Постанова
від 29.04.2025 по справі 300/4679/22
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 квітня 2025 рокуЛьвівСправа № 300/4679/22 пров. № А/857/8939/25

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді Судової-Хомюк Н.М.,

суддів Глушка І.В., Затолочного В.С.,

за участі секретаря судового засідання Демчик Л.Р.,

представник позивача: не з`явився,

представник відповідача : Максим`юк В.Я.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Івано- Франківського окружного адміністративного суду від 29 січня 2025 року у справі № 300/4679/22 за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Коломийської міської ради Івано-Франківської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Управління освіти Коломийської міської ради, Коломийський ліцей №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області про визнання дії та бездіяльності протиправними,

суддя в 1-й інстанції Остап`юк С.В.

час ухвалення рішення не зазначено,

місце ухвалення рішення м. Івано-Франківськ

дата складання повного тексту рішення 29 січня 2025 року,

В С Т А Н О В И В :

У листопаді 2022 року ОСОБА_2 звернулася до суду з адміністративним позовом, у якому просила визнати протиправним та скасувати рішення Коломийської міської ради №1875-28/2022 від 24 лютого 2022 року «Про реорганізацію Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області».

Розгляд спору по суті був зупинений за наслідком розгляду у Восьмому апеляційному адміністративному суді ухвал Івано-Франківського окружного адміністративного суду про залишення позову без розгляду.

11.01.2024 Івано-Франківський окружний адміністративний суду залучив до адміністративної справи № 300/4679/22 за позовом ОСОБА_2 (далі позивач) до Коломийської міської ради (далі відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Коломийський ліцей № 9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області та Управління освіти Коломийської міської ради.

Позивач заявлені позовні вимоги щодо предмета спору обґрунтовує тим, що рішенням Коломийської міської ради «Про реорганізацію Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області» за №1875-28/2022 від 24.02.2022 протиправно, з порушенням процедури ліквідації та приєднання як філії до іншого навчального закладу, припинено діяльність юридичної особи в результаті реорганізації шляхом приєднання Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області до Коломийського ліцею №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області. Вважає таке оскаржуване рішення протиправним та просить його скасувати.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 січня 2025 року по адміністративній справі №300/4679/22 було відмовлено в задоволенні позову ОСОБА_2 до Коломийської міської ради Івано-Франківської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Управління освіти Коломийської міської ради, Коломийський ліцей №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування рішення.

Позивач ОСОБА_2 , не погодившись з результатами розгляду даної справи, звернулася до Восьмого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою на вищевказане рішення. Так, позивач вказує, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до неправильного вирішення справи, внаслідок чого рішення підлягає скасуванню. Апелянт просить задовольнити апеляційну скаргу, скасувати рішення суду першої інстанції та винести рішення про задоволення позовних вимог.

Коломийська міська рада подала до суду апеляційної інстанції відзив від 26.03.2025 року у якому заперечила твердження апелянта. Сторона вважає, що у змісті поданої скарги позивачем в черговий раз наведено повторювальні заперечення, з приводу яких відповідачем надавались пояснення при розгляді справи судом першої інстанції і з приводу яких у оскаржуваному рішенні суду від 29.01.2025 року надані вичерпні обґрунтування. Проте, з невідомих для Коломийської міської ради мотивів, позивач в черговий раз продовжує наполягати на власній позиції, стверджуючи протиправність рішення Коломийської міської ради від 24.02.2022 №1875-28/2022 «Про реорганізацію Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області», хоча у діях міської ради не було жодних порушень чинного законодавства при ухваленні даного рішення.

У відповідності до вимог частини першоїстатті 308 КАС Українисуд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю доповідача, документи подані до суду апеляційної інстанції, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний суд при розгляді цієї справи виходить з наступних міркувань.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи наступні обставини.

Коломийський ліцей №6 ім. Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області 21.06.1995 зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Основний вид діяльності 85.31 Загальна середня освіта; керівник Семенюк Лідія Василівна.

Рішенням Коломийської міської ради №344/-9/2021 від 22.02.2021 затверджено Порядок проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади (пункт 1 рішення) та затверджено склад конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади (пункт 2 рішення).

Відповідно до протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади від 11.06.2021 Ліцей №9 визнано переможцем у конкурсі з визначення опорного закладу Коломийської територіальної громади.

Згідно з протоколом засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади від 30.03.2021, на якому розглядалася, серед іншого, заявка Ліцею №6, переможцями у конкурсі з визначення опорного закладу Коломийської територіальної громади визнано Коломийський ліцей №5 імені Т.Г.Шевченка Коломийської міської ради Івано-Франківської області та Коломийський ліцей №8 Коломийської міської ради Івано-Франківської області.

Рішенням міської ради «Про утворення опорного закладу освіти Коломийський ліцей №9 та його філії» №826-16/2021 від 24.06.2021 утворено опорний заклад освіти Коломийський ліцей №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області (пункт 1).

Відповідно до протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади від 02.02.2022 Ліцей №6 визнано філією Ліцею №9 (2 питання порядку денного).

Рішенням Коломийської міської ради №1875-28/2022 від 24.02.2022 «Про реорганізацію Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області» вирішено припинити діяльність юридичної особи в результаті реорганізації шляхом приєднання Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області до Коломийського ліцею №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області (пункт 1).

Пунктом 2 рішення №1875-28/2022 від 24.02.2022 вирішено утворити філію опорного закладу освіти Коломийського ліцею №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області, яка забезпечуватиме здобуття початкової та базової середньої освіти: Коломийська філія №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийського ліцею №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області. Дане рішення вступило в дію з 01 червня 2022 року (пункт 11).

Позивач, вважаючи оскаржуване рішення №1875-28/2022 від 24.02.2022 протиправним, звернулася до суду з даним адміністративним позовом.

Суд першої інстанції прийшов до висновку про те, що у спірних правовідносинах, реорганізація закладу освіти не порушила принципу якнайкращого забезпечення інтересів дітей, що проживають на території відповідної громади, оскільки здійснена з метою створення безпечного освітнього середовища, концентрацію та ефективне використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб здобувачів освіти, створення єдиної системи виховної роботи.

Реорганізація Ліцею №6 шляхом приєднання його до Ліцею №9 як структурного підрозділу жодним чином не позбавила дітей права відвідувати зазначений навчальний заклад як структурний підрозділ Ліцею №9, який забезпечуватиме здобуття початкової та базової середньої освіти.

Суд першої інстанції вважав, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення діяв в межах своїх повноважень та у спосіб, встановлений законом, добросовісно, розсудливо і з дотриманням принципу рівності перед законом, рішення Коломийської міської ради №1875-28/2022 від 24.02.2022 «Про реорганізацію Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області» відповідає вимогам не містить порушень при проведенні процедури його прийняття.

Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Приписами частини 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частинами 1-3 статті 6 Закону №463-IX передбачено, що в Україні створюються рівні умови для здобуття повної загальної середньої освіти.

Кожному забезпечується доступність та якість повної загальної середньої освіти.

Кожному громадянину України, іншим особам, які перебувають в Україні на законних підставах, а також кожній дитині незалежно від підстав її перебування в Україні гарантується безоплатне здобуття у державних та комунальних закладах освіти повної загальної середньої освіти на кожному її рівні за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів один раз протягом життя.

Відповідно до частини 1 статті 7 Закону №463-IX територіальну доступність повної загальної середньої освіти забезпечують у межах повноважень органи державної влади та органи місцевого самоврядування шляхом: формування та утримання мережі закладів освіти, у тому числі опорних, їхніх структурних підрозділів (філій); функціонування міжшкільних ресурсних центрів; закріплення території обслуговування за комунальними закладами освіти (їхніми структурними підрозділами), що забезпечують здобуття початкової та/або базової середньої освіти; підвезення учнів та педагогічних працівників до закладу освіти і у зворотному напрямку; створення та утримання пансіонів; сприяння запровадженню з урахуванням вибору батьків дітей або осіб, які досягли повноліття, різних форм здобуття повної загальної середньої освіти, їх забезпечення та підтримки тощо.

Кожна дитина має право на здобуття початкової та базової середньої освіти у найбільш доступному та наближеному до місця її проживання закладі освіти (його структурному підрозділі) (абзац 1 частини 2 статті 7 Закону №463-IX).

Відповідно до абзацу 2 пункту 30 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Абзацами 1 та 2 частини 1 статті 32 Закону №463-IX передбачено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники).

Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства.

Відповідно до абзацу 1 частини 2 статті 32 Закону №463-IX у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.

Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення (абзац 2 частини 2 статті 32 Закону №463-IX).

На виконання вимог частини 2 статті 13 Закону №2145-VІІІ Кабінетом Міністрів України постановою за № 532 від 19.06.2019 затверджено Положення про опорний заклад освіти (далі Положення №532), яким визначено правовий статус, порядок утворення та основні засади діяльності опорного закладу освіти.

Відповідно до абзаців 1-6 пункту 4 Положення №532 опорний заклад освіти та його філії утворюються з метою: створення єдиного освітнього простору та безпечного освітнього середовища; забезпечення рівного доступу осіб, у тому числі з особливими освітніми потребами, до здобуття якісної освіти; створення умов для здобуття особами початкової та базової середньої освіти, зокрема шляхом проведення профорієнтаційної роботи серед здобувачів освіти, забезпечення реалізації їх індивідуальної освітньої траєкторії, впровадження курсів за вибором, факультативів, гуртків; раціонального і ефективного використання наявних у закладах освіти та їх філіях ресурсів, їх модернізації.

Завданнями опорного закладу освіти та його філій є створення безпечного освітнього середовища, концентрація та ефективне використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб здобувачів освіти, створення єдиної системи виховної роботи.

Також пунктом 5 Положення №532 передбачено, що засновник для прийняття рішення про утворення опорного закладу освіти та його філій: проводить аналіз рівня матеріально-технічного забезпечення та кадрового потенціалу закладів освіти, культури, фізичної культури і спорту, що належать до сфери його управління, з урахуванням методичних рекомендацій МОН та Мінрегіону; вивчають стан впровадження профільної середньої освіти у закладах освіти та якість надання освітніх послуг; прогнозують витрати на зміцнення матеріально-технічної бази опорних закладів освіти та їх філій, створення в них нового освітнього простору, придбання шкільних автобусів з метою організації підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та до місця проживання, введення у разі потреби додаткових посад педагогічних працівників, створення безперешкодного (безбар`єрного) середовища для осіб з особливими освітніми потребами; організовують проведення інформаційно-роз`яснювальної роботи серед громадськості щодо утворення опорних закладів освіти та їх філій.

Відповідно до частини 6 Положення №532 засновник присвоює закладу загальної середньої освіти статус опорного за результатами конкурсу, проведеного відповідно до затверджених ним умов.

Так, рішенням Коломийської міської ради №344/-9/2021 від 22.02.2021 затверджено Порядок проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади (пункт 1 рішення) та затверджено склад конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади (пункт 2 рішення).

Відповідно до протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади від 11.06.2021 Ліцей №9 визнано переможцем у конкурсі з визначення опорного закладу Коломийської територіальної громади, що стало підставою для прийняття в подальшому міською радою рішення «Про утворення опорного закладу освіти Коломийський ліцей №9 та його філії» №826-16/2021 від 24.06.2021, яким утворено опорний заклад освіти Коломийський ліцей №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області (пункт 1).

Тобто, Коломийська міська рада як засновник закладу освіти утворила опорний заклад освіти Ліцей №9, до якого в подальшому, спірним рішенням приєднано Коломийську філію №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийського ліцею №9 Коломийської міської ради Івано-Франківської області.

Матеріалами справи підтверджується про те, що відповідно до протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади від 11.06.2021 Ліцей №9 визнано переможцем у конкурсі з визначення опорного закладу Коломийської територіальної громади (том 1, а.с. 198-200).

Відповідно до протоколу засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади від 30.03.2021, на якому розглядалася, серед іншого, заявка Ліцею №6, переможцями у конкурсі з визначення опорного закладу Коломийської територіальної громади визнано Коломийський ліцей №5 імені Т.Г.Шевченка Коломийської міської ради Івано-Франківської області та Коломийський ліцей №8 Коломийської міської ради Івано-Франківської області.

Конкурсною комісією з проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади на основі аналізу перелічених критеріїв в їх сукупності протоколом від 30.03.2021 визначено переможцями Коломийський ліцей №5 імені Т.Г.Шевченка Коломийської міської ради Івано-Франківської області та Коломийський ліцей №8 Коломийської міської ради Івано-Франківської області.

Матеріали справи не містять доказів судового оскарження результатів таких конкурсів на визначення опорного закладу освіти Коломийської територіальної громади та прийнятих на їх підставі рішень міської ради про визначення опорного закладу та їх скасування учасниками справи не надано.

Закон України від 13.05.1999 № 651-XIV «Про загальну середню освіту»(далі - Закон №651-XIV) визначає правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти, що сприяє вільному розвитку людської особистості, формує цінності правового демократичного суспільства в Україні.

Згідно із частиною першоюстатті 11 Закону №651-XIVдержавні та комунальні загальноосвітні навчальні заклади створюються відповідно центральними, місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування з урахуванням соціально-економічних, національних, культурно-освітніх і мовних потреб за наявності необхідної кількості учнів (вихованців) відповідно до встановлених нормативів наповнюваності класів, необхідної матеріально-технічної та науково-методичної бази, педагогічних кадрів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно із положеннями частини четвертоїстатті 36 Закону України від 23.05.1991 № 1060-XII «Про освіту»та частини шостоїстатті 11 Закону №651-XIVреорганізація і ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням сесії місцевої ради, державної і приватної форм власності - за рішенням засновника (засновників).

Зі змістустатті 43 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»(далі - Закон № 280/97-ВР) вбачається, що до виключних повноважень районної ради не відноситься вирішення питань про утворення чи ліквідацію навчальних закладів комунальної форми власності.

Водночас,абзацом 2 пункту 30 частини першоїстатті 26 Закону №280/97-ВРустановлено, що реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Тобто, рішення про ліквідацію та реорганізацію навчального закладу комунальної форми власності приймає місцева (сільська, селищна, міська) рада, у віданні якої перебуває відповідний навчальний заклад.

Відповідно до частини першоїстатті 46 Закону №280/97-ВРсільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Статтею 59 Закону №280/97-ВРустановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Частиною п`ятою цієї статті регламентовано, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

На підставі системного аналізу наведених правових норм вбачається, що всі рішення (крім визначенихзакономвипадків) місцева рада приймає на сесії, після обговорення, більшістю голосів у порядку визначеномузакономта регламентом, прийнятим на першій сесії ради. Прийняті рішення набирають чинності лише після їх офіційної публікації або пізніше - з дати вказаної в рішенні.

Аналогічна правова позиція міститься у постановах Верховного Суду від 27.02.2018 у справі №495/7147/16-а та від 17.10.2019 у справі №1640/3147/18.

В силу вимог частини першої та частини третьоїстатті 59 Закону №280/97-ВРрада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті26, пунктами 1,29 і31статті43 та статтями55,56 цьогоЗакону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно доЗакону України «Про доступ до публічної інформації». На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.

Згідно із положеннямистатті 13 Закону №280/97-ВРтериторіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 996 консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

Згідно із пунктом 12 цього Порядку в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які: стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг тощо.

У справі, що була предметом розгляду у Верховному Суді, зокрема, у постанові від 06.02.2019 (справа №720/1536/16-а) колегія суддів Касаційного адміністративного суду, посилаючись на раніше висловлену Верховним Судом правову позицію у постанові від 14.08.2018 у справі №359/6814/17, дійшла таких висновків:

« 35. …рішення про ліквідацію та реорганізацію навчального закладу комунальної форми власності приймає місцева (сільська, селищна, міська) рада, у віданні якої перебуває відповідний навчальний заклад.

45. …консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку.

46. Отже, оскаржувані рішення впливають на таке важливе конституційне право позивачів (їх дітей), як право на освіту, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті таких рішень.

50. Як зазначено устатті 3 Конвенції «Про права дитини», схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20.11.1989 №44/25, ратифікованоїпостановою Верховної Ради України від 27.02.1991 № 789-XII, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

51. Отже, у випадку наявності будь-якої правової колізій, неповноти, нечіткості або суперечливості законодавства, що регулює спірні правовідносини, що стосуються інтересів дітей, з урахуванням положеньстатті 3 Конвенції «Про права дитини», пріоритети повинні надаватися якнайкращому забезпеченню інтересів дітей.».

Так, розпорядженням міського голови від 04.02.2022 №29-р «Про проведення громадських слухань» вирішено провести 22 лютого 2022 року о 10:00 год у МПК «Народний дім» (вул. Театральна, 27) громадські слухання щодо врахування громадських інтересів під час розгляду проекту рішення міської ради «Про реорганізацію Коломийського ліцею № 6 імені Героя України ОСОБА_3 шляхом приєднання до Коломийського ліцею № 9» (том 1, а.с. 231). Проте, розглянувши звернення Ліцею №6 від 09.02.2022, розпорядженням міського голови від 17.02.2022 №44 «Про внесення змін до розпорядження міського від 04.02.2022 р. № 29-р «Про проведення громадських слухань» перенесено громадські слухання на 16:00 год 22 лютого 2022 року.

Результати громадських слухань від 22 лютого 2022 року оформлено протоколом громадських слухань з питання «Про реорганізацію Коломийського ліцею №6 імені Героя України ОСОБА_3 шляхом приєднання до Коломийського ліцею №9», відповідно до якого за проголосувало 33 особи, проти 211 осіб, утримались 1 особа.

Питання реорганізації Ліцею №6 розглядалося на засіданні постійної комісії міської ради з питань освіти, культури, спорту, інформаційної та молодіжної політики, соціального захисту, охорони здоров`я, тендерної політики, депутатської діяльності, етики, регламенту, захисту прав людини та правопорядку, за результатами обговорення якого (під номером 14) вирішено рекомендувати сесії прийняти рішення, за що проголосували 5 депутатів, проти 0, утримались 0, що підтверджується протоколом №34 від 21.02.2022.

Разом з тим, , на зазначеному засідання були присутніми та приймали участь у голосуванні члени комісії, зокрема депутати ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , які відповідно до листа Коломийської міської ради №11/01.3-26 від 18.07.2022 є обраними депутатами міської ради по територіальному виборчому округу №2, до якого входить вулиця Леонтовича у місті Коломиї, на якій розташований Ліцей №6.

Також, відповідно до витягу з протоколу засідання погоджувальної ради від 23.02.2022 під номером 33 розглянуто питання про реорганізацію Ліцею №6 та вирішено внести проект рішення до порядку денного 28 сесії (том 2, а.с. 220-224).

У подальшому, питання щодо реорганізації Ліцею №6 розглянуто на сесії міської ради та прийнято спірне рішення.

Відповідно до поіменного голосування 28 сесії міської ради від 24.02.2022 за питання щодо реорганізації Ліцею №6, під час якого були присутніми усі вісім депутатів міської ради по територіальному виборчому округу №2, які є представниками інтересів територіальної громади на відповідному виборчому окрузі (Воротняк Мирослава Андріївна, Галайчук Алла Миколаївна, ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 ), лише один з них ( ОСОБА_7 ) проголосував проти зазначено рішення, троє депутатів не голосували ( ОСОБА_12 , ОСОБА_6 , Мандрусяк Уляна Іванівна), четверо депутатів (Галайчук Алла Миколаївна, Ільчишин Ігор Федорович, Лукавська Віталія Володимирівна, ОСОБА_11 ) підтримали рішення про реорганізацію Ліцею №6.

Відповідно до статті 2 Закону №93-IV депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

Таким чином, депутати Коломийської міської ради, які були обраними по територіальному виборчому округу №2, до якого входить вулиця Леонтовича у місті Коломиї, на якій розташований Ліцей №6, були присутніми на засіданні міської ради як представники інтересів відповідної територіальної громади та більшість з яких брали участь у голосуванні при прийнятті рішення про реорганізацію Ліцею №6 та проголосували за таку реорганізацію, у зв`язку з чим відсутні підстави вважати, що спірне рішення прийнято без врахування інтересів територіальної громади, інтересів якої стосується це рішення.

Зазначені вище обставини встановлені рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25.08.2022 у справі за № 300/1999/22, яке набрало законної сили 30.09.2022, тому відповідно до частини 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені цим рішенням доказуванню в даній адміністративній справі не підлягають.

Зі змісту наведених вище норм права вбачається, щодоступність повної загальної середньої освіти як складова конституційного права на освіту забезпечується, зокрема територіальною доступністю, яка полягає у створенні достатньо розгалуженої мережі закладів повної загальної середньої освіти, яка б дозволяла кожній дитині здобувати середню освіту у найбільш наближеному до її місця проживання закладі, а у разі неможливості організації такої мережі - забезпечення підвезення учнів до відповідного закладу, а також належним фінансуванням закладів повної загальної середньої освіти, яке здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів шляхом передачі такому закладу освіти цільового обсягу коштів у розмірі фінансового нормативу бюджетної забезпеченості одного учня, який здобуває повну загальну середню освіту.

Колегія суддів зазначає, що відповідно до правового висновку Верховного Суду від 30 листопада 2021 року у справі № 290/791/16-а, чинним законодавством встановлено обов`язковість загальної середньої освіти, однак не встановлено обов`язковості її здобуття лише у конкретному навчальному закладі.

Колегія суддів вважає, що спірне рішення Коломийської міської ради №1875-28/2022 від 24 лютого 2022 року «Про реорганізацію Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області» відповідає принципу пропорційності, який є складовою принципу верховенства права, та включає три елементи: адекватність (міра адекватна для досягнення завчасно встановленої цілі, якщо бажаний результат може бути досягнуто тільки за умови звертання до цієї міри); необхідність (міра є законною з найменш можливими обмеженнями при умові досягнення легітимної цілі); пропорційність як сувора вимога (серйозність втручання та серйозність причин, які виправдовують це втручання, повинні бути пропорційними одна до іншої). Крім того, на момент надходження справи до апеляційної інстанції, відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань свідчать про здійснення реєстраційної дії припинення навчального закладу Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області з 04.01.2023 року.

Водночас, доводи представника Коломийської міської ради про те, що положення Постанови № 966 не поширюється на спірні правовідносини є помилковими.

Верховний Суд, зокрема у постановах від 20 березня 2019 року у справі № 810/726/18, від 15 вересня 2020 року у справі № 804/3108/16, від 28 квітня 2021 року у справі № 1.380.2019.003061, від 18 травня 2022 року у справі № 280/988/19 тавід 14 лютого 2023 року у справі № 640/24975/21, неодноразово вказував, що у справах, пов`язаних із захистом конституційних прав особи, а також суспільного (публічного) інтересу, важливим є досягнення оптимального балансу між суспільними (публічними) та приватними інтересами (принцип пропорційності), що є вимогою громадянського суспільства, демократичної, соціальної та правової держави, а також складовою принципу верховенства права.

З огляду на таке, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанцій про те, що спірне рішення «Про реорганізацію Коломийського ліцею №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийської міської ради Івано-Франківської області» прийнято Коломийською МР у межах встановлених законом повноважень та у визначеному законодавством порядку, оскільки під час його прийняття відповідач вжив належних заходів щодо реалізації мешканцями міста Коломия гарантованогоКонституцією Україниправа на освіту, на доступ до освіти, належні умови отримання освіти, а також діяв у спосіб, передбаченийКонституцієюта законами України.

З огляду на це, спірне рішення Коломийської МР від 24 лютого 2022 року №1875-28/2022 відповідає принципу найкращих інтересів для дітей (у розумінні кількісних та якісних характеристик майбутніх доведених позитивних змін у аспектів всіх дітей, інтереси яких зачіпає це рішення) та не є таким, що обмежує право на повну загальну середню освіту.

Щодо решти аргументів сторін, суд звертає увагу, що згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа «Серявін проти України», § 58, рішення від 10 лютого 2010 року).

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.

Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку, що оскаржуване рішення ухвалене відповідно до норм матеріального та процесуального права, а висновки суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному з`ясуванні всіх обставин, що мають значення для справи, які не спростовані доводами апеляційної скарги, у зв`язку з чим відсутні підстави для її задоволення.

Керуючись ст. 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325,328, 329 КАС України, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 січня 2025 року у справі № 300/4679/22 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Н. М. Судова-Хомюк судді І. В. Глушко В. С. Затолочний Повне судове рішення складено 07.05.25

СудВінницький апеляційний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2025
Оприлюднено09.05.2025
Номер документу127171687
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —300/4679/22

Постанова від 29.04.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 21.03.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 21.03.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 11.03.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Рішення від 29.01.2025

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 01.12.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

Ухвала від 05.10.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні