Герб України

Ухвала від 19.06.2025 по справі 400/15724/23

Касаційний адміністративний суд верховного суду

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ф

УХВАЛА

19 червня 2025 року

м. Київ

справа №400/15724/23

адміністративне провадження №К/990/49185/24

Верховний Суд у складі судді-доповідача Касаційного адміністративного суду Бевзенка В.М., перевіривши матеріали касаційної скарги керівника Спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Південного регіону на ухвалу Миколаївського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2024 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2024 року у справі №400/15724/23 за позовом керівника Миколаївської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Південного регіону в інтересах держави до Миколаївського квартирно-експлуатаційного управління ІНФОРМАЦІЯ_1 (відповідач 1), Головного управління земель оборони та фондів Міністерства оборони України (відповідач 2), третя особа: Міністерство оборони України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

Ухвалою Верховного Суду від 06 січня 2025 року відкрито касаційне провадження у справі №400/15724/23, витребувано адміністративну справу та запропоновано учасникам справи надати відзив на касаційну скаргу.

Суддею-доповідачем згідно із статтею 340 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) проведені необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду.

У касаційній скарзі керівник Спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Південного регіону звертається з проханням розглянути справу за участю Офісу Генерального прокурора під час касаційного провадження в адміністративній справі у судовому засіданні.

Вирішуючи це клопотання, касаційний суд виходить із наступного.

Відповідно до статті 340 КАС України суддя-доповідач одноособово в порядку підготовки справи до касаційного розгляду вирішує питання про можливість попереднього розгляду справи або письмового провадження за наявними у справі матеріалами, а також вирішує питання стосовно призначення справу до розгляду у судовому засіданні чи у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Згідно частини першої статті 344 КАС України у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження, з урахуванням положень статті 341 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 2 частини шостої статті 262 КАС України суд може відмовити у задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін якщо характер спірних правовідносин на предмет доказування у справі незначної складності не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.

Згідно з імперативними вимогами стаття 341 КАС України суд касаційної інстанції у касаційному порядку: переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги; на підставі встановлених фактичних обставин справи лише перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Крім того, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним; вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу; надавати перевагу одних доказів над іншими; збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази; приймати та розглядати вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції; допускати зміну предмета або підстав позову.

Ураховуючи зміст та доводи касаційної скарги, характер спірних відносин, а також відсутність у суду касаційної інстанції процесуальної можливості самостійно з`ясовувати обставини справи, суддя-доповідач дійшов висновку про відсутність необхідності у проведенні судового засідання з повідомленням учасників справи.

Крім того, згідно з ухвалою про відкриття провадження у цій справі сторонам була надана можливість повною мірою скористатися своїми процесуальними правами, зокрема скаржнику подати доповнення до касаційної скарги; іншим учасникам справи подати відзив на касаційну скаргу (у формі, встановленій частинами першою та другою статті 338 КАС України з висловленням позиції стосовно кожної з підстав касаційного оскарження, а саме, неправильного застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права); учасникам справи повідомити суд про обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, а також подати інші свої міркування та заперечення відповідно до частини четвертої статті 340 КАС України.

Вирішуючи заявлене клопотання, суд касаційної інстанції також враховує практику Європейського суду з прав людини, який неодноразово висловлювався з приводу відсутності публічних слухань у судах касаційної інстанції. Зокрема, "публічний характер провадження у судових органах, згаданих у пункті 1 статті 6 [Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод], захищає учасників справи від здійснення правосуддя таємно, поза контролем громадськості та є також одним із засобів збереження довіри до судів вищих і нижчих ланок (пункт 25 рішення від 8 грудня 1983 року у справі "Axen v. Germany", №8273/78).

Проте публічний розгляд справи може бути виправданим не у кожному випадку, зокрема, і у суді касаційної інстанції. Так, у вказаній справі зазначена гарантія була забезпечена у судах першої й апеляційної інстанцій, а тому Європейський суд з прав людини не визнав порушенням пункту 1 статті 6 Конвенції відсутність публічного розгляду у Федеральному суді Німеччини, який, як і Верховний Суд в Україні, вирішував винятково питання права.

Крім того, Європейський суд з прав людини визнав явно необґрунтованим і тому неприйнятним звернення у справі "Varela Assalino contre le Portugal" (пункт 28, №64336/01) щодо гарантій публічного судового розгляду. У цій справі заявник просив розглянути його справу в судовому засіданні, однак характер спору не вимагав проведення публічного розгляду. Фактичні обставини справи вже були встановлені, а скарги стосувалися питань права. Європейський суд вказав на те, що відмову у проведенні публічного розгляду не можна вважати необґрунтованою, оскільки під час провадження у справі не виникло ніяких питань, які не можна було вирішити шляхом дослідження письмових доказів.

У випадках, коли мають бути вирішені тільки питання права, то розгляд письмових заяв, на думку Європейського суду, є доцільнішим, ніж усні слухання; розгляд справи на основі письмових доказів є достатнім.

Аналогічні позиції підтримані та висловлені в ухвалах Великої Палати Верховного Суду від 16 червня 2020 року у справі №233/3676/19 та від 15 червня 2021 року у справі №755/12623/19.

Ураховуючи викладене, у клопотанні керівника Спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Південного регіону про участь у касаційному розгляді справи у судовому засіданні слід відмовити.

24 січня 2025 року до Верховного Суду від Головного управління земель оборони та фондів (відповідач 2) надійшло клопотання про заміну сторони її правонаступником, у якому заявник просить замінити у справі №400/15724/23 відповідача Головне управління земель оборони та фондів на Головне управління капітальних вкладень.

Заявник зазначає, що відповідно до Директиви від 11 листопада 2024 року № Д-321/104/дск до 31 січня 2025 року Головне управління земель оборони та фондів підлягає розформуванню.

Правонаступником Головного управління земель оборони та фондів визначено Головне управління капітальних вкладень, що знаходиться за адресою: 03168, Україна, м. Київ, проспект Повітрофлотський, будинок 6.

Вирішуючи указане клопотання, Суд виходить з того, що відповідно до статті 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

З урахуванням викладеного, Суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення клопотання та здійснення процесуального правонаступництва шляхом заміни відповідача 2 у справі №400/15724/23 Головного управління земель оборони та фондів на його правонаступника - Головне управління капітальних вкладень.

19 лютого 2025 року до Верховного Суду від Миколаївського квартирно-експлуатаційного управління ІНФОРМАЦІЯ_1 (відповідач 1) надійшло клопотання про заміну сторони її правонаступником, у якому заявник просить замінити у справі №400/15724/23 відповідача Миколаївське квартирно-експлуатаційне управління ІНФОРМАЦІЯ_1 на Квартирно-експлуатаційний відділ міста Миколаєва.

Заявник зазначає, що відповідно до Директиви від 01 листопада 2024 року № Д-23/ДСК Про проведення додаткових організаційних заходів у військових частинах (установах) ІНФОРМАЦІЯ_1 в 2024-2025 роках Миколаївське квартирно-експлуатаційне управління ІНФОРМАЦІЯ_1 переформовано (перейменовано) на Квартирно-експлуатаційний відділ міста Миколаєва.

Правонаступником Миколаївського квартирно-експлуатаційного управління ІНФОРМАЦІЯ_1 визначено Квартирно-експлуатаційний відділ міста Миколаєва, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1

Вирішуючи указане клопотання, Суд виходить з того, що відповідно до статті 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

З урахуванням викладеного, Суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення клопотання та здійснення процесуального правонаступництва шляхом заміни відповідача 1 у справі №400/15724/23 Миколаївське квартирно-експлуатаційне управління ІНФОРМАЦІЯ_1 на його правонаступника - Квартирно-експлуатаційний відділ міста Миколаєва.

В порядку, встановленому статтею 340 КАС України, проведені необхідні підготовчі дії з підготовки справи до касаційного розгляду, у тому числі вирішено питання про можливість її розгляду в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Керуючись статтями 248, 340, 345, 355 Кодексу адміністративного судочинства України,-

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні клопотання керівника Спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Південного регіону про забезпечення участі у касаційному розгляді адміністративної справи у судовому засіданні відмовити.

Замінити відповідача 2 у справі його правонаступником, а саме: Головного управління земель оборони та фондів на його правонаступника - Головне управління капітальних вкладень (03168, Україна, м. Київ, проспект Повітрофлотський, будинок 6).

Замінити відповідача 1 у справі його правонаступником, а саме: Миколаївське квартирно-експлуатаційне управління ІНФОРМАЦІЯ_1 на його правонаступника - Квартирно-експлуатаційний відділ міста Миколаєва (54056, Україна, м. Миколаїв, проспект Миру, будинок 62а, ЄДРПОУ 08029523)

Закінчити підготовку до касаційного розгляду справи № 400/15724/23 за позовом керівника Миколаївської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Південного регіону в інтересах держави до Квартирно-експлуатаційного відділу міста Миколаєва (відповідач 1), Головного управління капітальних вкладень (відповідач 2), третя особа: Міністерство оборони України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.

Справу № 400/15724/23 призначити до касаційного розгляду в порядку письмового провадження з 20 червня 2025 року, який відбудеться у Касаційному адміністративному суді у складі Верховного Суду за адресою: м. Київ, вул. Князів Острозьких, 8, корп. 5.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та не оскаржується.

...........................

В.М. Бевзенко,

Суддя Верховного Суду

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення19.06.2025
Оприлюднено23.06.2025
Номер документу128293233
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —400/15724/23

Постанова від 20.06.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Ухвала від 19.06.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Постанова від 13.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 04.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 14.08.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні