Рішення
від 18.06.2024 по справі 420/19199/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/19199/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 червня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Аракелян М.М.

розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративною позовною заявою ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_1 ) до Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ: 25932851; адреса: проспект Миру, 33, м. Чорноморськ, Одеської області, 68000), Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 440069166, адреса: вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044), треті особи: Одеська обласна прокуратура (код ЄДРПОУ: 03528552; адреса: вул. Пушкінська, 3, м. Одеса, 65026), Громадська організація «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» (код ЄДРПОУ: 23207519; адреса: вул. Мала Арнаутська, 111, м. Одеса, 65007) про зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

27 липня 2023 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (надіслана поштою 24.07.2023 року) до Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області, Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, треті особи: Одеська обласна прокуратура та Громадська організація Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів, в якій позивач просить суд зобов`язати:

- Чорноморську міську раду Одеського району Одеської області виконати вимоги ст. 19 Конституції України, ч. 1 ст32 Закону України «Про оренду землі» шляхом звернення до господарського суду із позовом до Громадської організації «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» про розірвання договору оренди №105 земельної ділянки кадастровий номер 5110800000:02:003:0141 площею 3,3448 га, яка розташована за адресою: Одеська область, Одеський район, м. Чорноморськ, вул. Набережна, 25, укладеного між Іллічівською міською радою Одеської області та Громадською організацією Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів 05.08.2015, про звільнення вказаної земельної ділянки та стягнення заборгованості за вказаним договором оренди;

- Головне управління Державної податкової служби в Одеській області виконати вимоги ст. 19-1 ПК України шляхом проведення розрахунку заборгованості Громадської організації Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів по сплаті земельного податку за користування земельною ділянкою кадастровий номер 5110800000:02:003:0141 площею 3,3448 га, яка розташована за адресою: Одеська область. Одеський район, м. Чорноморськ, вул. Набережна, 25 згідно з договором оренди землі №105 від 05.08.2015 з урахуванням штрафних (фінансових) санкцій та прийняття відповідного податкового повідомлення-рішення згідно зі ст. 58 ПК України.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями адміністративна справа №420/19199/23 розподілена на суддю Аракелян М.М.

Ухвалами Одеського окружного адміністративного суду:

- від 01.08.2023 року позовну залишено без руху;

- від 18.09.2023 року позовну заяву повернуто позивачу на підставі п.1 ч.4 ст.169 КАС України.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.12.2023 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково; Ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2023 року скасовано; справу за позовом ОСОБА_1 до Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області, Головного управління ДПС в Одеській області, треті особи - Одеська обласна прокуратура, Громадська організація «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» про зобов`язання вчинити певні дії направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду та вирішення в установленому відповідними положеннями КАС України питання про відкриття провадження у справі.

18.12.2023 року матеріали справи №420/19199/23 надійшли до Одеського окружного адміністративного суду та були передані на розгляд раніше визначеному складу суду.

Ухвалою суду від 25.12.2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін згідно ст. 262 КАС України; зобов`язано позивача надати суду належним чином засвідчені копії сторінок його паспорту громадянина України та довідки про присвоєння ОСОБА_1 РНОКПП, що позивачем було виконане.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у серпні 2015 року між Громадською організацією «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» та Іллічівською міською радою Одеської області укладено договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5110800000:02:003:0141 площею 3,3448 га, яка розташована за адресою: Одеська область. Одеський район, м. Чорноморськ, вул. Набережна, 25.

Вказана земельна ділянка перебуває у власності територіальної громади міста Чорноморська Одеського району Одеської області. Право користування вказаною земельною ділянкою ГО «ВМСОТРЛ» зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Позивач звертає увагу, що на теперішній час за вказаним договором оренди утворилась значна заборгованість в розмірі 300 000 грн., що спричинило ненадходження до місцевого бюджету грошових коштів у вказаному розмірі.

З огляду на виникнення істотної заборгованості за договором оренди, приймаючи до уваги вимоги ст. 19 Конституції України, Чорноморська міська рада була зобов`язана звернутись до суду із позовом до ГО «ВМСОТРЛ» про розірвання договору оренди, звільнення земельної ділянки та стягнення заборгованості за цим договором. Вказаний обов`язок тривалий час свідомо не виконується і на переконання позивача така ситуація може свідчити про корупційні складові окремих посадовців міської ради.

Також за вказаних фактичних обставин через бездіяльність податкового органу місцевий бюджет системно недоотримує належні кошти, тому наявні правові підстави для зобов`язання ГУ ДПС в Одеській області виконати вимоги ст. 19-1 ПК України.

За викладених фактичних обставин та аргументів позивач вважає, що позов є обґрунтованим, при цьому обґрунтовує порушення своїх прав тим, що він як громадянин України має таке право вимагати від органів державної влади та органів місцевого самоврядування належного виконання їх обов`язків.

Головне управління ДПС в Одеській області з позовом не погодилось, просило відмовити у його задоволенні, зазначаючи у відзиві на позовну заяву, що згідно даних інформаційно-коммунікаційної системи ДПС України Громадська організація «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» зареєстрована в Чорноморській ДПІ Головного управління ДПС в Одеській області як платник окремих видів податків, в тому числі як платник орендної плати за землю відповідно до договорів оренди земельної ділянки від 04.08.2015 № 103, № 105 та від 02.12.2020 № 130, № 131. Загальна площа земельних ділянок, які оподатковується, складає 3,3942 га (в т.ч. за договором оренди землі від 04.08.2025 № 105 3,3448 га).

Громадською організацією задекларовано орендної плати за землю відповідно до наданих податкових декларацій: 2022 рік 485 522,92 грн. (в т.ч. за договором оренди землі від 04.08.2025 № 105 477 848,16 грн.); 2023 рік 558 349,94 грн. (в т.ч. за договором оренди землі від 04.08.2025 № 105 477 848,16 грн).

Станом на 08.01.2024 по Громадській організації по коду бюджетної класифікації 18010600 UA51100370000040590 (Орендна плата за землю з юридичних осіб) існує податковий борг в сумі 46 529,16 грн. (несплачені зобов`язання за листопад 2023 року по термін 02.01.2024).

Громадська організація протягом 2022 2023 років постійно порушувала терміни сплати узгоджених податкових зобов`язань з орендної плати за землю, які встановлені пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України.

Представник контролюючого органу звертає увагу, що Управлінням оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС в Одеській області проведено камеральну перевірку Громадської організації щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з орендної плати за землю з юридичних осіб за період 2022 рік та січень жовтень 2023 року.

Результати податкової перевірки Громадської організації оформлено Актом про результати камеральної перевірки щодо порушення правил (термінів) сплати (перерахування) податків, платежів, зборів від 02.01.2023 № 52/15-32-04-08-17, який направлено на податкову адресу Громадської організації засобами поштового зв`язку в порядку, визначеному статтею 42 ПКУ.

Податковий орган вважає, що позов є безпідставним, тому правових підстав для його задоволення немає.

Чорноморська міська рада Одеського району Одеської області також заперечує проти задоволення позовних вимог та у відзиві на позовну заяву наголошує, що необґрунтованість та безпідставність доводів, викладених у вказаній позовної заяви полягає у тому, що станом на теперішній час заборгованість третьої особи Громадської організації «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» перед Відповідачем 1, відповідно до договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 5110800000:02:003:0141, площею 3,3448га, розташованої за адресою: Одеський район Одеської області, м. Чорноморськ, вул.Набережна, 25, від 05.08.2015 № 105 по сплаті орендної плати відсутня.

Відсутність заборгованості за вищевказаним договором оренди земельної ділянки підтверджується листом Управління комунальної власності та земельних ресурсів виконкому Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області від 16.01.2024 № 50.

Представник органу місцевого самоврядування вказує, що пунктом 59 Протоколу засідання постійної комісії з фінансово-економічних питань, бюджету, інвестицій та комунальної власності VІІ скликання від 16.05.2019 року № 75 рекомендовано продовжити роботу щодо стягнення заборгованості по сплаті оренди та податку за земельні ділянки з організацій та юридичних осіб, які мають заборгованість по сплаті оренди та податку за земельні ділянки в розмірі більше 500 000 гривень.

Також, протоколом наради щодо передачі/приймання комунального майна з балансу на баланс від 04.01.2024 під головуванням заступника Чорноморського міського голови було вказано начальнику відділу земельних відносин управління комунальної власності та земельних відносин виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області надсилати лист орендарям земельних ділянок, борги за якими виникли після оголошення в Україні воєнного стану 24 лютого 2022 року відповідно до Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022 (зі змінами та доповненнями), який затверджено законом України № 2102-IX від 24.02.2022 року (зі змінами та доповненнями).

За викладених обставин Чорноморська міська рада вважає, що позовні вимоги необґрунтовані та безпідставні, що вказує на відсутність підстав для їх задоволення.

Треті особи по справі про відкриття провадження у справі повідомлялися належним чином, однак письмових пояснень по суті спору до суду не надали, що відповідно до вимог статті 165 КАС України не перешкоджає розгляду справи по суті.

Інших процесуальних заяв по суті спору, які визначені статтею 159 КАС України від сторін до суду не надходило.

Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, які мають значення для вирішення спору, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов наступного.

Судом встановлено та визнається сторонами, що 04 серпня 2015 року між Іллічівською міською радою Одеської області (за договором: орендодавець) та Громадською організацією «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» (за договором: орендар) укладено договір оренди землі № 105, за яким орендодавець на підставі Закону України «Про оренду землі» та рішення Іллічівської міської ради від 12.06.2015 року № 632/47-VI «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 3,4784 га громадській організації «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» за адресою: Одеська область, м. Іллічівськ, вул. Набережна,25» надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку площею 3,3448 га несільськогосподарського призначення, із земель житлової та громадської забудови (кадастровий номер 5110800000:02:003:0141), що знаходиться за адресою: Одеська область, м. Іллічівськ, вул. Набережна, 25, згідно з планом земельної ділянки, який є невід`ємною частиною договору.

Відповідно до пункту 2.1. Договору оренди, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,3448 га всього земельних угідь 3,3448 га, в тому числі забудовані землі 3,3448 га.

Зазначена земельна ділянка площею 3,3448 га надається у користування орендарю терміном на 5 (п`ять) років (пункт 3.1 Договору оренди).

За змістом пункту 4.1. Договору оренди, орендна плата за земельну ділянку площею 3,3448 га, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та складає 281 173,92 грн. на рік, згідно розрахунку, який додається та є невід`ємною частиною цього договору.

Розмір орендної плати встановлюється згідно норм Податкового кодексу України, у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватися Іллічівською міською радою в межах норм передбачених законодавством (пункт 4.2. Договору оренди).

Орендар не звільняється від орендної плати, сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності.

Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які будуть невід`ємними частинами цього договору, крім випадків:

- зміни розміру земельного податку, відповідно до чинного законодавства України;

- коригування «грошової оцінки земель міста Іллічівська», яка затверджується рішенням Іллічівської міської ради;

- зміни функціонального призначення будівлі або його частини.

У цих випадках розмір орендної плати змінюється орендодавцем та в існуючий договір сторін зміна та доповнення з цього приводу не проводиться.

Орендар надає управлінню комунальної власності та земельних відносин Іллічівської міської ради копію платіжного документу щодо внесення орендної плати за його вимогою.

У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня, розмір якої визначається згідно з чинним законодавством. Пеня перераховується орендарем на рахунок, зазначений в пункті 4.3. цього Договору.

Орендна плата нараховується з дати укладання цього договору та сплачується орендарем з дня отримання ним права оренди земельної ділянки, державної реєстрації права оренди земельної ділянки, відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (пункти 4.4.-4.7 Договору оренди) (а.с. 125-130).

27 квітня 2015 року Іллічівською міською радою Одеської області та Громадською організацією «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» складено Акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання, за яким межі земельної ділянки за кадастровим номером 5110800000:02:003:0141, яка знаходиться за адресою: м.Іллічівськ, вул. Набережна, 25, на території Іллічівської міської ради Одеської області, площа в погоджених межах складає 3,3448 га, наданої користувачу земельної ділянки Громадській організації «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» під існуючим причалом «Бугово № 114», закріплені в натурі (на місцевості) межовими знаками в кількості 60 шт. Схема прив`язки межових знаків до об`єктів і контурів місцевості додається (а.с. 131).

04 серпня 2015 року між Іллічівською міською радою Одеської області та Громадською організацією «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» підписано Акт прийому-передачі земельної ділянки, розташованої за адресою: Одеська область, м. Іллічівськ, вул. Набережна, 25 (а.с. 132).

Згідно розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 04.08.2015 року складає 281 173,92 грн. на рік (а.с. 133).

Право оренди зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Вважаючи, що за договором оренди наявна заборгованість по сплаті орендних платежів, посилаючись на бездіяльність відповідачів щодо її стягнення, ОСОБА_1 звернувся до суду із даним позовом.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом ч.1 ст.143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі Закон №280/97-ВР).

Згідно з ч.1 ст. 10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (ст.25 Закону №280/97-ВР).

Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання як питання регулювання земельних відносин.

Отже, органи місцевого самоврядування діють на визначеній території та здійснюють загальні, виключні та у деяких випадках делеговані повноваження з метою задоволення інтересів своєї громади.

Звертаючись до суду із даним позовом ОСОБА_1 зокрема доводить, що Громадською організацією «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» допущено заборгованість орендної плати за укладеним договором оренди землі № 105, а Чорноморською міською радою не вчинено дій щодо стягнення наявної заборгованості та протиправно не розірвано договір оренди.

З пункту 59 Протоколу засідання постійної комісії з фінансово-економічних питань, бюджету, інвестицій та комунальної власності VІІ скликання від 16.05.2019 року №75 судом убачається, що постійною комісією прийнято рішення продовжити роботу щодо стягнення заборгованості по сплаті оренди та податку за земельні ділянки з організацій та юридичних осіб, які мають заборгованість по сплаті оренди та податку за земельні ділянки в розмірі більше 500 000 гривень.

Також, протоколом наради щодо передачі/приймання комунального майна з балансу на баланс від 04.01.2024 під головуванням заступника Чорноморського міського голови було наказано начальнику відділу земельних відносин управління комунальної власності та земельних відносин виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області надсилати листи орендарям земельних ділянок, борги за якими виникли після оголошення в Україні воєнного стану 24 лютого 2022 року відповідно до Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022 (зі змінами та доповненнями).

З листа №50 від 16.01.2024 року управління комунальної власності та земельних відносин вбачається, що відповідно до інформації ГУ ДПС в Одеській області від 11.01.2024 року щодо обсягу податкового боргу станом на 01.01.2024 року у ГО «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок аматорів» за договорами оренди землі заборгованість відсутня.

З цього випливає, що Чорноморською міською радою в межах наявної компетенції та повноважень вчиняються дії щодо дотримання орендарями земельних ділянок, в тому числі й Громадською організацією «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» обов`язку сплати орендної плати та в межах дозволеного адміністративного розсуду обрано спосіб досудового врегулювання наявної заборгованості по сплаті орендної плати.

Суд також виходить з того, що примушення Чорноморської міської ради до розірвання договору оренди з орендарем третьою особою по справі шляхом зобов`язання подати відповідний позов до господарського суду за позовом ОСОБА_1 виходить за межі компетенції та повноважень адміністративного суду.

В цьому контексті покликання позивача на недотримання норм ст.32 ЗУ «Про оренду землі» суд відхиляє.

Суд окремо звертає увагу, що правовідносини Чорноморської міської ради як орендодавця та Громадської організації «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» як орендаря носять приватно-правовий характер, а розірвання договору оренди земельної ділянки на вимогу орендодавця відповідно до ст.32 ЗУ «Про оренду землі», ст.ст.651,652 ЦК України є правом, яким орендодавець користується за певних умов виходячи з конкретних обставин стосовно певного орендаря.

При цьому, суд додатково враховує те, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражені права чи інтереси особи, яка стверджує про їх порушення.

Неодмінним елементом правовідносин є їх зміст, тобто суб`єктивне право особи та її юридичний обов`язок. Відтак, судовому захисту підлягає суб`єктивне право особи, яке порушується у конкретних правовідносинах.

Вирішуючи спір, суд повинен пересвідчитись у належності особі, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Тобто, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражені права чи інтереси особи, яка стверджує про їх порушення.

При цьому, позивач на власний розсуд визначає чи порушені його права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Водночас, задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин.

Суд констатує, що у даному випадку позивачем не доведено, що його права були порушені Чорноморською міською радою, а єдине покликання ОСОБА_1 на те, що він є громадянином України, не є достатнім для того, щоб встановити факт порушення саме його прав у спірних правовідносинах.

Таким чином, суд приходить висновку, що порушення прав саме позивача не обґрунтовано та не доведено, що є самостійною підставою для відмови у задоволенні позовних вимог до Чорноморської міської ради.

Враховуючи те, що судом не встановлено порушення Чорноморською міською радою прав та інтересів позивача, то у задоволенні позовних вимог стосовно зобов`язання Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області виконати вимоги ст. 19 Конституції України, ч. 1 ст. 32 Закону України «Про оренду землі» шляхом звернення до господарського суду із позовом до Громадської організації «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» про розірвання договору оренди №105 земельної ділянки кадастровий номер 5110800000:02:003:0141 площею 3,3448 га, яка розташована за адресою: Одеська область, Одеський район, м. Чорноморськ, вул. Набережна, 25, укладеного між Іллічівською міською радою Одеської області та Громадською організацією «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» 05.08.2015, про звільнення вказаної земельної ділянки та стягнення заборгованості за вказаним договором оренди, слід відмовити.

Стосовно позовних вимог ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області про зобов`язання виконати вимоги податкового законодавства України, суд враховує наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.

Статтею 6 Податкового кодексу України передбачено, що податком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету або на єдиний рахунок, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.

У статті 8 ПК України зазначено, що в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори.

До загальнодержавних належать податки та збори, що встановлені цим Кодексом і є обов`язковими до сплати на усій території України, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад у межах їх повноважень і є обов`язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.

За змістом п.п. 10.1.1. п. 10.1. статті 10 ПК України до місцевого податку належить податок на майно.

Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (пункт 38.1 статті 38 ПКУ).

Сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, податковим агентом, або представником платника податку (пункт 38.2 статті 38 ПКУ).

Згідно з пунктом 31.1 статті 31 ПКУ строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно. Момент виникнення податкового обов`язку платника податків, у тому числі податкового агента, визначається календарною датою.

Строк сплати податку та збору обчислюється роками, кварталами, місяцями, декадами, тижнями, днями або вказівкою на подію, що повинна настати або відбутися (пункт 31.2 статті 31 ПКУ).

Строк сплати податку та збору встановлюється відповідно до податкового законодавства для кожного податку окремо. Зміна платником податку, податковим агентом або представником платника податку чи контролюючим органом встановленого строку сплати податку та збору забороняється, крім випадків, передбачених ПКУ (пункт 31.3 статті 31 ПКУ).

Згідно з пунктом 57.1 статті 57 ПКУ платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкових зобов`язань, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідно граничного строку, передбаченого ПКУ для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених ПКУ. Якщо граничний строк сплати податкового зобов`язання припадає на вихідний або святковий день, останнім днем сплати податкового зобов`язання вважається операційний день, що настає за вихідним або святковим днем.

За змістом пункту 287.3 статті 287 ПКУ встановлено, що податкове зобов`язання з плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Відповідно до пп.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім НБУ), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Підпунктами 21.1.1.-21.1.4. пункту 21.1. статті 21 Податкового кодексу України визначено, що посадові та службові особи контролюючих органів зобов`язані зокрема дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами; забезпечувати сумлінне виконання покладених на контролюючі органи функцій; забезпечувати ефективну роботу та виконання завдань контролюючих органів відповідно до їх повноважень; не допускати порушень прав та охоронюваних законом інтересів громадян, підприємств, установ, організацій.

Відповідно до п. 75.1 ст.75 ПК України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до положень п.п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 ПК України, камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах, повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним пунктами 2, 3 частини першої та пунктом 10 частини другої статті 5 Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні".

Пунктом 76.1 статті 76 ПК України передбачено, що камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.

Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог статті 86 цього Кодексу (п. 76.2 статті 76 ПК України).

Так, згідно п. 86.2 статті 86 ПК України за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

Системний аналіз вищевказаних правових норм дає підстави для висновку, що податковим законодавством України чітко унормовано як самі види податків та зборів, так і процедуру їх сплати й контролю за ї сплатою податковим органом.

З матеріалів справи вбачається, що на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, пункту 75.1 статті 75 розділу ІІ Податкового кодексу України, у порядку визначеному пунктом 76.2 статті 76 розділу ІІ Податкового кодексу України, Головним управлінням ДПС в Одеській області 02.01.2024 року було проведено камеральну перевірку щодо порушення правил (термінів) сплати (перерахування) податків, платежів, зборів.

В ході проведення камеральної перевірки встановлено, що Громадською організацією «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» порушено терміни сплати самостійно визначеного грошового зобов`язання з орендної плати за землю протягом строків, визначених пунктом 57.1 статті 57 та пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України (а.с. 120-124).

При цьому, як зазначено контролюючим органом у відзиві на позовну заяву (а.с. 102) та не спростовано позивачем, вищезгаданий акт камеральної перевірки було направлено Громадській організації «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» за її податковою адресою.

Таким чином, ГУ ДПС в Одеській області в межах наявних повноважень та з дотриманням процедури, визначеної податковим законодавством України, здійснило дії щодо перевірки своєчасності сплати платником податків (у даному випадку - Громадською організацією «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів») обов`язкових платежів до бюджету України та притягнення до фінансової відповідальності.

Суд зважає на те, що позивачем не доведено, що наголошена ним бездіяльність ГУ ДПС в Одеській області у даному випадку призвела до порушення його прав в сфері публічно-правових відносин, що взагалі виключає можливість судового захисту прав позивача, оскільки адміністративний суд захищає об`єктивно порушені права особи.

Аналогічно викладеному вище, виключно твердження, що позивач як громадянин України має право на подання адміністративного позову до органу ДПС як контролюючого органу щодо надходження податків та зборів до бюджету, не є достатнім та переконливим аргументом для судового захисту прав та інтересів саме ОСОБА_1 .

Жодного іншого обґрунтування порушення саме прав позивача позовна заява не містить.

Таким чином, суд вважає, що у даному випадку позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області не є обґрунтованими, та підстави для їх задоволення відсутні.

На підставі вищевикладеного, у задоволенні позову ОСОБА_1 слід відмовити повністю.

Згідно ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні,

постанові або ухвалі.

Враховуючи те, що позивач звільнений від сплати судового збору за подання позовної заяви, інших витрат для розподілу між сторонами ними не понесено, такий розподіл не здійснюється.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_1 ) до Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ: 25932851; адреса: проспект Миру, 33, м. Чорноморськ, Одеської області, 68000), Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 440069166, адреса: вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044), треті особи: Одеська обласна прокуратура (код ЄДРПОУ: 03528552; адреса: вул. Пушкінська, 3, м. Одеса, 65026), Громадська організація «Водно-моторне спортивно-оздоровче товариство рибалок-любителів» (код ЄДРПОУ: 23207519; адреса: вул. Мала Арнаутська, 111, м. Одеса, 65007) про зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. ст. 293,295 КАС України, до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Суддя М.М. Аракелян

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.06.2024
Оприлюднено20.06.2024
Номер документу119814401
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —420/19199/23

Рішення від 18.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Постанова від 07.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 05.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні