Постанова
від 10.12.2008 по справі 12/258
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА

01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

10 грудня 2008 року 17:35 № 12/258

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:

головуючого - судді Цвірк уна Ю.І.,

при секретарі Саратовій О.В .,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом ОС ОБА_1 до Головного управлін ня Пенсійного фонду України в місті Києві, Київського міс ького центру по нарахуванню та здійсненню соціальних вип лат про бездіяльність щодо п ерерахунку пенсії,

встановив:

Позивач звернувся в Окр ужний адміністративний суд м іста Києва з позовами до відп овідачів про бездіяльність щ одо перерахунку пенсії.

В суді ОСОБА_1 позов підт римав і просив визнати проти правною відмову Головного уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в місті Києві від 10.10.2007 ро ку в дорахуванні йому щорічн ої допомоги як учаснику бойо вих дій, зобов' язати відпов ідачів дорахувати та виплати ти йому щорічну допомогу за 200 7, 2006, 2005 р.р. згідно із вимогами За кону України «Про статус вет еранів війни, гарантії їх соц іального захисту»в розмірах п' яти мінімальних пенсій з а віком, встановлених в кожно му році.

Представник Київського мі ського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних ви плат проти позову заперечила та просила суд відмовити в за доволенні позовних вимог. Зо крема, вказуючи на те, що позив ачу була проведена виплата д о 5 травня за 2005 - 2007 роки в квітн і поточних років, а тому для до рахування позивачу щорічної допомоги за 2005-2007 роки немає зак онних підстав. Крім того, напо лягла на відмові у позові у зв ' язку із пропущенням строкі в звернення до адміністратив ного суду. Подала до суду пис ьмові заперечення.

Представник Головного упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в місті Києві позов не в изнала з підстав зазначених представником Київського мі ського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних ви плат. Також наполягла на відм ові у зв' язку з пропущенням строку звернення до суду.

Суд, вислухавши учасників п роцесу та дослідивши письмов і докази по справі, вважає, що позов підлягає частковому за доволенню, виходячи з наступ ного.

Спірні правовідносини рег улюються Конституцією У країни, Законом України “Про статус ветеранів війни, гара нтії їх соціального захисту” від 22 жовтня 1993 року №3551-ХІІ (далі - Закон 3551), Рішеннями Консти туційного Суду України від 1 г рудня 2004 року № 20-рп/2004 та від 9 лип ня 2007 року № 6-рп/2007.

Позивач - ОСОБА_1 є війс ьковим пенсіонером та учасни ком бойових дій, що підтвердж ується посвідченням, виданим Мінським райвійськкоматом м іста Києва від 22.01.2000 р. серії Н ОМЕР_1 (копія відповідного п освідчення міститься в матер іалах справи).

Позивач заявляє позовні ви моги щодо виплати одноразово ї щорічної грошової допомоги за 2005-2007 роки.

Звідси, слід вважати, що у по зивача виникло право вимоги за даними позовними вимогами з 2005 року з моменту непогоджен ня із розміром відповідних в иплат або з неотриманням від повідних коштів.

З 01.09.2005р. набрав чинності Коде кс адміністративного судочи нства України.

Згідно із ч.1 ст.99 КАС України адміністративний позов може бути подано в межах строку зв ернення до адміністративног о суду, встановленого цим Код ексом або іншими законами.

У відповідності до ч.2 ст.99 КА С України для звернення до ад міністративного суду за захи стом прав, свобод та інтересі в особи встановлюється річни й строк, який, якщо не встановл ено інше, обчислюється з дня, к оли особа дізналася або пови нна була дізнатися про поруш ення своїх прав, свобод чи інт ересів.

Відповідно до ч.1 ст.100 КАС Укр аїни пропущення строку зверн ення до адміністративного су ду є підставою для відмови у з адоволенні адміністративно го позову за умови, якщо на цьо му наполягає одна із сторін.

У ч.3 ст.100 КАС України передба чено, що позовні заяви прийма ються до розгляду адміністра тивним судом незалежно від з акінчення строку звернення д о адміністративного суду.

Разом з тим, у п.14 постанови П ленуму Вищого адміністратив ного суду України «Про практ ику застосування адміністра тивними судами окремих полож ень Кодексу адміністративно го судочинства України під ч ас розгляду адміністративни х справ» передбачено, що за п равилами частини третьої ст атті 100 КАС України позовні заяви повинні прийматися до розгляду адміністративн им судом незалежно від закін чення строку звернення до а дміністративного суду. Прип ис частини другої цієї статт і щодо розгляду і вирішення с прави у разі визнання судом п ричини пропуску строку звер нення до суду поважною стосу ється саме прийняття судом п останови за результатами роз гляду справи, тобто відпові дно до встановлених обстави н та норм матеріального пр ава. У разі ж відсутності під став для визнання поважною п ричини пропуску строку звер нення до суду та встановле ння факту порушення права с уд відмовляє в його захисті с аме з підстав пропуску строк у. При цьому такий висновок с уду повинен міститися в пост анові, прийнятій за результа тами розгляду справи.

Згідно із ч.1 ст.11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здій снюються на засадах змагальн ості сторін та свободи в нада нні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх пе реконливості.

У ч.1 ст.71 КАС України закріпл ено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та зап еречення.

В силу положень закону пози вач мав право звернутись до с уду у встановлений строк, що о бчислюється з дня, коли йому с тало відомо або повинно було стати відомо про порушення п рав, свобод чи законних інтер есів.

Як встановлено, позивач зве рнувся із даним позовом до су ду в листопаді 2007 року.

Представники відповідачів наполягли на відмові у задов оленні адміністративного по зову, зокрема, у зв' язку з про пущенням строків звернення д о суду.

Позивач не довів в суді пова жності причин пропуску проце суального строку.

При цьому позовні вимоги що до стягнення щорічної допомо ги на оздоровлення за 2005, 2006 рок и не можуть бути задоволені, о скільки позивач отримував ко шти за 2005, 2006 роки, а рішенням Кон ституційного Суду України пр о соціальні гарантії громадя н від 9 липня 2007 року № 6-рп/2007 визн ано неконституційними поло ження щодо відповідних випла ти лише у Законі України “Про Державний бюджет України на 2007 рік”.

За таких обставин, суд дійшо в висновку про відмову у задо воленні позовних вимог стос овно стягнення недоплаченої одноразової щорічної допомо ги за 2005 рік та 2006 рік.

Згідно із положеннями ста тті 12 Закону України «Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в ре дакції від 9 липня 2007 року - щор ічно до 5 травня учасникам бой ових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п 'яти мінімальних пенсій за ві ком.

Разом з тим, згідно з частин ою 1 статті 17-1 Закону України «П ро статус ветеранів війни, га рантії їх соціального захист у»- щорічну виплату разової г рошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених стат тями 12 - 16 цього Закону, здійс нюють органи праці та соціал ьного захисту населення ч ерез відділення зв'язку або ч ерез установи банків (шляхом перерахування на особовий р ахунок отримувача) пенсіонер ам - за місцем отримання пенсі ї, а особам, які не є пенсіонер ами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утрим ання.

Тобто, як передбачено вищев казаним Законом, виплата щор ічної разової допомоги здійс нюється органами праці та со ціального захисту населення .

У відповідності до п.1. п.2 Пол оження про Київський міський центр по нарахуванню та здій сненню соціальних виплат, що затверджено розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 27.01.2007 року, К иївський міський центр по на рахуванню та здійсненню соці альних виплат (далі - Центр) є державною установою і підпо рядковується Головному упра влінню соціального захисту н аселення виконавчого органу Київської міської ради (Київ ської міської державної адмі ністрації). Центр у своїй діял ьності керується Конститу цією України та законами Ук раїни, актами Президента Укр аїни, Кабінету Міністрів Укр аїни, інших центральних та мі сцевих органів виконавчої вл ади та органів місцевого сам оврядування з питань реаліза ції програм соціального захи сту населення, а також цим Пол оженням.

У пункті 3 (пп. 3.1, 3.2, 3.3) зазначено го Положення передбачено, що Головним завданням Центру є : забезпечення реалізації державної політики у сфері с оціального захисту та обслуг овування населення, надання соціальної допомоги громадя нам, які потребують підтримк и з боку держави. Підготов ка документів на виплату всі х видів соціальної допомоги, житлових субсидій у готівко вій формі на придбання тверд ого і рідкого пічного палива та скрапленого газу, компенс аційних виплат інвалідам, ви плат громадянам, які постраж дали внаслідок чорнобильськ ої катастрофи, інших грошови х виплат (далі - соціальна до помога, інші грошові виплати ). Здійснення контролю за п равильністю призначення, пер ерахунку, нарахування і випл ати всіх видів соціальної до помоги, інших грошових випла т.

У пункті 4 (пп. 4.1, 4.2, 4.3, 4.9) вказано го Положення зазначено, що Ц ентр відповідно до покладени х на нього завдань: здійснює в хідний облік та контроль док ументів з питань призначення соціальної допомоги, інших г рошових виплат, які надходят ь від органів праці та соціал ьного захисту населення, під приємств, організацій та уст анов. Перевіряє правильні сть визначення органами прац і та соціального захисту нас елення права на призначення соціальної допомоги, інших в идів грошових виплат. Забе зпечує у тижневий термін офо рмлення документів на виплат у соціальної допомоги, інших грошових виплат та їх відпра вку районним органам праці т а соціального захисту населе ння відповідно до узгоджених графіків. Проводить перер ахунки грошової допомоги (в тому числі у зв' язку з інд ексацією), забезпечує своєча сну підготовку бухгалтерськ ої та статистичної звітності з використанням уніфіковани х програмних засобів.

Вказане свідчить, що Київсь кий міський центр по нарахув анню та здійсненню соціальни х виплат є суб' єктом владни х повноважень і здійснює вла дні управлінські функції, зо крема, щодо призначення, пере рахунку, нарахування і випла ти всіх видів соціальної доп омоги, інших грошових виплат .

Київським міським центром по нарахуванню та здійсненн ю соціальних виплат у 2007 р. пози вачу здійснена часткова випл ата щорічної разової грошово ї допомоги до 5 травня.

Зазначене обумовлено тим, щ о законами України про Держа вний бюджет України на відпо відний рік встановлювалися і нші, значно нижчі, ніж встанов лені Законом України “Про ст атус ветеранів війни гаранті ї їх соціального захисту”, ро зміри щорічної одноразової г рошової допомоги.

Згідно із статтею 1 Консти туції України Україна є сув еренна і незалежна, демократ ична, соціальна, правова держ ава.

Відповідно до статті 22 Кон ституції України конститу ційні права і свободи гарант уються і не можуть бути скасо вані.

Таким чином, дії відповідач а суперечать нормам Консти туції України про визнання України соціальною державою . При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних з аконів не допускається звуже ння змісту та обсягу існуючи х прав і свобод.

Крім того, судом враховано р ішення Конституційного Суду України про соціальні гаран тії громадян від 9 липня 2007 року № 6-рп/2007 (далі - Рішення). В ріше нні, зокрема, зазначено, що ста ття 29 Закону України “Про Держ авний бюджет України на 2007 рік ”, якою встановлювалася щорі чна разова грошова допомога, зокрема, учасникам бойових д ій в розмірі 280 грн. 00 коп., не від повідає Конституції Укр аїни, тобто є неконституційн ою. В пункті 5 Рішення Конститу ційний Суд України додатково зазначив, що його рішення має преюдиціальне значення, тоб то є таким, що не потребує дока зів при прийняті рішень для с удів загальної юрисдикції пр и розгляді ними позовів у зв' язку, що визнанні неконститу ційними.

Крім того, відповідно до ста тті 2 Закону України «Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»прав а та пільги для ветеранів вій ни і членів їх сімей, встановл ені раніше законодавством Ук раїни і законодавством колиш нього Союзу РСР, не можуть бут и скасовані без їх рівноцінн ої заміни. Нормативні акти ор ганів державної влади і орга нів місцевого самоврядуванн я, які обмежують права і пільг и ветеранів війни, передбаче ні цим Законом, є недійсними.

Правовідносини, що виникаю ть в процесі реалізації прав а на отримання щорічної разо вої грошової допомоги будуют ься на принципі юридичної ви значеності. Зазначений принц ип не дозволяє державі посил атися на відсутність певного нормативного акта, який визн ачає механізм реалізації пра в та свобод громадян, закріпл ених у конституційних та інш их актах.

Як свідчить позиція Суду ЄС у справі Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office) п ринцип юридичної визначенос ті означає, що зацікавлені ос оби повинні мати змогу покла датися на зобов' язання, взя ті державою, навіть якщо такі зобов' язання містяться у з аконодавчому акті, який зага лом не має автоматичної прям ої дії. Така дія зазначеного п ринципу пов' язана з іншим п ринципом - відповідальност і держави, який полягає у тому , що держава не може посилатис я на власне порушення зобов' язань для запобігання відпов ідальності.

При цьому, якщо держава чи о рган публічної влади схвалил и певну концепцію, в даному ви падку це надання учасникам б ойових дій певних гарантій, а саме забезпечення їх щорічн ою разовою грошовою допомого ю, така держава чи орган вважа тимуться такими, що діють про типравно, якщо вони відступл ять від такої політики чи пов едінки, зокрема, щодо фізични х осіб без завчасного повідо млення про зміни в такій полі тиці чи поведінці, оскільки с хвалення такої політики чи п оведінки дало підстави для в иникнення обґрунтованих спо дівань у фізичних осіб стосо вно додержання державою чи о рганом публічної влади такої політики чи поведінки.

Згідно із положеннями стат ті 12 Європейської соціальної хартії від 3 травня 1996 року, яка ратифікована Законом Україн и № 137-V від 14 вересня 2006 року метою забезпечення ефективного зд ійснення права на соціальне забезпечення Сторони зобов'я зуються: започаткувати систе му соціального забезпечення або підтримувати її функціо нування; підтримувати систем у соціального забезпечення н а задовільному рівні, принай мні на такому, який дорівнює р івню, необхідному для ратифі кації Європейського кодексу соціального забезпечення; д окладати зусиль для поступов ого піднесення системи соціа льного забезпечення на більш високий рівень; вживати захо дів шляхом укладання відпові дних двосторонніх і багатост оронніх угод або в інший спос іб і відповідно до умов, визна чених у таких угодах, для забе зпечення: рівності між їхнім и власними громадянами та гр омадянами інших Сторін у том у, що стосується прав на соціа льне забезпечення, включаючи збереження пільг, які надают ься законодавством про соціа льне забезпечення, незалежно від пересування захищених о сіб по територіях держав Сто рін; надання, збереження та по новлення прав на соціальне з абезпечення такими засобами , як сумарний залік періодів с трахування або роботи, що бул и здійснені за законодавство м кожної зі Сторін.

Відповідно до частини 2 стат ті 3 Конституції України - права і свободи людини та їх г арантії визначають зміст і с прямованість діяльності дер жави. Держава відповідає пер ед людиною за свою діяльніст ь. Утвердження і забезпеченн я прав і свобод людини є голов ним обов'язком держави.

Статтею 8 Конституції У країни передбачено, що в Укра їні визнається і діє принцип верховенства права. Консти туція України має найвищу ю ридичну силу. Закони та інші н ормативно-правові акти прийм аються на основі Конституц ії України і повинні відпов ідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої ді ї. Звернення до суду для захис ту конституційних прав і сво бод людини і громадянина без посередньо на підставі Кон ституції України гарантує ться.

Відповідно до статті 21 Кон ституції України усі люди є вільні і рівні у своїй гіднос ті та правах. Права і свободи л юдини є невідчужуваними та н епорушними.

Згідно із статтею 64 Консти туції України конституцій ні права і свободи людини і гр омадянина не можуть бути обм ежені, крім випадків, передба чених Конституцією Укра їни.

Відповідно до статті 19 Кон ституції України органи де ржавної влади та органи місц евого самоврядування, їх пос адові особи зобов' язані дія ти лише на підставі, в межах по вноважень та у спосіб, що пере дбачені Конституцією та законами України.

Надання списків Центру, для перерахування коштів на вип лату разової щорічної грошов ої допомоги до 5 травня, осіб, я кі перебувають на обліку в Го ловному управління Пенсійно го фонду України, врегульова не Постановами Кабінету Міні стрів України від 18.02.2004 року №177 т а від 12.03.2008 року №183.

Центр, як розпорядник кошті в нижчого рівня, здійснює пер ерахування коштів на виплату разової грошової допомоги з а 2005-2006 роки у сумі зазначеній у списках, наданих Київським м іським військовим комісаріа том та за 2007 рік на підставі спи сків ГУ ПФУ.

Відповідно до п.2 постанови Кабінету Міністрів України «Про розміри разової грошов ої допомоги, що виплачується в 2008 році відповідно до Законі в України "Про статус ветеран ів війни, гарантії їх соціаль ного захисту" та "Про жертви на цистських переслідувань" від 12.03.2008 року №183 подання до 20 берез ня 2008 р. місцевим органам праці та соціального захисту насе лення списків осіб, які мають право на одержання разової г рошової допомоги, забезпечую ть: Міністерство оборони, Мін істерство внутрішніх справ, Адміністрація Державної слу жби спеціального зв'язку та з ахисту інформації, Міністерс тво транспорту та зв'язку, Слу жба безпеки, Державна судова адміністрація, Міністерство з питань надзвичайних ситуа цій та у справах захисту насе лення від наслідків Чорнобил ьської катастрофи, Державний департамент з питань викона ння покарань, Управління дер жавної охорони, Державна под аткова адміністрація, Адміні страція Державної прикордон ної служби - щодо осіб, які не п еребувають на обліку в орган ах Пенсійного фонду України. Пенсійний фонд України - щодо осіб, які перебувають на облі ку в його органах.

Таким чином, Головне управл іння Пенсійного фонду Україн и в місті Києві має відношенн я до даного спору, оскільки вч иняє дії щодо подання відпов ідних списків місцевим орган ам праці та соціального захи сту населення.

За таких обставин, враховую чи завдання та повноваження відповідачів, суд дійшов вис новку, що для захисту права т а інтересу позивача слід зоб ов' язати Київський міський центр по нарахуванню та здій сненню соціальних виплат (Го ловного управління соціальн ого захисту населення Київсь кої міської державної адміні страції) та Головне управлін ня Пенсійного фонду України в місті Києві вчинити дії щод о здійснення перерахунку та виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня за 2007 рік згідно із Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»як учас нику бойових дій у розмірі 5 мі німальних пенсій за віком.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, си стемного аналізу положень чи нного законодавства України та матеріалів справи, суд дій шов висновку, що викладені в п озовних заявах доводи позива ча є частково обґрунтованими та відповідно такими, що під лягають задоволенню частков о, оскільки на час здійснення відповідних одноразових вип лат позивачу відповідачі кер увались нормами законодавст ва, які були чинними та не були визнані неконституційними, а тому дії чи бездіяльність в ідповідачів не можуть бути в изнані протиправними.

На основі встановленого, ке руючись ст.ст. 86, 99, 100, 159-163 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, суд

постановив:

Позов ОСОБА_1 задово льнити частково.

Зобов' язати Головне упра вління Пенсійного фонду Укра їни в місті Києві та Київськи й міський центр по нарахуван ню та здійсненню соціальних виплат (Головного управління соціального захисту населен ня Київської міської державн ої адміністрації) вчинити ді ї щодо здійснення перерахун ку та виплати ОСОБА_1 щорі чної разової грошової допомо ги до 5-го травня за 2007 рік згідн о із Законом України «Про ста тус ветеранів війни, гаранті ї їх соціального захисту»як учаснику бойових дій у розмі рі 5 мінімальних пенсій за вік ом.

В задоволенні інших позовн их вимог - відмовити.

Строк і порядок набрання с удовим рішенням законної сил и встановлені у статті 254 Коде ксу адміністративного судоч инства України, якщо інше не в становлено цим Кодексом.

Заява про апеляційне оск арження постанови суду першо ї інстанції подається протяг ом десяти днів з дня її прогол ошення, а в разі складення пос танови у повному обсязі відп овідно до статті 160 КАС Україн и - з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інста нції подається протягом двад цяти днів після подання заяв и про апеляційне оскарження. Заява і скарга подаються до а дміністративного суду апеля ційної інстанції у порядку, щ о передбачені статтею 186 Кодек су адміністративного судочи нства України.

Суддя Цвіркун Ю.І

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення10.12.2008
Оприлюднено26.11.2010
Номер документу12429814
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —12/258

Рішення від 17.02.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Ухвала від 02.02.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Ухвала від 20.12.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Ухвала від 29.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Ухвала від 30.09.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Прокопенко Л.В.

Ухвала від 26.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Прокопенко Л.В.

Постанова від 10.12.2008

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Цвіркун Ю.І

Ухвала від 23.12.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 26.05.2010

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сергейчук О.А.

Ухвала від 24.05.2010

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сергейчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні