ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
"04" лютого 2025 р. справа № 300/315/25
м. Івано-Франківськ
Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду Главач І.А., розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду заяву №5 про роз`яснення ухвали від 21.01.2025 і виправлення описки та заяву №7 про роз`яснення ухвали судді від 21.01.2025 за позовом ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Івано-Франківської області про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (надалі, також - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся в суд із позовною заявою до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Івано-Франківської області (надалі, також - відповідач), в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача по розгляду скарг за №№ 180, 245, 254, 258, 262, 267, 268, 269, 259 за 2024 рік та № 13 за 2025 рік і без номера ОСОБА_2 і ОСОБА_3 , а саме: передачі скарг членам КДКА для перевірки обставин;
- зобов`язати відповідача здійснити дії, а саме прийняти і передати членам КДКА для перевірки скарги позивача за 2024 рік № 180, 245, 254, 258, 262, 267, 268, 269, 259 та за 2025 рік № 13 і скарг на ОСОБА_2 , ОСОБА_3 .
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 21.01.2025 дану позовну заяву залишено без руху у зв`язку з її невідповідністю вимогам, визначеним статтями 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України та надано десятиденний строк з дня вручення (отримання) копії цієї ухвали для усунення недоліків.
23.01.2025 на адресу суду від позивача надійшла заява № 4 по справі №300/315/25 про роз`яснення ухвали від 21.01.2025, згідно якої останній просить суд роз`яснити ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду про залишення позовної заяви без руху від 21.01.2025 у справі №300/315/25 в частині подання суду відомостей про одержані ОСОБА_1 доходи за повний попередній календарний рік, в тому числі за 4 квартал 2024 року. В силу неможливості, отримання вказаного доказу зі слів представника податкового органу, а тому додаткове клопоче про витребування його судом.
Одночасно, 23.01.2025 на адресу суду від позивача надійшла заява №2 по справі №300/315/25 про роз`яснення рішення суду від 21.01.2025, згідно якої останній просить суд роз`яснити ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду про залишення позовної заяви без руху від 21.01.2025 у справі №300/315/25 в частині подання до суду належним чином засвідчених копій письмових доказів долучених до позовної заяви. Додатково клопоче про завірення судом своїм підписом поданих ним доказів. Вкотре наголошує про скрутне матеріальне становище та просить строк десять днів, окреслений в ухвалі суд продовжити до розгляду цієї заяви.
Згідно ухвали суду від 24.01.2025, заяви ОСОБА_1 за №№4, 2 від 23.01.2025 задоволено частково. Роз`яснено позивачу, що судом визначено вимогу в ухвалі про залишення позовної заяви без руху від 21.05.2025 для надання документа про відомості з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків за увесь попередній календарний рік, з підстав визначених статтею 8 Закону України "Про судовий збір". В разі неможливості надання відповідного доказу, судом запропоновано надати документ, який підтверджує наявність підстав для звільнення від сплати судового збору, зокрема, письмова відмова податкового органу про неможливість оформлення такого документу у січні 2025 року. Роз`яснено позивачу, що вимоги до оформлення письмових доказів, які подаються до суду, встановлено статтею 94 КАС України. Відповідно до частин 2, 4, 5 статті 94 КАС України письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, якщо інше не визначено цим Кодексом. Копії документів вважаються засвідченими належним чином, якщо їх засвідчено в порядку, встановленому чинним законодавством. Учасник справи підтверджує відповідність копії письмового доказу оригіналу, який знаходиться у нього, своїм підписом із зазначенням дати такого засвідчення. Порядок засвідчення копій документів визначений ДСТУ 4163:2020 "Державна уніфікована система документації. Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів", відповідно до якого відмітку про засвідчення копії документа складають зі слів "Згідно з оригіналом" (без лапок), найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її власного імені та прізвища, дати засвідчення копії. Продовжено ОСОБА_1 строк на десять днів для усунення недоліків позовної заяви, визначених в ухвалі Івано-Франківського окружного адміністративного суду про залишення позовної заяви без руху від 21.01.2025 у справі № 300/315/25. В решті вимог заяви відмовлено.
27.01.2025 канцелярією Івано-Франківського окружного адміністративного суду зареєстровано заяви ОСОБА_1 , зокрема:
за №5 по справі №300/315/25 про роз`яснення ухвали від 21.01.2025 і виправлення описки, позаяк ухвала, на переконання позивача виконана у суперечливих формах і тому незрозумліа для виконання. Дана заява обгрунтована незрозумілістю вжитого судом слова "постановив" в ухвалі суду. Тому, позивач просить роз`яснити ухвалу та привести зміст і форму до вимог визначених у статтях 160, 161, шляхом винесення ухвали про виправлення описок і помилок. Додатково, ОСОБА_1 повідомив щирий факт, що йому прикро за суддю. Крім того, позивачу незрозуміла вимога ухвали суду про залишення позовної заяви без руху від 21.01.2025 в частині подання до суду всіх наявних в позивача доказів, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, зокрема: докази щодо направлення і вручення (реєстрації) Кваліфікаційно-дисциплінарній комісії адвокатури Івано-Франківської області скарг позивача за 2024 рік № 180, 245, 254, 258, 262, 267, 268, 269, 259 та за 2025 рік № 13 і скарг на ОСОБА_2 , ОСОБА_3 . Також, ОСОБА_1 наголосив, що суд оминає інформацію позивача про неможливість долучення спірних скарг та відповідне клопотання про їх витребування. В третьому пункті означеної заяви просить роз`яснити в якому клопотанні суд відмовив позивачу. Окрім того, звинувачуючи суд у відкритих зловживаннях та порушеннях процедурних норм, позивач просить допомоги в оформленні позовної заяви працівником суду, а саме: "виділити такого представника і повідомити мене про дату і час оформлення допомоги.";
за №3 по справі №300/315/25 про роз`яснення ухвали судді від 21.01.2025, в якій ОСОБА_1 зазначає, що "денно і ночно читаю ухвалу судді від 21.01.2025 року яка по суті постанова, а тому нікчемна із-за слова -постановив-". Крім того, позивач зазначає: " …обгрунтуй, щоб мені було зрозуміло що там по ст.5 не стикується з моїм способом захисту в позовній заяві…", тобто зауважує щодо незрозумілості висновку мотивувальної частини ухвали суду про залишення позовної заяви без руху від 21.01.2025.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адмінінстартивного суду від 29.01.2025 передано адміністративну справу №300/315/25 для вирішення питання про відвід судді, який не входить до складу суду, що розглядає справу і визначається в порядку, встановленому частиною 1 статті 31 Кодексу адмінінстративного судочинства України, згідно заяви позивача від 27.01.2025 №6 про відвід судді Главача І.А.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адмінінстративного судуд від 31.01.2025 у задоволенні заяви ОСОБА_1 від 27.01.2025 за №6 про відвід судді Главача І.А. від розгляду адміністративної справи №300/315/25 відмовлено.
Головуючий суддя Главач І.А. по справі №300/315/25 перебував 31.01.2025 у відпустці згідно наказу №22-В від 27.01.2025.
Суд, з урахуванням частини 3 статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянув заяви про роз`яснення судового рішення без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановив наступне.
В силу вимог статті 241 Кодексу адміністративного судочинства України, ухвала суду є різновидом судового рішення.
Так, відповідно до частини 1 статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України, за заявою учасника справи суд роз`яснює ухвалене ним судове рішення, яке набрало законної сили, не змінюючи змісту судового рішення, шляхом постановлення ухвали.
Тобто, роз`яснення рішення суду це засіб виправлення недоліків судового акта, який полягає в усуненні неясності судового акта і викладенні судового рішення у більш ясній і зрозумілій формі.
В ухвалі про роз`яснення судового рішення суд викладає більш повно та зрозуміло ті частини рішення, розуміння яких викликає труднощі, не змінюючи при цьому суть рішення і не торкаючись питань, які не були предметом судового розгляду.
Конкретного і вичерпного переліку критеріїв для визнання рішення незрозумілим правова норма не містить, а зі змісту норми слідує, що їх має навести особа, яка звертається із заявою про роз`яснення судового рішення.
В зв`язку із вищенаведеним, роз`яснено може бути судове рішення, якщо без такого роз`яснення його важко виконати, оскільки високою є ймовірність неправильного виконання внаслідок неясності резолютивної частини.
Суд зазначає, що ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 21.01.2025 дану позовну заяву залишено без руху у зв`язку з її невідповідністю вимогам, визначеним статтями 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України та надано позивачу десятиденний строк з дня вручення (отримання) копії цієї ухвали для усунення вказаних недоліків шляхом подання до суду:
- документа про сплату судового збору в розмірі встановленому статтею 4 Закону України "Про судовий збір" в сумі 1211,20 грн, або документа про відомості з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків за увесь попередній календарний рік, або документа, який підтверджує наявність підстав для звільнення від сплати судового збору;
- належним чином засвідчених копій письмових доказів долучених до позовної заяви;
- всіх наявних в позивача доказів, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, зокрема: докази щодо направлення і вручення (реєстрації) Кваліфікаційно-дисциплінарній комісії адвокатури Івано-Франківської області скарг позивача за 2024 рік № 180, 245, 254, 258, 262, 267, 268, 269, 259 та за 2025 рік № 13 і скарг на ОСОБА_2 , Селяніна;
- уточнюючої позовної заяви, викладену у письмовій формі (написану від руки розбірливим чи машинописним способом) таким чином, щоб її можна було прочитати та яка має відповідати вимогам до її форми та змісту, що визначені у статтях 160 і 161 КАС України.
Більш того, ухвалою суду від 24.01.2025 заяви ОСОБА_1 за №№4, 2 від 23.01.2025 задоволено частково. Роз`яснено позивачу, що судом визначено вимогу в ухвалі про залишення позовної заяви без руху від 21.05.2025 для надання документа про відомості з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків за увесь попередній календарний рік, з підстав визначених статтею 8 Закону України "Про судовий збір". В разі неможливості надання відповідного доказу, судом запропоновано надати документ, який підтверджує наявність підстав для звільнення від сплати судового збору, зокрема, письмова відмова податкового органу про неможливість оформлення такого документу у січні 2025 року. Роз`яснено позивачу, що вимоги до оформлення письмових доказів, які подаються до суду, встановлено статтею 94 КАС України. Відповідно до частин 2, 4, 5 статті 94 КАС України письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, якщо інше не визначено цим Кодексом. Копії документів вважаються засвідченими належним чином, якщо їх засвідчено в порядку, встановленому чинним законодавством. Учасник справи підтверджує відповідність копії письмового доказу оригіналу, який знаходиться у нього, своїм підписом із зазначенням дати такого засвідчення. Порядок засвідчення копій документів визначений ДСТУ 4163:2020 "Державна уніфікована система документації. Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів", відповідно до якого відмітку про засвідчення копії документа складають зі слів "Згідно з оригіналом" (без лапок), найменування посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її власного імені та прізвища, дати засвідчення копії. Продовжено ОСОБА_1 строк на десять днів для усунення недоліків позовної заяви, визначених в ухвалі Івано-Франківського окружного адміністративного суду про залишення позовної заяви без руху від 21.01.2025 у справі № 300/315/25. В решті вимог заяви відмовлено.
Таким чином, згідно змісту ухвали суду від 21.01.2025, та, з урахуванням ухвали суду від 24.01.2025, слідує, що така в цілому є чіткою та зрозумілою, містить виклад встановлених судом обставин та мотивів, з яких суд виходив при її прийнятті, а також покликання на положення закону, якими він керувався.
Відтак, ухвала суду від 21.01.2025 про залишення позову без руху, викладена відповідно до положень Кодексу адміністративного судочинства України і додаткового роз`яснення судом не потребує.
Водночас, суд, роз`яснюючи рішення не вправі вносити будь-які зміни в існуюче рішення, шляхом доповнення та розширення його предмету.
Так, процесуальна процедура роз`яснення судового рішення виключає можливість будь-яким чином змінювати його зміст.
Однак, зі змісту поданих ОСОБА_1 заяв про роз`яснення ухвали суду, що такі містять незгоду з наведеними в ухвалі висновками суду, які можуть бути включені до апеляційної скарги на рішення чи ухвалу суду прийняту за результатом розгляду справи, а тому до таких не може бути застосовано механізм, визначений статтею 254 КАС України.
При цьому, здійснення роз`яснення судового рішення за вимогою заявника призведе до викладення резолютивної частини судового рішення в іншій редакції, що є неприпустимим у порядку роз`яснення судового рішення та не відповідає меті і завданню роз`яснення судового рішення.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення заяв за №№5, 7 від 27.01.2025 позивача про роз`яснення ухвали Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30.12.2024 про залишення позовної заяви без руху.
В частині клопотання позивача про витребування доказів, то суд зауважує, що такі судом не вирішуються на стадії усунення позивачем недоліків позову після постановлення ухвали про залишення позову без руху.
Крім того, судом в ухвалі про залишення позовної заяви від 21.01.2025 судом зазначено: "Разом з тим, позивачем до позовної заяви не додано жодних доказів, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заявлені позовні вимоги. Так, ОСОБА_1 у позовній заяві вказав, що не має об`єктивної можливості долучити копії усіх скарг, позаяк такі "здані до відповідача в канцелярію". Воднораз, позивачу необхідно долучити докази щодо направлення і вручення (реєстрації) Кваліфікаційно-дисциплінарній комісії адвокатури Івано-Франківської області кожної із спірних скарг за 2024 та 2025 роки.".
Стосовно внесення виправлення описки до ухвали суду від 21.01.2025 з підстав незрозумілості вжитого судом слова "постановив" в ухвалі, а відтак, такий документ ОСОБА_1 вважає нікчемним, беручи до уваги надмірну фамільярність, відвертий вияв неповаги та зухвалий цинізм позивача, суд вважає за необхідне зазначити таке.
За приписами частини 1 статті 253 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який постановив судове рішення, може з власної ініціативи або за заявою учасника справи чи іншої заінтересованої особи виправити допущені в судовому рішенні цього суду описки, очевидні арифметичні помилки незалежно від того, набрало судове рішення законної сили чи ні.
Відповідно до частини 2 статті 253 Кодексу адміністративного судочинства України, питання про внесення виправлень суд може вирішити в порядку письмового провадження.
Поняття описки і очевидної арифметичної помилки, визначає, що опискою слід вважати помилку, що порушує правила граматики, синтаксису, пунктуації, нумерації, що мають вплив на зміст судового рішення та його виконання. Так, суд може допустити помилку у найменуванні органу чи особи, у назві та реквізитах рішення, яке визнано протиправним, тощо.
Очевидною арифметичною помилкою є порушення правил арифметики при розрахунках завданої шкоди, невиплаченої зарплати тощо. Така помилка може призвести до неправильного визначення розміру задоволення позовних вимог грошового характеру.
Водночас суд наголошує, вирішуючи питання про виправлення описок чи арифметичних помилок, допущених у судовому рішенні (рішенні, постанові або ухвалі), суд не вправі змінювати зміст судового рішення, він лише усуває неточності щодо встановлених фактичних обставин справи (наприклад, дати події, номеру і дати документа, найменування сторін, прізвища, імені, по батькові особи тощо) або мають технічний характер (тобто виникли в процесі виготовлення тексту рішення).
Так, перевіривши ухвалу суду від 21.01.2025 у справі № 300/315/25 на наявність описок та арифметичних помилок, дослідивши матеріали адміністративної справи № 300/315/25, судом не встановлено жодних недоліків.
Так, ОСОБА_1 як в заяві №5 так і в заяві №7 від 27.01.2025 вважає, що судом допущено описку, вживши слово "постановив", а не "ухвалив" в ухвалі про залишення позовної заяви без руху від 21.01.2025, відтак такий документ є нікчемним.
З цього приводу, суд вважає за необхідне наголосити, що види судових рішень закріплені в статті 241 глави 9 Кодексу адміністративного судочинства України.
Так, згідно статті 241 Кодексу адміністративного судочинства України судовими рішеннями є: 1) ухвали; 2) рішення; 3) постанови.
Процедурні питання, пов`язані з рухом справи в суді першої інстанції, клопотання та заяви осіб, які беруть участь у справі, питання про відкладення розгляду справи, оголошення перерви, зупинення або закриття провадження у справі, залишення заяви без розгляду, а також в інших випадках, передбачених цим Кодексом, вирішуються судом шляхом постановлення ухвал (частина 2 ст. 241 КАС України).
Судовий розгляд в суді першої інстанції закінчується ухваленням рішення суду (частина 3 ст. 241 КАС України).
У випадках, визначених цим Кодексом, судовий розгляд закінчується постановленням ухвали (частина 5 ст. 241 КАС України).
Отже, керуючись нормами Кодексу адміністративного судочинства України, вирішуючи питання про відкриття провадження в даній адміністративній справі, судом як судом першої інстанції, постановлено ухвалу про залишення позовної заяви без руху від 21.01.2025, у зв`язку з її невідповідністю вимогам, визначеним статтями 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що під час постановлення ухвали від 21.01.2025 не було допущено описки в розумінні статті 253 КАС України, внаслідок чого, відсутні підстави для задоволення заяв позивача про виправлення описки у вказаній ухвалі.
Щодо заяви № 5 від 27.01.2025 в частині виділення судом представника для надання допомоги в оформленні позовної заяви, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною 1 статті 59 Конституції України кожен має право на професійну правничу допомогу. У випадках, передбачених законом, ця допомога надається безоплатно.
Питання надання безоплатної правової допомоги врегульовано Законом України "Про безоплатну правову допомогу" (далі - Закон), який набрав чинності 09 липня 2011 року.
Так, Законом передбачено надання первинної та вторинної безоплатної правової допомоги.
Відповідно до ч.2 ст.7 Закону безоплатна первинна правова допомога (БППД) включає такі види правових послуг, як надання правової інформації. консультацій і роз`яснень з правових питань, складення заяв, скарг та інших документів правового характеру (крім документів процесуального характеру), надання консультацій, роз`яснень та підготовка проектів договорів користування земельними ділянками (оренда, суборенда, земельний сервітут, емфітевзис, суперфіцій) для сільського населення - власників земельних ділянок, надання допомоги в забезпеченні доступу особи до вторинної правової допомоги та медіації.
Отримати безоплатну первинну правову допомогу мають право усі особи, які перебувають під юрисдикцією України, в тому числі іноземці, особи без громадянства, у тому числі біженці чи особи, які потребують додаткового захисту.
Статтею 9 Закону визначені суб`єкти надання безоплатної первинної правничої допомоги в Україні:
1) органи виконавчої влади;
2) органи місцевого самоврядування;
3) центри з надання безоплатної правничої допомоги;
4) спеціалізовані установи з надання безоплатної первинної правничої допомоги, утворені органами місцевого самоврядування з урахуванням потреб територіальної громади;
5) юридичні особи приватного права, які мають право надавати правничу допомогу, залучені органами місцевого самоврядування у встановленому законом порядку;
6) адвокати та інші фахівці у відповідній галузі права, залучені органами місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.
Отже, позивач особисто може звернутися до вказаних вище суб`єктів надання безоплатної первинної правничої допомоги за її отриманням, у т.ч. щодо надання йому допомоги у складанні позовної заяви.
Щодо доводів позивача про вжиття судом конкретних заходів про надання працівником суду йому допомоги, то слід вказати на наступне.
Згідно з частинами 3 та 4 статті 160 КАС України позовна заява може бути складена шляхом заповнення бланка позову, наданого судом. На прохання позивача службовцем апарату адміністративного суду може бути надана допомога в оформленні позовної заяви.
Так, суд зазначає, що службовець апарату адміністративного суду може надати допомогу в оформленні позовної заяви на прохання позивача, якщо він звернеться особисто під час прибуття в суд.
Однак, повноваження судді окружного адміністративного суду під час розгляду справи регламентовані КАС України та не передбачають таких повноважень саме судді.
У статті 155 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" вказано, що організаційне забезпечення роботи суду здійснює його апарат, який очолює керівник апарату. Саме він призначає на посаду та звільняє з посади працівників апарату суду, застосовує до них заохочення та накладає дисциплінарні стягнення. Головуючий суддя не наділений повноваженням управляти роботою керівника апарату та його працівників.
Відтак, клопотання позивача в частині виділення представника (працівника суду) для надання допомоги є не обґрунтоване та задоволенню не підлягає.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення заяв позивача за №№5, 7 від 27.01.2025.
На підставі наведеного, керуючись статтями 169, 241-243, 248, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні заяви №5 про роз`яснення ухвали від 21.01.2025 і виправлення описки та заяви №7 про роз`яснення ухвали судді від 21.01.2025 за позовом ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Івано-Франківської області про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Ухвала може бути оскарженою в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення або проголошення.
Учасник справи, якому ухвала суду не була вручена у день її складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Суддя Главач І.А.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2025 |
Оприлюднено | 06.02.2025 |
Номер документу | 124912410 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу забезпечення функціонування органів прокуратури, адвокатури, нотаріату та юстиції (крім категорій 107000000), зокрема у сфері адвокатури |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Главач І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні