ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2024 року
м. Київ
cправа № 916/1015/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Баранця О. М. - головуючого, Бакуліної С. В., Студенця В. І.,
за участю секретаря судового засідання Москалика О. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "РІСТЕНС ІНВЕСТ"
на рішення Господарського суду Одеської області
у складі судді Степанової Л. В.
від 11 квітня 2024 року
та на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду
у складі колегії суддів: Діброви Г. І., Богатиря К. В., Ярош А. І.
від 28 серпня 2024 року (повний текст складений 29 серпня 2024 року)
у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РІСТЕНС ІНВЕСТ"
до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях,
третя особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Державна казначейська служба України,
про визнання недійсним результату електронного аукціону та стягнення гарантійного внеску у розмірі 1 484 156,83 грн
за участю представників:
позивача: не з`явилися
відповідача: не з`явилися
третьої особи: не з`явилися
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог.
У березні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «РІСТЕНС ІНВЕСТ» звернулося до Господарського суду Одеської області з позовом до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях про:
- визнання недійсним результату електронного аукціону № PS-2002-09-24-000001-3 з продажу об`єкта малої приватизації - державного пакету акцій розміром 50% статутного капіталу Публічного акціонерного товариства «Машинобудівельне виробниче об`єднання «Оріон» у кількості 2 883 281 штук акцій, оформленого протоколом про результати електронного аукціону, що затверджений наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївський областях № 896 від 21 жовтня 2022 року;
- стягнення з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «РІСТЕНС ІНВЕСТ» грошові кошти у сумі 1 484 156,83 грн.
В обґрунтування вимог позивач послався на те, що електронний аукціон № UA-PS-2002-09-24-000001-3 з приватизації державного пакета акцій розміром 50% статутного капіталу Публічного акціонерного товариства «Машинобудівельне виробниче об`єднання «Оріон» був проведений з порушенням Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 року № 432, оскільки орган приватизації вніс до інформаційного повідомлення недостовірні відомості щодо зареєстрованого права власності третіх осіб на об`єкти нерухомого майна товариства, що призвело до порушення прав та інтересів позивача, як переможця аукціону, з огляду на що результати цього аукціону мають бути визнані недійсними, а сплачений позивачем гарантійний внесок має бути повернутий позивачу на підставі статті 1212 Цивільного кодексу України, як грошові кошті, що перераховані до державного бюджету України без достатньої правової підстави.
2. Короткий виклад обставин справи, встановлених судами попередніх інстанцій.
Відповідно до пункту 1.1. статуту Публічного акціонерного товариства «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон», затвердженого протоколом загальних зборів акціонерів акціонерного товариства «Машинобудівне виробниче об`єднання «ОРІОН» № 01/11-3 від 30 квітня 2011 року (далі по тексту - статут), Публічне акціонерне товариство «Машинобудівне виробниче об`єднання «ОРІОН» засновано відповідно до наказу Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу та конверсії України № 121 від 27 січня 1995 року шляхом перетворення Державного підприємства Одеського машинобудівного виробничого об`єднання «Оріон» у Відкрите акціонерне товариство відповідно до Указу Президента України «Про корпоратизацію державних підприємств» № 210/93 від 15 червня 1993 року та перейменоване відповідно до частини п`ятої розділу XVII Закону України «Про акціонерні товариства».
Товариство є господарським товариством, статутний капітал якого поділений на визначену кількість часток однакової номінальної вартості, корпоративні права за якими засвідчуються акціями (пункт 3.2. статуту).
Статутний капітал товариства складає 1 441 640,00 грн, який поділений на 5 766 560 простих іменних акцій однаковою номінальною вартістю - 25 коп. кожна (пункти 5.1., 5.2. статуту).
Фонд державного майна України наказом від 04 січня 2022 року № 1 «Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2022 році», серед іншого, затвердив перелік державних пакетів акцій (часток) господарських товариств та інших господарських організацій і підприємств, заснованих на базі об`єднання майна різних форм власності (додаток 1).
Регіональне відділення Фонду державного майна України наказом від 18 січня 2022 року № 89 прийняло рішення про приватизацію державного пакета акцій розміром 50% статутного капіталу ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон» (код за ЄДРПОУ 14309913, адреса: Одеська область, м. Одеса, вул. Ак. Гарватого, 6), що становить 2 883 281 штук акцій, шляхом продажу на аукціоні з умовами. Також вказаним наказом затверджено план розміщення акцій ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон» згідно з додатком.
Крім того, аукціонна комісія визначила умови продажу та затвердила інформаційне повідомлення Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях про продаж державного пакета акцій у кількості 2 883 281 штук, що становить 50% статутного капіталу ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон».
Інформаційне повідомлення містить таку інформацію:
1.Інформація про об`єкт приватизації:
Найменування об`єкта приватизації: державний пакет акцій Публічного акціонерного товариства «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон» (далі - ПАТ МВО «Оріон», товариство) у кількості 2 883 281 штук акцій, що становить 50% статутного капіталу товариства.
Розмір статутного капіталу товариства: 1 441 640,00 грн (один мільйон чотириста сорок одна тисяча шістсот сорок гривень).
Статутний капітал поділений на 5 766 560 штук простих іменних акцій номінальною вартістю 0,25 грн. Станом на 01 вересня 2022 року 2 883 279 штук акцій - у приватній власності недержавних акціонерів; 2 883 281 штук акцій - у державній власності та складають пакет акцій, що є об`єктом приватизації.
Місцезнаходження (юридична адреса) ПАТ МВО «Оріон»: м. Одеса, вул. Житомирська (Академіка Гаркавого), 6.
Ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ: 14309913.
Середньооблікова чисельність працівників станом на 30.09.2022 -9 осіб.
Основний вид діяльності за КВЕД: 68.20 Оренда та управління власною чи орендованою нерухомістю.
Обсяг реалізації продукції (робіт, послуг) за період 2019 - І квартал 2022 року півріччя 2022 року - 21 180 тис. грн, у тому числі експортної - 0,0 тис. грн.
Основна номенклатура продукції: надання в оренду й експлуатацію власного майна чи орендованого нерухомого майна.
Обсяг та основна номенклатура продукції (робіт, послуг): зазначено загальний дохід та дохід за основним видом діяльності за 2019 - 2021 роки та І півріччя 2022 року.
Основні показники господарської діяльності товариства за останні три роки та останній звітний період: зазначено активи (форма №1, рядок 1300) за 2019 - 2021 роки. Також зазначено, що станом на 31.07.2022 прострочена кредиторська заборгованість - 3483,0 тис. грн, у тому числі: за довгостроковими зобов`язаннями -1490, 0 тис. грн; за розрахунками з бюджетом - 1993,0 тис.грн. Поточна кредиторська заборгованість - 491 тис. грн, у тому числі: за товари, роботи, послуги - 460 тис. грн., інша кредиторська заборгованість -31 тис. грн.
Відомості про об`єкти нерухомого майна:
Майно товариства розташовано за адресами:
- виробництво № 3: м. Одеса, вул. Житомирська (Академіка Гаркавого), 6;
- виробництво № 2: м. Одеса, вул. Болгарська, 71;
- виробництво № 2: м. Одеса, вул. Болгарська, 80;
- виробництво № 1: м. Одеса, вул. Степова, 9;
- водна станція: м. Одеса, Миколаївська дорога, 142.
У примітках до відомостей про об`єкти нерухомого майна вказано, що такі відомості наведено за інформацією ПАТ МВО «Оріон». Правовстановлюючі документи щодо нерухомого майна у ПАТ МВО «Оріон» відсутні. За інформацією ПАТ МВО «Оріон» Товариство не здійснювало відчуження нерухомого майна за адресою м. Одеса, вул. Болгарська, 80, але в рамках кримінального провадження № 42002116000000545 досліджується факт реєстрації права власності на нерухоме майно за адресою м. Одеса, вул. Болгарська, 80/1.
Відомості про земельні ділянки. Зазначено, що в Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна наявний запис про заборону відчуження нерухомого майна товариства (реєстраційний номер обтяження 1605017).
Наведено перелік майна, яке передано в оренду станом на 30 червня 2022 року.
Наведено перелік об`єктів, які перебувають на балансі товариства та не підлягають приватизації.
2.Інформація про аукціон:
Спосіб проведення аукціону: аукціон з умовами.
Дата та час проведення аукціону: 12 жовтня 2022 року.
Після опублікування інформаційного повідомлення електронна торгова система автоматично встановлює для кожного електронного аукціону дату та час його проведення.
Кінцевий строк подання заяви на участь в електронному аукціоні з умовами, із зниженням стартової ціни встановлюється електронною торговою системою для кожного електронного аукціону окремо в проміжку часу з 19 години 30 хвилин до 20 години 30 хвилин дня, що передує дню проведення електронного аукціону.
Кінцевий строк подання заяви на участь в електронному аукціоні за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій встановлюється електронною торговою системою для кожного електронного аукціону окремо з 16 години 15 хвилин до 16 години 45 хвилин дня проведення електронного аукціону.
3.Інформація про умови, на яких здійснюється приватизація об`єкта:
Приватизація державного пакета акцій у кількості 2 883 281 штук, що становить 50% статутного капіталу ПАТ МВО «Оріон» здійснюється відповідно до вимог законів України «Про приватизацію державного і комунального майна», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння процесам релокації підприємств в умовах воєнного стану та економічного відновлення держави»; Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 року № 432 (із змінами).
Стартова ціна об`єкта приватизації для аукціону з умовами - 7 420 784,16 грн.
Розмір гарантійного внеску для аукціону з умовами - 1 484 156,83 грн.
Розмір реєстраційного внеску: 1300 грн.
Зазначено умови продажу.
4.Додаткова інформація:
Найменування та ідентифікаційні коди за ЄДРПОУ одержувачів платежів, номери банківських та казначейських рахунків за стандартом IBAN у національній та іноземній валюті, відкритих для внесення операторами електронних майданчиків гарантійних внесків(їх частини), реєстраційних внесків потенційних покупців та проведення переможцями аукціонів розрахунків за придбані об`єкти.
Час і місце проведення огляду об`єктів ПАТ МВО «Оріон»: у робочі дні за місцем розташування об`єкта (м. Одеса, вул. Житомирська, 6) з 9:00 до 17:00. Контактна особа: Ковальчук К.А. моб. (050)826-74-66 Е-mail:orion-ur@ukr.net. Телефон для довідок: (048) 731-40-43, (048) 731-40-51, (095)799-88-57 Е-mail: odesa@spfu.gov.ua.
Найменування організатора аукціону: Регіональне відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях. Адреса: 65048, м. Одеса, вул. Велика Арнаутська, 15, к. 1106 тел. (048) 731-50-28, (095)799-88-57. Час роботи Регіонального відділення з 8.00 до 17.00 (крім вихідних), у п`ятницю - з 8.00 до 15.45, обідня перерва з 12.00 до 12.45. Адреса електронної пошти: odesa@spfu.gov.ua, адреса веб-сайту - http://www.spfu.gov.ua/.
5.Технічні реквізити інформаційного повідомлення:
Дата і номер рішення органу приватизації про затвердження умов продажу об`єкта приватизації: наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях від 22.09.2022 №783.
Унікальний код, присвоєний об`єкту приватизації під час публікації переліку об`єктів, що підлягають приватизації, в електронній торговій системі UA-AR-P-2022-01-20-000001-1.
Мінімальний крок аукціону.
Місце проведення аукціону: аукціони будуть проведені в електронній торговій системі «ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ» (адміністратор). Єдине посилання на веб-сторінку адміністратора, на якій є посилання на веб-сторінки операторів електронного майданчика, які мають право використовувати електронний майданчик та з якими адміністратор уклав відповідний договір: https://prozorro.sale/info/elektronni-majdanchiki-ets-prozorroprodazhi-cbd2.
06 жовтня 2022 року Товариства з обмеженою відповідальністю «РІСТЕНС ІНВЕСТ» для участі в аукціоні № UA-PS-2002-09-24-000001-3 сплатило реєстраційний внесок у сумі 1 300 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 6 від 06 жовтня 2022 року, а також сплатило гарантійний внесок у сумі 1 484 156,83 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 7 від 06 жовтня 2022 року.
Згідно з протоколом про результати електронного аукціону № PS-2002-09-24-000001-3, сформованим 12 жовтня 2022 року, переможцем електронного аукціону було визнане Товариство з обмеженою відповідальністю «РІСТЕНС ІНВЕСТ», яке запропонувало найвищу цінову пропозицію в розмірі 220 000 000,00 грн (без ПДВ).
У протоколі про результати електронного аукціону № UA-PS-2002-09-24-000001-3 також зазначено, що переможець електронного аукціону зобов`язується сплатити на відповідний поточний рахунок органу приватизації ціну продажу об`єкта приватизації протягом 20 робочих днів з дня формування протоколу про результати електронного аукціону.
14 жовтня 2022 року протокол про результати електронного аукціону від 12 жовтня 2022 року був підписаний директором Товариства з обмеженою відповідальністю «РІСТЕНС ІНВЕСТ» та начальником відділу Прозорро.Продажі Департаменту електронних аукціонів ТОВ «Українська універсальна біржа», їх підписи скріплені печатками.
Регіональне відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях наказом від 21 жовтня 2022 року № 896 затвердило протокол про результати електронного аукціону № UA-PS-2002-09-24-000001-3 з продажу об`єкта малої приватизації - Державний пакет акцій розміром 50% статутного капіталу ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон» у кількості 2 883 281 штук акцій, який відбувся 12 жовтня 2022 року.
Актом Регіонального відділення фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях від 16 листопада 2022 року про непідписання договору купівлі-продажу був засвідчений факт не оплати та не підписання договору купівлі-продажу з продажу об`єкта приватизації «Державний пакет акцій розміром 50% статутного капіталу ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон», що становить 2883281 штук акцій» у встановлені строки.
У березні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «РІСТЕНС ІНВЕСТ» звернулося до Господарського суду Одеської області з позовом до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях про:
- визнання недійсним результату електронного аукціону № PS-2002-09-24-000001-3 з продажу об`єкта малої приватизації - Державний пакет акцій розміром 50% статутного капіталу Публічного акціонерного товариства «Машинобудівельне виробниче об`єднання «Оріон» у кількості 2 883 281 штук акцій, оформленого протоколом про результати електронного аукціону, що затверджений наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївський областях №896 від 21 жовтня 2022 року;
- стягнення з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «РІСТЕНС ІНВЕСТ» грошові кошти у сумі 1 484 156,83 грн.
В обґрунтування вимог позивач послався на те, що електронний аукціон № UA-PS-2002-09-24-000001-3 з приватизації державного пакета акцій розміром 50% статутного капіталу Публічного акціонерного товариства «Машинобудівельне виробниче об`єднання «Оріон» був проведений з порушенням Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 року № 432, оскільки орган приватизації вніс до інформаційного повідомлення недостовірні відомості щодо зареєстрованого права власності третіх осіб на об`єкти нерухомого майна товариства, що призвело до порушення прав та інтересів позивача, як переможця аукціону, з огляду на що результати цього аукціону мають бути визнані недійсними, а сплачений позивачем гарантійний внесок має бути повернутий позивачу на підставі статті 1212 Цивільного кодексу України.
3. Короткий зміст оскаржуваних рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів, мотиви їх прийняття.
Господарський суд Одеської області рішенням від 11 квітня 2024 року у справі № 916/1015/23, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 28 серпня 2024 року, відмовив у задоволенні позову повністю.
Суди попередніх інстанцій виходили з того, що:
- об`єктом приватизації на електронному аукціоні № PS-2002-09-24-000001-3 був саме державний пакет акцій розміром 50% статутного капіталу Публічного акціонерного товариства «Машинобудівельне виробниче об`єднання «Оріон», а єдиний майновий комплекс, до складу якого може входити нерухоме майно, окреме майно цього акціонерного товариства на продаж Регіональним відділенням Фонду державного майна України не виставлялося, з огляду на що за результатом проведеного аукціону позивач, як переможець аукціону, міг розраховувати лише на придбання об`єкту приватизації - пакету акцій, а не об`єктів нерухомості;
- власником нерухомого майна залишається ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон», і позивач, як переможець аукціону, за умови набуття статусу акціонера цього товариства, не набув би жодних прав на нерухоме майно ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон», крім прав, які належать акціонеру;
- позивач не довів порушення встановленого законодавством порядку приватизації, оскільки до інформаційного повідомлення про продаж пакета акцій, яке є публічно доступним, були включені усі необхідні відомості про об`єкт приватизації, передбачені Законом України «Про приватизацію державного і комунального майна»;
- підстави для повернення позивачу гарантійного внеску відсутні в силу прямої вказівки закону - абзацу 2 частини сьомої статті 15 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна», оскільки позивач не сплатив ціну продажу об`єкта приватизації.
4. Короткий зміст вимог касаційної скарги.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «РІСТЕНС ІНВЕСТ» у касаційній скарзі просить скасувати рішення Господарського суду Одеської області від 11 квітня 2024 року та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 28 серпня 2024 року та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
5. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу.
Як на підставу касаційного оскарження судових рішень у цій справі скаржник послався на пункт 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України та зазначив про те, що суди попередніх інстанцій:
- неправильно застосували частину другу статті 2, частину третю статті 21 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна», пункт 24 Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 року № 432, не врахували висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 03 березня 2020 року у справі № 910/2022/19;
- неправильно застосували частину першу статті 1212 Цивільного кодексу України, не врахували висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 13 травня 2021 року у справі № 910/6360/20.
6. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.
Відповідач у відзиві на касаційну скаргу просить касаційну скаргу позивача залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін, посилаючись на те, що доводи касаційної скарги є необґрунтованими, поданий позов направлений на зрив процедури приватизації об`єкта малої приватизації державного пакета акцій та не пов`язаний з порушенням прав позивача, а оскаржувані судові рішення прийняті судами попередніх інстанцій з правильним застосуванням та дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Третя особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, - Державна казначейська служба України у відзиві на касаційну скаргу просить відмовити у задоволенні касаційної скарги позивача, посилаючись на те, що позовні вимоги та доводи касаційної скарги є необґрунтованими та не підтверджені жодними доказами, а оскаржувані судові рішення є законними та обґрунтованими, оскільки:
- у позивача в силу вимог закону - абзацу 2 частини сьомої статті 15 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» відсутнє право на повернення гарантійного внеску, про що обґрунтовано зазначили суди попередніх інстанцій в оскаржуваних рішенні та постанові;
- вимога позивача про стягнення з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України гарантійного внеску є необґрунтованою, оскільки відповідно до висновку Верховного Суду, викладеного у постанові Великої Палати Верховного Суду від 19 червня 2018 року у справі № 910/23967/16, у справах про стягнення коштів з Державного бюджету України резолютивні частини судових рішень не повинні містити відомості про суб`єкта його виконання з огляду на те, що такі відомості не впливають ні на підстави, ні на обов`язковість відновлення права в разі встановлення судом його порушення та за своєю суттю є регламентацією способу та порядку виконання судового рішення, що має відображатися у відповідних нормативних актах, а не в резолютивній частині рішення;
- позивач, заявляючи вимогу про стягнення з Державного бюджету України грошових коштів не надав жодних доказів на підтвердження їх зарахування до Державного бюджету України, а судове рішення про стягнення коштів без встановлених бюджетних призначень законом про Державний бюджет України на відповідний рік не може бути виконане.
Позиція Верховного Суду
7. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій.
Верховний Суд, обговоривши доводи позивача, викладені у касаційній скарзі, та доводи відповідача і третьої особи, викладені у відзивах на касаційну скаргу, дослідивши правильність застосування та дотримання судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до статті 650 Цивільного кодексу України особливості укладення договорів на організованих ринках капіталу, організованих товарних ринках, аукціонах (публічних торгах), конкурсах тощо встановлюються відповідними актами законодавства.
Відповідно до частини четвертої статті 656 Цивільного кодексу України до договору купівлі-продажу, що укладається на організованих ринках капіталу та організованих товарних ринках, конкурсах, аукціонах (публічних торгах), договору купівлі-продажу валютних цінностей і договорів купівлі-продажу фінансових інструментів, укладених поза організованим ринком, застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено законом про ці види договорів купівлі-продажу або не випливає з їхньої суті.
Правові, економічні та організаційні основи приватизації державного і комунального майна регулюються нормами Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".
Згідно з пунктом 22 частини першої статті 1 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" (тут і далі по тексту - в редакції, чинній станом на момент прийняття Регіональним відділенням Фонду державного майна України рішення, оформленого наказом від 18 січня 2022 року № 89, про приватизацію державного пакета акцій розміром 50% статутного капіталу ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон», про затвердження умов продажу об`єкта приватизації та проведення електронного аукціону) приватизація державного або комунального майна - це платне відчуження майна, що перебуває у державній або комунальній власності, на користь фізичних та юридичних осіб, які відповідно до цього Закону можуть бути покупцями.
Стаття 5 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" передбачає, що з метою раціонального та ефективного застосування способів приватизації об`єкти приватизації поділяються на об`єкти малої приватизації та об`єкти великої приватизації.
До об`єктів малої приватизації належать, зокрема, пакети акцій акціонерного товариства, утвореного у процесі приватизації або корпоратизації, акції (частки), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій і підприємств, заснованих на базі об`єднання майна різних форм власності та розташованих на території України або за її межами, крім пакетів акцій акціонерних товариств, що належать до об`єктів великої приватизації.
У статті 13 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" визначені способи приватизації, а саме шляхом: 1) продажу об`єктів права державної або комунальної власності на аукціоні, у тому числі, аукціоні з умовами; аукціоні без умов; аукціоні за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій; аукціоні із зниженням стартової ціни; 2) викупу об`єктів приватизації.
Відповідно до частини першої статті 15 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" об`єкти малої приватизації продаються виключно на електронних аукціонах. Порядок проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та Порядок відбору операторів електронних майданчиків для організації проведення електронних аукціонів з продажу об`єктів малої приватизації, авторизації електронних майданчиків, розмір та порядок сплати плати за участь, визначення переможця за результатами електронного аукціону, а також порядок визначення додаткових умов продажу затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктами 2, 4, 6 частини першої статті 1 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" аукціон - це спосіб продажу об`єкта приватизації, за яким власником об`єкта приватизації стає покупець, що в ході торгів запропонував за нього найвищу ціну. Аукціон в електронній формі (електронний аукціон) - вид аукціону в режимі реального часу в Інтернеті. Аукціон з умовами - спосіб продажу об`єкта приватизації, за яким власником об`єкта приватизації стає покупець, що в ході торгів запропонував за нього найвищу ціну і взяв на себе зобов`язання виконати умови продажу об`єкта приватизації.
Отже, як правильно зазначили суди попередніх інстанцій, торги є способом укладення договору і постають як передбачена законодавством послідовність дій (процедура), вчинених організатором та учасниками торгів з метою укладення цивільно-правового чи господарського договору. Ця послідовність дій (процедура) поділяється на переддоговірну стадію і власне стадію укладення договору.
Особливості процесу, передбачені законодавством щодо проведення аукціону, полягають у сукупності дій його учасників, спрямованих на досягнення певного результату, тобто є обставиною, з настанням якої закон пов`язує виникнення, зміну або припинення цивільних правовідносин, а тому є правочином.
Правова природа продажу майна з публічних торгів (правочин) дає підстави для можливості визнання торгів недійсними за правилами визнання недійсними правочинів, зокрема на підставі норм цивільного законодавства (статей 203, 215 Цивільного кодексу України) про недійсність правочину як такого, що не відповідає вимогам закону.
Згідно усталеної судової практики загалом та практики Верховного Суду зокрема при вирішенні спору про визнання недійсними результатів торгів (аукціону) необхідним є встановлення чи мало місце порушення вимог законодавства при його проведенні; чи вплинули ці порушення на результати аукціону; чи мало місце порушення прав і законних інтересів особи, яка оспорює результати аукціону.
Відповідно до частини першої статті 7 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим становлять єдину систему державних органів приватизації. Державні органи приватизації здійснюють державну політику у сфері приватизації та діють на підставі Закону України «Про Фонд державного майна України», цього Закону, інших актів законодавства.
Відповідно до частини третьої статті 11 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» перелік об`єктів малої приватизації державної власності, що підлягають приватизації, затверджується Фондом державного майна України.
Як встановили суди попередніх інстанцій, Регіональне відділення Фонду Держаного майна України по Одеській та Миколаївській областях видало наказ № 89 від 18 січня 2022 року «Про прийняття рішення про приватизацію державного пакета акцій», згідно з яким було прийнято рішення про приватизацію державного пакета акцій розміром 50% статутного капіталу ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон», що становить 2 883 281 штук акцій, вирішено приватизувати державний пакет акцій ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон» шляхом продажу на аукціоні з умовами.
12 жовтня 2022 року відбувся аукціон з продажу державного пакета акцій розміром 50% статутного капіталу ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон», що становить 2 883 281 штук акцій № PS-2002-09-24-000001-3. Організатор аукціону: Регіональне відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях.
Згідно з протоколом про результати електронного аукціону № PS-2002-09-24-000001-3, сформованим 12 жовтня 2022 року, переможцем електронного аукціону було визнане Товариство з обмеженою відповідальністю «РІСТЕНС ІНВЕСТ», яке запропонувало найвищу цінову пропозицію в розмірі 220 000 000,00 грн (без ПДВ).
Регіональне відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях наказом від 21 жовтня 2022 року № 896 затвердило протокол про результати електронного аукціону № UA-PS-2002-09-24-000001-3 з продажу об`єкта малої приватизації - Державний пакет акцій розміром 50% статутного капіталу ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон» у кількості 2 883 281 штук акцій, який відбувся 12 жовтня 2022 року.
На підставі цих обставин суди попередніх інстанцій встановили, що об`єктом приватизації на електронному аукціоні №PS-2002-09-24-000001-3 був саме державний пакет акцій розміром 50% статутного капіталу ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон». Єдиний майновий комплекс, до складу якого може входити нерухоме майно, окреме майно цього акціонерного товариства на продаж Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях не виставлялося.
Відповідно до пункту 8 частини першої статті 2 Закону України «Про акціонерні товариства» від 17 вересня 2008 року № 514-VI (що був чинний станом на момент виникнення спірних у цій справі правовідносин) корпоративні права - сукупність майнових і немайнових прав акціонера - власника акцій товариства, які випливають з права власності на акції, що включають право на участь в управлінні акціонерним товариством, отримання дивідендів та активів акціонерного товариства у разі його ліквідації відповідно до закону, а також інші права та правомочності, передбачені законом чи статутними документами.
Акціонерне товариство - господарське товариство, статутний капітал якого поділено на визначену кількість часток однакової номінальної вартості, корпоративні права за якими посвідчуються акціями (частини перша статті 152 Цивільного кодексу України в редакції, чинній до 01 січня 2023 року). Аналогічне визначення акціонерного товариства містилося і в частині першій статті 3 Закону України «Про акціонерні товариства» від 17 вересня 2008 року № 514-VI.
За змістом положень статті 20 Закону України «Про акціонерні товариства» від 17 вересня 2008 року № 514-VI акція товариства посвідчує корпоративні права акціонера щодо цього акціонерного товариства. Акціонерне товариство може здійснювати розміщення акцій двох типів - простих та привілейованих.
У статті 25 Закону України «Про акціонерні товариства» від 17 вересня 2008 року № 514-VI визначалися права акціонерів. Так, кожною простою акцією акціонерного товариства її власнику - акціонеру надається однакова сукупність прав, включаючи права на: 1) участь в управлінні акціонерним товариством; 2) отримання дивідендів; 3) отримання у разі ліквідації товариства частини його майна або вартості частини майна товариства; 4)отримання інформації про господарську діяльність акціонерного товариства. Акціонери - власники простих акцій товариства можуть мати й інші права, передбачені актами законодавства та статутом акціонерного товариства.
Згідно з частиною першою статті 115 Цивільного кодексу України господарське товариство є власником: 1) майна, переданого йому учасниками товариства у власність як вклад до статутного (складеного) капіталу; 2) продукції, виробленої товариством у результаті господарської діяльності; 3) одержаних доходів; 4) іншого майна, набутого на підставах, що не заборонені законом.
Суди попередніх інстанцій встановили, що відповідно до статуту ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон» останнє є господарським товариством, статутний капітал якого поділений на визначену кількість часток однакової номінальної вартості, корпоративні права за якими засвідчуються акціями. Держава володіє кількістю 2 883 281 штук акцій, що становить 50% статутного капіталу ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон», тобто є акціонером цього товариства.
Суди попередніх інстанцій, врахувавши наведені вище норми законодавства, що буле чинне станом на момент виникнення спірних у цій справі правовідносин, встановивши те, що об`єктом приватизації на електронному аукціоні №PS-2002-09-24-000001-3 був саме державний пакет акцій розміром 50% статутного капіталу ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон», дійшли обґрунтованого висновку про те, що за результатом проведеного аукціону позивач, як переможець аукціону, міг розраховувати лише на придбання об`єкту приватизації - пакету акцій, а не об`єктів нерухомості зазначеного акціонерного товариства, які не були об`єктом приватизації. Верховний Суд погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про те, що в силу положень частини першої статті 115 Цивільного кодексу України ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон» залишається власником нерухомого майна, а позивач, як переможець аукціону, за умови набуття статусу акціонера зазначеного акціонерного товариства, не набув би жодних прав на нерухоме майно ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон», крім прав, які належать акціонеру.
Звертаючись з позовом у цій справі, позивач послався на те, що електронний аукціон № PS-2002-09-24-000001-3 був проведений з порушенням статті 2 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» та пункту 24 Порядку № 432, оскільки орган приватизації вніс до інформаційного повідомлення недостовірні відомості щодо права власності на об`єкти нерухомого майна ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон», що свідчить про суттєву відмінність опису об`єкта малої приватизації його дійсним майновим характеристикам, не відповідає принципу достовірного інформування про об`єкти приватизації та суттєво вплинуло на результати електронного аукціону і призвело до порушення прав та інтересів позивача, як переможця цього аукціону.
Відповідно до абзацу 7 частини четвертої статті 15 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» після затвердження умов продажу органи приватизації не пізніш як через 10 робочих днів публікують інформаційне повідомлення про приватизацію об`єкта малої приватизації в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації, на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України або на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та в електронній торговій системі.
Згідно з частинами першою, другою та третьою статті 21 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» органи приватизації здійснюють відповідно до законодавства комплекс заходів щодо забезпечення прозорості приватизації, висвітлення приватизаційних процесів шляхом оприлюднення в засобах масової інформації (на веб-сайті органів приватизації, в офіційних друкованих виданнях органів приватизації, у мережі Інтернет та/або на радіо, телебаченні, рекламних щитах) повідомлень про хід і результати приватизації.
Обов`язковому оприлюдненню підлягають: переліки об`єктів, що підлягають приватизації; інформація про об`єкти, щодо яких прийнято рішення про приватизацію.
В інформаційному повідомленні про приватизацію державного або комунального майна обов`язково зазначаються: спосіб проведення аукціону; найменування об`єкта приватизації, його місцезнаходження; дані про будівлі (споруди, нежитлові приміщення) та земельну ділянку, на якій розташовано об`єкт приватизації (місцезнаходження, кадастровий номер (за наявності), площа, цільове призначення земельної ділянки, інформація про особу, якій земельна ділянка належить на праві власності або на праві користування, інформація про наявність обтяжень на земельну ділянку), функціональне використання будівель (споруд, нежитлових приміщень) та умови користування ними; ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ (за наявності); розмір статутного капіталу товариства та кількість акцій (розмір частки), запропонованих до продажу (у разі продажу пакета акцій (часток); стартова ціна об`єкта; розмір гарантійного внеску; розмір реєстраційного внеску; найменування установи банку, її адреса та номери рахунків, відкритих для внесення гарантійного внеску, реєстраційного внеску та проведення розрахунків за придбані об`єкти; умови продажу та/або експлуатації об`єкта приватизації (за наявності); інформація про договори оренди, укладені щодо об`єкта або його частини, із зазначенням за кожним таким договором найменування орендаря, орендованої площі, розміру місячної орендної плати, строку дії договору оренди; кінцевий строк подання заяви на участь в аукціоні (кінцевий строк подання цінових аукціонних пропозицій); дата, час та місце проведення аукціону; час і місце проведення огляду об`єкта; інформація про радника (у разі його залучення); назва організатора аукціону, адреса, номер телефону, час роботи служби з організації аукціону; адреса веб-сайту організатора аукціону; інші відомості (за рішенням державного органу приватизації).
До інформаційного повідомлення про приватизацію пакетів акцій (часток) єдиних майнових комплексів, а також їх структурних підрозділів включаються відомості про: середньооблікову чисельність працівників; обсяг та основну номенклатуру продукції (робіт, послуг), у тому числі експортної (за наявності); основні показники господарської діяльності за останні три роки та за останній звітний період; будівлі (споруди, нежитлові приміщення) та земельну ділянку, на якій розташовано об`єкт приватизації (місце знаходження, кадастровий номер (за наявності), площа, цільове призначення земельної ділянки, інформація про особу, якій земельна ділянка належить на праві власності або на праві користування, інформація про наявність обтяжень на земельну ділянку), функціональне використання будівель (споруд, нежитлових приміщень) та умови користування ними; обсяги викидів та скидів забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, утворення і розміщення відходів, інформація про сплату екологічних зборів та платежів тощо.
Механізм проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації (далі - об`єкт приватизації) з використанням електронної торгової системи, визначення переможця за результатами електронного аукціону, розміру та порядку внесення плати за участь в електронному аукціоні відповідно до положень Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" визначений у Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 року № 432, (далі по тексту - Порядок № 432)
Згідно з пунктом 24 Порядку № 432 (у редакції, чинній станом на час здійснення публікації інформаційного повідомлення про приватизацію) інформаційне повідомлення, що публікується органом приватизації, містить такі відомості:
1) інформацію про об`єкт приватизації:
- щодо об`єктів нерухомого майна, об`єктів незавершеного будівництва: дані про будівлі (споруди, нежитлові приміщення) та земельну ділянку, на якій розташовано об`єкт приватизації (місцезнаходження, кадастровий номер (за наявності), площу, цільове призначення земельної ділянки, інформацію про особу, якій земельна ділянка належить на праві власності або користування, про наявність обтяжень на земельну ділянку), функціональне використання будівель (споруд, нежитлових приміщень) та умови користування ними; інформацію про договори оренди об`єкта або його частини із зазначенням за кожним договором найменування орендаря, орендованої площі, розміру місячної орендної плати, строку дії договору оренди; інформацію про балансоутримувача (найменування, його місцезнаходження і контактні дані); рівень будівельної готовності (щодо об`єктів незавершеного будівництва); план будівлі (за наявності) (у разі прийняття рішення органом приватизації); фотографічне зображення об`єкта (у разі прийняття рішення органом приватизації);
- щодо пакетів акцій або часток господарських товариств, інших господарських організацій і підприємств, єдиних майнових комплексів державних (комунальних) підприємств, а також їх структурних підрозділів: найменування господарського товариства, організації чи підприємства, їх місцезнаходження (у разі приватизації єдиного майнового комплексу державного (комунального) підприємства або його структурного підрозділу - найменування і місцезнаходження підприємства або структурного підрозділу); ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ; розмір статутного капіталу товариства та кількість акцій (розмір частки), запропонованих до продажу (у разі продажу пакета акцій (часток); середньооблікова чисельність працівників; обсяг та основна номенклатура продукції (робіт, послуг), у тому числі експортної (за наявності); основні показники господарської діяльності за останніх три роки та за останній звітний період; у разі, коли на балансі товариства або підприємства обліковуються об`єкти нерухомого майна (будівлі, споруди, нежитлові приміщення тощо), - інформацію про кожний об`єкт нерухомого майна в обсязі, передбаченому абзацом третім цього підпункту; у разі, коли товариство або підприємство використовує земельні ділянки на праві власності або користування, - інформацію про земельні ділянки в обсязі, передбаченому абзацом третім цього підпункту, разом з інформацією про правову підставу для використання такої земельної ділянки; обсяги викидів та скидів забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, утворення і розміщення відходів, інформацію про сплату екологічних зборів та платежів тощо;
2) інформацію про аукціон: спосіб, дата та час проведення аукціону, визначений згідно з абзацом другим пункту 25 цього Порядку; кінцевий строк подання заяви на участь в електронному аукціоні (подання цінових аукціонних пропозицій), визначений згідно з пунктами 45 і 81 цього Порядку; час і місце проведення огляду об`єкта;
3) інформацію про умови, на яких здійснюється приватизація об`єкта: стартова ціна об`єкта для кожного із способів продажу; розмір гарантійного внеску електронного аукціону для кожного із способів продажу; розмір реєстраційного внеску; у разі, коли відповідно до рішення органу приватизації проводиться аукціон з умовами, - інформація про умови, визначені відповідно до пункту 23 цього Порядку;
4) додаткову інформацію: найменування та ідентифікаційні коди за ЄДРПОУ одержувачів платежів, номери банківських та казначейських рахунків за стандартом IBAN у національній та іноземній валюті, відкритих для внесення операторами електронних майданчиків гарантійних внесків (їх частини), реєстраційних внесків потенційних покупців та проведення переможцями аукціонів розрахунків за придбані об`єкти; реквізити рахунків операторів електронних майданчиків, відкритих для сплати потенційними покупцями гарантійних та реєстраційних внесків (зазначаються в інформаційному повідомленні шляхом розміщення посилання на сторінку офіційного веб-сайта адміністратора, на якій зазначені реквізити таких рахунків); час і місце проведення огляду об`єкта; найменування особи організатора аукціону, його місцезнаходження, адреса веб-сайту, номер телефону, час роботи служби з організації аукціону (прізвище, ім`я, по батькові контактної особи організатора аукціону, яка є відповідальною за забезпечення можливості огляду об`єкта, номер телефону, адреса електронної пошти), а у разі, коли державний орган приватизації залучив юридичну особу для організації аукціону, також - найменування такого органу приватизації, його місцезнаходження, адреса веб-сайту, номер телефону, реквізити договору між державним органом приватизації і організатором аукціону, а також посилання на веб-сторінку державного органу приватизації, на якій оприлюднено примірник зазначеного договору з усіма змінами та доповненнями; інші відомості (за рішенням органу приватизації);
5) технічні реквізити інформаційного повідомлення: дата і номер рішення органу приватизації про затвердження умов продажу об`єкта приватизації, прийнятого відповідно до частини четвертої статті 15 Закону; унікальний код, присвоєний об`єкту приватизації під час публікації переліку об`єктів, що підлягають приватизації, в електронній торговій системі; період між аукціоном з умовами або без умов та аукціоном із зниженням стартової ціни, аукціоном із зниженням стартової ціни та аукціоном за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій, аукціоном за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій і повторним аукціоном за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій (10-15 календарний день від дати оголошення аукціону); крок (мінімальний крок) аукціону для кожного із способів продажу; встановлена органами приватизації територіальних громад кількість кроків аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій; єдине посилання на веб-сторінку адміністратора, на якій є посилання на веб-сторінки операторів електронного майданчика, які мають право використовувати електронний майданчик і з якими адміністратор уклав відповідний договір (оператори зазначаються в алфавітному порядку).
Інформаційне повідомлення не повинно містити положень, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Врахувавши наведені вимоги законодавства та дослідивши зміст опублікованого органом приватизації (Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях) інформаційного повідомлення, суди попередніх інстанцій встановили, що до інформаційного повідомлення Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях про проведення продажу на аукціоні об`єкта малої приватизації - державного пакета акцій у кількості 2 883 281 штук, що становить 50% статутного капіталу ПАТ «Машинобудівне виробниче об`єднання «Оріон», яке є публічно доступним та знаходиться у відкритому доступі на сайті «Прозоро.Продажі», орган приватизації включив усі необхідні відомості для приватизації пакетів акцій акціонерного товариства, передбачені законодавством про приватизацію, що було чинним станом на момент здійснення у спірних правовідносинах публікації інформаційного повідомлення. Встановивши ці обставини, суди дійшли правильного висновку про те, що позивач не довів порушення встановленого законодавством порядку приватизації.
Верховний Суд зазначає про те, що суди попередніх інстанцій при формуванні цього висновку правильно застосували положення, закріплені в частині другій статті 2, частині третій статті 21 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна», пункті 24 Порядку № 432, чим спростовуються безпідставні твердження позивача у касаційній скарзі про неправильне застосування судами попередніх інстанцій цих норм матеріального права.
Позивач у касаційній скарзі посилається на те, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку про не доведення позивачем порушення встановленого законодавством порядку приватизації та зазначає, що суди формуванні цього висновку не врахували висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 03 березня 2020 року у справі № 910/2022/19.
Однак, суд касаційної інстанції не бере до уваги ці доводи скаржника, оскільки зазначені висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 03 березня 2020 року у справі № 910/2022/19, є нерелевантним для цієї справи, оскільки були зроблені у неподібних до цієї справи правовідносинах. Хоча у справі № 910/2022/19, як і у цій справі № 916/1015/23, що розглядається, предметом спору і було визнання недійсним результату електронного аукціону, однак, об`єктом продажу електронного аукціону у справі № 910/2022/19 був єдиний майновий комплекс державного підприємства, а не державний пакет акцій акціонерного товариства. З огляду на викладене предметом дослідження у справі № 910/2022/19 були обставини достовірності внесених до інформаційного повідомлення відомостей, що стосуються іншого, ніж у цій справі № 916/1015/23, об`єкта приватизації.
Крім того, позивач у касаційній скарзі також посилається на те, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку про відсутність підстав для повернення позивачу гарантійного внеску, та при формуванні цього висновку неправильно застосували частину першу статті 1212 Цивільного кодексу України, не врахували висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 13 травня 2021 року у справі № 910/6360/20.
Однак, Верховний Суд вважає ці доводи скаржника необґрунтованими з огляду на таке.
Відповідно до пункту 10 частини першої статі 1 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» гарантійний внесок - сума коштів, що становить визначену у відсотках частину стартової ціни об`єкта приватизації, яка вноситься потенційним покупцем об`єкта приватизації для забезпечення виконання його зобов`язання щодо участі в аукціоні у вигляді грошових коштів або банківської гарантії.
Відповідно до пункту 104 Порядку № 432 особи, які мають намір взяти участь в електронному аукціоні, сплачують реєстраційний та гарантійний внески на рахунок оператора електронного майданчика, через який подається заява на участь в електронному аукціоні.
Згідно із частиною сьомою статті 15 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» після закінчення аукціону сплачений потенційними покупцями гарантійний внесок повертається потенційним покупцям, які не стали переможцями аукціону, у строк, що не перевищує 10 робочих днів із дня затвердження протоколу аукціону органом приватизації. У випадках, передбачених частиною дев`ятою статті 14 цього Закону, або у разі відмови переможця аукціону від підписання протоколу аукціону або від укладення договору купівлі-продажу, або у разі несплати ним ціни продажу об`єкта приватизації у строк, встановлений цим Законом, гарантійний внесок йому не повертається та підлягає перерахуванню до відповідного бюджету.
За змістом пункту 112 Порядку № 432 у разі невиконання переможцем електронного аукціону однієї з вимог, передбачених пунктами 64 (зокрема, щодо сплати ціни продажу об`єкта приватизації протягом 20 робочих днів з дня, що настає за днем формування протоколу про результати електронного аукціону), 95 цього Порядку, а також у випадках, передбачених пунктом 67 або 96 цього Порядку, сплачені гарантійний та реєстраційний внески не повертаються такому переможцю та перераховуються оператором електронного майданчика, через якого надано найвищу цінову пропозицію, на казначейський рахунок, зазначений органом приватизації в інформаційному повідомленні, протягом п`яти робочих днів з дня настання подій, визначених пунктом 67 або 96 цього Порядку.
Верховний Суд у постанові від 13 травня 2021 року у справі № 910/6360/20 сформував висновок щодо застосування частиною сьомою статті 15 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна», згідно з яким сплачений потенційним покупцем аукціону гарантійний внесок за своє суттю є платежем, який має на меті стимулювання переможця аукціону до належного виконання своїх зобов`язань з повного розрахунку за відповідне майно та укладення договору його купівлі-продажу. Такий внесок повертається лише тим потенційним покупцям, які не стали переможцями аукціону, тоді як у разі реалізації переможцем аукціону права на відмову від підписання протоколу аукціону або відмови переможця аукціону від укладення договору купівлі-продажу правовим наслідок цих дій є неповернення відповідного внеску та перерахування його до відповідного бюджету. Якщо переможець аукціону придбав об`єкт приватизації та підписав договір купівлі-продажу - сплачений ним гарантійний внесок зараховується під час розрахунку за придбаний об`єкт.
Як вбачається зі змісту оскаржуваних судових рішень у цій справі суди попередніх інстанцій при вирішенні спору у справі відповідно до частини четвертої статті 236 Господарського процесуального кодексу України врахували цей висновок Верховного Суду, чим спростовуються твердження скаржника про зворотне.
Врахувавши зазначені висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 13 травня 2021 року у справі № 910/6360/20, та встановивши те, що позивач у цій справі, як переможець електронного аукціону №SPE001-UA-20221214-61348, не сплатив ціну продажу об`єкта приватизації, дійшли правильного висновку про відсутність правових підстав для повернення йому гарантійного внеску в силу прямої вказівки закону - абзацу 2 частини сьомої статті 15 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна».
Верховний Суд зазначає про те, що цей висновок судів попередніх інстанцій зроблений з правильним застосуванням частини сьомої статті 15 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» та повністю узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 13 травня 2021 року у справі № 910/6360/20.
З огляду на викладене наведена скаржником підстава касаційного оскарження, передбачена пунктом 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, не отримала підтвердження під час касаційного провадження та є необґрунтованою, що виключає скасування оскаржуваних судових рішень у цій справі з цієї підстави.
Верховний Суд не бере до уваги інші доводи скаржника, зокрема щодо порушення судом першої інстанції строку розгляду справи, встановленого статтею 195 Господарського процесуального кодексу України, оскільки ці доводи не обґрунтовані належним чином з посиланням на підстави касаційного оскарження, передбачені пунктами 1 - 4 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, а отже знаходяться поза межами поставленого перед Верховним Судом питання у межах цієї справи.
8. Висновки за результатами розгляду касаційної скарги.
Відповідно до статті 309 Господарського процесуального кодексу України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті і законне рішення з одних лише формальних міркувань.
Матеріали справи свідчать про те, що суди попередніх інстанцій вирішили спір у справі з правильним застосуванням та з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а доводи позивача, наведені у касаційній скарзі, про неправильне застосування та порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права при ухваленні оскаржуваних рішення та постанови не знайшли свого підтвердження. Наведена скаржником підстава касаційного оскарження, передбачена пунктом 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, є необґрунтованою, з огляду на що Верховний Суд не вбачає підстав для зміни чи скасування оскаржуваних рішення Господарського суду Одеської області від 11 квітня 2024 року та постанови Південно-західного апеляційного господарського суду від 28 серпня 2024 року у цій справі.
9. Судові витрати.
Зважаючи на те, що Верховний Суд залишає касаційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді касаційної інстанції, покладаються на скаржника.
Керуючись статтями 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "РІСТЕНС ІНВЕСТ" залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Одеської області від 11 квітня 2024 року та постанови Південно-західного апеляційного господарського суду від 28 серпня 2024 року у справі № 916/1015/23 залишити без змін.
3. Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий О. Баранець
Судді С. Бакуліна
В. Студенець
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2024 |
Оприлюднено | 27.12.2024 |
Номер документу | 124069515 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Баранець О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні