Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 січня 2025 року Справа№160/28066/24
Донецький окружний адміністративний суд колегією у складі трьох суддів: головуючого судді Христофорова А.Б., суддів Галатіної О.О., Кошкош О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Бюро економічної безпеки України, Міністерство економіки України, Міністерство внутрішніх справ України, Міністерство фінансів України про визнання протиправним, скасування розпорядження, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
До Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Бюро економічної безпеки України, Міністерство економіки України, Міністерство внутрішніх справ України, Міністерство фінансів України, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.10.2024 року №941-р Про затвердження складу комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки;
- визнати протиправною бездіяльність Кабінету Міністрів України в частині не розгляду заяви ОСОБА_1 від 18.09.2024 року Про включення до складу конкурсної комісії з відбору голови Бюро економічної безпеки України по суті;
- зобов`язати Кабінет Міністрів України розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.09.2024 року Про включення до складу конкурсної комісії з відбору голови Бюро економічної безпеки України по суті.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 19.09.2024 року на адресу відповідача ним подано заяву від 18.09.2024 року з проханням розглянути його кандидатуру під час відбору осіб, що визначаються Кабінетом Міністрів України відповідно до ст. 15 Закону України від 28.01.2021 № 1150 «Про Бюро економічної безпеки України».
09.10.2024 року позивачем отримано лист Управління з питань роботи із зверненням громадян Секретаріату Кабінету Міністрів України від 02.10.2024 року №Ж-17019/04-24/1, в якому зазначено, що рішення про визначення членів конкурсної комісії приймається Кабінетом Міністрів на відкритому засіданні. З метою формування конкурсної комісії на виконання п.2 розд. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України» на засіданні Кабінету Міністрів 5 липня 2024 року розглянуто відповідне питання та доручено (п.4 розд.6 протоколу №68):
МЗС разом із Секретаріатом подати Кабінету Міністрів перелік міжнародних та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років до дня завершення строку повноважень Директора БЕБ або до дня дострокового припинення його повноважень (звільнення) надав Україні міжнародну технічну допомогу у сфері запобігання і протидії корупції та у сфері реформування органів правопорядку;
Мін`юсту, Мінекономіки, МВС та Мінфіну подати перелік кандидатів для визначення Урядом членів конкурсної комісії.
Також, позивачем зазначено, що з даного листа йому незрозуміло, чи міститься у протоколі №68 інформація щодо розгляду заяв інших кандидатів, зокрема заяви позивача від 18.09.2024 року, та чи взагалі були винесені на розгляд обговорення питання щодо заяв інших кандидатів.
13.10.2024 року позивачу стало відомо про прийняте Кабінетом Міністрів України розпорядження від 04.10.2024 року №941-р «Про затвердження складу комісії проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки». Відповідно до ч.3 ст.15 Закону України №1150 затверджено склад комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки згідно з додатком.
Позивачем зазначено, що станом на день подання даного позову та враховуючи наявність затвердженого складу комісії, позивачем не отримано відмову з відповідним обґрунтуванням у затвердженні його кандидатури відповідно до поданої ним заяви від 18.09.2024 року.
У зв`язку з викладеним, позивач вважає, що Розпорядження від 04.10.2024 року №941-р є протиправним та таким що підлягає скасуванню.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, надав письмовий відзив на позовну заяву, відповідно до якого зазначив, що Законом України № 1150-IX визначений порядок призначення та звільнення Директора Бюро економічної безпеки України.
Відповідно до частини першої статті 15 Закону № 1150-IX директор Бюро економічної безпеки України призначається на посаду Кабінетом Міністрів України за поданням Прем`єр-міністра України за пропозицією комісії з проведення конкурсу.
Частиною другою статті 15 Закону визначено, що організацію та проведення конкурсу здійснює конкурсна комісія відповідно до цього Закону.
Згідно частини 3 статті 15 Закону № 1150-IX до складу конкурсної комісії входять:
- три особи, визначені Кабінетом Міністрів України;
- три особи, визначені Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років до дня завершення строку повноважень Директора Бюро економічної безпеки України або до дня дострокового припинення його повноважень (звільнення) надавали Україні міжнародну технічну допомогу у сфері запобігання і протидії корупції та/або у сфері реформування органів правопорядку.
Міністерство закордонних справ України визначає перелік таких міжнародних та іноземних організацій не пізніш як за три місяці до дня завершення строку повноважень Директора Бюро економічної безпеки України або протягом трьох робочих днів з дня дострокового припинення його повноважень (звільнення) у порядку, встановленому цим Законом № 1150-IX.
Зазначені міжнародні та іноземні організації погоджують пропозицію спільного списку кандидатів до складу конкурсної комісії у складі не менше трьох осіб.
Також, відповідач зазначив, що Законом № 1150-IX не передбачено подання громадянами України індивідуальних заяв з метою розгляду їх кандидатур на включення до складу конкурсної комісії з відбору Директора Бюро економічної безпеки. Тобто, Законом № 1150-IX визначено чітке коло суб`єктів, яким необхідно подати кандидатів на включення до складу конкурсної комісії з відбору Директора Бюро економічної безпеки України та відсутнє будь-яке посилання на збір заяв від громадян України, які мають намір бути обраними до складу такої комісії.
З метою формування конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки на засіданні Кабінету Міністрів України 05.07.2024 року розглянуто відповідне питання та доручено МЗС разом із Секретаріатом подати Кабінету Міністрів перелік міжнародних організацій та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років до дня завершення строку повноважень Директора БЕБ або до дня дострокового припинення його повноважень (звільнення) надавали України міжнародну технічну допомогу у сфері запобігання і протидії корупції та у сфері реформування органів правопорядку; Міністерству юстиції, Мінекономіки, МВС та Мінфіну подати перелік кандидатів для визначення Урядом членів конкурсної комісії.
Зазначено, що Розпорядження від 04.10.2024 № 941-р «Про затвердження складу комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки» прийнято Кабінетом Міністрів України з додержанням порядку та спосіб, передбаченими Законом № 1150-IX та Законом № 794-VII.
Позивач звернувся до Кабінету Міністрів України із заявою від 18.09.2024 «про включення до складу конкурсної комісії з відбору голови Бюро економічної безпеки України», але, Законом № 1150-IX не передбачено подання громадянами України індивідуальних заяв з метою розгляду їх кандидатур на включення до складу конкурсної комісії з відбору Директора Бюро економічної безпеки, тому заява Журавльова О.О. розглянута в рамках Закону України «Про звернення громадян» та надана вичерпна відповідь щодо кола суб`єктів, які мають право за законом на подання кандидатур до складу конкурсної комісії.
Відповідь надана листом від 02.10.2024 № Ж-17019/04-24/1 у встановлені Законом України «Про звернення громадян» строки, відповідно до якої питання щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України та доручення на подання кандидатів на включення до складу конкурсної комісії розглянуто ще 5 липня 2024, тобто до звернення позивача з відповідним наміром до Кабінету Міністрів України.
Від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Міністерства фінансів України до суду надійшли пояснення в яких зазначено, що згідно пункт 4 розділу 6 протоколу № 68 від 5 липня 2024 р. Засідання Кабінету Міністрів України, з метою формування комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора БЕБ на виконання пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України»:
Міністерству закордонних справ України разом із Секретаріатом Кабінету Міністрів подати у триденний строк Кабінету Міністрів перелік міжнародних та іноземних організацій з урахуванням вимог частини третьої статті 15 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України».
Міністерству юстиції України, Міністерству економіки України, Міністерству внутрішніх справ України та Міністерству фінансів України подати перелік кандидатів для визначення Урядом членів конкурсної комісії відповідно до вимог частини третьої статті 15 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України».
На виконання зазначеної норми, пунктом 6.4 протоколу № 68 засідання Кабінету Міністрів України від 05.07.2024 Мін`юсту, Мінекономіки, МВС та Мінфіну доручено подати перелік кандидатів для визначення Урядом України членів комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки України відповідно до вимог частини третьої статті 15 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України».
На виконання цього протоколу Мінфін надав кандидатуру Мацелик Тетяни Олександрівни доктора юридичних наук, професора кафедри фінансового та податкового права Державного податкового університету для участі у вищезазначеній комісії листом від 19.08.2024 № 26010-02-3/24258.
Також, зазначено, що Законом України «Про Бюро економічної безпеки України» не регламентовані норми щодо порядку відбору та подання центральними органами виконавчої влади кандидатів для визначення Урядом України членів комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки України.
Зокрема, Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.10.2024 № 941-р після подання, від визначених у рішенні Уряду профільних Міністерств, списків кандидатур у члени комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки України, на виконання статті 15 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України», Кабінетом Міністрів України затверджено склад комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки України.
Розпорядження Кабінету Міністрів України набирають чинності з моменту їх прийняття, якщо цими розпорядженнями не встановлено пізніший термін набрання ними чинності.
Таким чином вважає, що відповідач діяв згідно норм чинного законодавства України, в межах своїх повноважень та жодним чином не порушив права Позивача на участь у відборі до складу конкурсної комісії.
Від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Бюро економічної безпеки до суду надійшли пояснення в яких зазначено, що залучення БЕБ до даної справи у якості третьої особи є безпідставним, оскільки судове рішення в даній справі не може вплинути на права та обов`язки БЕБ, так як БЕБ не приймає участі ані у формуванні конкурсної комісії щодо обрання Директора БЕБ, ані у процедурі такого конкурсного відбору. Отже, визначений ухвалою про залучення БЕБ як третьої особи у даній справі зв`язок між процесом обрання Директора БЕБ та діяльності БЕБ в цілому як до такого обрання, так і після нього, є помилковим, оскільки не вбачається обставин чи підстав, які можуть прямо чи опосередковано вплинути на права чи інтереси БЕБ.
Також, до суду надійшло клопотання про виключення Бюро економічної безпеки зі складу учасників справи як третю особу, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, на підставі вказаних вище обставин.
Розглянувши клопотання, суд доходить висновку, що підстави для його задоволення відсутні, з урахуванням обставин, викладених в ухвалі суду від 24.12.2024 року.
Від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Міністерства економіки України до суду надійшли пояснення в яких зазначено, що з метою формування конкурсної комісії на виконання п. 2 р. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України» на засіданні Кабінету Міністрів України 05.07.2024 розглянуто відповідне питання та доручено (п. 4 р. 6 протоколу № 68):
МЗС разом із Секретаріатом подати Кабінету Міністрів перелік міжнародних та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років до дня завершення строку повноважень Директора БЕБ або до дня дострокового припинення його повноважень (звільнення) надають Україні міжнародну технічну допомогу у сфері запобігання і протидії корупції та у сфері реформування органів правопорядку;
Мінюсту, Мінекономіки, МВС та Мінфіну подати перелік кандидатів для визначення Урядом членів конкурсної комісії».
На виконання зазначеного доручення Мінекономіки листом від 04.10.2024 № 2442-06/72221-01 запропоновано Уряду включити до складу конкурсної комісії Гиляку Олега Сергійовича, заступника головного ученого секретаря - начальника управління стратегічного розвитку Національної академії правових наук України.
Позивач звернувся до Кабінету Міністрів України із заявою від 18.09.2024 «про включення до складу конкурсної комісії з відбору голови Бюро економічної безпеки України», але, як вже було зазначено раніше, Законом № 1150-IX не передбачено подання громадянами України індивідуальних заяв з метою розгляду їх кандидатур на включення до складу конкурсної комісії з відбору Директора Бюро економічної безпеки, тому заява ОСОБА_1 була розглянута в рамках Закону України «Про звернення громадян» та надана вичерпна відповідь щодо кола суб`єктів, які мають право за законом на подання кандидатур до складу конкурсної комісії.
Відповідь надана листом від 02.10.2024 № Ж-17019/04-24/1 у встановлені Законом України «Про звернення громадян» строки, відповідно до якої питання щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України та доручення на подання кандидатів на включення до складу конкурсної комісії розглянуто ще 05.07.2024, тобто до звернення позивача з відповідним наміром до Кабінету Міністрів України.
Таким чином, Міністерство економіки України, вважає, що Кабінет Міністрів України діяв відповідно до норм чинного законодавства та не порушував права позивача на отримання відповіді.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.10.2024 року відкрито спрощене позовне провадження без виклику (повідомлення) сторін.
29.10.2424 року на запит Дніпропетровського окружного адміністративного суду отримано відповідь з Єдиного державного демографічного реєстру №872897, з якої встановлено що ОСОБА_1 зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2024 року адміністративну справу №160/28066/24 за позовом ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України про визнання протиправним, скасування розпорядження, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії передано на розгляд до Донецького окружного адміністративного суду.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.11.2024 року зазначену справу передано на розгляд судді Донецького окружного адміністративного суду Христофорову А.Б.
Ухвалою суду від 27 листопада 2024 року прийнято до провадження адміністративну справу №160/28066/24 за позовом ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України про визнання протиправним, скасування розпорядження, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження, без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи. Розгляд справи вирішено здійснювати колегіально у складі трьох суддів. Встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву та доказів, які підтверджують обставини, якими він обґрунтовується, протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
Ухвалою суду від 24 грудня 2024 року у задоволенні клопотання представника Кабінету Міністрів України про розгляд справи в порядку загального позовного провадження в адміністративній справі №160/28066/24 за позовом ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Кабінету Міністрів України (місцезнаходження: 01008, м. Київ, вул. Михайла Грушевського, 12/2, ЄДРПОУ 00031101) про визнання протиправним, скасування розпорядження, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, відмовлено.
Ухвалою суду від 24 грудня 2024 року заяву представника Кабінету Міністрів України про залучення до участі у розгляді справи в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору у справі №160/28066/24 за позовом ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Кабінету Міністрів України (місцезнаходження: 01008, м. Київ, вул. Михайла Грушевського, 12/2, ЄДРПОУ 00031101) про визнання протиправним, скасування розпорядження, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, задоволено. Залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Комісію з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки (адреса місцезнаходження: 01008, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2); Бюро економічної безпеки України (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, буд. 31, код ЄДРПОУ44168316); Міністерство економіки України (01008, м. Київ, вул. М.Грушевського, буд. 12/2, код ЄДРПОУ37508596); Міністерство внутрішніх справ України (01601, м. Київ, вул. Академіка Богомольця, буд. 10, код ЄДРПОУ00032684); Міністерство фінансів України (01008, Україна, м. Київ, вул. Грушевського, буд.12/2, ЄДРПОУ: 00013480).
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який неодноразово продовжено та який триває станом на дату розгляду даної справи.
02 березня 2022 року опублікованими Радою суддів України 02.03.2022 року Рекомендаціями щодо роботи судів в умовах воєнного стану року, судам України рекомендовано за можливості відкладати розгляд справ (за винятком невідкладних судових розглядів) та знімати їх з розгляду, зважати на те, що велика кількість учасників судових процесів не завжди мають змогу подати заяву про відкладення розгляду справи через залучення до функціонування критичної інфраструктури, вступ до лав Збройних сил України, територіальної оборони, добровольчих воєнних формувань та інших форм протидії збройної агресії проти України, або не можуть прибути в суд у зв`язку з небезпекою для життя.
Донецький окружний адміністративний суд продовжує свою роботу у дистанційному режимі.
За приписами частини 5статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. Відповідно достатті 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що 19.09.2024 ОСОБА_1 звернувся до Кабінету Міністрів України із заявою від 18.09.2024 року з проханням розглянути його кандидатуру під час відбору осіб, що визначаються Кабінетом Міністрів України відповідно до ст. 15 Закону України від 28.01.2021 № 1150 «Про Бюро економічної безпеки України», до складу конкурсної комісії, до компетенції якої віднесено вирішення питання щодо обрання кандидата на зайняття посади директора Бюро економічної безпеки України.
Листом від 02.10.2024 року №Ж-17019/04-24/1 Управління з питань роботи із зверненням громадян Секретаріату Кабінету Міністрів України повідомило позивача про те, що рішення про визначення членів конкурсної комісії приймається Кабінетом Міністрів на відкритому засіданні. З метою формування конкурсної комісії на виконання п.2 розд. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України» на засіданні Кабінету Міністрів 5 липня 2024 року розглянуто відповідне питання та доручено (п.4 розд.6 протоколу №68):
МЗС разом із Секретаріатом подати Кабінету Міністрів перелік міжнародних та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років до дня завершення строку повноважень Директора БЕБ або до дня дострокового припинення його повноважень (звільнення) надав Україні міжнародну технічну допомогу у сфері запобігання і протидії корупції та у сфері реформування органів правопорядку;
Мін`юсту, Мінекономіки, МВС та Мінфіну подати перелік кандидатів для визначення Урядом членів конкурсної комісії.
04.10.2024 року Кабінетом Міністрів України винесено Розпорядження №941-р «Про затвердження складу комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки», відповідно до ч. 3 ст. 15 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України», яким затверджено склад комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки.
Отже, спір між сторонами виник з підстав, на думку позивача, протиправної бездіяльності відповідача щодо не розгляду його заяви від 18.09.2024 року, а також правомірності прийняття Розпорядження № 941-р від 04.10.2024 року.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 1 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» від 27.02.2014 №794-VII (далі - Закон №794-VII) Кабінет Міністрів України (Уряд України) є вищим органом у системі органів виконавчої влади.
Кабінет Міністрів України здійснює виконавчу владу безпосередньо та через міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, Раду міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації, спрямовує, координує та контролює діяльність цих органів.
Згідно із ч. 3 ст. 3 Закону №794-VII, Кабінет Міністрів України є колегіальним органом. Кабінет Міністрів України приймає рішення після обговорення питань на його засіданнях.
Організаційною формою роботи Кабінету Міністрів України є його засідання.
Засідання Кабінету Міністрів України стенографується, його рішення оформлюється протоколом, який є офіційним документом.
Протокол засідання надсилається членам Кабінету Міністрів України, Президенту України та Верховній Раді України, а також може надсилатися іншим суб`єктам відповідно до Регламенту Кабінету Міністрів України.
Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов`язкові для виконання акти - постанови і розпорядження.
Акти Кабінету Міністрів України з організаційно-розпорядчих та інших поточних питань видаються у формі розпоряджень Кабінету Міністрів України.
Відповідно до абз. 2 ч. 3 ст. 50 Закону №794-VII проекти актів Кабінету Міністрів України можуть також вноситися в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України Прем`єр-міністром України, Першим віце-прем`єр-міністром України, віце-прем`єр-міністрами України, а також міністром, який не очолює міністерство. Такі проекти за дорученням відповідних членів Кабінету Міністрів України можуть готуватися Секретаріатом Кабінету Міністрів України, якщо предмет їх правового регулювання не належить до компетенції міністерств та інших центральних органів виконавчої влади.
Згідно із ст. 15 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України» Директор Бюро економічної безпеки України призначається на посаду Кабінетом Міністрів України за поданням Прем`єр-міністра України за пропозицією комісії з проведення конкурсу (далі - конкурсна комісія).
Організацію та проведення конкурсу здійснює конкурсна комісія відповідно до цього Закону.
До складу конкурсної комісії входять:
три особи, визначені Кабінетом Міністрів України;
три особи, визначені Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років до дня завершення строку повноважень Директора Бюро економічної безпеки України або до дня дострокового припинення його повноважень (звільнення) надавали Україні міжнародну технічну допомогу у сфері запобігання і протидії корупції та/або у сфері реформування органів правопорядку.
Міністерство закордонних справ України визначає перелік таких міжнародних та іноземних організацій не пізніш як за три місяці до дня завершення строку повноважень Директора Бюро економічної безпеки України або протягом трьох робочих днів з дня дострокового припинення його повноважень (звільнення) у порядку, встановленому цим Законом.
Зазначені міжнародні та іноземні організації погоджують пропозицію спільного списку кандидатів до складу конкурсної комісії у складі не менше трьох осіб.
Рішення про визначення членів конкурсної комісії приймається Кабінетом Міністрів України на відкритому засіданні.
30.06.2024 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України» прийнятий 20.06.2024 року.
При цьому, п. 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 20.06.2024 року №3840 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України» встановлено, що з дня набрання ним чинності розпочинається формування конкурсної комісії і проводиться конкурсний відбір на зайняття відповідної посади.
Отже, після набрання чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України», з метою виконання вимог законодавства України та забезпечення дотримання визначеної Законом України «Про Бюро економічної безпеки України» процедури формування комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки України, на засіданні Кабінету Міністрів України 05.07.2024 року було доручено:
- Міністерству закордонних справ України разом із Секретаріатом Кабінету Міністрів подати Кабінету Міністри перелік міжнародних та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років до дня завершення строю повноважень Директора БЕБ, або до дня дострокового припинення його повноважені (звільнення) надавали Україні міжнародну технічну допомогу у сфері запобігання протидії корупції та/або у сфері реформування органів правопорядку з урахуванням вимог ч. 3 ст. 15 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України».
- Міністерству юстиції України (далі - Мін`юст), Міністерству економіки України (далі - Мінекономіки), Міністерству внутрішніх справ України (далі - МВС) та Міністерству фінансів України (далі - Мінфін) подати перелік кандидатів для визначення Урядом членів конкурсної комісії відповідно до вимог ч. 3 ст. 15 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України» (п. 4 розділу 6 протоколу №68 від 05.07.2024 засідання Кабінету Міністрів України).
З аналізу викладеного вбачається, що Кабінетом Міністрів України, на його засіданні, визначено процедуру подання кандидатів у члени комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки України.
Під час розгляду справи судом встановлено, що 18.09.2024 року позивач звернувся до відповідача із заявою з проханням розглянути його кандидатуру під час відбору осіб, що визначаються Кабінетом Міністрів України, відповідно до ст. 15 Закону України від 28.01.2021 року № 1150 «Про Бюро економічної безпеки України», до складу конкурсної комісії, до компетенції якої віднесено вирішення питання щодо обрання кандидата на зайняття посади директора Бюро економічної безпеки України.
Листом від 02.10.2024 року №Ж-17019/04-24/1 Управління з питань роботи із зверненням громадян Секретаріату Кабінету Міністрів України повідомило позивача про те, що рішення про визначення членів конкурсної комісії приймається Кабінетом Міністрів на відкритому засіданні. З метою формування конкурсної комісії на виконання п.2 розд. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України» на засіданні Кабінету Міністрів 5 липня 2024 року розглянуто відповідне питання та доручено (п.4 розд.6 протоколу №68):
МЗС разом із Секретаріатом подати Кабінету Міністрів перелік міжнародних та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років до дня завершення строку повноважень Директора БЕБ або до дня дострокового припинення його повноважень (звільнення) надав Україні міжнародну технічну допомогу у сфері запобігання і протидії корупції та у сфері реформування органів правопорядку;
Мін`юсту, Мінекономіки, МВС та Мінфіну подати перелік кандидатів для визначення Урядом членів конкурсної комісії.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про звернення громадян» від 02.10.1996 №393/96-BP (далі - Закон №393/96-ВР) громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, постанов, організацій незалежно від форм власності, медіа, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Згідно із ст. 5 Закону звернення адресуються органам державної влади і органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності, об`єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.
Згідно із частинами 1, 3 статті 15 Закону, органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань). Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов`язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов`язки.
За правилами ст. 18 Закону громадянин, який звернувся із заявою чи скаргою до органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, засобів масової інформації, посадових осіб, має право, зокрема, одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги.
Відповідно до ст. 19 Закону України «Про звернення громадян», органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов`язані: об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги; письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону, звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.
Листом від 02.10.2024 року №Ж-17019/04-24/1 Управління з питань роботи із зверненням громадян Секретаріату Кабінету Міністрів України на заяву від 18.09.2024 року повідомило позивача про те, що рішення про визначення членів конкурсної комісії приймається Кабінетом Міністрів на відкритому засіданні. З метою формування конкурсної комісії на виконання п.2 розд. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення роботи Бюро економічної безпеки України» на засіданні Кабінету Міністрів 5 липня 2024 року розглянуто відповідне питання та доручено (п.4 розд.6 протоколу №68):
МЗС разом із Секретаріатом подати Кабінету Міністрів перелік міжнародних та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років до дня завершення строку повноважень Директора БЕБ або до дня дострокового припинення його повноважень (звільнення) надав Україні міжнародну технічну допомогу у сфері запобігання і протидії корупції та у сфері реформування органів правопорядку;
Мін`юсту, Мінекономіки, МВС та Мінфіну подати перелік кандидатів для визначення Урядом членів конкурсної комісії.
Отже, заява ОСОБА_1 , щодо включення до складу конкурсної комісії, на виконання рішення Уряду та визначеної процедури подання кандидатів у члени комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки України, Секретаріатом Кабінету Міністрів України була розглянута відповідно до Закону України «Про звернення громадян» та надана відповідь у листі від 02.10.2024 року №Ж-17019/04-24/1 Управління з питань роботи із зверненням громадян Секретаріату Кабінету Міністрів України.
Окрім того, суд зазначає, що Законом № 1150-IX визначено чітке коло суб`єктів, яким необхідно подати кандидатів на включення до складу конкурсної комісії з відбору Директора Бюро економічної безпеки України та відсутнє будь-яке посилання на збір заяв від громадян України, які мають намір бути обраними до складу такої комісії. Тобто Законом № 1150-IX не передбачено подання громадянами України індивідуальних заяв з метою розгляду їх кандидатур на включення до складу конкурсної комісії з відбору Директора Бюро економічної безпеки.
За таких обставин, суд доходить висновку, що відповідачем дотримано норми Закону №393/96-ВР стосовно обов`язковості прийняття та розгляду звернень громадян, що виключає протиправну бездіяльність з боку останнього.
З урахуванням викладеного, суд доходить висновку, що позивач не довів, а судом не встановлено факту бездіяльності з боку відповідача щодо не розгляду заяви від 18.09.2024 року про включення до складу конкурсної комісії, як наслідок, відсутні підстави для зобов`язання Кабінету Міністрів України розглянути заяву позивача від 18.09.2024 року щодо включення до складу конкурсної комісії.
Таким чином, позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Щодо вимоги позивача про визнання протиправним та скасування Розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.10.2024 року № 941-р «Про затвердження складу комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки», суд зазначає наступне.
В ході розгляду справи судом встановлено, що на виконання рішення, визначеного, п. 4 розділу 6 протоколу №68 від 05.07.2024 року засідання Кабінету Міністрів України, профільними Міністерствами було запропоновано Уряду включити до складу конкурсної комісії:
МВС - Пономаренка Юрія Анатолійовича, завідувача кафедри кримінального права Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого (лист зареєстровано в СКМУ 6 серпня 2024 р. №25589/0/1-24);
ОСОБА_2 , професора кафедри фінансового та податкового права Державного податкового університету (лист зареєстровано СКМУ 19 серпня 2024 р. №27114/0/1-24);
Мінекономіки - Гиляка Олега Сергійовича, заступника головного ученого секретаря - начальника управління стратегічного розвитку Національної академії правових наук України (лист Мінекономіки від 4 жовтня 2024 р. №2442-06/72221-01, зареєстровано в СКМУ від 4 жовтня 2024 р. №27114/2/1-24).
Мін`юстом не запропоновано відповідних кандидатур до складу конкурсної комісії (лист зареєстровано в СКМУ 01 серпня 2024 р. №25035/0/1-24).
Відповідно до пп. 3 п. 3 § 12 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 р. №950 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 9 листопада 2011 р. №1156) Секретаріат Кабінету Міністрів, зокрема, забезпечує доведення до центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих держадміністрацій актів Кабінету Міністрів, протокольних рішень Кабінету Міністрів та доручень Прем`єр-міністра.
В подальшому, відповідно до абз. 2 ч. 3 ст. 50 Закону №794-VII та на виконання ч. 3 ст. 15 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України» Міністром Кабінету Міністрів України 04.10.2024 внесено на розгляд Кабінету Міністрів проєкт розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження складу комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки».
Після подання, від визначених у рішенні Уряду профільних Міністерств, списків кандидатур у члени комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки України, на виконання ст. 15 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України», Кабінетом Міністрів України було затверджено склад комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки України Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.10.2024 № 941-р.
Розпорядження Кабінету Міністрів України набирають чинності з моменту їх прийняття, якщо цими розпорядженнями не встановлено пізніший термін набрання ними чинності.
Отже, відповідач діяв згідно норм чинного законодавства України, в межах своїх повноважень та жодним чином не порушив права позивача на участь у відборі до складу конкурсної комісії, оскільки профільними Міністерствами було запропоновано три кандидати для включення до складу комісії з проведення конкурсного відбору на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки України, відповідачем, відповідно вимог ч. 3 ст. 15 Закон України «Про Бюро економічної безпеки України», було затверджено три особи, які увійшли до складу комісії.
Таким чином, підстави для визнання прийнятого відповідачем Розпорядження від 04.10.2024 №941-р протиправним відсутні.
При цьому, суд звертає увагу, що оскаржуване розпорядження, як акт індивідуальної дії, стосується формування комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Бюро економічної безпеки.
Отже, беручи до уваги, що позивач не є учасником правовідносин з приводу яких прийнято відповідне розпорядження, оскільки його кандидатуру не було запропоновано Уряду профільними Міністерствами, підстави для визнання протиправним та скасування цього Розпорядження відсутні.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а за змістом ст. 90 цього Кодексу суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Позивач вмотивованих доводів та доказів на підтвердження позову не надав.
З огляду на викладене, суд доходить висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовної заяви.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні підстави для вирішення питання стосовно повернення судового збору, сплаченого позивачем при зверненні до суду.
Керуючись ст. ст. 2-10, 11, 12, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 250, 251, 255, 257-262,295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Кабінету Міністрів України (місцезнаходження: 01008, м. Київ, вул. Михайла Грушевського, 12/2, ЄДРПОУ 00031101) треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Бюро економічної безпеки України (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, буд. 31, код ЄДРПОУ44168316), Міністерство економіки України (01008, м. Київ, вул. М.Грушевського, буд. 12/2, код ЄДРПОУ37508596), Міністерство внутрішніх справ України (01601, м. Київ, вул. Академіка Богомольця, буд. 10, код ЄДРПОУ00032684), Міністерство фінансів України (01008, Україна, м. Київ, вул. Грушевського, буд.12/2, ЄДРПОУ: 00013480) про визнання протиправним, скасування розпорядження, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення складене у повному обсязі та підписане 27 січня 2025 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Головуючий суддя А.Б. Христофоров
Судді О.О. Галатіна
О.О. Кошкош
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2025 |
Оприлюднено | 30.01.2025 |
Номер документу | 124722879 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо прийняття громадян на публічну службу, з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Христофоров А.Б.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні