Справа № 2- 3114/10
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
22 листопада 2010 року міс то Шахтарськ
Шахтарський міськрайонни й суд Донецької області у скл аді:
головуючого судді Кобаль М.І.
при секретарі Коваленко О.Л.
за участю представника від повідача Сі зової І.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Управління Пенсійно го фонду України в м. Шахтарсь ку Донецької області про виз нання дій неправомірними та зобов' язання до вчинення ді й, -
ВСТАНОВИВ:
Позивачка ОСОБА_2 зве рнулась до суду з цивільним п озовом до відповідача, в яком у просить визнати дії відпов ідача неправомірними і стягн ути з Управління Пенсійного фонду України в м. Шахтарську недоплачену державну соціал ьну допомогу як дитині війни в розмірі 30% мінімальної пенс ії за віком з 9.07.2007 року по 31.12.2007 рок у та з 22.05.2008 року по 31.12.2009 року, з урахуванням трьох процен тів річних від простроченої суми, та в подальшому проводи ти перерахування та виплати довічно; стягнути з відповід ача понесені позивачем судов і витрати та витрати на послу ги банку за їх перерахування . В обґрунтування позо вних вимог позивачка зазначи ла, що її віднесено до категор ії «Дітей війни» і згідно Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» з 1.01.2006 року вона має право на отримання щ омісячної доплати до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсі ї за віком. Натомість, відпові дач всупереч вимогам цього З акону та Конституції України такої доплати не здійснював в повному обсязі, чим порушив права позивачки.
Позивачка до судового зас ідання не з' явилась, про дат у та час слухання справи пові домлена належним чином. Нада ла клопотання про розгляд сп рави без її участі.
Представник відпові дача в судовому засіданні по силався на те, що порядок нада ння пільг, передбачених ст. 6 З У «Про соціальний захист діт ей війни», Кабінетом Міністр ів України 2006 році не було розр облено. Законом України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» дія ст. 6 ЗУ «Про соціаль ний захист дітей війни» приз упинена, законодавче не було врегульоване питання стосов но фінансування виплати підв ищення до пенсії в розмірі 30% м інімальної пенсії за віком д ітям війни. Відповідно до вка заного Закону підвищення до пенсії дітям війни виплачуєт ься за рахунок коштів Держав ного бюджету України, а не за р ахунок коштів Пенсійного фон ду України. ЗУ «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» від 28.12.2007 року внесено зміни до ЗУ « Про соціальний захист дітей війни», зокрема ст. 6 вказаного Закону після внесення змін п ередбачалося, що дітям війни до пенсії або щомісячного гр ошового утримання, державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, вип лачується підвищення у розмі рі надбавки, встановленої дл я учасників війни. Вимоги поз ивачки щодо підвищення пенсі ї вважає незаконними, просив суд відмовити у задоволенні позову.
Дослідивши матеріали сп рави, перевіривши доводи сто рін суд вважає, що позов підля гає частковому задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до За кону України «Про соціальний захист дітей війни», до дітей війни віднесені особи, які є г ромадянами України та яким н а час закінчення Другої світ ової війни (2 вересня 1945 року) бу ло менше 18 років.
З матеріалів справи вбач ається, що позивачка є громад янкою України, має правовий с татус «Дитина війни», що підт верджується пенсійним посві дченням, знаходиться на облі ку в Управлінні ПФУ в м. Шахтар ську.
Відповідно до ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», що набрав чинн ості 1 січня 2006 року, дітям війн и пенсії або щомісячне довіч не грошове утримання чи держ авна соціальна допомога, що в иплачується замість пенсії, підвищується на 30% мінімально ї пенсії за віком.
Питання п ро стягнення доплати за 2006 рік позивачкою не ставиться.
Відповідн о до п. 12 статті 71 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2007 рік» з метою прив едення окремих норм законів у відповідність із цим закон ом, на 2007 рік зупинено, зокрема дію статті 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни».
Проте, 9.07.2007 року Ко нституційним Судом України у справі № 1-29/2007 (справа про соціа льні гарантії громадян) ухва лено Рішення № 6-рп/2007, відповід но до якого, визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційним и), положення зокрема п. 12 ст. 71 За кону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» № 489-V в ід 19.12.2006 року.
Конституційний Суд України зазначив, що поло женнями Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» не можуть скасовувати ся чи змінюватися обсяги пра в і обов' язків, пільг, компен сацій і гарантій громадян, пе редбачених іншими законами У країни, не можуть вноситися з міни, зупинятися дія чинних з аконів України, а також встан овлюватися інше (додаткове) п равове регулювання відносин , що є предметом інших Законів України.
Отже, з 9.07.2007 року ві дновлена дія ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», відповідно до яко ї дітям війни пенсії або щомі сячне довічне грошове утрима ння чи державна соціальна до помога, що виплачується замі сть пенсії, підвищується на 30 відсотків мінімальної пенсі ї за віком.
Відповідно до положе нь ст. 28 Закону України «Про за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування», мін імальний розмір пенсії за ві ком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхово го стажу встановлюється у ро змірі прожитого мінімуму для осіб, які втратили працездат ність, визначеного законом.
Визначення прожитко вого мінімуму, закладення пр авової основи для його встан овлення, затвердження та вра хування при реалізації держа вною конституційної гаранті ї громадян на достатній житт євий рівень, дає Закон Україн и «Про прожитковий мінімум» від 15 липня 1999 року № 966-14, а також З акон України «Про державні с оціальні стандарти та держав ні соціальні гарантії» від 5 ж овтня 2000 року № 2017-ІІІ, згідно ст атті 1 якого прожитковий міні мум використовується для виз начення, у тому числі мінімал ьного розміру пенсії за віко м, який відповідно до статті 28 Закону України «Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування» встановлю ється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність, визначено го законом.
Частиною 3 статті 4 даного Закону (зі змінами ві д 25 березня 2005 року), передбачен о, що прожитковий мінімум на о дну особу, а також окремо для т их, хто відноситься до основн их соціальних і демографічни х груп населення, щороку затв ерджується Верховною Радою У країни в законі про Державни й бюджет України на відповід ний рік. Прожитковий мінімум публікується в офіційних ви даннях загальнодержавної сф ери розповсюдження.
Законом України «Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавствах а ктів України» було внесено з міни до ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни», відповідно до яких діт ям війни до пенсії або щоміся чного грошового утримання чи державної соціальної допомо ги, що виплачуються замість п енсії, виплачується підвищен ня у розмірі надбавки, встано вленої для учасників війни. В етерани війни мають право на отримання підвищення до пен сії або щомісячного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги, що виплачу ється замість пенсії, відпов ідно до даного Закону та Зако ну України «Про статус ветер анів війни, гарантії їх соціа льного захисту» зазначене пі двищення провадиться за їх в ибором згідно з одним із зако нів. Згідно із Законом Україн и «Про статус ветеранів війн и, гарантії їх соціального за хисту» від 22.10.1993 року учасникам війни, нагородженим орденам и і медалями колишнього СРСР за самовіддану працю і бездо ганну військову службу в тил у Великої Вітчизняної війни, пенсії або щомісячне грошов е утримання чи державна соці альна допомога, що виплачуют ься замість пенсії, підвищує ться на 15 відсотків прожитков ого мінімуму для осіб, які втр атили працездатність, іншим учасникам війни - на 10 відсот ків прожиткового мінімуму дл я осіб, які втратили працезда тність.
Однак, Рішенням К онституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 визн ані неконституційними, серед іншого і положення підпункт у 2 пункту 41 розділу ІІ Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавс твах актів України».
Отже, з 22.05.2008 року знов ві дновлена дія ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни» в редакції до 1.01.2008 ро ку, відповідно до якої дітям в ійни пенсії або щомісячне гр ошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чуються замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком.
Законом України «Про Державний бюджет Украї ни на 2009 рік» дія цієї статті За кону України «Про соціальних захист дітей війни» не була з упинена і відповідно у 2009 році продовжує діяти норма, згідн о якої дітям війни пенсії або щомісячне грошове утримання , що виплачується замість пен сії, підвищується на 30 відсотк ів мінімальної пенсії за вік ом.
Статтею 62 Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік» від 19 грудня 2006 р оку (з наступними змінами та д оповненнями) прожитковий мін імум для особи, яка втратила п рацездатність, визначений з 1 січня - 380 гривень, з 1 квітня - 406 гривень, з 1 жовтня - 411 гриве нь. При цьому, зазначена статт я доповнена абзацом, яким пер едбачено встановити, що для в изначення мінімального розм іру пенсії за віком відповід но до абзацу першого частини 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов' язкове держа вне пенсійне страхування» з 1 квітня та 1 жовтня 2007 року заст осовується прожитковий міні мум для осіб, які втратили пра цездатність, визначений абза цом п' ятим частини першої ц ієї статті, збільшений на 1 від соток, що складає відповідно 410 грн. 06 коп. та 415 грн. 11 коп.
Тобто, за період з 9.07.2007 року по 31.12.2007 року відповідач був зо бов' язаний нарахувати та сп латити на користь позивачки підвищення до пенсії на підс таві ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війн и» у розмірі 713 грн. 03 коп. (410,06 грн. х 30%/31 х 23 дні + 410,06 грн. х 2 х 30% + 415,11 грн. х 3 х 30%).
Статтею 58 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2008 рік та про внес ення змін до деяких законода вчих актів України» від 28 груд ня 2007 року № 107-VI, що набрав чиннос ті з 1 січня 2008 року був затверд жений прожитковий мінімум на одну особу, яка втратила прац ездатність з 1 січня - 470 гриве нь, з 1 квітня - 481 гривня, з 1 лип ня - 482 гривні, з 1 жовтня - 498 гр ивень.
Враховуюч и, що позивачці, починаючи з 1.01. 2008 року сплачується підвищенн я до пенсії в розмірі 10% прожит кового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, за період з 22.05.20008р. по 31.12.2008р. відпові дач повинен донарахувати О СОБА_2 715 грн. 23 коп. (481 грн. х 30%/31 х 1 0 дн. - 481 грн. х 10%/31х10 дн. + 481 грн. х 30% - 481 гр н. х 10% + 482 грн. х 3 х 30% - 482 грн. х 3 х 10% + 498 гр н. х 3 х 30% - 498 грн. х 3 х 10%).
Статтею 54 Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2009 рік» від 26 грудня 2008 р оку № 835-VI, що набрав чинності з 1 січня 2009 року прожитковий мін імум на одну особу та для тих , хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення, встановлений в розмірах, що діяли у грудні 2008 року, тобто - 498 гривень.
Законом України «Про встановлення прожитков ого мінімуму та мінімальної заробітної плати», від 20.10.2009 рок у за № 1646-VI, що набрав чинності з 4.11.2009 року, прожитковий мінімум для осіб, які втратили працез датність з 1.11.2009 року складає - 573 гривні.
За 2009 рік, відпо відач був повинен нарахувати та сплатити на користь позив ачки 1837 грн. 80 коп. (498 грн. х 10 х 30% + 573 гр н. х 2 х 30%).
Однак, з урахуван ням того, що за 12 місяців 2009 року ОСОБА_2 частково було виплачено підвищення д о пенсії як дитині війни у роз мірі 10% прожиткового мінімуму (по 49,8 грн. кожного місяця (49,8 х 12 = 597,6 грн.), так як Пенсійним фондо м України в м. Шахтарську в лис топаді та грудні 2009 року бравс я прожитковий мінімум без вр ахування змін, внесених Зако ном України «Про встановленн я прожиткового мінімуму та м інімальної заробітної плати », то з урахуванням фактично в иплачених сум, за період з 1 сі чня 2009 року по 31 грудня 2009 року на користь позивачки підлягає до стягнення сума недоплачен ого підвищення до пенсії: 1240,20 г рн. = 1837,8 грн. - 597,6 грн.
Загальна сума не доплати підвищення до пенсії відповідно до ст. 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни», що недоплачена ОСОБА_2 Управлін ням Пенсійного фонду України в м. Шахтарську за періоди з 9.07.2007 року по 31.12.2007 року, та з 22.05.20 008 року по 31.12.2009 року складає - 2 668,46 (дві тисячі ш істсот шістдесят вісім) грн. 46 коп.
Відповідно до ча стини другої статті 19 Констит уції України, органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов' язані діяти ті льки на підставі, в межах повн оважень та способом, які пере дбачені Конституцією та зако нами України.
За змістом ч.1 ст. 58 Закону України "Про заг альнообов' язкове пенсійне страхування" пенсійний фонд є органом, який здійснює кері вництво та управління соліда рною системою, провадить збі р, акумуляцію та облік страхо вих внесків, призначає пенсі ї та готує документи для її ви плати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансува ння та виплату пенсій, допомо ги на поховання, здійснює кон троль за цільовим використан ням коштів Пенсійного фонду, вирішує питання, пов'язані з в еденням обліку пенсійних акт ивів застрахованих осіб на н акопичувальних пенсійних ра хунках, здійснює адміністрат ивне управління Накопичувал ьним фондом та інші функції, п ередбачені цим Законом і ста тутом Пенсійного фонду.
Суд не прий має аргументів відповідача щ одо відсутності бюджетних ас игнувань, оскільки органи де ржавної влади не можуть поси латися на відсутність коштів як на причину невиконання св оїх зобов' язань. Рішенням Є вропейського суду з прав люд ини у справі «Кечко проти Укр аїни» вказано, що відмова у ви конанні рішення на цій підст аві, є свавільною та незаконн ою. З огляду на правову позиці ю Європейського суду з прав л юдини, висловлену у зазначен ому рішенні, та положення ч. 1 с т. 58 Конституції України про н езворотність дії в часі зако нів та інших нормативно-прав ових актів, крім випадків, кол и вони пом' якшують або скас овують відповідальність осо би: реалізація особою права, щ о пов' язане з отриманням бю джетних коштів, яке базуєтьс я на спеціальних та чинних на час виникнення спірних прав овідносин нормативно-правов их актах національного закон одавства, не може бути постав лена у залежність від бюджет них асигнувань, тобто посила ння органами державної влади на відсутність коштів як на п ричину невиконання своїх зоб ов' язань, судами не повинні прийматися до уваги.
Доводи пре дставника відповідача про ві дсутність порядку перерахун ку та виплати зазначеного пі двищення пенсії не можуть бу ти підставою для відмови в за доволенні позовних вимог, та к як саме на органи Пенсійног о фонду України покладено об ов'язок перерахування та вип лати пенсії з відповідним пі двищенням.
Таким чином, суд вважає дії відповідача щодо не нарахув ання позивачці виплат у пері оди з 9.07.2007 по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 по 3 1.12.2009 року включно, в належному р озмірі, є протиправними та на користь позивачки з Управлі ння Пенсійного фонду України в м. Шахтарську підлягає стяг ненню сума недоплати у розмі рі 2668,46 грн.
У відповідності із ч.1 ст.3 ЦП К України, кожна особа має пра во в порядку, встановленому ц им Кодексом, звернутися до су ду за захистом своїх порушен их невизнаних або оспорювани х прав та інтересів, які поруш ені, суд розглядає конкретні спори. Стосовно майбутнього такі спори на момент розгляд у справи відсутні, тому вимог и позивачки про проведення в ідповідних перерахувань та в иплат в подальшому задоволен ню не підлягають.
Відповідно до ст.88 ЦПК Ук раїни стороні, на користь яко ї постановлено рішення, суд с тягує з іншої сторони понесе ні нею документально підтвер джені витрати, тому суд стягу є з відповідача на користь по зивачки сплачені ним судови й збір в розмірі 51 грн. та витра ти на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справ и в розмірі 120 грн.
Згідно із ч.1 ст.79 ЦПК Укра їни, судові витрати складают ься із судового збору та витр ат пов' язаних з розглядом с прави. В ч.3 зазначеної статті наведено вичерпний перелік в итрат, пов' язаних з розгляд ом судової справи. Витрати на послуги банку за перерахува ння судового збору та ІТЗ до с удових витрат не віднесено, т ому вимога про стягнення з ві дповідача витрат на послуги банку за перерахування судов их витрат задоволенню не під лягає.
В решті вимог позов задов оленню не підлягає.
Керуючись с таттями 10, 11, 15, 109, 209, 213, 215, 218 Цивільног о процесуального кодексу Укр аїни, -
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_2 до Управлін ня Пенсійного фонду України в м. Шахтарську Донецької обл асті про визнання дій неправ омірними та зобов' язання до вчинення дій - задовольнит и частково.
Визнати неправо мірними д ії Управляння П енсійного фонду України в м. Ш ахтарську Донецької області щодо не нарахуванню ОСОБА_2 щомісячної д ержавної соціальної доплати до пенсії, як дитині війни, за періоди з 9.07.2007 року по 31.12.2007 року т а з 22.05.2008 року по 31.12.2009 року виходяч и з розміру 30 % мінімальної пен сії за віком, встановленої ч. 1 ст. 28 Закону України «Про зага льнообов'язкове державне пен сійне страхування», з урахув анням встановленого законод авством прожиткового мініму му для осіб, які втратили прац ездатність.
Стягнути з Управління Пе нсійного фонду України в м. Ша хтарську на користь ОСО БА_2 підвищення до пенс ії в розмірі 30% мінімальної пе нсії за віком, як дитині війни , за періоди з 9.07.2007 по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 по 31.12.2009 року в розмірі 2 668 гр н. 46 коп.
Стягнути з Управління Пенсійного фон ду України в м. Шахтарську на к ористь ОСОБА_2 су дові витрати по сплаті судов ого збору у розмірі 51 грн. та ви трати на інформаційно-техніч не забезпечення розгляду спр ави у розмірі 120 грн.
В решті поз ову відмовити.
Рішення може бути оскарж ено до Апеляційного суду Дон ецької області через Шахтарс ький міськрайонний суд шляхо м подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня його про голошення.
Суддя: М.І. Кобаль
Суд | Шахтарський міськрайонний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2010 |
Оприлюднено | 09.12.2010 |
Номер документу | 12699822 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Калашник Василь Павлович
Цивільне
Овруцький районний суд Житомирської області
Кулініч Ярослав Валерійович
Цивільне
Шахтарський міськрайонний суд Донецької області
Кобаль Михайло Іванович
Цивільне
Бахчисарайський районний суд Автономної Республіки Крим
Лягіна Олена Володимирівна
Цивільне
Енергодарський міський суд Запорізької області
Бульба Олександр Миколайович
Цивільне
Оріхівський районний суд Запорізької області
Плечищева Оксана Валентинівна
Цивільне
Сакський міськрайонний суд Автономної Республіки Крим
Копичинський Олександр Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні