ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 січня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/34884/23Головуючий в 1 інстанції: Марин П.П.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду
у складі: головуючої судді Шевчук О.А.,
суддів: Бойка А.В., Федусика А.Г.
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2024 року у справі за позовною заявою Державної установи "Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України" до Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Кіровоградській області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Міністерства охорони здоров`я України та на стороні відповідачів - Товариств з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕПЛОПОСТАЧ про визнання дій протиправними та зобов`язати вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИЛА:
В грудні 2023 року позивач звернувся до суду з позовною заявою до відповідачів, в якій просив визнати протиправними дії Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Кіровоградській області щодо реєстрації спірних фінансових зобов`язань в реєстрі бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників бюджетних коштів Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України», зареєстровані у періоді з 01 березня по 1 серпня 2022 року по КЕКВ 2270, в сумі 91614,25 грн., які виникли у зв`язку з виконанням договорів № 1/2022, 462, 703, 1020/2022, 27-22, 6 та 16/22, укладеними між Державною установою «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» та ТОВ «Спецтеплопостач» (ЄДРПОУ 40652151), КП «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ 32503478), КП «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ 32503478), КП «Міський водоканал» (ЄДРПОУ - 32218122), КП «НК Екосервіс» (ЄДРПОУ 37171330), КП «Водне господарство» СМР (ЄДРПОУ - 32503441), КВУ «Каховський водоканал» (ЄДРПОУ 19236260), відповідно, у зв`язку з безпідставністю їх реєстрації та без врахування діючих законодавчих обмежень;
- визнати протиправними дії Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області щодо відмови у знятті спірних фінансових зобов`язань з реєстру бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників бюджетних коштів Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України», зареєстровані у період з 01 березня по 1 серпня 2022 року по КЕКВ 2270, в сумі 91614,25 грн., які виникли у зв`язку з виконанням договорів № 1/2022, 462, 703, 1020/2022, 27 - 22, 6 та 16/22, укладеними між Державною установою «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» та ТОВ «Спеоцтеплопостач» (ЄДРПОУ 40652151), КП «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ 32503478), КП «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ 32503478), КП «Міський водоканал» (ЄДРПОУ 32218122), КП «НК Екосервіс» (ЄДРПОУ 37171330), КП «Водне господарство» СМР (ЄДРПОУ 32503441), КВУ «Каховський водоканал» (ЄДРПОУ 19236260), відповідно, у зв`язку з безпідставністю їх реєстрації та без врахування діючих законодавчих обмежень;
- зобов`язати Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області зняти фінансові зобов`язання з реєстру бюджетних фінансових зобов`язань розпорядника бюджетних коштів Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України», безпідставно зареєстровані у періоді з 01 березня по 1 серпня 2022 року по КЕКВ 2270, на загальну суму 91614,25 грн. в системі програмно-технічного комплексу Клієнт Казначейства - Казначейство, які виникли у зв`язку з виконанням договорів № 1/2022, 462, 703,1020/2022, 27-22, 6 та 16/22, укладеними між Державною установою «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» та ТОВ «Спеоцтеплопостач» (ЄДРПОУ 40652151), КП «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ 32503478), КП «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ 32503478), КП «Міський водоканал» (ЄДРПОУ 32218122), КП «НК Екосервіс» (ЄДРПОУ 37171330), КП «Водне господарство» СМР (ЄДРПОУ 32503441), КВУ «Каховський водоканал» (ЄДРПОУ 19236260), відповідно, у зв`язку з реєстрацією їх без урахування діючих законодавчих обмежень;
- зобов`язати Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області зняти з реєстрації в системі програмно-технічного комплексу Клієнт Казначейства - Казначейство, прострочену кредиторську заборгованість Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» по КПКВК 2301040 за рахунок коштів спеціального фонду на загальну суму 91614,25 грн., в тому числі в розрізі КЕКВ: 2271 «Пара, гаряча вода та пов`язана продукція» на суму 86833,82 грн.; 2272 «Оплата водопостачання та водовідведення» на суму 3989,12 грн.; 2275 «Оплата інших енергоносіїв та інших комунальних послуг» на суму 791,31 грн.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачі, реєструючи бюджетні фінансові зобов`язання, кожного в відповідний період, позивача на суму 91614,25 грн., належним чином не перевірили та не врахували їх відповідність нормам чинного законодавства України та здійснив реєстрацію їх лише за загальними підставами, не врахувавши конкретної інформації щодо стану справ на конкретний період час. Контролюючим органом не враховано конкретних вимог щодо необхідності перевірки поданих на реєстрацію документів вимогам чинного законодавства України, на підтвердження правомірності їх формування та подання до реєстру. Лише після деокупації м. Херсона та зміни керівництва Центру, позивач неодноразово звертався до Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області щодо анулювання незаконної реєстрації спірних фінансових зобов`язань на суму 91614,25 грн., які виникли з бюджетних зобов`язань за договорами № 1/2022, 462, 703,1020/2022, 27-22, 6 та 16/22, але незважаючи на неправомірність проведених Відповідачами дій щодо реєстрації вказаних договорів, Головним управлінням Державної казначейської служби України у Херсонській області їх залишено без відповіді та останній відмовляється провести їх зняття, що слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2024 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Кіровоградській області щодо реєстрації спірних фінансових зобов`язань в реєстрі бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників бюджетних коштів Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України», зареєстровані у періоді з 01 березня по 1 серпня 2022 року по КЕКВ 2270, в сумі 91614,25 грн., які виникли у зв`язку з виконанням договорів № 1/2022, 462, 703, 1020/2022, 27-22, 6 та 16/22, укладеними між Державною установою «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» та ТОВ «Спеоцтеплопостач» (ЄДРПОУ 40652151), КП «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ 32503478), КП «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ 32503478), КП «Міський водоканал» (ЄДРПОУ - 32218122), КП «НК Екосервіс» (ЄДРПОУ 37171330), КП «Водне господарство» СМР (ЄДРПОУ - 32503441), КВУ «Каховський водоканал» (ЄДРПОУ 19236260), відповідно, у зв`язку з безпідставністю їх реєстрації та без врахування діючих законодавчих обмежень. Зобов`язано Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області зняти фінансові зобов`язання з реєстру бюджетних фінансових зобов`язань розпорядника бюджетних коштів Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України», зареєстровані у періоді з 01 березня по 1 серпня 2022 року по КЕКВ 2270, на загальну суму 91614,25 грн. в системі програмно-технічного комплексу Клієнт Казначейства Казначейство, які виникли у зв`язку з виконанням договорів № 1/2022, 462, 703,1020/2022, 27-22, 6 та 16/22, укладеними між Державною установою «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» та ТОВ «Спеоцтеплопостач» (ЄДРПОУ 40652151), КП «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ 32503478), КП «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ 32503478), КП «Міський водоканал» (ЄДРПОУ 32218122), КП «НК Екосервіс» (ЄДРПОУ 37171330), КП «Водне господарство» СМР (ЄДРПОУ 32503441), КВУ «Каховський водоканал» (ЄДРПОУ 19236260), відповідно, у зв`язку з реєстрацією їх без урахування діючих законодавчих обмежень. Зобов`язано Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області зняти з реєстрації в системі програмно-технічного комплексу Клієнт Казначейства Казначейство, прострочену кредиторську заборгованість Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» по КПКВК 2301040 за рахунок коштів спеціального фонду на загальну суму 91614,25 грн., в тому числі в розрізі КЕКВ: 2271 «Пара, гаряча вода та пов`язана продукція» на суму 86833,82 грн.; 2272 «Оплата водопостачання та водовідведення» на суму 3989,12 грн.; 2275 «Оплата інших енергоносіїв та інших комунальних послуг» на суму 791,31 грн. В задоволенні іншої частини вимог відмовлено. Стягнуто з Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області за рахунок його бюджетних асигнувнь на користь Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» слід стягнути витрати зі сплати судового збору в розмірі 1342,00 грн.
Не погоджуючись з таким рішенням, відповідач надав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Доводами апеляційної скарги зазначено, що ст. 13 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» складається з абзаців та статей, а рішення винесене з посиланням на пункти; суд робить посилання на Наказ № 309, без зазначення ідентифікаційних даних нормативно- правового акту, а саме без зазначення назви, типу, номера та дати ухвалення. Апелянт зазначає, що судом першої інстанції не надано оцінку твердженням відповідача. Вказує, що наразі в Україні введений та діє воєнний стан, однак в умовах воєнного стану Кабінет Міністрів України не приймав відповідного рішення про поширення положень статті 13 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» на території, що були окуповані після 24.02.2022. Стосовно застосування судом першої інстанції абз. 1, 2 п. 2.14. глави 2 Наказу № 309 зазначає, що ці пункти не відносяться до спірних правовідносин. Апелянт зазначає, що строк розгляду справи № 420/34884/23 склав більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі; сума судового збору, яка сплачена позивачем, не підлягає поверненню за рахунок бюджетного асигнування іншого державного органу (відповідача у справі).
25 вересня 2024 року до суду через систему «Електронний суд» від представника Головного управління Державної казначейської служби України у Кіровоградській області надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому представник зазначає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню у повному обсязі.
08 жовтня 2024 року до суду через систему «Електронний суд» від представника позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому представник просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, рішення суду першої інстанції залишено без змін.
08 жовтня 2024 року до суду через систему «Електронний суд» від представника Міністерства охорони здоров`я України надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому представник просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Згідно з ч.1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: 1) відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю; 2) неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання; 3) подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Державна установа «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» (Позивач), зареєстроване 04.12.2012 року за юридичною адресою: Україна, Херсонська область, місто Херсон, вул. Професора Уварова, будинок 3, є санітарно-профілактичним закладом охорони здоров`я, що заснований на державній власності та належить до сфери управління Міністерства охорони здоров`я України (далі МОЗ). Основний виж діяльності: 86.90 Інша діяльність у сфері охорони здоров`я. Інші: 62.02 Консультування з питань інформації; 32.30 Організування конгресів і торговельних виставок; 84.11 Державне управління загального характеру.
До складу Центру на правах відокремлених структурних підрозділів без прав юридичних осіб входять наступні відділи та відділення: Бериславський районний відділ, Нововоронцовське відділення Бериславського районного відділу, Генічеський районний відділ, Каховський районний відділ, Каховське та Горностаївське відділення Каховського районного відділу, Скадовський районний відділ, Каланчацьке та Голопристанське відділення Скадовського районного відділу, Херсонський районний відділ, Білозерське та Олешківське відділення Херсонського районного відділу.
28.02.2018 року між Головним управлінням ДКСУ у Херсонській області та Державною установою «Херсонський обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров`я України» було укладено договір №90 про дистанційне розрахункове обслуговування з використанням програмно-технічного комплексу «Клієнт Казначейства - Казначейство». Предметом Договору є взаємодія та співпраця між органом Казначейства та Клієнтом в процесі здійснення розрахунково-касового обслуговування Клієнта шляхом дистанційного розрахункового обслуговування з використанням програмно-технічного комплексу «Клієнт Казначейства - Казначейство». Пунктом 2.2 договору №90 від 28.02.2018 року визначено, що Електронні документи, підписані за допомогою електронного цифрового підпису, розглядаються як такі, що мають юридичну силу на рівні з паперовими документами, які підписані відповідними посадовими особами та завірені печатками. Відповідно до п. 2.7 вказаного договору, доступ до системи дистанційного обслуговування клієнтів в рамках Договору надається виключно працівникам Клієнта. Відповідно до розділу 3 Договору визначені права сторін, а саме: відповідно до п. 3.1 органи Казначейства має право: 3.1.1. здійснювати контроль за дотриманням вимог експлуатації СДО на предмет відповідності положень Договору, Регламенту АЦСК ДКСУ та інструкції з експлуатації; 3.1.2. здійснювати повернення без виконання електронних документів, що за змістом не відповідають вимогам чинного законодавства; 3.1.3. вимагати від Клієнта усунення порушень вимог Договору та Регламенту АЦСК ДКСУ; 3.1.4 вимагати в окремих випадках від Клієнта підтвердження електронного документа на паперовому носії, засвідченого двома підписами уповноважених осіб та печаткою Клієнта; 3.1.5 запроваджувати нові програмно-технічні засоби для вдосконалення роботи СДО; 3.1.6. припинити дистанційне обслуговування у випадках систематичного порушення вимог Договору, Регламенту АЦСК ДКСУ та інструкції з експлуатації на підставі раніше наданих Клієнтом письмових зауважень.
Відповідно до розділу 4 вказаного Договору орган Казначейства зобов`язується, зокрема не проводити списання коштів з рахунків Клієнта у випадках порушень інших вимог нормативно-правових актах.
У пункті 5.1 договору №90 від 28.02.2018 року зазначено, що для підключення Клієнта до системи дистанційного обслуговування (СДО) необхідно: 5.1.1 згенерувати ключі для відповідальних осіб Клієнта в АЦСК ДКСУ відповідно до Регламенту АЦСК ДКСУ; 5.1.2 отримати в органі Казначейства ключі та сертифікати для програмного комплексу криптографічного захисту інформації.
З метою забезпечення виконання завдань, покладених на ДУ «Херсонський ОЦКПХ МХЗ» та його відокремлені структурні підрозділи, позивачем укладені договори (взяті бюджетні зобов`язання) про закупівлю послуг з теплопостачання, водопостачання та водовідведення, надання інших комунальних послуг його відокремленим структурним підрозділам за адресами розташування приміщень, в яких розміщувались працівники в тому числі Каховського, Скадовського районних відділів та Новокаховського відділення Центру.
На постачання комунальних послуг за адресами розміщення структурних підрозділів приміщень позивача в містах Скадовськ, Каховка та Нова Каховка, ДУ «Херсонський ОЦКПХ МХЗ» укладені наступні договори бюджетні зобов`язання з: Товариством з обмеженою відповідальністю «Спеоцтеплопостач» (далі ТОВ «Спеоцтеплопостач») (код ЄДРПОУ 40652151) Договір № 1/2022 від 08.02.2022р. «Про закупівлю теплової енергії для потреб опалення та гарячого водопостачання за державні кошти» та додаткову угоду № 1 до нього від 17.02.2022р. (далі Договір № 1/2022); Комунальним підприємством «Очисні споруди» Скадовської міської ради (ЄДРПОУ - 32503478) (далі КП «Очисні споруди» СМР) Договір № 462 від 24.01.2022р. «Про надання послуг з централізованого водовідведення» (далі - Договір № 462); КП «Очисні споруди» СМР Договір № 703 від 24.01.2022 р. «Про надання послуг з поводження з побутовими відходами» (далі Договір № 703); Комунальним підприємством «Міський водоканал» (ЄДРПОУ - 32218122) Договір № 1020/2022 від 26.01.2022 р. «Про закупівлю послуг водопостачання та водовідведення» (далі Договір № 1020/2022); Комунальним підприємством «НК Екосервіс» (ЄДРПОУ 37171330) Договір № 27-22 від 26.01.2022 р. «Про надання послуг з поводження з побутовими відходами» (далі Договір № 27-22); Комунальним підприємством «Водне господарство» Скадовської міської ради (ЄДРПОУ - 32503441) Договір № 6 від 23.02.2022р. «Про надання послуг з централізованого водопостачання» (далі Договір № 6); Комунальним виробничим управлінням «Каховський водоканал» (ЄДРПОУ - 19236260) Договір № 16/22 від 23.02.2022р. «Про відпуск води з комунального водопроводу і прийом стоків в комунальну каналізацію» (далі Договір № 16/22).
24.02.2022 розпочалась збройна агресія російської федерації проти України та по всій території України було введено воєнний стан відповідно до Указу Президента України №64/2022 від 24.02.2022 року.
Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами у період з 01.03. по 08.08.2022 року посадовими особами Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» були надіслані системою дистанційного обслуговування за підписом головного бухгалтера Фокіної Лариси Миколаївни бюджетні фінансові зобов`язання Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хворобам Міністерства охорони здоров`я України», та зареєстровані у період з 01.03. по 08.08.2022 року по КЕКВ 2270 в сумі 91 614, 25 грн., які виникли у зв`язку з виконанням договорів №1/2022, 462, 703, 1020/2022, 27-22, 6 та 16/22, укладеними між позивачем та ТОВ «Спеоцтеплопостач», КП «Очисні споруди» СМР, КП «Очисні споруди» СМР, КМ «Міський водоканал», КП «НК Екосервіс», КП «Водне господарство» СМР, КВУ «Каховський водоканал».
Доступ до системи дистанційного обслуговування Казначейством на той час мав ОСОБА_1 згідно наказу Міністерства охорони здоров`я України від 02.06.2021 року та наказу ДУ «Херсонський ОЦКПХ МОЗ» від 08.06.2021 року №122-ОС генеральний директор установи та Фокіна Л.М. головний бухгалтер установи.
Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 02.08.2022 року №34-о виконання обов`язків ОСОБА_1 покладено на генерального директора Державної установи «Миколаївський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» ОСОБА_2 .
Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 29.08.2022 року №36-о виконання обов`язків ОСОБА_1 покладено на генерального директора Державної установи «Кіровоградський обласний центр контролю профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» ОСОБА_3 .
З матеріалів справи вбачається, що Головне управління ДКСУ в Херсонській області, у зв`язку зі збройною агресією рф від 24.02.2022 року та окупацією міста Херсон та Херсонської області, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 року «Про введення воєнного стану в Україні» та наказу Державної казначейської служби України від 11.03.2022 року №69 «Про організацію роботи органів Казначейства Херсонської області», Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області припинило свої повноваження на окупованій частині Херсонської області з 11.03.2022 року та передало функції казначейського обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів до Головного управління Державної Казначейської служби України в Кіровоградській області.
Наказом Державної казначейської служби України від 07.07.2022 року №201 «Про відновлення роботи Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області» з 08.07.2022 року відновлено роботу ГУ ДКСУ у Херсонській області. Тобто ГУ ДКСУ у Херсонській області не здійснювало свої повноваження з 11.03.2022 року по 08.07.2022 рік, у вказаний період його повноваження здійснювало ГУДКСУ в Кіровоградській області.
07.09.2022 року генеральним директором Державної установи «Кіровоградський центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» Оперчук Н.І., листом №3423/1 повідомлено Головне управління Державної Казначейської служби України у Херсонській області про відсторонення ОСОБА_1 та відповідно доступ до системи дистанційного обслуговування ОСОБА_1 08.09.2022 року було скасовано.
Державна установа «Херсонській ОЦКПХ МОЗ» звернулись до Головного правління Державної казначейської служби України у Херсонській області з листом від 19.05.2023 року №2308 у якому останній зазначив, що станом на 19.05.2023 року у установи проводяться платежі лише по виплаті заробітної платі та комунальні послуги. Всі інші платежі установа не має можливості здійснювали у зв`язку з наявною кредиторською заборгованістю за 2022 рік, яку неможливо погасити кредиторами, які знаходяться на тимчасово окупованій території Херсонської області. На запит до МОЗ України надано копію Листа МОЗ України від 26.07.2022 року №12-06/16849/2-22 до Державної казначейської служби України щодо застосування до установи МОЗ України п. 20 Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою КМУ від 24.02.2022 року №590. Для забезпечення санітарно-епідеміологічного благополуччя на де окупованій території Херсонської області, позивач у вказаному листі просив дозволити Позивачу здійснювати платежі по незахищеним статтям маючи кредиторську заборгованість по енергоносіям, як організації, що задіяна у заходах правового режиму воєнного стану.
ГУ ДКСУ у Херсонській області було надано відповідь від 31.05.2023 року №07-01-24/6-08/1892, у якому останній зазначив, що з метою дотримання вимог Розпорядження КМУ від 24.02.2022 року №181-р, просить надати перелік заходів правового режиму воєнного стану, у разі прийняття відповідного рішення, до яких залучено ДУ «Херсонський ОЦКПХ МОЗ» для забезпечення використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання програм «Громадянське здоров`я та заходи боротьби з епідеміями», затвердженою постановою КМУ від 27.11.2019 року №1121.
Позивач листом від 25.04.2023 року №165 звернувся до відповідача (ГУДКСУ у Херсонській області) у якому зазначив, що ДУ «Херсонський ОЦКХП МОЗ» погашено заборгованість 2022 року по комунальним платежам кредиторам, які знаходяться на не окупованій території України в розмірі 2527110, 85 грн., з них 894472, 82 грн. по загальному фонду та 1632638, 03 грн. по спеціальному фонду. Станом на 24.04.2023 року обліковується кредиторська заборгованість по загальному та спеціальному фондах державного бюджету по КПКВК 2301040 в розмірі 207006, 11 грн., з них 91 614, 25 грн. за комунальні послуги по кредиторам, які знаходяться на тимчасово окупованій території Херсонської області, згідно Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затверджених наказом Міністерства з питань інтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року №309. Також позивач зазначив, що має гостру потребу в придбанні паливно-мастильних матеріалів, запчастин до транспортних засобів, проведенні робіт з дрібного ремонту будівель для забезпечення роботи закладів, поживних середовищ та інших витратних матеріалів для забезпечення санітарно-гігієнічного благополуччя населення де окупованої території Херсонської області. У зв`язку з цим, позивач просив надати роз`яснення щодо подальших дій, які необхідно вжити ДУ «Херсонський ОЦУХП МОЗ» для розблокування рахунків (списання безнадійної кредиторської заборгованості) та можливості здійснювати господарську діяльність в частині придбання необхідних товарів, робіт та послуг, оскільки на той час проводилися виплати виключно по захищеним статям видатків.
Відповідач листом від 26.05.2023 року №08-01-15/6-06/1848 повідомив позивачу, що механізм списання кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув, визначено в розділі IV «Бухгалтерський облік зобов`язань» Порядку бухгалтерського обліку окремих активів та зобов`язань бюджетних установ, затвердженого наказом МФУ від 02.04.2014 року №372. Кредиторська заборгованість строк позовної давності якої минув, прострочена кредиторська заборгованість, щодо якої кредитором втрачено право звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу (п.1.2 Порядку №372). Статтею 257 ЦКУ визначено, що загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки, який продовжується на строк дії в Україні воєнного, надзвичайного стану відповідно до п. 19 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» цього Кодексу, враховуючи зміни, внесені Законом України від 15.03.2022 року №2120-ІХ. Також в листі відповідач зазначив, що відповідно до п. 4 Положення про МФУ, затвердженого постановою КМУ від 20.08.2014 року №375, питання щодо аналізу обсягу кредиторської заборгованості, причини її виникнення та підготовку щодо її погашення відноситься до компетенції МФУ, а отже позивачу було запропоновано звернутися з цим питанням до головного розпорядника бюджетних коштів.
В подальшому установа звернулась до ГУ ДКСУ у Херсонській області з листами від 07.06.2023 року №234 та від 13.06.2023 року №241, в яких керуючись Законом «Про правовий режим воєнного стану» наказом МОЗ «Деякі питання забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення під час ліквідації наслідків збройної агресії російської федерації проти України» від 08.04.2023 року №597, Дорученням заступника Міністра головного санітарного лікаря України від 06.06.2023 року, листом МОЗ України від 24.02.2023 року №26-04/5359/2-22 просила дозволити ДУ «Херсонський ОЦКПХ МОЗ» здійснювати платежі щодо оплати видатків за КЕКВ 2210, 2240, 2250, 2800. На підтвердження залучення позивача до плану заходів визначених розпорядженням КМУ від 24.02.2022 року №181-р до листів додано: наказ МОЗ «Деякі питання забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення під час ліквідації наслідків збройної агресії російської федерації проти України» від 08.04.2023 року №597; Доручення заступника Міністра головного санітарного лікаря України від 06.06.2023 року, лист МОЗ України від 24.02.2023 року №26-04/5359/2-22 та лист МОЗ України від 13.06.2023 року №26-04/16071/2-23.
Листом від 17.07.2023 року №07-01-24/6-08/2496 відповідач повідомив, що розпорядженням №181-р затверджений план запровадження та забезпечення здійснення правового режиму воєнного стану в Україні, що містить в собі найменування заходів правового режиму воєнного стану, органів, що відповідальні за провадження заходу згідно із законом та органів, що залучаються до здійснення заходів. Відповідно до Плану заходів, МОЗ не визначено органом, що відповідальний за запровадження заходів згідно із законом. Крім цього відповідач листом від 17.07.2023 року №07-01-20-08/2495 виніс позивачу попередження про порушення бюджетного законодавства.
У подальшому позивач звернувся до відповідача з листом від 10.08.2023 року №05-8/152 в якому зазначив, що розглянувши періоди, умови, дотримання порядку та обґрунтованості відображення в обліку установи взятих зобов`язань за періоди по серпень 2022 року з оплати підприємствам постачальникам вартостей комунальних послуг на загальну суму 91 614, 25 грн. та відповідно наявність підстав для реєстрації зобов`язань в органах ДКС України, керівництва ДУ «Херсонський ОЦКПХ ОМЗ» прийшло до висновку про те, що вказані зобов`язання установою взяті з грубим порушенням діючого законодавства, що стало приводом для здійснення установою заходів, спрямованих на приведення цього питання у відповідність вимогам чинного бюджетного законодавства України. З метою з`ясування/підтвердження, відповідно до ч. 2 ст. 13 ЗУ 1207, правочинність дій стосовно взяття зобов`язань з оплати рахунків виставлених установі підприємствами постачальниками комунальних послуг в період з лютого по серпень 2022 року на загальну суму 91 614, 25 грн. керівництвом установи направленні запити на адреси Скадовської, Каховської та ОСОБА_4 міських військових адміністрацій, на території яких розташовані та здійснюють підприємницьку діяльність комунальні підприємства підприємства постачальники комунальних послуг, по розрахункам з якими в бухгалтерському обліку позивача обліковується прострочена кредиторська заборгованість на загальну суму 91 614, 25 грн. Згідно наданих інформацій КП «Міський водоканал», КП «Водне господарство» Скадовської міської ради, КВУ «Каховський водоканал», КП «Очисні споруди Скадовської міської ради та КП «НК «Екосервіс» у період з лютого 2022 року по теперішній час не перереєстровували місцезнаходженням, тобто свою податкову адресу на адресу, що знаходиться на території підконтрольній уряду України. Крім того, згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців України остання дата реєстрації ТОВ «Спецтеплопостач» 2016 рік, що безперечно свідчить про не забезпечення перереєстрації цього підприємства у період з лютого 2022 року по теперішній час місцезнаходженням на іншу податкову адресу, розташовану на території підконтрольній уряду Україні.
Крім того, інвентаризаційною комісією Центру за наслідками фактичного огляду справ відділу бухгалтерського обліку установи засвідчена відсутність регістрів бухгалтерського обліку та первинних документів, які могли би підтвердити та/або заперечити достовірність господарських операцій та відповідно реальність простроченої кредиторської заборгованості ДУ «Херсонський ОЦКПХ МОЗ», яка обліковується в органах ДКСУ станом на 01.01.2023 року по рахункам з постачальниками комунальних послуг на загальну суму 91 614, 25 грн.
За результатами інвентаризації рахунків та зобов`язань, фактичного огляду справ відділу бухгалтерського обліку установи, було прийнято рішення про списання в бухгалтерському обліку установи за бюджетною програмою КПКВК 2301040 «Громадянське здоров`я та заходи боротьби з епідеміями» по КЕКВ 2270 «Оплата комунальних послуг та енергоносіїв» нікчемної, простроченої, безнадійної кредиторської заборгованості на суму 91 614, 25 грн., яка виникла внаслідок безпідставного взяття зобов`язань по розрахункам з 6 підприємствами постачальниками енергоносіїв та інших комунальних послуг.
У зв`язку з чим позивач у вказаному листі на підставі наданих первинних документів бухгалтерського обліку просив відповідача (ГУДКСУ у Херсонській області) зняти з реєстрації в органах ДКСУ зобов`язання ДУ «Херсонський ОЦКПЗ МОХ» за бюджетною програмою КПКВК 2301040 по КЕКВ 2270 91 614, 25 грн.
В подальшому листом від 11.08.2023 року №05-6/168 позивач просив залишити без розгляду лист від 10.08.2023 року №05-8/152.
Листом від 19.10.2023 року №07-39/327 позивач звернувся до ГУ ДКСУ у Херсонській області з проханням здійснити перереєстрацію бюджетних фінансових зобов`язань, в частині дати виконання зобов`язань у встановлений термін та можливості перенесення строків виконання спірних зобов`язань (датою погашення 15.11.2023) для вирішення питання мирним шляхом у зв`язку з наявністю форс-мажорних обставин. Також просив відповідача повідомити у разі прийняття рішення про перереєстрацію бюджетних фінансових зобов`язань або відмови щодо перереєстрації в органах державного казначейства в терміни встановленні чинним законодавством України.
Листом від 13.11.2023 року №07-01-24/6-06/4226 відповідач повідомив останнього, що вказане питання буде розглянуто при поданні пакету документів відповідно до норм, визначених Порядком №309.
Не погоджуючись з вказаною відповіддю, вважаючи що відповідачі протиправно, в період перебування позивача та його контрагентів під окупацією, з 01 березня і до 11 листопада 2022 року, прийняли від позивача та здійснили реєстрацію бюджетних фінансових зобов`язань в системі програмнотехнічного комплексу «Клієнт казначейства-Казначейство» без врахування норм п. 2 ст. 13 Закону 1207 за бюджетними зобов`язаннями (правочинами), які виникли на окупованих, тимчасово не підконтрольних Україні територіях, тобто в порушення вимог чинного законодавства, що в свою чергу призвело до виникнення у позивача кредиторської заборгованості та в подальшому неможливості здійснювати господарської діяльності, оскільки проводяться платежі лише по виплаті заробітної плати та комунальних послугах, що в свою чергу і слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.
Приймаючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що обмеження щодо заборони здійснення господарської діяльності в періоді з 01 березня по 01 серпня 2022 року на тимчасово окупованій території, встановлені п. 2 ст. 13 Закону 1207, в повному обсязі застосовуються до Позивача та його контрагентів: ТОВ «Спеоцтеплопостач», КП «Очисні споруди» СМР, КП «Міський водоканал», КП «НК Екосервіс», КП «Водне господарство» СМР, КВУ «Каховський водоканал», з причини не зміни їхньої податкової адреси з тимчасово окупованої території на іншу територію підконтрольну Україні, що в свою чергу не спростовано відповідачами, а тому позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Враховуючи, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню, суд першої інстанції дійшов висновку, що у відповідності до ст. 139 КАС України, з Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області на користь позивача слід стягнути 1342,00 грн.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.
Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.
Відповідно до ч. 5 ст. 48 Бюджетного кодексу України Казначейство України здійснює реєстрацію та облік бюджетних зобов`язань розпорядників бюджетних коштів і відображає їх у звітності про виконання бюджету. При реєстрації та обліку бюджетних зобов`язань здійснюється перевірка відповідності напрямів витрачання бюджетних коштів бюджетному асигнуванню, паспорту бюджетної програми.
Відповідно до п. 11.1 Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.12.2012 року №1407 (далі - Порядок №1407), органи Казначейства здійснюють розрахунково-касове обслуговування розпорядників бюджетних коштів шляхом проведення платежів з реєстраційних, спеціальних реєстраційних рахунків розпорядників бюджетних коштів та рахунків одержувачів бюджетних коштів, відкритих в органах Казначейства, відповідно до кошторисів, планів асигнувань загального фонду державного бюджету (за винятком надання кредитів з державного бюджету), планів надання кредитів із загального фонду державного бюджету, планів спеціального фонду державного бюджету (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків) або планів використання бюджетних коштів та помісячних планів використання бюджетних коштів.
З метою забезпечення контролю за цільовим спрямуванням бюджетних коштів органи Казначейства в частині виконання державного бюджету за видатками здійснюють:
попередній контроль - на етапі реєстрації бюджетних зобов`язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів;
поточний контроль - у процесі оплати рахунків розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів.
Пунктом 11.2 Порядку №1407 визначено, що відповідно до встановлених повноважень Казначейство здійснює контроль за наявністю відповідних бюджетних асигнувань для взяття бюджетних зобов`язань та відповідністю взятих бюджетних зобов`язань певним бюджетним асигнуванням за їх економічними характеристиками, паспорту бюджетної програми. Відповідальність за взяті з порушенням бюджетного законодавства бюджетні зобов`язання та нецільове використання бюджетних коштів несуть розпорядники бюджетних коштів та одержувачі бюджетних коштів згідно із законом.
Наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 №309 затверджено Порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов`язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України (далі-Порядок №309).
Відповідно до п. 1.1, 1.2 Порядку №309 цей Порядок розроблено на виконання статей 43, 46, 48, 51, 112, 116-118 Бюджетного кодексу України та з метою забезпечення здійснення контролю органами Державної казначейської служби України (далі - орган Казначейства) при взятті бюджетних зобов`язань розпорядниками і одержувачами коштів державного та місцевих бюджетів, які перебувають на казначейському обслуговуванні, удосконалення механізмів використання бюджетних коштів та управління бюджетними коштами.
Орган Казначейства здійснює реєстрацію та облік бюджетних зобов`язань, бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників і одержувачів бюджетних коштів відповідно до Бюджетного кодексу України та з урахуванням вимог Закону України «Про міжнародні договори України», законодавства у сфері закупівель, інших актів законодавства України, що не суперечать бюджетному законодавству, та цього Порядку.
У процесі реєстрації та обліку бюджетних зобов`язань розпорядників і одержувачів коштів державного та місцевих бюджетів, які перебувають на казначейському обслуговуванні, відповідно до законодавства може застосовуватися система дистанційного обслуговування "Клієнт казначейства - Казначейство" (далі - система Казначейства) з використанням засобів криптографічного захисту інформації Державної казначейської служби України (далі - Казначейство).
У разі застосування системи Казначейства між розпорядниками бюджетних коштів (одержувачами бюджетних коштів) та органами Казначейства здійснюється обмін документами в електронній формі, в тому числі електронними документами.
Отже органи Казначейства здійснюють реєстрацію та облік бюджетних зобов`язань, бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників і одержувачів бюджетних коштів відповідно до Бюджетного кодексу України та з урахування з урахуванням вимог Закону України «Про міжнародні договори України», законодавства у сфері закупівель, інших актів законодавства України, що не суперечить бюджетному законодавству, та цьому Порядку.
Як вже було зазначено, 28.02.2018 року між Головним управлінням ДКСУ у Херсонській області та Державною установою «Херсонський обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров`я України» було укладено договір №90 про дистанційне розрахункове обслуговування з використанням програмно-технічного комплексу «Клієнт Казначейства - Казначейство». Предметом Договору є взаємодія та співпраця між органом Казначейства та Клієнтом в процесі здійснення розрахунково-касового обслуговування Клієнта шляхом дистанційного розрахункового обслуговування з використанням програмно-технічного комплексу «Клієнт Казначейства - Казначейство».
З метою забезпечення виконання завдань, покладених на ДУ «Херсонський ОЦКПХ МХЗ» та його відокремлені структурні підрозділи, Позивачем на початку 2022 року укладені договори (взяті бюджетні зобов`язання) про закупівлю послуг з теплопостачання, водопостачання та водовідведення, надання інших комунальних послуг його відокремленим структурним підрозділам.
24.02.2022 розпочалась збройна агресія російської федерації проти України та по всій території України було введено воєнний стан відповідно до Указу Президента України №64/2022 від 24.02.2022 року.
25.04.2022 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 року № 457 "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України» Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України було прийнято наказ №75, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 року за № 453/37789.
Вказаним наказом було затверджено Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року, відповідно до розділу VII якого Херсонська область: 1. Бериславський район:1) Бериславська міська територіальна громада; 2) Борозенська сільська територіальна громада; 3) Великоолександрівська селищна територіальна громада; 4) Високопільська селищна територіальна громада; 5) Калинівська селищна територіальна громада; 6) Кочубеївська сільська територіальна громада; 7) Милівська сільська територіальна громада; 8) Нововоронцовська селищна територіальна громада; 9) Новоолександрівська сільська територіальна громада; 10) Новорайська сільська територіальна громада; 11) Тягинська сільська територіальна громада. 2. Генічеський район: 1) Генічеська міська територіальна громада; 2) Іванівська селищна територіальна громада; 3) Нижньосірогозька селищна територіальна громада; 4) Новотроїцька селищна територіальна громада. 3. Каховський район: 1) Асканія-Нова селищна територіальна громада; 2) Великолепетиська селищна територіальна громада; 3) Верхньорогачицька селищна територіальна громада; 4) Горностаївська селищна територіальна громада; 5) Зеленопідська сільська територіальна громада; 6) Каховська міська територіальна громада; 7) Костянтинівська сільська територіальна громада; 8) Любимівська селищна територіальна громада; 9) Новокаховська міська територіальна громада; 10) Присиваська сільська територіальна громада; 11) Рубанівська сільська територіальна громада; 12) Тавричанська сільська територіальна громада; 13) Таврійська міська територіальна громада; 14) Хрестівська сільська територіальна громада; 15) Чаплинська селищна територіальна громада. 4. Скадовський район: 1) Бехтерська сільська територіальна громада; 2) Голопристанська міська територіальна громада; 3) Долматівська сільська територіальна громада; 4) Каланчацька селищна територіальна громада; 5) Лазурненська селищна територіальна громада; 6) Мирненська селищна територіальна громада; 7) Новомиколаївська сільська територіальна громада; 8) Скадовська міська територіальна громада; 9) Чулаківська сільська територіальна громада. 5. Херсонський район: 1) Білозерська селищна територіальна громада; 2) Великокопанівська сільська територіальна громада; 3) Виноградівська сільська територіальна громада; 4) Дар`ївська сільська територіальна громада; 5) Музиківська сільська територіальна громада; 6) Олешківська міська територіальна громада; 7) Станіславська сільська територіальна громада; 8) Херсонська міська територіальна громада; 9) Чорнобаївська сільська територіальна громада; 10) Ювілейна сільська територіальна громада.
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру в періоді з 01 березня по 01 вересня 2022 року позивач (ЄДРПОУ 38481146) не змінював свою податкову адресу.
Так само, жодне підприємство (контрагент) надавач комунальних послуг, а саме: ТОВ «Спеоцтеплопостач» (ЄДРПОУ - 40652151), КП «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ - 32503478), КП «Міський водоканал» (ЄДРПОУ - 32218122), КП «НК Екосервіс» (ЄДРПОУ 37171330), КП «Водне господарство» СМР (ЄДРПОУ - 32503441), КВУ «Каховський водоканал» (ЄДРПОУ - 19236260), з якими позивачем укладені договори на постачання у 2022 році комунальних послуг в містах Скадовськ, Каховка та Нова Каховка, протягом періоду реєстрації спірних фінансових бюджетних зобов`язань не змінювали свою податкову, що в свою чергу сторонами не заперечується.
Отже, в період з 01.03.2022 по 01.08.2022 років ДУ «Херсонський ОЦКПХ МОЗ України» та його контрагенти перебували під окупацією військ рф, та керівництвом позивача, які на той час виконували свої повноваження, у період окупації, було подано на реєстрацію бюджетні фінансові зобов`язання за допомогою програмнотехнічного комплексу «Клієнт казначейства-Казначейство», які в свою чергу відповідальні особи відповідачів кожним у відповідний період, ці зобов`язання зареєстровано в системі програмнотехнічного комплексу «Клієнт казначейства-Казначейство».
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» визначено, що тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Правовий статус тимчасово окупованої території, а також правовий режим на тимчасово окупованій території визначаються цим Законом, іншими законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, принципами та нормами міжнародного права. Тимчасова окупація Російською Федерацією територій України, визначених частиною першою статті 3 цього Закону, незалежно від її тривалості, є незаконною і не створює для Російської Федерації жодних територіальних прав. За державою Україна, територіальними громадами сіл, селищ, міст, розташованих на тимчасово окупованій території, органами державної влади, органами місцевого самоврядування та іншими суб`єктами публічного права зберігається право власності, інші речові права на майно, у тому числі на нерухоме майно, включаючи земельні ділянки, що знаходиться на тимчасово окупованій території.
Згідно з ч.1 ст. 13 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» положення цієї статті застосовуються до тимчасово окупованої території, передбаченої пунктами 1 і 2 частини першої статті 3 цього Закону, надр під територіями, зазначеними у пунктах 1 і 2 частини першої статті 3 цього Закону, і повітряного простору над цими територіями.
В умовах воєнного стану рішенням Кабінету Міністрів України положення цієї статті можуть бути поширені на тимчасово окуповані території, передбачені пунктом 3 частини першої статті 3 цього Закону, надра під територіями, зазначеними у пункті 3 частини першої статті 3 цього Закону, і повітряний простір над цими територіями.
Відповідно до ч.2 ст. 13 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» здійснення господарської діяльності юридичними особами, фізичними особами - підприємцями та фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України.
Правочин, стороною якого є суб`єкт господарювання, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія, є нікчемним. На такі правочини не поширюється дія положення абзацу другого частини другої статті 215 Цивільного кодексу України.
Згідно з ч. 9 ст.13 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» Ліцензії, надані суб`єктам господарювання до набрання чинності цим Законом (а для територій України, що були тимчасово окуповані Російською Федерацією після набрання чинності цим Законом - до тимчасової окупації цієї території України) відповідно до закону про ліцензування видів господарської діяльності, документи (включаючи сертифікати), видані відповідно до закону до 1 січня 2018 року, та документи про відповідність, надані відповідно до Закону України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності", документи дозвільного характеру, надані згідно із Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності":
а) вважаються недійсними на тимчасово окупованій території;
б) можуть використовуватися для проведення господарської (підприємницької) діяльності на іншій території України до закінчення строку їх дії, у випадку перереєстрації таких суб`єктів на іншій території України, у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову політику;
в) не можуть бути продовженими відповідно до законодавства України, крім випадків, коли до закінчення строку дії таких ліцензій (дозволів) здійснено деокупацію відповідної тимчасово окупованої території.
Тобто, вірним є висновок суду першої інстанції, що фактично на час реєстрації спірних фінансових зобов`язань у періоді з 01 березня по 1 серпня 2022 року по КЕКВ 2270, в сумі 91614,25 грн., які виникли у зв`язку з виконанням договорів № 1/2022, 462, 703,1020/2022, 27-22, 6 та 16/22, укладеними між позивачем та його контрагентами - постачальниками комунальних послуг, відповідачі Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області та Головне управління Державної казначейської служби України у Кіровоградській області, кожен у відповідний період, не перевіривши вказані спірні фінансові зобов`язання на відповідність їх нормативним актам України здійснили їх реєстрацію, хоча і позивач і його контрагенти на той час перебували під окупацією та на них розповсюджувалася положення ч. 2, ч. 9 ст. 13 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України».
На момент вчинення відповідачами дій по реєстрації спірних зобов`язань у відповідності до ч. 9 ст. 13 вказаного закону у контрагентів позивача постачальників комунальних послуг документи, які дозволять здійснювати господарську (підприємницьку) діяльність, у тому числі на постачання комунальних послуг (ліцензії, дозволи, сертифікати) вважаються недійсними на тимчасово окупованій території.
Пунктом 2.1 Наказу № 309 визначено, що розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов`язання в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами (планами використання бюджетних коштів), з урахуванням планів асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду бюджету, планів надання кредитів із загального фонду бюджету, планів спеціального фонду бюджету (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків), помісячних планів використання бюджетних коштів відповідно до статті 48 Бюджетного кодексу України.
За спеціальним фондом бюджету розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні фінансові зобов`язання виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (відкритих асигнувань (виділених коштів), залишків коштів на спеціальних реєстраційних рахунках розпорядників бюджетних коштів (в частині власних надходжень) та бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами (планами використання бюджетних коштів) з урахуванням планів спеціального фонду бюджету (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків), помісячних планів використання бюджетних коштів. За бюджетними програмами, які здійснюються із залученням державою кредитів (позик) від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій для реалізації інвестиційних проектів, термін дії яких завершується у поточному бюджетному періоді, розпорядники бюджетних коштів мають право брати відповідні бюджетні зобов`язання у четвертому кварталі поточного бюджетного періоду понад фактичні надходження таких кредитів (позик) за умови наявності письмової згоди кредитора на оплату цих зобов`язань протягом першого кварталу наступного бюджетного періоду.
Орган ДКСУ перевіряє документи згідно з вимогами законодавства у сфері закупівель шляхом перегляду документів, розміщених в електронній системі закупівель.
Обсяг бюджетних зобов`язань, узятих установою протягом бюджетного періоду, повинен забезпечити зменшення рівня заборгованості за бюджетними зобов`язаннями минулих періодів та недопущення виникнення заборгованості за бюджетними зобов`язаннями в поточному році.
Бюджетні зобов`язання та бюджетні фінансові зобов`язання розпорядників бюджетних коштів обліковуються органами Казначейства в бухгалтерському обліку виконання бюджетів та відображаються у звітності про виконання бюджетів.
Відповідно до п. 2.10 глави 2 Наказу № 309 встановлено, що органи Казначейства не реєструють: а) зобов`язання у разі: відсутності у розпорядника бюджетних коштів бюджетних асигнувань, встановлених кошторисом; відсутності документів, які підтверджують факт узяття бюджетного зобов`язання; відсутності затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми (крім випадків, у яких законодавством не передбачено його затвердження); невідповідності напрямів витрачання бюджетних коштів бюджетному асигнуванню, паспорту бюджетної програми; відсутності документів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до законодавства у сфері закупівель; недотримання розпорядниками бюджетних коштів бюджетних повноважень та обмежень, які вводяться законодавчими та іншими нормативно-правовими актами; недотримання вимог щодо оформлення поданих документів; б) фінансові зобов`язання у разі: відсутності відповідного бюджетного зобов`язання, відображеного у бухгалтерському обліку виконання державного та місцевих бюджетів; відсутності у розпорядника бюджетних коштів фактичних надходжень спеціального фонду; відсутності документів, які підтверджують факт узяття бюджетного фінансового зобов`язання; недотримання вимог щодо оформлення поданих документів; невідповідності фінансового зобов`язання відповідному бюджетному зобов`язанню, відображеному в бухгалтерському обліку виконання державного та місцевих бюджетів; недотримання розпорядниками бюджетних коштів бюджетних повноважень та обмежень, які вводяться законодавчими та іншими нормативно-правовими актами. У таких випадках органи Казначейства зобов`язання та/або фінансові зобов`язання не реєструють, а застосовують заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, визначені Бюджетним кодексом України.
Відповідно до вимог абз. 3 п. 3.6 глави 3 Наказу № 309, орган Казначейства не реєструє бюджетні зобов`язання та бюджетні фінансові зобов`язання в електронній формі у випадках, визначених п. 2.10 цього Порядку, та застосовує заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, визначені Бюджетним кодексом України.
Тобто, реєстрація відповідачами, кожним у відповідний період, бюджетних фінансових зобов`язань на суму 91614,25 грн. здійснена в той час, коли проведення розрахунків за вказаними зобов`язаннями заборонено законодавчо, фактично вказані зобов`язання не можуть буди погашені до моменту деокупації міст Скадовськ, Каховка та Нова Каховка та/або зміни місця реєстрації структурними підрозділами Позивача на будь-яку іншу підконтрольну територію України, як того вимагає чинне законодавство України.
З матеріалів справи вбачається, що після деокупації м. Херсона та зміни керівництва ДУ «Херсонський ОЦКПХ МОЗ», позивач неодноразово звертався до Головного управління ДКСУ у Херсонській області для вирішення питання щодо зняття зобов`язання з реєстрації в органах ДКСУ на суму 91614,25 грн., які виникли з бюджетних зобов`язань за договорами № 1/2022, 462, 703,1020/2022, 27-22, 6 та 16/22, однак Головне управління ДКСУ у Херсонській області відмовляється провести їх зняття.
Колегія суддів звертає увагу, що відповідно до договору №90 від 28.02.2018 року, укладеного між Головним управлінням ДКСУ у Херсонській області та Державною установою «Херсонський обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров`я України», визначено, серед іншого, що органи Казначейства має право: 3.1.2. здійснювати повернення без виконання електронних документів, що за змістом не відповідають вимогам чинного законодавства. Відповідно до розділу 4 вказаного Договору орган Казначейства зобов`язується, зокрема не проводити списання коштів з рахунків Клієнта у випадках порушень інших вимог нормативно-правових актах.
Тобто, вірним є висновок суду першої інстанції, що орган Казначейства, у відповідності до умов вказаного договору приймаючи рішення про реєстрацію спірних фінансових бюджетних зобов`язань, не здійснив повний аналіз поданих господарських операцій на предмет їх реальності, яка повинна була проведена не лише за поданими позивачем документами, а й на відповідність їх нормам чинного законодавства, підстави та порядок проведення якої визначено ст. 13 Закону 1207.
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що 2 серпня 2022 року керівника ОСОБА_1 , було відсторонено від виконання обов`язків генерального директора, в подальшому звільнено та 15.03.2023 року повідомлено у державній зраді, тобто діянні, умисно вчиненому громадянином України на шкоду суверенітету, територіальній цілісності та недоторканості, обороноздатності, державній, економічній та інформаційній безпеці України: перехід на бік ворога в період збройного конфлікту, надання іноземній державі, іноземній організації або їх представникам допомоги в проведенні підривної діяльності проти України, вчинене в умовах воєнного стану, тобто злочин, передбачений частиною 2 статті 111 Кримінального кодексу України.
Відповідачем при здійсненні реєстрації спірних фінансових зобов`язань не було взято до уваги, що позивач та його структурні підрозділи разом з його контрагентами постачальниками комунальних послуг перебували та тимчасово окупованій території та у відповідності до приписів ч. 2, ч. 9 ст. 13 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» правочин, стороною якого є суб`єкт господарювання, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія, є нікчемним. На такі правочини не поширюється дія положення абзацу другого частини другої статті 215 Цивільного кодексу України, крім того ліцензії, надані суб`єктам господарювання вважаються недійсними на тимчасово окупованій території.
Таким чином, обмеження щодо заборони здійснення господарської діяльності в періоді з 01 березня по 01 серпня 2022 року на тимчасово окупованій території, встановлені ч. 2 ст. 13 Закону 1207, в повному обсязі застосовуються до позивача та його контрагентів: ТОВ «Спеоцтеплопостач», КП «Очисні споруди» СМР, КП «Міський водоканал», КП «НК Екосервіс», КП «Водне господарство» СМР, КВУ «Каховський водоканал», з причини не зміни їхньої податкової адреси з тимчасово окупованої території на іншу територію підконтрольну Україні, що в свою чергу не спростовано відповідачами.
З огляду на вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги в частині визнання протиправними дій Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Кіровоградській області щодо реєстрації спірних фінансових зобов`язань в реєстрі бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників бюджетних коштів Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України», зареєстровані у періоді з 01 березня по 1 серпня 2022 року по КЕКВ 2270, в сумі 91614,25 грн підлягають задоволенню.
Стосовно позовної вимоги про визнання протиправними дій Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, щодо відмови у знятті спірних фінансових зобов`язань з реєстру бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників бюджетних коштів суд вірно відмовив у задоволенні вказаної позовної вимоги, оскільки як вбачається з матеріалів справи позивач листом від 10.08.2023 року №05-8/152 просив відповідача зняти з реєстрації в органах ДКСУ зобов`язання ДУ «Херсонський ОЦКПХ МОЗ» за бюджетною програмою КПКВК 2301040 по 2270- 91614, 25 грн., та листом від 11.08.2023 року №05-6/168 просив відповідача залишити без розгляду лист від 10.08.2023 року №05-8/152. В подальшому позивач просив здійснити перереєстрацію вказаних спірних фінансових бюджетних зобов`язань та листом від 13.11.2023 року відповідач вказав, що вказане питання буде розглянуто після подання пакету документів відповідно до Порядку №390.
Таким чином, позивач фактично не просив у своїх зверненнях до органу Казначейства зняти спірні фінансові зобов`язання з реєстру бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників бюджетних коштів та відповідно відповідач не приймав а ні рішення, а ні вчиняв протиправну дію щодо відмови у знятті вказаних спірних фінансових зобов`язань.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ГУ ДКСУ у Херсонській області зняти безпідставно зареєстровані спірні фінансові зобов`язання позивача, які виникли за договорами № 1/2022, 462, 703,1020/2022, 27-22, 6 та 16/22 в системі програмнотехнічного комплексу Клієнт Казначейства Казначейство, колегія суддів зазначає.
Відповідно до абз. 1, 2 п. 2.14. глави 2 Наказу №309, не оплачені в кінці бюджетного періоду бюджетні фінансові зобов`язання розпорядників бюджетних коштів, які були зареєстровані для здійснення попередньої оплати (виплати авансу), інші бюджетні фінансові зобов`язання, які не є кредиторською заборгованістю, бюджетні зобов`язання та бюджетні фінансові зобов`язання одержувачів бюджетних коштів знімаються з обліку органами Казначейства. Про зняті з обліку бюджетні зобов`язання та бюджетні фінансові зобов`язання органи Казначейства повідомляють розпорядників бюджетних коштів. Органи Казначейства здійснюють коригування даних бухгалтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетів у частині обліку бюджетних зобов`язань та бюджетних фінансових зобов`язань.
Таким чином, з метою відновлення порушених прав та інтересів позивача, враховуючи те, що судами визнано протиправними дії відповідачів щодо реєстрації спірних фінансових зобов`язань в реєстрі бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників бюджетних коштів Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України», зареєстрованих у періоді з 01 березня по 1 серпня 2022 року по КЕКВ 2270, в сумі 91614,25 грн., суд першої інстанції дійшов вірного висновку про зобов`язання Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області зняти фінансові зобов`язання з реєстру бюджетних фінансових зобов`язань розпорядника бюджетних коштів Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України», зареєстрованих у періоді з 01 березня по 1 серпня 2022 року по КЕКВ 2270, на загальну суму 91614,25 грн. в системі програмно-технічного комплексу Клієнт Казначейства Казначейство, які виникли у зв`язку з виконанням договорів № 1/2022, 462, 703,1020/2022, 27-22, 6 та 16/22, укладеними між Державною установою «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» та ТОВ «Спеоцтеплопостач» (ЄДРПОУ 40652151), КП «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ 32503478), КП «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ 32503478), КП «Міський водоканал» (ЄДРПОУ 32218122), КП «НК Екосервіс» (ЄДРПОУ 37171330), КП «Водне господарство» СМР (ЄДРПОУ 32503441), КВУ «Каховський водоканал» (ЄДРПОУ 19236260), відповідно, у зв`язку з реєстрацією їх без урахування діючих законодавчих обмежень та зобов`язати Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області зняти з реєстрації в системі програмно-технічного комплексу Клієнт Казначейства Казначейство, прострочену кредиторську заборгованість Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» по КПКВК 2301040 за рахунок коштів спеціального фонду на загальну суму 91614,25 грн., в тому числі в розрізі КЕКВ: 2271 «Пара, гаряча вода та пов`язана продукція» на суму 86833,82 грн.; 2272 «Оплата водопостачання та водовідведення» на суму 3989,12 грн.; 2275 «Оплата інших енергоносіїв та інших комунальних послуг» на суму 791,31 грн.
Доводи апелянта про те, що сума судового збору, яка сплачена позивачем, не підлягає поверненню за рахунок бюджетного асигнування іншого державного органу (відповідача у справі) є безпідставними, оскільки Державна установа "Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України" в даній справі не виступає в якості суб`єкта владних повноважень.
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Інші доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції і зводяться до переоцінки встановлених судом обставин справи.
На підставі вищевикладеного, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що рішення Одеського окружного адміністративного суду ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв`язку з чим підстав для його скасування не вбачається.
Відповідно до ч.1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2024 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає крім випадків, передбачених підпунктами а), б), в), г) пункту 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Головуюча суддя: О.А. Шевчук
Суддя: А.В. Бойко
Суддя: А.Г. Федусик
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2025 |
Оприлюднено | 23.01.2025 |
Номер документу | 124574298 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шевчук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні