Постанова
від 14.08.2024 по справі 922/476/24
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 серпня 2024 року м. Харків Справа № 922/476/24

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Лакіза В.В., суддя Здоровко Л.М. , суддя Мартюхіна Н.О.,

за участю секретаря судового засідання Бєлкіної О.М.,

за участю представників сторін:

від позивача Перець С.В. (в порядку самопредставництва) на підставі виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, посадової інструкції юрисконсульта від 18.07.2023, довідки № 8-Д від 14.03.2023,

від відповідача Свіщов Р.В. за довіреністю від 23.01.2024 № 199,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Східного апеляційного господарського суду в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Південної міської ради Харківського району Харківської області, м. Південне, Харківська обл., (вх.№1547Х/2 від 21.06.2024)

на рішення Господарського суду Харківської області від 28.05.2024 у справі №922/476/24 (повний текст складено 05.06.2024, суддя Добреля Н.С.)

за позовом Комунального некомерційного підприємства Південної міської ради "Центр первинної медичної допомоги №1 Харківського району", смт. Буди, Харківська обл.,

до Південної міської ради Харківського району Харківської області, м. Південне, Харківська обл.,

про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

У лютому 2024 року Комунальне некомерційне підприємство Південної міської ради "Центр первинної медичної допомоги №1 Харківського району" звернулось до Господарського суду Харківської області з позовом до Південної міської ради Харківського району Харківської області, в якому просило суд визнати протиправним та скасувати рішення Південної міської ради від 10.07.2023 ХХІІ позачергової сесії VIII скликання "Про внесення змін до фінансового плану Комунального некомерційного підприємства " Центр первинної медичної допомоги №1 Харківського району " Південної міської ради" (далі КНП "ЦПМД № 1 Харківського району").

Позов обґрунтовано тим, що вищезазначеним рішенням органу місцевого самоврядування Південна міська рада внесла зміни до фінансового плану КНП "ЦПМД №1 Харківського району" на 2023 рік, згідно яких підприємству зменшені заплановані видатки на забезпечення діяльності.

Рішенням Господарського суду Харківської області від 28.05.2024 у справі №922/476/24 позов задоволено повністю; визнано протиправним та скасовано рішення XXII позачергової сесії Південної міської ради Харківського району Харківської області VIII скликання "Про внесення змін до фінансового плану Комунального некомерційного підприємства "ЦПМД №1 Харківського району" Південної міської ради" від 10.07.2023; стягнуто з Південної міської ради Харківського району Харківської області (Україна, 62461, Харківська обл., Харківський р-н, м. Південне, вул. Гагаріна, буд. 82, код ЄДРПОУ 04058700) на користь Комунального некомерційного підприємства Південної міської ради "Центр первинної медичної допомоги №1 Харківського району" (Україна, 62456, Харківська обл., Харківський р-н, смт Буди, вул. Фаянсовщик, буд. 5, код ЄДРПОУ 38743499) витрати зі сплати судового збору в розмірі 3028,00 грн.

Задовольняючи позовні вимоги, місцевий господарський суд зазначив, що внесення з власної ініціативи відповідачем змін до фінансового плану позивача на 2023 рік суперечить Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану Комунального некомерційного підприємства Південної міської ради "ЦПМД №1 Харківського району", затверджений Південною міською радою рішенням ІІ сесії (ІІ засідання) VII скликання від 23.02.2021. Крім того, на думку суду, нормамии статті 19 Конституції України, статті 3 Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення", статті 19 "Основи законодавства України про охорону здоров`я" не передбачено надання повноважень органу місцевого самоврядування щодо розподілу грошових коштів, які надходять закладу охорони здоров`я з Державного бюджету України.

Відповідач із вказаним рішенням не погодився, звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що Господарським судом Харківської області при прийнятті оскажуваного судового рішення неповно встановлено обставини справи та докази у справі на їх підтвердження, невірно дана юридична оцінка спірним правовідносинам. У зв`язку з цим, просить скасувати рішення Господарського суду Харківської області від 28.05.2024 у справі №922/476/24 та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги Комунального некомерційного підприємства Південної міської ради "ЦПМД№1 Харківського району" залишити без задоволення.

В обґрунтування своєї позиції у справі зазначає таке:

- п.п. 9, 11 Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану КНП "ЦПМД № 1 Харківського району" визначено процедуру підготовки проекту рішення за наслідками його затвердження головою міської ради;

- з огляду на положення ст. 10, п. 9 ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", п.п. 1.4, 7.4.3, 7.46 Статуту позивача, ст. 16 Закону України "Про основи законодавства України про охорону здоров`я", відповідачем дотримано процедуру прийняття оскаржуваного рішення правомочним суб`єктом, яким є власник підприємства - Південна міська рада;

- оскільки відсутня заборона на коригування засновником діяльності власного підприємства та направлення коштів, які підприємство отримує від власної діяльності, у відповідності до вимог ст.ст. 8, 24, 63, 65, 135 Господарського кодексу України Південна міська рада мала право вносити зміни до фінансового плану позивача.

01.07.2024 через підсистему "Електронний суд" від Комунального некомерційного підприємства Південної міської ради "Центр первинної медичної допомоги № 1 Харківського району" надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач просить залишити без змін рішення Господарського суду Харківської області від 28.05.2024 у справі № 922/476/24, апеляційну скаргу без задоволення (вх.№ 8725).

В обґрунтування своєї позиції у справі зазначає про наступне:

- відповідно до положень п.п. 9, 11, 12 Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану Комунального некомерційного підприємства Південної міської ради "Центр первинної медичної допомоги № 1 Харківського району" та п. 7.4 Статуту позивача визначено порядок затвердження та погодження фінансового плану та змін до нього саме головою Південної міської ради;

- відповідачем не надано доказів, що зміни до фінансового підприємства пройшли попереднє узгодження з профільними постійно діючими депутатськими комісіями та фінансовим відділом відповідача;

- нормами Закону не передбачено надання повноважень органу місцевого самоврядування розподіляти грошові кошти, які надходять закладу охорони здоров`я з Державного бюджету України.

- згідно приписів пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.08.1998 №1303 "Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань" витрати, пов`язані з відпуском лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах проводяться за рахунок асигнувань, що передбачаються державним та місцевими бюджетами на охорону здоров`я.

В судовому засіданні 11.07.2024 оголошено перерву до 14.08.2024.

В судовому засіданні 14.08.2024 представник відповідача підтримав вимоги апеляційної скарги, просив суд задовольнити їх в повному обсязі. Представник позивача заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив суд рішення Господарського суду Харківської області від 28.05.2024 у справі № 922/476/24 залишити без змін.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи та доказів на їх підтвердження, їх юридичну силу та доводи апеляційної скарги, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила таке.

Рішенням Виконавчого комітету Південної міської ради Харківського району Харківської області від 16.12.2022 №155 затверджено фінансовий план на 2023 рік, наданий КНП "ЦПМД №1 Харківського району".

Рішенням XXII позачергової сесії Південної міської ради Харківського району Харківської області VIII скликання "Про внесення змін до фінансового плану Комунального некомерційного підприємства Південної міської ради "ЦПМД №1 Харківського району" від 10.07.2023 затверджені зміни до фінансового плану КНП "ЦПМД №1 Харківського району" на 2023 рік (далі - Рішення), а саме:

- рядок 450 Модернізація, модифікація, дообладнання, реконструкція, інші види поліпшення необоротних активів - витрати 1.100 тис. грн на розробку проекту реконструкції будівель за адресою: 62456, Харківська область, Харківський район, смт Буди, вул. Фаянсовщик, 5 - виключити;

- рядок 460 Капітальний ремонт - 1.200 тис. грн - проведення капітального ремонту з облаштування парковки за адресою 62456, Харківська область, Харківський район, смт Буди, вул. Фаянсовщик, 5 - виключити.

За рахунок вивільнених коштів визначено провести закупівлю обладнання: котла газового для підготовки опалювального сезону 2023-2024 року у КНП "ЦПМД №1 Харківського району". Залишок коштів спрямувати на придбання ліків за Програмою пільгового забезпечення мешканців Південної міської громади та внутрішньо переміщених осіб, які зареєстровані на території Південної міської громади, лікарськими засобами та виробами медичного призначення на 2023-2024 роки.

Позивач вважає, що прийняте відповідачем Рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки останній в силу вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану КНП "ЦПМД №1 Харківського району" не мав права його приймати. Крім того, зобов`язання відповідача провести позивачем закупівлю обладнання, а саме: котла газового для підготовки опалювального сезону 2023-2024 року, фактично є розпорядженням вчинити певні дії, а не внесенням змін до фінансового плану.

Не погодження позивача з Рішенням XXII позачергової сесії Південної міської ради Харківського району Харківської області VIII скликання "Про внесення змін до фінансового плану Комунального некомерційного підприємства "ЦПМД №1 Харківського району" Південної міської ради" від 10.07.2023 стало підставою для звернення з позовом до суду.

28.05.2024 прийнято оскаржуване рішення у справі з підстав, викладених вище.

Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення, дійшла до висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення місцевого господарського суду - скасуванню, з наступних підстав.

Згідно положень ст. 19 Конституції України органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Статтею 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що місцеве самоврядування в Україні здійснюється, зокрема, на принципах: законності, гласності, підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб, судового захисту прав місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно зі ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі в межах повноважень, та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Відповідно до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Південна міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Таким чином, підставою для скасування правового акту органу місцевого самоврядування може бути: 1) прийняття рішення відповідним органом поза межами своїх повноважень; 2) відповідне рішення прийнято з порушенням норм Закону, а також прав та законних інтересів осіб, яких вони стосуються.

Так, відповідно до ч. 2 ст. 135 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" власник має право особисто або через уповноважені ним органи з метою здійснення підприємницької діяльності засновувати господарські організації, закріплюючи за ними належне йому майно на праві власності, праві господарського відання, а для здійснення некомерційної господарської діяльності - на праві оперативного управління, визначати мету та предмет діяльності таких організацій, склад і компетенцію їх органів управління, порядок прийняття ними рішень, склад і порядок використання майна, визначати інші умови господарювання у затверджених власником (уповноваженим ним органом) установчих документах господарської організації, а також здійснювати безпосередньо або через уповноважені ним органи у межах, встановлених законом, інші управлінські повноваження щодо заснованої організації та припиняти її діяльність відповідно до цього Кодексу та інших законів.

Суб`єктами господарювання комунального сектора економіки є суб`єкти, що діють на основі лише комунальної власності, а також суб`єкти, у статутному капіталі яких частка комунальної власності перевищує п`ятдесят відсотків чи становить величину, яка забезпечує органам місцевого самоврядування право вирішального впливу на господарську діяльність цих суб`єктів (ч. 3 ст. 24 ГК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 63 Господарського кодексу України (далі ГК України) залежно від форм власності, передбачених законом, в Україні можуть діяти комунальне підприємство, що діє на основі комунальної власності територіальної громади.

Комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління. (ч. 1 ст. 78 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

За організаційно-правовою формою заклади охорони здоров`я комунальної власності можуть утворюватися та функціонувати як комунальні некомерційні підприємства або комунальні установи (ч. 14 ст. 16 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я").

Частиною першою статті 17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Згідно з ч.ч. 2, 3 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" орган, до сфери управління якого входить комунальне унітарне підприємство, є представником власника - відповідної територіальної громади і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами. Майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство).

Як вбачається з п. 1.1 Статуту Комунальне підприємство Південної міської ради "Центр первинної медичної допомоги № 1 Харківського району" є закладом охорони здоров`я комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає первинну медичну допомогу та здійснює управління медичним обслуговуванням населення Харківського району, вживає заходи з профілактики захворювань населення та підтримання громадського здоров`я.

Засновником, власником та органом управління майном підприємства є Південна міська рада (надалі - замовник). Підприємство є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним засновнику, а за галузевою спрямованістю підвідомче місцевим органам виконавчої влади районного та обласного рівнів (п. 1.4 Статуту).

Підприємство є юридичною особою публічного права. Права та обов`язки юридичної особи підприємство набуває з дня його державної реєстрації (п. 4.1 Статуту).

Відповідно до п. 4.3 Статуту підприємство користується закріпленим за ним комунальним майном Південної міської ради на прав оперативного управління. Підприємство здійснює некомерційну господарську діяльність, організовує свою діяльність відповідно до фінансового плану, який затверджується замовником або уповноваженим органом, самостійно організовує виробництво продукції (робіт, послуг) і реалізує її за цінами (тарифами), що визначаються в порядку, встановленому законодавством.

Частиною сьомою статті 14 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" визначено, що виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють управління комунальними закладами охорони здоров`я, організацію їх матеріально-технічного, кадрового та фінансового забезпечення відповідно до закону.

Відповідно до п.п. 2 п. а ст. 29 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать встановлення порядку та здійснення контролю за використанням прибутків підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад.

Згідно з п.п. 1, 2 ч. а ст. 29 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад; встановлення порядку та здійснення контролю за використанням прибутків підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад.

Власник майна, закріпленого на праві оперативного управління за суб`єктом господарювання, здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна безпосередньо або через уповноважений ним орган і має право вилучати у суб`єкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується, та майно, що використовується ним не за призначенням. Право оперативного управління захищається законом відповідно до положень, встановлених для захисту права власності (ч.ч. 2, 3 ст. 137 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Таким чином, вимогами чинного законодавства передбачено повноваження відповідної ради (яка є представником власника комунального майна - територіальної громади) приймати рішення щодо зміни цільового спрямування майна, переданого в оперативне управління підпорядкованому їй підприємству. Відповідно, судова колегія погоджується з доводами апеляційної скарги, що рішення про внесення змін до фінансового плану Комунального некомерційного підприємства "ЦПМД № 1 Харківського району Південної міської ради" від 10.07.2023 прийнято Південною міської радою в межах наданих їй Законом повноважень.

З приводу тверджень позивача щодо порушення порядку внесення змін щодо фінансового плану за наслідками прийняття оспорюваного рішення на позачерговій сесії Південної міської ради Харківського району Харківської області, судова колегія зазначає наступне.

Так, рішенням ІІ сесії (ІІ засідання) Південної міської ради від 23.02.2021 затверджено Порядок складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану Комунального некомерційного підприємства Південної міської ради "Центр первинної медичної допомоги № 1 Харківського району" (далі - Порядок).

Відповідно до п. 1 цього Порядку визначено, що цей порядок визначає процедуру складання, затвердження (погодження) та контролю виконання фінансового плану комунального некомерційного підприємства Південної міської ради "Центр первинної медичної допомоги № 1 Харківського району".

Згідно з п. 11 Порядку погоджений проект фінансового плану подається на затвердження голові міської ради.

Відповідно, Південною міською радою до вказаного Порядку, міського голову визначено органом, уповноваженим на вчиненню дій щодо погодження фінансового плану позивача у справі.

Разом з тим, відповідно до ч. 1 ст. 24 ГК України управління господарською діяльністю у комунальному секторі економіки здійснюється через систему організаційно-господарських повноважень територіальних громад та органів місцевого самоврядування щодо суб`єктів господарювання, які належать до комунального сектора економіки і здійснюють свою діяльність на основі права господарського відання або права оперативного управління.

Згідно з ч. 2 ст. 65 ГК України власник здійснює свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства чи інших установчих документів.

Пунктом 7.4.3 Статуту КНП "ЦПМД № 1 Харківського району" визначено, що засновник або уповноважений орган затверджує фінансовий план підприємства та контролює його виконання.

Тобто, зазначений пункт Статуту підприємства містить альтернативну норму, відповідно до якої передбачено можливість або Південною міською радою, як власником майна Комунального некомерційного підприємства Південної міської ради "ЦПМД № 1 Харківського району", або уповноваженим нею органом (яким визначено голову міської ради відповідно до вищевказаного Порядку), приймати рішення щодо внесення змін до фінансового плану підпорядкованого йому підприємства.

Відповідно, судова колегія погоджується з доводами апелянта, що затвердження рішення ХХІІ позачергової сесіях VІІІ скликання про внесення змін до фінансового плану Комунального некомерційного підприємства "ЦПМД № 1 Харківського району Південної міської ради" самою Південною міською радою не має наслідком його затвердження з порушенням вищевказаного Порядку.

Згідно з ст. 19 Закону України "Про основи законодавства України про охорону здоров`я" держава організовує матеріально-технічне забезпечення охорони здоров`я в обсязі, необхідному для надання населенню гарантованого рівня медичної та реабілітаційної допомоги.

Пунктом 133.4 ст. 133 Податкового кодексу передбачено, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Згідно з п. 3.1 Статуту КНП "ЦПМД № 1 Харківського району" основною метою створення підприємства є надання первинної медичної допомоги та здійснення управління медичним обслуговуванням населення, що постійно проживає (перебуває) на території Харківського району, а також вжиття заходів з профілактики захворювань населення та підтримки здоров`я громадян.

Відповідно до п. 3.2.21 Статуту предметом діяльності підприємства є закупівля, зберігання та використання ресурсів, необхідних для надання медичних послуг, зокрема, лікарських засобів (у тому числі наркотичних засобів та прекурсорів), обладнання та інвентарю.

В листі Міністерство охорони здоров`я України від 31.05.2023 за вих.№14-17/14695/2-23 надало роз`яснення, що комунальне неприбуткове підприємство здійснює витрати відповідно до фінансового плану, який затверджується його власником та є основним плановим документом, відповідно до якого отримує доходи і здійснює витрати, визначає осяг та спрямування коштів для виконання своїх функцій протягом року згідно з установчими документами. Заклад охорони здоров`я може використовувати кошти, отримані від НСЗУ, за умови дотримання головної мети договору надання пацієнтам медичної допомоги (готовності до надання) в повному обсязі, визначеному програмою медичних гарантій та самим договором.

З огляду на те, що закупівля газового котла для підготовки опалювального сезону 2023-2024 років та придбання ліків за Програмою пільгового забезпечення мешканців Південної міської ради та внутрішньо переміщених осіб, які зареєстровані на території Південної міської ради, лікарськими засобами та виробами медичного призначення на 2023-2024 роки, не суперечить статутній діяльності позивача та має за мету забезпечення належних умов надання медичних послуг підприємством, судова колегія не вбачає порушень норм Закону при прийнятті оскаржуваного рішення Південної міської ради Харківського району Харківської області від 10.07.2023.

Крім того, відповідно до частини другої ст. 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Порушенням вважається такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилося або зникло як таке; порушення права пов`язано з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.

При цьому позивач, тобто особа, яка подала позов, самостійно визначається з порушеним, невизнаним чи оспорюваним правом або охоронюваним законом інтересом, які потребують судового захисту. Обґрунтованість підстав звернення до суду оцінюються судом у кожній конкретній справі за результатами розгляду позову.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від виду та змісту правовідносин, які виникли між сторонами, від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (подібні висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 5 червня 2018 року у справі № 338/180/17 (пункт 57), від 11 вересня 2018 року у справі № 905/1926/16 (пункт 40), від 30 січня 2019 року у справі № 569/17272/15-ц, від 11 вересня 2019 року у справі № 487/10132/14-ц (пункт 89), від 16 червня 2020 року у справі № 145/2047/16-ц (пункт 7.23)).

Розглядаючи справу, суд має з`ясувати: 1) з яких саме правовідносин сторін виник спір; 2) чи передбачений обраний позивачем спосіб захисту законом або договором; 3) чи передбачений законом або договором ефективний спосіб захисту порушеного права позивача; 4) чи є спосіб захисту, обраний позивачем, ефективним для захисту його порушеного права у спірних правовідносинах. Якщо суд дійде висновку, що обраний позивачем спосіб захисту не передбачений законом або договором та/або є неефективним для захисту порушеного права позивача, у цих правовідносинах позовні вимоги останнього не підлягають задоволенню.

Подібний висновок викладений у пунктах 6.6, 6.7 постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19.

Предметом спору в цій справі є визнання незаконним та скасування рішення ХХІІ позачергової сесії VIII скликання Південної міської ради Харківського району Харківської області від 10.07.2023 "Про внесення змін до фінансового плану некомерційного підприємства "ЦПМД № 1 Харківського району" Південної міської ради, який є актом індивідуальної дії.

В абзаці 4 пункту 1 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 23 червня 1997 року № 2-зп у справі № 3/35-313 вказано, що "…за своєю природою ненормативні правові акти, на відміну від нормативних, встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію."

У пункті 5 Рішення Конституційного Суду України від 22 квітня 2008 року № 9-рп/2008 у справі № 1-10/2008 вказано, що при визначенні природи "правового акту індивідуальної дії" правова позиція Конституційного Суду України ґрунтується на тому, що "правові акти ненормативного характеру (індивідуальної дії)" стосуються окремих осіб, "розраховані на персональне (індивідуальне) застосування" і після реалізації вичерпують свою дію.

Суду апеляційної інстанції вважає, що обраний позивачем спосіб захисту є неефективним, оскільки задоволення вимоги про визнання рішення Південної міської ради незаконним та його скасування не може призвести до захисту або відновлення порушеного речового права позивача (у разі його наявності ), оскільки за наслідками його прийняття було затверджено оновлений фінансовий план підприємства, де були зменшені видатки на заходи розвитку підприємства. Відповідно, оскаржуване рішення Південної міської ради Харківського району Харківської області від 10.07.2023 вичерпало свою дію станом на момент звернення Комунального некомерційного підприємства Південної міської ради "Центр первинної медичної допомоги №1 Харківського району" з даним позовом до суду.

Частиною 1 ст. 277 ГПК України визначено, що підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: 1) нез`ясування обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи; 4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

Підсумовуючи вищенаведене, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду вважає рішення суду першої інстанції про задоволення позову таким, що прийнято з неправильним застосуванням норм матеріального права, а позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню. У зв`язку з чим апеляційна скарга Південної міської ради Харківського району Харківської області підлягає задоволенню, оскаржуване рішення Господарського суду Харківської області від 28.05.2024 у справі №922/476/23 на підставі п. 4 ч. 1 ст. 277 ГПК України - скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні позову, за наведених у даній постанові підстав.

З огляду на те, що апеляційна підлягає задоволенню, відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір за подання апеляційної скарги покладаються судом на позивача.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 275, 277, 281 - 284 ГПК України, Східний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Південної міської ради Харківського району Харківської області задовольнити.

Рішення Господарського суду Харківської області від 28.05.2024 у справі №922/476/24 скасувати.

Прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

Стягнути з Комунального некомерційного підприємства Південної міської ради "Центр первинної медичної допомоги №1 Харківського району" на користь Південної міської ради Харківського району Харківської області 3 633,60 грн судового збору за подання апеляційної скарги.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження передбачені статтями 286-289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 16.08.2024.

Головуючий суддя В.В. Лакіза

Суддя Л.М. Здоровко

Суддя Н.О. Мартюхіна

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення14.08.2024
Оприлюднено22.08.2024
Номер документу121102404
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності

Судовий реєстр по справі —922/476/24

Окрема думка від 04.12.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Ухвала від 27.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Ухвала від 13.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Ухвала від 23.10.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Ухвала від 24.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Судовий наказ від 11.09.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Лакіза Валентина Володимирівна

Ухвала від 11.09.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Лакіза Валентина Володимирівна

Постанова від 14.08.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Лакіза Валентина Володимирівна

Рішення від 28.05.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 09.04.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні