:30год. у приміщенні Північно-західного апеляційного господарського суду за адресою: 33001 м. Рівне вул. Яворницького, 59 у залі судових засідань №2.

Крім того, не погоджуючись з рішенням Господарського суду Волинської області, особа, яка не брала участі у справі - Громадська організація "Риболовний клуб "Кричевичі", звернулася до Північно-західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Волинської області від 21 лютого 2024 року у справі №903/255/23 та ухвалити нове, яким у позові відмовити.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 12 квітня 2024 року у справі №903/255/23 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою особи, яка не брала участі у справі - Громадської організації "Риболовний клуб "Кричевичі" на рішення Господарського суду Волинської області від 21 лютого 2024 року у справі №903/255/23. Запропоновано учасникам провадження у справі надати колегії суддів через канцелярію суду відзиви/письмові пояснення на апеляційну скаргу з доказами їх надсилання іншим сторонам. Об`єднано апеляційні скарги ТОВ "Карпус" та Громадської організації "Риболовний клуб "Кричевичі" на рішення Господарського суду Волинської області від 21 лютого 2024 року у справі №903/255/23 для спільного розгляду в межах апеляційного провадження.

В судовому засіданні 22 травня 2024 року заслухано пояснення представників щодо порушення прав Громадської організації "Риболовний клуб "Кричевичі" оскаржуваним рішенням у справі №903/255/23. Прокурор та представники Регіонального офісу водних ресурсів у Волинській області не вбачають порушень прав громадської організації рішенням Господарського суду Волинської області від 21 лютого 2024 року у справі №903/255/23. Представник ТОВ "Карпус" надав пояснення з яких, на його переконання, права громадської організації порушені.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 22 травня 2024 року у справі №903/255/23 закрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Громадської організації "Риболовний клуб "Кричевичі" на рішення Господарського суду Волинської області від 21 лютого 2024 року у справі №903/255/23 (з мотивів викладених в ухвалі). Розгляд апеляційної скарги ТОВ "Карпус" відкладено на 04 червня 2024 року об 10:00 год. у приміщенні Північно-західного апеляційного господарського суду за адресою: 33601, м. Рівне, вул. Яворницького, 59, у залі судових засідань №2.

Прокурор, позивач та треті особи своїми правами, передбаченими статтями 168, 263 ГПК України, не скористалися, відзивів / письмових пояснень на апеляційну скаргу не надали.

В судовому засіданні 04 червня 2024 року прокурор та представники Регіонального офісу водних ресурсів у Волинській області проти апеляційної скарги заперечили, вважають рішення місцевого господарського суду законним та обґрунтованим, а тому просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Представники позивача та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача в судове засідання не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили. Про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлені належним чином.

Колегія суддів, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, перевіривши надану судом юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що у задоволенні вимог апеляційної скарги слід відмовити, рішення місцевого господарського суду - залишити без змін.

При цьому колегія суддів виходила з наступного.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у постанові від 08 листопада 2023 року у справі №903/255/23 зазначив, що суди попередніх інстанцій дійшовши висновку про те, що саме відповідач (ТОВ "Карпус") мав режим рибогосподарської експлуатації Кричевичівського водосховища, договір про біологічну меліорацію, використовував їх, протягом розгляду цієї справи наполягав на законності своїх дій, посилаючись на те, що й надалі продовжуватиме користування водними біоресурсами на загальних підставах, розробив та затвердив Регламентації спортивного та любительського рибальства, необґрунтовано не врахували встановлені ними ж обставини того, що уповноваженими органами здійснювались перевірки, в ході яких встановлено факт використання відповідачем водосховища, земельної ділянки під ним і прибережної захисної смуги навколо нього та факт розміщення по периметру водного об`єкта принаймні частини спірних тимчасових споруд (пункт 6.41 постанови).

У пункті 6.46 постанови Верховний Суд надав вказівки, які є обов`язковими до виконання під час нового розгляду спору, та встановити усі обставини, що входять до предмета доказування такого позову, з`ясувати, у тому числі, хто є власником спірних тимчасових об`єктів на дамбі Кричевичівського водосховища, які прокурор просить відповідача демонтувати і, виходячи з установленого, застосувати ті норми права, якими регулюються спірні правовідносини.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, Кричевичівське водосховище площею водного дзеркала 51,0 га, об`ємом 2,04 млн.м.куб. було побудоване на початку 80-х років на базі існуючого озера "Забілля" у складі Кричевичівської осушувальної та державної міжгосподарської меліоративної системи відповідно до розробленого Волинським філіалом інституту "Укрдніпроводгосп" проекту будівництва VII пускового комплексу об`єкту "Реконструкція Кричевичівської осушувальної системи Ковельського району Волинської області".

Згідно Акта "приемки в зксплуатацию государственной приемочной комиссией законченного строительством пускового комплекса объекта: "Реконструкция Кричевичевской осушительной системы Ковельського р-на Волынской области" від 29 жовтня 1982 року Кричевичівське водосховище є меліоративною міжгосподарською системою, яка рішенням Ковельської районної ради №126 від 16 серпня 1984 року була передана на спільний баланс колгоспу "Шлях Леніна" та Ковельського міжрайонного управління водного господарства.

Підтвердженням факту отримання на баланс Ковельським міжрайонним управлінням водного господарства об`єктів, що входять до складу Кричевичівської міжгосподарської меліоративної системи, є інвентарна картка №47 обліку об`єкта основних засобів, повний перелік гідротехнічних споруд, які передавалися на баланс вказаному господарству, наведено у додатку до інвентарної картки - інвентаризаційний опис основних засобів.

Як зазначено у Водогосподарському паспорті, розробленому у 1984 році, призначенням Кричевичівського водосховища є акумуляція весняного стоку та зволоження осушених земель.

Регіональний офіс водних ресурсів України у Волинській області у листі від 18 серпня 2022 року, Державний комітет України по водному господарству у листі №9/5-265 від 29 квітня 2004 року повідомили про те, що Кричевичівське водосховище є комплексним водосховищем загальнодержавного значення.

08 червня 2016 року між Ковельським міжрайонним управлінням водного господарства (надалі - Ковельське МУВГ) та ТОВ "Карпус" було укладено договір на здійснення біологічної меліорації №2, термін дії до 08 червня 2021 року (пункт 8.1).

Згідно з розділом 1 метою договору є запровадження біологічного способу боротьби з трав`янистою водною рослинністю на Кричевичівському водосховищі та покращення його санітарного та екологічного стану.

Розділом 5 договору визначено права та обов`язки ТОВ "Карпус", серед яких обов`язок не порушувати процес функціонування меліоративної системи та гідротехнічних споруд, підтримувати в належному санітарному стані прибережну захисну смугу водосховища та мокрий відкіс, а також не проводити будівельно-монтажних робіт на землях водного фонду та на території водосховища без дозволу Ковельського МУВГ та необхідних погоджень.

Договором не передбачено внесення сторонами одна одній будь-яких фінансових коштів, передачі засобів виробництва чи будь-якого іншого інвестування.

Ковельське МУВГ листом від 13 травня 2015 року на адресу Волинського обласного управління водних ресурсів просило врегулювати питання правомірного використання Кричевичівського водосховища.

Зі змісту листа вбачається, що у 2015 році Кричевичівське водосховище використовувалося Волинською обласною громадською організацією "Федерація риболовного спорту у Волинській області". Під час використання водосховища федерацією виникло проблемне питання: виявлено факт неправомірного розміщення тимчасових споруд - шлагбауму на під`їзній дорозі, 10 вбиралень за дамбою, намету та двох вагончиків.

У листі №65/15/01-15 від 22 квітня 2015 року Ковельське МУВГ вимагало федерацію звільнити греблю дамби від тимчасових споруд.

22 травня 2015 року за результатами проведення обстеження Кричевичівського водосховища встановлено факт повного виконання федерацією вимог про звільнення дамби Кричевичівського водосховища від тимчасових споруд, що підтверджується копією листа Волинського обласного управління водного господарства №763/06/02-15 від 06 червня 2015 року.

У позовній заяві прокурор стверджує, що після укладення вищезазначеного договору на земельній ділянці, де розміщене Кричевичівське водосховище, було повторно встановлено тимчасові споруди, зокрема, станом на 30 вересня 2016 року в межах прибережної захисної смуги встановлено 2 альтанки, туалети, літні душі, 39 пірсів, металева вишка, металеві опори з камерами відеоспостереження, господарське приміщення, транспортний трейлер.

Із листів №1219 від 30 вересня 2016 року, №167 01/03-16 від 05 жовтня 2016 року вбачається, що жодних дозволів на розміщення вказаних об`єктів Ковельське МУВГ не надавало.

22 травня 2020 року під час дії договору на здійснення біологічної меліорації №2 від 08 червня 2016 року Ковельське МУВГ провело спостереження за станом водного об`єкта - Кричевичівського водосховища про дотримання вимог водного законодавства при господарській діяльності ТОВ "Карпус", про що складено відповідний акт.

Обстеженням встановлено факт зведення дерев`яних споруд на бетонних палях в межах прибережної смуги на мокрому відкосі дамби Кричевичівського водосховища.

05 листопада 2021 року Регіональний офіс водних ресурсів у Волинській області на адресу ТОВ "Карпус" надіслав лист, у якому вимагав звільнити територію у межах водосховища, яке належить до державної власності і перебуває на балансі офісу, демонтувати тимчасові споруди (пірси) у зв`язку з закінченням терміну дії договору про біологічну меліорацію.

Даний лист залишений без відповіді.

Відповідно до інформації Ковельської районної державної адміністрації №200/14/2-23 від 23 січня 2023 та Волинської обласної державної адміністрації №149/01-13-23 від 08 лютого 2023 року ТОВ "Карпус" використовує Кричевичівське водосховище, земельну ділянку під ним та прибережну захисну смугу навколо водосховища за відсутності належних правовстановлюючих документів (договорів оренди земельної ділянки водного фонду та водного об`єкта, договорів про спільну діяльність, договорів на здійснення біологічної меліорації тощо). Єдиним документом, який визначає правову діяльність ТОВ "Карпус" на території Кричевичівського водосховища, є Режим рибогосподарської експлуатації Кричевичівського водосховища, термін дії якого до 31 грудня 2024 року.

Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, згідно з інформацією Головного управління ДПС у Волинській області, наведеною у листі №693/5/03-20-04-01-05 від 24 січня 2023 року, ТОВ "Карпус" здійснює господарську діяльність за кодами КВЕД 93.12 "Інша діяльність у сфері спорту (основний)", КВЕД 03.12 "Прісноводне рибальство".

ТОВ "Карпус" як користувач на підставі Режиму рибогосподарської експлуатації Кричевичівського водосховища систематично здійснює вселення та вилов водних біоресурсів із водосховища в обсягах, встановлених Режимом, що підтверджується листами Управління державного агентства рибного господарства у Волинській області №1-4-17/739-20 від 19 червня 2020 року та №1-4-9/99-23 від 25 січня 2023 року з додатками копіями звітів про обсяги вилову водних біоресурсів та копіями актів про виконання робіт із вселення водних біоресурсів за 2017-2022 роки.

18 серпня 2015 року ТОВ "Карпус" розроблено та затверджено додатки до Режиму рибогосподарської експлуатації Кричевичівського водосховища "Регламентації спортивного та любительського рибальства на Кричевичівському водосховищі площею 51 га."

Зі змісту цих Регламентацій вбачається, що здійснення любительського та спортивного рибальства дозволяється всім громадянам України, іноземним громадянам, а також особам без громадянства за спеціальним платним дозволом користувача, яким і є ТОВ "Карпус".

02 вересня 2022 року Регіональний офіс водних ресурсів у Волинській області провів повторне обстеження Кричевичівського водосховища, про що склав акт, відповідно до якого ТОВ "Карпус" надалі використовує Кричевичівське водосховище, а також гідротехнічні споруди, оскільки на мокрому відкосі дамби, яка перебуває на балансі Регіонального офісу водних ресурсів, встановлені тимчасові споруди.

23 січня 2023 року Регіональний офіс водних ресурсів у Волинській області провів додаткове обстеження Кричевичівського водосховища та прибережної захисної смуги навколо нього за участю начальника експлуатаційної дільниці Регіонального офісу водних ресурсів у Волинській області, провідного інженера-гідротехніка Ковельської ЕДРОВР у Волинській області, заступника начальника державної екологічної інспекції у Волинській області, старшого інспектора з охорони навколишнього природного середовища у Волинській області, спеціаліста землевпорядника по Колодяжненській сільській раді.

Оглядом встановлено, що вхід на територію водосховища перед дамбою перекритий металевим ланцюгом, встановленим на висоті 50 см від поверхні землі. При цьому інших шляхів підходу до водойми немає. На момент проведення такого огляду на території Кричевичівського водосховища перебував чоловік, який представився представником ГО "Кричевичі" ТОВ "Карпус", в якого знаходився ключ від ланцюгового перекриття. Навколо водного плеса по всій довжині урізу води встановлені 45 дерев`яних настилів (пірсів), які пронумеровані як сектори, розмірами 5x5 м, частина з яких має захід розміром 1x3 м. Біля кожного пірсу наявні металеві стовпчики висотою 50-40 см та мають зовнішню розетку та вимикач електроенергії. Крім цього установлено, що на мокрому відкосі дамби встановлено 4 споруди, з яких три дерев`яні та одна з металопрофілю. По периметру дамби зі сторони сухого відкосу між дамбою та обвідним каналом на відстані 9-15 метрів від осі дороги дамби розміщені 4 альтанки та 12 дерев`яних конструкцій, 9 з яких схожі на вуличні туалети та 3 дерев`яні кабінки для переодягання. Усі тимчасові споруди, які розміщені на дамбі, перешкоджають належному виконанню доглядових та експлуатаційних робіт.

Враховуючи факт тривалого неправомірного використання гідротехнічних споруд та водного об`єкта, а також неодноразові звернення Ковельського МУВГ, Регіонального офісу водних ресурсів, Ковельською окружною прокуратурою було розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні №42022032110000033 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого статтею 356 Кримінального кодексу України.

Під час дії договору про біологічну меліорацію №2 від 08 червня 2016 року контролюючими органами неодноразово проводились позапланові перевірки дотримання вимог земельного законодавства, дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно з актом перевірки дотримання ТОВ "Карпус" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища №385/09.20 від 25 вересня 2020 року Державною екологічною інспекцією встановлено, що зазначене товариство використовує Кричевичівське водосховище площею 51 га в спортивних цілях (змагання з вилову карпа). При цьому договір оренди Кричевичівського водосховища для використання водного об`єкта та земельної ділянки водного фонду між Ковельським МУВГ та ТОВ "Карпус" не укладався. Державна екологічна інспекція в акті зазначила, що згідно з пунктом 5.1 договору передбачено заборону на будівельно-монтажні роботи на землях водного фонду без дозволу Ковельського МУВГ та необхідних погоджень. Водночас, як зазначено в акті, по периметру водного об`єкта на момент проведення перевірки розміщувалося 50 пірсів для ловлі риби, будь-які погоджувальні документи на будівельно-монтажні роботи щодо влаштування пірсів відсутні.

25 серпня 2020 року Головне управління Держгеокадастру у Волинській області провело перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкта - земельної ділянки, на якій розміщене Кричевичівське водосховище, про що складено акт №674-ДК/505/АП/09/01-20.

Як зазначено в акті, земельна ділянка, на якій знаходиться Кричевичівське водосховище, має цільове призначення - для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами, та перебуває у державній власності; Кричевичівське водосховище використовується ТОВ "Карпус" для здійснення біологічної меліорації. На момент проведення перевірки по периметру водного об`єкта, в прибережно-захисній смузі розміщені 3 альтанки орієнтовною площею 40 кв.м, 3 тимчасові споруди площею 72 кв.м, 46 пірсів, які розміщені по і периметру водойми та на частині яких проводився вилов риби, 7 вбиралень. Доступ до водойми обмежений природним насипом та зі сторони дороги встановлено контрольно-пропускний пункт із шлагбаумом (металевий цеп, який фіксується), при цьому Ковельським МУВГ згода на розміщення альтанок, пірсів та тимчасових споруд на березі водосховища не надавалась. В акті зазначено, що наведене свідчить про самовільне зайняття земельної ділянки водного фонду площею 51га.

Надаючи в процесі апеляційного перегляду оцінку обставинам справи в їх сукупності, колегія суддів зазначає наступне.

Положеннями статей 15, 16 Цивільного кодексу України передбачено право особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Фізичне зайняття земельної ділянки водного фонду та її використання особою, яка з огляду на вимоги законодавства не могла набувати прав власності чи користування ними, не позбавляє права володіння ними дійсного власника таких земель, але створює останньому перешкоди у здійсненні ним охоронюваного законом права користування своїм майном.

Навіть у випадку оформлення права приватної або ж комунальної власності на виведені з цивільного обороту земельні ділянки, такий власник не набуває статусу одноособового володільця спірним майном, оскільки за Українським народом зберігається його право на землю, що є об`єктом права власності народу, і таке право залишається неприпиненим.

Таким чином, у разі фізичного зайняття земельної ділянки водного фонду відповідне порушення, ураховуючи його правовий титул, необхідно розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави.

Предмет негаторного позову становить вимога власника майна до третіх осіб про усунення порушень його права власності, що перешкоджають йому належним чином користуватися, розпоряджатися цим майном тим чи іншим способом. Підставою негаторного позову слугують посилання позивача на належне йому право користування і розпорядження майном та факти, які підтверджують дії відповідача у створенні позивачу перешкод щодо здійснення цих правомочностей.

Позивач за негаторним позовом має право вимагати усунути наявні перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій, що можуть призвести до виникнення таких перешкод. Негаторний позов можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки, яка має закріплений у законодавстві статус обмежено оборотоздатної.

При цьому поняття перешкод у реалізації прав користування і розпорядження є загальним поняттям і може включати не лише фактичну відсутність доступу до земельної ділянки та можливості використати її за цільовим призначенням, а й будь-які інші неправомірні дії порушника прав, а також рішення органів державної влади чи місцевого самоврядування, договори, інші правочини, у зв`язку з якими розпорядження і користування майном ускладнене або повністю унеможливлене.

Способом захисту в негаторних правовідносинах є вимога, яка забезпечить законному володільцю реальну можливість користуватися і розпоряджатися майном тим чи іншим способом (зобов`язання повернути або звільнити майно, виселення, знесення, накладення заборони на вчинення щодо майна неправомірних дій). Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 20 жовтня 2020 року у справі №910/13356/17.

Рішенням Господарського суду Волинської області від 27 червня 2023 року у справі №903/255/23 позов керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної державної (військової) адміністрації про звільнення та повернення земельної ділянки водного фонду, а також розташованого на ній водосховища загальнодержавного значення було задоволено.

Ухвалено усунути перешкоди державі у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду, зобов`язавши Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпус" повернути державі в особі Волинської обласної державної (військової) адміністрації земельну ділянку водного фонду на території Колодяжненської об`єднаної територіальної громади Ковельського району Волинської області, площею 51га та розташований на ній водний об`єкт - Кричевичівське водосховище, шляхом складання акту приймання-передачі.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 08 листопада 2023 року постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 30 серпня 2023 року та рішення Господарського суду Волинської області від 27 червня 2023 року у справі №903/255/23 в цій частині залишено без змін.

Рішенням Господарського суду Волинської області від 27 червня 2023 року у справі №903/255/23 встановлено факт неправомірного використання відповідачем водного об`єкта та земельних ділянок під ним, доведено факт порушення прав держави в особі Волинської обласної державної адміністрації, яка виконує функції власника спірного майна.

Відповідно до частини 4 статті 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Проте, як стверджує прокурор, права держави залишаються порушеними, оскільки на земельній ділянці по периметру водосховища у межах прибережної захисної смуги продовжують знаходитись 45 дерев`яних пірсів, 4 будинки для відпочинку (3 дерев`яних та 1 з металопрофілю), 4 альтанки (бесідки), 9 дерев`яних вбиралень, 3 дерев`яні кабінки для переодягання, 5 металевих стовпців для освітлення території.

За змістом статті 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до частини першої статті 43 ГПК України учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами.

Обов`язок доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Важливим елементом змагальності процесу є стандарти доказування - спеціальні правила, яким має керуватися суд при вирішення справи. Ці правила дозволяють оцінити, наскільки вдало сторони виконали вимоги щодо тягаря доказування і наскільки вони змогли переконати суд у своїй позиції, що робить оцінку доказів більш алгоритмізованою та обґрунтованою.

На сьогодні у праві існують такі основні стандарти доказування: "баланс імовірностей" (balance of probabilities) або "перевага доказів" (preponderance of the evidence); "наявність чітких та переконливих доказів" (clear and convincing evidence); "поза розумним сумнівом" (beyond reasonable doubt).

17 жовтня 2019 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" від 20 вересня 2019 року №132-IX, яким, зокрема, було: 1) змінено назву статті 79 ГПК України з "Достатність доказів" на нову - "Вірогідність доказів"; 2) викладено статтю 79 ГПК України у новій редакції. На підставі цього в господарський процес запроваджено стандарт доказування "вірогідності доказів".

Верховний Суд у ході касаційного перегляду судових рішень неодноразово звертався до категорії стандарту доказування та відзначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Обставина, про яку стверджує сторона, підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (постанови Верховного Суду від 02 жовтня 2018 року у справі №910/18036/17, від 23 жовтня 2019 року у справі №917/1307/18, від 18 листопада 2019 року у справі №902/761/18, від 04 грудня 2019 року у справі №917/2101/17, від 08 листопада 2023 року у справі №16/137б/83б/22б (910/12422/20)).

Аналогічний стандарт доказування застосувала Велика Палата Верховного Суду в постанові від 18 березня 2020 року у справі №129/1033/13-ц.

Стандарт доказування "вірогідності доказів", на відміну від "достатності доказів", підкреслює потребу співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Отже, з введенням у дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати їх саме ту кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.

Відповідно до статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були.

Відповідно до статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

При цьому стандарт "вірогідності доказів" не нівелює обов`язок суду щодо оцінки доказів в порядку статті 86 ГПК України з урахуванням надання оцінки допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також вірогідності і взаємного зв`язку доказів у їх сукупності.

Таким чином, з`ясування фактичних обставин справи має здійснюватися судом із застосуванням критеріїв оцінки доказів, передбачених у статті 86 ГПК України, щодо відсутності у доказів заздалегідь встановленої сили та оцінки кожного доказу окремо та їх сукупності в цілому.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30 квітня 2024 року у справі №916/2579/21, від 04 квітня 2024 року у справі №911/321/23.

З дослідженого місцевим судом та перевіреного колегією суддів вбачається, що факт розміщення спірних тимчасових споруд ТОВ "Карпус" на дамбі Кричевичівського водосховища, які прокурор просить відповідача демонтувати підтверджується доказами, які були отримані у ході досудового розслідування кримінального провадження.

Ці докази добуті в установленому процесуальним законом порядку та формі в рамках кримінального провадження внаслідок вчинення відповідних процесуальних дій, тому є належними доказами у справі.

Відповідно до правової позиції, яка викладена у постанові Верховного Суду від 27 січня 2021 року у справі №461/3675/17, чинне процесуальне законодавство не встановлює заборони можливості використання під час розгляду справи доказів, отриманих в межах інших проваджень.

Тобто докази, зібрані у межах кримінального провадження, можуть бути використані як докази у справі під час нового судового розгляду, якщо вони стосуються предмета доказування. Достовірність і достатність таких доказів суд оцінює з урахуванням обставин конкретної справи.

23 вересня 2016 року старший слідчий Ковельського відділу поліції Головного управління Національної поліції у Волинській області капітан поліції Супрунюк В.Г. на підставі кримінального провадження №1201603011 склав протокол огляду місця події, згідно з яким по периметру Кричевичівського водосховища встановлено 39 пірсів, 10 дерев`яних туалетів, інформаційні стенди, 2 дерев`яні альтанки /т.2, а.с.187 -190/.

В матеріалах справи міститься також копія протоколу огляду місця події від 02 вересня 2022 року /т.1, а.с.237-238/, складеного дізнавачем Ковельського РУП ГУНП у Волинській області Захарчук Н., який у відповідності до статей 40-1, 104, 105, 106, 214, 234, 223, 298 КПК України, проведеним оглядом встановив: територія водосховища, що розташоване поза межами населеного пункту Кричевичі, Ковельського району, Волинської області. Вхід на територію перекритий металевим ланцюгом, що розташований близько на 50 см. від поверхні землі, кінці якого кріпляться до металевих частин, сполучених металевим каркасом. На відстані близько 70 см. Від шлагбауму розміщена водойма, навколо якої по всій території наявні дерев`яні вимостки (пірси).

В подальшому, рухаючись ліворуч від входу поблизу водойми в прибережній зоні було виявлено споруди дерев`яні будиночки в кількості 3 одиниці розміром 610х400 см., які розміщені на бетонних опорах. Поблизу кожного з таких будинків наявні бетонні каміни для приготування їжі. Неподалік будинку №2, обабіч дороги міститься металева труба, до верху якої кріпиться ліхтар, до якого під`єднані кабелі живлення. Ліворуч від дороги наявні дерев`яні конструкції зеленого кольору, що нагадують вуличні туалети, кабінки для перевдягання.

Поблизу дороги наявна сторожова палатка, що частково огороджена дерев`яним парканом, неподалік наявні дерев`яні споруди, дерев`яні колоди, об`єкт схожий на вишку зв`язку.

На території одного із секторів, поблизу пірсу наявна споруда будиночок виготовлений з листів металопрофілю сірого кольору, дах перекритий таким же матеріалом. В будиночку є двері пластикові білого кольору, вікно, кондиціонер. Розміри 610х860 см.

Поблизу водойми влаштована пересувна палатка, транспортні засоби в кількості 4 (чотири) одиниці. На вказаній території виявлено трьох осіб чоловічої статі, які повідомили, що вказаний будинок орендують.

В зоні прибережної смуги водойми наявні також дерев`яні альтанки в кількості 3 шт., розмір яких 250х210 см.

Додатками до протоколу є фото.

Також в матеріалах справи міститься копія протоколу огляду місця події від 27 січня 2023 року /т.1, а.с.240-241/, складеного дізнавачем Ковельського РУП ГУНП у Волинській області Гапіч М.О., який у відповідності до статей 40-1, 104, 105, 106, 214, 234, 237, 223, 298 КПК України, проведеним оглядом встановив, що на земельній ділянці водного фонду, в межах прибережної смуги (де в свою чергу знаходиться дамба Кричевичівського водосховища) розміщено 4 тимчасові споруди, три з яких мають орієнтовні розміри 610x400 см, а одна (обшита металопрофілем) - 610x850 см. Крім цього, по всьому периметру водосховища встановлено 45 пірсів, які поділяють водний об`єкт на умовні сектори. Поблизу пірсів розташовані таблички з нумерацією сектору. Частина пірсів, а саме 1-8, 11-19, 21-45 мають орієнтовні розміри 5x5 м та захід розміром 1x3 м. Пірси під номерами 9, 10, 20 мають розміри 5x5 м без заходу. Поблизу кожного пірсу наявний металевий стовпчик висотою 40 см, на якому розміщена розетка та вимикач електроенергії. Крім цього, встановлено, що поблизу пірсів під номерами 6, 12, 13, 27 розміщені дерев`яні альтанки; біля пірсів під номерами 4, 8, 12, 15, 21, 27, 32, 36 та 41 наявні дерев`яні конструкції схожі на вуличні туалети орієнтовними розмірами 100x200 см, а біля пірсів 5, 17, 22, 28 та 35 - три кабінки для переодягання розмірами 200x200 см. Також встановлено наявність металевих стовпів для освітлення біля пірсів за номерами 15, 20, 25, 33 та 39.

Додатками до протоколу є фото.

Протоколами огляду місця події зафіксовано кількість тимчасових споруд, які встановлені на території Кричевичівського водосховища з початку здійснення діяльності ТОВ "Карпус".

У процесі судового розгляду справи відповідачем не доведено, що ці докази не стосуються предмета доказування у справі №903/255/23 або були одержані з порушенням порядку, встановленого законом.

До позовної заяви прокурором додано також копію рапорту старшого групи прокурорів у кримінальному провадженні №42022032110000033 від 14 лютого 2023 року ОСОБА_10 , адресованого керівнику Ковельської окружної прокуратури Новосаду Юрію /т.1, а.с.234/, згідно з яким в ході досудового розслідування дізнавачем СД Ковельського РУП ГУНП у Волинській області із залученням спеціалістів 27 січня 2023 року проведено огляд місця події (територія Кричевичівського водосховища), за наслідками якого встановлено самовільне будівництво ТОВ "Карпус" на земельній ділянці водного фонду по периметру водосховища в межах прибережної захисної смуги 45 дерев`яних пірсів, 4 будинків для відпочинку (3 дерев`яних та 1 з металопрофілю), 4 альтанок (бесідок), 9 дерев`яних вбиралень, 3 дерев`яних кабінок для переодягання, 5 металевих стовпців для освітлення території, металевого ланцюга, який перешкоджає вільному проїзду на територію Кричевичівського водосковища.

14 травня 2022 року дізнавачем Ковельського РУП ГУНП у Волинській області Гапіч М.О. було також складено протокол огляду речей, документів від 14 липня 2022 року /т.1, а.с.236/, згідно з яким оглянуто веб-сайт https://krychevychi.com.ua, та встановлено, що ТОВ "Карпус" пропонує споживачам окремі послуги, зокрема, оренда сектору для рибалки (вартість 490 грн./доба), оренда альтанки (100 грн./доба) і інші; на сайті у розділі "Ціни" міститься посилання на номер мобільного телефону НОМЕР_1 , яким користується ОСОБА_5 . Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців є контактним телефоном ТОВ "Карпус".

Як було встановлено місцевим судом, земельна ділянка, на якій розміщене Кричевичівське водосховище, межує із земельною ділянкою, кадастровий номер 0722818300:04:006:0007, площею 1,2101 га. Ця земельна ділянка має цільове призначення для ведення фермерського господарства та перебуває у приватній власності ОСОБА_11 з 27 жовтня 2016 року.

17 листопада 2016 року між ОСОБА_11 та ОСОБА_5 , який є засновником ТОВ "Карпус", укладено договір оренди зазначеної земельної ділянки на строк до 16 листопада 2065 року. На цій земельній ділянці розміщені будинки відпочинку, а також тимчасові споруди, пов`язані з наданням послуг рибальства. ОСОБА_5 уклав договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер 0722818300:04:006:0007, через 5 місяців після укладання 08 червня 2016 року ТОВ "Карпус" договору на здійснення біологічної меліорації №2.

З матеріалів справи судами вбачається, що рибогосподарську діяльність на водному об`єкті - Кричевичівське водосховище впродовж 2016 - 2023 року здійснює саме відповідач.

Листи Управління державного агентства рибного господарства у Волинській області з додатками - звітами про обсяги вилову водних біоресурсів та актами про виконання робіт із вселення водних біоресурсів за 2017-2022 роки свідчать, що відповідачем на водному об`єкті - Кричевичівське водосховище, систематично, починаючи з 2016 року, здійснюється рибогосподарська діяльність із штучного розведення, утримання та вирощування водних біоресурсів, зокрема прісноводних риб, а також їх вилов.

Крім того, в поясненнях до позову, наданих Державним агентством меліорації та рибного господарства України заначено, що ТОВ "Карпус" здійснює діяльність на підставі Режиму рибогосподарської екплуатації Кричевичівського водосховища Ковельського району загальною площею водного дзеркала 51 га та надає рекреаційні послуги.

Волинським рибоохоронним патрулем під час проведення рибоохоронних рейдів не виявлено порушень правил рибальства та Режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта.

З наведеного вбачається, що лише ТОВ "Карпус" використовує Кричевичівське водосховище, послуги з рибальства надаються саме відповідачем, інших користувачів при проведенні рейдів встановлено не було.

Тому доводи апелянта про те, що ТОВ "Карпус" здійснює лише вселення водних біоресурсів, не відповідають дійсності і спростовуються доказами, які містяться у матеріалах справи.

Крім цього, актами перевірок, актами обстеження, оглядами місця події, які проводилися Головним управлінням Держегеокадастру у Волинській області, Державною екологічною інспекцією у Волинській області, Регіональним офісом водних ресурсів у Волинській області, СВ Ковельського РУП ГУНП у Волинській області впродовж 2016 - 2023 років встановлено, що саме ТОВ "Карпус" використовує Кричевичівське водосховище за відсутності правовстановлюючих документів та неправомірно встановило навколо водосховища тимчасові споруди.

Щодо доводів ТОВ "Карпус", викладених у апеляційній скарзі, про те, що він є неналежним відповідачем, колегія суддів зазначає наступне.

В акті перевірки Державної екологічної інспекції у Волинській області від 25 вересня 2020 року зазначено, що саме ТОВ "Карпус" для громадян відведене окреме місце для рибної ловлі, що свідчить про те, що саме відповідач здійснює діяльність на спірній земельній ділянці і обмежує доступ до водного об`єкта загальнодержавного значення за відсутності правових підстав.

У постанові Верховного Суду від 30 жовтня 2019 року у справі №711/9146/16-ц викладена правова позиція про те, що веб-сторінки є електронними документами, які фізично не можуть надаватися суду, однак вони можуть містити відомості про обставини, які мають значення для справи, тому суд був не позбавлений можливості провести огляд і дослідження таких документів у місці їх знаходження (на відповідному Інтернет-ресурсі за вказаним стороною справи посиланням) з фіксацією таких процесуальних дій у протоколі.

У процесі розгляду справи №903/255/23 судом першої інстанції було досліджено веб-сайт за посиланням https://krychevychi.com.ua.

Дослідженням веб-сайту за посиланням https://krychevychi.com.ua встановлено, що він містить інформацію про риболовний клуб "Кричевичі", практичні рекомендації з ефективної спортивної ловлі коропа, трофеї, карту глибин, контакти.

Сайт складається з розділів "Наші водойми", "Клуб Кричевичі", "Секрети чемпіонів", "Магазин", "Мова", які у свою чергу поділяються на підрозділи.

У розділі "Наші водойми" підрозділі сайту "Ціни" міститься інформація про те, що сезонний абонемент лише для членів ГО РКК (Громадська Організація "Риболовний Клуб "Кричевичі"). Для вступу звертатись до ОСОБА_5 067 353 46 26.

Як встановлено судами, 10 квітня 2018 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Карпус" і Громадською організацією "Риболовний клуб "Кричевичі" було укладено договір про партнерство та співробітництво.

Згідно з пунктами 1.1, 1.2 договору сторони домовились, що вони розвиватимуть і зміцнюватимуть співпрацю в сфері популяризації здорового способу життя, активного відпочинку серед жителів Волинської області, створення передумов для популяризації такого виду спорту, як спортивна риболовля, проведення всеукраїнських, міжнародних та комерційних змагань із спортивної риболовлі.

Співробітництво за цим договором здійснюється сторонами спільно, винятково за взаємною згодою сторін на засадах рівності, чесного партнерства та захисту інтересів один одного.

Пунктом 2.1 договору узгоджено, що співробітництво в рамках даного договору передбачає наступні заходи:

2.1.1. Сторона-1 є користувачем водних біоресурсів Кричевичівського водосховища та за власні кошти здійснює зариблення водойми, що знаходиться за межами с. Кричевичі на території Ковельського району, такими видами риб, як короп, білий амур, щука, товстолоб.

2.1.2. Сторона-1 надає можливість Стороні-2 використовувати наявні водні біоресурси Кричевичівського водосховища в цілях любительської та спортивної риболовлі.

2.1.3. Сторона-2 бере на себе зобов`язання за власні кошти та власними силами забезпечити охорону водних біоресурсів Кричевичівського озера від протиправної риболовлі та бракон`єрства.

2.1.4. Сторона-2 використовує водні біоресурси Кричевичівського водосховища для організації любительської та спортивної риболовлі, проведення офіційних загальноукраїнських, міжнародних та комерційних змагань. Власними силами популяризує водойму, проводить маркетингові кампанії, веде переговори з іншими організаціями спортивного спрямування.

2.1.5. Сторона-2 власними та залученими ресурсами адаптовує територію Кричевичівського водосховища для проведення змагань зі спортивної риболовлі згідно вимог Всесвітньої організації з ловлі риби в прісній воді (FIPS), шляхом облаштування риболовних cекторів помостами, інформаційними вказівниками, приладами інтернет-зв`язку, освітленням та утримує їх в належному санітарному стані;

2.1.6. Сторона-2 погоджує зі Стороною-1 річний план проведення спортивних заходів на Кричевичівському водосховищі з урахуванням вимог природоохоронного законодавства;

2.1.7. Сторона-2 має право отримувати кошти від рибалок-спортсменів за користування

секторами для риболовлі, організацію та проведення спортивних заходів.

2.1.8. Сторона-2 здійснює компенсацію вартості користування водними біоресурсами Стороні-1, які знаходяться в Кричевичівському водосховищі та є власністю останньої.

2.1.9. Сторони не чинять перешкод громадянам в користуванні Кричевичівським озером якщо дії останніх не суперечать чинному законодавству України.

Умови договору свідчать про те, що фактично ТОВ "Карпус" надало можливість Громадській організації "Риболовний клуб "Кричевичі" використовувати водний об`єкт для любительської та спортивної риболовлі, проведення всеукраїнських, міжнародних та комерційних змагань із спортивної риболовлі.

Проте, у відповідача відсутні правовстановлюючі документи на підтвердження права користування водними об`єктами чи землями водного фонду, а Режим рибогосподарської експлуатації водного об`єкта та договір про біологічну меліорацію не є правовстановлюючими документами, які надають право відповідачу користування водними об`єктами чи землями водного фонду.

Згідно із загальновизнаним принципом приватного права "nemo plus iuris ad alium transferre potest, quam ipse haberet" ніхто не може передати більше прав, ніж має сам.

А тому відповідач не міг надати Громадській організації "Риболовний Клуб "Кричевичі" право на користування водним об`єктом чи землями водного фонду, оскільки не мав його сам.

Укладення договору про партнерство та співробітництво від 10 квітня 2018 року між ТОВ "Карпус" та Громадською організацією "Риболовний клуб "Кричевичі" не свідчить про належність тимчасових об`єктів цій громадській організації, оскільки договір було укладено вже після того, як на спірній земельній ділянці було встановлено значну частину тимчасових об`єктів, тобто після початку діяльності ТОВ "Карпус" на Кричевичівському водосховищі, що підтверджується протоколом огляду місця події від 23 вересня 2016 року.

Окрім цього, Громадська організація "Риболовний клуб "Кричевичі" зареєстрована лише 28 березня 2018 року.

Як встановлено судами, факт укладення договору від 10 квітня 2018 року жодним чином не свідчить про будівництво тимчасових споруд Громадською організацією "Риболовний клуб "Кричевичі", окрім цього, в останньої також відсутні правовстановлюючі документи, які надають право на використання водосховища, землею під ним та навколо нього.

Разом з цим, звітами про обсяги вилову водних біоресурсів та актами про виконання робіт із вселення водних біоресурсів за 2017-2022 роки підтверджується діяльність на Кричевичівському водосховищі лише ТОВ "Карпус", і саме відповідачем обмежено громадян у користуванні водним об`єктом загальнодержавного значення.

18 серпня 2015 року відповідач розробив та затвердив Регламентації спортивного та любительського рибальства на Кричевичівському водосховищі площею 51 га, яким визначив, що здійснення любительського та спортивного рибальства дозволяється всім громадянам України, іноземним громадянам, а також особам без громадянства за спеціальним платним дозволом користувача.

Вказана регламентація розроблена також ще до моменту укладення договору між ТОВ "Карпус" та ГО "Риболовний клуб "Кричевичі", що спростовує доводи відповідача про те, що саме ГО "Риболовний клуб "Кричевичі" здійснює діяльність на водному об`єкті, а не ТОВ "Карпус". Безпідставні є посилання апелянта на те, що затверджені Регламентації спортивного та любительського рибальства на Кричевичівському водосховищі є обов`язковими додатками до Режиму рибогосподарської експлуатації та вони були укладені виключно на виконання вимог законодавства, оскільки дані додатки свідчать про те, що водосховище використовує для рибальства лише ТОВ "Карпус", а не інші суб`єкти. Жодних змін до додатків до Режиму рибогосподарської експлуатації на Кричевичівському водосховищі щодо любительського чи спортивного рибальства третіми особами (ГО "Риболовний клуб "Кричевичі", ГО "Федерація риболовного спорту у Волинській області") не вносилось, нові не затверджувалися.

Колегія суддів погоджується з місцевим судом, що ні Режимом рибогосподарської експлуатації, ні договором про біологічну меліорацію жодних прав на земельну ділянку разом з розташованим на ній водним об`єктом ТОВ "Карпус" передано не було і не могло бути передано іншій особі.

ГО "Риболовний клуб "Кричевичі" згідно виписки з ЄДПР, яка додана до апеляційної скарги набула статусу юридичної особи у 2018 році, тоді як спірні об`єкти були збудовані/змонтовані ще до дати створення організації, що додатково свідчить про те, що ГО "Риболовний клуб "Кричевичі", як про те стверджує апелянт є належним відповідачем у справі.

Посилання громадської організації на те, що її членами вкладалися кошти в інфраструктуру водосховища не підтверджено жодним доказом.

Використання об`єктів ГО "Федерація риболовного спорту у Волинській області" також не є доведеним.

Ковельське МУВГ листом від 13 травня 2015 року на адресу Волинського обласного управління водних ресурсів просило врегулювати питання правомірного використання Кричевичівського водосховища.

Зі змісту листа вбачається, що у 2015 році Кричевичівське водосховище використовувалося Волинською обласною громадською організацією "Федерація риболовного спорту у Волинській області". Під час використання водосховища федерацією виникло проблемне питання: виявлено факт неправомірного розміщення тимчасових споруд - шлагбауму на під`їзній дорозі, 10 вбиралень за дамбою, намету та двох вагончиків.

У листі №65/15/01-15 від 22 квітня 2015 року Ковельське МУВГ вимагало федерацію звільнити греблю дамби від тимчасових споруд.

22 травня 2015 року за результатами проведення обстеження Кричевичівського водосховища встановлено факт повного виконання федерацією вимог про звільнення дамби Кричевичівського водосховища від тимчасових споруд, що підтверджується копією листа Волинського обласного управління водного господарства №763/06/02-15 від 06 червня 2015 року.

Колегія суддів відхиляє доводи ТОВ "Карпус" щодо того, що спірні споруди, які є предметом спору були встановлені ще Громадською організацією "Федерація риболовного спорту у Волинській області", а обстеження у травні 2015 року не проводилося.

Апелянт зазначає, що суд залишив поза увагою ту обставину, що ще 24 березня 2015 року між Ковельською районною радою Волинської області, Кричевичівською радою Ковельського району та Громадською організацією "Федерація риболовного спорту Волинської області" було підписано Меморандум про співпрацю (наявний в матеріалах справи). В рамках даного меморандуму сторони погодилися спільними зусиллями співпрацювати в напрямку популяризації такого виду спорту, як спортивна риболовля, використовуючи Кричевичівське водосховище. Окрім цього, Федерацією риболовного спорту Волинської області було встановлено ряд тимчасових споруд, що вбачається з долучених до матеріалів справи позивачем доказів. Починаючи з 2015 року Федерація на постійній основі організовує та проводить змагання на території Кричевичівського водосховища.

З дослідженого апеляційним судом вбачається, що Громадською організацією "Федерація риболовного спорту у Волинській області" у 2015 році існував конфлікт щодо влаштування шлагбауму на під`їзній дорозі, 10 вбиралень за дамбою, намету та двох вагончиків, які за результатами обстеження були демонтовані. ТОВ "Карпус" не надано жодних доказів того, що станом на травень 2015 року біля водосховища знаходились 45 дерев`яних пірсів, 4 будинків для відпочинку (3 дерев`яних та 1 з металопрофілю), 4 альтанок (бесідок), 9 дерев`яних вбиралень, 3 дерев`яних кабінок для переодягання, 5 металевих стовпців для освітлення території, які є предметом даного спору. Проведення змагань на водосховищі федерацією не свідчить про встановлення останньою спірних тимчасових споруд.

Скаржник посилаючись на лист Громадської організації "Риболовний клуб "Кричевичі" вих, №3 від 08 червня 2023 року стверджує, що саме ресурсами риболовів-спортсменів ( ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та інших), прихильників ідеї створення зразкової спортивної водойми в Україні, протягом 2016-2018 років було встановлено помости на Кричевичівському водосховищі, альтанки для відпочинку та проведено освітлення, відеонагляд території.

Згідно частини 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до частини 1 статті 75 ГПК України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованих підстав вважати їх недостовірними або визнаними у зв`язку з примусом. Обставини, які визнаються учасниками справи, можуть бути зазначені в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.

ТОВ "Карпус" не заявлялося клопотання про залучення до участі у справі ГО "Риболовний клуб "Кричевичі" як третьої особи, що надавало б можливість останній визнати певні обставини у своїх заявах по суті справи. Жодних доказів на підтвердження фактів викладених у листі ТОВ "Карпус" не надано, клопотань про неможливість подання таких доказів та відповідно витребування їх судом не заявлялося, а тому колегія суддів не бере до уваги посилання апелянта на лист Громадської організації "Риболовний клуб "Кричевичі" вих, №3 від 08 червня 2023 року.

Крім того, ТОВ "Карпус" у апеляційній скарзі стверджує, що на спростування того, що відповідач є нібито власником спірних тимчасових споруд, отримує кошти за надання послуг з оренди секторів чи будиночків, чи риболовного спорядження, суду надавалась виписка про рух коштів по рахунку відповідача за 2019-2023 роки, яка залишена поза увагою суду першої інстанції.

Надаючи оцінку такій виписці в контексті предмету спору та процесу доказування обставин справи, колегія суддів бере до уваги, що апелянт також спростовує позовні вимоги вказанням мобільного телефону ОСОБА_5 на сайті ІНФОРМАЦІЯ_1 у виписці з ЄДРПОУ щодо ГО "Риболовний клуб "Кричевичі", а також ФОП Івасишина Р.І.

Дана обставина додатково свідчить про пов`язаність ОСОБА_5 з зазначеними юридичними особами та вказує на можливість ТОВ "Карпус" довести ту обставину, що кошти отримані за послуги вказані на сайті https://krychevychi.com.ua отримувалися ФОП Івасишиним Р.І. чи ГО "Риболовний клуб "Кричевичі". Крім того, відсутність у виписці з рахунку ТОВ "Карпус" надходження коштів за послуги з оренди сектору для рибалки чи оренди альтанки жодним чином не свідчить, що такі кошти не отримувалися ТОВ "Карпус". Дослідження питання дотримання податкового законодавства не є предметом спору, а тому не досліджується.

Поряд з цим, колегія суддів звертає увагу на ту обставину, що розділом 5 договору на здійснення біологічної меліорації №2 від 08 червня 2016 року визначено права та обов`язки ТОВ "Карпус", серед яких обов`язок не порушувати процес функціонування меліоративної системи та гідротехнічних споруд, підтримувати в належному санітарному стані прибережну захисну смугу водосховища та мокрий відкіс, а також не проводити будівельно-монтажних робіт на землях водного фонду та на території водосховища без дозволу Ковельського МУВГ та необхідних погоджень.

ТОВ "Карпус" не вчинялося жодних дій щодо виявлення осіб, які здійснювали будівельно-монтажні роботи на землях водного фонду та на території водосховища, що свідчить про недобросовісну поведінку апелянта, який не перешкоджав, як він зазначає "третім особам" встановлювати пірси, будинки для відпочинку, альтанки, дерев`яні вбиральні, дерев`яні кабінки для переодягання, металеві стовпці для освітлення території. З таких дій апелянта вбачається неналежне виконання покладені на нього обов`язків щодо підтримання в належному санітарному стані прибережної захисної смуги водосховища, де було збудовано тимчасові споруди.

Враховуючи вищевикладені обставини справи та стандарти доказування, про які зазначалося вище, зокрема стандарт "вірогідності доказів", судом апеляційної інстанції надана оцінка наявним в матеріалах справи доказам у своїй сукупності та встановлено, що прокурором доведено, що з 2015 року лише ТОВ "Карпус" здійснює діяльність на Кричевичівському водосховищі, та саме воно відповідальне за встановлення та будівництво пірсів, альтанок та інших об`єктів на водосховищі. Апелянт у справі не надав достатніх доказів на спростування доводів прокуратури, а правова позиція ТОВ "Карпус" базується виключно на власному тлумаченні наданих прокурором доказів. Скаржник не звертався до суду з клопотаннями про залучення третіх осіб, про витребування доказів, не був позбавлений довести обставини, які могли б спростувати обставини про які зазначає прокурор.

Суд зауважує, що біля кожного пірсу наявні металеві стовпчики, які мають зовнішню розетку та вимикач електроенергії, що надає можливість встановити осіб, якими було здійснено підключення до ліній електропередач. В ході обстежень водосховища встановлювались особи, які повідомляли, що орендують альтанки/будинки для відпочинку, що надає можливість встановити, кому сплачувались кошти.

Встановленими у справі фактичними обставинами неправомірного використання відповідачем водного об`єкта, земельних ділянок під ним, створення ним перешкод у зв`язку з розміщенням тимчасових споруд доведено факт порушення прав держави в особі Волинської обласної державної адміністрації, яка виконує функції власника спірного майна.

Відповідно до статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіти земельною ділянкою, і відшкодування збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.

Враховуючи наведені приписи законодавства та встановлені судом фактичні обставини справи, належним способом захисту порушених прав держави на користування та розпорядження земельною ділянкою водного фонду є повне усунення перешкод, тобто демонтаж встановлених на земельній ділянці тимчасових споруд.

За встановлених обставин місцевий господарський суд прийшов до правильного висновку про задоволення вимоги керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної державної (військової) адміністрації про усунення перешкод державі у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду та зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпус" звільнити зайняту ним земельну ділянку водного фонду державної форми власності на території Колодяжненської об`єднаної територіальної громади Ковельського району площею 51га та розташованого на ній водного об`єкту - Кричевичівське водосховище, шляхом демонтажу встановлених на земельній ділянці по периметру водосховища у межах прибережної захисної смуги 45 дерев`яних пірсів, 4 будинків для відпочинку (3 дерев`яних та 1 з металопрофілю), 4 альтанок (бесідок), 9 дерев`яних вбиралень, 3 дерев`яних кабінок для переодягання, 5 металевих стовпців для освітлення території.

Доводи ТОВ "Карпус", викладені у апеляційній скарзі, є безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Місцевим господарським судом повністю з`ясовані обставини, що мають значення для справи. Висновки, викладені у рішенні місцевого господарського суду, відповідають обставинам справи. Судом не порушені та правильно застосовані норми матеріального та процесуального права.

За таких обставин підстав для зміни, скасування рішення місцевого господарського суду не вбачається.

Керуючись ст. ст. 269, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу ТОВ "Карпус" на рішення Господарського суду Волинської області від 21 лютого 2024 року у справі №903/255/23 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Волинської області від 21 лютого 2024 року у справі №903/255/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.

Справу №903/255/23 повернути до Господарського суду Волинської області.

Повний текст постанови складений "07" червня 2024 р.

Головуючий суддя Бучинська Г.Б.

Суддя Василишин А.Р.

Суддя Філіпова Т.Л.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення04.06.2024
Оприлюднено10.06.2024
Номер документу119574710
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —903/255/23

Постанова від 04.06.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 22.05.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 12.04.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 12.04.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Рішення від 21.02.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 31.01.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 24.01.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 10.01.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 11.12.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Постанова від 08.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні