Постанова
від 05.02.2025 по справі 200/264/24
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 лютого 2025 року

м. Київ

справа №200/264/24

адміністративне провадження № К/990/28812/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Стародуба О.П., Стеценка С.Г.

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 09 липня 2024 року (колегія у складі суддів Компанієць І.Д., Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г.)

у справі № 200/264/24

за позовом ОСОБА_1 у власних інтересах та, як законного представника, в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_2 та ОСОБА_3 ,

до Національної поліції України, в особі Департаменту управління майном Національної поліції України, Головного управління Національної поліції в Донецькій області Національної поліції України, Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області»

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - ОСОБА_4

про скасування рішень та зобов`язання вчинити дії.

І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач, скаржник) звернулася у власних інтересах та, як законний представник, в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_2 та ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_2 , ОСОБА_2 ) до суду з позовом до Національної поліції України, в особі Департаменту управління майном Національної поліції України (далі - відповідач-1), Головного управління Національної поліції в Донецькій області Національної поліції України (далі - ГУ НП в Донецькій області, відповідач - 2), Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області» (далі - Державна установа «ТМО МВС України по Донецькій області», відповідач - 3), третя особа без самостійних вимог - ОСОБА_4 (далі - ОСОБА_4 , третя особа), в якому просила:

- скасувати вимогу, викладену в листі від 21 листопада 2022 року № 7125/31/02-2022 Департаменту управління майном Нацполіції «Про скасування акту спеціального розслідування нещасного випадку» за формою Н-1/ПВ від 11 серпня 2022 року № 2;

- скасувати наказ ГУ НП в Донецькій області від 30 грудня 2022 року № 1383 «Про скасування акту спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 №2»;

- скасувати акт № 1 повторного спеціального розслідування нещасного випадку, який стався 25 березня 2022 року із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 (0127827), затверджений 19 січня 2023 року начальником ГУ НП в Донецькій області генералом поліції третього рангу Осипенко Р.І.;

- скасувати постанову №75 медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи «ТМО МВС України по Донецькій області» від 22 березня 2023 року;

- зобов`язати ГУ НП в Донецькій області виплатити дружині, дітям і матері загиблого начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУ НП в Донецькій області майора поліції ОСОБА_5 : ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 одноразову грошову допомогу згідно акта спеціального розслідування нещасного випадку, який стався 25 березня 2022 року із заступником начальника сектору превенції відділу поліції №1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 від 11 серпня 2022 року № 2, затвердженого начальником Головного управління Національної поліції в Донецькій області полковником поліції Русланом Осипенко та постанові медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи «ТМО МВС України по Донецькій області» від 29 вересня 2022 року № 9.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_5 , був чоловіком ОСОБА_1 , батьком ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , сином ОСОБА_4 .

3. ОСОБА_5 служив у Національній поліції у відділі поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області.

4. Наказом ГУ НП в Донецькій області від 04.02.2021 № 106 о/с майора поліції ОСОБА_5 призначено на посаду заступника начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області.

5. Наказом ГУ НП в Донецькій області від 04.02.2021 № 106 о/с ОСОБА_5 відповідно до ч. 2 ст. 92 Закону України "Про Національну поліцію", п. 3 ч. 1 ст. 25 Закону України "Про відпустки" та ч. 6 ст. 179 КЗпП України, надано відпустку для догляду за дитиною з 04.02.2021 до 14.07.2021.

6. Згідно з наказом ГУНП в Донецькій області від 09.07.2021 № 386 о/с, відповідно до ч. 2 ст. 92 Закону України "Про Національну поліцію", ч. 1 ст. 18 Закону України "Про відпустки" та ч. 3 ст. 179 КЗпП України майору поліції ОСОБА_5 надано відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 до ІНФОРМАЦІЯ_6 з перебуванням за місцем мешкання у м. Харкові.

7. 04.04.2022 Галицьким відділом державної реєстрації актів цивільного стану в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції видано свідоцтво про смерть серії НОМЕР_1 ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 .

8. Згідно листа Управління Служби Безпеки України в Харківській області № 70/33-146 від 12.04.2022 ОСОБА_5 , майор поліції, з початком військової агресії Російської Федерації 24.02.2022 виконував бойові завдання із забезпечення національної безпеки, оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації на території Харківської області, у складі добровольчого підрозділу "Слобожанщина" під керівництвом управління Служби безпеки України в Харківській області.

25.03.2022 у складі добровольчого підрозділу "Слобожанщина", зведеної групи ІНФОРМАЦІЯ_3 , СБ України та добровольчого батальйону "ІНФОРМАЦІЯ_5" виконував бойове завдання із звільнення окупованої ЗС РФ території в с. Мала Рогань Харківської області. Під час виконання завдання вказана група вступила в бій з противником, потрапивши під масований обстріл артилерією, фосфорними та касетними бомбами ЗС РФ. Під час бою, ОСОБА_5 , проявивши сміливість, мужність та відвагу, отримав поранення, несумісне з життям.

9. 11.08.2022 начальником ГУНП в Донецькій області затверджено акт службового розслідування № 2, яким встановлено, що за результатом службового розслідування, призначеного наказом ГУНП в ГУНП в Донецькій області від 31.03.2022 № 397, дисциплінарна комісія дійшла висновку, шо загибель заступника начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майора поліції ОСОБА_5 настала під час проходження ним служби в Національній поліції України в умовах воєнного стану.

10. Спеціальна комісія з спеціального розслідування нещасного випадку кваліфікувала, що заступник начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майор поліції ОСОБА_5 , загинув у період дії воєнного стану під час забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, в період проходження службі, під час виконання службових обов`язків (підпункт 1 пункту 7 розділу ІІІ Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом МВС від 05.20.2020 № 705, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2020 року № 1139/35422).

11. 29.09.2022 Медичною (військово-лікарською) комісією Державної установи "ТМО МВС України по Донецькій області" складено постанову № 9, в якій зазначено, що вибухова травма несумісна з життям, що призвела до смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 , пов`язана з виконанням службових обов`язків.

12. 23.08.2022 Головним управлінням Національної поліції в Донецькій області видано наказ № 149 о/с, яким виключено зі списків особового складу у зв`язку зі смертю майора поліції ОСОБА_5 - заступника начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області з 25.03.2022.

13. До ГУ НП в Донецькій області надійшов лист Департаменту управління майном Національної поліції України від 27.11.2022 вих. № 7125/31/02-2022 з вимогою про скасування акта спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2, як такий, що не відповідає вимогам Порядку № 705, та провести повторне спеціальне розслідування з дотриманням вимог Порядку № 705.

14. У листі також зазначено, що за результатами опрацювання матеріалів нещасного випадку зі смертельними наслідками, що стався із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 25.03.2022, сектор державного нагляду за охороною праці Департаменту виявив порушення вимог Порядку № 705, а саме, спеціальною комісією під час проведення розслідування не враховано наказ ГУНП в Донецькій області від 09.07.2021 № 386 о/с щодо надання ОСОБА_5 , відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 до ІНФОРМАЦІЯ_6 та кваліфіковано нещасний випадок з порушеннями вимог Порядку № 705.

15. На виконання листа Департаменту управління майном Національної поліції України від 21.11.2022 № 7195/31/02-2022 та відповідно до пункту 3 розділу 4 Порядку № 705, наказом ГУНП в Донецькій області від 30.12.2022 № 1383 скасовано Акт спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2, який стався 25.03.2022 в період часу з 20.00 до 20.30 год. із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 як такий, що не відповідає вимогам Порядку № 705.

16. Цим же наказом створено спеціальну комісію з повторного спеціального розслідування нещасного випадку зі смертельним наслідком, що стався 25.03.2022 із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 .

17. 19.01.2023 комісією повторного спеціального розслідування нещасного випадку, який стався 25.03.2022 в період часу з 20:00 до 20:30 год. із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 , складено Акт за формою Н-1/ПВ від 19.01.2022 № 1, в якому зазначено, що нещасний випадок стався в період проходження служби і не пов`язаний з виконанням службових обов`язків (підпункт 1 пункту 8 розділу I Порядку № 705).

18. Постановою № 75 Медичною (військово-лікарською) комісією Державної установи "ТМО МВС України по Донецькій області" на підставі акта повторного спеціального розслідування нещасного випадку від 19.01.2023 № 1 та протоколу засідання М(ВЛ)К № 75 від 22.03.2023 відмінено постанову М(ВЛ)К ДУ "ТМО МВС України по Донецькій області від 29.09.2022 № 9 та зазначено, що травма, одержана під час проходження служби, в результаті нещасного випадку не пов`язана з виконанням службових обов`язків.

19. 22.02.2023 ОСОБА_1 в своїх інтересах та інтересах неповнолітніх дітей: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , та 23.02.2023 ОСОБА_4 до ГУ НП в Донецькій області подані заяви (рапорти) про виплату одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) ОСОБА_5 .

20. 31.07.2023 начальник ГУНП в Донецькій області затвердив висновки встановленої форми (Додаток 2 до Порядку № 4) про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_5 в рівних частинах у розмірі 167 750 грн на ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .

21. 10.08.2023 Головне управління Національної поліції в Донецькій області видало наказ № 1259 про виплату одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .

22. 23.09.2023 ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 виплачено вищезазначену одноразову грошову допомогу (платіжні інструкції № 1128, 1129, 1130, 1131).

23. Листом Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУНП в Донецькій області від 13.11.2023 № 75аз/26/02-2023 повідомлено, що за результатами розгляду заяв ОСОБА_1 про виплату одноразової грошової допомоги внаслідок загибелі її чоловіка ОСОБА_5 та як від представника неповнолітніх дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , внаслідок смерті їх батька ОСОБА_5 , та заяви ОСОБА_4 про виплату ОГД у зв`язку із загибеллю сина ОСОБА_5 та доданих до них документів визначено право членів сім`ї ОСОБА_5 на призначення та виплату одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 2 частини 1 статті 97 Закону України "Про Національну поліцію".

24. Відповідно до абзацу 3 ч. І розділу IV Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, затвердженого наказом МВС від 11.01.2016 № 4 (зі змінами) (далі - Порядок), 31.07.2023 складено висновки про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 з розрахунку 250 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому прийнято рішення про виплату, у загальній сумі 671 000 грн, тобто 167 750 грн на кожну особу, які затверджені начальником ГУНП в Донецькій області.

25. На підставі складених висновків 10.08.2023 видано наказ № 1259 про виплату одноразової грошової допомоги родині загиблого ОСОБА_5 .

26. Відповідно до п. 6 розділу IV Порядку членам сім`ї загиблого поліцейського нарахування та виплата одноразової грошової допомоги здійснюються після надходження бюджетних коштів на зазначені цілі до відповідного органу поліції.

27. 20.09.2023 на рахунок ГУ НП в Донецькій області надійшли кошти на виплату одноразової грошової допомоги родині загиблого ОСОБА_5 . Згідно платіжної інструкції від 22.09.2023 № 1128 на користь ОСОБА_1 перераховано кошти в сумі 167750 грн, згідно платіжної інструкції від 22.09.2023 № 1130 на користь ОСОБА_1 , як представника неповнолітньої дитини (донька) ОСОБА_2 перераховано 167750 грн, згідно платіжної інструкції від 22.09.2023 № 1131 на користь ОСОБА_1 , як представника неповнолітньої дитини (сина) ОСОБА_2 , перераховано 167750 грн.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

28. Позивач покликався на те, що вимогу, викладену у листі № 7125/31/02-2022 від 21.11.2022 Департаменту управління майном Національної поліції України «Про скасування акта спеціального розслідування нещасного випадку», має бути скасовано, як таку, що не відповідає положенням п. 1-3 розділу ІV Порядку № 705.

Також підлягає скасуванню Наказ № 1383 від 30.12.2022 «Про скасування акта спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 №2», як такий, що виданий без належних правових підстав, не відповідає критеріям правомірності, обґрунтованості, порушує права та законні інтереси.

Обставини загибелі майора поліції ОСОБА_5 свідчать про здійснення ним завдань та повноважень поліції, визначених Законом України «Про Національну поліцію», а саме: ст. 2 та пп. 34 ст. 23 Закону України «Про Національну поліцію» «Про Національну поліцію» від 02.07.2015 № 580-VІІІ (далі - Закон № 580-VІІІ).

Пунктом 8 розділу ІІІ Порядку № 705 встановлено вичерпний перелік обставин настання нещасного випадку в період проходження служби і не пов`язаного з виконанням службових обов`язків, однак жодна з обставин не має місця в цій ситуації.

29. ГУ НП в Донецькій області подало відзив, у якому заперечувало проти задоволення позовних вимог. Покликалося на те, що у преамбулі Закону України «Про відпустки» зазначено, що відпустка надається працівникам для відновлення працездатності, зміцнення здоров`я, а також для виховання дітей, задоволення власних життєво важливих потреб та інтересів, всебічного розвитку особи.

Відповідач зазначав, що у період відпустки працівник не виконує роботу, обумовлену трудовим договором, і не підлягає внутрішньому трудовому розпорядку. Працівник увільнений від виконання повноважень за посадою на час відпустки. Адже фактично робота під час відпустки суперечить суті самого поняття « відпустка». Тобто працівники, які перебувають у відпустці чи на лікарняному, у розумінні трудового законодавства не можуть вважатися такими, що виконують у цей період роботу, обумовлену трудовим договором.

Оскільки станом на 25.03.2022 ОСОБА_5 знаходився у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. У зв`язку перебуванням ОСОБА_5 у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, службові обов`язки не виконував, комісія дійшла вірного висновку, що нещасний випадок, що мав місце 25.03.2022 в період часу з 20.00 до 20.30 год., стався в період проходження служби і не пов`язаний з виконанням службових обов`язків.

Крім того, відповідно до ч. 5 ст. 100 Закону України «Про Національну поліцію», якщо особа одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги з підстав, визначених цим Законом, та одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, визначених з різних підстав іншими законами та нормативно-правовими актами, виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав за вибором такої особи.

Відповідно до приписів постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (далі - Постанова № 168), якщо сім`я загиблої особи одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, та одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, встановлених іншими актами законодавства, здійснюється одна з таких виплат за її вибором.

Позивач просить зобов`язати виплатити одноразову грошову допомогу згідно з актом спеціального розслідування № 2 від 11.08.2022, тоді як одноразова грошова допомога дружині, дітям і матері загиблого вже виплачена на підставі власноруч написаних ними заяв про виплату одноразової грошової допомоги за ст. 97 Закону України «Про Національну поліцію». Отже позивач намагається отримати дві виплати одноразової грошової допомоги, що суперечить вимогам діючого законодавства.

30. Національна поліція України в особі Департаменту управління майном Національної поліції України підтримала доводи, зазначені у відзиві відповідача-2 та додала, що відповідно до пункту 6 розділу ІІ Положення про Департамент управління майном Національної поліції України (далі - Департамент), затвердженого Наказом НП України від 05.08.2022 № 795, до завдань Департаменту, зокрема, відноситься організація в межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду за охороною праці в органах поліції.

Відповідно до пункту 33, 34 розділу ІІІ цього Положення Департамент здійснює державний нагляд та відомчий контроль у галузі охорони праці в органах поліції, здійснює контроль за своєчасними та якісними розслідування нещасних випадків.

Заступник директора Департаменту відповідно до його функціональних обов`язків, затверджених директором Департаменту від 31.12.2020 координує діяльність Департаменту в частині організації державного нагляду та відомчого контролю у галузі охорони праці в системі поліції (пункт 18 розділу І).

З викладеного вбачається, що Департамент при направленні вимоги, викладеної в листі № 7125/31/02-2022 від 21.11.2022 «Про скасування акта спеціального розслідування нещасного випадку» за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 №2, діяв в межах повноважень та порядку, встановленому законом, що виключає підстави для скасування такої вимоги.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

31. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 26.03.2024 позов задоволено частково:

- визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Національної поліції в Донецькій області №1383 від 30.12.2022 «Про скасування акта спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 №2»;

- визнано протиправним та скасовано акт №1 повторного спеціального розслідування нещасного випадку, який стався 25.03.2022 із заступником начальника сектору превенції відділу поліції №1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 (0127827), затверджений 19.01.2023 начальником Головного управління Національної поліції в Донецькій області генералом поліції третього рангу Р.І. Осипенко;

- визнано протиправною та скасовано постанову Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області» №75 від 22.03.2023;

- зобов`язано Головне управління Національної поліції в Донецькій області виплатити дружині та дітям загиблого начальника сектору превенції відділу поліції №1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майора поліції ОСОБА_5 : ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 одноразову грошову допомогу згідно Акта спеціального розслідування нещасного випадку, який стався 25.03.2022 із заступником начальника сектору превенції відділу поліції №1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 від 19.04.2022 №2 від 11.08.2022, затвердженого начальником Головного управління Національної поліції в Донецькій області полковником поліції Русланом Осипенко та постанові медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області» від 29.09.2022 №9, з урахуванням раніше виплачених сум;

- в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

32. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачами не надано доказів того, що нещасний випадок, який стався з ОСОБА_5 , настав з інших причин, перелік яких визначений в додатку 6 до Порядку № 705: технічних, організаційних, техногенних, природних, екологічних, соціальних; чи інших психофізіологічних причин, ніж травмування (смерть) унаслідок протиправних дій інших осіб.

Також не надано доказів на підтвердження того, що ОСОБА_5 вчинив кримінальне або адміністративне правопорушення, або того, що нещасний випадок настав внаслідок його протиправних дій, відповідачами суду не надано.

Крім того, Департаментом управління майном Національної поліції України, суб`єктом владних повноважень, не надано будь-яких належних та допустимих доказів на підставі яких він дійшов висновку про те, що комісією з розслідування нещасного випадку при складанні акта спеціального розслідування нещасного випадку (смертельного) за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2 порушено вимоги Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом МВС від 15.10.2020 № 705 чи інших приписів чинного законодавства України.

Також суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання Головного управління Національної поліції в Донецькій області виплатити дружині та дітям загиблого начальника сектору превенції відділу поліції №1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майора поліції ОСОБА_5 одноразову грошову допомогу згідно Акта №2 від 11.08.2022.

33. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 09.07.2024, скасовано рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26.03.2024 та прийнято нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

34. Суд апеляційної інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, дійшов висновку, що з огляду на функціональні обов`язки заступника директора ДУМ, Положення про Департамент, приписи пунктів 1-6 розділу 4 Порядку № 705, вимога від 27.11.2022 №7125/31/02-2022 про скасування акта спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2 прийнята відповідачем на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені нормативно-правовими актами.

У вимозі зазначено про порушення ГУНП в Донецькій області пункту 6 розділу 3 Порядку № 705, а також зазначено про неврахування управлінням під час проведення розслідування за фактом смерті майора поліції ОСОБА_5 25.03.2022 наказу ГУ НП в Донецькій області про перебування ОСОБА_5 у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 по ІНФОРМАЦІЯ_6.

При цьому Порядок № 705 не визначає обов`язкової форми Вимоги та не містить приписів до форми та змісту такої Вимоги.

Безпідставним є висновок суду першої інстанції, що вимога не містить посилання на те, які саме приписи Порядку № 705 порушені під час проведення спеціального розслідування нещасного випадку (смертельного) щодо ОСОБА_5 , а відповідачем не надано доказів, що комісією з розслідування нещасного випадку при складанні акта спеціального розслідування нещасного випадку (смертельного) за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2 порушено вимоги Порядку № 705.

Оскільки таким доказом є наказ ГУНП в Донецькій області від 09.07.2021 № 386 о/с про надання майору поліції ОСОБА_5 відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 до ІНФОРМАЦІЯ_6, під час якої ІНФОРМАЦІЯ_2 при виконанні бойового завдання із забезпечення національної безпеки, оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації на території Харківської області, у складі добровольчого підрозділу " ІНФОРМАЦІЯ_4 ", зведеної групи ІНФОРМАЦІЯ_3 , СБ України та добровольчого батальйону "ІНФОРМАЦІЯ_5" загинув майор поліції ОСОБА_5 .

Отже, майор поліції ОСОБА_5 загинув ІНФОРМАЦІЯ_2 за обставин, не пов`язаних з виконанням завдань і повноважень поліції, визначених Законом № 580, тому відповідно до пункту 8 розділу ІІІ Порядку № 705 обставини настання нещасного випадку з ОСОБА_5 не пов`язані з виконанням ним службових обов`язків.

Щодо виплати Головним управлінням Національної поліції в Донецькій області одноразової грошової допомоги (ОГД) дружині та дітям загиблого майора поліції ОСОБА_5 згідно з Актом № 2 від 11.08.2022, зазначено, що позивач вже реалізувала своє право на отримання ОГД за Законом № 580-VІІІ, про що написала відповідні заяви. Таким чином, відповідно до п. 2 Постанови № 168, ч. 7 ст. 100 Закону № 580-VІІІ та п. 9 розд. 4 Порядку № 4, підстави для виплати їй ОГД за Постановою № 168 відсутні.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

35. Позивач у касаційній скарзі просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

36. Як на підставу касаційного оскарження позивач покликається на неврахуванням судом апеляційної інстанції при ухваленні оскаржуваної постанови від 09.07.2024 висновку Верховного Суду щодо застосування норм матеріального права у подібних правовідносинах (а саме статей 2 і 12 Закону України від 02.07.2015 № 580-VIII «Про Національну поліцію», підпункту 1 пункту 7 розділу ІІІ Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 05.10.2020 № 705), викладеного у постанові від 23.03.2023 у справі № 240/21578/21. Водночас позивач вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

Крім того, ОСОБА_1 не знала і не могла знати, що грошова допомога їй буде виплачена за іншою постановою Медичною (військово-лікарською) комісією ДУ «ТМО МВС України по Донецькій області», ніж зазначено нею в заявах та і в іншій сумі. За таких обставин не можна стверджувати про здійснення позивачем вибору обрання виду грошової допомоги, яка їй має бути виплачена.

37. Ухвалою Верховного Суду від 12.08.2024 відкрито касаційне провадження з підстав, передбачених пунктами 1 і 3 частини четвертої та підпунктами «в» і «г» пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.

38. У відзивах ГУ НП в Донецькій області та Національної поліції України, в особі Департаменту управління майном Національної поліції України, погоджуються з висновком суду апеляційної інстанції та просять відмовити у задоволенні касаційної скарги.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

39. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов такого висновку.

40. Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

41. Зазначена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

42. Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

43. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_5 проходив службу в органах Національної поліції України.

44. Правові засади організації та діяльності Національної поліції України (далі - поліція), статус поліцейських, порядок проходження служби в поліції визначені Законом України від 02.07.2015 № 580-VIII «Про Національну поліцію» (далі - Закон № 580-VIII).

45. Наказом ГУ НП в Донецькій області від 04.02.2021 № 106 о/с ОСОБА_5 відповідно до ч. 2 ст. 92 Закону України "Про Національну поліцію", п. 3 ч. 1 ст. 25 Закону України "Про відпустки" та ч. 6 ст. 179 КЗпП України, надано відпустку для догляду за дитиною з 04.02.2021 до 14.07.2021.

46. Згідно з наказом ГУНП в Донецькій області від 09.07.2021 № 386 о/с, відповідно до ч. 2 ст. 92 Закону України "Про Національну поліцію", ч. 1 ст. 18 Закону України "Про відпустки" та ч. 3 ст. 179 КЗпП України майору поліції ОСОБА_5. надано відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 до ІНФОРМАЦІЯ_6 з перебуванням за місцем мешкання у м. Харкові.

47. Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку з військовою агресією рф проти України, на підставі пропозицій Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», з 5 години 30 хвилин 24.02.2022 на території України введений воєнний стан.

48. 31.03.2022 до УГІ ГУНП в Донецькій області з відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області надійшло повідомлення про те, що 25.03.2022 в с. Мала Рогань Харківської області під час артилерійського обстрілу загинув заступник начальника сектору превенції відділу поліції №1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майор поліції ОСОБА_5 .

49. 11.08.2022 начальником ГУНП в Донецькій області затверджено акт службового розслідування № 2, яким встановлено, що за результатом службового розслідування, призначеного наказом ГУНП в ГУНП в Донецькій області від 31.03.2022 № 397, дисциплінарна комісія дійшла висновку, шо загибель заступника начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майора поліції ОСОБА_5 настала під час проходження ним служби в Національній поліції України в умовах воєнного стану.

50. Процедуру проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими центрального органу управління поліції, територіальних (міжрегіональних) органів (підрозділів) поліції, установ та організацій, що належать до сфери управління Національної поліції України (далі - орган (підрозділ) поліції) визначає Порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затверджений наказом Міністерства внутрішніх справ України від 05.10.2020 №705 (далі - Порядок № 705)

51. На підставі пункту 1 розділу 4 Порядку № 705 контроль за своєчасним та об`єктивним розслідуванням нещасних випадків, підготовкою матеріалів розслідувань, веденням їх обліку, ужиттям заходів щодо усунення причин їх настання здійснюють посадові особи з державного нагляду за охороною праці органу (підрозділу) поліції відповідно до їх компетенції.

52. Відповідно до пункту 2 розділу 4 Порядку № 705 контроль за своєчасним та об`єктивним проведенням спеціальних розслідувань нещасних випадків, веденням їх обліку, ужиттям заходів з усунення причин їх настання здійснює сектор державного нагляду за охороною праці Департаменту управління майном Національної поліції України.

53. Згідно з пунктом 3 розділу 4 Порядку № 705 посадові особи з державного нагляду за охороною праці відповідно до компетенції мають право вимагати від керівника органу (підрозділу) поліції, що утворив комісію (спеціальну комісію) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, скасування актів за формою Н-1 з проведенням повторного розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, якщо встановлено порушення вимог цього Порядку чи інших нормативно-правових актів.

54. Вимоги посадових осіб з державного нагляду за охороною праці відповідно до компетенції обов`язкові для виконання керівником органу (підрозділу) поліції.

55. На підставі підпункту 6 пункту 9 розділу ІІІ Порядку № 705 керівник органу (підрозділу) поліції, який призначив комісію (спеціальну комісію) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, зобов`язаний видати наказ про скасування актів розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку за формою Н-1 та призначити повторне розслідування (у разі встановлення порушень вимог цього Порядку чи інших нормативно-правових актів, за наявності вимоги посадової особи з державного нагляду за охороною праці відповідно до компетенції).

56. Відповідно до пункту Положення про Департамент управління майном Національної поліції України, затвердженого наказом Національної поліції України від 12.08.2016 № 703 (в редакції, наказу Нацполіції України від 05.08.2019 № 795) (далі- Положення про Департамент) департамент управління майном (ДУМ) є структурним підрозділом апарату центрального органу управління Національної поліції України.

57. Згідно з пунктом 6 розділу ІІ Положення про Департамент завданнями ДУМ є, зокрема, організація в межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду за охороною праці в органах поліції.

58. На підставі підпункту 34 пункту першого розділу ІІІ Положення про Департамент ДУМ відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за своєчасним та якісним розслідуванням випадків травмування та поранення, у тому числі зі смертельними наслідками, що сталися з поліцейськими, а також забезпечує моніторинг за розслідуванням випадків травмування, що сталися з іншими працівниками в органах поліції. Бере участь в роботі комісій з розслідування нещасних випадків.

59. Відповідно до пункту 18 Функціональних обов`язків заступника директора Департаменту управління майном Національної поліції України, затверджених директором ДУМ 31.12.2020, заступник директора ДУМ координує діяльність Департаменту в частині організації нагляду та відомчого контролю в галузі охорони праці в системі поліції.

60. Згідно з підпунктом 10 пунктом 6 розділу ІІІ Порядку № 705 комісія (спеціальна комісія) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку зобов`язана, зокрема, кваліфікувати нещасний випадок відповідно до обставин: у період проходження служби під час виконання службових обов`язків або не пов`язаний з виконанням службових обов`язків.

61. Як визначено пунктом 7 розділу ІІІ порядку № 705 обставинами настання нещасного випадку в період проходження служби під час виконання службових обов`язків є:

1) виконання потерпілим поліцейським завдань та повноважень поліції, визначених Законом України «Про Національну поліцію», здійснення діяння з припинення правопорушення у вільний від служби час;

2) вплив на потерпілого поліцейського шкідливих чи небезпечних факторів під час виконання завдань та повноважень поліції, визначених Законом України «Про Національну поліцію», унаслідок яких виникло гостре професійне захворювання (отруєння), що підтверджено медичним висновком.

62. На підставі пункту 8 розділу ІІІ порядку № 705 обставинами настання нещасного випадку в період проходження служби і не пов`язаного з виконанням службових обов`язків є:

1) діяння потерпілого поліцейського, не пов`язане з виконанням завдань і повноважень поліції, визначених Законом України «Про Національну поліцію»;

2) навмисне спричинення потерпілим поліцейським тілесного ушкодження, іншої шкоди своєму здоров`ю або самогубства (крім випадку доведення особи до самогубства, що доведений судом);

3) учинення потерпілим поліцейським діяння, яке є кримінальним, адміністративним правопорушенням або дисциплінарним проступком;

4) учинення дій під час несення служби потерпілим поліцейським у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції (за наявності медичного висновку).

63. Відповідно до частини другої статті 92 Закону № 580-VIII поліцейському надаються також додаткові відпустки у зв`язку з навчанням, творчі відпустки, соціальні відпустки, відпустки без збереження заробітної плати (грошового забезпечення) та інші види відпусток відповідно до законодавства про відпустки.

64. Статтею 45 Конституції України визначено, що відпустка є формою відпочинку, гарантованою всім працівникам.

65. У преамбулі Закону України «Про відпустки» зазначено, що відпустка надається працівникам для відновлення працездатності, зміцнення здоров`я, а також для виховання дітей, задоволення власних життєво важливих потреб та інтересів, всебічного розвитку особи.

66. У період відпустки працівник не виконує роботу, обумовлену трудовим договором, і не підлягає внутрішньому трудовому розпорядку.

67. Таким чином, працівник під час відпустки вважається увільненим від виконання повноважень за посадою, оскільки фактично робота під час відпустки суперечить суті самого поняття «відпустка».

68. Тобто працівники, які перебувають у відпустці чи на «лікарняному», у розумінні трудового законодавства не можуть вважатися такими, що виконують у цей період роботу, обумовлену трудовим договором.

69. Як встановлено судами попередніх інстанцій, заступником директора Департаменту управління майном 27.11.2022 направлено вимогу до ГУ НП в Донецькій області №7125/31/02-2022 про скасування акта спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2.

70. У вимозі зазначено, що у Департаменті управління майном Національної поліції України в межах компетенції опрацьовано матеріали спеціального розслідування нещасного випадку із смертельним наслідком, що стався 25.03.2022 із заступником начальника сектору превенції відділу поліції № 1 Краматорського РУП ГУНП в Донецькій області майором поліції ОСОБА_5 .

71. За результатом опрацювання матеріалів сектором державного нагляду за охороною праці ДУМ виявлено грубі порушення вимог Порядку № 705.

72. Спеціальною комісією, утвореною наказом ГУНП в Донецькій області від 29.04.2022 № 485 складено акт спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2 стосовно майора поліції ОСОБА_5 з порушенням вимог п.6 розділу 3 Порядку № 705.

73. Спеціальної комісією під час проведення розслідування не враховано наказ ГУНП в Донецькій області від 09.07.2021 № 386 о/с щодо надання ОСОБА_5 , відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 до ІНФОРМАЦІЯ_6 та кваліфіковано нещасний випадок з порушеннями вимог Порядку № 705.

74. З огляду на функціональні обов`язки заступника директора ДУМ, Положення про Департамент, приписи пунктів 1-6 розділу 4 Порядку № 705 суд констатує, що вимога від 27.11.2022 № 7125/31/02-2022 про скасування акту спеціального розслідування нещасного випадку за формою Н-1/ПВ від 11.08.2022 № 2 прийнята відповідачем на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені нормативно-правовими актами.

75. У вимозі зазначено про порушення ГУНП в Донецькій області пункту 6 розділу 3 Порядку № 705, а також зазначено про неврахування управлінням під час проведення розслідування за фактом смерті майора поліції ОСОБА_5 25.03.2022 наказу ГУ НП в Донецькій області про перебування ОСОБА_5 у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 15.07.2021 по ІНФОРМАЦІЯ_6.

76. Як правильно встановлено судом апеляційної інстанції, майор поліції ОСОБА_5 загинув за обставин, не пов`язаних із виконанням завдань і повноважень поліції, визначених Законом № 580-VIII, оскільки він перебував у відпустці та фактично не перебував на службі. Лише за наявності доведених обставин (офіційне відкликання з відпустки, тощо) може йтися про випадок, пов`язаний із виконанням обов`язків.

77. Відповідно до пункту 8 розділу ІІІ Порядку №705 такі обставини свідчать, що нещасний випадок не пов`язаний із виконанням службових обов`язків. Посилання позивача на лист Управління Служби Безпеки України в Харківській області №70/33-146 від 12.04.2022 цього не змінює, адже йдеться про виконання ним бойового завдання у складі інших підрозділів, а не поліцейських функцій у розумінні Закону № 580-VIII.

78. Департамент, вимагаючи від ГУ НП у Донецькій області скасування акта від 11.08.2022 №2, діяв у межах своїх повноважень та у визначеному законом порядку. З огляду на викладене, відсутні підстави для скасування як вимоги ДУМ, так і наказу ГУНП від 30.12.2022 №1383, а також акту №1 повторного спеціального розслідування від 19.01.2023.

79. Щодо виплати одноразової грошової допомоги згідно з Актом № 2 від 11.08.2022, то Суд зазначає наступне.

80. Відповідно до п. 2 частини першої статті 97 Закону № 580-VIII одноразова грошова допомога в разі загибелі (смерті), визначення втрати працездатності поліцейського (далі - одноразова грошова допомога) є соціальною виплатою, гарантованою допомогою з боку держави, яка призначається і виплачується особам, які за цим Законом мають право на її отримання, у разі смерті поліцейського, що настала під час проходження ним служби в поліції.

81. Згідно з частиною третьою статті 97 Закону № 580-VIII порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.

82. На підставі частини першої статті 98 Закону № 580-VIII у випадках, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 97 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають особи, визначені в цьому Законі.

83. Як визначено частиною четвертою статті 98 Закону № 580-VIII до членів сімей загиблих (померлих) осіб, зазначених у пунктах 1 і 2 частини першої статті 97 цього Закону, належать, зокрема, діти, у тому числі усиновлені, зачаті за життя загиблої (померлої) особи та народжені після її смерті (…); один із подружжя, який пережив загиблу (померлу) особу; батьки (усиновлювачі) загиблої (померлої) особи, якщо вони не були позбавлені стосовно неї батьківських прав або їхні батьківські права були поновлені на час її загибелі (смерті).

84. Відповідно до пункту 2 частини першої статті 99 Закону № 580-VIII розміри одноразової грошової допомоги поліцейським, а в разі їх загибелі (смерті) - особам, які за цим Законом мають право на її отримання, визначаються виходячи з розміру прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому прийнято рішення про виплату: смерті поліцейського (пункт 2) - 250 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому прийнято рішення про виплату.

85. Згідно з частиною першою статті 100 Закону № 580-VIII одноразова грошова допомога у випадках, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 97 цього Закону, за відсутності особистого розпорядження призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою або заявою їх законних представників.

86. На підставі частини сьомої статті 100 Закону № 580-VIII якщо особа одночасно має право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги з підстав, визначених цим Законом, та одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, визначених з різних підстав іншими законами та нормативно-правовими актами, виплата грошових сум здійснюється за однією з підстав за вибором такої особи.

87. Водночас, у зв`язку із запровадженням в Україні воєнного стану питання про виплату соціального забезпечення поліцейських, зокрема додаткової винагороди за виконання відповідних повноважень, та одноразової грошової допомоги в разі загибелі чи смерті поліцейського, набули нового правового унормування і змісту.

88. Відповідно до пункту 4 Указу № 64/2022 Кабінет Міністрів України [зобов`язано] невідкладно, зокрема, забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.

89. Згідно з пунктом 6 Указу Президента України від 24.02.2022 № 69/2022 «Про загальну мобілізацію» Кабінету Міністрів України [доручено] забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних з оголошенням та проведенням загальної мобілізації.

90. Крім того, абзацами другим та третім підпункту 2 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України установлено, що в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації Кабінет Міністрів України може приймати рішення:

- за погодженням з Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України щодо скорочення видатків і кредитування державного бюджету та їх спрямування до резервного фонду державного бюджету з метою використання на потреби Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних та інших державних органів, залучених до виконання завдань щодо відсічі збройної агресії, забезпечення недоторканності державного кордону та захисту держави або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації (до початку роботи Верховної Ради України);

- щодо порядку застосування і розмірів державних соціальних стандартів та гарантій, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та фондів загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування.

91. Таким чином, на виконання Указів Президента України від 24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні» та № 69 «Про загальну мобілізацію», враховуючи необхідність вирішення багатьох невідкладних питань, пов`язаних із запровадженням воєнного стану, виконанням завдань щодо подолання збройної агресії та захисту держави, мобілізаційних та низки інших процесів, Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», положеннями якої оперативно врегулював деякі особливості окремих виплат (в тому числі ОГД), зокрема для поліцейських, як осіб, які безпосередньо були залучені до виконання зазначених завдань.

92. Відповідно до абзацу першого пункту 2 Постанови № 168 сім`ям загиблих осіб, зазначених у пунктах 1- 1-2 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", крім громадян рф або республіки білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору.

93. На підставі пункту 2 Постанови № 168 якщо сім`я загиблої особи одночасно має право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, та одноразової грошової допомоги або компенсаційної виплати, встановлених іншими актами законодавства, здійснюється одна з таких виплат за її вибором.

94. Як встановлено судами, позивач 22.02.2023 надала відповідні заяви про виплату ОГД відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 97 Закону № 580-VIII, Порядку № 4 на себе та неповнолітніх дітей на підставі акту № 1 повторного спеціального розслідування нещасного випадку, затвердженого 19.01.2023.

95. 31.07.2023 начальником ГУНП в Донецькій області затверджено висновки встановленої форми (Додаток 2 до Порядку № 4) про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_5 в рівних частинах у розмірі 167750 грн на позивача, неповнолітніх дітей загиблого та на його мати.

96. 10.08.2023 Головним управлінням Національної поліції в Донецькій області видано наказ № 1259 про виплату одноразової грошової допомоги позивачу, її неповнолітнім дітям, матері загиблого.

97. 23.09.2023 позивачу, її неповнолітнім дітям та матері загиблого виплачена ОГД (платіжні інструкції № 1128, 1129, 1130, 1131), в загальному розмірі 671 000 грн.

98. Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про відсутність підстав для зобов`язання ГУ НП в Донецькій області виплатити дружині та дітям загиблого майора поліції ОСОБА_5 одноразову грошову допомогу згідно Актом № 2 від 11.08.2022.

99. Оскільки позивач скористалася правом на виплату ОГД за Законом № 580-VIII, то підстави для виплати їй ОГД за Постановою № 168 відсутні відповідно до п. 2 Постанови № 168, ч. 7 ст. 100 Закону № 580-VIII, п. 9 розд. 4 Порядку № 4.

100. Щодо неврахування висновків, викладених у справі № 240/21578/21, то у цій справі нещасний випадок стався із поліцейським у вільний від служби час при спробі припинити вчинення правопорушення проти громадського порядку. Позивач у вказаній справі доводив, що здійснення потерпілим поліцейським діяння з припинення правопорушення у вільний від служби час підпункт 1 пункту 7 розділу III Порядку №705 відносить до обставин настання нещасного випадку в період проходження служби під час виконання службових обов`язків.

101. Проте, у справі, що розглядається, ОСОБА_5 перебував у відпустці по догляду за дитиною. Тому нещасний випадок, який із ним трапився у цей час, не пов`язується з виконанням службових обов`язків.

102. Правовідносини в обох справах мають суттєву різницю в кваліфікації обставин та формальному статусі потерпілого: якщо у першому випадку позаслужбова діяльність поліцейського визнана такою, що прирівнюється до службових обов`язків (через припинення правопорушення), то у випадку з ОСОБА_5 відпустка по догляду за дитиною не надає підстав вважати нещасний випадок пов`язаним зі службою. Відтак, ці справи відрізняються за суттю підстав для визнання чи невизнання нещасного випадку пов`язаним з виконанням службових обов`язків.

103. Отже, доводи касаційної скарги не спростовують висновків суду апеляційної інстанції і зводяться до переоцінки встановлених судами обставин справи та незгоди з рішенням суду апеляційної інстанції.

104. За таких обставин Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав для скасування рішення суду апеляційної інстанції.

105. Відповідно до ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 09 липня 2024 року по справі №200/264/24 залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та не оскаржується.

Суддя В.М. Кравчук

Суддя О.П. Стародуб

Суддя С.Г. Стеценко

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення05.02.2025
Оприлюднено06.02.2025
Номер документу124949252
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —200/264/24

Ухвала від 04.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 05.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 09.07.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Рішення від 26.03.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні