Ухвала
від 17.09.2024 по справі 200/12152/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

У Х В А Л А

про прийняття звіту щодо виконання рішення

17 вересня 2024 року Справа №200/12152/21

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Голубової Л.Б., розглянувши в порядку письмового провадження звіт Головного управління ДПС у Донецькій області щодо виконання рішення суду

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1»

до Головного управління ДПС у Донецькій області

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

УСТАНОВИВ:

26 листопада 2021 року Донецьким окружним адміністративним судом було прийнято рішення, залишене без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 19 липня 2022 року, яким позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1» до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3041518/43852659 від 30.08.2021 року про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість.

Зобов`язано Головне управління ДПС у Донецькій області врахувати таблицю даних платника податку на додану вартість товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1», прийняту 25.08.2021 року, реєстраційний № 9242552583 датою її подачі.

Стягнуто з Головного управління ДПС у Донецькій області за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1» судові витрати з судового збору у розмірі 2270,00 гривень.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 20 листопада 2023 року відмовлено у задоволенні заяви представника позивача ОСОБА_1 , який діє в інтересах товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1» про встановлення судового контролю та надання звіту про виконання судового рішення в адміністративній справі №200/12152/21.

Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2024 року ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 20 листопада 2023 року у справі № 200/12152/21 скасовано.

Прийнято нову постанову.

Заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1» про встановлення судового контролю та надання звіту про виконання судового рішення задоволено.

Застосовано судовий контроль за виконанням судового рішення у справі № 200/12152/21 шляхом зобов`язання Головного управління ДПС в Донецькій області подати в місячний строк з дня отримання копії постанови до Донецького окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення суду від 26.11.2021 у справі № 200/12152/21 в частині зобов`язати врахування таблиці даних платника податку на додану вартість ТОВ «ТЗК №1», прийняту 25.08.2021, реєстраційний № 9242552583 датою її подачі, тобто 25.08.2021.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 03 липня 2024 року встановлено новий строк для подання Головним управлінням ДПС у Донецькій області звіту про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 листопада 2021 року по справі № 200/12152/21. Зобов`язано Головне управління ДПС у Донецькій області протягом тридцяти днів з дня набрання даною ухвалою суду законної сили подати до суду звіт про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 листопада 2021 року по справі № 200/12152/21. Залишено без задоволення заяву представника товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1» в частині накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень.

На адресу суду від Головного управління ДПС у Донецькій області надійшов звіт щодо виконання рішення суду в якому зазначено, що на час виникнення спірних правовідносин діяв «Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 із змінами, внесеними згідно з Постановою Кабінету Міністрів № 774 від 28.07.2021 року, чинна з 04.08.2021 року) (далі Порядок № 1165).

Цей порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової / розрахунку коригування в Реєстрі (далі комісії контролюючих органів), в Реєстрі (далі комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Згідно з п. 12 Порядку № 1165, платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).

Пунктом 13 Порядку № 1165, у таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Відповідно до п. 14, таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Згідно з п. 15 Порядку № 1165, таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.

Відповідно до п. 16 Порядку № 1165, Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).

Згідно з п. 17 Порядку № 1165, у рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.

Пунктом 18 Порядку № 1165 наведено умови врахування ДПС таблиці даних платника податку в автоматичному режимі. У разі коли до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку, яка врахована в автоматичному режимі, комісії контролюючих органів мають право прийняти рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу (додаток 7).

Пунктом 20 Порядку № 1165 визначено, якщо таблиця даних платника податку врахована відповідно до пункту 18 цього Порядку, після прийняття комісією контролюючого органу рішення про неврахування таблиці даних платника податку така таблиця підлягає розгляду відповідно до пункту 15 цього Порядку.

Згідно з п. 23 Порядку № 1165 таблиця даних платника податку подається платником податку в електронній формі з урахуванням вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги" , "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Аналіз наведених вище правових норм дає підстави для висновку, що положеннями Порядку №1165 передбачено певний алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого може бути прийнято рішення про врахування / неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість.

Згідно з п. 22 Порядку №1165 таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.

Зазначає, що станом на 13.08.2024 року у Головного управління ДПС у Донецькій області відсутня технічна можливість врахувати таблицю даних платника податку на додану вартість ТОВ «ТЗК № 1» датою її подачі, тобто 25.08.2021 року.

З метою виконання виконавчого листа в частині врахування таблиці даних платника податку на додану вартість ТОВ «ТЗК №1» датою її подачі, тобто 25.08.2021 року, на адресу ДПС України надіслано лист від 21.12.2023 року №3720/8/05-99-18-03 «Щодо надання технічної допомоги», від 12.07.2024 року № 3017/8/05-99-18-02 «Про надання роз`яснення щодо забезпечення виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26.11.2021 року по справі № 200/12152/21, від 09.08.2024 року № 3454/8/05-99-18-02 «Про надання роз`яснення щодо забезпечення виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26.11.2021 по справі №200/12152/21. Станом на дату подання звіту про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26.11.2021 по справі №200/12152/21 жодної відповіді щодо можливості виконання зазначеного рішення від Державної податкової служби України на адресу Головного управління ДПС у Донецькій області не надходило.

Наголошує, що Головним управлінням ДПС у Донецькій області враховано надану ТОВ «ТЗК № 1» таблицю даних платника податку на додану вартість прийняту 25.08.2021 року, (реєстраційний номер 9242552583) - 04.10.2023 року, врахувати її саме 25.08.2021 (тобто датою її подання) у Головного управління ДПС у Донецькій області відсутні технічні можливості, однак, з метою виконання рішення суду у зазначеній справі неодноразово зверталось до ДПС України з проханням про надання роз`яснення та технічної допомоги щодо забезпечення виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26.11.2021 року по справі № 200/12152/21, однак ані відповіді ані будь-якої технічної допомоги так і не отримано.

Зазначає, що обставини які склалися не залежать від волі Головного управління ДПС у Донецькій області, тому вимагати від останнього дій, які виходять за межі його повноважень, не має правових підстав, оскільки дана ситуація зумовлена відсутністю технічної можливості на рівні регіонального органу ДПС України. Відсутність технічних можливостей реєстрації зазначеної інформації датою її подання, є поважною причиною, яка унеможливлює виконання відповідних дій.

Тому вважає, що невиконання судового рішення в частині врахування таблиці даних платника податку на додану вартість ТОВ «ТЗК №1», прийняту 25.08.2021, реєстраційний №9242552583 датою її подання, тобто 25.08.2021 при відсутності такої технічної можливості у Головного управління ДПС у Донецькій області не може вважатися невиконанням судового рішення без поважних причин.

Представником товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1» подано заяву на звіт Головного управління ДПС у Донецькій області, в якій просить постановити ухвалу про встановлення нового строку подання звіту та накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення суду.

Головним управлінням ДПС у Донецькій області подано заперечення на заяву представника товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1» щодо встановлення нового строку подання звіту та накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень, у яких зазначає, що податковим органом вживаються вичерпні заходи відповідно до діючого законодавства України та в межах своєї компетенції щодо своєчасного та повного виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26.11.2021 року по справі № 200/12152/21.

17.09.2024 року Головним управлінням ДПС у Донецькій подано клопотання про залучення доказів, а саме: докази виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26.11.2021 року по справі №200/12152/21 - факт врахування наданої ТОВ «ТЗК № 1» таблиці даних платника на додану вартість, прийняту 25.08.2021 року, реєстраційний номер 9242552583 04.10.2023 року.

З 24 лютого 2022 року в Україні введено воєнний стан у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, який станом на 17 вересня 2024 року продовжує діяти.

Відповідно до ст. 12-2 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VIII, в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.

Рішенням Ради суддів України від 24 лютого 2022 року № 9, з урахуванням положень статті 3 Конституції України про те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендовано зборам суддів, головам судів, суддям судів України у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ.

Донецький окружний адміністративний суд розташований в м. Слов`янськ Донецької області.

У зв`язку з активізацією проведення бойових дій на території Донецької області та прилеглих областей, системних ракетних обстрілів населених пунктів області, у тому числі м. Слов`янськ, які в свою чергу створюють суттєву загрозу життю та здоров`ю людей, керівництво Донецької обласної державної адміністрації через засоби масової інформації закликало мешканців області евакуюватись до більш безпечних регіонів України.

Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання організації роботи державних службовців та працівників державних органів у період воєнного стану» від 12 квітня 2022 року №440 відповідно до статті 60-2 Кодексу законів про працю України, статті 12-1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» та статті 17 Закону України «Про державну службу» Кабінетом Міністрів України установлено, що у період воєнного стану для державних службовців та працівників державного органу, які перебувають на території України, за рішенням керівника державної служби в державному органі може запроваджуватися дистанційна робота у разі наявності організаційних і технічних можливостей для виконання їх посадових обов`язків.

Згідно п. 4 опублікованих 02.03.2022 року Радою суддів України Рекомендацій щодо роботи судів в умовах воєнного стану, судам України рекомендовано усіх доступних працівників, по можливості, перевести на дистанційну роботу.

В таких умовах керівництвом Донецького окружного адміністративного суду задля збереження життя та здоров`я працівників та відвідувачів суду прийнято рішення про подальшу організацію роботи установи в дистанційному режимі.

При цьому, ураховуючи рекомендації Ради суддів України від 02.03.2022, у зв`язку з введенням воєнного стану, постійними обстрілами міста Слов`янська та веденням активних бойових дій на території Донецької області, з метою недопущення випадків загрози життю, здоров`ю і безпеці учасників справи:

- на час існування небезпеки для учасників справи, пов`язаної з перебуванням останніх у приміщенні Донецького окружного адміністративного суду, судові засідання за особистої участі учасників судового процесу не проводяться.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про можливість розгляду звіту у письмовому провадженні.

Розглянувши наданий Головним управлінням ДПС у Донецькій області звіт щодо виконання рішення суду та заяву представника товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1», суд зазначає наступне.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 26 листопада 2021 року, адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1» задоволено. Так, вказаним рішенням:

- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3041518/43852659 від 30.08.2021 про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість;

- зобов`язано Головне управління ДПС у Донецькій області врахувати таблицю даних платника податку на додану вартість товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1», прийняту 25.08.2021, реєстраційний № 9242552583 датою її подачі.

Як вбачається з резолютивної частини рішення у даній справі, судом було зобов`язано Головне управління ДПС у Донецькій області врахувати таблицю даних платника податку на додану вартість товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1», прийняту 25.08.2021, реєстраційний № 9242552583 датою її подачі.

Суд зазначає, що Головним управлінням ДПС у Донецькій області здійснено врахування таблиці даних платника податку на додану вартість товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1», прийняту 25.08.2021 року, реєстраційний № 9242552583 - 04.10.2023 року, що не заперечується сторонами та підтверджується матеріалами справи.

Проте, представник позивача вважає, що рішення суду не виконано, оскільки таблицю прийнято 04.10.2023 року, а не 25.08.2021 року, як зазначено в резолютивній частині рішення суду, не зазначаючи при цьому, яким чином порушено права та інтереси позивача, якщо таблицю було прийнято не 25.08.2021 року, а 04.10.2023 року.

Щодо врахування таблиці даних платника податку на додану вартість 04.10.2023 року, а не 25.08.2021 року, суд зазначає таке.

На час виникнення спірних правовідносин діяв «Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 із змінами, внесеними згідно з Постановою Кабінету Міністрів № 774 від 28.07.2021 року, чинна з 04.08.2021 року) (далі Порядок № 1165).

Цей порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової / розрахунку коригування в Реєстрі (далі комісії контролюючих органів), в Реєстрі (далі комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Згідно з п. 12 Порядку № 1165, платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).

Пунктом 13 Порядку № 1165, у таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Відповідно до п. 14, таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Згідно з п. 15 Порядку № 1165, таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.

Відповідно до п. 16 Порядку № 1165, Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).

Згідно з п. 17 Порядку № 1165, у рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.

Пунктом 18 Порядку № 1165 наведено умови врахування ДПС таблиці даних платника податку в автоматичному режимі. У разі коли до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку, яка врахована в автоматичному режимі, комісії контролюючих органів мають право прийняти рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу (додаток 7).

Пунктом 20 Порядку № 1165 визначено, якщо таблиця даних платника податку врахована відповідно до пункту 18 цього Порядку, після прийняття комісією контролюючого органу рішення про неврахування таблиці даних платника податку така таблиця підлягає розгляду відповідно до пункту 15 цього Порядку.

Згідно з п. 23 Порядку № 1165 таблиця даних платника податку подається платником податку в електронній формі з урахуванням вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги" , "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Аналіз наведених вище правових норм дає підстави для висновку, що положеннями Порядку №1165 передбачено певний алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого може бути прийнято рішення про врахування / неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість.

Згідно з п. 22 Порядку №1165 таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.

Таким чином, станом на теперішній час у Головного управління ДПС у Донецькій області відсутня технічна можливість врахувати таблицю даних платника податку на додану вартість ТОВ «ТЗК № 1» датою її подачі, тобто 25.08.2021 року, однак таблиця даних платника податку на додану вартість врахована податковим органом 04.10.2023 року, що не заперечується позивачем, а отже рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 листопада 2021 року в частині прийняття таблиці відповідачем виконано.

Більш того, суд зазначає, що основною підставою звернення до суду був факт неврахування податковим органом таблиці даних платника податку на додану вартість прийнятої 25.08.2021 року, реєстраційний №9242552583, а не факт конкретної дати прийняття таблиці.

Також суд наголошує, що позивачем не надано будь-яких доказів, що прийняття таблиці даних платника податку на додану вартість прийнятої 25.08.2021 року, реєстраційний № 9242552583 саме 04.10.2023 року якось порушили права та інтереси ТОВ «ТЗК № 1», або реєстрація даної таблиці саме 04.10.2023 року понесла негативні наслідки для ТОВ «ТЗК № 1» у вигляді нарахування штрафних фінансових санкцій, або потягло за собою нанесення підприємству збитків та економічних втрат.

Крім того, Головне управління ДПС у Донецькій області надсилало листи на адресу ДПС України в частині врахування таблиці даних платника податку на додану вартість ТОВ «ТЗК №1» датою її подачі, тобто 25.08.2021 року, а саме: лист від 21.12.2023 року №3720/8/05-99-18-03 «Щодо надання технічної допомоги», від 12.07.2024 року № 3017/8/05-99-18-02 «Про надання роз`яснення щодо забезпечення виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26.11.2021 року по справі № 200/12152/21, від 09.08.2024 року № 3454/8/05-99-18-02 «Про надання роз`яснення щодо забезпечення виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26.11.2021 по справі №200/12152/21, однак не отримало будь-якої технічної допомоги та відповіді на листи.

Таким чином, Головне управління ДПС у Донецькій області вжило всі необхідні заходи для виконання судового рішення, проте не має технічної можливості врахувати таблицю даних платника податку на додану вартість ТОВ «ТЗК №1», прийняту 25.08.2021, реєстраційний № 9242552583 датою її подання, тобто 25.08.2021.

Суд зазначає, що обставини неврахування не залежать від волі Головного управління ДПС у Донецькій області, тому вимагати від податкового органу дій, які виходять за межі його повноважень, не має правових підстав, оскільки дана ситуація зумовлена відсутністю технічної можливості на рівні регіонального органу ДПС України вчини певні дії, щодо реєстрації таблиці саме 25.08.2021 року, тому відсутність технічних можливостей реєстрації зазначеної інформації датою її подання, є поважною причиною, яка унеможливлює виконання відповідних дій.

Отже, невиконання судового рішення в частині врахування таблиці даних платника податку на додану вартість ТОВ «ТЗК №1», прийняту 25.08.2021, реєстраційний № 9242552583 саме датою її подання, тобто 25.08.2021 при відсутності такої технічної можливості у Головного управління ДПС у Донецькій області не може вважатися невиконанням судового рішення без поважних причин.

Згідно з частиною першою статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Положеннями частини другої цієї ж статті передбачено, що за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Оскільки Головне управління ДПС у Донецькій області врахувало надану ТОВ «ТЗК № 1» таблицю даних платника податку на додану вартість прийняту 25.08.2021 року, реєстраційний № 9242552583 - 04.10.2023 року, суд вважає, що Головне управління ДПС у Донецькій області виконало рішення суду в межах встановлених повноважень.

За встановлених обставин, суд вбачає підстави для прийняття звіту про виконання рішення суду від 26 листопада 2021 року у справі № 200/12152/21, оскільки невиконання судового рішення в частині врахування таблиці саме 25.08.2021 року не спростовує факт врахування таблиці загалом та враховуючи відсутність технічної можливості у Головного управління ДПС у Донецькій області врахувати таблицю саме 25.08.2021 року, що не може вважатися окремою підставою невиконання судового рішення без поважних причин.

Щодо накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення суду, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 14 КАС України судове рішення, яким закінчується розгляд справи в адміністративному суді, ухвалюється іменем України.

Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими та службовими особами, фізичними та юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Аналогічні положення містяться в статті 370 КАС України, відповідно до якої судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Отже, обов`язковість виконання судового рішення є важливою складовою права особи на справедливий суд, що гарантоване статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, та однією з основних засад судочинства, визначених статтею 129-1 Конституції України, статтею 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, статтями 14, 370 КАС України.

З метою забезпечення виконання судового рішення статтею 382 КАС України передбачено дві форми судового контролю за виконанням судового рішення: 1) зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання рішення суду; 2) накладення на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штрафу в сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до частини першої статті 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати в установлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Згідно до частини другої статті 382 КАС України за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф в сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

При цьому, відповідно до ст. 382 КАС України за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може накласти на керівника суб`єкта владних повноважень.

Проте зазначена правова норма надає право суду, а не обов`язок щодо накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень, яким має бути виконано рішення суду. Переслідуючи мету забезпечення реалізації конституційного принципу обов`язковості судових рішень, адміністративні суди мають зважено підходити до вибору процесуальних засобів такого забезпечення, а саме: встановлювати дійсні причини виникнення затримки у виконанні судового рішення, аналізувати акти законодавства, враховувати здійснені відповідною посадовою особою дії, спрямовані на виконання судового рішення, та їх відповідність вимогам законодавства, встановлювати наявність та форму вини такої посадової особи, а також зазначати про співмірність розміру штрафу та доходів (фінансової спроможності) такої посадової особи.

Це не повинно зумовлювати порушення основоположних засад адміністративного судочинства, зокрема, пропорційності, необхідності дотримання оптимального балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи та цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія) тощо.

Такі засоби не можуть бути надмірними за визначених умов та не мають призводити до порушення прав, гарантованих Конституцією країни та Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод. Посилення судового контролю за виконанням судових рішень та наділення суду з цією метою правом накладати штрафні санкції визнається заходом для забезпечення конституційного права громадян на судовий захист. Специфіка застосування штрафної санкції, полягає в тому, що вона накладається на керівника суб`єкта владних повноважень, яким не забезпечено виконання судового рішення та який є відповідальним за діяльність державного органу, який він очолює.

Суд звертає увагу, що можливість накладення штрафу розглядається не самостійно, а за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або у разі неподання такого звіту.

При цьому, накладення на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штрафу є мірою покарання, а тому можливість суду накласти такий штраф може бути реалізована лише за умови встановлення судом обставин, які свідчать про умисне невиконання рішення суду, недобросовісність у діях суб`єкта владних повноважень, які свідчать про ухилення останнього від виконання рішення суду.

Під час розгляду звіту судом встановлено, що Головним управлінням ДПС у Донецькій області виконано рішення суду, виходячи з технічних можливостей, тому відсутні підстави для накладення на керівника суб`єкта владних повноважень штрафу за невиконання рішення суду.

Керуючись статтями 243, 248, 256, 295, 297, 370, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Прийняти звіт Головного управління ДПС у Донецькій області про виконання судового рішення в адміністративній справі № 200/12152/21 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1» до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Залишити без задоволення заяву представника товариства з обмеженою відповідальністю «ТЗК №1» про встановлення нового строку подання звіту та накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень.

Повний текст ухвали складено та підписано 17 вересня 2024 року.

Ухвала набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтями 256, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, і може бути оскаржена до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом п`ятнадцяти днів з дня складання повного тексту ухвали.

Суддя Л.Б. Голубова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.09.2024
Оприлюднено19.09.2024
Номер документу121669176
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —200/12152/21

Ухвала від 10.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 17.09.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голубова Л.Б.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 01.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 25.01.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голубова Л.Б.

Постанова від 19.07.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні