Постанова
від 26.08.2010 по справі 2-726
КОРОСТИШІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-726/10 рік

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 серпня 2010 року м.Коростишів

Коростишівський районн ий суд Житомирської області в складі

головуючого судді Рибніко вої М.М.

при секретарі Албаєвій М.В.

розглянувши в відкритому с удовому засіданні в м.Корост ишів залі суду № 1 справу за по зовом ОСОБА_1 до управлінн я Пенсійного про зобов”язанн я відповідача провести перер ахунок пенсії та доплати до п енсії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до су ду з вказаним позовом мотиву ючи тим, що він є інвалідом 2 гр упи внаслідок захворювання, пов”язаного з Чорнобильсько ю катастрофою, віднесений до 1 категорії осіб, що постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи, і згідно законод авства розмір його пенсії ві дповідно до Закону України “ Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи” не може бути нижчи м ніж 8 мінімальних пенсій за в іком, тоді як відповідачем ви плачується йому пенсія у зна чно нижчому розмірі, крім тог о, він також має право на додат кову пенсію за шкоду, заподія ну здоров”ю, розмір якої згід но Закону становить 75 % від мін імальної пенсії за віком. Але відповідач Управління П енсійного фонду в Коростишів ському районі відмовився про вести йому перерахунок пенсі ї, додаткової пенсії, доплати до пенсії, а тому позивач прос ив суд визнати дії відповіда ча неправомірними, зобов”яза ти відповідача провести пере рахунок його пенсії, встанов ивши її на рівні 8 мінімальних пенсій за віком, провести пер ерахунок додаткової пенсії і встановити її на рівні 75 % від м інімальної пенсії за віком з 04 березня 2009 року, та зобов”яза ти відповідача проводити пер ерахунок пенсії з урахування м положень ст.67 Закону України “Про статус і соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи”.

В судовому засіданні позив ач


.

Представник відповідача Управління Пенсійного фон ду в Коростишівському районі до суду не з”явився, суду над ано письмове клопотання відп овідача щодо розгляду справи без участі їх представника т а письмові заперечення на по зовну заяву.

Заслухавши пояснення пози вача, оглянувши матеріали сп рави, суд приходить до виснов ку, що позов підлягає до задов олення з слідуючих підстав.

Так, по справі встановлено, що позивач є потерпілим внас лідок Чорнобильської катаст рофи 1 категорії та інвалідом другої групи внаслідок захв орювання, пов”язаного зробот ами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, що стверджуєт ься копією посвідчення, копі єю довідки МСЕК в матеріалах справи.

Позивач перебуває на облік у в управлінні ПФУ в Коростиш івському районі і одержує пе нсію по інвалідності, яка при значена відповідно до Закону України “Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи”/далі Зако н/ .

Відповідно до ст.49 Закону Ук раїни “Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи” пенсії особ ам, віднесеним до категорії 1,2 ,3.4 встановлюються у вигляді: а / державної пенсії; б/ додатков ої пенсії за шкоду, заподіяну здоров”ю, яка призначається після виникнення права на де ржавну пенсію.

В ч.4 ст.54 цього Закону, яка виз начає умови призначення держ авних пенсій особам, віднесе ним до категорії 1, передбачен о, що в усіх випадках розміри п енсій для інвалідів, щодо яки х встановлено зв”язок з Чорн обильською катастрофою, не м ожуть бути нижчими по 2-й групі інвалідності-8 мінімальних п енсій за віком.

Згідно зі ст.50 Закону особам , віднесеним до категорії 1, пр изначається щомісячна додат кова пенсія за шкоду, заподія ну здоров”ю, у розмірі інвалі дам другої групи- 75 % мінімальн ої пенсії за віком. Ця додатко ва пенсія відповідно до поло жень ст.53 цього Закону виплачу ється повністю незалежно від заробітку, пенсії чи іншого д оходу.

Відповідно до ч.5 ст.54 Закону порядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала вна слідок каліцтва чи захворюва ння, і пенсії у зв”язку з втрат ою годувальника внаслідок Чо рнобильської катастрофи виз начається Кабінетом Міністр ів України.

Механізм обчислення вказа них пенсій передбачений пост ановою КМ України від 30.05.1997 року № 523 “Про затвердження нового Порядку обчислення пенсій п о інвалідності, що настала вн аслідок каліцтва чи захворюв ання, і пенсій у зв”язку з втра тою годувальника внаслідок Ч орнобильської катастрофи”, я ка є чинною і положення поста нови стосовно критеріїв обчи слення розмірів пенсій відпо відають положенням ст.54 Закон у України “Про статус і соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи”.

Крім того, КМ України було п рийнято 27.12.2005 року постанову за № 1293 "Про збільшення розмірів п енсії деяким категоріям гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи", яка набрала чинності з 01.01.200 6 року і якою передбачено підв ищення пенсій по інвалідност і потерпілим від Чорнобильсь кої катастрофи і установлено тверді розміри пенсій в зале жності від групи та причини і нвалідності потерпілих, нижч е яких не може бути мінімальн ий розмір пенсії, передбачен ий ч.4 ст.54 вказаного Закону, так , для інвалідів другої групи, щ одо яких встановлено причинн ий зв”язок інвалідності з Чо рнобильською катастрофою, не нижче 400 грн.

Але судом не приймаються до уваги посилання відповідача Управління ПФУ в Корости шівському районі в письмових запереченнях з приводу того , що ст.62 Закону України “Про ст атус і соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи” делегує КМ України повн оваження стосовно роз”яснен ня порядку застосування цьог о Закону, а рішення КМ є обов”я зковими до виконання.

Так, надання такого права КМ України не означає, що останн ій при визначенні порядку за стосування Закону може допус тити звуження змісту та обся гу прав громадян, встановлен их Законом, тобто, КМ України п овинен був встановити такий порядок не порушуючи вимог З акону щодо розмірів пенсій з азначеним категоріям пенсіо нерів.

При вирішенні даного спору суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов”язані діяти лиш е на підставі, в межах повнова жень та у спосіб, що передбаче ні Конституцією та законами України.

За ст.113 Конституції Україн и КМ України у своїй діяльнос ті керується Конституцією і законами України, актами Пре зидента України.

Суд вирішує справи на підст аві Конституції та законів У країни, а також міжнародних д оговорів, згода на обов”язко вість яких надана Верховною Радою Суд застосовує інші но рмативно-правові акти, прийн яті відповідним органом на п ідставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни. У разі невідповідності но рмативно-правового акта Конс титуції України, закону Укра їни, міжнародному договору, з года на обов”язковість якого надана Верховною Радою Укра їни, або іншому правовому акт у суд застосовує правовий ак т, який має вищу юридичну силу .

Отже, оскільки закони Украї ни мають вищу юридичну силу н ад урядовими нормативними ак тами, то суд вважає, що при вир ішенні даного спору щодо виз начення розміру пенсії та до даткової пенсії позивача під лягають застосуванню саме по ложення ст.ст.50, 54 Закону, а не по станови КМ України, на яку вка зано вище.

Так, в разі колізії між нор мативноправовими актами КМ У країни та Законами України з астосуванню підлягають саме положення Законів України, я кі є актами вищої юридичної с или.

Отже, враховуючи наведене суд вважає, що при визначенні розміру пенсії по інвалідно сті та додаткової пенсії поз ивачу необхідно керуватися п оложеннями ст.ст.50, 54 Закону Укр аїни “Про статус і соціальни й захист громадян, які постра ждали внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи”.

Виходячи з положень ст.ст.50,54 Закону під час визначення ро зміру пенсії та додаткової п енсії позивача за основу при їх розрахунку береться міні мальна пенсія за віком.

За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ч.1 ст .28 Закону України “Про загальн ообов”язкове державне пенсі йне страхування”, та залежит ь від розміру прожиткового м інімуму для осіб, які втратил и працездатність, іншого нор мативно-правового акта, який би визначав цей розмір або вс тановлював інший розмір, нем ає.

А тому суд вважає за можливе не приймати до уваги положен ня ч.3 ст.28 вищевказаного Закон у, з якої випливає, що мінімаль ний розмір пенсії за віком, вс тановлений абзацом першим ча стини першої цієї статті, зас тосовується виключно для виз начення розмірів пенсій, при значених згідно з цим Законо м, оскільки наявність такої н орми за відсутності іншого з аконодавчо визначеного міні мального розміру пенсії за в іком не є підставою для відмо ви в реалізації позивачем йо го права на одержання пенсії та додаткової пенсії в розмі рах, передбачених Законом “П ро статус і соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи”.

Відповідно до ч.3 ст.67 вказано го вище Закону в новій редакц ії у разі збільшення прожитк ового мінімуму для осіб, які в тратили працездатність, визн аченого законом, підвищуєтьс я розмір пенсії, визначений в ідповідно до статті 54 цього За кону, а також розмір додатков ої пенсії за шкоду, заподіяну здоров”ю, особам, віднесеним до категорії 1,2,3,4. Перерахунок пенсії здійснюється з дня вс тановлення нового розміру пр ожиткового мінімуму.

Отже, оскільки розмір пенсі ї та додаткової пенсії позив ача необхідно розраховувати з мінімального розміру пенс ії за віком, який залежить від розміру прожиткового мініму му для осіб, які втратили прац ездатність, про що вказано ви ще в постанові, то підставою д ля перерахунку пенсії позива ча є встановлення нового роз міру прожиткового мінімуму, і цей перерахунок повинен зд ійснюватися з дня встановлен ня цього мінімуму.

Відповідно до Закону Украї ни від 05.10.2006 року «Про внесення змін до Закону України «Про с татус і соціальний захист гр омадян, які постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи» було доповнено вказани й Закон ст.71, згідно якої дія по ложень цього Закону не може п ризупинятись іншими законам и, крім Законів про внесення з мін до цього Закону.

А як встановлено судом, п.28 ро зділу 2 Закону України “Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни” було внесено на 2008 рік змін и до ст.ст.50,54 Закону України “П ро статус і соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи”, а саме: розмір пенсі ї по 2 групі інвалідності стан овить 220% прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність, а розмір додатков ої пенсії-20 % прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність.

Але за рішенням Конституц ійного Суду України від 22.05.2008 ро ку за № 10-рп визнано неконстит уційними деякі положення Зак ону України «Про Державний б юджет України на 2008 рік», в т.ч. п .28 розділу 2 цього Закону.

Рішення Конституційного С уду є обов»язковим до викона ння на території України, ост аточним і не може бути оскарж ене.

В цьому рішенні також вказа но на те, що рішення Конституц ійного Суду України у цій спр аві має преюдиціальне значен ня для судів загальної юрисд икції при розгляді ними позо вів у зв»язку з правовідноси нами, які виникли внаслідок д ії положень статей зазначени х законів, що визнані неконст итуційними.

Крім того, встановлений ст .95 Конституції України, ст.38 Бюд жетного Кодексу України пере лік правовідносин, які регул юються Законом про Державний бюджет України, є вичерпним, а отже цей закон не може скасов увати або змінювати обсяг пр ав та обов”язків, пільг, гаран тій, передбачених іншими зак онами, в тому числі і Законом “ Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи”.

Безпідставними суд також в важає посилання відповідача Управління Пенсійного ф онду України в Коростишівськ ому районі в письмових запер еченнях на відсутність кошті в щодо забезпечення виплати вказаної пенсії та додатково ї пенсії у розмірах, передбач ених Законом, оскільки орган и державної влади та місцево го самоврядування не можуть посилатися на відсутність ко штів як на причину невиконан ня своїх зобов”язань.

Отже, проаналізувавши всі з азначені правові норми суд п риходить до висновку, що відм ова управління ПФУ у Корости шівському районі про перерах унок пенсії та додаткової пе нсії позивачу виходячи з роз міру мінімальної пенсії за в іком є необгрунтованою.

На підставі ст.4 Декрету КМ У країни «Про державне мито» п озивач звільнений від сплати держмита /судового збору/ на к ористь держави.

Керуючись ст.ст.19,113 Конститу ції України, ст.ст.49,50,53,54,62,67 Закону України «Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи», рішенням и Конституційного Суду Украї ни від 09.07.2007 року № 6-рп та від 22.05.2008 р оку № 10-рп, та про внесення змін до деяких законодавчих акті в України»”, ст.28 Закону Украї ни “Про загальнообов”язкове державне пенсійне страхуван ня”, постановами КМ України в ід 30.05.1997 року № 523 “Про затверджен ня нового Порядку обчислення пенсій по інвалідності, що на стала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв”я зку з втратою годувальника в наслідок Чорнобильської кат астрофи”, від 27.12.2005 року за № 1293 «П ро збільшення розмірів пенсі ї деяким категоріям громадян , які постраждали внаслідок Ч орнобильської катастрофи», с т.ст.212, 213, 215 ЦПК України, суд-

П О С Т А Н О В И В:

Позов задовольнити.

Визнати неправомірною від мову управління Пенсійного Ф онду України в Коростишівськ ому районі щодо перерахунку пенсії, додаткової пенсії О СОБА_1 відповідно до ст.ст.49,5 4 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Ч орнобильської катастрофи”.

Зобов”язати управління Пе нсійного Фонду України в м.Ко ростишеві провести перераху нок та виплату ОСОБА_1 пен сії по другій групі інвалідн ості відповідно до ст.54 Закону України “Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи”, встанови вши її на рівні 8 мінімальних п енсій за віком виходячи з роз міру прожиткового мінімуму д ля осіб, які втратили працезд атність, визначеного законод авством, та додаткової пенсі ї за шкоду, заподіяну здоров” ю, відповідно до ст.50 Закону Ук раїни “Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи”, встановивш и її на рівні 75 % від мінімально ї пенсії за віком виходячи з р озміру прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність, визначеного закон одавством, за період з 04 берез ня 2009 року.

Від сплати держмита /судово го збору/ позивача звільнити .

Рішення може бути ос каржене до Апеляційного суду Житомироської області протя гом 10 днів з дня його проголош ення.

Суддя Ри бнікова М.М.

СудКоростишівський районний суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення26.08.2010
Оприлюднено06.11.2010
Номер документу12027572
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-726

Рішення від 14.12.2010

Цивільне

Тельманівський районний суд Донецької області

Ольховська Олена Володимірівна

Рішення від 02.12.2010

Цивільне

Миколаївський районний суд Одеської області

Безусов Володимир Іванович

Ухвала від 20.01.2010

Цивільне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Лихосенко Маргарита Олександрівна

Рішення від 07.12.2010

Цивільне

Бердянський міськрайонний суд Запорізької області

Троценко Тетяна Анатоліївна

Рішення від 04.11.2010

Цивільне

Снігурівський районний суд Миколаївської області

Лисенко Микола Євгенович

Ухвала від 25.11.2010

Цивільне

Чемеровецький районний суд Хмельницької області

Назарчук Роман Володимирович

Рішення від 25.11.2010

Цивільне

Звенигородський районний суд Черкаської області

Дудніченко Володимир Михайлович

Рішення від 03.09.2010

Цивільне

Краснолиманський міський суд Донецької області

Мороз Ліна Іванівна

Постанова від 26.08.2010

Цивільне

Коростишівський районний суд Житомирської області

Рибнікова Марина Миколаївна

Ухвала від 21.09.2010

Цивільне

Теребовлянський районний суд Тернопільської області

Бойко Іван Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні