Постанова
від 12.06.2024 по справі 922/3886/23
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 червня 2024 року

м. Київ

cправа № 922/3886/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Бакуліна С.В. - головуючий, Баранець О.М., Кібенко О.М.,

за участю секретаря судового засідання - Федорченка В.М.,

представників учасників справи:

позивача за первісним позовом (відповідача за зустрічним позовом) - Щербань А.С.,

відповідача за первісним позовом (позивача за зустрічним позовом)- Квінцинської А.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Харківобленерго"

на постанову Східного апеляційного господарського суду від 20.03.2024 (головуючий суддя - Терещенко О.І., судді: Тихий П.В., Плахов О.В.) та рішення Господарського суду Харківської області від 22.12.2023 (суддя Жельне С.Ч.)

у справі №922/3886/23

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Драгоманова 6Б"

до Акціонерного товариства "Харківобленерго"

про визнання укладеними додатків до договору,

та за зустрічним позовом Акціонерного товариства "Харківобленерго"

до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Драгоманова 6Б"

про визнання укладеними додатків до договору,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1.Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Драгоманова 6Б" (далі також- ОСББ, ОСББ "Драгоманова 6Б") звернулось до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до Акціонерного товариства "Харківобленерго" (далі також - АТ "Харківобленерго"), в якій просить визнати укладеними між АТ "Харківобленерго" та ОСББ "Драгоманова 6Б" додатки №2,3,6,7 до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії №735/0721, укладеного 07.07.2023 шляхом приєднання ОСББ "Драгоманова 6Б" до умов публічного договору, в редакції, викладеній в позовній заяві.

1.2.Позовні вимоги обґрунтовані незаконністю включення загальнобудинкових лічильників до переліку розрахункових; використанням загальнобудинкових лічильників для обліку обсягу розподіленої електричної енергії ОСББ; наявністю у будинку різних точок розподілу та продажу електричної енергії, 2 (двох) типів споживачів: власники квартир та ОСББ, а також трьох видів засобів обліку електричної енергії; помилковим тлумаченням АТ "Харківобленерго" Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" та ототожненням ОСББ та всіх співвласників багатоквартирного будинку.

1.3.АТ "Харківобленерго" звернулось до Господарського суду Харківської області із зустрічною позовною заявою до ОСББ "Драгоманова 6Б", в якій просило визнати укладеними між АТ "Харківобленерго" та ОСББ "Драгоманова 6Б" додатки №2,3,6,7 до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії №735/0520, укладеного 07.07.2023 шляхом приєднання ОСББ "Драгоманова 6Б" до умов публічного договору, в редакції, викладеній в зустрічній позовній заяві.

1.4.Зустрічні позовні вимоги мотивовані тим, що при зміні форми управління багатоквартирним житловим будинком до нового споживача переходять права та обов`язки за договорами, укладеними з попереднім споживачем; загальнобудинкові лічильники передбачені проектними електротехнічними рішеннями, у зв`язку з цим вони повинні бути визначені як розрахункові; для виключення загальнобудинкових лічильників з переліку розрахункових споживач повинен внести зміни до проектних рішень; оформлення паспорту точки розподілу є виключною прерогативою оператора системи розподілу; паспорт точки розподілу/передачі електричної енергії складається за площадкою вимірювання, а не за кожною точкою окремо; точка розподілу електричної енергії визначається виключно належністю елементів електричної мережі одному чи іншому суб`єкту; точка розподілу електричної енергії визначається на болтовому з`єднанні належної товариству кабельної лінії та вводного комутаційного апарата в вводно-розподiльчому пристрої, власником якого є всі власники житлових та нежитлових приміщень в будинку.

2.Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій

2.1.За адресою 61175, Харківська обл., місто Харків, вул. Драгоманова, 6Б знаходиться житловий багатоквартирний будинок, що підтверджується актом готовності об`єкта до експлуатації від 22.12.2017 та рішенням Харківської міської ради від 28.02.2018 №131 про присвоєння адреси будинкам по вул. Драгоманова, 8.

2.2.22.02.2013 між АК "Харківобленерго" та ПАТ "Трест Житлобуд-1" було укладено договір №613/1/233 про приєднання до електричних мереж АК "Харківобленерго" електроустановок замовника.

2.3.27.05.2021 ДП ЖКК АТ "Трест Житлобуд-1" було підписано заяву-приєднання до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 01.01.2019 №12794 та укладено додатки до такого договору: додаток №2 "Паспорт точки розподілу електричної енергії"; додаток 3.1 "Відомості про розрахункові засоби обліки активної та реактивної енергії"; додаток 3.2 "Відомості про відпуск електроенергії на інші потреби споживача"; додаток 3.3 "Дані для розрахунку та складання балансу в технологічних електричних мережах споживача"; додаток №6 "Акт №777 розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін"; додаток №7 "Однолінійна схема (схема електропостачання споживача із зазначенням ліній, що живлять електроустановки споживача, і точок їх приєднання)"; додаток №12 "Перелік територіально відокремлених об`єктів".

2.4.09.12.2021 було створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Драгоманова 6Б", що підтверджується протоколом установчих зборів від 27.11.2021 №1, що був підписаний 09.12.2021 та Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

2.5.01.02.2022 на баланс ОСББ "Драгоманова 6Б" було передано житловий комплекс за адресою 61175, Харківська обл., місто Харків, вул. Драгоманова, будинок 6Б, що підтверджується актом прийому-передачі від 01.02.2022, укладеним між АТ "Трест Житлобуд-1" та ОСББ "Драгоманова 6Б".

2.6.27.03.2023 ОСББ "Драгоманова 6Б" направило на адресу АТ "Харківобленерго" заяву щодо укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії від 21.03.2023 вих. №5, в якій просило у зв`язку зі зміною споживача укласти з ОСББ договір про надання послуг з розподілу електричної енергії.

2.7.За результатами розгляду АТ "Харківобленерго" направило лист від 12.04.2023 №06-56К/08-1472, до якого додано підписані АТ "Харківобленерго" договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії №735/0721 та додатки: додаток №1 "Заява-приєднання", додаток №2 "Паспорт точки розподілу/передачі електричної енергії", додаток №3 "Відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії", додаток №4 "Порядок розрахунків", додаток №6 "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін", додаток №7 "Однолінійна схема (схема електропостачання споживача із зазначенням ліній, що живлять електроустановки споживача, точок їх приєднання)", додаток №12 "Перелік територіально відокремлених об`єктів".

2.8.07.07.2023 з метою приєднання до умов публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії ОСББ направило АТ "Харківобленерго" підписану заяву-приєднання, оформлену за формою, встановленою додатком до постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, в якій зазначено наступні точки приєднання: 62Z6713623604489, 62Z0827472400480, 62Z3235758813223, 62Z4191285448049, 62Z0975472716788. В зазначених точках приєднання відбувається споживання електричної енергії на електроживлення аварійного освітлення (ЕІС-код точки приєднання 62Z6713623604489, номер засобу обліку електричної енергії 071892), електроживлення індивідуального теплового пункту (ЕІС-код точки приєднання 62Z4191285448049, номер засобу обліку електричної енергії 072010), електроживлення ліфтів (ЕІС-код точки приєднання 62Z0827472400480, номер засобу обліку електричної енергії 072040), електроживлення насосної станції (ЕІС-код точки приєднання 62Z3235758813223, номер засобу обліку електричної енергії 072006), електроживлення освітлення (ЕІС-код точки приєднання 62Z0975472716788, номер засобу обліку електричної енергії 071896).

2.9.Додатки до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії №735/0721, що запропоновані до укладення АТ "Харківобленерго", ОСББ підписані не були у зв`язку з невідповідністю нормам законодавства, тому ОСББ направило власну редакцію додатків №2, №3, №6 та №7 та протокол розбіжностей.

3.Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

3.1.Господарський суд Харківської області рішенням від 22.12.2023 у справі №922/3886/23, яке Східний апеляційний господарський суд залишив без змін постановою від 20.03.2024, первісний позов задовольнив повністю; визнав укладеними між АТ "Харківобленерго" та ОСББ "Драгоманова 6Б" додатки №2,3,6,7 до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 07.07.2023 №735/0721, шляхом приєднання ОСББ "Драгоманова 6Б" до умов публічного договору, у відповідній редакції; стягнув з АТ "Харківобленерго" на користь ОСББ "Драгоманова 6Б" витрати по сплаті судового збору 2 684, 00 грн; у задоволенні зустрічного позову відмовив.

3.2.Судові рішення мотивовані наявністю підстав для визнання укладеними додатків №2,3,6,7 до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 07.07.2023 №735/0721, шляхом приєднання ОСББ "Драгоманова 6Б" до умов публічного договору, саме в редакції ОСББ "Драгоманова 6Б".

4.Короткий зміст вимог касаційної скарги та її обґрунтування. Доводи інших учасників справи

4.1.АТ "Харківобленерго" звернулось до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить постанову Східного апеляційного господарського суду від 20.03.2024 та рішення Господарського суду Харківської області від 22.12.2023 - скасувати і прийняти нове рішення, яким у задоволенні первісного позову відмовити повністю; задовольнити зустрічний позов, та визнати укладеним між АТ "Харківобленерго" та ОСББ "Драгоманова 6Б" додатки №2,3,6,7 до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії №735/0721, в запропонованій АТ "Харківобленерго" редакції.

4.2.Підставою касаційного оскарження рішень судів попередніх інстанцій у цій справі згідно з новою редакцією касаційної скарги скаржник вважає наявність випадку, передбаченого пунктом 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК), зазначаючи про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме Закону України "Про ринок електричної енергії", Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", Закону України "Про житлово-комунальні послуги", пунктів 1.2.4, 1.1.2, 2.1.11 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 №312 (далі - ПРРЕЕ), пунктів 5.1.10; 5.2.2 Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 №311 (далі - ККОЕЕ).

4.3.Доводи скаржника зводяться до того, що:

(1) оформлення як заяви-приєднання, так і паспорту точки розподілу, є виключною прерогативою оператора системи розподілу; в паспорті точки розподілу зазначаються технічні параметри точки підключення; для оформлення заяви-приєднання та паспорту точки розподілу оператор системи розподілу використовує наявну у нього технічну інформацію, зокрема з проектного рішення, а також з договору, укладеного з попереднім споживачем;

(2) в паспорті точки розподілу зазначається та кількість ЕІС-кодів фізичних точок комерційного обліку, яка відповідає проектному рішенню, а не та, яку споживач зазначив у заяві-приєднанні. Правові підстави для визначення у паспорті точки розподілу меншої кількості ЕІС-кодів точок комерційного обліку, аніж передбачено проектним рішенням, відсутні;

(3) для комерційних розрахунків використовуються дані з основного вузла обліку споживача, яким в даному випадку відповідно до додатка №7 "Однолінійної схеми (схема електропостачання споживача із зазначенням ліній, що живлять електроустановки споживача, і точок їх приєднання)" є загальнобудинковий лічильник, а облік електричної енергії АТ "Харківобленерго" здійснюється на підставі звіту про дані комерційних засобів обліку, обов`язок щодо формування якого та подання оператору, як нормами Кодексу комерційного обліку, так і нормами договору покладено на споживача;

(4) як умовами договору, так і ПРРЕЕ для здійснення обрахунку обсягу електричної енергії споживач зобов`язаний здійснити розрахунок балансу електричної енергії в електромережі споживача, на підставі якого здійснюється розрахунок обсягу електричної енергії, спожитої ОСББ. В свою чергу розрахунок балансу здійснюється на підставі додатку 3 до договору, який, відповідно, містить відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії ОСББ, відомості для розрахунку та складення балансу електричної енергії в технологічних мережах, до яких приєднані електроустановки інших учасників ринку, а також містить алгоритм розрахунок усіх складових балансу електричної енергії з використанням даних засобів обліку, встановлених у точках вимірювання, що не було враховано судами під час винесення рішення.

4.4.ОСББ "Драгоманова 6Б" подало відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, оскаржувані рішення суду - без змін.

4.5.Доводи позивача за первісним позовом зводяться до того, що:

(1) додатки, які просив визнати укладеними позивач за первісним позовом, відповідають заяві-приєднання від 07.07.2023, на підставі якої укладено договір про надання послуг з розподілу електричної енергії №735/0721, а укладання додатків (в тому числі і додатка №2), в редакції АТ "Харківобленерго" суперечило б змісту заяви-приєднання від 07.07.2023, а тому було б незаконним;

(2) позиція скаржника стосовно того, що в складений АТ "Харківобленерго" додаток №2 не можуть вноситись зміни, враховуючи заперечення ОСББ щодо його змісту, суперечить поданню самим скаржником зустрічної позовної заяви про визнання укладеним додатку №2 до договору в його редакції;

(3) визнання укладеним додатку №2 в редакції АТ "Харківобленерго", зважаючи на те, що точка розподілу/передачі електричної енергії зазначена в ньому враховує точки, через які проходить вся електроенергія, що постачається на територію будинку (загальнобудинкові лічильники), та точки розподілу електричної енергії у кожну окрему квартиру в будинку, не відповідає вимогам ККОЕЕ та ПРРЕЕ, оскільки дані точки не є точками приєднання ОСББ "Драгоманова 6Б", а електроенергія, яка постачається через зазначені точки, постачається різним власникам;

(4) зважаючи на це, в будинку є 2 типи споживачів: власники квартир та ОСББ, є різні точки розподілу та продажу електричної енергії: точки продажу електричної енергії для квартир; точки продажу електричної енергії для утримання спільного майна будинку;

(5) розподіл електричної енергії власникам квартир АТ "Харківобленерго" здійснює на підставі окремих індивідуальних договорів з власниками, оплата за надання послуг з розподілу електричної енергії здійснюється власниками квартир безпосередньо ОСР за показниками поквартирних лічильників;

(6) точка розподілу електричної енергії для споживачів - мешканців квартир знаходиться на межі розташування електроустановок мешканців квартир, а точка розподілу електричної енергії для споживача - ОСББ розташована на межі знаходження електроустановок ОСББ;

(7) розрахунки за спожиту електричну енергію (комерційні розрахунки) повинні здійснюватися на підставі показань лічильника, приєднаного до електрообладнання, що знаходиться на території власника або користувача електроустановки (квартири, будинку тощо), тобто у цьому випадку на підставі показань лічильників, які безпосередньо приєднані до електрообладнання, що забезпечує виконання статутних цілей ОСББ та обов`язок з забезпечення роботи якого покладено на ОСББ;

(8) загальнобудинкові засоби обліку, які не приєднані до точки обліку одного об`єкта (електрообладнання ОСББ), а навпаки враховують дані щодо споживання електричної енергії з багатьох точок (квартири, місця загального користування) не можуть бути розрахунковими та використовуватися для розрахунків між сторонами. Втім, зазначені загальнобудинкові лічильники можуть використовуватися як технічні для контролю обсягів споживання електроенергії на об`єкті (в будинку) в цілому;

(9) АТ "Харківобленерго" безпідставно пов`язує балансову належність та експлуатаційну відповідальність мереж з точкою розподілу електричної енергії та точкою комерційного обліку електричної енергії.

4.6.У відзиві на касаційну скаргу позивач за зустрічним позовом зазначає, що судові витрати на професійну правничу допомогу, які він планує понести у зв`язку з розглядом цієї справи в суді касаційної інстанції, складають 25 000 грн.

4.7.ОСББ "Драгоманова 6Б" подало заяву про розподіл судових витрат, понесених у зв`язку із розглядом справи у суді касаційної інстанції, в якій просить розглянути цю заяву після подання заявником всіх доказів, що підтверджують такі витрати, та стягнути з відповідача за первісним позовом 25 000 грн витрат на професійну правничу допомогу.

4.8.На підтвердження таких витрат надав: ордер серії АХ №1191280, виданий 04.06.2024 на підставі договору від 03.05.2023 №03/05-23, рахунок на оплату від 23.05.2024 №23/05-24 на суму 25 000 грн, платіжну інструкцію від 24.05.2024 №222 на суму 25 000 грн, копію свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю серії КВ №001347, виданого 18.01.2022 на ім`я Щербань А.С., договір про надання правової допомоги від 03.05.2024 №03/05-23, заявку від 23.05.2024 №3 до договору, додаток від 23.05.2024 №3 до договору.

5.Позиція Верховного Суду

5.1.Предметом спору у цій справі є вимоги як позивача за первісним, так й позивача за зустріним позовами, про визнання укладеними додатків №№ 2,3,6,7 до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії №735/0721 в запропонованих ними редакціях.

5.2.Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище визначаються Законом України "Про ринок електричної енергії" та ПРРЕЕ.

5.3.Оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на підставі договорів про надання послуг з розподілу. Договори про надання послуг з розподілу є публічними договорами приєднання та укладаються на основі типових договорів, форма яких затверджується Регулятором (частина четверта статті 46 Закону України "Про ринок електричної енергії").

5.4.Додатком 3 до ПРРЕЕ є Типовий договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, пунктами 1.1. та 1.2. якого визначено, що цей договір є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови розподілу (передачі) електричної енергії споживачам, як послуги оператора системи та укладається сторонами, з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України, шляхом приєднання споживача до умов цього договору згідно із заявою - приєднанням. Умови договору розроблені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та ПРРЕЕ, та є однаковими для всіх споживачів.

5.5.Згідно з пунктом 2.1.12. ПРРЕЕ невід`ємними частинами договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є: 1) паспорти точок розподілу, акт (акти) про розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін; 2) заява-приєднання у разі її надання споживачем; 3) інші додатки, оформлені сторонами за взаємною згодою.

Щодо укладення додатку №2 "Паспорт точки/точок розподілу електричної енергії"

5.6.В пункті 1.1.2 ПРЕЕЕ наведені, зокрема, наступні визначення:

-паспорт точки розподілу/передачі - акт (документ), складений оператором системи, в якому зазначаються технічні параметри точки підключення споживача;

-площадка вимірювання - забезпечена точкою комерційного обліку або точками комерційного обліку електроустановка або сукупність електроустановок, виключно між якими можливі перетікання електричної енергії технологічними електричними мережами власника електроустановок, у які надходить або з яких віддається електрична енергія;

-точка розподілу/передачі електричної енергії - межа балансової належності, на якій відбувається розподіл/передача електричної енергії між електроустановками суміжних учасників ринку.

5.7.Згідно з пунктом 1.2.4 ПРРЕЕ точка розподілу (передачі) електричної енергії споживачу установлюється на межі балансової належності його електроустановок та зазначається в договорі споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії з оператором системи.

5.8.Відповідно до пункту 2.1.11 ПРРЕЕ під час оформлення заяви-приєднання, паспорту точки розподілу/передачі оператор системи використовує наявну у нього інформацію за об`єктом розподілу, достатню для проведення розрахунків, зокрема:

1) про розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін;

2) щодо однолінійної схеми електропостачання об`єкта;

3) щодо розрахункових засобів вимірювальної техніки обсягу активної та реактивної електричної енергії та рівня потужності (тип, марка, технічні характеристики тощо);

4) щодо дозволеної (договірної) величини електричної потужності;

5) щодо технічних даних силових трансформаторів, кабельних та/або повітряних ліній передачі/розподілу електричної енергії, якими здійснюється розподіл електричної енергії (для об`єктів споживачів, для яких розрахункові засоби вимірювальної техніки встановлені не на межі балансової належності).

5.9.Відповідно до підпункту 49 пункту 1.2.1. ККОЕЕ площадка комерційного обліку (площадка вимірювання) - забезпечена точкою комерційного обліку або точками комерційного обліку електроустановка або сукупність електроустановок, виключно між якими можливі перетікання електричної енергії технологічними електричними мережами власника електроустановок, у які відбирається або з яких відпускається електрична енергія.

5.10.Згідно з пунктом 32 частини першої статті 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" електроустановка - комплекс взаємопов`язаних устаткування і споруд, що призначаються для виробництва або перетворення, передачі, розподілу чи споживання електричної енергії.

5.11.Як встановили суди попередніх інстанцій, у додатку №2 в редакції ОСББ "Драгоманова" останній визначив точки розподілу (площадки комерційного обліку) за ЕІС кодами у кількості 5 штук: 62Z6713623604489, 62Z0827472400480, 62Z3235758813223, 62Z4191285448049, 62Z0975472716788, що відповідає заяві-приєднанню до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії №735/0721 від 07.07.2023, яка містить 5 ЕІС-кодів точок комерційного обліку.

5.12.Додаток №2 в редакції ОСББ "Драгоманова" містить 5 паспортів точок розподілу на площадки комерційного обліку, що відповідають точкам приєднання електроустановок на технічні цілі будинку, за функціонування яких відповідно до Статуту відповідальне ОСББ.

5.13.Водночас додаток №2 в редакції АТ "Харківобленерго" містить одну точку розподілу (площадка комерційного обліку) за ЕІС-кодом 6227434402360399, що скаржник вважає правильним, так як паспорт точки розподілу/передачі електричної енергії складається за площадкою вимірювання, якою є весь багатоквартирний будинок, а не за кожною точкою окремо.

5.14.Виходячи із визначення поняття "площадка вимірювання", "площадка комерційного обліку", "точка розподілу/передачі електричної енергії", а також "електроустановка", суди попередніх інстанцій цілком обґрунтовано зазначили, що в цьому випадку багатоквартирний будинок не може вважатись єдиною площадкою комерційного обліку, а паспорти точок розподілу повинні бути складені за кожною точкою комерційного обліку (площадкою комерційного обліку) окремо, оскільки з матеріалів справи вбачається, що не спростовано скаржником, що між електроустановками, що забезпечують досягнення статутних цілей ОСББ (освітлення місць загального користування, робота ліфтів, насосної станції, тощо) та іншими електроустановками (квартирами) в будинку по вул. Драгоманова 6Б відсутнє перетікання електричної енергії. У визначенні площадки комерційного обліку (вимірювання) вказано, що площадка комерційного обліку - це електроустановка або сукупність електроустановок одного власника, натомість в усьому багатоквартирному будинку є декілька електроустановок: ліфти, пристрої освітлення місць загального користування, ІТП, насосна станція, аварійне освітлення, квартири. Всі ці електроустановки в будинку не належать на праві власності одному власнику - ОСББ "Драгоманова 6Б".

5.15.Доводи скаржника стосовно того, що оформлення паспорту точки розподілу є виключною прерогативою оператора системи розподілу, який при його оформленні використовує наявну у нього технічну інформацію, зокрема з проектного рішення та укладеного з попереднім споживачем договору, Суд вважає неприйнятними, адже норми, на які посилається скаржник, зокрема пункти 1.1.2 та 2.1.11 ПРРЕЕ хоча і визначають, що паспорт точки розподілу/ передачі - це акт (документ), який складений оператором системи, та при оформленні якого останній використовує наявну у нього інформацію за об`єктом, проте не визначають, що оформлюючи такий акт, оператор системи без жодного узгодження зі споживачем використовує виключно інформацію з проектного рішення та/або укладеного з попереднім споживачем договору.

5.16.При цьому Суд враховує, що якби оформлення паспорту точки розподілу не потребувало узгодження зі споживачем, ПРРЕЕ не визначали б укладення такого додатка за взаємною згодою сторін, відповідно позивач за зустрічним позовом не повинен був би ініціювати спір про визнання викладання укладеним додатку №2 "Паспорт точки/точок розподілу електричної енергії" в судовому порядку, а міг констатувати оформлення ним відповідного додатку за наявною у нього інформацією.

5.17.Оскільки точка розподілу/передачі електричної енергії, зазначена у додатку №2 в редакції АТ "Харківобленерго" враховує точки, через які проходить вся електроенергія, що постачається на територію будинку (точки 6278913809712038 та 6227095902851788 - загальнобудинкові лічильники), та точки розподілу електричної енергії у кожну окрему квартиру в будинку, суди попередніх інстанцій цілком обґрунтовано вважали, що укладення додатку №2 до договору в редакції АТ "Харківобленерго" суперечить вимогам ККОЕЕ та ПРРЕЕ, так як такі точки не є точками приєднання ОСББ "Драгоманова 6Б", а електроенергія, яка постачається через зазначені точки, постачається різним власникам.

5.18.Водночас додаток №2 у редакції ОСББ "Драгоманова 6Б", як вірно зазначили суди попередніх інстанції, відповідає змісту заяви-приєднання від 07.07.2023 до договору про надання послуг з розподілу електричної енергії №735/0721, за якою ОСББ приєдналось до публічного договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, а також відповідає типовому договору надання послуг з розподілу електричної енергії та вимогам норм ПРРЕЕ та ККОЕЕ (в тому числі пунктам 1.1.2, 1.2.4 ПРРЕЕ, підпункту 49 пункту 1.2.1 ККОЕЕ), що не спростовано скаржником наведеними у касаційній скарзі доводами в цій частині.

5.19.Відтак суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, обґрунтовано виснував про наявність законних підстав для визнання укладеним додатку №2 до договору про надання послуг з розподілу електричної енергії №735/0721 в редакції ОСББ "Драгоманова 6Б" та про відмову у визнанні укладеним додатку №2 в редакції АТ "Харківобленерго".

Щодо укладення додатку №3 "Відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії"

5.20.Відповідно до пункту 1.1.2 ПРРЕЕ розрахункові засоби вимірювання - це засоби вимірювання, дані вимірювань яких використовуються засобами комерційного обліку з метою комерційних розрахунків; технічні (контрольні) засоби обліку - засоби обліку, що застосовуються учасником роздрібного ринку для контролю споживання електричної енергії, аналізу втрат електричної енергії у власних електричних мережах тощо.

5.21.Згідно з пунктом 2.3.3 ПРРЕЕ електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами вимірювальної техніки для розрахунків за спожиту електричну енергію, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, а також (за бажанням споживача) суміщеними з лічильником електричної енергії або окремими засобами вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії. Підключення електроустановки споживача, яка не забезпечена розрахунковими засобами (засобом) вимірювальної техніки, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, забороняється, за винятком випадків, передбачених цими Правилами.

5.22.Пунктом 2.3.2 ПРРЕЕ передбачено, що для вимірювання з метою комерційних розрахунків за електричну енергію мають використовуватися розрахункові засоби вимірювальної техніки, які відповідають вимогам Кодексу комерційного обліку, Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки.

5.23.Відповідно до пункту 5.1.10 ККОЕЕ для комерційних розрахунків мають використовуватися дані з вузла обліку власника електроустановки (об`єкта) за умови відповідності вузла обліку вимогам нормативних документів. Дані з вузлів обліку інших власників можуть бути використані для здійснення технічного (контрольного) обліку та перевірки достовірності даних комерційного обліку.

5.24.Верховний Суд у постанові від 14.12.2021 у справі №922/3767/20 за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Квартальна 3" до АТ "Харківобленерго" про визнання недійсним додатку 3.1 "Відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії ОСББ "Квартальна 3" до договору про надання послуг з розподілу електричної енергії від 01.01.2019 №747/19216, укладеного між сторонами, зазначив, що розрахунки за спожиту електричну енергію (комерційні розрахунки) повинні здійснюватися на підставі показань лічильника, приєднаного до електрообладнання, що знаходиться на території власника або користувача об`єкта нерухомості. Тобто розрахунки між ОСББ та товариством за спожиту електричну енергію повинні здійснюватися на підставі показань лічильників, які безпосередньо приєднані до електрообладнання, яке знаходиться у власності ОСББ. До такого електрообладнання відносяться пристрої забезпечення освітлення місць загального користування, роботи ліфтів, тощо.

5.25.За висновками Верховного Суду використання АТ "Харківобленерго" загальнобудинкових засобів обліку електричної енергії, які містить додаток №3.1 до договору, з метою обліку спожитої ОСББ електроенергії суперечить, зокрема, пункту 2.3.2 ПРРЕЕ, пункту 5.1.10 ККОЕЕ; вказані у спірному додатку №3.1 до договору лічильники товариство та підприємство мають можливість використовувати як технічні (контрольні) засоби обліку з метою контролю споживання електричної енергії, аналізу втрат електричної енергії у власних електричних мережах тощо, як це передбачено Правилами.

5.26.У контексті норм Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", Закону України "Про житлово-комунальні послуги" та постанови Кабінету Міністрів України "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги" від 01.06.2011 №869, Суд звертав увагу на те, що електрична енергія, яка витрачається на технічні (загальні) потреби освітлення місць загального використання, ліфти, насосні станції підкачки води та інше, входить до комунальної послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Саме за комунальну електроенергію сплачує об`єднання співвласників багатоквартирного будинку. Оплата будь-якої іншої електричної енергії, яка витрачається не на технічні цілі зазначеними законодавчими актами не передбачена.

5.27.Незважаючи на предмет спору у справі №922/3767/20, наведені у вказаній постанові висновки Верховного Суду є релевантними до спірних правовідносин, в яких підлягає з`ясуванню питання щодо використання загальнобудинкових засобів обліку електричної енергії з метою обліку спожитої ОСББ електроенергії.

5.28.Висновок щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах щодо наявності підстав для укладення додатку №3 "Відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії" до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії викладено також у постановах Верховного Суду від 10.11.2022 у справі №922/2666/21, від 25.10.2022 у справі №922/2699/21, а також у постанові від 10.04.2024 у справі 922/1242/23 за позовом АТ "Харківобленерго" до ОСББ "Авіатор-51" про визнання договору про надання послуг з розподілу електричної енергії від 01.01.2019 №742/14994 укладеним, а саме додатку №3 до договору, в редакції, запропонованій позивачем, та за зустрічним позовом ОСББ "Авіатор-51" до АТ "Харківобленерго" про визнання договору №742/14994 від 01.01.2019 укладеним з додатком №3.1 в редакції позивача за зустрічним позовом, в якій врахувавши вищенаведені висновки, Верховний Суд акцентував увагу на неможливості використання загальнобудинкових засобів обліку електричної енергії з метою обліку спожитої електроенергії ОСББ, розрахунки з яким, як зазначалось вище, повинні здійснюватися на підставі показань лічильників, які безпосередньо приєднані до електрообладнання, яке знаходиться у власності ОСББ.

5.29.Оскільки у цьому випадку розрахунки між АТ "Харківобленерго" та ОСББ "Драгоманова 6Б" за спожиту електроенергію повинні здійснюватися саме на підставі показань лічильників, які безпосередньо приєднані до електрообладнання, за функціонування якого відповідальне ОСББ, останнє вказувало на те, що точкою продажу електричної енергії, яка споживається ОСББ, є точки приєднання, через які споживається електроенергія на освітлення місць загального користування, електроживлення ліфтів, електроживлення насосної станції та індивідуального теплового пункту. Відповідно лічильники, які обліковують електричну енергію на зазначені цілі (№071892, №072040, №072006; №072010; № 071896), повинні бути визначені в додатку №3 до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії №735/0721, як розрахункові.

5.30.Водночас, АТ "Харківобленерго" (скаржник) стверджує, що оскільки власником, розташованих в середині будинку електричних мереж, є виключно всі власники житлових та нежитлових приміщень, то точка розподілу електричної енергії для цих власників, в тому числі для кожного окремого, встановлюється на межі розділу електричної мережі з елементами електричної мережі - власником яких є товариство. Тобто, що точка розподілу електричної енергії між АТ "Харківобленерго" та ОСББ "Драгоманова 6Б" визначається на болтовому з`єднанні належної товариству кабельної лінії та вводного комутаційного апарата в вводно-розподiльчому пристрої, власником якого є всі власники житлових та нежитлових приміщень в будинку; інших точок розподілу електричної енергії, що знаходяться на межі балансової належності оператора системи розподілу, в багатоквартирному будинку не існує.

5.31.Верховний Суд вважає такі доводи скаржника помилковими з огляду на таке.

5.32.Згідно з визначеннями термінів, наведених в пункті 1.1.2 ПРРЕЕ:

- точка комерційного обліку - точка на комерційній межі розподілу електричної мережі або умовна точка, в якій відбувається зміна власника електричної енергії і до якої відносяться дані комерційного обліку електричної енергії, що використовуються для розрахунків на ринку електричної енергії. Наскільки це можливо, точка комерційного обліку повинна збігатися з точкою вимірювання; ·

- точка розподілу електричної енергії - межа балансової належності, на якій відбувається розподіл/передача електричної енергії між електроустановками суміжних учасників ринку.

5.33.Відповідно до абзаців 1 та 2 пункту 1.2.4 ПРРЕЕ точка розподілу (передачі) електричної енергії споживачу установлюється на межі балансової належності його електроустановок і Оператор системи покриває всі витрати, пов`язані з транспортуванням електричної енергії в точку розподілу (передачі) електричної енергії, а також має право на відшкодування всіх витрат, пов`язаних із транспортуванням електричної енергії в точку розподілу (передачі) електричної енергії, за рахунок тарифу на розподіл (передачу) електричної енергії.

5.34.За змістом абзацу 2 пункту 2.1.1 ПРРЕЕ відповідно до договорів про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, що укладаються зі споживачем та електропостачальником відповідно до цих Правил, оператор системи передачі згідно з Кодексом системи передачі та оператори систем розподілу згідно з Кодексом систем розподілу здійснюють, відповідно, передачу та розподіл електричної енергії на роздрібному ринку в точку розподілу до електроустановки споживача.

5.35.Пунктом 1.2 Правил улаштування електроустановок передбачено, що точкою продажу електричної енергії є межа балансової належності, на якій відбувається перехід права власності на електричну енергію. У багатоквартирному будинку споживачі поділяються на дві групи і мають різні точки продажу електричної енергії, переходу права власності на неї та різні тарифні групи.

5.36.Відповідно до абзаців 2, 4 пункту 2.2.1 ПРРЕЕ межа експлуатаційної відповідальності збігається з межею балансової належності, яка визначається правом власності споживача та оператора системи (основного споживача) на окремі елементи електричної мережі, або встановлюється за згодою сторін. Точка розподілу електричної енергії встановлюється на межі балансової належності.

5.37.Як правильно зазначили суди попередніх інстанцій, АТ "Харківобленерго" (скаржник) безпідставно пов`язує балансову належність та експлуатаційну відповідальність мереж з точкою розподілу електричної енергії та точкою комерційного обліку електричної енергії.

5.38.ОСББ не є власником та користувачем цих мереж, не закуповує в точці вводу в будинок електричну енергію та не перепродає її мешканцям квартир, оскільки ОСББ не є оператором систем розподілу та постачальником електричної енергії, не має ліцензії на право перепродажу електричної енергії. Обов`язок ОСББ з ремонту та утримання у належному стані внутрішньобудинкових електричних мереж не пов`язаний із визначенням точки розподілу електричної енергії різним споживачам в будинку.

5.39.Враховуючи встановлені обставини щодо наявності оформлених ЕІС-кодів на кожну квартиру, Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що електроенергія від постачальника передається до кожної квартири в точці, на яку оформлено ЕІС-код на квартиру (там же розміщені і поквартирні лічильники, які розташовані на сходових клітинах будинку). Так само точка розподілу електричної енергії від постачальника до ОСББ розташована в місцях розташування точок, на які оформлені відповідні ЕІС-коди точок, та які пов`язані з лічильниками електроенергії на електрозабезпечення ліфту, лампочок освітлення місць загального користування, бойлерної та насосної станцій.

5.40.Оскільки надходження електричної енергії тільки до точок вводу в будинок не забезпечує можливості отримання мешканцями квартир необхідного обсягу електричної енергії, то твердження АТ "Харківобленерго" про те, що всім мешканцям будинку електрична енергія постачається до точки вводу в будинок, Верховний Суд вважає такими, що суперечить приписам пункту 2.1.1 ПРРЕЕ, абзацом 1 якого передбачено, що результатом розподілу (передачі) електричної енергії на роздрібному ринку є забезпечення можливості отримання відповідним суб`єктом роздрібного ринку електричної енергії необхідного обсягу електричної енергії та рівня електричної потужності із забезпеченням параметрів якості електропостачання, які відповідають установленим стандартам, та категорії надійності електрозабезпечення відповідно до договору в точках приєднання електроустановок учасників роздрібного ринку.

5.41.Верховний Суд звертає увагу на те, що АТ "Харківобленерго" здійснює постачання електричної енергії власникам квартир до точки вводу в кожну квартиру, що також узгоджується з приписами абзацу 2 пункту 2.1.1 Правил роздрібного ринку електричної енергії.

5.42.Відповдіно доводи скаржника в цій частині Суд відхиляє, адже вони по суті базуються на помилковому трактуванні Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", зокрема щодо визначення спільного майна багатоквартирного будинку та частки співвласника, що містяться в частині першій статті 1 цього Закону, оскільки в багатоквартирному будинку не все майно є спільною власністю мешканців. Так, в будинку є квартири, які є приватною індивідуальною власністю кожного окремого власника та закупівля електроенергії на забезпечення функціонування кожної окремої квартири також здійснюється не колективно, а індивідуально кожним власником квартири про що і укладаються індивідуальні договори.

5.43.Доводи скаржника стосовно того, що єдиною точкою розподілу (продажу) електричної енергії всім мешканцям багатоквартирного будинку та ОСББ є місце встановлення загальнобудинкових лічильників, оскільки для розрахунку обсягу розподіленої ОСББ електричної енергії мають використовуватись дані з загальнобудинкових приладів обліку, не відповідають вимогам законодавства та обставинам справи.

5.44.Експлуатаційна відповідальність ОСББ за технічний стан внутрішньобудинкових мереж на ділянці до вхідних клем вузла обліку побутового споживача не передбачає своїм наслідком використання в розрахунках показів загальнобудинкових лічильників, які відображають і споживання індивідуальних побутових споживачів, що мають окремі комерційні засоби обліку, у спосіб, що покладає на ОСББ обов`язок з оплати споживання понад обсяги споживання на технічні потреби, оскільки це не відповідає пунктам 8.2.5-8.2.7 ПРЕЕЕ щодо застосування відповідальності за можливе безоблікове споживання електричної енергії, компенсація вартості якої у такому випадку безпідставно автоматично покладатиметься на ОСББ.

5.45.З огляду на наведене, Верховний Суд акцентує увагу на тому, що розрахунки між АТ "Харківобленерго" та ОСББ "Драгоманова 6Б" за спожиту електроенергію повинні здійснюватися на підставі показань лічильників, які безпосередньо приєднані до електрообладнання, яке знаходиться у власності ОСББ. До вказаного електрообладнання відносяться пристрої забезпечення освітлення місць загального користування, роботи ліфтів, сантехнічного обладнання тощо. Загальнобудинкові засоби обліку, які не приєднані до точки обліку одного об`єкта (електрообладнання ОСББ), а, навпаки, враховують дані щодо споживання електричної енергії з багатьох точок (квартири, місця загального користування), не можуть бути розрахунковими та використовуватися для розрахунків між АТ "Харківобленерго" та ОСББ "Драгоманова 6Б". Поряд з цим зазначені загальнобудинкові лічильники можуть використовуватися як технічні для контролю обсягів споживання електроенергії на об`єкті (в будинку) в цілому.

5.46.Аналогічна правова позиція викладена у постановах від 10.11.2022 у справі №922/2666/21 та від 10.04.2024 у справі 922/1242/23.

5.47.Таким чином, оскільки у багатоквартирному будинку споживачі мають різні точки продажу електричної енергії, переходу права власності на неї та різні тарифні групи, відповідно вони не можуть обліковуватися одним лічильником, а отже ОСББ не повинно розраховуватися по лічильнику, який обліковує дві різні групи споживання. ОСББ є формою управління будинком, отже, мешканці будинку, де створено ОСББ, не є субспоживачами у розумінні пункту 1.1.2 ПРРЕЕ, останні є побутовими споживачами, які використовують електричну енергію для задоволення власних побутових потреб на підставі окремих договорів про користування електричною енергією з електропостачальником.

5.48.Як встановили суди попередніх інстанцій, у багатоквартирному будинку за адресою: місто Харків, вул. Драгоманова, 6Б встановлені три типи лічильників: загальнобудинкові лічильники, лічильники витрат на технічні цілі будинку (освітлення місць загального користування, електроживленні, ліфтів, насосної станції та індивідуального теплового пункту) та поквартирні лічильники, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами та не заперечується сторонами, як і факт того, що електрична енергія мешканцям квартир багатоквартирного будинку постачається на підставі індивідуальних договорів з кожним власником квартири.

5.49.Постачання/розподіл електричної енергії споживачам-мешканцям будинку, в якому отворено ОСББ "Драгоманова 6Б", на підставі окремих/самостійних договорів з кожним зі споживачів і здійснення обліку такої електричної енергій за показами внутрішньоквартирних приладів обліку, у повній мірі узгоджується із нормами частини четвертої статті 22 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, оскільки, як зазначалось вище, АТ "Харківобленерго" надає послуги з розподілу електричної енергії до точки входу у відповідні квартири, тобто і після загальнобудинкових приладів обліку.

5.50.Теж саме стосується і електроустановок ОСББ як колективного побутового споживача в частині споживання електричної енергії на функціонування ліфтів, освітлення місць загального користування тощо, облік якої визначається показами лічильників №071892, №072040, №072006, №072010, №071896, які і є загальними лічильниками для фіксування такого типу колективного побутового споживання у розумінні визначення терміну "колективний побутовий споживач", приведеному в пункту 62 частини першої статті 1 Закону України "Про ринок електричної енергії".

5.51.В контексті наведеного, суди попередніх інстанцій обґрунтовано виснували, що послуги АТ "Харківобленерго" з розподілу електричної енергії побутовим споживачам до "входу в квартиру"/електроустановок загальнобудинкового користування (технічні потреби ОСББ) відповідно до пункту 1.2.6. ПРРЕЕ та витрати ОСР на забезпечення транспортування електричної енергії до електроустановок споживачів компенсуються за рахунок відповідних складових тарифу на послуги оператора системи розподілу згідно з пунктом 1.2.4 ПРРЕЕ.

5.52.Як встановили суди попередніх інстанцій, у додатку №3 у редакції АТ "Харківобленерго" включено дані поквартирних приладів обліку (204 прилади обліку), що пояснюється позивачем за зустрічним позовом тим, що ОСББ "Драгоманова" має складати баланс електричної енергії в технологічних електричних мережах, до яких приєднані електроустановки субспоживачів, а обсяг розподіленої електроенергії, за яку сплачує ОСББ, має визначатись шляхом віднімання від всього обсягу електроенергії, що розподілена на весь будинок, електроенергії, що розподілена мешканцям квартир.

5.53.Відповідно до пункту 2.1.14 ПРРЕЕ додаток до договору, що визначає порядок розрахунку та складання балансу електричної енергії в технологічних електричних мережах споживача (основного споживача) укладається лише у випадку укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії між оператором системи та споживачем (основним споживачем), до технологічних електричних мереж якого приєднані електроустановки інших учасників роздрібного ринку (субспоживачів або операторів системи).

5.54.Згідно з пунктом 2.1.4 ПРРЕЕ у разі наявності у цього власника мереж (споживача або виробника) субспоживача (субспоживачів) між оператором системи, який забезпечує транспортування електричної енергії цьому власнику мереж, та власником мереж укладається договір про спільне використання технологічних електричних мереж.

5.55.Пунктом 2.5.4 ПРРЕЕ передбачено відшкодування витрат з утримання технологічних електричних мереж основного споживача оплачується відповідно до договору про спільне використання технологічних електричних мереж і обґрунтовується фактичними витратами основного споживача на утримання цих електричних мереж.

5.56.Оскільки, як зазначалось, ОСББ не є основним споживачем, а мешканці квартир - субспоживачами, відсутні докази того, що між АТ "Харківобленерго" та ОСББ "Драгоманова 6Б" було укладено договір про спільне використання технологічних електричних мереж.

5.57.З огляду на викладене, суди попередніх інстанцій цілком обґрунтовано виснували про відсутність підстав для укладення додатку №3 у редакції АТ "Харківобленерго", в якому зазначені дані загальнобудинкових та поквартирних приладів обліку електричної енергії для складання зі сторони ОСББ балансу електричної енергії в технологічних електричних мережах.

5.58.Водночас оскільки додаток №3 до договору в редакції ОСББ "Драгоманова 6Б" містить перелік саме п`яти лічильників, в яких відбувається перехід права власності на електричну енергію до позивача за первісним позовом та відповідними точками є: електроживлення аварійного освітлення (ЕІС-код точки приєднання 62Z6713623604489), електроживлення індивідуального теплового пункту (ЕІС-код точки приєднання 62Z4191285448049), електроживлення ліфтів (ЕІС-код точки приєднання 62Z0827472400480), електроживлення насосної станції (ЕІС-код точки приєднання 62Z3235758813223), електроживлення освітлення (ЕІС-код точки приєднання 62Z0975472716788), Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про наявність підстав для викладення додатку №3 до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії №735/0721 саме в редакції ОСББ "Драгоманова 6Б".

Щодо укладення додатку №6 "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності"

5.59.Відповідно до пункту 6 частини першої статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення.

5.60.Згідно з абзацами 1, 2 пункту 1.2.4 ПРРЕЕ точка розподілу (передачі) електричної енергії споживачу установлюється на межі балансової належності його електроустановок і оператор системи покриває всі витрати, пов`язані з транспортуванням електричної енергії в точку розподілу (передачі) електричної енергії, а також має право на відшкодування всіх витрат, пов`язаних із транспортуванням електричної енергії в точку розподілу (передачі) електричної енергії, за рахунок тарифу на розподіл (передачу) електричної енергії.

5.61.Частинами дев`ятою, десятою статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено, що майно об`єднання утворюється з: майна, переданого йому співвласниками у власність; одержаних доходів; іншого майна, набутого на підставах, не заборонених законом. Майно, придбане об`єднанням за рахунок внесків та платежів співвласників, є їхньою спільною власністю.

5.62.В силу наведених норм, внутрішньобудинкові мережі, які ведуть від входу в будинок після загальнобудинкових лічильників №006025, №006022 і до точок підключення побутових споживачів мешканців квартир не перебувають у власності ОСББ, а є спільною власністю всіх співвласників будинку.

5.63.Відповідно, оскільки внутрішньобудинкові електричні мережі не належать ОСББ ані на праві власності, ані на праві користування, то межа балансової належності між АТ "Харківобленерго" та ОСББ "Драгоманова 6Б" розміщена в місці споживання ОСББ електричної енергії (місця розташування електроустановок, на забезпечення діяльності яких ОСББ закуповує електричну енергію).

5.64.Як встановили суди попередніх інстанцій, у додатку №6 в редакції ОСББ "Драгоманова 6Б" зазначено, що межа балансової належності та експлуатаційної відповідальності за стан обслуговування електромереж та установок встановлюється на ввідних клемах вузлів вимірювань №071892, №072040, №072006, №072010, №071896 (лічильники на технічні потреби будинку). В запропонованій ОСББ "Драгоманова 6Б" редакції додатку №6 міститься схема, відповідно до якої відповідальність за стан внутрішньобудинкових мереж від вводу в будинок та до індивідуальних лічильників квартир встановлена за ОСББ "Драгоманова 6Б", що узгоджується з пунктами 2.2.5, 2.2.8, 10.2.2 ПРРЕЕ, що, в свою чергу, свідчить про наявність підстав для визнання укладеним додатку №6 до договору у запропонованій ОСББ "Драгоманова 6Б" редакції, про що цілком обґрунтовано виснували суди попередніх інстанцій.

5.65.Додаток №6 в редакції, запропонованій АТ "Харківобленерго" містить інформацію щодо балансової належності електромереж та електроустановок оператора системи розподілу: КЛ 0,4 кВ ТП-2312-ж/б 6Б вул. Драгоманова та вводного комутаційного апарата вводно-розподільчому пристрою споживача, що не відповідає зазначеним вище нормам ПРРЕЕ та Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", про що також зазначалось вище. Крім цього АТ "Харківобленерго" щодо зазначених точок обліку не надало доказів їх розміщення в будинку, який обслуговує ОСББ "Драгоманова 6Б".

Щодо укладення додатку №7 "Однолінійна схема (схема електропостачання споживача із зазначенням ліній, що живлять електроустановки споживача, точок їх приєднання)"

5.66.Відповідно до пункту 10.2.2 ПРРЕЕ точка розподілу електричної енергії колективному побутовому споживачу встановлюється на межі балансової належності електроустановок цього колективного побутового споживача.

5.67.Як встановили суди попередніх інстанцій, до ліній, які живлять електроустановки ОСББ "Драгоманова 6Б" в частині споживання електричної енергії на функціонування ліфтів, освітлення місць загального користування тощо, є лінії, які ведуть від точок 62Z6713623604489, 62Z0827472400480, 62Z3235758813223, 62Z4191285448049, 62Z0975472716788, та до яких приєднані лічильники №071892, №072040, №072006, №072010, № 071896, що свідчить про безпідставність вимог АТ "Харківобленерго" про визнання укладеним додатку №7 у запропонованій ним редакції, оскільки ним зазначені як лінії, які живлять електроустановки споживача, лінії, що ведуть від загальнобудинкових лічильників №006025, №006022, у той час як від зазначених позивачем за зустрічним позовом ліній іде споживання, у тому числі, індивідуальними побутовими споживачами (власниками квартир).

5.68.Водночас додаток №7 у редакції ОСББ "Драгоманова 6Б" відповідає пункту 10.2.2 ПРРЕЕ та пункту 5.1.10 ККОЕЕ, оскільки у цьому додатку як лінії, які живлять електроустановки споживача, зазначені лінії споживання електроенергії на функціонування ліфтів, освітлення місць загального користування, індивідуального теплового пункту та насосної станції, а суди попередніх інстанцій обґрунтовано зазначили про правомірність вимог ОСББ "Драгоманова 6Б" щодо визнання укладеним додатку №7 в запропонованій ним редакції.

5.69.Доводи скаржника стосовно того, що додатки до договору мають відповідати змісту додатків, що були укладені із попереднім споживачем, Суд вважає помилковими з огляду на таке.

5.70.Підпунктом 13 пункту 2.1.13 ПРРЕЕ встановлено, що невід`ємними частинами договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії є інші додатки, оформлені за взаємною згодою відповідно до пунктів 12.8 та 12.9 додатка 3 до цих Правил.

5.71.Згідно з пунктом 12.1 публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії інші умови можуть бути узгоджені сторонами у додатках до цього Договору, які є невід`ємними частинами цього Договору.

5.72.Відповідно до пункту 12.2 публічного договору усі додатки, зміни та доповнення до цього договору оформлюються сторонами письмово в паперовій формі, підписуються уповноваженими особами обох сторін.

5.73.В пункті 12.8 такого публічного договору наведений перелік додатків.

5.74.Оскільки додатки до укладеного між сторонами договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 07.07.2023 №735/0721, на підставі направленої ОСББ "Драгоманова 6Б" заяви-приєднання, не є публічним договором приєднання в розумінні статті 633 Цивільного кодексу України, а тому сторони мають дійти спільної згоди щодо їх змісту.

5.75.Зважаючи на те, що між АТ "Харківобленерго" та ОСББ "Драгоманова 6Б" укладено новий договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, до якого ОСББ приєдналось шляхом підписання заяви-приєднання від 07.07.2023, оскільки ОСББ є новоствореною юридичною особою, а не правонаступником попереднього споживача, і сторони не дійшли згоди щодо змісту додатків до договору, то аргументи скаржника щодо необхідності укладення додатків до договору в редакції, що була укладена з попереднім споживачем, є недоречними.

6.Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

6.1.Відповідно до пункту 1 частини першої статті 308 ГПК суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої інстанції та апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.

6.2.Згідно із статтею 309 ГПК суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті і законне рішення з одних лише формальних міркувань.

6.3.За результатами касаційного перегляду Верховним Судом не встановлено неправильного застосування судами норм матеріального чи порушення норм процесуального права. Оскаржувані судові рішення прийнято за результатами повного, всебічного та об`єктивного дослідження обставин справи і підстав для його зміни чи скасування за мотивів, наведених у касаційній скарзі, Верховний Суд не вбачає.

7. Розподіл судових витрат

7.1.З огляду на те, що Верховний Суд залишає касаційну скаргу без задоволення, судовий збір за подання касаційної скарги в порядку статті 129 ГПК покладається на скаржника.

Керуючись статтями 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В :

1.Касаційну скаргу Акціонерного товариства "Харківобленерго" залишити без задоволення.

2.Постанову Східного апеляційного господарського суду від 20.03.2024 та рішення Господарського суду Харківської області від 22.12.2023 у справі №922/3886/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий С.В. Бакуліна

Судді О.М. Баранець

О.Р. Кібенко

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення12.06.2024
Оприлюднено21.06.2024
Номер документу119870580
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3886/23

Постанова від 26.06.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Ухвала від 20.06.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Постанова від 12.06.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Ухвала від 04.06.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Ухвала від 21.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Постанова від 03.04.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Терещенко Оксана Іванівна

Постанова від 03.04.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Терещенко Оксана Іванівна

Ухвала від 27.03.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Терещенко Оксана Іванівна

Ухвала від 20.03.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Терещенко Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні