Постанова
від 03.12.2024 по справі 926/114/24
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 грудня 2024 року

м. Київ

cправа № 926/114/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Бенедисюка І. М. (головуючий), Ємця А. А., Малашенкової Т. М.,

за участю секретаря судового засідання Росущан К. О.,

представників учасників справи:

позивача - не з`явився,

відповідача - не з`явився,

розглянув у відкритому судовому засіданні

касаційну скаргу Акціонерного товариства "Чернівціобленерго",

на рішення Господарського суду Чернівецької області від 26.04.2024 та

постанову Західного апеляційного господарського суду від 17.09.2024

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укренергомашінжиніринг"

до Акціонерного товариства "Чернівціобленерго"

про зобов`язання вчинити дії.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Укренергомашінжиніринг"(далі - ТОВ "Укренергомашінжиніринг", позивач) звернулося до суду з позовом до Акціонерного товариства "Чернівціобленерго" (далі - АТ "Чернівціобленерго", відповідач) про зобов`язання відповідача не пізніше ніж на 10 робочий день з дати набрання рішенням суду законної сили надати позивачу технічні умови на нестандартне приєднання, підписані оператором системи розподілу з проєктом договору про нестандартне приєднання до електричних мереж системи розподілу "під ключ" за відповідною типовою формою, наведеною в додатку 2 до Кодексу системи розподілу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 14.03.2018 № 310 "Про затвердження Кодексу систем розподілу" (далі - Кодекс систем розподілу), та розрахунком вартості плати за приєднання до електричних мереж та рахунком на сплату вартості послуги з приєднання.

1.2. В обґрунтування позовних вимог ТОВ "Укренергомашінжиніринг" вказує на те, що 10.04.2021 зверталося до відповідача із заявою про приєднання електроустановок певної потужності, а саме фотогальванічної станції 10 МВт, у відповідності до положень Кодексу, проте відповідач вимог Кодексу систем розподілу не виконав і не надав позивачу технічні умови на нестандартне приєднання разом із розрахунком вартості плати за приєднання до електричних мереж та рахунком на сплату вартості послуги з приєднання.

1.3. Позивач вважає, що відповідач безпідставно не виконує свої зобов`язання визначені в пункті 4.5.6. Кодексу систем розподілу та необґрунтовано посилається на положення Порядку про тимчасове приєднання електроустановок до систем розподілу у період дії воєнного стану, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.03.2022 № 352 (далі - Порядок № 352), оскільки із заявою позивач звернувся ще у квітні 2021 року.

2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

2.1. Господарський суд Чернівецької області рішенням від 14.02.2024 (суддя Бутирський А. А.) зі справи № 926/114/24, яке Західний апеляційний господарський суд постановою від 17.09.2024 залишив без змін, позов задовольнив частково; зобов`язав АТ "Чернівціобленерго" не пізніше ніж на 10 робочий день з дати набрання рішенням суду законної сили надати ТОВ "Укренергомашінжиніринг" технічні умови на нестандартне приєднання разом із розрахунком вартості плати за приєднання до електричних мереж та рахунком на сплату вартості послуги з приєднання.

2.2. Рішення та постанову мотивовано з посиланням на те, що обраний позивачем спосіб захисту права не суперечить закону і забезпечує поновлення його порушеного права.

2.3. Матеріалами справи підтверджуються дотримання позивачем процедури звернення до відповідача із заявою про приєднання електроустановок певної потужності до електричних мереж системи розподілу, проте відповідач безпідставно ухиляється від виконання свого обов`язку, визначеному у пункті 4.5.6 Кодексу систем розподілу. На протиправність дій відповідача вказала також НКРЕКП у листі від 16.06.2023 №6344/17 1.3/7-23.

2.4. У задоволенні решти позовних вимог суди відмовили з посиланням на те, що Кодекс систем розподілу передбачає певну послідовність дій, зокрема: видачу технічних умов на нестандартне приєднання разом із розрахунком вартості плати за приєднання до електричних мереж та рахунком на сплату вартості послуги з приєднання; оплату послуг з нестандартного приєднання протягом 20 днів, а у випадку такої несплати - договір вважається не укладеним, а технічні умови такими, що не набрали чинності.

2.5. Отже, зобов`язання відповідача надати технічні умови на нестандартне приєднання, підписані оператором систем розподілу (далі - ОСР) з проектом договору про нестандартне приєднання до електричних мереж системи розподілу "під ключ" за відповідною типовою формою, наведеною в додатку 2 до Кодексу систем розподілу та розрахунок вартості плати за приєднання до електричних мереж та рахунком на сплату вартості послуги з приєднання є передчасним.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. АТ "Чернівціобленерго" не погоджуючись з прийнятими у справі судовими рішеннями звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить: скасувати рішення Господарського суду Чернівецької від 26.04.2024 та постанову Західного апеляційного господарського суду від 17.09.2024 у справі № 926/114/24; прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

4. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

4.1. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

4.1.1. Касаційна скарга АТ "Чернівціобленерго" подана на підставі пункту 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

4.1.2. Обґрунтовуючи наявність підстави касаційного оскарження, передбаченої пунктом 3 частини другої статті 287 ГПК України, скаржник зазначає про відсутність висновків Верховного Суду у подібних правовідносинах щодо застосування статті 58 Конституції України та статті 5 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).

4.1.3. За твердженням відповідача, суди першої та апеляційної інстанції у вирішенні вимог позивача безпідставно застосували положення Кодексу систем розподілу у новій редакції (чинній з 01.06.2021), незважаючи на те, що заяву позивачем подано 21.04.2021.

4.1.4. На переконання скаржника такі висновки судів суперечать положенням статті 58 Конституції України та статті 5 ЦК України щодо принципу незворотності дії закону в часі.

4.1.5. Відповідач зазначає, що саме внаслідок існування ряду об`єктивних обставин, останній не надав послугу з приєднання позивачу за його заявою від 14.04.2021, у зв`язку з чим поніс відповідальність, визначену постановою НКРЕКП від 29.09.2023 № 1764 "Про застереження "Чернівціобленерго" щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних вимог з розподілу електричної енергії та здійснення заходів державного регулювання". На переконання скаржника, означене і є кінцевим результатом опрацювання відповідачем заяви позивача про приєднання електроустановки певної потужності від 14.04.2021.

4.1.6. Скаржник наголошує, що у спірних правовідносинах надання ТОВ "Укренергомашінжиніринг" послуги з приєднання можливе лише за умови подання останнім відповідачу нової заяви про приєднання, що узгоджується з вимогами чинного законодавства України на час вирішення спору.

4.1.7. Відповідач також вказує на неможливість виконання рішення суду - "не пізніше ніж на 10 робочий день з дати набрання рішенням суду законної сили надати ТОВ "Укренергомашінжиніринг" технічні умови на нестандартне приєднання разом із розрахунком вартості плати за приєднання до електричних мереж та рахунком на сплату вартості послуги з приєднання", оскільки такі дії не відповідають положенням Кодексу систем розподілу у редакції чинній на теперішній час. Виконання відповідачем дій, визначених у резолютивній частині оскаржуваних судових рішень може мати наслідком порушення АТ "Чернівціобленерго" положень підпункту 26 пункту 2.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1470.

4.2. Доводи інших учасників справи

4.2.1. У відзиві на касаційну скаргу позивач заперечив проти доводів скаржника, зазначаючи про їх незаконність та необґрунтованість і просить Суд відмовити у її задоволенні, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

5. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5.1. ТОВ "Укренергомашінжиніринг" 14.04.2021 звернулося до АТ "Чернівціобленерго" із заявою № 15/106 про приєднання електроустановок певної потужності, а саме фотогальванічної станції 10 МВт за адресою: вул. Головна 41, с. Нелипівці, Кельменецький район, Чернівецька область.

5.2. За результатами розгляду цієї заяви відповідач листом від 17.05.2021 № 205 повідомив позивача про відсутність в доданих до заяви документах: копії документа, що підтверджує право власності чи користування земельною ділянкою, або копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

5.3. Означені невідповідності усунені позивачем 25.05.2021, шляхом повторного надання відповідачу копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо земельної ділянки за адресою: вул. Головна 41, с. Нелипівці, Кельменецького району, Чернівецької області.

5.4. Листом від 27.05.2021 № 216 відповідач повідомив позивача про те, що не може гарантувати своєчасне надання послуги з приєднання, оскільки відсутня технічна та фінансова можливість проведення заходів щодо приєднання генеруючої установки та запропонував позивачу здійснити приєднання до електричних мереж напругою 110 кВ з будівництвом трансформаторного вузла 110/10 кВ.

5.5. Листами від 14.04.2022 та від 12.05.2023 позивач звертався до відповідача з проханням надати інформацію щодо розгляду заяви про приєднання від 14.04.2021.

5.6. Суди також встановили, що НКРЕКП листом від 16.06.2023 № 6344/17.1.3/7-23 рекомендувала позивачу звернутися до відповідача для отримання послуги з тимчасового приєднання власних електроустановок до електричних мереж відповідно до положень Порядку тимчасового приєднання електроустановок до системи розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.03.2022 № 352.

5.7. У серпні 2023 року НКРЕКП проведено планову перевірку дотримання АТ "Чернівціобленерго" вимог законодавства та ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, до переліку питань якої щодо проведення заходу державного контролю включено і звернення ТОВ "Укренергомашінжиніринг".

5.8. За результатами перевірки НКРЕКП склала Акт від 29.08.2023 №365, в якому комісія з перевірки зазначила, що ненадання АТ "Чернівціобленерго" замовнику (ТОВ "Укренергомашінжиніринг") технічних умов разом з рахунком на оплату послуги з приєднання до електричних мереж свідчить про порушення:

- частини першої статті 21 Закону України "Про ринок електричної енергії" щодо відмови оператора системи розподілу в приєднанні електроустановок замовника до системи розподілу за умови дотримання замовником кодексу систем розподілу;

- підпункту 26 пункту 2.1 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.20217 № 1470, в частині обов`язку оператора системи розподілу надавати послуги з приєднання електроустановки замовника до системи розподілу електричної енергії з урахуванням положень статті 21 Закону України "Про ринок електричної енергії" за умови дотримання замовником вимог Кодексу систем розподілу та Кодексу системи передачі;

- пункту 4.5.6 глави 4 розділу IV Кодексу систем розподілу в частині невидачі технічних умов на нестандартне приєднання, підписаних ОСР, разом з проєктом договору про нестандартне приєднання та розрахунком вартості плати за приєднання до електричних мереж.

5.9. У подальшому 29.09.2023 НКРЕКП прийняла постанову № 1764 "Про застереження АТ "Чернівціобленерго" щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та здійсненням заходів державного регулювання". Відповідна постанова розміщена на офіційному сайті НКРЕКП.

5.10. Невиконання відповідачем вимог Кодексу систем розподілу та постанови НКРЕКП від 29.09.2023 № 1764, зокрема, щодо надання позивачу за його заявою технічних умов на нестандартне приєднання разом із розрахунком вартості плати за приєднання до електричних мереж та рахунком на сплату вартості послуги з приєднання і стало причиною для звернення до суду з позовом у цій справі.

5.11. Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач вказував на те, що НКРЕКП (Регулятором) вже надано оцінку його діям щодо надання послуги приєднання електроустановки певної потужності ТОВ "Укренергомашінжиніринг" і АТ "Чернівціобленерго" вже понесло відповідальність. Разом з тим, НКРЕКП сформовано висновок щодо подальших дій позивача, зокрема, щодо подання заяви відповідачу про приєднання у відповідності до положень Порядку № 352.

6. Порядок та межі розгляду справи судом касаційної інстанції

6.1. Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

6.2. Імперативними приписами частини другої статті 300 ГПК України чітко встановлено межі перегляду справи судом касаційної інстанції, а саме: суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

7. Джерела права та акти їх застосування. Оцінка аргументів учасників справи і висновків попередніх судових інстанцій

7.1. Причиною спору в даній справі стало питання про наявність / відсутність підстав для зобов`язання відповідача, як оператора систем розподілу (ОСР) надати позивачу технічні умови на нестандартне приєднання до електричних мереж.

7.2. Предметом касаційного оскарження є рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції про задоволення позовних вимог.

7.3. У розгляді доводів та вимог касаційної скарги Верховний Суд звертає увагу на те, що касаційне провадження у справах залежить виключно від доводів та вимог касаційної скарги, які наведені скаржником і стали підставою для відкриття касаційного провадження.

7.4. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 300 ГПК України).

7.5. Суд, забезпечуючи реалізацію основних засад господарського судочинства, закріплених у частині третій статті 2 ГПК України, зокрема, ураховуючи принцип рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальності сторін та дотримуючись принципу верховенства права, на підставі встановлених фактичних обставин здійснює перевірку застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження.

7.6. Як вже зазначено вище, підставою касаційного оскарження рішення суду першої інстанції постанови суду апеляційної інстанції у справі, що розглядається, АТ "Чернівціобленерго" зазначає пункт 3 частини другої статті 287 ГПК України.

7.7. Відповідно до пункту 3 частини другої статті 287 ГПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, зокрема, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

7.8. Зі змісту вказаної норми вбачається, що вона спрямована на формування єдиної правозастосовчої практики шляхом висловлення Верховним Судом висновків щодо питань застосування тих чи інших норм права, які регулюють певну категорію правовідносин та підлягають застосуванню господарськими судами під час вирішення спору.

7.9. Водночас скаржником у касаційній скарзі з огляду на принцип диспозитивності визначається підстава, вимоги та межі касаційного оскарження, а тому тягар доказування наявності підстав для касаційного оскарження, передбаченого пунктом 3 частини другої статті 287 ГПК України, покладається на скаржника.

7.10. У поданій касаційній скарзі скаржник зазначає, зокрема, про необхідність формування висновку Верховного Суду щодо питання застосування у подібних правовідносинах положень статті 58 Конституції України та статті 5 ЦК України.

7.11. Перевіряючи та надаючи оцінку доводам скаржника щодо вказаної підстави касаційного оскарження, Верховний Суд виходить з того, що відповідно до частини першої статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

7.12. Як свідчить зміст оскаржуваних судових рішень, суди попередніх дійшли висновку, що відповідач не дотримався свого обов`язку, визначеного у пункті 4.5.6 Кодексу систем розподілу, зокрема, не надав позивачу технічні умови на нестандартне приєднання разом із розрахунком вартості плати за приєднання до електричних мереж та рахунком на сплату вартості послуги з приєднання. На протиправність дій відповідача вказала також НКРЕКП у листі від 16.06.2023 №6344/17 1.3/7-23.

7.13. При цьому, суди встановили, що такий обов`язок у відповідача виник у червні 2021 року і такий обов`язок відповідач не виконав станом на час вирішення спору.

7.14. Задовольняючи позовні вимоги частково суди застосували до спірних правовідносин положень Кодексу систем розподілу у редакції чинній станом на 01.06.2021.

7.15. У вирішенні доводів і вимог касаційної скарги, враховуючи висновки судів попередніх інстанції у оскаржуваних судових рішеннях Суд виходить з такого.

7.16. Спір у цій справі стосується правовідносин, зокрема, щодо приєднання позивача до електричних мереж системи розподілу, які врегульовані Законом України "Про ринок електричної енергії" та Кодексом систем розподілу, тощо.

7.17. Відповідно до положень статті 4 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються, зокрема, договори про приєднання до системи розподілу.

7.18. В силу положень частини першої статті 45 Закону України "Про ринок електричної енергії" розподіл електричної енергії здійснюється оператором системи розподілу. Оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на недискримінаційних засадах відповідно до цього Закону, кодексу систем розподілу та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

7.19. За вимогами частин першої, третьої, четвертої статті 46 Закону України "Про ринок електричної енергії" оператор систем розподілу забезпечує недискримінаційний доступ до системи розподілу; надає послуги з приєднання до системи розподілу відповідно до кодексу систем розподілу. При цьому оператор систем розподілу має обов`язок укладати договори, які є обов`язковими для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів. Договори про надання послуг з розподілу є публічними договорами приєднання та укладаються на основі типових договорів, форма яких затверджується Регулятором.

7.20. У статті 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" надано визначення поняття "приєднання електроустановки" - надання замовнику оператором системи передачі або оператором системи розподілу послуги із створення технічної можливості для передачі (прийняття) у місце приєднання електроустановки замовника відповідної потужності до електричних мереж системи передачі або системи розподілу (у тому числі новозбудованих) електричної енергії необхідного обсягу з дотриманням показників її якості та надійності.

7.21. З 19.04.2018 набрав чинності Кодекс систем розподілу, який визначає вимоги та правила, які регулюють взаємовідносини операторів систем розподілу (далі - ОСР), оператора системи передачі (далі - ОСП), користувачів системи розподілу (далі - Користувачі) та замовників послуг з приєднання щодо оперативного та технологічного управління системою розподілу, її розвитку та експлуатації, забезпечення доступу та приєднання електроустановок.

7.22. Отже, у спірних правовідносинах у розумінні положень Кодексу систем розподілу відповідач є оператором систем розподілу (ОСР), а відповідач - замовником послуги з приєднання (юридична особа, яка письмово або іншим способом, визначеним цим Кодексом, повідомила ОСР про намір приєднати до електричних мереж новозбудовані електроустановки або змінити технічні параметри діючих електроустановок внаслідок реконструкції чи технічного переоснащення).

7.23. За приписами пункту 2.1 розділу ІІ Кодексу систем розподілу (як у редакції чинній на час звернення позивача із заявою, так і у редакції чинній на час ухвалення оскаржуваних судових рішень), у цьому Кодексі терміни вживаються в таких значеннях:

договір про приєднання до електричних мереж (договір про приєднання) - письмова домовленість сторін, що є документом установленої форми, який визначає зміст та регулює правовідносини між сторонами щодо приєднання електроустановок замовника до електричних мереж ОСР, ОМСР або іншого власника електричних мереж (основного споживача);

нестандартне приєднання - приєднання до електричних мереж електроустановки, за умов приєднання якої ступені напруги в точці приєднання та точці забезпечення потужності не збігаються та/або за умови перевищення числових значень для стандартного приєднання, приєднання до електричних мереж суб`єкта господарювання, який не є ОСР;

технічні умови на приєднання - комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об`єкта замовника, заявленого до приєднання до електричних мереж, які повинні відповідати його розрахунковим технічним і технологічним параметрам та меті приєднання (виробництво, розподіл, споживання електричної енергії) та є невід`ємним додатком до договору про приєднання.

7.24. Згідно з абзацами 1 та 2 пункту 4.1.2 Кодексу систем розподілу (у редакції чинній на час звернення позивача із заявою) оператор системи розподілу не має права відмовити в приєднанні електроустановок замовника до системи розподілу за умови дотримання замовником вимог цього розділу. Послуга з нестандартного приєднання надається на підставі договору про нестандартне приєднання до електричних мереж системи розподілу "під ключ" /з проєктуванням лінійної частини приєднання замовником, що укладається за типовою формою, наведеною в додатку 2 до цього Кодексу (далі - договір про нестандартне приєднання).

7.25. Отже, необхідною умовою для реалізації замовником свого права на приєднання його електроустановки до системи розподілу шляхом укладення відповідного договору передбачено дотримання ним у процесі укладення відповідного договору приєднання вимог розділу IV Кодексу систем розподілу (у відповідній редакції).

7.26. Так, згідно з пунктом 4.3.1 глави 4.3 розділу IV Кодексу систем розподілу (у редакції чинній на час звернення позивача із заявою) ОСР надає послугу з нестандартного приєднання "під ключ" або нестандартного приєднання з проєктуванням лінійної частини приєднання замовником відповідно до умов договору про нестандартне приєднання. Однією з істотних умов договору про нестандартне приєднання має бути визначена сторонами відповідальність за проєктування лінійної частини приєднання.

7.27. Згідно з положеннями пункту 4.3.2 глави 4.3 розділу IV Кодексу систем розподілу (у редакції чинній на час звернення позивача із заявою) послуга з нестандартного приєднання "під ключ" передбачає виконання комплексу робіт, що відповідає стандартному приєднанню та виконується за тією ж процедурою.

7.28. У главі 4.3 розділу IV Кодексу систем розподілу містяться положення щодо строків надання оператором системи розподілу послуги з нестандартного приєднання та початку перебігу таких строків.

7.29. Положеннями глави 4.4 розділу IV Кодексу систем розподілу (у редакції чинній на час звернення позивача із заявою) врегульовано питання подання замовниками послуг заяви про приєднання до електричних мереж.

7.30. Так, зокрема, згідно з положеннями пункту 4.4.1 глави 4.4 розділу IV Кодексу систем розподілу (у редакції чинній на час звернення позивача із заявою), замовник звертається до ОСР щодо наміру приєднатися до системи розподілу із заявою за типовою формою, наведеною в додатку 4 до цього Кодексу. ОСР оприлюднює на власному вебсайті порядок подання заяви на приєднання. У заяві замовник має вказати про свій намір або його відсутність щодо самостійного проєктування лінійної частини приєднання. Замовник має право зазначити в заяві про приєднання графік уведення потужностей за роками (черги будівництва). У цьому випадку ОСР у технічних умовах повинен передбачити можливість приєднання потужностей замовника відповідно до запропонованого ним графіка (з урахуванням та обґрунтуваннями відповідно до державних будівельних норм та правил). Заява про приєднання разом із копіями доданих до неї документів подається замовником особисто або через уповноваженого належним чином представника, або надсилається поштовим рекомендованим відправленням, або може бути подана в електронному вигляді через офіційний вебсайт ОСР у мережі Інтернет із застосуванням електронного цифрового підпису в установленому законодавством порядку або за допомогою інших електронних сервісів, запропонованих ОСР.

7.31. Пунктом 4.4.4 глави 4.4 розділу IV Кодексу систем розподілу (у редакції чинній на час звернення позивача із заявою) визначено, що у разі відсутності повного комплекту документів або неналежного оформлення документів, що додаються до заяви, поданих особисто замовником або через уповноваженого належним чином представника, ОСР приймає частину належним чином оформлених документів, надає замовнику зауваження щодо повноти та належного оформлення документів та вносить відповідну інформацію до реєстру заяв.

Процедура надання послуги з приєднання розпочинається після отримання ОСР всіх документів, вичерпний перелік яких передбачений пунктом 4.4.2 цієї глави, починаючи з наступного робочого дня від дати реєстрації заяви про приєднання.

При отриманні неповного комплекту документів або неналежно оформлених документів, направлених поштовим відправленням (або в електронному вигляді), ОСР приймає всі отримані документи, вносить відповідну інформацію до реєстру заяв та протягом 2 робочих днів, починаючи з наступного робочого дня від дати реєстрації заяви про приєднання від дня отримання заяви інформує замовника у спосіб, указаний ним у заяві, про зауваження щодо повноти та належного оформлення документів з обґрунтуванням причин наведених зауважень.

7.32. Згідно з положеннями пункту 4.4.5 глави 4.4 розділу IV Кодексу систем розподілу (у редакції чинній на час звернення позивача із заявою) номер заяви обліковується ОСР в окремому реєстрі. Реєстр заяв на приєднання ведеться в електронному та/або паперовому вигляді.

7.33. Положеннями глави 4.5 розділу IV Кодексу систем розподілу (у редакції чинній на час звернення позивача із заявою) врегульовано питання щодо розроблення та надання замовнику проєкту договору про приєднання та технічних умов на приєднання.

7.34. Зокрема, згідно з пунктом 4.5.1 глави 4.5 розділу IV Кодексу систем розподілу (у редакції чинній на час звернення позивача із заявою) технічні умови на приєднання та розрахунок вартості плати за приєднання до електричних мереж (додаток 7) є невід`ємними додатками до договору про приєднання.

7.35. Відповідно до положень пункту 4.5.2 глави 4.5 розділу IV Кодексу систем розподілу (у редакції чинній на час звернення позивача із заявою) технічні умови викладаються у вигляді єдиного документа за типовою формою, встановленою цим Кодексом (додаток 5 до цього Кодексу - для стандартного приєднання; додаток 6 до цього Кодексу - для нестандартного приєднання).

7.36. Пунктом 4.5.6 глави 4.5 розділу IV Кодексу систем розподілу (у редакції чинній на час звернення позивача із заявою) визначено, що технічні умови на нестандартне приєднання, підписані ОСР, разом з проєктом договору про нестандартне приєднання надаються замовнику не пізніше 10 робочих днів, починаючи з наступного робочого дня від дати реєстрації заяви про приєднання, та 20 робочих днів у разі необхідності погодження технічних умов з ОСП.

Замовник у строк не більше 20 календарних днів з дати отримання від ОСР проєкту договору про приєднання та технічних умов на приєднання підписує договір про приєднання та повертає його ОСР для реєстрації. Якщо замовник не отримав проєкт договору про приєднання та технічні умови протягом 60 календарних днів з дати направлення ОСР повідомлення про їх готовність або не надав ОСР протягом 20 календарних днів з дати отримання підписані з його сторони примірники договору про приєднання та технічних умов, договір про приєднання вважається неукладеним (таким, що не відбувся), технічні умови такими, що не набрали чинності.

Якщо замовник у заяві на приєднання виявив свій намір щодо самостійного проєктування лінійної частини приєднання, ОСР у технічних умовах надає замовнику необхідні вихідні дані для проєктування та визначає найближчу точку в існуючих (діючих) електричних мережах (повітряна лінія, трансформаторна підстанція або розподільний пункт) ОСР відповідного ступеня напруги, від якої має проєктуватися лінійна частина приєднання до точки приєднання електроустановок замовника.

Найближча точка відповідного ступеня напруги визначається згідно з вимогами норм проєктування електричних мереж. Ступінь напруги в точці приєднання замовника може не збігатись із ступенем напруги в точці мережі ОСР, від якої здійснюється будівництво лінійної частини приєднання.

На вимогу замовника ОСР може бути визначена альтернативна точка приєднання відповідного ступеня напруги, від якої має проєктуватися лінійна частина приєднання до точки приєднання електроустановок замовника.

Технічні умови в такому випадку мають містити вимоги та необхідні вихідні дані щодо створення лінійної частини приєднання від альтернативної точки.

7.37. Відповідно до положень пунктів 4.5.8, 4.5.9 глави 4.5 розділу IV Кодексу систем розподілу (у редакції чинній на час звернення позивача із заявою) технічні умови на приєднання розробляються ОСР з урахуванням детальних планів території та схем перспективного розвитку розподільних електричних мереж. Усі погодження технічних умов структурними підрозділами ОСР (внутрішні погодження) виконуються ним самостійно.

7.38. У аспекті порушених скаржником у касаційній скарзі питань Верховний Суд зазначає, що розділ IV Кодексу систем розподілу регулює відносини, які виникають під час приєднання новозбудованих, реконструйованих чи технічно переоснащених електроустановок замовників до електричних мереж та під час зміни технічних параметрів електроустановок замовників. Тобто визначає вимоги та правила (порядок та послідовність вчинення певних дій) ОСР та Замовником під час процедури надання / отримання, зокрема, послуги з нестандартного приєднання до електричних мереж.

7.39. Наведені вище приписи глави 4.4, 4.5 розділу IV Кодексу систем розподілу (у редакції чинній на час звернення позивача із заявою) дають підстави дійти висновку, що у наданні послуги з нестандартного приєднання складовим першочерговим етапом є подання замовником заяви про приєднання до системи розподілу, наведеною в додатку 4 до цього Кодексу. Другим етапом є підписання та надання ОСР замовнику технічних умов на нестандартне приєднання разом з проєктом договору про нестандартне приєднання. Третім етапом є підписання замовником у строк не більше 20 календарних днів з дати отримання від ОСР договору про приєднання та технічних умов на приєднання і повернення договору ОСР для реєстрації.

7.40. Як встановили суди попередніх інстанцій у період квітня 2021 року - травня 2021 року позивачем (замовником) дотримано процедуру звернення до відповідача (ОСР) із заявою про приєднання електроустановок певної потужності до електричних мереж системи розподілу, визначену главою 4.4 розділу IV Кодексу систем розподілу. Зокрема, листом від 25.05.2021 позивач усунув недоліки поданої заяви.

7.41. Таким чином, в силу положень пункту 4.5.6 глави 4.5 розділу IV Кодексу систем розподілу (у редакції чинній на час звернення позивача із заявою) відповідач мав обов`язок надати позивачу підписані технічні умови на нестандартне приєднання разом з проєктом договору про нестандартне приєднання не пізніше 10 робочих днів, починаючи з наступного робочого дня від дати реєстрації заяви про приєднання.

7.42. Разом з тим відповідач у чітко визначений законодавством термін не виконав свого обов`язку визначеного Кодексом систем розподілу та не надав позивачу технічні умови на нестандартне приєднання разом із проєктом договору. При цьому, вказаний обов`язок відповідачем не виконаний також станом на час звернення позивача до суду з позовом у дані справі, що також не заперечується відповідачем.

7.43. Зміст оскаржуваних судових рішень свідчить, що задовольняючи позов суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідач порушив свої зобов`язання, визначені пунктом 4.5.6 глави 4.5 розділу IV Кодексу систем розподілу, оскільки у строк не пізніше 10 робочих днів, починаючи з наступного робочого дня від дати усунення позивачем недоліків щодо повноти та належного оформлення документів доданих до заяви (25.05.2021) не надав позивачу підписані технічні умови на нестандартне приєднання разом з проєктом договору.

7.44. Як встановили суди, така бездіяльність відповідача тривала з квітня 2021 року до дати звернення позивача до суду з даним позовом. Станом на час вирішення спору відповідач так і не виконав своїх зобов`язань, визначених законом.

7.45. Суди також встановили, що позивач з метою захисту своїх порушених прав звертався до НКРЕКП. У серпні 2023 року НКРЕКП проведено планову перевірку дотримання АТ "Чернівціобленерго" вимог законодавства та ліцензійних умов з розподілу електричної енергії. До переліку питань перевірки також включено питання щодо проведення заходу державного контролю у контексті звернення ТОВ "Укренергомашінжиніринг".

7.46. За результатами перевірки НКРЕКП складено Акт від 29.08.2023 №365, в якому комісія з перевірки встановила, що в діях відповідача наявні ознаки порушення вимог пункту 4.5.6 глави 4 розділу IV Кодексу систем розподілу, зокрема, в частині невиконання зобов`язань щодо видачі технічних умов на нестандартне приєднання, підписаних ОСР, разом з проектом договору про нестандартне приєднання та розрахунком вартості плати за приєднання до електричних мереж ТОВ "Укренергомашінжиніринг".

7.47. В той же час, Суд зазначає, що причиною звернення з касаційною скаргою у цій справі стало питання стосовно правильного /неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанції у спірних правовідносинах положень пункту 4.5.6 глави 4.5 розділу IV Кодексу систем розподілу у редакції змін, внесених постановою НКРЕКП від 28.04.2021 № 717.

7.48. При цьому, скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій ухвалюючи оскаржувані судові рішення не застосували приписи статті 58 Конституції України та статті 5 ЦК України щодо дії нормативно-правових актів у часі.

7.49. У вирішенні спірних питань колегія суддів зазначає, що відповідно до частини першої статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

7.50. Статтею 5 ЦК "Дія актів цивільного законодавства у часі" визначено, що акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.

7.51. Позицію щодо незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів неодноразово висловлював Конституційний Суд України. Зокрема, згідно з висновками щодо тлумачення змісту статті 58 Конституції України, викладеними у рішеннях Конституційного Суду України від 13.05.1997 №1-зп, від 09.02.1999 №1-рп/99, від 05.04.2001 №3-рп/2001, від 13.03.2012 №6-рп/2012, закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності; дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

7.52. Поряд з цим положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватися на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте, надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті (Рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1-рп/99).

7.53. Таким чином, залежно від порядку набрання чинності нормативно-правовим актом, може бути застосовано декілька способів його дії у часі. Зокрема, як зазначено в пункті 2 Рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 №1-рп/99, перехід від однієї форми регулювання суспільних відносин до іншої може здійснюватися 1) негайно (безпосередня дія); 2) шляхом перехідного періоду (ультраактивна форма); 3) шляхом зворотної дії (ретроактивна форма).

7.54. Під зворотною (ретроактивною) дією акта цивільного/господарського законодавства розуміється поширення його дії на відносини, що виникли до набрання ним чинності.

7.55. Системний аналіз викладеного дає змогу виокремити два випадки зворотної дії норм цивільного/господарського законодавства: 1) коли акт законодавства пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність; 2) якщо законодавець встановлює спеціальні випадки зворотної дії актів законодавства.

7.56. Отже, за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі.

7.57. Закріплення названого принципу є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта (рішення Конституційного Суду України від 13.05.1997 у справі №1-зп/1997).

7.58. Водночас цивільне/господарське законодавство не забороняє застосування нових положень зі зворотною силою, але виключно тоді, коли зворотна дія цих актів, по-перше, встановлена в них самих, а, по-друге, якщо темпоральний прояв не суперечить принципу, вираженому в статті 58 Конституції України щодо застосування до події, факту того закону (нормативно-правового акта), під час дії якого вони настали або мали місце.

7.59. Тобто, за загальним правилом до події, факту застосовується закон (інший нормативно-правовий акт), під час дії якого вони настали або мали місце.

7.60. Суд зазначає, що як вірно встановили та зазначили суди першої та апеляційної інстанції, постановою НКРЕКП від 28.04.2021 № 717 внесені, зокрема, зміни до положень пункту 4.5.6 глави 4.5 Кодексу систем розподілу.

7.61. Так, з 01.06.2021 цей пункт викладений у новій редакції: "Технічні умови на нестандартне приєднання разом із розрахунком вартості плати за приєднання до електричних мереж та рахунком на сплату вартості послуги з приєднання надаються письмово замовнику не пізніше 10 робочих днів, починаючи з наступного робочого дня від дати реєстрації заяви про приєднання, та 20 робочих днів у разі необхідності їх погодження з ОСП або іншими суб`єктами господарювання (крім ОСП) у випадках, передбачених пунктом 4.1.29 глави 4.1 цього розділу, через особистий кабінет замовника, на електронну адресу та у разі наявності в заяві про приєднання відповідної відмітки - на поштову адресу.

Договір про приєднання вважається укладеним з дати подання замовником належним чином оформленої заяви про приєднання та документів, що додаються до неї.

Договори про приєднання, передбачені пунктами 4.1.11 та 4.1.29 глави 4.1 цього розділу, вважаються укладеними після їх підписання сторонами.

Якщо замовник не оплатив послугу з нестандартного приєднання протягом 20 днів, такий договір вважається неукладеним, а технічні умови такими, що не набрали чинності".

7.62. Тобто, внесені зміни до пункту 4.5.6 глави 4.5 Кодексу систем розподілу визначають певну зміну послідовності дій, які передують укладенню договору про приєднання.

7.63. Для ОСР (відповідача), зокрема, визначають обов`язок разом з технічними умовами ОСР надати замовнику розрахунок вартості плати за приєднання до електричних мереж та рахунок на сплату вартості послуги з приєднання.

7.64. Щодо замовника (позивача), то для останнього такі зміни визначають іншу послідовність дій, які передують набранню чинності технічними умовами. Зокрема, договір приєднання вважається укладеним з дати подання замовником належним чином оформленої заяви про приєднання та документів, що додаються до неї (абзац 2 пункту 4.5.6 глави 4.5). Водночас у разі якщо замовник не оплатив послугу з нестандартного приєднання протягом 20 днів, такий договір вважається не укладеним, а технічні умови такими, що не набрали чинності (абзац 4 пункту 4.5.6 глави 4.5).

7.65. Разом з тим, внесені зміни до Кодексу систем розподілу не містять будь-яких змін щодо обов`язку саме ОСР (відповідача) розробити та надати письмово замовнику технічні умови на приєднання не пізніше 10 робочих днів, починаючи з наступного робочого дня від дати реєстрації заяви про приєднання.

7.66. Верховний Суд зазначає, що відповідно до положень частин першої, шостої статті 21 Закону України "Про ринок електричної енергії", оператор системи передачі та оператори систем розподілу не мають права відмовити в приєднанні електроустановок замовника до системи передачі або системи розподілу за умови дотримання замовником кодексу системи передачі та кодексу систем розподілу. Оператор системи розподілу надає послугу з нестандартного приєднання "під ключ" відповідно до умов договору про приєднання, а саме готує технічне завдання на проектування, забезпечує розроблення та узгодження з іншими заінтересованими сторонами проектної документації на будівництво, реконструкцію та/або технічне переоснащення електричних мереж зовнішнього електрозабезпечення електроустановок замовника (до точки приєднання електроустановок замовника), здійснює заходи щодо відведення земельних ділянок для розміщення об`єктів електроенергетики, забезпечує виконання будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт, а також здійснює первинне підключення об`єкта замовника.

7.67. Отже, враховуючи з`ясовані судами обставини справи та положення чинного законодавства (приписи статті 21 Закону України "Про ринок електричної енергії" та глави 4.4, 4.5 розділу IV Кодексу систем розподілу), як у редакції чинній на час звернення позивача із заявою, так і у редакції чинній з 01.06.2021, Верховний Суд вважає, що таке застосування зазначеної норми судами першої та апеляційної інстанції не суперечить положенням статті 58 Конституції України і статті 5 ЦК України, а також у певній мірі відповідає, як принципам розумності і справедливості, так і змісту Кодексу систем розподілу, у контексті обов`язку саме ОСР (відповідача) розробити та надати письмово замовнику технічні умови на приєднання.

7.68. Суд зазначає, що у спірних правовідносинах Кодексом Систем розподілу, як у редакції чинній на час звернення позивача із заявою, так і у редакції чинній з 01.06.2021 на відповідача (ОСР) покладено обов`язок розробити та надати письмово замовнику технічні умови на приєднання, без виконання чого надання послуги з нестандартного приєднання відповідно до вимог Кодексу систем розподілу - не вбачається за можливе.

7.69. Отже, застосування судами положень Кодексу систем розподілу у редакції яка набрала чинності з 01.06.2021, з огляду на фактичні обставини спору (усунення позивачем недоліків поданої заяви 25.05.2021) не суперечить принципу, вираженому в статті 58 Конституції України.

7.70. З огляду на наведене, Верховний Суд погоджується з висновками судів про неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань, визначених положеннями Кодексу систем розподілу та Законом України "Про ринок електричної енергії" та про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.

7.71. У цьому контексті Верховний Суд також вважає за необхідне зазначити, що наведені висновки стосуються виключно порушеного скаржником у касаційній скарзі питання застосування статті 58 Конституції України та статті 5 ЦК України у взаємозв`язку з положеннями глави 4.4, 4.5 розділу IV Кодексу систем розподілу та статті 21 Закону України "Про ринок електричної енергії", з урахуванням саме фактичних обставин спору.

7.72. Відтак, Скаржником не доведено обґрунтованість підстави для касаційного перегляду, передбаченої пунктом 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

7.73. Доводи касаційної скарги з посиланням на положення Порядку № 352 Суд відхиляє, як безпідставні, оскільки згідно з інформацією оприлюдненою НКРЕКП (Регулятором) 02.01.2024 о 14:05 на офіційному сайті за посиланням: https://www.nerc.gov.ua.poryadku-timchasovogo-priyednannya-elektroustanovok-do-sistemi-rozpodilu - "Регулятор на засіданні, що відбулось 29 грудня 2023 року, прийняв рішення про відновлення з 1 січня 2024 року надання послуг зі стандартних та нестандартних приєднань до електричних мереж відповідно до Кодексу систем розподілу".

7.74. Наведене вище у розділі 7 цієї постанови в сукупності виключає можливість задоволення касаційної скарги АТ "Чернівціобленерго".

7.75. Верховний Суд бере до уваги та вважає прийнятними доводи викладені у відзиві на касаційну скаргу.

7.76. У даній справі Верховний Суд дійшов висновку, що скаржникам було надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах.

8. Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

8.1. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін, а скаргу - без задоволення.

8.2. Згідно з положеннями частини першої, другої статті 309 ГПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті і законне рішення з одних лише формальних міркувань.

8.3. Оскільки за результатами касаційного перегляду Судом не встановлено неправильного застосування норм матеріального чи порушення норм процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а оскаржуваних судових рішень - без змін через відсутність передбачених процесуальним законом підстав для їх скасування.

9. Судові витрати

9.1. Судовий збір у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції покладається на скаржника, оскільки Касаційний господарський суд відмовляє в задоволенні касаційної скарги та залишає без змін оскаржувані судові рішення.

Керуючись статтями 129, 300, 308, 309, 315 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Акціонерного товариства "Чернівціобленерго" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Чернівецької від 26.04.2024 та постанову Західного апеляційного господарського суду від 17.09.2024 зі справи № 926/114/23 - без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя І. Бенедисюк

Суддя А. Ємець

Суддя Т. Малашенкова

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення03.12.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123578908
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/114/24

Постанова від 03.12.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Постанова від 03.12.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Ухвала від 06.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Постанова від 17.09.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 29.08.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 12.08.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 05.07.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 17.06.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 03.06.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Рішення від 26.04.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Бутирський Андрій Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні