Рішення
від 11.04.2025 по справі 128/4624/15-ц
НЕ ВКАЗАНО

Справа № 128/4624/15

РІШЕННЯ

Іменем України

11.04.2025 м. Вінниця

Вінницький районний суд Вінницької області в складі:

головуючого судді Васильєвої Т.Ю.,

секретар Манюк Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в залі суду м. Вінниці цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Якушинецької об`єднаної територіальної громади в особі Якушинецької сільської ради, ОСОБА_2 про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним Державного акта на право власності на землю,

УСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з даною позовною заявою, обґрунтовуючи свої вимоги тим, що згідно Державного акту на право приватної власності на землю від 04.07.2001, зареєстрованого в книзі записів державних актів на право приватної власності на землю № 552, у власності ОСОБА_3 перебувала земельна ділянка площею 0, 1214 га, розташована за адресою: с. Зарванці, Вінницького району, Вінницької області. На підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого 06.03.2003 приватним нотаріусом Вінницького районного нотаріального округу Дробахою О.Д., реєстраційний № 219, позивач придбав у ОСОБА_3 зазначену земельну ділянку, після чого отримав державний акт на право власності на земельну ділянку серії ВН № 016637 від 21.11.2003. При цьому, належній позивачеві земельній ділянці був присвоєний кадастровий номер 0520688906:04:003:0054. Таким чином, у відповідності до діючого станом на 2003 рік законодавства, позивач у законний спосіб набув право власності на земельну ділянку із визначенням її меж в натурі.

03.11.2015 позивач звернувся до Державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Вінницькому районі Вінницької області з заявою про проведення державної реєстрації прав на земельну ділянку. Рішенням Державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Вінницькому районі Вінницької області № РВ-0500081382015 від 03.11.2015 позивачеві було відмовлено у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру у зв`язку з перетином з земельною ділянкою 0520688900:04:003:0388, площа співпадає на 99, 5 %.

Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, спірна земельна ділянка належить ОСОБА_2 , згідно державного акту від 20.04.2012 Серії ЯМ 096000, виданого на підставі рішення Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області 13 сесії 6 скликання від 13.12.2011, тому позивач вважає зазначене рішення Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області незаконним та таким, що підлягає скасуванню.

Встановлення в натурі меж належної позивачеві земельної ділянки та отримання ним правовстановлюючого документу свідчить про набуття ним в законному порядку права власності на спірну земельну ділянку. ОСОБА_2 державний акт на право власності на земельну ділянку виданий 20.04.2012, тобто вже після набуття такого права позивачем. Спірна земельна ділянка на момент її передачі ОСОБА_2 перебувала у приватній власності позивача.

Тому позивач просив визнати незаконним та скасувати рішення Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області від 13.12.2011 в частині виділення земельної ділянки площею 0, 1208 га ОСОБА_2 та визнати недійсним державний акт на право власності на землю від 20.04.2012 (а.с. 2 4 т. 1).

Ухвалою Вінницького районного суду Вінницької області від 11.12.2015 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження (а.с.24 т. 1).

Ухвалами Вінницькогорайонного судуВінницької областівід 28.12.2015та 24.07.2017 залучено доучасті усправі вякості співвідповідача ОСОБА_2 (а.с.37т.1, 23 т. 2).

21.01.2016 представник ОСОБА_2 , адвокат Путілін Є.В., подав до суду заперечення на позовну заяву, відповідно до яких вважає заявлений позов безпідставним та необґрунтованим. Зазначив, що ОСОБА_4 є власником земельної ділянки площею 0, 1214 га, кадастровий номер 0520688906:04:003:0054 на підставі державного акту серії ВН № 016637, зареєстрованого від 21.11.2003 за № 321. З опису меж земельної ділянки із державного акта позивача та державного акта попереднього власника ОСОБА_3 вбачається, що земельна ділянка межує із землевласниками (землекористувачами) ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , землі аграрного користування та землі ОСОБА_7 . Натомість ОСОБА_2 є власником земельної ділянки площею 0, 1208 га, що розташована в АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, згідно рішення Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області від 13.12.2011 та державного акту від 20.04.2012 серії ЯМ 096000, зареєстрованого 20.04.2012 за № 05200001001108, кадастровий номер 0520688900:04:003:0388, суміжними землевласниками зазначено ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , а також сам ОСОБА_2 , який придбав суміжну земельну ділянку у ОСОБА_10 , належну їй з 2005 року, що виключає можливість суміщення земельних ділянок ОСОБА_11 та ОСОБА_2

ОСОБА_2 допускає помилку розробника документації із землеустрою, виготовлену на замовлення позивача, або ж просто незнання (невірного вказання розробником при проведенні обміру земельної ділянки місця її розташування) позивачем, оскільки позивач земельну ділянку не використовував, адже ОСОБА_2 використовує вказану земельну ділянку із 2012 року, являвся суміжним власником земельної ділянки з 2005 року і жодного разу не бачив на спірній земельній ділянці позивача.

Вважає, що заявлений позов направлений на протиправне позбавлення ОСОБА_2 права власності на земельну ділянку, тому просить суд відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 у зв`язку з безпідставністю, необґрунтованістю та спливом строків позовної давності (а.с. 51 52 т. 1).

В ходісудового розглядупо справіпризначалися судовіекспертизи,провадження начас проведенняяких зупинялося,після проведенняекспертизи зависновком №037/21від 07.06.2022 провадження в справі було відновлено (а.с. 1 т. 4).

Ухвалою Вінницького районного суду Вінницької області від 10.04.2024 дану цивільну справу прийнято до провадження судді Васильєвої Т.Ю. та призначено підготовче засідання (а.с. 97 т. 4).

20.05.2024представник позивача ОСОБА_1 ,адвокат АрустамянА.Е.,подала заявупро змінупредмету позову,в якійпредставник позивачапросить вважати позовними вимогами: визнати незаконним та скасувати рішення Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області 13 сесії 06 скликання від 13.12.2011 в частині виділення земельної ділянки площею 0, 1208 га ОСОБА_2 ; визнати недійсним державний акт на право власності від 20.04.2012 ЯВ 096000; скасувати державнуреєстрацію земельноїділянки зкадастровим номером520688900:04:003:0388в Державномуземельному кадастрі;скасувати державнуреєстрацію прававласності ОСОБА_2 на земельнуділянку зкадастровим номером520688900:04:003:0388 (а.с. 108 т. 4).

Ухвалою Вінницького районного суду Вінницької області від 20.05.2024 прийнято змінені позовні вимоги за заявою про зміну предмету позову від 20.05.2024 в даній цивільній справі до розгляду. Відкладено підготовче засідання (а.с. 123 т. 4).

Ухвалою Вінницького районного суду Вінницької області від 11.07.2024 закрито підготовче провадження по справі. Призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні (а.с. 136 137 т. 4).

Ухвалою Вінницького районного суду Вінницької області від 16.09.2024 клопотання представника ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області про поновлення строку для подання заяви про вступ у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, залучення Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повернення до стадії підготовчого провадження залишено без розгляду (а.с. 161 162 т. 4).

В судовезасідання позивач ОСОБА_1 не з`явився.В ходісудового розглядупредставник позивача,адвокат АрустамянА.Е. підтримала позовні вимоги в повному обсязі, просила їх задовольнити. Пояснила, що на час набуття позивачем у власність земельної ділянки Державного земельного кадастру не існувало, позивач набув право власності згідно чинного на той час законодавства. Коли після зміни законодавства позивач в 2015 році виявив намір внести відомості про свою земельну ділянку до Державного земельного кадастру, дізнався про накладення його земельної ділянки із земельною ділянкою відповідача ОСОБА_2 . Та оскільки позивач перший набув у власність земельну ділянку, його порушене право підлягає судовому захисту. В подальшому подала письмовий виступ в дебатах, згідно якого зазначила, що внаслідок неправомірних дій Якушинецької сільської ради позивача позбавлено права власності. Належність позивачеві земельної ділянки та її розташування підтверджено проведеною у справі судовою земельно-технічною експертизою № 037/21 від 07.06.2022, а відмінність суміжних землевласників, які зазначені в державних актах сторін, зумовлено відчуженнями земельних ділянок первинних землевласників, що підтверджується наявними у справі технічними документаціями. У даній справі має місце часткове накладання земельних ділянок, тому представник позивача вважає, що ним застосовано належний спосіб захисту.

Відповідач ОСОБА_2 в судове засідання не з`явився, його представник, адвокат Путілін Є.В. в ході судового розгляду просив відмовити в задоволенні позову. Зазначив, що порушення прав позивача відповідачем наданими суду доказами не доведено. Відповідач є суміжним землевласником спірної земельної ділянки, бачив, що вона ніким не використовується, тому звернувся до сільської ради та оформив право власності на неї, огородив та використовує на даний час. В подальшомуподав письмовийвиступ вдебатах,згідно якогозазначив,що позивачем обрано неналежний та неефективний спосіб захисту, вважає, що таким в межах даної справи має бути вимога про витребування земельної ділянки. Також звертає увагу, що за неодноразовими ухвалами про призначення судовї експертизи експерти вказували на неможливість надання відповідей щодо накладення земельних ділянок з огляду на відсутність необхідної інформації (інформації про просторове розташування земельної ділянки позивача в електронному вигляді і системі координат), лише експертом ТОВ «Експертно-Юридична фірма «Соломон» було складено та подано до суду висновок № 037/21 від 07.06.2022, за яким надано відповідь на поставлені питання. Одночасно представником відповідача було подано адвокатський запит до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області щодо можливості ідентифікації місця розташування земельної ділянки по опису меж, та з відповіді, наданої 08.07.2022, було зазначено про неможливість ідентифікації місця розташування земельної ділянки по опису меж. Жодного методу проведення судової експертизи, згідно методичних документацій, не передбачено визначення накладання (суміщення) земельних ділянок, застосовуючи опис меж в правовстановлюючих документах, що викликає сумнів у правильності висновку. Крім того, зазначає, що загальний строк позовної давності встановлюється тривалістю у три роки та обов`язок доведення терміну, з якого особі стало (могло стати) відомо про порушення права, покладається на позивача, що ним не доведено, тому просить застосувати наслідки спливу позовної давності.

Представник відповідача Якушинецької об`єднаної територіальної громади в особі Якушинецької сільської ради в судовому засіданні позов не визнала, вважає, що відповідач правомірно набув у власність спірну земельну ділянку та порушення ним прав позивача вважає недоведеним, обставин обліку земельних ділянок, переданих у власність громадянам, в сільській раді їй не відомо. В подальшому представник відповідача в судове засідання не з`явився, подав до суду заяву про розгляд справи без участі представника відповідача, в якій також зазначив, що позовні вимоги позивача сільська рада не визнає повністю, просить суд відмовити в їх задоволенні.

Експерт Лесько О.В. під час судового розгляду пояснила, що на час проведення експертизи та надання висновку № 037/21від 07.06.2022працювала експертом ТОВ «Експертно-Юридична фірма «Соломон». Під час проведення експертизи вона подавала клопотання про витребування документації щодо встановлення меж земельної ділянки, належної ОСОБА_1 , в натурі, але вона не була надана. Тому при наданні відповідей вона враховувала технічну документацію суміжних земельних ділянок. При цьому, надання відповіді на питання не потребує якоїсь конкретної методики, вона описала свої висновки та документи, за яких вона змогла надати зазначені відповіді, в описовій частині висновку. Її висновки викладені саме з урахуванням технічної документації суміжних земельних ділянок і їх офіційних бланків державних актів.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, суд дійшов наступного висновку.

Так, судом встановлено наступні фактичні обставини справи.

Відповідно до копії державного акту на право приватної власності на землю, наданого ОСОБА_3 , на підставі рішення 13 сесії 23 скликання Якушинецької сільської ради народних депутатів від 27.10.2000, йому було передано у приватну власність земельну ділянку площею 0, 1214 га в межах згідно з планом, яка розташована на території с. Зарванці, Якушинецької сільської ради. Землю передано для будівництва та обслуговування житлового будинку і господарських будівель (а.с. 5 6 т. 1).

Згідно копії договору купівлі-продажу земельної ділянки від 06.03.2003, ОСОБА_3 продав ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0, 1214 га, що розташована у с. Зарванці, територія Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області, цільове призначення для будівництва та обслуговування житлового будинку і господарських будівель, належну продавцю на підставі державного акту на право приватної власності на землю, виданого Якушинецькою сільською радою Вінницького району Вінницької області 04.07.2001, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 552 (а.с. 7 8 т. 1).

Відповідно до копії державного акту на право власності на земельну ділянку серії ВН № 016637 від 21.11.2003, ОСОБА_1 отримав державний акт земельну ділянку площею 0, 1214 га, у межах згідно з планом, яка розташована у Вінницькому районі, Якушинецька сільська рада, с. Зарванці, цільове призначення: для будівництва та обслуговування житлового будинку і господарських будівель, на підставі вищевказаного договору купівлі-продавжу від 06.03.2003, земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 0520688906:04:003:0054 (а.с. 9, 10 т. 1).

Згідно копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 01.12.2015 № НВ-0503598482015, 20.04.2012 Управлінням Держкомзему у Вінницькому районі Вінницької області за ОСОБА_2 зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 0520688900:04:003:0388, площею 0, 1208, цільове призначення для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), видано Державний акт від 20.04.2012 ЯМ 096000 (а.с. 11 14 т. 1).

Відповідно до копії рішення 13 сесії 6 скликання Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області від 13.12.2011 та копії протоколу 13 сесії 6 скликання Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області від 13.12.2011, затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку ОСОБА_2 ; внесено часткову зміну в рішення 11 сесії 06 скликання від 12.09.2011 Якушинецької сільської ради в частині площі земельної ділянки, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , та передано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 0, 1208 га, в тому числі: для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд 0, 1208 га; вирішено видати державний акт на право власності на земельну ділянку ОСОБА_2 ; внести зміни в земельно-кадастрову документацію (а.с. 15, 16 21 т. 1).

Згідно копії державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯМ № 096000 від 19.04.2012, ОСОБА_2 є власником земельної ділянки площею 0, 1208 га, у межах згідно з планом, яка розташована у АДРЕСА_1 , цільове призначення для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, з кадастровим номером 0520688900:04:003:0388 (а.с. 55 т .1).

Згідно листа Управління Держгеокадастру у Вінницькому районі Вінницької області від 29.01.2016, інформація про земельну ділянку площею 0, 1214 га, яка розташована на території Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області (кадастровий номер 0520688906:04:003:0054) станом на 29.01.2016 в базі даних державного земельного кадастру відсутня (а.с. 69 т. 1).

Згідно листа Управління Держгеокадастру у Вінницькому районі Вінницької області від 12.09.2016, управління не має можливості надати інформацію на технічних носіях згідно даних Державного земельного кадастру про земельну ділянку, розташовану на території Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області, загальною площею 0, 1214 га, кадастровий номер 0520688906:04:003:0054, належну ОСОБА_1 згідно державного акту серії ВН № 016637 від 21.11.2003, оскільки відомості не занесені до Національної кадастрової системи (а.с. 143 т. 1).

Судом досліджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_1 , кадастровий номер 0520688906:04:003:0054, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , розроблену приватним проектно-вишукувальним підприємством «Еководземпроект» в 2015 році на підставі заяви ОСОБА_1 від 27.10.2015, технічну документацію із землеустрою щодо складання державного акту на право власності на земельні ділянки суміжних землекористувачів: ОСОБА_10 , яка придбала земельну ділянку в ОСОБА_7 в 2005 році, кадастровий номер 0520688906:04:003:0214, ОСОБА_5 , який приватизував земельну ділянку в 2005 році, кадастровий номер 0520688906:04:003:0228, ОСОБА_9 , яка приватизовувала земельну ділянку в 2005 році, кадастровий номер 0520688906:04:003:0239. Дані земельні ділянки за описом меж межували на час складення такого опису із земельною ділянкою ОСОБА_3 , а в подальшому ОСОБА_12 (а.с. 175, 193, 203, зі звороту, т. 1). Також було досліджено технічну документацію із землеустрою щодо земельної ділянки ОСОБА_2 , кадастровий номер 0520688906:04:003:0200, придбану в 2009 році в ОСОБА_10 .

Дані технічні документації надавалися для проведення судової експертизи (а.с. 163 169, 170 183, 184 194, 195 209, 210 217 т. 1).

Відповідно до висновку № 323 судового експерта ОСОБА_13 , за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи від 23.02.2017: відповідно державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯМ №096000 який зареєстровано 20.04.2012р. у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №052000001001108, земельна ділянка кад. номер 0520688900:04:003:0388 площею 0,1208га. по АДРЕСА_1 на території Якушинецької сільської ради, знаходиться в межах: А-Б - землі ОСОБА_8 - 61,99м; Б-В - землі ОСОБА_9 - 19,45м; В-Г - землі ОСОБА_2 - 61,99м; Г-А - землі загального користування - 19,55м.; відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку від 21.11.2003р. серії ВН №016637, земельна ділянка кад. номер 0520688906:04:003:0054 площею 0,1214га. в с. Зарванці на території Якушинецької сільської ради, знаходиться в межах: А-Б - землі гр. ОСОБА_5 - 19,45м; Б-В - землі гр. ОСОБА_6 - 62,60м; В-Г - землі загального користування - 19,40м; Г-А - землі гр. ОСОБА_7 - 62,65м.; відповідно до державного акту на право приватної власності на землю виданого Якушинецькою сільською радою Вінницького рай. Вінницької обл. 04.07.2001р., зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №552, земельна ділянка площею 0,1214га. в с. Зарванці на території Якушинецької сільської ради, знаходиться в межах: А-Б - землі гр. ОСОБА_5 - 19,45м; Б-В - землі гр. ОСОБА_6 - 62,60м; В-Г - землі загального користування - 19,40м; Г-А - землі гр. ОСОБА_7 - 62,65м.; в зв`язку із вищевказаним за відсутності необхідної інформації визначити, чи суміщається земельна ділянка площею 0,1208га., розташована на території Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області, власником якої являється ОСОБА_2 , кадастровий номер 0520688900:04:003:0388 із земельною ділянкою площею 0,1214га, розташовану на території Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області, власником якої являється ОСОБА_1 , кадастровий номер - 0520688906:04:003:0054 та із земельною ділянкою площею 0,1214га, розташовану на території Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області, власником якої являється ОСОБА_3 , відповідно до державного акту, виданого 04.07.2001 року зареєстрованого за №522, не вбачається за можливе (а.с. 225 233 т. 1).

Відповідно до листа ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області від 18.06.2018, на виконання вимог ухвали суду від 24.05.2018 управління повідомило про наявні відомості, станом на 01.01.2013, за наявної в відділі інформації, інформацію про реєстрацію права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 0520688906:04:003:0116, 0520688906:04:003:0214 (зареєстровано за ОСОБА_8 ), 0520688906:04:003:0065, 0520688906:04:003:7065, 0520688906:04:003:0126, 0520688906:04:003:0283, 0520688906:04:003:0239 (зареєстровано за ОСОБА_9 ), 0520688906:04:003:0228, 0520688906:04:003:7066, 0520688906:04:003:0064, 0520688900:04:003:0438 (а.с. 101 102 т. 2).

Відповідно до копії книги записів реєстрації державних актів на право власності на земельні ділянки на території Якушинецької сільської ради № 1048, відповідно до запису № 321, ОСОБА_1 належить земельна ділянка у с. Зарванці, площею 0, 1214 га, кадастровий номер 0520688906:04:003:0054 (а.с. 106 106а т. 2).

Ухвалою Вінницького районного суду Вінницької області від 14.06.2019 було призначено ще одну земельно-технічну експертизу (а.с 178 т. 2).

11.02.2020 судовий експерт Лесько І.В. надала до суду повідомлення про неможливість надання висновку судової земельно-технічної експертизи № 091/19, відповідно до якого експерт повідомила, що у зв`язку з відсутністю частини витребуваних додаткових матеріалів ухвала суду від 14.06.2019, щодо призначення судової земельно-технічної експертизи по цивільній справі № 128/4624/15-ц залишається без виконання (а.с. 200 202 т. 2).

Також судом досліджено копію технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) громадянину ОСОБА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , виготовлену в 2015 році, межі суміжних землекористувачів вказані згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії ВН № 016637 від 21.11.2003, водночас визначено кадастрові номери суміжних земельних ділянок, а саме в межах від Г до А кадастровий номер 0520688906:04:003:0214, від А до Б кадастровий номер 0520688906:04:003:0239, від Б до В - кадастровий номер 0520688906:04:003:0200 (а.с. 233 249 т. 2).

Зазначені суміжні землекористувачі земельної ділянки, належної ОСОБА_1 (а.с. 246 т. 2) відповідають суміжним землекористувачам земельної ділянки ОСОБА_2 , які визначені судовим експертом (а.с. 232 т. 1)

Ухвалою Вінницького районного суду Вінницької області від 10.12.2020 було призначено повторну земельно-технічну експертизу (а.с. 39 40 т. 3), яка була залишена без виконання в зв`язку з відсутністю додаткових матеріалів, які витребовувала експерт (а.с. 121 т. 3).

Ухвалою Вінницького районного суду Вінницької області від 28.09.2021 було призначено повторну земельно-технічну експертизу (а.с. 170 171 т. 3).

Висновком № 037/21 від 07.06.2022 за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи встановлено, що на підставі проведеного дослідження, беручи до уваги матеріали цивільної справи №128/4624/15-ц експерт прийшов до висновку, що земельна ділянка, яка належить ОСОБА_1 на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії ВН №016637, зареєстрованого 21.11.2003 року, кадастровий номер 0520688906:04:003:0054, з урахуванням наявних у справі технічних документацій інших співвласників земельних ділянок (зокрема а.с.163- 217 т.1), Поземельних книг та Державних актів на землю згідно яких вони межують із земельною ділянкою ОСОБА_3 (попереднього власника земельної ділянки, яка на даний час належить ОСОБА_1 ) площею 0,1214 га, розташована між земельною ділянкою кадастровий номер 0520688906:04:003:0214 та земельною ділянкою кадастровий номер 0520688906:04:003:0239, третьою стороною являються землі сільської ради (проїзд загального користування) (див. дослідну частину висновку стор. 27-28, малюнки 6, 13 та додаток 8 до висновку). На підставі проведеного дослідження, беручи до уваги матеріали цивільної справи №128/4624/15-ц експерт прийшов до висновку, що між земельними ділянками, належними ОСОБА_2 , площею 0,1208 га, кадастровий номер 0520688900:04:003:0388 та земельною ділянкою площею 0,1209 га кадастровий номер 0520688906:04:003:0200 існує спільна межа (див. дослідну частину висновку стор. 27-28, таблицю №2 та додаток 8 до висновку) (а.с. 227 250 т. 3).

На ст. 20 вказаного висновку зазначено, що на підставі інформації, що міститься на кадастрових планах технічних документацій із землеустрою на ОСОБА_10 ділянка кадастровий номер 0520688906:04:003:0214, ОСОБА_5 ділянка кадастровий номер 0520688906:04:003:0228, ОСОБА_9 ділянка кадастровий номер 0520688906:04:003:0239, ОСОБА_2 ділянка кадастровий номер 0520688900:04:003:0200 з врахуванням суміжних землевласників, які вказані в описі меж на кадастрових планах було відтворено взаємне розташування земельних ділянок без прив`язки до системи координат, що відображено на малюнку 13 (ст. 21 висновку експерта). Згідно даного малюнку 13, між вказаними земельними ділянками можливе розташування ще однієї земельної ділянки.

Відповідно до листа ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області від 08.07.2022, відповідно до інформації, наданої відділом № 1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління (лист № 1335/475-22 від 07.07.2022), протоколи розподілу земельних ділянок, які відводились громадянам в межах населених пунктів Вінницького району, з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, у Відділі не зберігаються. 01.01.2013 набрав чинності Зукон України від 07.07.2011 № 3613-VI «Про Державний земельний кадастр», який установлює правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру. Відповідно до п.п. 2 п. 12 розділу VII «Прикінцеві положення» (зазначений пункт набрав чинності 07.08.2011) Закону № 3613-VI, Кабінет Міністрів України до 1 січня 2013 року забезпечує створення єдиної інформаційної системи Державного земельного кадастру, внесення до неї відомостей про межі адміністративно-територіальних одиниць, перенесення до неї записів про державну реєстрацію земельних ділянок, обмежень (обтяжень) у їх використанні, зареєстрованих у Державному реєстрі земель. Державний земельний кадастр містить інформацію про сформовані та зареєстровані земельні ділянки, відомості про які внесено до нього на підставі відповідної документації із землеустрою, яка передбачена ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр». Враховуючи викладене, встановити місце розташування земельної ділянки за описом меж земельної ділянки неможливо (а.с. 9 т. 4).

Оцінивши докази в їх сукупності, суд керується наступними нормами законодавства.

Відповідно до ч. 1ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цьогоКодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина перша статті 15 ЦК України, частина перша статті 16 ЦК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 316 ЦК України, правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Згідно із ч. 1 ст. 317 ЦК України, власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону (ч.ч. 1, 2 319 ЦК України).

Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні (ч. 1 ст. 321 ЦК України).

Частинами 1 та 2 ст. 78 ЗК України, визначено, що право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ст. 14 Конституції України).

Загальними засадами цивільного законодавства є, зокрема, справедливість, добросовісність та розумність (пункт 6 частини першоїстатті 3 ЦК України). Земля є унікальним обмеженим природним і базисним ресурсом, на якому будується добробут суспільства. Її розподіл є особливо чутливим до зазначених принципів (постанови Великої Палати Верховного Суду від 29 вересня 2020 року у справі № 688/2908/16-ц (пункти 75-76), від 20 липня 2020 року у справі № 923/196/20 (пункт 39), від 14 грудня 2022 року у справі № 477/2330/18 (пункт 132)).

Згідно зістаттею 58 Конституції Українизакони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

У постанові від 03 липня 2019 року у справі № 577/2977/15-ц Верховний Суд зазначив, що привирішенні спору потрібно виходити із законності набуття кожною зі сторін права власності на спірну земельну ділянку із застосуванням до спірних правовідносин саме тієї редакції закону, яка була чинною на момент їх набуття.

Частина 1ст. 126 ЗК Українив редакції, що діяла станом на 21.11.2003, коли позивач отримав державний акт на право власності на землю, визначала, щоправо власності на земельну ділянку посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Згідно зіст. 125 ЗК України, у редакції, яка діяла станом на 21.11.2003,право власності на земельну ділянку виникає після одержанняїї власником документа,що посвідчуєправо власності, та йогодержавної реєстрації.

Відповідно до п.п. 9, 10розділу VІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Державний земельний кадастр» № 3613-VІ від 07липня2011 року, який набрав чинності з 01січня 2013 року, до 01 січня 2013 року державна реєстрація земельних ділянок, які передаються у власність із земель державної чи комунальної власності, здійснюється з видачею державних актів на право власності на земельні ділянки.Реєстрація державних актів на право власності здійснюється у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі.

Документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними.

Відповідно до п. 1.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженогонаказом Держкомзему №174 від 02 липня 2003 року, який діяв з 25липня 2003 року до 20 серпня 2012 року,державний реєстр земельце складова частина державного земельного кадастру, який складається з книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги,яка містить відомості про земельну ділянку і формується за допомогою АС ДЗК.

Пунктом 12 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженогонаказом Держкомзему №174 від 02липня 2003 року, передбачено, що на кожну земельну ділянку ведеться поземельна книга.

Кадастровий план земельної ділянкице складова частина Поземельної книги, графічний документ, що відображає межі земельної ділянки з описом суміжних землевласників і землекористувачів, лінійні проміри між точками по межі земельної ділянки, місце розташування земельної ділянки, та складається з використанням даних державного земельного кадастру.

Пунктом 4 розділу VІІ «Прикінцеві таперехідні положення»ЗаконуУкраїни «ПроДержавний земельнийкадастр» №3613-VІвід 07липня 2011 року, який набрав чинності з01січня2013року, передбачено, що у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель,відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що оскільки державний акт на право власності на земельну ділянку, виданий позивачу 21.11.2003, зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 321 (а.с. 9 т. 1), то з 21.11.2003 у позивача виникло право власності на вказану у цьому акті земельну ділянку, площею 0, 1214 га, з кадастровим номером 0520688906:04:003:0054.

Суд звертає увагу на те, що позивач 21.11.2003 зареєстрував своє право на земельну ділянку на підставіст. 125 ЗК Українив редакції, яка діяла на той час, та Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженогонаказом Держкомзему №174 від 02 липня 2003 року, який діяв з 25липня 2003 року до 20 серпня 2012 року.

Станом на21.11.2003Закон України «Про Державний земельний кадастр» від 07 липня 2011 року №3613-IVще не був прийнятий та введений у дію.

Положення ч. 10ст. 79-1 ЗК Українипро те, що державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі, також набрали чинності після того, як позивач набув право власності на земельну ділянку площею 0, 1214 га, з кадастровим номером 0520688906:04:003:0054.

Суд зауважує, що відповідачеві ОСОБА_2 оспорюваним рішенням сільської ради затверджувалася технічна документація із землеустрою та передавалася у власність земельна ділянка площею 0, 1208 га, без перевірки її накладення із земельною ділянкою позивача площею 0, 1214 га та не за рахунок земель, які належать іншим громадянам на праві приватної власності.

Щодо аргументів відповідача про неналежний спосіб захисту, яким на його думку має бути віндикаційний позов про витребування майна, суд враховує позицію, викладену в справі № 731/264/23, постанова ВС в складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду, від 20.03.2024.

Так, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду (частина четверта статті 263 ЦПК України).

Зокрема, ВС зазначив, що порядок набуття права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності громадянами та юридичними особами, визначений статтями 116, 118, 122 ЗК України, передбачає вчинення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування відповідних дій та прийняття рішень, а саме: формування земельної ділянки,присвоєння їй кадастрового номера,надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, тощо.

Вказані дії та рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування можуть порушувати права іншихвласників земельних ділянок, а тому визнання незаконними цих рішень і дій, відповідно, може бути способом захисту цивільного права або інтересу.

Відповідно до частини першої статті 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

За положеннями частин десятої, тринадцятої статті 79-1 ЗК України державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі, зокрема, скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Згідно із частинами шостою - восьмою статті 16 Законупро земельний кадастр кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці.Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.

У пункті 11.10 постанови від 20 червня 2023 року у справі № 633/408/18 (провадження № 14-86цс22)Велика Палата Верховного Судувиснувала, що вимоги про визнання незаконним (недійсним) і скасуваннярішенняоргану влади про надання земельної ділянки у власність і про скасування державної реєстрації такого права за певних умов можна розглядати як вимоги про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні майном,якщо самеці рішення та реєстрація створюють відповідні перешкоди.

Єдина, стала й уніфікована практика Верховного Суду щодо спірного питання свідчить, щовизнання незаконними (протиправними) рішень органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, якими порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, є належним і ефективним способом захисту цивільних прав та інтересів.

Аналогічно з наведених підстав належним і ефективним способом захисту цивільних прав та інтересів є скасування державної реєстрації земельної ділянки, якщо таку реєстрацію проведено із порушенням прав іншого власника земельної ділянки.

Верховний Суд зазначив, щопри частковому накладанні земельних ділянок власник однієї з них може, зокрема, оспорювати відповідне рішення органу місцевого самоврядування й державну реєстрацію права власності на спірну земельну ділянку іншого власника.

У цьому випадку вимога про витребування власником свого майна з чужого незаконного володіння не є належним способом захисту права,адже позивач не є власником тієї частини земельної ділянки відповідача, що не накладається на його землю.

Враховуючи вищевикладене, повно та всебічно дослідивши обставини справи, перевіривши їх доказами, які оцінено на предмет належності, допустимості, достовірності, достатності та взаємного зв`язку, суд вважає доведеним, що відповідач Якушинецька сільськарада Вінницькогорайону Вінницькоїобласті винесла оспорюване рішення від 13.11.2011за відсутності законних підстав для цього, оскільки в межах наданої відповідачу ОСОБА_2 земельної ділянки площею 0, 1208 га знаходиться земельна ділянка площею 0, 1214 га, належна позивачу з 2003 року, і дані земельні ділянки не є ідентичними.

Отже, з метою захисту права власності позивача на земельну ділянку, набуту ним у законному порядку 21.11.2003, позов підлягає задоволенню в повному обсязі шляхом визнання недійсним рішення, на підставі якого відповідач ОСОБА_2 оформив право власності та отримав правовстановлюючий документ на спірну земельну ділянку, в зв`язку з чим виданий йому державний акт на право власності на земельну ділянку також підлягає визнанню недійсним, а також шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки, одночасно із скасуванням державної реєстрації права власності ОСОБА_2 на спірну земельну ділянку, згідно ст.ст. 79-1 ЗК України та ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», внаслідок чого його право власності на землю, що порушує раніше набуте право позивача, буде припинено.

З приводу обчислення перебігу строків позовної давності, про застосування якої зазначено представником відповідача, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 1 статті 257 ЦК України, загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Згідно частини 1 статті 261 ЦК України, перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Отже, початок перебігу позовної давності також підлягає доведенню.

Згідно позовної заяви, ОСОБА_1 дізнався про порушення свого права власності на земельну ділянку 03.11.2015 (день прийняття рішення Державним кадастровим реєстратором Управління Держгеокадастру у Вінницькому районі Вінницької області № РВ-0500081382015 від 03.11.2015 про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру), а з даним позовом позивач звернувся 10.12.2015, тобто до спливу встановленої законом позовної давності за заявленими вимогами.

Іншого відповідачем не доведено, в тому числі не доведено існування обставин до вказаної дати, за яких позивач міг довідатися або довідався про накладення земельних ділянок. Відомості про попередні спори з цього приводу відсутні, а враховуючи різні кадастрові номери земельних ділянок, дізнатися про порушення своїх прав в інший спосіб позивач не мав можливості.

Тому суд вважає, що відповідачем не доведено пропуску позивачем строку позовної давності за заявленими вимогами.

В частині вирішення питання розподілу судових витрат суд враховує, що матеріалами справи доведено понесення позивачем судових витрат на сплату судового збору в сумі 1218 грн, які сплачені на відповідний рахунок за звернення з позовом до Вінницького районного суду Вінницької області та приєднані до справи.

Згідно ч. 9 ст. 141 ЦПК України, у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами, або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Оскільки спір виник саме внаслідок неправильних дій відповідача Якушинецької сільської ради, так як саме орган місцевого самоврядування надав відповідачеві ОСОБА_2 у власність земельну ділянку за рахунок належної позивачеві земельної ділянки, суд вважає необхідним судові витрати в справі покласти в повному обсязі на Якушинецьку сільську раду Вінницького району Вінницької області, оскільки будь-яких недобросовісних дій відповідача ОСОБА_2 під час набуття у власність спірної земельної ділянки не встановлено.

Також суд вважає за необхідне роз`яснити учасникам справи положення ч.ч. 4,5 ст. 268 ЦПК України, що у разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення (повне або скорочене) без його проголошення. Датою ухвалення рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.

З урахуванням вищевикладеного, керуючись ст.ст.15,16ЦК України, ст.ст. 22, 23, 116, 118,123, 125, 126, 155, 152 ЗК України, розділом VІІ «Прикінцеві та перехідні положення»Закону України «Про Державний земельний кадастр», ст. ст. 12, 13, 76, 133, 141, 211, 247, 259, 263, 265 ЦПК України, суд,

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити в повному обсязі.

Визнати незаконним та скасувати рішення Якушинецької сільськоїради Вінницькогорайону Вінницькоїобласті 13 сесії 6 скликання від 13.12.2011 «Про затвердження технічної документації із землеустрою, щодо складання документів що посвідчують право власності на земельну ділянку, та видачу державного акту на право власності на земельну ділянку».

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку, виданий ОСОБА_2 , від 20.04.2012 Серії ЯВ № 096000.

Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 520688900:04:003:0388 в Державному земельному кадастрі, яка була зареєстрована Управлінням Держкомзему у Вінницькому районі Вінницької області 20.04.2012, та скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 520688900:04:003:0388.

Стягнути з Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області на користь ОСОБА_1 1218 грн судових витрат зі сплати судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Вінницького апеляційного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .

Відповідач: ОСОБА_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .

Відповідач: Якушинецька об`єднана територіальна громада в особі Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області, місце знаходження: вул. Новоселів, буд. 1, с. Якушинці, Вінницький район, Вінницька область, поштовий індекс: 23222, код ЄДРПОУ: 04330021.

Повний текст рішення складено 11.04.2025.

Суддя:

СудНе вказано
Дата ухвалення рішення11.04.2025
Оприлюднено16.04.2025
Номер документу126588863
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —128/4624/15-ц

Ухвала від 07.05.2025

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Панасюк О. С.

Рішення від 01.05.2025

Цивільне

Вінницький районний суд Вінницької області

Васильєва Т. Ю.

Ухвала від 28.04.2025

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Панасюк О. С.

Ухвала від 15.04.2025

Цивільне

Вінницький районний суд Вінницької області

Васильєва Т. Ю.

Рішення від 11.04.2025

Цивільне

Вінницький районний суд Вінницької області

Васильєва Т. Ю.

Ухвала від 16.09.2024

Цивільне

Вінницький районний суд Вінницької області

Васильєва Т. Ю.

Ухвала від 11.07.2024

Цивільне

Вінницький районний суд Вінницької області

Васильєва Т. Ю.

Ухвала від 20.05.2024

Цивільне

Вінницький районний суд Вінницької області

Васильєва Т. Ю.

Ухвала від 10.04.2024

Цивільне

Вінницький районний суд Вінницької області

Васильєва Т. Ю.

Ухвала від 26.06.2022

Цивільне

Вінницький районний суд Вінницької області

Ганкіна І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні