Ухвала
від 05.03.2025 по справі 420/34884/23
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

про самовідвід колегії суддів

05 березня 2025 року

м. Київ

справа №420/34884/23

адміністративне провадження №К/990/6474/25

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Чиркіна С.М. та Шарапи В.М., перевіривши касаційну скаргу Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області

на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2024 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 січня 2025 року

у справі №420/34884/23

за позовом Державної установи "Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України"

до Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Кіровоградській області,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Міністерство охорони здоров`я України,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні на стороні відповідачів: Товариство з обмеженою відповідальністю "СПЕЦТЕПЛОПОСТАЧ"

про визнання дій протиправними та зобов`язати вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

На розгляд колегії суддів Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав передано касаційну скаргу Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2024 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 січня 2025 року у справі №420/34884/23 за позовом Державної установи "Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України" до Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Кіровоградській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Міністерство охорони здоров`я України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю "СПЕЦТЕПЛОПОСТАЧ" про визнання дій протиправними та зобов`язати вчинити певні дії.

За наслідками автоматизованого розподілу судової справи вказану скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Чиркіна С.М. та Шарапи В.М. про що складено протокол від 17 лютого 2025 року.

До початку розгляду справи по суті суддею-доповідачем Берназюком Я.О., суддями Чиркіним С.М. та Шарапою В.М. заявлено самовідводи, що обґрунтовані порушенням порядку визначення суддів для розгляду справи, встановленого статтею 31 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), а саме - без урахування спеціалізації.

Як вбачається з ухвалених у справі №420/34884/23 судових рішень, предметом розгляду у вказаній справі є позовні вимоги про:

- визнати протиправними дії Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Кіровоградській області щодо реєстрації спірних фінансових зобов`язань в реєстрі бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників бюджетних коштів Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України», зареєстровані у періоді з 01 березня по 01 серпня 2022 року по КЕКВ 2270, в сумі 91614,25 грн, які виникли у зв`язку з виконанням договорів №1/2022, №462, №703, №1020/2022, №27-22, №6 та №16/22, укладеними між Державною установою «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Спецтеплопостач» (ЄДРПОУ 40652151), Комунальним підприємством «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ 32503478), Комунальним підприємством «Очисні споруди» Скадовської міської ради (ЄДРПОУ 32503478), Комунальним підприємством «Міський водоканал» (ЄДРПОУ - 32218122), Комунальним підприємством «НК Екосервіс» (ЄДРПОУ 37171330), Комунальним підприємством «Водне господарство» Скадовської міської ради (ЄДРПОУ - 32503441), Комунальним виробничим управлінням «Каховський водоканал» (ЄДРПОУ 19236260), відповідно, у зв`язку з безпідставністю їх реєстрації та без врахування діючих законодавчих обмежень;

- визнати протиправними дії Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, щодо відмови у знятті спірних фінансових зобов`язань з реєстру бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників бюджетних коштів Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України», зареєстровані у період з 01 березня по 01 серпня 2022 року по КЕКВ 2270, в сумі 91614,25 грн, які виникли у зв`язку з виконанням договорів №1/2022, №462, №703, №1020/2022, №27-22, №6 та №16/22, укладеними між Державною установою «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Спецтеплопостач» (ЄДРПОУ 40652151), Комунальним підприємством «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ 32503478), Комунальним підприємством «Очисні споруди» Скадовської міської ради (ЄДРПОУ 32503478), Комунальним підприємством «Міський водоканал» (ЄДРПОУ - 32218122), Комунальним підприємством «НК Екосервіс» (ЄДРПОУ 37171330), Комунальним підприємством «Водне господарство» Скадовської міської ради (ЄДРПОУ - 32503441), Комунальним виробничим управлінням «Каховський водоканал» (ЄДРПОУ 19236260), відповідно, у зв`язку з безпідставністю їх реєстрації та без врахування діючих законодавчих обмежень;

- зобов`язати Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області зняти фінансові зобов`язання з реєстру бюджетних фінансових зобов`язань розпорядника бюджетних коштів Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України», безпідставно зареєстровані у періоді з 01 березня по 1 серпня 2022 року по КЕКВ 2270, на загальну суму 91614,25 грн в системі програмно-технічного комплексу Клієнт Казначейства - Казначейство, які виникли у зв`язку з виконанням договорів №1/2022, №462, №703, №1020/2022, №27-22, №6 та №16/22, укладеними між Державною установою «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Спецтеплопостач» (ЄДРПОУ 40652151), Комунальним підприємством «Очисні споруди» СМР (ЄДРПОУ 32503478), Комунальним підприємством «Очисні споруди» Скадовської міської ради (ЄДРПОУ 32503478), Комунальним підприємством «Міський водоканал» (ЄДРПОУ - 32218122), Комунальним підприємством «НК Екосервіс» (ЄДРПОУ 37171330), Комунальним підприємством «Водне господарство» Скадовської міської ради (ЄДРПОУ - 32503441), Комунальним виробничим управлінням «Каховський водоканал» (ЄДРПОУ 19236260), відповідно, у зв`язку з реєстрацією їх без урахування діючих законодавчих обмежень;

- зобов`язати Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області зняти з реєстрації в системі програмно-технічного комплексу Клієнт Казначейства - Казначейство, прострочену кредиторську заборгованість Державної установи «Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» по КПКВК 2301040 за рахунок коштів спеціального фонду на загальну суму 91614,25 грн, в тому числі в розрізі КЕКВ: 2271 «Пара, гаряча вода та пов`язана продукція» на суму 86833,82 грн; 2272 «Оплата водопостачання та водовідведення» на суму 3989,12 грн; 2275 «Оплата інших енергоносіїв та інших комунальних послуг» на суму 791,31 грн.

З огляду на вищезазначене, вказана справа, згідно із Загальним класифікатором спеціалізацій суддів та категорій справ, затвердженим наказом Державної судової адміністрації України від 21 грудня 2018 року №622 (далі - Класифікатор №662), повинна бути віднесена до категорії 108090000 розділу 108000000: Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо бюджетної системи та бюджетного процесу; державного боргу.

Так, за приписами пункту 5 частини першої статті 36 КАС України суддя не може брати участі в розгляді адміністративної справи і підлягає відводу (самовідводу) у разі порушення порядку визначення судді для розгляду справи, встановленого статтею 31 цього Кодексу.

Частинами 1-3 статті 125 Конституції України передбачено, що судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.

Відповідно до частини п`ятої статті 37 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" у Касаційному адміністративному суді обов`язково створюється окрема палата для розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян.

За змістом частини першої статті 31 КАС України визначення судді, а в разі колегіального розгляду, - судді-доповідача для розгляду конкретної справи здійснюється з урахуванням спеціалізації.

Рішенням зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 06 грудня 2017 року №5 було утворено судові палати Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, визначено спеціалізації суддів і судових палат, їх кількісний склад.

Рішенням зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 14 січня 2019 року №1 (далі - Рішення №1), зі змінами, внесеними рішенням зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 27 грудня 2019 року №33 "Про внесення змін до Спеціалізації суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді та судових палат Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду", визначено спеціалізацію суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді та судових палат Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у відповідності до Класифікатора №622.

Персональний склад судових палат Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду визначено рішенням зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року №14, зі змінами та доповненнями, що внесені рішенням зборів суддів Верховного Суду від 16 квітня 2020 року №6, відповідно до якого суддя-доповідач Берназюк Я.О., судді Чиркін С.М. та Шарапа В.М. входять до складу Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав.

Згідно з Рішенням №1 справи віднесені до категорії 108090000 розділу 108000000 Класифікатора №622, до якого відноситься судова справа №420/34884/23 за позовом Державної установи "Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України" до Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Кіровоградській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Міністерство охорони здоров`я України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю "СПЕЦТЕПЛОПОСТАЧ" про визнання дій протиправними та зобов`язати вчинити певні дії, віднесено до спеціалізації Судової палати з розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян.

Так, цією Палатою вже було здійснено розгляд справ з подібним предметом спору, такої ж категорії, зокрема у постанові від 23 квітня 2021 року у справі №823/635/18.

При прийнятті рішення про самовідвід, суд також враховує практику Європейського суду з прав людини, який виходить з того що "суд" розглядається як такий, що завжди має бути заснований на законних підставах, оскільки у протилежному випадку він не буде володіти легітимністю, що є необхідною ознакою для розгляду справ у демократичному суспільстві ("Lavents v. Latvia", №58442/00, пункт 81); фраза "заснований на законних підставах" означає не лише законні підстави для існування суду, а також відповідність суду специфічним правилам, що регламентують його діяльність ("Сокуренко і Стригун проти України", №29458/04 та №29465/04, пункт 24). "Закон" у значенні статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) включає не лише законодавство щодо заснування і компетенцію судових органів, а також будь-яке інше положення національного законодавства, яке в разі його порушення спричинило б незаконну участь одного чи більше суддів у розгляді справи ("DMD Group, a.s. v. Slovakia", №19334/03, пункт 59).

Метою розгляду однакової категорії справ у межах судів однієї палати є, серед іншого, забезпечення єдності судової практики.

Європейська комісія за демократію через право (Венеціанська комісія) у виходить з того, що принцип правової визначеності (legal certainty) має важливе значення для довіри до судової системи і верховенства права; правова визначеність також сприяє розвитку та економічного прогресу; необхідно, щоб суди, особливо вищі суди, створювали механізми для запобігання конфліктам та забезпечення узгодженості їхньої судової практики (Доповідь Венеціанської комісії №512/2009 "Про верховенство права", пункти 44-50).

Враховуючи викладене, зазначені положення законодавства, а також з метою забезпечення єдності судової практики у подібних спорах щодо визнання дій протиправними та зобов`язати вчинити певні дії, заяви суддів Берназюка Я.О., Чиркіна С.М. та Шарапи В.М. про самовідвід підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 31, 36, 39, 40 КАС України, Суд

УХВАЛИВ:

1. Задовольнити заяви суддів Берназюка Я.О., Чиркіна С.М. та Шарапи В.М. про самовідвід.

2. Відвести суддів Берназюка Я.О., Чиркіна С.М. та Шарапу В.М. від участі у розгляді касаційної скарги Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2024 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 січня 2025 року у справі №420/34884/23 за позовом Державної установи "Херсонський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України" до Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Кіровоградській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Міністерство охорони здоров`я України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю "СПЕЦТЕПЛОПОСТАЧ" про визнання дій протиправними та зобов`язати вчинити певні дії.

3. Передати матеріали адміністративної справи №420/34884/23 (провадження №К/990/6474/25) до Секретаріату Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду для визначення складу суду в установленому порядку.

4. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Я.О. Берназюк

Судді С.М. Чиркін

В.М. Шарапа

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення05.03.2025
Оприлюднено07.03.2025
Номер документу125656404
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/34884/23

Ухвала від 17.03.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 05.03.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 21.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Рішення від 01.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні