ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" січня 2025 р. справа № 300/4679/22
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Остап`юка С.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Коломийської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Коломийський ліцей № 9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області та Управління освіти Коломийської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.03.2023 відкрито провадження даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення учасників справи в порядку, визначеному статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвалою суду від 28.04.2023 позовну заяву ОСОБА_1 до Коломийської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення від 24.02.2022 №1875-28/2022 залишено без розгляду.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.07.2023 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено, ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 28 квітня 2023 року у справі №300/4679/22 скасовано, а справу передано на розгляд суду першої інстанції.
Дана адміністративна справа надійшла до Івано-Франківського окружного адміністративного суду 15.09.2023 та згідно з протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 15.09.2023 судову справу №300/4679/22 передано на розгляд головуючому судді Скільському І.І.
Івано-Франківський окружний адміністративний суд ухвалою від 21.09.2023 продовжив розгляд адміністративної справи №300/4679/22 за позовною заявою ОСОБА_1 до Коломийської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення від 24.02.2022 №1875-28/2022.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.12.2023 задоволено заяву про самовідвід судді Скільського І.І. у справі №300/4679/22. Відведено суддю Скільського І.І. від розгляду адміністративної справи №300/4679/22. Матеріали адміністративної справи №300/4679/22 передано до відділу документального забезпечення канцелярії Івано-Франківського окружного адміністративного суду для повторного розподілу автоматизованою системою документообігу цієї справи між суддями.
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.12.2023 головуючим суддею адміністративної справи визначено суддю Остап`юка С.В.
Ухвалою суду від 06.12.2023 розгляд адміністративної справи №300/4679/22 розпочато з початку за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
11.01.2024 Івано-Франківський окружний адміністративний суду залучив до адміністративної справи № 300/4679/22 за позовом ОСОБА_1 (далі позивач) до Коломийської міської ради (далі відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Коломийський ліцей № 9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області та Управління освіти Коломийської міської ради.
Позивач заявлені позовні вимоги щодо предмета спору обґрунтовує тим, що рішенням Коломийської міської ради «Про реорганізацію Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області» за №1875-28/2022 від 24.02.2022 протиправно, з порушенням процедури ліквідації та приєднання як філії до іншого навчального закладу, припинено діяльність юридичної особи в результаті реорганізації шляхом приєднання Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області до Коломийського ліцею №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області. Вважає таке оскаржуване рішення протиправним та просить його скасувати.
Учасники справи скористались правом подання заяв по суті справи.
Суд, розглянувши відповідно до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, дослідивши докази і письмові пояснення, викладених у заявах по суті справи, встановив наступне.
Предметом даного адміністративного позову є правомірність рішення Коломийської міської ради «Про реорганізацію Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області» за №1875-28/2022 від 24.02.2022.
Коломийський ліцей №6 ім. Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області 21.06.1995 зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Основний вид діяльності 85.31 Загальна середня освіта; керівник Семенюк Лідія Василівна.
Рішенням Коломийської міської ради №344/-9/2021 від 22.02.2021 затверджено Порядок проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади (пункт 1 рішення) та затверджено склад конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади (пункт 2 рішення).
Відповідно до протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади від 11.06.2021 Ліцей №9 визнано переможцем у конкурсі з визначення опорного закладу Коломийської територіальної громади.
Згідно з протоколом засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади від 30.03.2021, на якому розглядалася, серед іншого, заявка Ліцею №6, переможцями у конкурсі з визначення опорного закладу Коломийської територіальної громади визнано Коломийський ліцей №5 імені Т.Г.Шевченка Коломийської міської ради Івано-Франківської області та Коломийський ліцей №8 Коломийської міської ради Івано-Франківської області.
Рішенням міської ради «Про утворення опорного закладу освіти Коломийський ліцей №9 та його філії» №826-16/2021 від 24.06.2021 утворено опорний заклад освіти Коломийський ліцей №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області (пункт 1).
Відповідно до протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади від 02.02.2022 Ліцей №6 визнано філією Ліцею №9 (2 питання порядку денного).
Рішенням Коломийської міської ради №1875-28/2022 від 24.02.2022 "Про реорганізацію Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області" вирішено припинити діяльність юридичної особи в результаті реорганізації шляхом приєднання Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області до Коломийського ліцею №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області (пункт 1).
Пунктом 2 рішення №1875-28/2022 від 24.02.2022 вирішено утворити філію опорного закладу освіти Коломийського ліцею №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області, яка забезпечуватиме здобуття початкової та базової середньої освіти: Коломийська філія №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийського ліцею №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області. Дане рішення вступило в дію з 01 червня 2022 року (пункт 11).
Позивач, вважаючи оскаржуване рішення №1875-28/2022 від 24.02.2022 протиправним, звернулася до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку даним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Суд, відповідно до статті 244 Кодексу адміністративного судочинства України, вирішуючи питання про те, яку правову норму слід застосувати до цих правовідносин, виходить з положень нормативних актів в редакціях, що діяли на момент виникнення цих правовідносин та зазначає зміст норм права відповідно до них.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частинами 1-3 статті 53 Основного Закону встановлено, що кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов`язковою.
Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Згідно із статтею 2 Закону України "Про місцеве самоврядування" (далі Закон №280/97-ВР), місцеве самоврядування в Україні це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до частини 1 статті 10 Закону №280/97-ВР, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Підпунктами 1, 2 пункту "а" статті 32 Закону №280/97-ВР визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; забезпечення здобуття повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти у державних і комунальних закладах освіти, створення необхідних умов для виховання дітей та молоді, розвитку їхніх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних закладів освіти, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких громадських об`єднань, молодіжних центрів.
Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначення компетенції державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти регулюються Законом України "Про освіту" (далі Закон № 2145-VІІІ).
Преамбулою Закону №2145-VІІІ визначено, що освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об`єднаного спільними цінностями і культурою, та держави.
Відповідно до частини 2 статті 24 Закону №2145-VІІІ управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють, зокрема, засновник (засновники); керівник закладу освіти.
Засновник закладу освіти орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника (пункт 7 частини 1 статті 1 Закону №2145-VІІІ).
Згідно з частинами 1, 2 статті 13 Закону №2145-VІІІ для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій.
Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи.
Право особи здобувати початкову та базову середню освіту у державному або комунальному закладі освіти (його філії), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця особа, гарантується, що не обмежує право особи обрати інший заклад освіти.
З метою створення умов для здобуття загальної середньої освіти, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів і матеріально-технічної бази заклад освіти може мати статус опорного.
Положення про опорний заклад освіти затверджується Кабінетом Міністрів України.
Правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти визначає Закон України "Про повну загальну середню освіту" №463-IXвід 16.01.2020 (далі Закон №463-IX).
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 1 Закону №463-IX заклад загальної середньої освіти юридична особа, основним видом діяльності якої є освітня діяльність, що провадиться на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти.
Частинами 1-3 статті 6 Закону №463-IX передбачено, що в Україні створюються рівні умови для здобуття повної загальної середньої освіти.
Кожному забезпечується доступність та якість повної загальної середньої освіти.
Кожному громадянину України, іншим особам, які перебувають в Україні на законних підставах, а також кожній дитині незалежно від підстав її перебування в Україні гарантується безоплатне здобуття у державних та комунальних закладах освіти повної загальної середньої освіти на кожному її рівні за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів один раз протягом життя.
Відповідно до частини 1 статті 7 Закону №463-IX територіальну доступність повної загальної середньої освіти забезпечують у межах повноважень органи державної влади та органи місцевого самоврядування шляхом: формування та утримання мережі закладів освіти, у тому числі опорних, їхніх структурних підрозділів (філій); функціонування міжшкільних ресурсних центрів; закріплення території обслуговування за комунальними закладами освіти (їхніми структурними підрозділами), що забезпечують здобуття початкової та/або базової середньої освіти; підвезення учнів та педагогічних працівників до закладу освіти і у зворотному напрямку; створення та утримання пансіонів; сприяння запровадженню з урахуванням вибору батьків дітей або осіб, які досягли повноліття, різних форм здобуття повної загальної середньої освіти, їх забезпечення та підтримки тощо.
Кожна дитина має право на здобуття початкової та базової середньої освіти у найбільш доступному та наближеному до місця її проживання закладі освіти (його структурному підрозділі) (абзац 1 частини 2 статті 7 Закону №463-IX).
Відповідно до абзацу 2 пункту 30 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Абзацами 1 та 2 частини 1 статті 32 Закону №463-IX передбачено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники).
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства.
Відповідно до абзацу 1 частини 2 статті 32 Закону №463-IX у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення (абзац 2 частини 2 статті 32 Закону №463-IX).
На виконання вимог частини 2 статті 13 Закону №2145-VІІІ Кабінетом Міністрів України постановою за № 532 від 19.06.2019 затверджено Положення про опорний заклад освіти (далі Положення №532), яким визначено правовий статус, порядок утворення та основні засади діяльності опорного закладу освіти.
Відповідно до абзаців 1-6 пункту 4 Положення №532 опорний заклад освіти та його філії утворюються з метою: створення єдиного освітнього простору та безпечного освітнього середовища; забезпечення рівного доступу осіб, у тому числі з особливими освітніми потребами, до здобуття якісної освіти; створення умов для здобуття особами початкової та базової середньої освіти, зокрема шляхом проведення профорієнтаційної роботи серед здобувачів освіти, забезпечення реалізації їх індивідуальної освітньої траєкторії, впровадження курсів за вибором, факультативів, гуртків; раціонального і ефективного використання наявних у закладах освіти та їх філіях ресурсів, їх модернізації.
Завданнями опорного закладу освіти та його філій є створення безпечного освітнього середовища, концентрація та ефективне використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб здобувачів освіти, створення єдиної системи виховної роботи.
Також пунктом 5 Положення №532 передбачено, що засновник для прийняття рішення про утворення опорного закладу освіти та його філій: проводить аналіз рівня матеріально-технічного забезпечення та кадрового потенціалу закладів освіти, культури, фізичної культури і спорту, що належать до сфери його управління, з урахуванням методичних рекомендацій МОН та Мінрегіону; вивчають стан впровадження профільної середньої освіти у закладах освіти та якість надання освітніх послуг; прогнозують витрати на зміцнення матеріально-технічної бази опорних закладів освіти та їх філій, створення в них нового освітнього простору, придбання шкільних автобусів з метою організації підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та до місця проживання, введення у разі потреби додаткових посад педагогічних працівників, створення безперешкодного (безбар`єрного) середовища для осіб з особливими освітніми потребами; організовують проведення інформаційно-роз`яснювальної роботи серед громадськості щодо утворення опорних закладів освіти та їх філій.
Відповідно до частини 6 Положення №532 засновник присвоює закладу загальної середньої освіти статус опорного за результатами конкурсу, проведеного відповідно до затверджених ним умов.
Під час проведення конкурсу обов`язково враховуються: рівень забезпечення кваліфікованими педагогічними кадрами; наявність сучасної матеріально-технічної бази (належним чином обладнаних спортивних об`єктів, кабінетів природничо-математичного та іншого спрямування, лабораторій, навчальних майстерень, комп`ютерного і мультимедійного обладнання, швидкісного доступу до Інтернету тощо); укомплектування бібліотечного фонду підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою; наявність та зручність автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та місця проживання.
Таким чином, метою створення опорного закладу є створення безпечного освітнього середовища, концентрація та ефективне використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб здобувачів освіти, створення єдиної системи виховної роботи. При цьому, опорний заклад визначається за результатами конкурсу, під час якого підлягають врахуванню рівень забезпечення навчального закладу кваліфікованими педагогічними кадрами, наявність сучасної матеріально-технічної бази, укомплектування бібліотечного фонду підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою, наявність та зручність автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення учнів та педагогічних працівників.
Так, рішенням Коломийської міської ради №344/-9/2021 від 22.02.2021 затверджено Порядок проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади (пункт 1 рішення) та затверджено склад конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади (пункт 2 рішення).
Відповідно до протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади від 11.06.2021 Ліцей №9 визнано переможцем у конкурсі з визначення опорного закладу Коломийської територіальної громади, що стало підставою для прийняття в подальшому міською радою рішення «Про утворення опорного закладу освіти Коломийський ліцей №9 та його філії» №826-16/2021 від 24.06.2021, яким утворено опорний заклад освіти Коломийський ліцей №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області (пункт 1).
Тобто, Коломийська міська рада як засновник закладу освіти утворила опорний заклад освіти Ліцей №9, до якого в подальшому, спірним рішенням приєднано Коломийську філію №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийського ліцею №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області.
Як встановив суд, відповідно до протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади від 11.06.2021 Ліцей №9 визнано переможцем у конкурсі з визначення опорного закладу Коломийської територіальної громади (том 1, а.с. 198-200).
Також відповідно до протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади від 30.03.2021, на якому розглядалася, серед іншого, заявка Ліцею №6, переможцями у конкурсі з визначення опорного закладу Коломийської територіальної громади визнано Коломийський ліцей №5 імені Т.Г.Шевченка Коломийської міської ради Івано-Франківської області та Коломийський ліцей №8 Коломийської міської ради Івано-Франківської області.
При цьому, суд звертає увагу, що питання щодо правомірності рішення міської ради «Про утворення опорного закладу освіти Коломийський ліцей №9 та його філії» №826-16/2021 від 24.06.2021 не є предметом цього спору, а тому не підлягає встановленню в межах розгляду цієї справи дотримання відповідачем законодавчо визначених норм при його прийнятті.
Не підлягають оцінці в межах розгляду цієї справи на відповідність ознакам правомірності й інші рішення відповідача, якими визначалися опорні заклади в Коломийській територіальній громаді, в тому числі і рішення, прийняте за результатами конкурсу, в якому брав участь Ліцей №6, однак не був визначений переможцем.
При цьому, відповідно до основних аспектів організації освітнього процесу в Ліцеї №6, при аналізі роботи та організації освітнього процесу зазначеного навчального закладу встановлено, що проектна потужність Ліцею №6 становить 1200 учнів та протягом 2019-2020 навчального року у Ліцеї №6 навчалося 600 учнів, протягом 2020-2021 навчального року - 620 учнів, протягом 2021-2022 навчального року - 642 учні. Тобто встановлено, що заклад наполовину заповнений учнями при тому, що близько 300 дітей з території обслуговування Ліцею №6 навчаються в інших закладах. Упродовж останніх трьох років жоден вчитель Ліцею №6 не пройшов сертифікацію вчителів і не брав участі у Всеукраїнському конкурсі «Учитель року». Учні Ліцею №6 упродовж останніх трьох років не брали участі в захисті робіт Малої академії наук.
Також, відповідно до листа оцінювання, який є додатком до протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади, в якому, серед іншого, брав участь Ліцей №6, при проведенні зазначеного конкурсу враховувалися в сукупності такі критерії як: кількість учнів в опорному закладі, кількість класів на паралелі, середня наповнюваність класів, наявність факультативів, спецкурсів та курсів за вибором, кількість класів з поглибленим вивченням предметів, кількість випускників, які склали ЗНО на 160 і більше балів, кількість переможців та призерів предметних олімпіад, конкурсу МАН, інших конкурсів та спортивних змагань, використання проектної потужності закладу, кількість учнів, які будуть підвозитись до опорного закладу (старша школа), організація інклюзивної освіти, створення безперешкодного доступу для дітей з особливими освітніми потребами, наявність кабінетів фізики, хімії, біології, географії, інформатики, навчальних майстерень, спортивного залу, наявність актового залу, укомплектування бібліотечного фонду підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою, енергозберігаюче середовище, наявність мережі Wi-Fi з безкоштовним (безпечним) доступом, інвестиції у спортивні споруди, використання інвестиційних технологій в освітньому процесі, наявність у шкільній їдальні технологічного та холодильного обладнання, наявність у шкільній їдальні холодної та гарячої проточної води, термін проведення останнього капітального ремонту (протягом 5 років), наявність та зручність автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення здобувачів освіти.
Таким чином, конкурсною комісією з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади на основі аналізу перелічених критеріїв в їх сукупності протоколом від 30.03.2021 визначено переможцями Коломийський ліцей №5 імені Т.Г.Шевченка Коломийської міської ради Івано-Франківської області та Коломийський ліцей №8 Коломийської міської ради Івано-Франківської області.
Як вже зазначено судом, доказів судового оскарження результатів таких конкурсів на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади та прийнятих на їх підставі рішень міської ради про визначення опорного закладу та їх скасування учасниками справи не надано.
Таким чином, доводи позивачки та пояснення представників третьої особи на стороні позивачки щодо можливості Ліцею №6 бути опорним закладом не можуть оцінюватися судом в межах розгляду цієї справи та слугувати підставою для скасування спірного рішення.
Щодо тверджень позивача про прийняття оскаржуваного рішення без врахування громадської думки, суд зазначає таке.
Як зазначено вище, реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення (абзац 2 частини 2 статті 32 Закону №463-IX).
Тобто, обов`язковість громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, як і попереднє його оприлюднення не менше ніж за один рік до прийняття, визначена лише при прийнятті рішень щодо реорганізації, зміни типу, ліквідації закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості, яким Ліцей №6 не є, оскільки знаходиться у місті Коломия.
Разом з цим, перед прийняттям спірного рішення міською радою проводилися громадські слухання з питання реорганізації Ліцею №6 шляхом приєднання до Ліцею №9.
Так, розпорядженням міського голови від 04.02.2022 №29-р «Про проведення громадських слухань» вирішено провести 22 лютого 2022 року о 10:00 год у МПК «Народний дім» (вул. Театральна, 27) громадські слухання щодо врахування громадських інтересів під час розгляду проекту рішення міської ради «Про реорганізацію Коломийського ліцею № 6 імені Героя України ОСОБА_2 шляхом приєднання до Коломийського ліцею № 9» (том 1, а.с. 231). Проте, розглянувши звернення Ліцею №6 від 09.02.2022, розпорядженням міського голови від 17.02.2022 №44 «Про внесення змін до розпорядження міського від 04.02.2022 р. № 29-р «Про проведення громадських слухань» перенесено громадські слухання на 16:00 год 22 лютого 2022 року.
Результати громадських слухань від 22 лютого 2022 року оформлено протоколом громадських слухань з питання «Про реорганізацію Коломийського ліцею №6 імені Героя України ОСОБА_2 шляхом приєднання до Коломийського ліцею №9», відповідно до якого за проголосувало 33 особи, проти 211 осіб, утримались 1 особа.
Однак, як зазначено вище, статтею 32 Закону №463-IX, яка є спеціальною нормою, що регулює процедуру утворення, реорганізації, ліквідації та перепрофілювання закладу загальної середньої освіти та підлягає врахуванню у спірних правовідносинах, не передбачено обов`язковість громадського обговорення проекту рішення засновника про реорганізацію навчального закладу у міській місцевості.
Таким чином, за відсутності законодавчо визначеної обов`язковості громадського обговорення проекту рішення про реорганізацію закладу загальної середньої освіти у міській місцевості, результати такого громадського обговорення, навіть за умови його проведення, не можуть вважати обов`язковими та враховуватися при прийнятті відповідного рішення засновником, а носять рекомендаційний характер.
Відтак доводи позивача щодо протиправності оскаржуваного рішення у зв`язку з неврахуванням при його прийнятті громадської думки, за відсутності законодавчо визначеної обов`язковості проведення громадських слухань при реорганізації закладу загальної середньої освіти у міській місцевості, є помилковими та не можуть слугувати підставою для визнання протиправним та скасування рішення №1875-28/2022 від 24.02.2022.
Разом з цим, суд звертає увагу, що питання реорганізації Ліцею №6 розглядалося на засіданні постійної комісії міської ради з питань освіти, культури, спорту, інформаційної та молодіжної політики, соціального захисту, охорони здоров`я, тендерної політики, депутатської діяльності, етики, регламенту, захисту прав людини та правопорядку, за результатами обговорення якого (під номером 14) вирішено рекомендувати сесії прийняти рішення, за що проголосували 5 депутатів, проти 0, утримались 0, що підтверджується протоколом №34 від 21.02.2022.
При цьому, на зазначеному засідання були присутніми та приймали участь у голосуванні члени комісії, зокрема депутати ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , які відповідно до листа Коломийської міської ради №11/01.3-26 від 18.07.2022 є обраними депутатами міської ради по територіальному виборчому округу №2, до якого входить вулиця Леонтовича у місті Коломиї, на якій розташований Ліцей №6.
Також, відповідно до витягу з протоколу засідання погоджувальної ради від 23.02.2022 під номером 33 розглянуто питання про реорганізацію Ліцею №6 та вирішено внести проект рішення до порядку денного 28 сесії (том 2, а.с. 220-224).
У подальшому, питання щодо реорганізації Ліцею №6 розглянуто на сесії міської ради та прийнято спірне рішення.
При цьому відповідно до поіменного голосування 28 сесії міської ради від 24.02.2022 за питання щодо реорганізації Ліцею №6, під час якого були присутніми усі вісім депутатів міської ради по територіальному виборчому округу №2, які є представниками інтересів територіальної громади на відповідному виборчому окрузі (Воротняк Мирослава Андріївна, Галайчук Алла Миколаївна, ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 ), лише один з них ( ОСОБА_6 ) проголосував проти зазначено рішення, троє депутатів не голосували ( ОСОБА_11 , ОСОБА_5 , Мандрусяк Уляна Іванівна), четверо депутатів (Галайчук Алла Миколаївна, Ільчишин Ігор Федорович, Лукавська Віталія Володимирівна, Михалушко Тарас Богданович) підтримали рішення про реорганізацію Ліцею №6.
У контексті наведеного, суд зазначає, що правовий статус депутата місцевої ради, як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого органу та рівноправного члена місцевої ради, а також гарантії депутатської діяльності визначені та встановлені Конституцією України, Законом №280/97-ВР та Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» №93-IV від 11.07.2002 (надалі, також Закон №93-IV), відповідно до положень яких депутат місцевої ради має право реалізувати свої права щодо внесення пропозицій для розгляду їх радою та її органами, пропозицій і зауважень до порядку денного засідань ради та її органів, порядку розгляду обговорюваних питань та їх суті, на розгляд ради та її органів пропозицій з питань, пов`язаних з його депутатською діяльністю. Саме у такий спосіб депутат місцевої ради реалізує своє право на участь у діяльності ради та у прийнятті радою відповідних рішень.
Аналогічного висновку щодо реалізації повноважень депутата місцевої ради як представника інтересів територіальної громади дійшов Верховний Суд у постановах від 30.01.2019 у справі № 803/413/18, від 13.01.2019 у справі №826/1291/17, від 05.08.2020 у справі № 811/1228/18.
Відповідно до статті 2 Закону №93-IV депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.
Таким чином, депутати Коломийської міської ради, які були обраними по територіальному виборчому округу №2, до якого входить вулиця Леонтовича у місті Коломиї, на якій розташований Ліцей №6, були присутніми на засіданні міської ради як представники інтересів відповідної територіальної громади та більшість з яких брали участь у голосуванні при прийнятті рішення про реорганізацію Ліцею №6 та проголосували за таку реорганізацію, у зв`язку з чим відсутні підстави вважати, що спірне рішення прийнято без врахування інтересів територіальної громади, інтересів якої стосується це рішення.
Зазначені вище обставини встановлені рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25.08.2022 у справі за № 300/1999/22, яке набрало законної сили 30.09.2022, тому відповідно до частини 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені цим рішенням доказуванню в даній адміністративній справі не підлягають.
У статті 3 Конвенції "Про права дитини", схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблеї ООН від 20.11.1989 № 44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 № 789-XII, йдеться про те, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Це означає, що у випадку будь-якої правової колізії, неповноти, нечіткості або суперечливості законодавства, що регулює спірні правовідносини, що стосуються інтересів дітей, з урахуванням положень статті 3 Конвенції "Про права дитини", пріоритет повинен надаватися якнайкращому забезпеченню інтересів дітей.
У спірних правовідносинах, реорганізація закладу освіти не порушує принципу якнайкращого забезпечення інтересів дітей, що проживають на території відповідної громади, оскільки здійснена з метою створення безпечного освітнього середовища, концентрацію та ефективне використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб здобувачів освіти, створення єдиної системи виховної роботи.
При цьому реорганізація Ліцею №6 шляхом приєднання його до Ліцею №9 як структурного підрозділу жодним чином не позбавить дітей права відвідувати зазначений навчальний заклад як структурний підрозділ Ліцею №9, який забезпечуватиме здобуття початкової та базової середньої освіти.
Суд вважає, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення діяв в межах своїх повноважень та у спосіб, встановлений законом, добросовісно, розсудливо і з дотриманням принципу рівності перед законом, а рішення Коломийської міської ради №1875-28/2022 від 24.02.2022 «Про реорганізацію Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області» є правомірним.
Решта доводів та заперечень учасників справи на спірні правовідносини не впливають та висновків суду по суті спору не змінюють.
У своїх рішеннях Європейський Суд з прав людини неодноразово зазначав, що рішення національних судів мають бути обґрунтованими, зрозумілими для учасників справ та чітко структурованими; у судових рішеннях має бути проведена правова оцінка доводів сторін, однак, це не означає, що суди мають давати оцінку кожному аргументу та детальну відповідь на нього. Тобто мотивованість рішення залежить від особливостей кожної справи, судової інстанції, яка постановляє рішення, та інших обставин, що характеризують індивідуальні особливості справи.
Разом з цим, згідно з пунктом 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Тому за наведених вище підстав, якими суд обґрунтував своє рішення, суд не убачає необхідності давати докладну відповідь на інші аргументи, зазначені сторонами, оскільки вони не є визначальними для прийняття рішення у цій справі.
За таких обставин, заявлені позивачем позовні вимоги є необґрунтованими, відтак в задоволенні позову, потрібно відмовити.
Оскільки у задоволенні позовних вимог відмовлено, судові витрати, які підлягають розподілу відповідно до частина 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Коломийської міської ради (індекс 78200, вулиця Грушевського, будинок 1, місто Коломия, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 04054334), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Коломийський ліцей № 9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області (індекс 78203, вулиця Драгоманова, будинок 1, місто Коломия, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 20560936) та Управління освіти Коломийської міської ради (індекс 78203, вулиця Й. Кобринського, будинок 10, місто Коломия, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 02143442) про визнання протиправним та скасування рішення, відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя Остап`юк С.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2025 |
Оприлюднено | 31.01.2025 |
Номер документу | 124775818 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Остап'юк С.В.
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні