ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 липня 2024 року справа №200/264/24
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Компанієць І.Д., суддів: Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г.,
розглянув у порядку письмового провадження апеляційні скарги Головного управління Національної поліції в Донецькій області, Національної поліції України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 березня 2024 року у справі № 200/264/24 (головуючий І інстанції Загацька Т.В.) за позовом ОСОБА_1 у власних інтересах та, як законний представник, в інтересах неповнолітніх дітей: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Національної поліції України, Головного управління Національної поліції в Донецькій області, Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_4 про скасування вимоги, наказу, постанови, акту, зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернулася до суду з позовом, в якому просила:
- скасувати вимогу, викладену в листі № 7125/31/02-2022 від 21.11.2022 Департаменту управління майном Національної поліції України "Про скасування акту спеціального розслідування нещасного випадку" за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2;
- скасувати Наказ ГУНП в Донецькій області № 1383 від 30.12.2022 "Про скасування акту спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2";
- скасувати акт № 1 повторного спеціального розслідування нещасного випадку, який стався ІНФОРМАЦІЯ_2 із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 (НОМЕР_3), затверджений 19.01.2023 начальником ГУ НП в Донецькій області генералом поліції третього рангу Р.І. Осипенко;
- скасувати Постанову № 75 медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області від 22.03.2023;
- зобов`язати ГУНП в Донецькій області виплатити дружині, дітям і матері загиблого начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майора поліції ОСОБА_5 : ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 одноразову грошову допомогу згідно Акту спеціального розслідування нещасного випадку, який стався ІНФОРМАЦІЯ_2 із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 від 19.04.2022 № 2 від 11.08.2022, затвердженого начальником Головного управління Національної поліції в Донецькій області полковником поліції Русланом Осипенко та постанові медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" від 29.09.2022 № 9.
В обґрунтування позову зазначила, що є дружиною загиблого майора поліції ОСОБА_5 , який ІНФОРМАЦІЯ_2 загинув під час перебування на службі у складі добровольчого підрозділу "ІНФОРМАЦІЯ_3".
Актом спеціального розслідування від 11.08.2022 встановлено, що заступник начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майор поліції ОСОБА_5 загинув у період дії воєнного стану під час забезпечення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районі у період здійснення зазначених заходів, в період проходження служби під час виконання службових обов`язків.
Однак, 19.01.2023 був складений Акт № 1 повторного службового розслідування нещасного випадку, проте висновки в цьому акті відрізняються від висновків попереднього акту.
Обставини загибелі майора поліції ОСОБА_5 свідчать про здійснення ним завдань та повноважень поліції, визначених Законом України "Про Національну поліцію".
Отже, відповідачами надано не вірну оцінку ситуації та зроблено не вірні висновки.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 26 березня 2024 року позов задоволено частково.
Визнано протиправною та скасовано вимогу, викладену в листі Департаменту управління майном Національної поліції України № 7125/31/02-2022 від 21.11.2022 "Про скасування акту спеціального розслідування нещасного випадку" за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2.
Визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Національної поліції в Донецькій області № 1383 від 30.12.2022 "Про скасування акту спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2".
Визнано протиправним та скасовано акт № 1 повторного спеціального розслідування нещасного випадку, який стався ІНФОРМАЦІЯ_2 із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 (НОМЕР_3), затверджений 19.01.2023 начальником Головного управління Національної поліції в Донецькій області генералом поліції третього рангу Р.І. Осипенко.
Визнано протиправною та скасовано постанову Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" № 75 від 22.03.2023.
Зобов`язано Головне управління Національної поліції в Донецькій області виплатити дружині та дітям загиблого начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майора поліції ОСОБА_5 : ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 одноразову грошову допомогу згідно Акту спеціального розслідування нещасного випадку, який стався ІНФОРМАЦІЯ_2 із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 від 19.04.2022 № 2 від 11.08.2022, затвердженого начальником Головного управління Національної поліції в Донецькій області полковником поліції Русланом Осипенко та постанові медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" від 29.09.2022 № 9, з урахуванням раніше виплачених сум.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Вирішено питання судових витрат по справі.
Не погодившись з рішенням, відповідачі - ГУ НП в Донецькій області та Національна поліція України звернулися з апеляційними скаргами, в яких посилаються на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просять скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Обґрунтування апеляційної скарги Національної поліції України.
Оскільки станом на ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_5 знаходився у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, відповідно до наказу ГУ НП в Донецькій області від 09.07.2021 № 386 о/с, службові обов`язки не виконував, комісія дійшла вірного висновку, що нещасний випадок, що мав місце 25 березня 2022 року в період часу з 20:00 до 20:30 год. із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 стався в період проходження служби і не пов`язаний з виконанням службових обов`язків.
Обґрунтування апеляційної скарги ГУ НП в Донецькій області.
В зв`язку з перебуванням ОСОБА_5 у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, він службові обов`язки не виконував, тому нещасний випадок, що мав місце 25 березня 2022 року в період часу з 20:00 до 20:30 год. із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 стався в період проходження служби і не пов`язаний з виконанням службових обов`язків.
В зв`язку з зазначеним, наказ ГУ НП в Донецькій області № 1383 від 30.12.2022 та акт № 1 повторного спеціального розслідування нещасного випадку від 19.01.2023 є такими що видані на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством.
Щодо зобов`язання відповідача виплатити одноразову грошову допомогу згідно з актом спеціального розслідування № 2 від 11.08.2022, судом першої інстанції не враховано, що 22.02.2023 позивачем власноручно написано заяви про виплату одноразової грошової допомоги за ст. 97 Закону України № 580, за якими виплачена одноразова грошова допомога дружині, дітям і матері загиблого.
За приписами ч. 5 ст. 100 Закону № 580 якщо особа має право на отримання одноразової грошової допомоги за цим Законом та за іншими законами, то виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав за вибором такої особи.
Також позивач пропустила строк звернення до суду з цим позовом, встановлений ст. 122 КАС України.
Враховуючи режим роботи суддів та працівників апарату Першого апеляційного адміністративного суду з часу введення на території України правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя та здоров`я, а також забезпечення безпеки суддів та працівників апарату суду, дана постанова прийнята колегією суддів за умови наявної можливості доступу колегії суддів до матеріалів адміністративної справи.
Апеляційним судом витребувано у Донецького окружного адміністративного суду справу, однак суд першої інстанції листом повідомив, що всі документи у цій справі сформовано в електронному вигляді та експортовано в КП "Діловодство спеціалізованого суду".
Верховний Суд листом від 19.08.2022 № 2097/0/2-22 на лист вх. № 1730/0/1-22 щодо надання Науково-консультативною радою при Верховному Суді висновку з питань, пов`язаних з електронним адміністративним судочинством повідомив, що підстав для звернення до НКР щодо надання вченими-членами НКР наукових висновків немає. Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).
Відповідно до листів Державної судової адміністрації України від 01.08.2018 № 15-14040/18, від 13.09.2018 № 15-17388/18 судами забезпечено сканування та експортування в підсистему "Електронний суд" матеріалів всіх судових справ, як перебували в провадженні суддів станом на 01.08.2018. Тобто вказана підсистема містить усі матеріали судової справи.
Отже, враховуючи зазначені листи, апеляційний суд вважає за можливе здійснити апеляційний перегляд за документами, наявними в підсистемі "Електронний суд".
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу у порядку письмового провадження.
Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.
Фактичні обставини справи.
ОСОБА_5 , був чоловіком ОСОБА_1 , батьком ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , сином ОСОБА_4 , проходив службу в Національній поліції у відділі поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області.
Наказом ГУ НП в Донецькій області від 04.02.2021 № 106 о/с майора поліції ОСОБА_5 було призначено на посаду заступника начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області.
Наказом ГУ НП в Донецькій області від 04.02.2021 № 106 о/с ОСОБА_5 відповідно до ч. 2 ст. 92 Закону України "Про Національну поліцію", п. 3 ч. 1 ст. 25 Закону України "Про відпустки" та ч. 6 ст. 179 КЗпП України, надано відпустку для догляду за дитиною з 04.02.2021 до 14.07.2021.
Згідно з наказом ГУНП в Донецькій області від 09.07.2021 № 386 о/с, відповідно до ч. 2 ст. 92 Закону України "Про Національну поліцію", ч. 1 ст. 18 Закону України "Про відпустки" та ч. 3 ст. 179 КЗпП України майору поліції ОСОБА_5 надано відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 до 20.04.2024 з перебуванням за місцем мешкання у м. Харкові.
04.04.2022 Галицьким відділом державної реєстрації актів цивільного стану в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції видано свідоцтво про смерть серії НОМЕР_1 ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Згідно листа Управління Служби Безпеки України в Харківській області № 70/33-146 від 12.04.2022 ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_1 , майор поліції, з початком військової агресії Російської Федерації 24.02.2022, виконував бойові завдання із забезпечення національної безпеки, оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації на території Харківської області, у складі добровольчого підрозділу "ІНФОРМАЦІЯ_3" під керівництвом управління Служби безпеки України в Харківській області. ІНФОРМАЦІЯ_2 у складі добровольчого підрозділу "ІНФОРМАЦІЯ_3", зведеної групи ІНФОРМАЦІЯ_4 та добровольчого батальйону "ІНФОРМАЦІЯ_5" виконував бойове завдання із звільнення окупованої ЗС РФ території в с. Мала Рогань Харківської області. Під час виконання завдання вказана група вступила в бій з противником, потрапивши під масований обстріл артилерією, фосфорними та касетними бомбами ЗС РФ. Під час бою, ОСОБА_5 проявивши сміливість, мужність та відвагу отримав поранення несумісне з життям.
11.08.2022 начальником ГУНП в Донецькій області затверджено акт службового розслідування № 2, яким встановлено, що за результатом службового розслідування, призначеного наказом ГУНП в ГУНП в Донецькій області від 31.03.2022 № 397, дисциплінарна комісія дійшла висновку, шо загибель заступника начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майора поліції ОСОБА_5 настала під час проходження ним служби в Національній поліції України в умовах воєнного стану.
Спеціальна комісія з спеціального розслідування нещасного випадку кваліфікувала, що заступник начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майор поліції ОСОБА_5 , загинув у період дії воєнного стану під час забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, в період проходження службі, під час виконання службових обов`язків (підпункт 1 пункту 7 розділу ІІІ Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом МВС від 05.20.2020 № 705, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2020 року № 1139/35422).
29.09.2022 Медичною (військово-лікарською) комісією Державної установи "ТМО МВС України по Донецькій області" складено постанову № 9, в якій зазначено, що вибухова травма несумісна з життям, що призвела до смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 пов`язана з виконанням службових обов`язків.
23.08.2022 Головним управлінням Національної поліції в Донецькій області видано наказ № 149 о/с, яким виключено зі списків особового складу у зв`язку зі смертю майора поліції ОСОБА_5 - заступника начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області з ІНФОРМАЦІЯ_2.
До ГУ НП в Донецькій області надійшов лист Департаменту управління майном Національної поліції України від 27.11.2022 вих. № 7125/31/02-2022 з вимогою про скасування акту спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2, як такий, що не відповідає вимогам Порядку № 705 та провести повторне спеціальне розслідування з дотриманням вимог Порядку № 705.
У листі також зазначено, що за результатами опрацювання матеріалів нещасного випадку зі смертельними наслідками, що стався із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_2, сектором державного нагляду за охороною праці Департаменту виявлено грубі порушення вимог Порядку № 705, а саме, спеціальною комісією під час проведення розслідування не враховано наказ ГУНП в Донецькій області від 09.07.2021 № 386 о/с щодо надання ОСОБА_5 , відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 до 20.04.2024 та кваліфіковано нещасний випадок з порушеннями вимог Порядку № 705.
На виконання листа Департаменту управління майном Національної поліції України від 21.11.2022 № 7195/31/02-2022 та відповідно до пункту 3 розділу 4 Порядку № 705, наказом ГУНП в Донецькій області від 30.12.2022 № 1383 скасовано Акт спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2, який стався ІНФОРМАЦІЯ_2 в період часу з 20.00 до 20.30 год. із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 як такий, що не відповідає вимогам Порядку № 705.
Цим же наказом створено спеціальну комісію з повторного спеціального розслідування нещасного випадку зі смертельним наслідком, що стався ІНФОРМАЦІЯ_2 із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 .
19.01.2023 комісією повторного спеціального розслідування нещасного випадку, який стався 25 березня 2022 року в період часу з 20:00 до 20:30 год. із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 складено Акт за формою Н-1/ПВ від 19.01.2022 № 1, в якому зазначено, що нещасний випадок, внаслідок якого загинув заступник начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майор поліції ОСОБА_5 , стався в період проходження служби і не пов`язаний з виконанням службових обов`язків (підпункт 1 пункту 8 розділу I Порядку № 705).
22.03.2023 Постановою № 75 Медичною (військово-лікарською) комісією Державної установи "ТМО МВС України по Донецькій області" на підставі акту повторного спеціального розслідування нещасного випадку від 19.01.2023 № 1 та протоколу засідання М(ВЛ)К № 75 від 22.03.2023 відмінено постанову М(ВЛ)К ДУ "ТМО МВС України по Донецькій області від 29.09.2022 № 9 та зазначено, що травма одержана під час проходження служби в результаті нещасного випадку не пов`язана з виконанням службових обов`язків.
22.02.2023 ОСОБА_1 в своїх інтересах та інтересах неповнолітніх дітей: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , та 23.02.2023 ОСОБА_4 до ГУ НП в Донецькій області подані заяви (рапорти) про виплату одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) ОСОБА_5
31.07.2023 начальником ГУНП в Донецькій області затверджено висновки встановленої форми (Додаток 2 до Порядку № 4) про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_5 в рівних частинах у розмірі 167 750 грн на ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .
10.08.2023 Головним управлінням Національної поліції в Донецькій області видано наказ № 1259 про виплату одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .
23.09.2023 ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 виплачено вищезазначену одноразову грошову допомогу (платіжні інструкції № 1128, 1129, 1130, 1131).
Листом Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУНП в Донецькій області від 13.11.2023 № 75аз/26/02-2023 повідомлено, що за результатами розгляду заяв ОСОБА_1 про виплату одноразової грошової допомоги внаслідок загибелі її чоловіка ОСОБА_5 та як від представника неповнолітніх дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , внаслідок смерчі їх батька ОСОБА_5 , та заяви ОСОБА_4 про виплачу ОГД у зв`язку із загибеллю сина ОСОБА_5 та доданих до них документів визначено право членів сім`ї ОСОБА_5 на призначення та виплачу одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 2 частини 1 статті 97 Закону України "Про Національну поліцію".
Відповідно до абзацу 3 ч. І розділу IV Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, затвердженого наказом МВС від 11.01.2016 № 4 (зі змінами) (далі - Порядок), 31.07.2023 складено висновки про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 з розрахунку 250 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому прийнято рішення про виплату, у загальній сумі 671 000 грн, тобто 167 750 грн на кожну особу, які затверджені начальником ГУНП в Донецькій області.
На підставі складених висновків 10.08.2023 видано наказ № 1259 про виплату одноразової грошової допомоги родині загиблого ОСОБА_11 .
Відповідно до п. 6 розділу IV Порядку членам сім`ї загиблого поліцейського нарахування та виплата одноразової грошової допомоги здійснюються після надходження бюджетних коштів на зазначені цілі до відповідного органу поліції.
20.09.2023 на рахунок ГУ НП в Донецькій області надійшли кошти на виплату одноразової грошової допомоги родині загиблого ОСОБА_5 . Згідно платіжної інструкції від 22.09.2023 № 1128 на користь ОСОБА_1 перераховано кошти в сумі 167 750 грн, згідно платіжної інструкції від 22.09.2023 № 1130 на користь ОСОБА_1 , як представника неповнолітньої дитини (донька) ОСОБА_2 перераховано 167 750 грн, згідно платіжної інструкції від 22.09.2023 № 1131 на користь ОСОБА_1 , як представника неповнолітньої дитини (сина) ОСОБА_2 , перераховано 167 750 грн.
Суд першої інстанції, частково задовольняючи позов, виходив з того, що у вимозі Департаментом управління майном Національної поліції України, всупереч приписам Порядку № 705, не зазначено які саме вимоги Порядку № 705 чи інших нормативно-правових актів були порушені спеціальною комісією, під час проведення спеціального розслідування нещасного випадку (смертельного) щодо ОСОБА_5 .
Також відповідачами не надано будь-яких доказів, що нещасний випадок, який стався з ОСОБА_5 настав з інших причин, перелік яких визначений в додатку 6 до Порядку № 705: технічних, організаційних, техногенних, природних, екологічних, соціальних; чи інших психофізіологічних причин, ніж травмування (смерть) унаслідок протиправних дій інших осіб.
Зобов`язуючи виплатити на користь позивача та її неповнолітніх дітей одноразову грошову допомогу, суд першої інстанції виходив з приписів Постанови № 168.
Оцінка суду.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною першою статті 8 Закону України «Про Національну поліцію» від 02.07.2015 № 580-VІІІ (далі - Закон № 580) поліція діє виключно на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Процедуру проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими центрального органу управління поліції, територіальних (міжрегіональних) органів (підрозділів) поліції, установ та організацій, що належать до сфери управління Національної поліції України (далі - орган (підрозділ) поліції) визначає Порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затверджений наказом Міністерства внутрішніх справ України від 05 жовтня 2020 року № 705 (далі - Порядок № 705)
На підставі пункту 1 розділу 4 Порядку № 705 контроль за своєчасним та об`єктивним розслідуванням нещасних випадків, підготовкою матеріалів розслідувань, веденням їх обліку, ужиттям заходів щодо усунення причин їх настання здійснюють посадові особи з державного нагляду за охороною праці органу (підрозділу) поліції відповідно до їх компетенції.
Відповідно до пункту 2 розділу 4 Порядку № 705 контроль за своєчасним та об`єктивним проведенням спеціальних розслідувань нещасних випадків, веденням їх обліку, ужиттям заходів з усунення причин їх настання здійснює сектор державного нагляду за охороною праці Департаменту управління майном Національної поліції України.
Згідно з пунктом 3 розділу 4 Порядку № 705 посадові особи з державного нагляду за охороною праці відповідно до компетенції мають право вимагати від керівника органу (підрозділу) поліції, що утворив комісію (спеціальну комісію) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, скасування актів за формою Н-1 з проведенням повторного розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, якщо встановлено порушення вимог цього Порядку чи інших нормативно-правових актів.
Вимоги посадових осіб з державного нагляду за охороною праці відповідно до компетенції обов`язкові для виконання керівником органу (підрозділу) поліції.
На підставі підпункту 6 пункту 9 розділу ІІІ Порядку № 705 керівник органу (підрозділу) поліції, який призначив комісію (спеціальну комісію) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, зобов`язаний видати наказ про скасування актів розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку за формою Н-1 та призначити повторне розслідування (у разі встановлення порушень вимог цього Порядку чи інших нормативно-правових актів, за наявності вимоги посадової особи з державного нагляду за охороною праці відповідно до компетенції).
Відповідно до пункту Положення про Департамент управління майном Національної поліції України, затвердженого наказом Національної поліції України від 12.08.2016 № 703 (в редакції, наказу Нацполіції України від 05.08.2019 № 795) (далі- Положення про Департамент) департамент управління майном (ДУМ) є структурним підрозділом апарату центрального органу управління Національної поліції України.
Згідно з пунктом 6 розділу ІІ Положення про Департамент завданнями ДУМ є, зокрема, організація в межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду за охороною праці в органах поліції.
На підставі підпункту 34 пункту першого розділу ІІІ Положення про Департамент ДУМ відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за своєчасним та якісним розслідуванням випадків травмування та поранення, у тому числі зі смертельними наслідками, що сталися з поліцейськими, а також забезпечує моніторинг за розслідуванням випадків травмування, що сталися з іншими працівниками в органах поліції. Бере участь в роботі комісій з розслідування нещасних випадків.
Відповідно до пункту 18 Функціональних обов`язків заступника директора Департаменту управління майном Національної поліції України, затверджених директором ДУМ 31.12.2020, заступник директора ДУМ координує діяльність Департаменту в частині організації нагляду та відомчого контролю в галузі охорони праці в системі поліції.
Згідно з підпунктом 10 пунктом 6 розділу ІІІ Порядку № 705 комісія (спеціальна комісія) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку зобов`язана, зокрема, кваліфікувати нещасний випадок відповідно до обставин: у період проходження служби під час виконання службових обов`язків або не пов`язаний з виконанням службових обов`язків.
Як визначено пунктом 7 розділу ІІІ порядку № 705 обставинами настання нещасного випадку в період проходження служби під час виконання службових обов`язків є:
1) виконання потерпілим поліцейським завдань та повноважень поліції, визначених Законом України «Про Національну поліцію», здійснення діяння з припинення правопорушення у вільний від служби час;
2) вплив на потерпілого поліцейського шкідливих чи небезпечних факторів під час виконання завдань та повноважень поліції, визначених Законом України «Про Національну поліцію», унаслідок яких виникло гостре професійне захворювання (отруєння), що підтверджено медичним висновком.
На підставі пункту 8 розділу ІІІ порядку № 705 обставинами настання нещасного випадку в період проходження служби і не пов`язаного з виконанням службових обов`язків є:
1) діяння потерпілого поліцейського, не пов`язане з виконанням завдань і повноважень поліції, визначених Законом України «Про Національну поліцію»;
2) навмисне спричинення потерпілим поліцейським тілесного ушкодження, іншої шкоди своєму здоров`ю або самогубства (крім випадку доведення особи до самогубства, що доведений судом);
3) учинення потерпілим поліцейським діяння, яке є кримінальним, адміністративним правопорушенням або дисциплінарним проступком;
4) учинення дій під час несення служби потерпілим поліцейським у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції (за наявності медичного висновку).
Відповідно до частини другої статті 92 Закону № 580 поліцейському надаються також додаткові відпустки у зв`язку з навчанням, творчі відпустки, соціальні відпустки, відпустки без збереження заробітної плати (грошового забезпечення) та інші види відпусток відповідно до законодавства про відпустки.
Статтею 45 Конституції України визначено, що відпустка є формою відпочинку, гарантованою всім працівникам.
У преамбулі Закону України «Про відпустки» зазначено, що відпустка надається працівникам для відновлення працездатності, зміцнення здоров`я, а також для виховання дітей, задоволення власних життєво важливих потреб та інтересів, всебічного розвитку особи.
У період відпустки працівник не виконує роботу, обумовлену трудовим договором, і не підлягає внутрішньому трудовому розпорядку.
Таким чином, працівник під час відпустки вважається увільненим від виконання повноважень за посадою, оскільки фактично робота під час відпустки суперечить суті самого поняття «відпустка».
Тобто працівники, які перебувають у відпустці чи на «лікарняному», у розумінні трудового законодавства не можуть вважатися такими, що виконують у цей період роботу, обумовлену трудовим договором.
Як свідчать матеріали справи, заступником директора Департаменту управління майном 27.11.2022 направлено вимогу до ГУ НП в Донецькій області № 7125/31/02-2022 про скасування акту спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2.
У вимозі зазначено, що у Департаменті управління майном Національної поліції України в межах компетенції опрацьовано матеріали спеціального розслідування нещасного випадку із смертельним наслідком, що стався ІНФОРМАЦІЯ_2 із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 .
За результатом опрацювання матеріалів сектором державного нагляду за охороною праці ДУМ виявлено грубі порушення вимог Порядку № 705.
Спеціальною комісією, утвореною наказом ГУНП в Донецькій області від 29.04.2022 № 485 складено акт спеціального розслідування нещастного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 року № 2 стосовно майора поліції ОСОБА_5 з порушенням вимог п.6 розділу 3 Порядку № 705.
Спеціальної комісією під час проведення розслідування не враховано наказ ГУНП в Донецькій області від 09.07.2021 № 386 о/с щодо надання ОСОБА_5 , відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 до 20.04.2024 та кваліфіковано нещасний випадок з порушеннями вимог Порядку № 705.
З огляду на функціональні обов`язки заступника директора ДУМ, Положення про Департамент, приписи пунктів 1-6 розділу 4 Порядку № 705 суд констатує, що вимога від 27.11.2022 № 7125/31/02-2022 про скасування акту спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2 прийнята відповідачем на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені нормативно-правовими актами.
У вимозі зазначено про порушення ГУНП в Донецькій області пункту 6 розділу 3 Порядку № 705, а також зазначено про неврахування управлінням під час проведення розслідування за фактом смерті майора поліції ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_2 наказу ГУ НП в Донецькій області про перебування ОСОБА_5 у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 по 20.04.2024.
При цьому Порядок № 705 не визначає обов`язкової форми Вимоги та не містить приписів до форми та змісту такої Вимоги.
На підставі викладеного є безпідставним висновок суду першої інстанції, що вимога не містить посилання на те, які саме приписи Порядку № 705 порушені під час проведення спеціального розслідування нещасного випадку (смертельного) щодо ОСОБА_5 , а відповідачем не надано доказів, що комісією з розслідування нещасного випадку при складанні акту спеціального розслідування нещасного випадку (смертельного) за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2 порушено вимоги Порядку № 705.
Оскільки таким доказом є наказ ГУНП в Донецькій області від 09.07.2021 № 386 о/с про надання майору поліції ОСОБА_5 відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 до 20.04.2024, під час якої ІНФОРМАЦІЯ_2 року при виконанні бойового завдання із забезпечення національної безпеки, оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації на території Харківської області, у складі добровольчого підрозділу "ІНФОРМАЦІЯ_3", зведеної групи НОМЕР_2 ІНФОРМАЦІЯ_6 та добровольчого батальйону "ІНФОРМАЦІЯ_5" загинув майор поліції ОСОБА_5 .
Отже, майор поліції ОСОБА_5 загинув ІНФОРМАЦІЯ_2 за обставин, не пов`язаних з виконанням завдань і повноважень поліції, визначених Законом № 580, тому відповідно до пункту 8 розділу ІІІ Порядку № 705 обставини настання нещасного випадку з ОСОБА_5 не пов`язані з виконанням ним службових обов`язків.
Лист Управління Служби Безпеки України в Харківській області № 70/33-146 від 12.04.2022 зазначених висновків не спростовує, оскільки підтверджує загибель майора поліції ОСОБА_5 при виконанні обов`язків військової служби, а не службових обов`язків поліцейського.
Таким чином, колегія суддів вважає, що Департамент при направленні вимоги до ГУ НП в Донецькій області № 7125/31/02-2022 про скасування акту спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2 діяв в межах повноважень та в порядку, встановленому законом, що свідчить про відсутність підстав для скасування вимоги.
З огляду на вищевикладене також відсутні підстави для скасування наказу Головного управління Національної поліції в Донецькій області № 1383 від 30.12.2022 "Про скасування акту спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2" та акту № 1 повторного спеціального розслідування нещасного випадку, який стався ІНФОРМАЦІЯ_2 із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 (НОМЕР_3), затвердженого 19.01.2023 начальником Головного управління Національної поліції в Донецькій області генералом поліції третього рангу Р.І. Осипенко.
Щодо зобов`язання Головного управління Національної поліції в Донецькій області виплатити дружині та дітям загиблого майора поліції ОСОБА_5 одноразову грошову допомогу згідно Актом № 2 від 11.08.2022 суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 97 Закону № 580 одноразова грошова допомога в разі загибелі (смерті), визначення втрати працездатності поліцейського (далі - одноразова грошова допомога) є соціальною виплатою, гарантованою допомогою з боку держави, яка призначається і виплачується особам, які за цим Законом мають право на її отримання, у разі смерті поліцейського, що настала під час проходження ним служби в поліції.
Згідно з частиною третьою статті 97 Закону № 580 порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.
На підставі частини першої статті 98 Закону № 580 у випадках, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 97 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають особи, визначені в цьому Законі.
Як визначено частиною четвертою статті 98 Закону № 580 до членів сімей загиблих (померлих) осіб, зазначених у пунктах 1 і 2 частини першої статті 97 цього Закону, належать, зокрема, діти, у тому числі усиновлені, зачаті за життя загиблої (померлої) особи та народжені після її смерті (…); один із подружжя, який пережив загиблу (померлу) особу; батьки (усиновлювачі) загиблої (померлої) особи, якщо вони не були позбавлені стосовно неї батьківських прав або їхні батьківські права були поновлені на час її загибелі (смерті).
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 99 Закону № 580 розміри одноразової грошової допомоги поліцейським, а в разі їх загибелі (смерті) - особам, які за цим Законом мають право на її отримання, визначаються виходячи з розміру прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому прийнято рішення про виплату: смерті поліцейського (пункт 2) - 250 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому прийнято рішення про виплату.
Згідно з частиною першою статті 100 Закону № 580 одноразова грошова допомога у випадках, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 97 цього Закону, за відсутності особистого розпорядження призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою або заявою їх законних представників.
На підставі частини сьомої статті 100 Закону № 580 якщо особа одночасно має право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги з підстав, визначених цим Законом, та одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, визначених з різних підстав іншими законами та нормативно-правовими актами, виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав за вибором такої особи.
Наказом Міністерства внутрішніх справ від 11.01.2016 № 4 (в редакції, чинній на час спірних правовідносин) затверджено Порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського (далі - Порядок № 4)
Відповідно до підпункту 3 пункту 4 Порядку № 4 випадки, за яких призначається ОГД у разі загибелі (смерті), інвалідності чи втрати працездатності поліцейського: під час проходження поліцейським служби (пункт 2 частини першої статті 97 Закону) - випадок, який не пов`язаний із безпосереднім виконанням службових обов`язків, зазначених у підпунктах 1, 2 цього пункту.
Згідно з пунктом 1 розділу 4 Порядку № 4 у місячний строк з дня реєстрації документів, зазначених у пунктах 4, 5 розділу ІІІ, бухгалтерські служби готують висновок про призначення одноразової грошової допомоги, за встановленою формою (додаток 2).
На підставі пункту 3 розділу 4 Порядку № 4 у разі затвердження висновку про призначення ОГД керівником органу поліції або закладу освіти, в якому проходив (проходить) службу поліцейський, у п`ятнадцятиденний строк з дня його затвердження видається наказ про виплату ОГД.
Як визначено пунктом 9 розділу 4 Порядку № 4 у разі коли одержувачі ОГД одночасно мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України «Про Національну поліцію», та одноразової грошової допомоги відповідно до інших актів законодавства України, виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав, за вибором одержувача одноразової грошової допомоги.
Водночас, у зв`язку із запровадженням в Україні воєнного стану питання про виплату соціального забезпечення поліцейських, зокрема додаткової винагороди за виконання відповідних повноважень, та одноразової грошової допомоги в разі загибелі чи смерті поліцейського, набули нового правового унормування і змісту.
Відповідно до пункту 4 Указу № 64/2022 Кабінет Міністрів України [зобов`язано] невідкладно, зокрема, забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.
Згідно з пунктом 6 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 «Про загальну мобілізацію» Кабінету Міністрів України [доручено] забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних з оголошенням та проведенням загальної мобілізації.
Крім того, абзацами другим та третім підпункту 2 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України установлено, що в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації Кабінет Міністрів України може приймати рішення:
- за погодженням з Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України щодо скорочення видатків і кредитування державного бюджету та їх спрямування до резервного фонду державного бюджету з метою використання на потреби Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних та інших державних органів, залучених до виконання завдань щодо відсічі збройної агресії, забезпечення недоторканності державного кордону та захисту держави або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації (до початку роботи Верховної Ради України);
- щодо порядку застосування і розмірів державних соціальних стандартів та гарантій, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та фондів загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування.
Таким чином, на виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» та № 69 «Про загальну мобілізацію», враховуючи необхідність вирішення багатьох невідкладних питань, пов`язаних із запровадженням воєнного стану, виконанням завдань щодо подолання збройної агресії та захисту держави, мобілізаційних та низки інших процесів, Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», положеннями якої оперативно врегулював деякі особливості окремих виплат (в тому числі ОГД), зокрема для поліцейських, як осіб, які безпосередньо були залучені до виконання зазначених завдань.
Відповідно до абзацу першого пункту 2 Постанови № 168 сім`ям загиблих осіб, зазначених у пунктах 1- 1-2 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", крім громадян рф або республіки білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору.
На підставі пункту 2 Постанови № 168 якщо сім`я загиблої особи одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, та одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, встановлених іншими актами законодавства, здійснюється одна з таких виплат за її вибором.
Як свідчать матеріали справи позивач 22.02.2023 надала відповідні заяви про виплату ОГД відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 97 Закону № 580, Порядку № 4 на себе та неповнолітніх дітей на підставі акту № 1 повторного спеціального розслідування нещасного випадку, затвердженого 19.01.2023.
31.07.2023 начальником ГУНП в Донецькій області затверджено висновки встановленої форми (Додаток 2 до Порядку № 4) про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_5 в рівних частинах у розмірі 167 750 грн на позивача, неповнолітніх дітей загиблого та на його мати.
10.08.2023 Головним управлінням Національної поліції в Донецькій області видано наказ № 1259 про виплату одноразової грошової допомоги позивачу, її неповнолітнім дітям, матері загиблого.
23.09.2023 позивачу, її неповнолітнім дітям та матері загиблого виплачена ОГД (платіжні інструкції № 1128, 1129, 1130, 1131), в загальному розмірі 671 000 грн.
Таким чином, відсутні підстави для зобов`язання ГУ НП в Донецькій області виплатити дружині та дітям загиблого майора поліції ОСОБА_5 одноразову грошову допомогу згідно Актом № 2 від 11.08.2022.
Оскільки позивач скористалася правом на виплату ОГД за Законом № 580, про що власноручно написала відповідні заяви, тому підстави для виплати їй ОГД за Постановою № 168 відсутні відповідно до п. 2 Постанови № 168, ч. 7 ст. 100 Закону № 580, п. 9 розд. 4 Порядку № 4.
За таких обставин підстави для задоволення адміністративного позову ОСОБА_1 відсутні.
Суд не приймає доводи відповідача ГУ НП в Донецькій області про пропуск позивачем місячного строку звернення до суду, оскільки в даному спорі підлягає застосуванню шестимісячний строк звернення до суду, визначений ч. 2 ст. 122 КАС України, який позивач не пропустила.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до частини першої статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та порушення норм процесуального права.
Здійснюючі апеляційний розгляд справи в межах доводів апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції неповно з`ясував обставини справи, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального права, що обумовлює часткове задоволення апеляційних скарг, скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям постанови про відмову в задоволенні позову.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Головного управління Національної поліції в Донецькій області, Національної поліції України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 березня 2024 року у справі № 200/264/24 - задовольнити частково.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 березня 2024 року у справі № 200/264/24 - скасувати.
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 у власних інтересах та, як законний представник, в інтересах неповнолітніх дітей: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Національної поліції України, Головного управління Національної поліції в Донецькій області, Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" про скасування вимоги, наказу, постанови, акту, зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 09 липня 2024 року.
Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення в порядку, визначеному ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 09 липня 2024 року.
Головуючий суддя І.Д. Компанієць
Судді А.В. Гайдар
Е.Г. Казначеєв
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.07.2024 |
Оприлюднено | 12.07.2024 |
Номер документу | 120267492 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні